VHF-lupa koe

ei.lukupää

onnistuuko läpäisi matti meikäläiseltä kevyehköllä opiskelulla vai pitäskö mennä kurssille

33

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sealine
    • Ei se mikään paha rasti ole, siitä vain itseopiskelulla.

    • teppo_kytkin

      uskon että onnistuu myös itseopiskeluna.
      - kv tavausaakkoset
      - viestiprotokollat
      - tärkeimmät kanavat ja niiden käyttö..
      - käytettävät kanavat huvikäyttöön jne..
      - viestien tärkeysjärjestys, mitä tarkoittaa esim securitee, sekuritee..
      - hätäviestin lähettämisen tekeminen oikein
      - turhan hätäviestin peruuttaminen
      - dsc - toiminnot
      jne.

    • Juliet.Uniform

      Eikö tuo tentti järjestetä niin, että siinä on ensin luento, ja sitten tentti samantien päälle? Jos sen kirjasen on ensin lukaissut, niin tuskin menee päivä pilalle, vaikka tuon ”kurssin” istuisi siihen alkuun.

      • Navigar

        Ei kyllä riitä se esiluento. Täytyy kunnolla lukea se niiden materiaali ja jos mahdollista, tutustua koekysymyksiin.
        Itseopiskelu kyllä riittää, mutta ei hutaisemalla.


    • Klausss

      Läpi pitäisi päästä kyllä hutaisemallakin. Jos haluaa täydet pisteet joutunee käyttämään jo 2-3h aikaansa lukuihin.

      • Navigar

        Voit kyllä olla oikeassakin, koska minulla on ollut tapana tavoitella aina korkeinta mahdollista pistemäärää, joten en ehkä ole oikea henkilö arvioimaan muiden menettelyä.
        Yleensä alle 90% tulos kääntää minulla suupielet voimakkasti alaspäin - kokeesta riippumatta D.


    • PukataPukata

      Aikoinaan 14v poikani meni VHF -tenttin. Luki edellisenä päivänä sen opaskirjasen, 1/2 pinnaa vaille maksimit oli tulos.

      Kotiin tultuaan ihmetteli kun siellä ei ollutkaan muita lapsia.

      • Taajuus

        Onnittelut ihmelapsen isälle. Kun itse suoritin tuon kokeen, luin kirjasen kyllä useampaan kertaan, mutta olin kyllä jo sivuttanut keski-iän paalun.
        Olen suorittanut nuoruudessa ilmailupuolen VHF todistuksen, josta on tietysti apua, vaikka sisältö onkin melko erilainen.
        Siihen aikaan siitä järjestettiin oikea viikonloppukurssi, jonka opettajat tulivat samasta laitoksesta kuten nämä meripuolen radiogurutkin.
        Muistelen että siellä mentiin paljon syvemmälle radiotekniikan teoriassa kuin mitä täällä meri VHF opetuksessa.


      • Sankariuni

        Just ja sitten heräsit , kastelit kissan ja heitit kukat ulos.


      • SatunnainenTarkkailija
        Sankariuni kirjoitti:

        Just ja sitten heräsit , kastelit kissan ja heitit kukat ulos.

        Etkö saanut koetta läpi kun noin kovin otti päälle, että piti täällä siitä avautua.


      • Taajuus kirjoitti:

        Onnittelut ihmelapsen isälle. Kun itse suoritin tuon kokeen, luin kirjasen kyllä useampaan kertaan, mutta olin kyllä jo sivuttanut keski-iän paalun.
        Olen suorittanut nuoruudessa ilmailupuolen VHF todistuksen, josta on tietysti apua, vaikka sisältö onkin melko erilainen.
        Siihen aikaan siitä järjestettiin oikea viikonloppukurssi, jonka opettajat tulivat samasta laitoksesta kuten nämä meripuolen radiogurutkin.
        Muistelen että siellä mentiin paljon syvemmälle radiotekniikan teoriassa kuin mitä täällä meri VHF opetuksessa.

        Minusta tuohon ei mitään "ihmelasta" tarvita. Sen sijaan sanoisin, että jos alakouluiän ylittänyt joutuu "pänttäämään" tuon kokeen materiaalia enemmän kuin yhden läpilukaisun verran, niin kyse on tyhmyydestä.

        Jos oikein muistan, niin se kurssimateriaali saa sitä paitsi olla mukana tentissä ja siitä saa "luntata".


      • Vuhjavuh
        Taajuus kirjoitti:

        Onnittelut ihmelapsen isälle. Kun itse suoritin tuon kokeen, luin kirjasen kyllä useampaan kertaan, mutta olin kyllä jo sivuttanut keski-iän paalun.
        Olen suorittanut nuoruudessa ilmailupuolen VHF todistuksen, josta on tietysti apua, vaikka sisältö onkin melko erilainen.
        Siihen aikaan siitä järjestettiin oikea viikonloppukurssi, jonka opettajat tulivat samasta laitoksesta kuten nämä meripuolen radiogurutkin.
        Muistelen että siellä mentiin paljon syvemmälle radiotekniikan teoriassa kuin mitä täällä meri VHF opetuksessa.

        Mun 6 kk vanha koira haisteli kurssimateriaalia ja läpäisi kokeen täysin pistein, eli ei se kovin vaikea voi olla.


      • Taajuus
        10-14 kirjoitti:

        Minusta tuohon ei mitään "ihmelasta" tarvita. Sen sijaan sanoisin, että jos alakouluiän ylittänyt joutuu "pänttäämään" tuon kokeen materiaalia enemmän kuin yhden läpilukaisun verran, niin kyse on tyhmyydestä.

        Jos oikein muistan, niin se kurssimateriaali saa sitä paitsi olla mukana tentissä ja siitä saa "luntata".

        Onhan se kyllä totta, ettei meille kaikille ole jaettu kauhalla järkeä, joten on vain tyydyttävä siihen mitä on saanut.
        Minä vain en uskaltanut mennä sinne konttorille kertalukemisen jälkeen. Osittain varmaankin tuon yllämainitun syyn takia D.


      • Earlybiltti

        Mun neljävuotias tyttö pääsi myös läpi, KV tavausaakkosetkin sujuivat kertalukemisella kuin vettä vaan.


      • Henkiset_kyvyt
        Earlybiltti kirjoitti:

        Mun neljävuotias tyttö pääsi myös läpi, KV tavausaakkosetkin sujuivat kertalukemisella kuin vettä vaan.

        Menit sitten tunnustamaan, että tyttösi on tyhmempi kuin tuon Vufh tyypin 6kk vanha koiran pentu. Vasta nelivuotiaana pääsi läpi.


      • Earlybiltti
        Henkiset_kyvyt kirjoitti:

        Menit sitten tunnustamaan, että tyttösi on tyhmempi kuin tuon Vufh tyypin 6kk vanha koiran pentu. Vasta nelivuotiaana pääsi läpi.

        Ei, kyllä se tyhmä olin minä kun vasta tuolloin ehdotin tutkintoa hänelle.


      • Nuorena_on
        Earlybiltti kirjoitti:

        Ei, kyllä se tyhmä olin minä kun vasta tuolloin ehdotin tutkintoa hänelle.

        Ymmärrä hyvin että nyt kaduttaa kun et vienyt tyttöä nelikuisena tenttiin. Aika kyllä parantaa tuonkin vamman D.


      • PukataPukata

        No kylläpä on monelle vaikeaa hyväksyä sitä, että 14 vuotias teräväpäinen kossi pystyy läpäisemään VHF-tentin melkoisen helpolla. Ei tämä suoritus ollut edes parhaasta päästä mitä veljessarja on saavuttanut nuorella iällä, mutta eipä aiheuteta tämän enempää tuskaa kansan syville riveille.


      • PavlovinPeni
        10-14 kirjoitti:

        Minusta tuohon ei mitään "ihmelasta" tarvita. Sen sijaan sanoisin, että jos alakouluiän ylittänyt joutuu "pänttäämään" tuon kokeen materiaalia enemmän kuin yhden läpilukaisun verran, niin kyse on tyhmyydestä.

        Jos oikein muistan, niin se kurssimateriaali saa sitä paitsi olla mukana tentissä ja siitä saa "luntata".

        Mitä tulee kurssimateriaaliin, niin tentin kärjestäjä antaa jotakin kysymyksiin tarvittavia lisätietoja sisältäviä papereita käyttöön.
        Sitä kirjaa ei saa pitää tentin aikana esillä.
        Katselin niitä esimerkkikoe kysymyksiä ja mieleeni jäi eräs kysymys.
        ” Saako sellainen henkilö, jolla ei ole meri-VHF aseman hoitajan pätevyyttä tehdä hätäilmoituksen sillä radiopuhelimella”?
        Oppikirjassa ei ole siitä mitään mainintaa, saako ilman pätevyyttä oleva tehdä ko. hätäilmoituksen meriVHF puhelimella.
        Miten on, miten muut vastaisivat tuohon kysymykseen?


      • Eilienekompa

        Hätäilmoituksen saa tietenkin tehdä kuka tahansa, millä tahansa keinolla.


      • Emergencyä
        Eilienekompa kirjoitti:

        Hätäilmoituksen saa tietenkin tehdä kuka tahansa, millä tahansa keinolla.

        Hätä on hätä. Itse olen opettanut omalle jälkipolvelle että miten painetaan DSC painiketta, muuta ei tarvitse osatakkaan.


      • PavlovinPeni kirjoitti:

        Mitä tulee kurssimateriaaliin, niin tentin kärjestäjä antaa jotakin kysymyksiin tarvittavia lisätietoja sisältäviä papereita käyttöön.
        Sitä kirjaa ei saa pitää tentin aikana esillä.
        Katselin niitä esimerkkikoe kysymyksiä ja mieleeni jäi eräs kysymys.
        ” Saako sellainen henkilö, jolla ei ole meri-VHF aseman hoitajan pätevyyttä tehdä hätäilmoituksen sillä radiopuhelimella”?
        Oppikirjassa ei ole siitä mitään mainintaa, saako ilman pätevyyttä oleva tehdä ko. hätäilmoituksen meriVHF puhelimella.
        Miten on, miten muut vastaisivat tuohon kysymykseen?

        Hetkeäkään empimättä vastaisin myöntävästi.


      • Anonyymi

        Eikö se nyt ole ihan "tieteellisesti" tutkittu, että nuorena oppii asioita paljon helpommin ja nopeammin. Silloin kun itse kävin kurssin, taisi valtaosa olla jo keksi-iän ohittaneita.
        En siis yhtään ihmettele jos 14v pääsee suht helposti läpi, etenkin jos aihe kiinnostaa. Keksi-ikäiselle, joka menee sillä ajatuksella, että "pitää nyt tämäkin paperi hommata", on varmasti vaikeampaa.

        -Nuorna vitsa väännettävä :)


      • Anonyymi
        PukataPukata kirjoitti:

        No kylläpä on monelle vaikeaa hyväksyä sitä, että 14 vuotias teräväpäinen kossi pystyy läpäisemään VHF-tentin melkoisen helpolla. Ei tämä suoritus ollut edes parhaasta päästä mitä veljessarja on saavuttanut nuorella iällä, mutta eipä aiheuteta tämän enempää tuskaa kansan syville riveille.

        Taitaa mennä paljon pipoja teidän jälkikasvulla kun ovat teräväpäisiä :) Mitenkään en epäile että 14 vuotias ei pääsisi läpi tentistä, mutta että yhdellä lukemisella jäisivät kaikki ulkoa opeteltavatkin asiat mieleen. Esim. kv. tavausaakkoset tai protokollan mukaiset ilmoitukset.


    • No,
      Säästöjen mukaan ei saa painaa tangenttia, muuta hätä ei tunne lakia!
      Pari vuotta sitten VHF kurssilla kouluttaja sanoi; että kun on hätä ei haeta tyylipisteitä, eikä väärin tehdystä hätäkutsusta rankaista.
      Tämä on vähän niikuin se tapaus kun VPK sammutti tulipalon ja varsinainen palokunta saapui paikalle ja palopäällikkö totesi että väärin sammutettu.

      • OikeinSammutettu

        Väärin sammuttaminen voi tarkoittaa vaikka sitä, että vesivahingot ovat suuremmat kuin palovauriot. Tämä oli ennen varsin yleistä, kun vettä lorotettiin surutta välittämättä siitä, mitä siitä seuraa talon rakenteisiin. Nykyisillä sammutusmenetelmillä, esimerkiksi korkeapaineisella vesisumulla, voidaan huoneistopalo sammuttaa noin 60 litralla vettä, joka kaikki höyrystyy ja sammuttaa palon sitomalla lämmön ja hävittämällä hapen ilmasta. Ei vesivaurioita, nopea sammutus: oikein sammutettu.


    • Seuraaja

      Väärin sammutettu oli myös palo jossa ensin paikalle tullut palomestari kyllästyi odottamaan, puki savusukelluskamppeet päälleen ja katosi palokohteeseen. Kukaan ei tiennyt mitä tapahtuu, kaikki kokontumispaikalle tulleet sammuttajat odottivat tumput suorana ohjeita käskyjä. Isopäällikkö ja yksikön johtaja eivät tienneet mikä tilanne on ja miten toimia lisäsuojauksen ja evakuoinnin kanssa. Komensi sitten ss ryhmän töihin ja kuuli hetken päästä radiosta, että mestari ilman radioyhteytta kävelee kohteesta kohti kokoontumispaikkaa. Riisui mestari sitten maskinsa alkoi kehumaan itseään kun oli sammuttanut palon. Sireeni on kuiskaaja verrattuna isopäällikön huutoon mestarille josta tuli entinen mestari :-)
      Siis todella väärin sammutettu!

      • Anonyymi

        Satua. Ainakin tuo "tuli entinen mestari" -kohta, sillä ei sitä virkaa niin vähällä pois saa.


    • VPD6

      Kyllä taas on aivan asialliseen kysymykseen etenkin viimeisimmät kommentit karanneet asiasta. En tiedä mistä noita "valopäitä" tänne löytyy.
      Kävin kurssin ja tentti onnistui hyvin. Itse en varmaan olisi päässyt läpi ilman kurssia. Lisäksi kurssin aikana päästiin kokeilemaan mm. Distress kutsun tekemistä vhf/dsc laitteella käyttäen demo ohjelmaa ja miten meripelastuskeskus kuittaa hälytyksen jne. Kurssin vetäjä oli meripelastuksen ammattilainen ja sen huomasi siitä tietomäärästä, mikä hänellä oli ja että asioita oli jouduttu tekemään paljon myös käytännössä. Lisäksi hänellä oli kokemusta vhf/dsc laitteiden käytöstä myös suurilla kansainvälisillä merillä.

    • Anonyymi

      Minulla oli A osiossa 42 kun läpimenon raja oli 40. Toinen osa B meni paremmin saaden 48 läpimenon ollessa 30. Kokeesta EI pääse läpi jos ei huolella perehdy aineesto. Lisäksi mallikoetta kannaa ajatuksen kanssa treenata.

    • Anonyymi

      Reilu 10 vuotta sitten kuljettaja-kurssilla meitä oli kymmenen.
      Pe-la oli yhteensä 8h kokeeseen valmistautumista opettaja johdolla ja sen jälkeen oli koe lauantai-iltapäivän päätteeksi.
      8 sai läpi ja 2 hylättiin.

      En tiedä miten muualla maailmassa, mutta tämä opettaja kertoi, että norimihylkyprosentti (silloin) oli 20-30 prosenttia.
      Toki nykyään ihmisestä on tullut yli-ihminen ja kaikki asiat sujuu helposti ja leikiten.

    • Anonyymi

      Täällä kun kaikenmaailman ihmelapset, tyttöystävät ja koirat on käynyt kokeissa nuuhkimalla tai plaraamalla niin; laitetaan nyt random tosielämän kokemuskin sekaan. Luin sen kirjan 3 kertaa, siihen lisäksi opettelin ulkoa sekä protokollalauseet että kanavien käyttö eri tarkoituksissa, kyllä se sellainen kuukauden arki-iltajutska oli työssäkäyvälle. Koe täysin pistein läpi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe