Varautuminen tuonpuoleiseen?

Kandeneeko-ajatellakaan

Tai eihän tuonpuoleisessa, on sitä montussa tai savuna taivaalla, tarvita yhtään mitään.
HS lehdessä on menossa artikkeli, kuinka pitäisi varautua.

""MITÄ JOS KUOLEN huomenna? Jään auton alle ja halvaannun.

Pitääkö omaa kuolemaansa ajatella etukäteen? Ja koska? Miten? Pitääkö siihen varautua? Miten voin etukäteen varmistaa, että asiat hoituvat kuolemani jälkeen niin kuin olen toivonut? Entä kuka hoitaa asiani, jos en enää itse pysty sitä tekemään?

”Jokainen on yksilö ja asioita pitää miettiä omista lähtökohdista”, muotoilee lakiasiain johtaja Vesa Korpela Veronmaksajien keskusliitosta.

”Minä tein ensimmäisen hoitotahtoni 50-vuotiaana”, sanoo toiminnanjohtaja Kati Myllymäki Lääkäriliitosta.

Hän neuvoo ihmisiä muistamaan kuolevaisuutensa.

”Kaikki eivät halua kuolemaa käsitellä ja miettiä. Siihenkin on ihmisellä oikeus”, Myllymäki muistuttaa.

ASIANTUNTIJOIDEN MIELESTÄ aika monelle tulee jossakin vaiheessa ajankohtaiseksi ainakin testamentin teko, edunvalvontavaltakirjan laatiminen ja hoitotahdon ilmaiseminen. Lisäksi tarpeen voivat olla henkivakuutus, digitestamentti ja esimerkiksi avioehto. Riippuen elämäntilanteesta.

Usein on myös hyödyllistä pitää esimerkiksi hoitotahto ajan tasalla päivittämällä se vaikkapa kymmenen vuoden välein.

”Parikymppisenä ei kannata kirjata hoitotahtoon esimerkiksi elvytyskieltoa”, Myllymäki sanoo.

”Nuorena voi ajatella jyrkästi, ettei elämä halvaantuneena ole elämisen arvoista. Jos kuitenkin halvaantuu, usein huomaa, että siitä selviääkin ja elämä pyörätuolissa voi olla hyvää.”

Vesa Korpela kehottaa kaikkia nuoria pareja miettimään avioehdon tekemistä naimisiin mennessään. Avioehdolla voi poistaa tai rajoittaa avio-oikeutta. Avio-oikeuden voi sitten hänen mukaansa tarvittaessa palauttaa.

Sekä Korpela että Myllymäki kehottavat kaikkia myös keskustelemaan toiveistaan läheistensä kanssa. Se helpottaa paljon tilanteessa, jossa jotakin yllättävää tapahtuu."
- Testamentti
- Edunvalvontavaltakirja
- Henkivakuutus
- Hoitotahto
- Digitestamentti

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitipä oikein kysäistä Jesseltä asiasta.
      - Ihmiselle on annettu tehtäväksi elämä.
      Kun elämä loppuu sen saa, voi ja pitää unohtaa.
      No jos tietää loppunsa pian tulevan, eikö sitä pitäisi järjestellä?, kysyin.
      - Saahan sitä, mutta turhaa se on, kaikki unohtuu aikanaan.
      Eikö sitten ole jäljellä enää mitään mielen-kiintoista tai kivaa?, kysyin.
      - Tjaa-a, tuon tietää vain faija.
      Faija tietää myös elämän tarkoituksen.
      Minä hoidan vain tämän-puoleista.
      Ei susta ole siis tähänkään mitään valoa, huokaisin.
      Me haukkuun faijaa, tokaisi Jesse.
      En minä elämään syyllinen ole.

      H.

    • Psykoterapeutitar

      No, ainakin tiskit tiskattu, lakanat vaihdettu, vessa vedetty ja roskat viety. Kuollu, mikä kuollu, mutta jäljistä näkee, että siisti oli ihminen!

      • sanoo.joku

        Valmistaudutko kuolemaasi noin, joka päivä?


      • kivuton-ja-varakas

        Minulla ei ole tiskit tiskattu, eikä siivottu ja roskatkin odottavat tuossa viejäänsä, koska on ne kyllä lajiteltu valmiiksi eri jäteastioihin, mutta täytyisi ajaa tuonne 10 km päähän, jossa on kaikille keräilyastiat.

        Lapseni toi minulle valmiiksi kotiin hoitotestamentin, johon en ole kyllä tutustunut, koska hän puhui jostain elvytyksistä ja hoitojen lopettamisesta ja minä haluan, että minut hoidetaan viimeisenpäälle, mikäli mahdollista ja kyllä lääkärit tietää, koska hoidot on turhia.

        Sitäpaitsi vietän sellaista elämää, että kuolen tänne kotiini ilman suurempia kommerverkkejä. Tosin nyt ei kyllä vaivaa mikään, koska verenpaine ja sokeri ei vaikuta mitenkään, kun vain muistaa tuon lääkityksen.


      • Kyllävaikuttavat

        Verenpainetta ja sokeria voi hoitaa muutenkin kuin lääkkeillä. Jos osaa.


      • Psykoterapeutitar
        sanoo.joku kirjoitti:

        Valmistaudutko kuolemaasi noin, joka päivä?

        Suurin piirtein! Vanhus kuoli kotiinsa. Postiluukusta näkyi rolla ja piti soittaa poliisit paikalle. Ulkona istuin penkillä ja aurinko paistoi ja linnut lauloivat. Menimme sisälle ja vanhus makasi vuoteellaan peitto siististi suorassa ja pitsilakana ojennuksessa. Silmälasit lehden päällä ja lehdestä käännetty päivän tv-ohjelmasivu valmiiksi. Tohvelit nojatuolin vieressä. Tiskit tiskattu, roskat viety ja vessa vedetty.

        Kaikki niin järjestyksessä, että sitä oli ilo katsella ja poliisitkin ihmettelivät vallitsevaa järjestystä ja siisteyttä ja kysyivät, että elikö aina niin. Otin sen silloin kuolemanihanteekseni!


      • paperit.kuntoon
        kivuton-ja-varakas kirjoitti:

        Minulla ei ole tiskit tiskattu, eikä siivottu ja roskatkin odottavat tuossa viejäänsä, koska on ne kyllä lajiteltu valmiiksi eri jäteastioihin, mutta täytyisi ajaa tuonne 10 km päähän, jossa on kaikille keräilyastiat.

        Lapseni toi minulle valmiiksi kotiin hoitotestamentin, johon en ole kyllä tutustunut, koska hän puhui jostain elvytyksistä ja hoitojen lopettamisesta ja minä haluan, että minut hoidetaan viimeisenpäälle, mikäli mahdollista ja kyllä lääkärit tietää, koska hoidot on turhia.

        Sitäpaitsi vietän sellaista elämää, että kuolen tänne kotiini ilman suurempia kommerverkkejä. Tosin nyt ei kyllä vaivaa mikään, koska verenpaine ja sokeri ei vaikuta mitenkään, kun vain muistaa tuon lääkityksen.

        Noin luuli eräs läheisenikin.
        Saikin aivoinfarktin. Menetti melkein kokonaan puhekyvyn.
        Hoitotestamenttiä ei ollut.
        Ei edunvalvontapaperia. Ei testamenttia. Ei mitään.
        Olisi parempi olla järkevä ja ajatella itseään sekä läheisiään
        ja tehdä papereita. Ei aiheuttaisi ongelmia itselleen ja muille
        kaikenpuolisessa vaikeassa tilanteessa.


    • EI-varautumista-

      Olen kauheen kippee, teidän kuolevani lähiaikoina
      jos en ehdi ajoissa hoitoon,

      en varaudu kuolemaan mitenkään,
      mulle on yksi hailee mihin kuolen, kadulle vai kotiin,
      mitään ei mukaan saa,
      kaikki jää
      jälkeläiset toivottavsti eivät riitele
      onko joku muka saanu enemmän kuin toinen,
      mielestäni jokainen on saanu suhtkoht saman verran
      ja mitä nyt jälkeen jää se pitää jakaa tasan samanvertaisesti kaikkien kesken
      riidellä ei saa,
      ainostaa, jos joku omainen on maksanu hautajaiskulua,
      hän saakoon niistä korvaukse , siis senverran enemmän kuin toiset,

    • Itsemääräämisoikeus

      Tuonpuoleiseen tuskin voi varautua, mutta sinne lähtöhetkeen ehkä monellakin tavalla. Testamentit, hoitotahdot yms. viralliset tahdot on hyvä tehdä ja ilmootella ao. tahoille. Jotkut ihmiset suunnittelevat itse myös viimeisen juhlansa, hautajaisensa, valmiiksi viimeistä piirtoa myöten.

    • e.lä.mä

      Kuolema tulee kun se haluaa, olen aina valmis lapseni perivät ja tavallaan olen utelias koska tiedän ei ole kuolemaa vaan on ikuinen elämä toisella tasolla.

    • hautaukseni.osaavat

      Lapset perivät, joten testamenttia ei tarvitse tehdä. Uskon että pysyvät sovussa. Uskontoni kiteytyy yhteen lauseeseen: tee muille niin kuin toivot itsellesi tehtävän. Sillä uskon taivaan portin aukenevan kuvainnollisesti. En usko mihinkään valoisaan paikkaan, ehkä enemmänkin siihen että palaan takaisin maan päälle jossain muodossa elämästä (tai voi niitä menneisyydessä olla useampikin) viisastuneena elän yhä paremman elämän taitavasti luoden paljon hyvää ympärilleni. Ei pidä ottaa leuhkimisena, mutta teen sitä jo nyt niin monelle ihmiselle kuin pystyn itsenikään hyvinvointia sivuuttamatta. Elän antoisaa elämää ja tunnen tyydytystä useista teoistani ja ratkaisuistani. En ihan kaikista ja silloin poden raskasta epäonnistumista, josta pääsen yli työstämällä. Siis henkisesti olen valmis kuolemaan, ei ole kaduttavaa eikä anteeksipyydettävää.
      Hoitotahtoa en pysty tekemään. Vain vähän ennen kuolemaa vasta pystyisin sanomaan, miten haluan kuolla, riippuu esim. kivuista, kestän niitä huonosti ja sellaisesta mitä en vielä tiedä. En pysty päättämään edes jos mahdollisesti muutun vihannekseksi. Ei vain riitä uskallus, joten toivon että viikatemies olisi kohdallani armollinen.

    • woodyallen

      En minä kuolemaa pelkää.
      Mutta en halua olla paikalla kun se saapuu.

    • Jos.haluat.ymmärtää

      Jos ihmisellä on tuonpuolinen paikka niin täytyy olla muillakin elollisella, ihminen ei tiedä tuopuolisesta enempää kuin siksontiainen lantakasassa, sontiaisen tuonpuolinen on seuraava lantakasa.

    • tööttt

      Mulle alkoi jo kolmikymppisenä vasemmistolaiset hokea ettå käärinliinoisssa eesole taskuja -silloin poistettiin multa patteja rinnoista - myöhemmin korjailtiin muitakin kehon ruhjeita. Ei elämäkään aina niin ratkiriemukasta ole jos on paljon väkivaltaisia kavereita.

    • Joskus olen kuvitellut, että ensi yönä varmasti kuolen,
      mutta en kuollutkaan, kauhea pettymys,
      asetuin illalla oikeaan asentoonkin,
      että sen kun arkkuun nostavat, joo, joo
      onneksi meni ohi.

      Olen tehnyt paperini ja kertonut jälkeläisille, mistä sitten kaiken löytävät.
      Yrittänyt kertoa, että edunvalvontatodistus ja lääkärin todistus ja sitten vain menette maistraattiin jne,
      ei ne oikein ottaneet kuuleviin korviin, joo, joo vain sanoivat.
      mutta kaikki paperini olen pannut kuntoon niin kuin olen osannut.

      En ole ajatellut tarvitsevani henkivakuutusta kuolemani jälkeen, tosin matka ja sairausvakuutukseni kestää pitkään ja niissäkin on kuolemantapauksen varalta jokin korvaus. Toivottavasti sitä ei tarvita.

    • tööttt

      ---mullakin on omaisia ja tuttuja jotka koko elämän ajan jahdanneet mua kuristamisen ja kiristämisen merkeissä - välilllä jkv rusikoineetkin - maailma kohtelee kuin vierasta sikaa mikä taidan ollakin kun olen aina possuistakin tykännyt.

    • Mikä_milloinkin

      Ihmettelen noissa ohjeissa sitä, että pitäisi ottaa henkivakuutus ikääntyneenä. Jos ottaa, niin vuosimaksuun taitaa huveta pienestä eläkkeestä suurin osa. Vakuutusyhtiöt eivät ole hyvän hyvyyttään olemassa.

      Ja ainakin dekkareissa ison henkivakuutuksen ottaminen johtaa siihen, että vakuutettu kuolee pian sen jälkeen. Ei kuole luonnollisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe