Ostin syksyllä veneen, jossa on otsikon vetolaite. Laskin nyt vanhat öljyt pois vetarista, kun ajattelin vaihtaa palkeen. Kaikki pultit olivat tosi tiukassa ja niitä sai pienellä kaasutoholla kuumentaa, ennen kuin aukesivat.
Vetarin öljy oli maitokahvin väristä. Mitä suosittelette nyt tehtäväksi? Moottori näyttää muuten hyvin ylläpidetyltä ja moottoriöljy vaikuttaa tuoreelta.
Volvo penta 290dp vettä öljyssä
20
3101
Vastaukset
- mkokko
Potkuriakselin stefat on kuluneet loppuun tai niissä on reikä, veikkaisin. Sieltä se helpoiten pääsee.
- VPD6
Vetolaitteen stefat päästäneet vettä öljyn sekaan, kuten edellä todettiin. Vetolaitteen oljyn vaihto tai ainakin tarkastus kuuluu joka syksy tehtäviin hommiin. Silloin huomaa ajoissa pienetkin vesivuodot ennen kuin mitään on mennyt rikki. Tiivisteiden vaihto on edessä, eikä se ole aivan ensikertalaisen hommaa. Jos ostit veneen veneliikkeestä, voit koettaa vedota kuluttajasuojalain mukaiseen takuuseen ja saada ainakin osan korjauskuluista liikkeen piikkiin. Jos ostit suoraan yksityiseltä, taitaa korjaus mennä omaan piikkiin. Liikkeiden myöntämä käytetyn takuu taitaa olla parhaimmillaankin enintään puoli vuotta.
- EXvetariVeneilijä
Moottorin ja vaihteiston öljyt kannattaa vaihtaa jo syksyllä tästäkin syystä ja vinkkinä vetolaite on nostettava trimmillä aika ylös, jotta kaikki öljy lorahtaa pois.
Älä ota paniikkia tuo on vetareissa ihan vakio huolto, ala stefat ja ylä stefan vaihto ja tosiaan homma ei ihan yksinkertainen ja tietysti kaikki tiivisteet kannataa vaihtaa samalla ja ehkä kartiokytkin samalla, kun noita teetät saat ajaa taas muutaman vuoden ja taas on maitokaffetta vaihteistossa ja sama kallis rumba käynnistyy.
Käytä ainoastaan VP:n määrittelemää öljy laatua, sen ei tarvitse olla VP, muuten kytkin alkaa luistaa ja taas remonttia tiedossa...
Tuosta pääset vasta eroon, kun seuraavaksi vaihdat veneen, niin katso akselivetoisia joissa harvemmin vikoja.- AD31
Minäkin ostin vuosi sitten samanlaisen vetolaitteen omaavan veneen ja nyt sitten pitäisi vaihtaa ne paljekumit.
Mitä mahtaa niiden vaihtaminen maksaa liikkeessä? En ole vielä päättänyt uskallanko itse ryhtyä moiseen savottaan. - ExvetariVeneilijä
AD31 kirjoitti:
Minäkin ostin vuosi sitten samanlaisen vetolaitteen omaavan veneen ja nyt sitten pitäisi vaihtaa ne paljekumit.
Mitä mahtaa niiden vaihtaminen maksaa liikkeessä? En ole vielä päättänyt uskallanko itse ryhtyä moiseen savottaan.Osaava tekee työn tunnissa matkat, siitä voit päätellä luokkaa 100€ kumi ja jos haalarin seljässä VP service, niin kerro ainakin kahdella😊
Kumia kannattaa kokeilla painamalla sen elastisuutta ja katsoa hyvällä valaistuksella näkyykö mitään merkkejä kumin vanhenemisesta, jos kumi ei ole kovettunut ja minkään näköisiä murtumia/halkeilua ei kannata vaihtaa. Tarkistaessa vaihda vetarin asentoa vasen oikea ja ylhällä alhalla, kun teet tarkastusta
Käytännön vaihto väli riippuu monesta tekijästä esim. Onko käytetty vahvoja kemikaaleja pestäessä pohjaa noston yhteydessä, onko aurinko päässyt porottamaan kumeille yms. Omassa veneessä vaihdoin 3-4 vuoden välein, VP suosittelee joka toista vuotta, olisivat voineet valita paremman kumilaadun, kuten mercruiser olisko niissä 7 vuoden välein... - AD31
ExvetariVeneilijä kirjoitti:
Osaava tekee työn tunnissa matkat, siitä voit päätellä luokkaa 100€ kumi ja jos haalarin seljässä VP service, niin kerro ainakin kahdella😊
Kumia kannattaa kokeilla painamalla sen elastisuutta ja katsoa hyvällä valaistuksella näkyykö mitään merkkejä kumin vanhenemisesta, jos kumi ei ole kovettunut ja minkään näköisiä murtumia/halkeilua ei kannata vaihtaa. Tarkistaessa vaihda vetarin asentoa vasen oikea ja ylhällä alhalla, kun teet tarkastusta
Käytännön vaihto väli riippuu monesta tekijästä esim. Onko käytetty vahvoja kemikaaleja pestäessä pohjaa noston yhteydessä, onko aurinko päässyt porottamaan kumeille yms. Omassa veneessä vaihdoin 3-4 vuoden välein, VP suosittelee joka toista vuotta, olisivat voineet valita paremman kumilaadun, kuten mercruiser olisko niissä 7 vuoden välein...Kiitos EXvetariVeneilijä. Tuli vielä mieleen kysyttävää siitä vetoakselin palkeesta. Miten se vuoto näkyy, jos se kumi alkaa vuotamaan?
- ExVetariVeneilijä
AD31 kirjoitti:
Kiitos EXvetariVeneilijä. Tuli vielä mieleen kysyttävää siitä vetoakselin palkeesta. Miten se vuoto näkyy, jos se kumi alkaa vuotamaan?
Ei kokemusta, mutta vesi pääse ristiniveleen ja luulisi sen alkavan pitää meteliä kun laakeroinnit alkavat olla kaput meriveden korroosiosta, pahimmillaan varmaan rikkoo kilven tukilaakeroinnin ja vesi voi päästä sitä kautta pilssiin, eli ääni maailma muuttuu, kannatta yrittää opetella koneen ja vaihteiston normaali äänet ja värinät ja jos tulee poikkeamia, niin luotta omiin havaintoihinsa ja yrittää tarkastaa missä mahdollinen ongelma.
Ole tosi tarkkana kun kiristän klemmarit palkeesta kiinni, että pysyvät palkeen urissa kauttaaltaan, sillä voi vuotaa myös tuota kautta, toisaalta löysäämällä klemmarin ja hieman raottamalla, kait voisi tarkastaa onko haitari vuotanut, ehkä kannattaa laitta hieman vesivaselina tai silikoni rasvaa, niin eivät jumita ja auttavat ehkäisemään vuoto kummastakin päästä.
Ja vielä pari sanaa kartiokytkimestä, jos vaihde menee päälle mukavan pehmeästi, alkaa se olla tulossa kiiltäväksi ja se luistaa ja lopulta ei enää yhdistä vaihdetta päälle. Kunnossa ollessa se loksahtaa/kolahtaa reippaasti kiinni, niin , että tuntuu.
Tsemppiä huolto hommiin😊 - AD31
ExVetariVeneilijä kirjoitti:
Ei kokemusta, mutta vesi pääse ristiniveleen ja luulisi sen alkavan pitää meteliä kun laakeroinnit alkavat olla kaput meriveden korroosiosta, pahimmillaan varmaan rikkoo kilven tukilaakeroinnin ja vesi voi päästä sitä kautta pilssiin, eli ääni maailma muuttuu, kannatta yrittää opetella koneen ja vaihteiston normaali äänet ja värinät ja jos tulee poikkeamia, niin luotta omiin havaintoihinsa ja yrittää tarkastaa missä mahdollinen ongelma.
Ole tosi tarkkana kun kiristän klemmarit palkeesta kiinni, että pysyvät palkeen urissa kauttaaltaan, sillä voi vuotaa myös tuota kautta, toisaalta löysäämällä klemmarin ja hieman raottamalla, kait voisi tarkastaa onko haitari vuotanut, ehkä kannattaa laitta hieman vesivaselina tai silikoni rasvaa, niin eivät jumita ja auttavat ehkäisemään vuoto kummastakin päästä.
Ja vielä pari sanaa kartiokytkimestä, jos vaihde menee päälle mukavan pehmeästi, alkaa se olla tulossa kiiltäväksi ja se luistaa ja lopulta ei enää yhdistä vaihdetta päälle. Kunnossa ollessa se loksahtaa/kolahtaa reippaasti kiinni, niin , että tuntuu.
Tsemppiä huolto hommiin😊Uudelleen paljon kiitoksi neuvoista. Minulla vaihde kolahtaa oikein äänekkäästi kun sen kytkee päälle, joten siltä osin tuntuisi olevan kunnossa.
Täytyy sitten aloittaa DP 290 huoltokoulutus itselleni D.
Kiitos vielä kerran kun olet vastaillut meille näissä vetari ym asioissa. - Eikäänny
Kun katselet niitä akselivetoisia, niin varmista että on varustettu keulapotkurilla.
- eiPöristellä
Eikäänny kirjoitti:
Kun katselet niitä akselivetoisia, niin varmista että on varustettu keulapotkurilla.
kyllä kääntyy, jos osaa. Itselläni 40" yhdellä koneella ja akselivedolla ja kun oivaltaa miten temppu tehdään, niin ei ongelmia ahtaassakaan satamassa...
Kaiken varalta on keula ja peräpotkuri, mutta noloa niillä olisi pöristellä satamassa, paljon siistimpää manoverata pelkällä pääkoneella...
- Volvopenikka
Kiitos neuvoista. Meinasin jo irrottaa vetarin ja viedä Volvon pajalle, mutta sitten huomasin, että vaihteenvalitsimen tiiviste tihkuu öljyä. Ehkäpä vaihdan vain sen ja palkeet nyt itse ja katson, miten käy...
Saako potkurit muuten irti ilman Volvon spesiaalityökalua, joka sopii sinne potkurin keskiöön.- mkokko
Ei taida saada ilman erikoistyökalua ainakaan nätisti. Mutta se ei tainut paljoa maksaa VP:llä, muistaakseni muutaman kympin eli ei kannata siinä pihtaila.
- EXvetariVeneilijä
Joo, toi yläkerran stefa kuluu nopeammin, koska yläkerta käy useasti liian kuumana, kun ei liussa ole vedessä ja veneestä riippuen spray voi olla heikko, jotkut asentaneet yläkerran jäähdytyksen putkella josta vesi virtaa vaihteen päälle ajossa, mercruisereilla taitaa olla oikein tehtaan myymänä varusteena
http://www.marinesurveyorontario.com/volvo penta workshop manual.pdf
Tossa sulle linkki vetolaitteen korjausoppaaseen, löydät työjärjestyksen, momenti ja yleensäkin mitä tulee vastaan. - EXvetariVeneilijä
EXvetariVeneilijä kirjoitti:
Joo, toi yläkerran stefa kuluu nopeammin, koska yläkerta käy useasti liian kuumana, kun ei liussa ole vedessä ja veneestä riippuen spray voi olla heikko, jotkut asentaneet yläkerran jäähdytyksen putkella josta vesi virtaa vaihteen päälle ajossa, mercruisereilla taitaa olla oikein tehtaan myymänä varusteena
http://www.marinesurveyorontario.com/volvo penta workshop manual.pdf
Tossa sulle linkki vetolaitteen korjausoppaaseen, löydät työjärjestyksen, momenti ja yleensäkin mitä tulee vastaan.Teki suoli24 jonkin tempun tolle linkille, tee itse haku tai kopio tuo linkki täydellisenä, hakuna sanoilla Volvo Penta 290 work shop niin löydät pdf kirjasen vetolaitteen korjaukseen.
- Volvopenikka
EXvetariVeneilijä kirjoitti:
Teki suoli24 jonkin tempun tolle linkille, tee itse haku tai kopio tuo linkki täydellisenä, hakuna sanoilla Volvo Penta 290 work shop niin löydät pdf kirjasen vetolaitteen korjaukseen.
Kiitos, täytyy tutustua.
- Volvopenikka
Vein sitten pelkän yläkulmavaihteen Volvon huoltoon. Pari päivää se oli siellä, vaihdettiin stefat vaihteenvalitsimesta ja maksoi reilun satasen.
- AD31
Hienoa kuulla, että sait sen kuntoon. Nyt vain odotellaan jäiden lähtöä D.
Mihin Volvon huoltoon veit ? Minulla on samantyyppinen homma edessä. Vaihde menee liian helposti päälle . Siis ei lonksu.
- Cobraalpha
Vaikuttaa mercruiser ja omc paljon helpommalta huoltaa, kuin penta.
- Merguru
Niin saattaa vaikuttaa mutta kyllä VP on helpompi huoltaa: esim palkeen vaihto 1/2 tuntii puheineen, ei tarvi ihmetellä vesipumpun vaihtamisia, rihtauksia yms..
Ainakin näissä Aq sarjan vetareissa huolto on helppo, uudemmista en tiedä. Kuten en myös uudemmista MC:tä Käsittääkseni tässä ketjussa käsitellään noita vanhempia vehkeitä.
Molempien valmistajien laitteet käytössä,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252103Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671688Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241540- 281291
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161287Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61206Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101117Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001