wilma sydeemi

s2a6r9i0

lähde: https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/yli-300-opettajaa-kertoo-nyt-miten-aarirajoilla-monissa?utm_source=is.fi&utm_medium=referral&utm_content=sls-article&utm_campaign=mn_vk_ismenaiset

”Wilman käyttö pitäisi lopettaa”

”Pikkuoppilaatkaan eivät enää ymmärrä kieltoja eivätkä tottele, vaan soittavat suutaan karsealla tavalla. Kiusaamiseen puutun aina, mutta kiusaajan vanhempien kanssa asioiden hoitaminen on lähes aina hyvin vaikeaa.
Oman lapsen vikoja ei nähdä ja opettaja saa huudot: milloin olen ottanut lapsen silmätikuksi, milloin olen rasisti, milloin en ymmärrä poikien leikkiä ja milloin suosin uhria.”

Monelle opettajalle vaikeinta on kohdata lasten vanhempia. Yli puolessa vastauksissa mainitaan vanhempien aggressiiviset yhteydenotot.

Opettajien mukaan jotkut vanhemmat saattavat syyllistää opettajaa siitä, kun lapsi ei pärjää koulussa käytöksensä vuoksi. Kaikki vanhemmat eivät usko opettajia, ja syyllistäminen on yleistä.

Myös koulujen hallintaohjelman Wilman käyttö koetaan kuormittavaksi. Muutamien vanhempien kanssa joutuu käymään kirjeenvaihtoa liiankin paljon, 48-vuotias äidinkielen opettaja mainitsee.

– Wilman käyttö pitäisi lopettaa. Jos vanhemmalla on painavaa asiaa, se pitää pystyä sanomaan kasvotusten.(myös opettajienym )

Wilmassa käy sama kuin somessa: sinne suolletaan se ensimmäinen tunne seurauksia pohtimatta, ja usein se on viha tai suru oman lapsen puolesta. Pitäisi olla selkeät säännöt Wilman käyttöön tai sitten toinen tapa antaa palautetta, erityisopettaja toivoo.

”Wilmassa käy sama kuin somessa: sinne suolletaan se ensimmäinen tunne seurauksia pohtimatta.”
Suurin osa opettajakyselyyn vastanneista kiittää työkaveriensa tukea. Osa on aidosti huolissaan uupuneista työkavereistaan, mutta ratkaisukyvyttömät ja leipääntyneet työkaverit saavat kritiikkiä:

– Varsinkin ärsyttävät sellaiset työkaverit, jotka valittavat, mutta eivät tee mitään asioiden eteen, jotta ne muuttuisivat. Lusmuilijat, jotka eivät tee yhteisen hyvän eteen mitään. Ja saikuttajat, joiden työt kaatuvat muiden niskaan.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hienoatyötäopettajat

      Tuo on varmasti täysin totta!

      Mä oon muutenkin pohtinut viime aikoina hyvin paljon mistä tämä ihmisten suuri viha, katkeruus, tyytymättömyys kaikkeen, vastuun ottaminen itsestä/omista teoista ja sanoista on olematonta, joten miten siinä voi sitten edes ottaa kasvatuksellista vastuuta omista lapsista myöskään, sysätään sekin vastuu muiden harteille ja syytetään ja syyllistetään muita, niin omasta kurjuudesta, kuin lapsien

      Mä kunnioitan mun lapsien opettajia ja niiden työtä, mä en siihen itse pystyisi mitenkään ja yritän myös parhaani mukaan välittää opettajille kiitokset heidän työstään
      Mun lapset ei ole mitään kullannuppuja kumpikaan, ja tiedän kyllä oikein hyvin missä sitä on omalla kohdalla menty metsään ja pahasti, mitkä on asioita mihin voi ja pystyy hyvin kuitenkin vielä vaikuttamaan itse ja muuttamaan ja avartamaan omien lapsien tapoja ja ajatuksia ja toimintamalleja

    • s2a6r9i0

      pitäisi myös opettajienkin ym kouluissa toimivien huomata oma käytöksensä . jos opettaja heittelee mitä sattuu viestiä vilmaan ja alkaa kysymään tarkemmin kaks kas eipäs muistakkaan asiaa,sama pätee joihinkin luokanvalvojiin, kaupungin s postin mukaan ei palveluksessa mutta kuitenkin joka päivä koulussa.

      rehtori konsultoi mutta ei osaa kertoa mistä koska ja milloin, ainakaan jos on mies puolinen vanhempi, no näistä psyykkareista niin sanotuista on turha puhua yhtään mitään,sillä jokainen yrittää kampittaa toista millä vain keksii ,yrittäen päästä hierarkiassa ylöspäin ,aivan samanlaista sosiaalipuolella .

      keskenään puhuvat sopivat sitten asia onkin sovittu vanhempien kesken mukamas. ainakin kouvolassa.ja samaa myös muualla.

      lapsen kasvatus kuuluu vanhemmille ,mutta minkä teet jos ei ota onkeensa puhuttua asiaa siihen on hyvä käyttää koulua ja ns ammattilaisia sikäli kun niitä on. muitakin kun palkkaansa odottelevia.

    • monenlaista
      • Anonyymi

        Hullu systeemi muksu kerran vuodes flunssas menee 20 min "murtautua" uudella salasanalla kirjioittaan 3 sanaa. (likka on kipeä)
        On oikein neronkoe lukea salasanan säännöt 1 ISO 1numero 1Pieni jne..
        Sytämeem ottaa ennekuin tajuaa tankata salasana säännöt.!


    • hjumor

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe