Kysymys teille Euroopan kiertäjille. Kun on rekannut itsensä johonkin maahan, niin riittääkö että vaihtaa kohteliaisuuslipun vai pitääkö ilmoittautua viranomaisille maahan tullessa ja maasta lähtiessä?
Purjehdus EU:n alueella
32
423
Vastaukset
- seppomartti
Teoriassa Euroopan sisällä ei pitäisi olla tarvetta käydä viranomaisten luona mutta EU:n ulkorajalla kylläkin Q-lippu, passi ja venepaperien tarkastus. Mutta käytäntö voi vaihdella. Kreikassa saattoi joutua vierailenmaan satamapoliisin toimistossa leimoja keräämässä saarten välillä liikkuessa ( mutta kreikkalaiseen tapaan toisissa paikoissa häätivät pois ja pitivät turhana). Sama käytäntö Portugalissa Azorien saarten välillä passipoliisi, immigration, satamapoliisi- muttei mannermaalla. Muutoin on riittänyt marinan henkilökunnan kanssa asioiminen ilman viranomaisia.
- vain.schengenissä
"Teoriassa Euroopan sisällä ei pitäisi olla tarvetta käydä viranomaisten luona mutta EU:n ulkorajalla kylläkin"
No ei, vaan Schengen alueen sisällä on noin, ja kyse on SCHengen alueen ulkorajasta, eikä EU-alueen ulkorajasta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Schengen-alue
mukaan EU:n sisälläkin on Schengenin ulkopuolisia alueita:
Bulgaria, Irlanti, Kroatia, Kypros, Romania sekä Yhdistynyt kuningaskunta
joissa kaikissa tulee maahan saapua ja sieltä poistua rajatarkastusten kautta.
Tämä linkki:
https://eurooppatiedotus.fi/perustietoa-eusta/eu-jasenmaat/
kertoo ihan viranomaislähteenä samaa, eli wikipedian tieto ei ole vanhentunutta. - SYSaga
Kiitoksia, näin minäkin olen kuvitellut. Joka paikassa mainitaan vapaa liikkuvuus, mutta missään ei sanota saako valtion rajan ylittää missä tahansa vai pitääkö käyttää virallisia maahantulosatamia.
SYSaga kirjoitti:
Kiitoksia, näin minäkin olen kuvitellut. Joka paikassa mainitaan vapaa liikkuvuus, mutta missään ei sanota saako valtion rajan ylittää missä tahansa vai pitääkö käyttää virallisia maahantulosatamia.
"Vapaa liikkuvuus" koko EU:n tasolla tarkoittaa sitä, että EU-maan kansalaista ei lähtökohtaisesti saa estää liikkumasta EU:n sisällä valtiorajojen yli eikä vaatia mitään viisumia tms.
Schengen on sitten eräänlainen laajennus, jossa on mukana vain osa EU-maista ja se tarkoittaa sitä, että rutiininomaisia rajatarkastuksia ei ole.
Toisin sanoen Schengen-maiden välillä saa ylittää rajat missä kohtaa haluaa. Jos on lähdössä sellaiseen maahan, joka ei kuulu Schengen-sopimukseen tai tulossa sellaisesta, pitää myös Schengen-maan rajalla kulkea virallisen rajanylityspaikan kautta.- Macee
10-14 kirjoitti:
"Vapaa liikkuvuus" koko EU:n tasolla tarkoittaa sitä, että EU-maan kansalaista ei lähtökohtaisesti saa estää liikkumasta EU:n sisällä valtiorajojen yli eikä vaatia mitään viisumia tms.
Schengen on sitten eräänlainen laajennus, jossa on mukana vain osa EU-maista ja se tarkoittaa sitä, että rutiininomaisia rajatarkastuksia ei ole.
Toisin sanoen Schengen-maiden välillä saa ylittää rajat missä kohtaa haluaa. Jos on lähdössä sellaiseen maahan, joka ei kuulu Schengen-sopimukseen tai tulossa sellaisesta, pitää myös Schengen-maan rajalla kulkea virallisen rajanylityspaikan kautta.EU:n sisällä liikuttaessa pitää olla passi tai henkilöllisyystodistus. Paitsi Pohjoismaissa jossa on ollut oma passivapaus jo kauan. Schengen-alueella liikuttaessa pitää käytännössä myös olla, eihän muuten voida tietää onko kyseessä kolmannen maailman. kansalainen. Mutta Schengen-alueen sisärajoilla ei matkustusasiakirjoja tarkisteta kuin poikkeustapauksissa. Huom. Schengen ei ole sama kuin EU, myös esim. Norja kuuluu siihen,toisaalta taas UK ei. Schengenin sisärajoilla rajan saa ylittää myös muilla kuin virallisilla rajanylityspaikoilla. Tämä onkin käytännössä tärkein muutos, passi pitää kuitenkin käytännössä aina olla.
Macee kirjoitti:
EU:n sisällä liikuttaessa pitää olla passi tai henkilöllisyystodistus. Paitsi Pohjoismaissa jossa on ollut oma passivapaus jo kauan. Schengen-alueella liikuttaessa pitää käytännössä myös olla, eihän muuten voida tietää onko kyseessä kolmannen maailman. kansalainen. Mutta Schengen-alueen sisärajoilla ei matkustusasiakirjoja tarkisteta kuin poikkeustapauksissa. Huom. Schengen ei ole sama kuin EU, myös esim. Norja kuuluu siihen,toisaalta taas UK ei. Schengenin sisärajoilla rajan saa ylittää myös muilla kuin virallisilla rajanylityspaikoilla. Tämä onkin käytännössä tärkein muutos, passi pitää kuitenkin käytännössä aina olla.
Sinulle kävi nyt lipsahdus tuossa lopussa.
- Macee
10-14 kirjoitti:
Sinulle kävi nyt lipsahdus tuossa lopussa.
Niin mikä?
- tarkkuutta
Macee kirjoitti:
Niin mikä?
Virallinen matkustusasiakirja ei ole synonyymi sanalle passi, kun kyse on EU-kansalaisten EU:n sisäisestä liikkumisesta. Se virallinen kuvallinen henkilökortti kelpaa myös. Eli passi ei ole käytännössä pakollinen EU-kansalaisille EU:n sisällä liikuttaessa.
Macee kirjoitti:
Niin mikä?
Se, minkä tuossa toinen kirjoittaja ehtikin kommentoida eli puhut lopussa pelkästään passista, vaikka alussa ihan oikein sanoit "passi tai henkilöllisyystodistus". Tarkennan puolestani vielä, että passin vaihtoehtna käyvän henkilötodistuksen pitää olla nimenomaan se poliisin myöntämä nykymuotoinen henkilökortti.
Ja nimimerkille "tarkkuutta" taas korjaan, että henkilökortti riittää Schengen -alueella mutta ei Schengeniin kuulumattomiin EU-maihin tai niistä tullessa.- Macee
tarkkuutta kirjoitti:
Virallinen matkustusasiakirja ei ole synonyymi sanalle passi, kun kyse on EU-kansalaisten EU:n sisäisestä liikkumisesta. Se virallinen kuvallinen henkilökortti kelpaa myös. Eli passi ei ole käytännössä pakollinen EU-kansalaisille EU:n sisällä liikuttaessa.
Tuohan tulee selväksi jo ensimmäisessä lauseessa. Ei jaksa kirjoittaa joka paikkaan ”Kussakin jäsenmaassa hyväksytty matkustusasiakirja (passi tai uudenmallinen henkilökortti)”. Hienoa että olet tarkkana 👌.
- MelkeinMuttaEiKuitenkaan
10-14 kirjoitti:
Se, minkä tuossa toinen kirjoittaja ehtikin kommentoida eli puhut lopussa pelkästään passista, vaikka alussa ihan oikein sanoit "passi tai henkilöllisyystodistus". Tarkennan puolestani vielä, että passin vaihtoehtna käyvän henkilötodistuksen pitää olla nimenomaan se poliisin myöntämä nykymuotoinen henkilökortti.
Ja nimimerkille "tarkkuutta" taas korjaan, että henkilökortti riittää Schengen -alueella mutta ei Schengeniin kuulumattomiin EU-maihin tai niistä tullessa.Tämä ei sitten pidä paikkaansa:
”Ja nimimerkille "tarkkuutta" taas korjaan, että henkilökortti riittää Schengen -alueella mutta ei Schengeniin kuulumattomiin EU-maihin tai niistä tullessa.”
Schengenissä sovitaan jostain ihan muusta kuin matkustusasiakirjoista. Schengen sopimuksessa on 26 maata, Suomalainen henkilökortti käy matkustusasiakirjana 28 maahan ja lisäksi tietty täyttää vaateen osoittaa tarvittaessa henkilöllisyytensä niin, että on jonkin pohjoismaan kansalainen Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa niin vaadittaessa (kannattaa huomata, että ajokortti ei täytä ehtoa) eli yhteensä 32 maata. MelkeinMuttaEiKuitenkaan kirjoitti:
Tämä ei sitten pidä paikkaansa:
”Ja nimimerkille "tarkkuutta" taas korjaan, että henkilökortti riittää Schengen -alueella mutta ei Schengeniin kuulumattomiin EU-maihin tai niistä tullessa.”
Schengenissä sovitaan jostain ihan muusta kuin matkustusasiakirjoista. Schengen sopimuksessa on 26 maata, Suomalainen henkilökortti käy matkustusasiakirjana 28 maahan ja lisäksi tietty täyttää vaateen osoittaa tarvittaessa henkilöllisyytensä niin, että on jonkin pohjoismaan kansalainen Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa niin vaadittaessa (kannattaa huomata, että ajokortti ei täytä ehtoa) eli yhteensä 32 maata.Olet osittain oikeassa, tarkastin varmuuden vuoksi. Todellakin henkilökortti riittää myös Schengeniin kuulumattomissa EU-maissa. Lisäksi se riittää Pohjoismaiden ohella myös Sveitsiin mennessä tai sieltä tullessa.
Mutta Schengen-sopimuksessa ei ole 26 vaan 25 maata, joista kolme (Islanti, Norja ja Sveitsi) eivät ole EU-maita. Sama laskuvirheesi koskee myös "henkilökortti riittää" -maiden kokonaislukua, joka siis on 28 EU-maata 3 muuta = yhteensä 31.
Saa nähdä, onko Iso-Britannia vielä kahden viikon päästä sellainen maa, johon pääsee ilman passia.- gwgrrg
vain.schengenissä kirjoitti:
"Teoriassa Euroopan sisällä ei pitäisi olla tarvetta käydä viranomaisten luona mutta EU:n ulkorajalla kylläkin"
No ei, vaan Schengen alueen sisällä on noin, ja kyse on SCHengen alueen ulkorajasta, eikä EU-alueen ulkorajasta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Schengen-alue
mukaan EU:n sisälläkin on Schengenin ulkopuolisia alueita:
Bulgaria, Irlanti, Kroatia, Kypros, Romania sekä Yhdistynyt kuningaskunta
joissa kaikissa tulee maahan saapua ja sieltä poistua rajatarkastusten kautta.
Tämä linkki:
https://eurooppatiedotus.fi/perustietoa-eusta/eu-jasenmaat/
kertoo ihan viranomaislähteenä samaa, eli wikipedian tieto ei ole vanhentunutta.Vaikka Englanti (UK) ei ole Schengenmaa, ei passintarkastusta tarvita. Olen kahdesti väitellyt asiasta; ensin satamakapteenin kanssa Gosportissa. Aluksi selvitettiin, kun sitä eivät tienneet, onko Suomi EU-maa ja kun oltiin, niin sen johdosta merivartiosto ilmoitti radiopuhelimella satamakapteenille, että passintarkastusta ja miehistöluetteloa ei tarvita.
Toisen kerran sama juttu. Tällä kertaa merivartijoiden kanssa. Eli Englantiin voi mennä ilman passitarkastusta ja miehistöluetteloa; purjehtijoille ei ole mitään rajamuodollisuuksia. gwgrrg kirjoitti:
Vaikka Englanti (UK) ei ole Schengenmaa, ei passintarkastusta tarvita. Olen kahdesti väitellyt asiasta; ensin satamakapteenin kanssa Gosportissa. Aluksi selvitettiin, kun sitä eivät tienneet, onko Suomi EU-maa ja kun oltiin, niin sen johdosta merivartiosto ilmoitti radiopuhelimella satamakapteenille, että passintarkastusta ja miehistöluetteloa ei tarvita.
Toisen kerran sama juttu. Tällä kertaa merivartijoiden kanssa. Eli Englantiin voi mennä ilman passitarkastusta ja miehistöluetteloa; purjehtijoille ei ole mitään rajamuodollisuuksia.Tuossa on nyt kuitenkin ollut kyse siitä, että UK:n rannikkovartiosto on noudattanut omalla harkinnalla kevyempää linjaa kuin mihin säädökset olisivat heidät pakottaneet.
- gwgrrg
10-14 kirjoitti:
Tuossa on nyt kuitenkin ollut kyse siitä, että UK:n rannikkovartiosto on noudattanut omalla harkinnalla kevyempää linjaa kuin mihin säädökset olisivat heidät pakottaneet.
Olen ollut lukuisia kertoja UK:ssa veneellä, en vain kahdesti. Ja tullut sinne muualtakin, kuin kanaalin rantavaltioista.
Mistä olet keksinyt, että merivartiosto noudattaisi kevyempää linjaa, kuin mitä säädökset määräävät?.
Veneily Englannista Ranskaan ja päin vastoin on vilkasta. Nyt vaan on niin, että rajamuodollisuuksia ei ole. - vain.schengenissä
gwgrrg kirjoitti:
Olen ollut lukuisia kertoja UK:ssa veneellä, en vain kahdesti. Ja tullut sinne muualtakin, kuin kanaalin rantavaltioista.
Mistä olet keksinyt, että merivartiosto noudattaisi kevyempää linjaa, kuin mitä säädökset määräävät?.
Veneily Englannista Ranskaan ja päin vastoin on vilkasta. Nyt vaan on niin, että rajamuodollisuuksia ei ole.On epäolennaista onko rajamuodollisuuksia juuri tietyllä hetkellä ja tietyssä paikassa käytännössä.
Olennaista on se että voiko ko viranomainen ja/tai valtio yksipuolisesti muuttaa tilannetta sinulle asiaa kertomatta ja sen jälkeen sakottaa sinua maahantulorikoksesta jos et uusia määräyksiä tietämättömyytesi takia noudattanut.
Tässä seikassa Britannia oli jo ennen Brexit-sekoiluakin eri kategoriassa, kuin Schengen maat.
Jokainen joka luottaa sinun väitteisiisi (vaikka olisivatkin juuri nyt totta) ottaa siis riskin tulla tuomituksi oikeudessa.
Schenegen maiden osalta ei ota, koska sopimuksesta ei yksipuolisesti erota ilman siirtymisaikaa, ja siitä (Schengen alueesta eroamisesta) tulee silloin ilmoitus myös Suomen viranomaisille, jotka voivat asiasta omia kansalaisiaan tiedottaa.
Jos Schengen valtio ottaa sopimuksen sallimat tilapäiset rajatarkastukset käyttöön, ei siitä seuraa oikeudellisia sanktioita jos Schenegenin sisällä matkustava ei asiasta tiedä ja jättää ne siksi noudattamatta siihen saakka kunnnes viranomainen asiantilasta ilmoittaa. Siispä Schengenein sisällä voi liikkua yli rajojen mistä huvittaa, kun liikkuu aluksella jossa kaikki ihmiset ovat Schengen maiden kansalaisia. Ottakaa itse asioista/vaatimuksista selvää jos aluksessanne on ulkopuolisten maiden kansalaisia ja/tai eläimiä. - MelkeinMuttaEiKuitenkaan
10-14 kirjoitti:
Olet osittain oikeassa, tarkastin varmuuden vuoksi. Todellakin henkilökortti riittää myös Schengeniin kuulumattomissa EU-maissa. Lisäksi se riittää Pohjoismaiden ohella myös Sveitsiin mennessä tai sieltä tullessa.
Mutta Schengen-sopimuksessa ei ole 26 vaan 25 maata, joista kolme (Islanti, Norja ja Sveitsi) eivät ole EU-maita. Sama laskuvirheesi koskee myös "henkilökortti riittää" -maiden kokonaislukua, joka siis on 28 EU-maata 3 muuta = yhteensä 31.
Saa nähdä, onko Iso-Britannia vielä kahden viikon päästä sellainen maa, johon pääsee ilman passia.Toki Schengen sopimuksessa on 26 maata, en vain eilen ajatellut, että Suomi on yksi niistä ...
Muutenkin tuuppasin eilen mitä sattuu tuonne kun läksin ajattelemaan suomalaisen henkilökortin kelpaamista matkustusasiakirjana Schengenin kautta vaikka ei pitäisi - sinunkaan ei pitäisi.
Poliisi.fi listaa 28 maata 4 pohjoismaata joissa Suomalainen voimassaoleva henkilökortti on riittävä matkustusasiakirja. Yhteensä siis 32.
Kun kaikki pohjoismaat ovat myös Schengenmaita niin silloin Schengeniin kuulumattomia maita jonne suomalainen henkilökortti käy matkustasiakrjaksi ovat
Bulgaria
Irlanti
Iso-Britannia
Kroatia
Kypros
Romania
San Marino
Näistä Bulgaria, Romania ja Kypros ovat liittyneet Schengeniin mutta eivät vielä sovella sitä täysimääräisesti joten niitä ei vielä lasketa Schengen maiksi ainakaan Eurooppatiedotuksen mukaan. Mutta edelleenkään Schengenissä ei ole kyse matkustasiakirjasta vaan vapaasta liikkumisesta ilman rajatarkistuksia.
Miksi ihmeessä Iso-Britannia alkaisi vaatimaan passia kahden viikon päästä? Tai tietty voihan se alkaa mutta ihmettelen jos alkaa. - gwgrrg
vain.schengenissä kirjoitti:
On epäolennaista onko rajamuodollisuuksia juuri tietyllä hetkellä ja tietyssä paikassa käytännössä.
Olennaista on se että voiko ko viranomainen ja/tai valtio yksipuolisesti muuttaa tilannetta sinulle asiaa kertomatta ja sen jälkeen sakottaa sinua maahantulorikoksesta jos et uusia määräyksiä tietämättömyytesi takia noudattanut.
Tässä seikassa Britannia oli jo ennen Brexit-sekoiluakin eri kategoriassa, kuin Schengen maat.
Jokainen joka luottaa sinun väitteisiisi (vaikka olisivatkin juuri nyt totta) ottaa siis riskin tulla tuomituksi oikeudessa.
Schenegen maiden osalta ei ota, koska sopimuksesta ei yksipuolisesti erota ilman siirtymisaikaa, ja siitä (Schengen alueesta eroamisesta) tulee silloin ilmoitus myös Suomen viranomaisille, jotka voivat asiasta omia kansalaisiaan tiedottaa.
Jos Schengen valtio ottaa sopimuksen sallimat tilapäiset rajatarkastukset käyttöön, ei siitä seuraa oikeudellisia sanktioita jos Schenegenin sisällä matkustava ei asiasta tiedä ja jättää ne siksi noudattamatta siihen saakka kunnnes viranomainen asiantilasta ilmoittaa. Siispä Schengenein sisällä voi liikkua yli rajojen mistä huvittaa, kun liikkuu aluksella jossa kaikki ihmiset ovat Schengen maiden kansalaisia. Ottakaa itse asioista/vaatimuksista selvää jos aluksessanne on ulkopuolisten maiden kansalaisia ja/tai eläimiä.Tässä on muuten säädökset RYA: sivulta. Englanti on purjehdusmaa ja niillä on eri säännöt meille kuin maakravuille:
Departing the UK
If you are departing the UK and going directly to another EU country, there are no formalities with UK customs.
Arriving in the UK
If you are arriving into the UK directly from another EU country there is no need to fly your Q flag or notify customs of your arrival unless you have goods to declare or non-EU nationals on board.
Brexit ei tietenkään ole näissä säännöissä mukana, eikä voi ollakkaan. - sivusta.seuraaja
gwgrrg kirjoitti:
Tässä on muuten säädökset RYA: sivulta. Englanti on purjehdusmaa ja niillä on eri säännöt meille kuin maakravuille:
Departing the UK
If you are departing the UK and going directly to another EU country, there are no formalities with UK customs.
Arriving in the UK
If you are arriving into the UK directly from another EU country there is no need to fly your Q flag or notify customs of your arrival unless you have goods to declare or non-EU nationals on board.
Brexit ei tietenkään ole näissä säännöissä mukana, eikä voi ollakkaan.Ikävä kyllä lainaamassasi tekstissä ei kerrota sitä onko saapuville Britanniassa rajatarkastuksia vai ei, ainoastaan ettei tullilla sellaisia ole. Monessa valtiossa rajatarkastuksia ei kuitenkaan hoida tulli vaan rajaviranomaiset.
Jos EU ei muuta sääntöjään ja sopimukseton Brexit toteutuu, tulee Briteille rajamuodollisuudet voimaan EU:hun saapuessa ilman säädösmuutoksia ihan automaattisesti. Uskooko joku ettei Britannia siinä tilanteessa ottaisi vastavuoroisesti EU-kansalaisille rajamuodollisuudet käyttöön?
Tosin tämän skenaarion todennäköisyys on kaikkea muuta kuin 100%, mutta sehän ei ole olennaista. Se on onko jollakin taholla oikeus ottaa rajavelvotteita käyttöön ilman varoitusaikaa, ja sakottaa kaikkia jotka eivät tietämättään uusia määräyksiä noudattaneet. Briteillä sellainen oikeus on koko ajan ollutkin jo ennen brexit kansanäänestystä, Schengen valtioilla ei ole, silloin kun alus ja sen aluksen matkustajat ovat kaikki Schengen valtiosta.
Onko RYA:lla jokin velvoite laittaa mahdollisesti muuttuvia sääntöjä nettisivuilleen, mikäli ne siis muuttuvat?
Ellei, voisi joku paremmin asioista perillä oleva laittaa linkin sinne missä sellainen velvoite on! - gwgrrg
Ikävä kyllä, tässä yhteydessä tämä takoittaa kaikkia tavanomaisia maahantuloviranomaisia. Typerän komenttisi mukaan ei EU- kansalaiset pitäisi tullata / ilmoittaa tulille; oletko tosiaa sitä mieltä?
" unless you have goods to declare or non-EU nationals on board." MelkeinMuttaEiKuitenkaan kirjoitti:
Toki Schengen sopimuksessa on 26 maata, en vain eilen ajatellut, että Suomi on yksi niistä ...
Muutenkin tuuppasin eilen mitä sattuu tuonne kun läksin ajattelemaan suomalaisen henkilökortin kelpaamista matkustusasiakirjana Schengenin kautta vaikka ei pitäisi - sinunkaan ei pitäisi.
Poliisi.fi listaa 28 maata 4 pohjoismaata joissa Suomalainen voimassaoleva henkilökortti on riittävä matkustusasiakirja. Yhteensä siis 32.
Kun kaikki pohjoismaat ovat myös Schengenmaita niin silloin Schengeniin kuulumattomia maita jonne suomalainen henkilökortti käy matkustasiakrjaksi ovat
Bulgaria
Irlanti
Iso-Britannia
Kroatia
Kypros
Romania
San Marino
Näistä Bulgaria, Romania ja Kypros ovat liittyneet Schengeniin mutta eivät vielä sovella sitä täysimääräisesti joten niitä ei vielä lasketa Schengen maiksi ainakaan Eurooppatiedotuksen mukaan. Mutta edelleenkään Schengenissä ei ole kyse matkustasiakirjasta vaan vapaasta liikkumisesta ilman rajatarkistuksia.
Miksi ihmeessä Iso-Britannia alkaisi vaatimaan passia kahden viikon päästä? Tai tietty voihan se alkaa mutta ihmettelen jos alkaa.Eurooppatiedotuksen mukaan Schengenissa on 25, ei 26 maata ja Suomi on siis yksi niistä 25:stä. Mutta se yhden maan ero "henkilökortti riittää" -maiden luvussa johtuukin näköjään siitä, että käytimme eri lähteitä; Eurooppatiedotus ei noteeraa tuota San Marinoa ollenkaan, mutta poliisin sivut siis ilmeisesti sen listaavat (en viitsinyt tarkistaa).
Kun San Marino on kerran mainittu erikseen, herää tietysti kysymys Monacosta ja Andorrasta. Eräät muut lähteet sanovat, että Monacon ja Ranskan välillä ei ole mitään passintarkastuksia ja Andorran turismisivusto sanoo myös, että EU-kansalaisille riittää henkilökortti. Toisin sanoen päädymmekin siihen, että pitää nekin lisätä kokonaislukuun.
Eli ilman passia pelkällä poliisin antamalla EU-henkilökortilla voi EU-kansalainen liikkua 35 maassa: kaikissa EU-jäsenmaissa mukaanlukien Suomi sekä Norjassa, Islannissa, Sveitsissä, San Marinossa, Andorrassa, Monacossa ja Vatikaanissa.
- ariel371
Asioista ei joudu murehtimaan itse. Varsin monen EU -valtion rajavartiosto kyllä kontraa veneen ihan Schengen -alueen sisäisessäkin liikenteessä. Veneeseen tulee pari jamppaa, pöytäkirja tehdään ja venettä katsotaan hiukan läpi. Asiakirjakopion esittämällä välttyy uusintakontralta.
Matkustusasiakirjana riittää henkkarit, mutta tietysti passit ovat mukana.
Kontralappuja on hyvä jemmailla erilaisten verojen maksupaineiden poistamiseksi.Kyllä siitä sen verran kannattaa murehtia, että tietää, milloin on itse mentävä tarkastuspisteen kautta ja milloin voi kulkea mistä huvittaa.
- sivusta.seuraaja
10-14 kirjoitti:
Kyllä siitä sen verran kannattaa murehtia, että tietää, milloin on itse mentävä tarkastuspisteen kautta ja milloin voi kulkea mistä huvittaa.
Lisäksi kannattaa tietää jo etukäteen missä ne tarkastuspisteet ovat, jos niiden käyttöön on velvollisuus. Helpottanee elämää melkoisesti jos ko rajojen yli omalla kulkuneuvollaan (veneellään) liikkuu.
- ariel371
10-14 kirjoitti:
Kyllä siitä sen verran kannattaa murehtia, että tietää, milloin on itse mentävä tarkastuspisteen kautta ja milloin voi kulkea mistä huvittaa.
Kroatian lisäksi en muista muita maita Euroopassa joissa olisi pitänyt ensin mennä tiettyihin rajasatamiin. Suoraan marinaan koittava vene ohjeistetaan menemään kirjautumaan maahan ensin koska marina saa sakot jos se ottaa sisään kirjautumattoman veneen.
- jgih
ariel371 kirjoitti:
Kroatian lisäksi en muista muita maita Euroopassa joissa olisi pitänyt ensin mennä tiettyihin rajasatamiin. Suoraan marinaan koittava vene ohjeistetaan menemään kirjautumaan maahan ensin koska marina saa sakot jos se ottaa sisään kirjautumattoman veneen.
En ole mennt kirjautumaan atlantin euroopassa minnekkään. Suoraan vaan marinaan, ne ottaa passeista kopiot, miehistöluettelon ja vakuutustodistuksen. Ei ole mitään kirjautumisia, paitsi kreikassa, kroatiassa ja niillä seuduilla.
Ranska, espanja ja italia; ei mitään muodollisuuksia, paitsi marinat vaatii edellä mainitut.
Karibialla on ihane eri rumba, kun pitää maksaa kolmelle viranomaiselle kaupallisten palveluntarjoajien lisäksi. - ariel371
jgih kirjoitti:
En ole mennt kirjautumaan atlantin euroopassa minnekkään. Suoraan vaan marinaan, ne ottaa passeista kopiot, miehistöluettelon ja vakuutustodistuksen. Ei ole mitään kirjautumisia, paitsi kreikassa, kroatiassa ja niillä seuduilla.
Ranska, espanja ja italia; ei mitään muodollisuuksia, paitsi marinat vaatii edellä mainitut.
Karibialla on ihane eri rumba, kun pitää maksaa kolmelle viranomaiselle kaupallisten palveluntarjoajien lisäksi.Kanaalisaarilla pitää tehdä kirjallinen maahantuloselvitys ja laittaa se laiturin laatikkoon ennen kuin miehistön saa päästää maihin.
Jos sakkia on maissa ja lomake ei ole lodjussa viranomaisten tullessa, on huutia tiedossa.
Marina ei osallistu asiaan muuten kuin antamalla sen lomakkeen kipparin kirjautuessa satamaan.
Kaikkien Länsi-Euroopan rantavaltioiden rajavartiostot ottavat yleensä kontaktin kulkevaan veneeseen. Eri asia sitten on se, tehdäänkö kontrausta ollenkaan ja jos, tapahtuuko se rannassa vai merellä.
Asiasta ei tarvitse itse kantaa huolta. Asia menee niin kuin määrätään. Millään Schengen -säännöksiin vetoamisella ei kontraa vältä. Päinvastoin, vene saatetaan tonkia sitten tarkemminkin. - jgih
ariel371 kirjoitti:
Kanaalisaarilla pitää tehdä kirjallinen maahantuloselvitys ja laittaa se laiturin laatikkoon ennen kuin miehistön saa päästää maihin.
Jos sakkia on maissa ja lomake ei ole lodjussa viranomaisten tullessa, on huutia tiedossa.
Marina ei osallistu asiaan muuten kuin antamalla sen lomakkeen kipparin kirjautuessa satamaan.
Kaikkien Länsi-Euroopan rantavaltioiden rajavartiostot ottavat yleensä kontaktin kulkevaan veneeseen. Eri asia sitten on se, tehdäänkö kontrausta ollenkaan ja jos, tapahtuuko se rannassa vai merellä.
Asiasta ei tarvitse itse kantaa huolta. Asia menee niin kuin määrätään. Millään Schengen -säännöksiin vetoamisella ei kontraa vältä. Päinvastoin, vene saatetaan tonkia sitten tarkemminkin.Tämä Kanaalinsaaret juttu pitää paikkansa. Niillähän on jo brexit.
Ei ole tullut käytyä, kun ei ole sattunut sopivasti hollille vuorovedet ja sää.
Gosportissa olin merivartioston laivan vieressä ja pari upseeria kävi salongissa teellä. Kyselivät huumesalakujettajista ja mitä pitäisi tehdä, jos epäilee sellaista. Kertoivat, etteivät olleet ikinä nähneet q- lippua missään veneessä!
Muutaman kerran on tarkastettu passit ja täytetty joku lomake merivartijoiden kanssa. Sitten on kysytty onko yli 10 000 euroa käteistä ja vastattu se niiden tuhat kertaa kuulema vitsikäs vastaus.
Muille, olen kuullut, että on tehty ihan perusteellisiakin "kotietsintöjä". Ja on tultu rib-veneellä kommandovarusteilla.
- sinisilmseilori
lämpimintä ja rauhallista lienee purjehtia afrikan sarven tienoolla ja käydä välillä rannalla ostamassa paikallisilta kaljaa.
- aprillipäivää
Hyvää aprillipäivää vaan sinullekin.
- seppomartti
Komein tarkistus viime aikoina 11/2018 oli ranskalaisten valvontakone. Hopeanharmaa 2- moottorisen ison bisnessuihkun näköinen kone ilman mitään viranomaisiin viittaavia merkintöjä tai värejä. Tempaisi nousukaartoon 50-100 metristä veneen vierestä ja samalla tentti meri-VHF: llä kuulumiset. Radiokutsutiedot oli lukenut AISsta. Uutisten mukaan Välimerellä EUn ulkorajan valvonta aluksilla olisi lopetettu. Alussa annoin pari esimerkkiä, että jotkut Schengenmaat valvovat veneiden liikkumista vaikkei valtiorajaa ylitettäisikään. Toisaalta valtiorajoja Shengenin sisällä ei aina löydy vaikka etsisi.
- ariel371
2018 oli eka vuosi kun en mistään onnistunut saamaan Espanjan kontraa veneelle. Mazagonin ankkuripaikka Huelvan edustalla on ennen ollut varma paikka tulla kontratuksi, nyt ei sielläkään onnistunut.
Kontrausdokumentti Espanjasta on hyödyllinen veneelle joka oleilee Portugalissa. Espanjan käynnillä välttää konetehon mukaan maksettavan Portugalin veron.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449141
- 785652
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14790Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon384094- 573642
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543422Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme293297- 452500
- 342072
- 2131785