Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella

Temuumi

Vinkkejä miten moiseen saisi myönteisen päätöksen? Omaan jo kaksi ei työllistävää ammattia, joista ensimmäiseen valmistuin 2008 ja toiseen 2015. Ensimmäisestä alasta pari kuukautta työkokemusta, toisesta ei sitäkään. 7 vuotta olen tehnyt pätkähommia (3-6kk vuodesta) parilla toisella alalla, mutta mitään pitempää hommaa ei ole näkyvissä.

Tarkoitus oli mennä AMK:hon sotealalle, joiden tekijöistä paikkakunnallani on pulaa. Hyvät perustelut laitoin paperille ja lähetin työkkäriin. Seuraavana päivänä hakemuksen jättämisestä oli jo kielteinen päätös, koska olen työllistynyt niin hyvin ja omaan kelpoiset ammatit.

Laitoin valituksen aiheesta työkkäriin, sekä liitteeksi tuplamäärän perusteluja mutta en usko että johtaa mihinkään. Tympii niin paljon kun pari tuttua on saanut myönteisen päätöksen paljon huonommillakin perusteilla...

Soitinkin päätöksen tehneelle virkailijalle, ja tuumasi että minun PITÄÄ olla vuosi työttömänä ennenkuin asiaa edes harkitaan. Näin ei kuitenkaan mikään laki määrää, ja myös lähipiirin kokemukset tukee tuota vastaan.

Onko mitään enää tehtävissä, vai onko vaan parempi jäädä pitemmäksi aikaa työttömäksi odottelemaan jotta myönteinen päätös viimein tulisi? Tyhmältähän tuo tuntuu, mutta jos sitä työkkäri vaatii...

3

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppiaikäkaikkii

Itse olin jo pudonnut työmarkkinatuelle, kun pääsin sisään yliopistoon ja mulle myönnettiin oikeus opiskella työll.turvalla. Siihen aikaan olisi saanut 9€ kulukorvauksenkin. En kuitenkaan pystynyt käyttämään sitä, koska tarvitsemani kurssit eivät olisi ajoittuneet kannaltani oikein. Olisi tullut ongelmia täyttää velvollisuus 30op 28.2. mennessä.

Olen nyt opiskellut opintotuella ja entisillä tienesteillä ja tehnyt sos.alan pätkiä. Siippakin kannustaa. Kukaan kädestä suuhun elävä ja lapsia ruokkiva ei voi hyödyntää tätä.

• opiskelupaikka_

Ensinhän pitää hankkia se opiskelupaikka, ja kun opiskelupaikka on saatu, niin sitten haetaan lupaa työttömyystuella opiskeluun.

Jos sinne amk:hon olet päässyt, niin suosittelisin aloittamaan opiskelut. Onhan sulla mahdollisuus niitä pätkätöitä varmaan ottaa vaikka iltatöinä - tai jotain muuta iltatyötä, siivousfirmat hyvin mielellään ottavat opiskelijoita osa-aikaisuuksiin. Heidän kohdallaan ei haittaa, vaikka tiedetään, ettei tyyppi tule siivoojana koko ikäänsä jatkamaan. Osa-aikainen tilapäinen, ihan ok.

Ja kun opinnot ovat vähän edistyneet, on mahdollista saada sote-alalta siis terkkarin puolelta sijaisuuksia ja keikkaa.

• Temuumi

"Ensinhän pitää hankkia se opiskelupaikka, ja kun opiskelupaikka on saatu, niin sitten haetaan lupaa työttömyystuella opiskeluun."

Ei pidä paikkaansa, kahdelta työkkärin virkailijalta tuon varmistin. Tai ainakin itse sain mahdollisuuden hakea myönteistä ennakkopäätöstä jo nyt, vaikka koulu alkaisi elokuussa. Tosin suoraan sanoin etten hae kouluun, jos en saa myönteistä tukipäätöstä. Aivan turhaan nuissa pääsykokeissa ramppaa.

Tarkoitus oli tutkinto suorittaa mahdollisimman nopeasti, koska en ole mikään nuori enää ( 30v). Ajattelinkin kaiken vapaa-ajan yrittää laittaa opintoihin joten töitä opintojen ohella en mielellään tekisi. Ansiopäivärahoilla opiskellessa voisi myös kesällä suorittaa kursseja, joka ei olisi mahdollista kesätöissä.

Tosin jos työkkäri ei tukea myönnä, niin taloudellisesti järkevin on vain jatkaa nykyistä pätkätyöllistymistä siihen asti kunnes säästöillä voi opiskella. Työttömänäkin saan kuiten säästöön huomattavan summan. Tosin tämä taas vie valmistumispäivän vieläkin kauemmaksi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2615
    3. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      70
      2209
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2161
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      61
      1884
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1763
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe