Volvo penta 290dp vettä öljyssä

Volvopenikka

Ostin syksyllä veneen, jossa on otsikon vetolaite. Laskin nyt vanhat öljyt pois vetarista, kun ajattelin vaihtaa palkeen. Kaikki pultit olivat tosi tiukassa ja niitä sai pienellä kaasutoholla kuumentaa, ennen kuin aukesivat.

Vetarin öljy oli maitokahvin väristä. Mitä suosittelette nyt tehtäväksi? Moottori näyttää muuten hyvin ylläpidetyltä ja moottoriöljy vaikuttaa tuoreelta.

20

3101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mkokko

      Potkuriakselin stefat on kuluneet loppuun tai niissä on reikä, veikkaisin. Sieltä se helpoiten pääsee.

    • VPD6

      Vetolaitteen stefat päästäneet vettä öljyn sekaan, kuten edellä todettiin. Vetolaitteen oljyn vaihto tai ainakin tarkastus kuuluu joka syksy tehtäviin hommiin. Silloin huomaa ajoissa pienetkin vesivuodot ennen kuin mitään on mennyt rikki. Tiivisteiden vaihto on edessä, eikä se ole aivan ensikertalaisen hommaa. Jos ostit veneen veneliikkeestä, voit koettaa vedota kuluttajasuojalain mukaiseen takuuseen ja saada ainakin osan korjauskuluista liikkeen piikkiin. Jos ostit suoraan yksityiseltä, taitaa korjaus mennä omaan piikkiin. Liikkeiden myöntämä käytetyn takuu taitaa olla parhaimmillaankin enintään puoli vuotta.

    • EXvetariVeneilijä

      Moottorin ja vaihteiston öljyt kannattaa vaihtaa jo syksyllä tästäkin syystä ja vinkkinä vetolaite on nostettava trimmillä aika ylös, jotta kaikki öljy lorahtaa pois.

      Älä ota paniikkia tuo on vetareissa ihan vakio huolto, ala stefat ja ylä stefan vaihto ja tosiaan homma ei ihan yksinkertainen ja tietysti kaikki tiivisteet kannataa vaihtaa samalla ja ehkä kartiokytkin samalla, kun noita teetät saat ajaa taas muutaman vuoden ja taas on maitokaffetta vaihteistossa ja sama kallis rumba käynnistyy.

      Käytä ainoastaan VP:n määrittelemää öljy laatua, sen ei tarvitse olla VP, muuten kytkin alkaa luistaa ja taas remonttia tiedossa...

      Tuosta pääset vasta eroon, kun seuraavaksi vaihdat veneen, niin katso akselivetoisia joissa harvemmin vikoja.

      • AD31

        Minäkin ostin vuosi sitten samanlaisen vetolaitteen omaavan veneen ja nyt sitten pitäisi vaihtaa ne paljekumit.
        Mitä mahtaa niiden vaihtaminen maksaa liikkeessä? En ole vielä päättänyt uskallanko itse ryhtyä moiseen savottaan.


      • ExvetariVeneilijä
        AD31 kirjoitti:

        Minäkin ostin vuosi sitten samanlaisen vetolaitteen omaavan veneen ja nyt sitten pitäisi vaihtaa ne paljekumit.
        Mitä mahtaa niiden vaihtaminen maksaa liikkeessä? En ole vielä päättänyt uskallanko itse ryhtyä moiseen savottaan.

        Osaava tekee työn tunnissa matkat, siitä voit päätellä luokkaa 100€ kumi ja jos haalarin seljässä VP service, niin kerro ainakin kahdella😊

        Kumia kannattaa kokeilla painamalla sen elastisuutta ja katsoa hyvällä valaistuksella näkyykö mitään merkkejä kumin vanhenemisesta, jos kumi ei ole kovettunut ja minkään näköisiä murtumia/halkeilua ei kannata vaihtaa. Tarkistaessa vaihda vetarin asentoa vasen oikea ja ylhällä alhalla, kun teet tarkastusta

        Käytännön vaihto väli riippuu monesta tekijästä esim. Onko käytetty vahvoja kemikaaleja pestäessä pohjaa noston yhteydessä, onko aurinko päässyt porottamaan kumeille yms. Omassa veneessä vaihdoin 3-4 vuoden välein, VP suosittelee joka toista vuotta, olisivat voineet valita paremman kumilaadun, kuten mercruiser olisko niissä 7 vuoden välein...


      • AD31
        ExvetariVeneilijä kirjoitti:

        Osaava tekee työn tunnissa matkat, siitä voit päätellä luokkaa 100€ kumi ja jos haalarin seljässä VP service, niin kerro ainakin kahdella😊

        Kumia kannattaa kokeilla painamalla sen elastisuutta ja katsoa hyvällä valaistuksella näkyykö mitään merkkejä kumin vanhenemisesta, jos kumi ei ole kovettunut ja minkään näköisiä murtumia/halkeilua ei kannata vaihtaa. Tarkistaessa vaihda vetarin asentoa vasen oikea ja ylhällä alhalla, kun teet tarkastusta

        Käytännön vaihto väli riippuu monesta tekijästä esim. Onko käytetty vahvoja kemikaaleja pestäessä pohjaa noston yhteydessä, onko aurinko päässyt porottamaan kumeille yms. Omassa veneessä vaihdoin 3-4 vuoden välein, VP suosittelee joka toista vuotta, olisivat voineet valita paremman kumilaadun, kuten mercruiser olisko niissä 7 vuoden välein...

        Kiitos EXvetariVeneilijä. Tuli vielä mieleen kysyttävää siitä vetoakselin palkeesta. Miten se vuoto näkyy, jos se kumi alkaa vuotamaan?


      • ExVetariVeneilijä
        AD31 kirjoitti:

        Kiitos EXvetariVeneilijä. Tuli vielä mieleen kysyttävää siitä vetoakselin palkeesta. Miten se vuoto näkyy, jos se kumi alkaa vuotamaan?

        Ei kokemusta, mutta vesi pääse ristiniveleen ja luulisi sen alkavan pitää meteliä kun laakeroinnit alkavat olla kaput meriveden korroosiosta, pahimmillaan varmaan rikkoo kilven tukilaakeroinnin ja vesi voi päästä sitä kautta pilssiin, eli ääni maailma muuttuu, kannatta yrittää opetella koneen ja vaihteiston normaali äänet ja värinät ja jos tulee poikkeamia, niin luotta omiin havaintoihinsa ja yrittää tarkastaa missä mahdollinen ongelma.

        Ole tosi tarkkana kun kiristän klemmarit palkeesta kiinni, että pysyvät palkeen urissa kauttaaltaan, sillä voi vuotaa myös tuota kautta, toisaalta löysäämällä klemmarin ja hieman raottamalla, kait voisi tarkastaa onko haitari vuotanut, ehkä kannattaa laitta hieman vesivaselina tai silikoni rasvaa, niin eivät jumita ja auttavat ehkäisemään vuoto kummastakin päästä.

        Ja vielä pari sanaa kartiokytkimestä, jos vaihde menee päälle mukavan pehmeästi, alkaa se olla tulossa kiiltäväksi ja se luistaa ja lopulta ei enää yhdistä vaihdetta päälle. Kunnossa ollessa se loksahtaa/kolahtaa reippaasti kiinni, niin , että tuntuu.

        Tsemppiä huolto hommiin😊


      • AD31
        ExVetariVeneilijä kirjoitti:

        Ei kokemusta, mutta vesi pääse ristiniveleen ja luulisi sen alkavan pitää meteliä kun laakeroinnit alkavat olla kaput meriveden korroosiosta, pahimmillaan varmaan rikkoo kilven tukilaakeroinnin ja vesi voi päästä sitä kautta pilssiin, eli ääni maailma muuttuu, kannatta yrittää opetella koneen ja vaihteiston normaali äänet ja värinät ja jos tulee poikkeamia, niin luotta omiin havaintoihinsa ja yrittää tarkastaa missä mahdollinen ongelma.

        Ole tosi tarkkana kun kiristän klemmarit palkeesta kiinni, että pysyvät palkeen urissa kauttaaltaan, sillä voi vuotaa myös tuota kautta, toisaalta löysäämällä klemmarin ja hieman raottamalla, kait voisi tarkastaa onko haitari vuotanut, ehkä kannattaa laitta hieman vesivaselina tai silikoni rasvaa, niin eivät jumita ja auttavat ehkäisemään vuoto kummastakin päästä.

        Ja vielä pari sanaa kartiokytkimestä, jos vaihde menee päälle mukavan pehmeästi, alkaa se olla tulossa kiiltäväksi ja se luistaa ja lopulta ei enää yhdistä vaihdetta päälle. Kunnossa ollessa se loksahtaa/kolahtaa reippaasti kiinni, niin , että tuntuu.

        Tsemppiä huolto hommiin😊

        Uudelleen paljon kiitoksi neuvoista. Minulla vaihde kolahtaa oikein äänekkäästi kun sen kytkee päälle, joten siltä osin tuntuisi olevan kunnossa.
        Täytyy sitten aloittaa DP 290 huoltokoulutus itselleni D.
        Kiitos vielä kerran kun olet vastaillut meille näissä vetari ym asioissa.


      • Eikäänny

        Kun katselet niitä akselivetoisia, niin varmista että on varustettu keulapotkurilla.


      • eiPöristellä
        Eikäänny kirjoitti:

        Kun katselet niitä akselivetoisia, niin varmista että on varustettu keulapotkurilla.

        kyllä kääntyy, jos osaa. Itselläni 40" yhdellä koneella ja akselivedolla ja kun oivaltaa miten temppu tehdään, niin ei ongelmia ahtaassakaan satamassa...

        Kaiken varalta on keula ja peräpotkuri, mutta noloa niillä olisi pöristellä satamassa, paljon siistimpää manoverata pelkällä pääkoneella...


    • Volvopenikka

      Kiitos neuvoista. Meinasin jo irrottaa vetarin ja viedä Volvon pajalle, mutta sitten huomasin, että vaihteenvalitsimen tiiviste tihkuu öljyä. Ehkäpä vaihdan vain sen ja palkeet nyt itse ja katson, miten käy...

      Saako potkurit muuten irti ilman Volvon spesiaalityökalua, joka sopii sinne potkurin keskiöön.

      • mkokko

        Ei taida saada ilman erikoistyökalua ainakaan nätisti. Mutta se ei tainut paljoa maksaa VP:llä, muistaakseni muutaman kympin eli ei kannata siinä pihtaila.


      • EXvetariVeneilijä

        Joo, toi yläkerran stefa kuluu nopeammin, koska yläkerta käy useasti liian kuumana, kun ei liussa ole vedessä ja veneestä riippuen spray voi olla heikko, jotkut asentaneet yläkerran jäähdytyksen putkella josta vesi virtaa vaihteen päälle ajossa, mercruisereilla taitaa olla oikein tehtaan myymänä varusteena

        http://www.marinesurveyorontario.com/volvo penta workshop manual.pdf

        Tossa sulle linkki vetolaitteen korjausoppaaseen, löydät työjärjestyksen, momenti ja yleensäkin mitä tulee vastaan.


      • EXvetariVeneilijä
        EXvetariVeneilijä kirjoitti:

        Joo, toi yläkerran stefa kuluu nopeammin, koska yläkerta käy useasti liian kuumana, kun ei liussa ole vedessä ja veneestä riippuen spray voi olla heikko, jotkut asentaneet yläkerran jäähdytyksen putkella josta vesi virtaa vaihteen päälle ajossa, mercruisereilla taitaa olla oikein tehtaan myymänä varusteena

        http://www.marinesurveyorontario.com/volvo penta workshop manual.pdf

        Tossa sulle linkki vetolaitteen korjausoppaaseen, löydät työjärjestyksen, momenti ja yleensäkin mitä tulee vastaan.

        Teki suoli24 jonkin tempun tolle linkille, tee itse haku tai kopio tuo linkki täydellisenä, hakuna sanoilla Volvo Penta 290 work shop niin löydät pdf kirjasen vetolaitteen korjaukseen.


      • Volvopenikka
        EXvetariVeneilijä kirjoitti:

        Teki suoli24 jonkin tempun tolle linkille, tee itse haku tai kopio tuo linkki täydellisenä, hakuna sanoilla Volvo Penta 290 work shop niin löydät pdf kirjasen vetolaitteen korjaukseen.

        Kiitos, täytyy tutustua.


    • Volvopenikka

      Vein sitten pelkän yläkulmavaihteen Volvon huoltoon. Pari päivää se oli siellä, vaihdettiin stefat vaihteenvalitsimesta ja maksoi reilun satasen.

      • AD31

        Hienoa kuulla, että sait sen kuntoon. Nyt vain odotellaan jäiden lähtöä D.


      • Mihin Volvon huoltoon veit ? Minulla on samantyyppinen homma edessä. Vaihde menee liian helposti päälle . Siis ei lonksu.


    • Cobraalpha

      Vaikuttaa mercruiser ja omc paljon helpommalta huoltaa, kuin penta.

      • Merguru

        Niin saattaa vaikuttaa mutta kyllä VP on helpompi huoltaa: esim palkeen vaihto 1/2 tuntii puheineen, ei tarvi ihmetellä vesipumpun vaihtamisia, rihtauksia yms..
        Ainakin näissä Aq sarjan vetareissa huolto on helppo, uudemmista en tiedä. Kuten en myös uudemmista MC:tä Käsittääkseni tässä ketjussa käsitellään noita vanhempia vehkeitä.
        Molempien valmistajien laitteet käytössä,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2103
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1206
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe