Hyvä ratkaisu, demarit

Juuri luin uutisotsikon, että Rinne haluaisi panna työttömät vanhusten hoitajiksi. Vaalilupaus?
Artikkeli varmasti antaa laajemmat tiedot ehdotuksesta, mutta minulla nousi tästä niskakarvat pystyyn.

Sellaisiahan me olemme: ongelmatapauksia, joiden käsitteleminen on kaikille vaikeaa, tuottamattomat vanhukset ja tuottamattomat työttömät. Kaikista meistä ei ole kuin rahanmenoa yhteiskunnalle, verot vaan nousevat, ja mikäli uskomme tilastoja, ja miksi emme uskoisi, nämä ryhmät vaan nousevat.
Mikäs sen sopivampaa, kuin yhdistää vanhat ja työttömät, ja minä itse neuvon lisäksi, että otettakoon kesäapulaisiksi sitten taluttajiksi ja apukäsiksi koululaiset, jotka muuten vain lorvailisivat lomalla.

Vain vanhukset ovat tässä osassaan ammattilaisia. He ovat tuttavia kipujen ja särkyjen kanssa, heillä on peruuttamattomasti hauraat luut, kävelyvaikeuksia, unettomuutta ja sydänvaivoja.
Työttömiä sen sijaan ei ole koulutettu vanhustenhoitoon, ei edes työttömiksi. Heillä on monenlaisia ammatteja, joissa ovat olleet päteviä. Harva ammatti kuitenkaan antaa valmiuksia hoitoalalle.
Rinteen mielestä kuka tahansa pystyy hoitamaan vanhukset, sillä ikänsä ja tilanteensa vuoksi heillä ei juuri ole voimia puolustautua, kuten on viime aikoina hoivakotiuutisista kuultu. Ja voi vain kuvitella, millaista on koululaisten talutettavana laahustaa puistokäytäviä tuntipalkalla.
Ehkä Rinne kaavailee muutaman viikon kurssitusta etukäteen. Moniin ammatteihin on vuosien koulutus, mutta hätätöihin kelpaa vähemmälläkin.

En olisi uskonut, että demareilla menee niin huonosti, että työttömien kimppuun pitää tuolla tavoin käydä. Korjatkoon nyt ensin sen aktiivimallin, joka on pahinta työttömien kyykyttämistä, mitä voi ajatella, ja antaisivat vanhusten huoltoon sen verran rahaa, että hoivakodeissa riittää ammatti-ihmisiä tekemään vanhustyötä. Rinteelle tiedoksi, että vanhusten hoitaminen on usein raskasta ja kiireistä työtä, johon on ihan turha palkata vastahakoisia pitkäaikaistyöttömiä, joita on vuosia pompoteltu luukulta toiselle.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa vielä:
      " Vilpittömästi olen myös sitä mieltä, että minun 8 000 euron kuukausituloillani pystyy maksamaan muutaman satasen lisää veroja, jos se varmistaa, että yhdenkään vanhuksen ei tarvitse pelätä sitä, että palvelut eivät pelaa." sanoo Rinne.

      Aika kovia ehtoja asettaa veronsa maksamiselle. Osoittaa myös, kuinka tietämätön hän kustannuksista on. Kuinkahan paljon hänen lisäverollaan saataisiin aikaan vanhusten huollossa? Miten vähällä vanhuksen pitäisi tulla toimeen?

      En minä aina niuhota. Mutta tänä aamuna olen herännyt väärällä jalalla.

    • omat-työttömät-auttamaan

      Minulle kelpais suomalainen työtön auttamaan kotihommissa
      jos yhteiskunta maksaisi sille palkan,
      pienestä eläkkeestä ku raha ei riitä kunnon palkaan,

      ehdottomasti pitäisi suomalainen työtön ,
      kuin ulkomaalainen musta-silmäinen outo
      pelkäisi semmosta,

      vanhukset kyllä tarvitsee koti-apua,
      joten työttömille olisi paljon työpaikkoja
      josvain yhteiskunnalla olisi rahaa palkata koti-avustajia vanhuksille,

      me vanhukset olemme tehneet palkallista työtä keskimäärin nelkyt-vuotta
      olemme maksaneet verot rehellisesti, kiertelemättä,
      olemme kasvattaneet lapsiperheet,
      kouluttaneet nykyiset päättäjätki yliopistoissa,
      meillä on nyt pien pieni työeläke,
      jota te politikot kehtaatte vielä leikata pienemmäksi,
      nyt teillä on vastuu
      palkata meille kunniallisia rehellisiä suomen kansalaisia koti-apuun,
      me olemme nyt sairaita, voimat hiipuneet, kipeitä,
      AUTTAKAA OMIA VANHUKSIA elämään loppuelämä edes kohtuulisesti ,

      • Nurkat.puhtaiksi

        Työtön saa korvauksen vaikka ei tee mitään. Aktiivimallilla häneltä tiputetaan osa tuloista pois, ehkä se auttaisi työllistymään vanhusten huollossa.
        Ihmettelen vaan, kuinka saa jonkun työttömän askaroimaan vanhuksen taloudessa, sillä jos siihen olisi tytöttömällä haluja, hän jo olisi sellaisessa työssä.
        Vanhuksia riittää, ja monilla olisi avuntarve huutava.


      • aukko.palvelussa

        Vanhuksia taloudessa auttavia sanotaan mm. kotihoitajiksi tai siivoojiksi.

        Kummatkin vaatii koulutusta.
        Kunnat ei valitettavasti maksa maksa siivoojaa vanhuksille
        eikä ketään "askaroimaan vanhuksen taloudessa".

        Huonokuntoinen vanhus voi saada kunnalta palvelusetelin,
        jolla voi tilata itse siivoojan kunnan valitsemista firmoista
        mutta palveluseteli ei kata kuin noin 20% siivouksen hinnasta.

        Siivousfirmat ei lähde liikkeelle alle kahden tunnin keikalle,
        joka maksaa halvimmillaan nykyään noin 90 euroa,
        josta palveluseteli kattaa siis parikymppiä.

        Kodin siivous on suuri ongelma vanhukselle, joka ei siihen itse pysty ja
        jolla ei ole varaa siivoojaan. Kodin siisteys ja hygienisyys on tärkeää terveydelle.

        On vähintään kummallista ettei edes yhtä kertaa kuukaudessa kunta tarjoa
        siivousta jo aivan avuttomille vanhuksille.
        Kunnilla ei ole rahaa tietenkään siihen, se on aina perustelu.

        Kotihoitajan työnkuvaan ei kuulu siivous.


      • revin-loput-rahani

        Jos on ollut liki 40-v työssä, maksaen veronsa, niin saa myös hyvää työeläkettä, jolla voi itse kustantaa avuntarpeensa. Ainakin minulla on riittävä eläke ja nyt rapsahti viellä perhe(lesken) eläke lisäksi, joten taidankin tilata siivoojan, josta san myös kotitalousvähennyksen.


      • Nurkat.puhtaiksi
        aukko.palvelussa kirjoitti:

        Vanhuksia taloudessa auttavia sanotaan mm. kotihoitajiksi tai siivoojiksi.

        Kummatkin vaatii koulutusta.
        Kunnat ei valitettavasti maksa maksa siivoojaa vanhuksille
        eikä ketään "askaroimaan vanhuksen taloudessa".

        Huonokuntoinen vanhus voi saada kunnalta palvelusetelin,
        jolla voi tilata itse siivoojan kunnan valitsemista firmoista
        mutta palveluseteli ei kata kuin noin 20% siivouksen hinnasta.

        Siivousfirmat ei lähde liikkeelle alle kahden tunnin keikalle,
        joka maksaa halvimmillaan nykyään noin 90 euroa,
        josta palveluseteli kattaa siis parikymppiä.

        Kodin siivous on suuri ongelma vanhukselle, joka ei siihen itse pysty ja
        jolla ei ole varaa siivoojaan. Kodin siisteys ja hygienisyys on tärkeää terveydelle.

        On vähintään kummallista ettei edes yhtä kertaa kuukaudessa kunta tarjoa
        siivousta jo aivan avuttomille vanhuksille.
        Kunnilla ei ole rahaa tietenkään siihen, se on aina perustelu.

        Kotihoitajan työnkuvaan ei kuulu siivous.

        Aivan! Rinne ei sitä tiedä. Hänen mielestään hommaan sopii työtön.


      • eräs.siivooja
        revin-loput-rahani kirjoitti:

        Jos on ollut liki 40-v työssä, maksaen veronsa, niin saa myös hyvää työeläkettä, jolla voi itse kustantaa avuntarpeensa. Ainakin minulla on riittävä eläke ja nyt rapsahti viellä perhe(lesken) eläke lisäksi, joten taidankin tilata siivoojan, josta san myös kotitalousvähennyksen.

        Olipa taas itsekeskeisen minä-minä-ihmisen vastaus: M i n u l l a on kaikki hyvin.
        Muista viis.

        Suomessa on satoja tuhansia niukkaa työeläkettä saavaa, joilla ei ole varaa siivoojaan vaikka olisi tehnyt 40 vuotta töitä. Monet naisten alat olivat hyvin matalapalkkaisia,
        ei niistä paljon eläkettä herunut.

        Kaikilla ei ole samat lähtökohdat elämässä,
        onkohan siitä kerran ennenkin kirjoitettu...
        mutta ei mene kaaliin omahyväisille.

        Katkeruus ja yksinkertaisuus kuulta läpi kirjoituksen.
        Normaali ihminen ei kirjoita tuohon tyyliin.


      • ottipa-ontoon-onteloon
        revin-loput-rahani kirjoitti:

        Jos on ollut liki 40-v työssä, maksaen veronsa, niin saa myös hyvää työeläkettä, jolla voi itse kustantaa avuntarpeensa. Ainakin minulla on riittävä eläke ja nyt rapsahti viellä perhe(lesken) eläke lisäksi, joten taidankin tilata siivoojan, josta san myös kotitalousvähennyksen.

        JOHAN SULLA ON MAHTAVAA huh, oletko mies ,

        taidat vitsailla, perrrrrrrrrr,,kele,, huono vitsi,

        meitä kunniallisia ahkeria rehellisiä työ-muurahaisia suomen politiikka ON pitäny pilkkanaan,
        ONKO OIKEIN, perrrr,,ke...,le

        nyt meidät vanhukset unohdetaan yksinäisyyteen kuolemaan
        haamu-hoitajien armoille,
        ja johtajat vetää vuodessa 6 miljoonaa eur palkkaa meidän kustannuksella
        ja meidät jätetään hoitamatta, kuolemaan, viikkkojen tai kuukausien kuluttua vasta huomaavat kun ruumis on alkanu haista että se kuoli,
        eikä paljoo hätkähdetä laimintyöntiä,
        perittäs edes miljoona palkka edes POIS korkoineen hunsvotti johtajilta,


        miehillä oli siihen aikaa PUOLET suurempi palkka kuin naisilla
        vaikka työmäärä naisilla oli tuplasti suurempi koska NAINEN oli se joka teki kotityöt ja suurimman osan hoiti perheen kaikista asioista ,
        ainaki meidän perheessä,
        olin todella onnellinen kun miehellä oli puolet suurempi palkka kuin minulla,
        joten peheenä olimme suhteellisen varakas perhe, keskivertoa varakkaampi perhe,

        mutta kun mies kuoli, sain vain sen puolikkaan miehen eläkkeestä leskeneläkkeenä oman työeläkkeen lisäksi,
        joten taloudellinen asema heikkeni huomattavasti kun puoliso kuoli,

        ja kaikenlisäksi LIPPOSEN keksimä eläkeleikkuri on pieneytäny ROIMASTI eläkeeni ostovoimaa näitten vuosien aikana,
        jos ei olisi leikkuri toiminu, en valittaisi eläkkeeni ostovoima olisi suhteellisen hyvä vielä, MUTTA KUN LEIKKURI ON KURJISTANU vaan,
        joten ei voi kehu että olisi suuri eläke , hilikulla on ettei kohta putoa köyhyysloukkuun ja putoaaki, kun leikkuri pitää siitä varmasti huolen ettei ostavoima lisäänny vaan heikkenee joka vuosi,



        tulipahan sanottua,
        pikkusen kiehahti ,,
        otti ontoon onteloon senverran pahasti,


      • revin-loput-rahani
        eräs.siivooja kirjoitti:

        Olipa taas itsekeskeisen minä-minä-ihmisen vastaus: M i n u l l a on kaikki hyvin.
        Muista viis.

        Suomessa on satoja tuhansia niukkaa työeläkettä saavaa, joilla ei ole varaa siivoojaan vaikka olisi tehnyt 40 vuotta töitä. Monet naisten alat olivat hyvin matalapalkkaisia,
        ei niistä paljon eläkettä herunut.

        Kaikilla ei ole samat lähtökohdat elämässä,
        onkohan siitä kerran ennenkin kirjoitettu...
        mutta ei mene kaaliin omahyväisille.

        Katkeruus ja yksinkertaisuus kuulta läpi kirjoituksen.
        Normaali ihminen ei kirjoita tuohon tyyliin.

        eräs.siivooja
        25.3.2019 13:45

        Älä turhaan ole kateellinen minulle, joka en pelaa rahojani pelikoneisiin ja minulla ei ole asuntoa Kaivopuistossa, vaan asun pikku yksiössä, jonka vuokra on 260,-€/kk. En myöskään käy ravintoloissa, puhumattakaan teattereista ja oopperoista. Laitan itse ruokani, mutta en ostele mitään kalliita herkkuja, ....no joskus kyllä.

        En myöskään sure tuota Lipposen leikkuria ja en ole paljon kiinittänyt huomiota, mitä minulta olisi viety, koska aina on hieman noussut eläkeeni. Toki olen huomannut nuo pienet salakavalat korotukset milloin mistäkin, mutta niinkai se täytyy mennäkin.

        Hieman kyllä ihmettelen tuon Antti Rinteen kaavailuja, että lihalle ja maidolle tulisi korkeampi alv, joka varmasti koskisi eniten lapsiperheitä, jossa sitä maitoa kuluu varmasti paljon, kuten lihaakin, vai opetetaanko lapset pupun ruuille?

        Kas, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot näin eläkeläisenä, koska ainakin minulla on vaatteita ja kenkiä liikaakin.

        Tuo rahan repiminen tuli mieleeni, koska joku ohjelma on Puhe-radiossa yöllä, jossa nainen huutaa. "Pitäkää minusta kiinni, että mä en revi rahojani"!


    • hyi-hyi

      Makriina miksi halveksit työttömiä kyllä heidän joukossaan on paljon osaavia ihmisiä.

      • Anteeksi kuinka? MIssä kohtaa minä halveksin työttömiä?

        Minä kritisoin aktiivimallia, joka ei käsittääkseni auta millään tavalla työttömiä, vie vain heidän työttömyyskorvauksestaan osan. Mistä ikääntynyt työtön taikoo itselleen muutaman päivän työn! Olisihan hän ottanut työn vastaan jo aika päiviä, jos sitä olisi tarjottu.

        Minä kritisoin Rinnettä, joka aikoo pääministeriksi, mutta ei tiedä, että myös vanhuksille ja työttömille kuuluu ihmisarvo siinä kuin muillekin. Ei vanhusten hoitaminen ole niin vähäinen homma, että kuka tahansa työpaikkansa menettänyt ihminen sitä voi sitä tehdä.
        Työttömien kuuluu saada koulutus ja ohjaus siihen työhön, jota heille tarjotaan. Nykyisin kodinhoito ja siivous vaatii kurssitusta ja perehtymistä. Ilman koulutusta ei kelpuuteta kodinhoitotyöhön.
        Ei työttömiä noin vain voida komentaa vanhusten hoitajaksi. Siinä turhautuu sekä hoitaja että hoidettava.
        Ennen vanhaan sanottiin: menkööt risusavottaan. Nykyisin sanotaan: menkööt vanhuksia hoitamaan.

        Voihan työttömien joukossa ollakin hoiva-alan ihmisiä. Nyt heille avautuu työpaikka, kun vanhusten huoltoon vaaditaan lisäresursseja. Mutta pitkäaikaistyötön, joka ei ole työelämässä vuosiin ollut, ei jaksa raskaassa hoivatyössä, ilman koulutusta ja ohjausta. Kyse ei ole siitä, etteivätkö he olisi osaavia. He ovat vain muitten alojen ammattilaisia.


      • niskat-nurin-pusua

        Kukahan vanhus ottaisi vaikka Teuvo Hakkaraisen hoitamaan itseään ja kotiaan, jos hän ei pääsekkään kansanedustajaksi? No, onhan Teukalla se oma sahansa ja on varmasti mies paikallaan, mutta ei vanhusten hoitajaksi hänestä olisi.


      • teukka.on.teukka
        niskat-nurin-pusua kirjoitti:

        Kukahan vanhus ottaisi vaikka Teuvo Hakkaraisen hoitamaan itseään ja kotiaan, jos hän ei pääsekkään kansanedustajaksi? No, onhan Teukalla se oma sahansa ja on varmasti mies paikallaan, mutta ei vanhusten hoitajaksi hänestä olisi.

        Teukka saa sopetumiskorvauksen, ei Teukan tarvitse olla kuin sahanomistaja.


      • Miten.lie
        Makriina2 kirjoitti:

        Anteeksi kuinka? MIssä kohtaa minä halveksin työttömiä?

        Minä kritisoin aktiivimallia, joka ei käsittääkseni auta millään tavalla työttömiä, vie vain heidän työttömyyskorvauksestaan osan. Mistä ikääntynyt työtön taikoo itselleen muutaman päivän työn! Olisihan hän ottanut työn vastaan jo aika päiviä, jos sitä olisi tarjottu.

        Minä kritisoin Rinnettä, joka aikoo pääministeriksi, mutta ei tiedä, että myös vanhuksille ja työttömille kuuluu ihmisarvo siinä kuin muillekin. Ei vanhusten hoitaminen ole niin vähäinen homma, että kuka tahansa työpaikkansa menettänyt ihminen sitä voi sitä tehdä.
        Työttömien kuuluu saada koulutus ja ohjaus siihen työhön, jota heille tarjotaan. Nykyisin kodinhoito ja siivous vaatii kurssitusta ja perehtymistä. Ilman koulutusta ei kelpuuteta kodinhoitotyöhön.
        Ei työttömiä noin vain voida komentaa vanhusten hoitajaksi. Siinä turhautuu sekä hoitaja että hoidettava.
        Ennen vanhaan sanottiin: menkööt risusavottaan. Nykyisin sanotaan: menkööt vanhuksia hoitamaan.

        Voihan työttömien joukossa ollakin hoiva-alan ihmisiä. Nyt heille avautuu työpaikka, kun vanhusten huoltoon vaaditaan lisäresursseja. Mutta pitkäaikaistyötön, joka ei ole työelämässä vuosiin ollut, ei jaksa raskaassa hoivatyössä, ilman koulutusta ja ohjausta. Kyse ei ole siitä, etteivätkö he olisi osaavia. He ovat vain muitten alojen ammattilaisia.

        Luin aamulla, kun aikomus on nostaa työllisyysaste 75 % on aktiivivi mallia muutetta , ensin tarjotaan porkkanaa jos ei tomi nii sitten keppiä. Ilman aktiivimallia mikä lienee ei jatkossakaan toimita.


    • Rinteen.rinnalla

      Meidän kauppakeskuksen penkillä istuu aina pari työtöntä alan miestä, joilla on muovikassi jaloissaan ja paljon puhuttavaa politiikasta ja rikkaiden ahneudesta.
      Ihan tässä odottelee aikaa parempaa, kun nämäkin kundit miehet pannan kodinhoitajiksi omassa kodissaan viihtyvälle vanhukselle, joka ei pääse rollaattorinsa kanssa kuin hät.hätää sängyn laidalta vessaan.
      Kuinka iloisia kaikki ovatkaan, kun miehillä on töitä lämpimässä, varmaan mahdollisuus kahvin keittoon, iloista seurustelua hoivattavan kanssa, ja puhdasta tulee!
      Eipä unohdeta vanhuksia eikä työttömiä, Rinne pelastaa.

      • eräs.eläkeläinen

        Ei kai vaalien alla ilmaanheitettyjä juttuja pidä ottaa todesta ?
        Orpokin lupasi hoitajia lisää, mutta perui jo taas lupauksensa.


      • Rinteen.rinnalla
        eräs.eläkeläinen kirjoitti:

        Ei kai vaalien alla ilmaanheitettyjä juttuja pidä ottaa todesta ?
        Orpokin lupasi hoitajia lisää, mutta perui jo taas lupauksensa.

        Penkillä istujat ovat varmasti helpottuneita.


      • eräs.eläkeläinen
        Rinteen.rinnalla kirjoitti:

        Penkillä istujat ovat varmasti helpottuneita.

        Meinaatko ihan tosissas, että kauppakeskuksen penkiltä jonkun saa kotihoitajaksi vai ?
        Tajuan kyllä että tarkoituksesi on mustamaalata Rinnettä,
        jolla on sentään sosiaalista oikeudenmukaisuutta enemmän kuin Orpolla,
        joka ei välitä vanhuksista eikä muistakaan heikoista , vain varakkaitten bisneksistä.


    • Antilla on kovat panohalut.

    • Ikinörtti

      Rinne aliarvioi vanhuksia törkeästi. Vanhustenhoidossa on oltava vähintään lähihoitajan koulutus jo Vanhuspalvelulainkin mukaan. Ajatelkaa, jos vanhusken hoitajaksi ilmaantuu tummaihoinen hyvin huonosti suome puhuva mies, joka ei tiedä mitä tekisi ja mistä aloittaisi. Seisois siinä tumput suorina ja poituisi. Olisikko se vanhusten hoitoa.
      Kyllä Rinne saisi pyyytää anteeksi moista möläystään. Suomen vanhukset tarvitsevat paljon parempaa, kuin ammattitaidottomia, asenteiltaan työhön vieroksuvia ja kielitaidottomia "hoitajia".

    • iän.tuoma.viisaus

      Otatteko te kaiken muunkin aina näin tosissaan ?
      Huvittavaa lukea kun "viisaat" pohtii tosissaan
      asiaa jota ei itse asiassa ole olemassa.
      Ymmärrys on tehnyt teille tepposet.
      Uskotteko te kaiken muunkin vaalihuumoriheitot ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3774
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1861
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1404
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      951
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      900
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      893
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      870
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      858
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe