Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella

Teviadolorosa

Vinkkejä miten moiseen saisi myönteisen päätöksen? Omaan jo kaksi ei työllistävää ammattia, joista ensimmäiseen valmistuin 2008 ja toiseen 2015. Ensimmäisestä alasta pari kuukautta työkokemusta, toisesta ei sitäkään. 7 vuotta olen tehnyt pätkähommia (3-6kk vuodesta) parilla toisella alalla, mutta mitään pitempää hommaa ei ole näkyvissä.

Tarkoitus oli mennä AMK:hon sotealalle, joiden tekijöistä paikkakunnallani on pulaa. Hyvät perustelut laitoin paperille ja lähetin työkkäriin. Seuraavana päivänä hakemuksen jättämisestä oli jo kielteinen päätös, koska olen työllistynyt niin hyvin ja omaan kelpoiset ammatit.

Laitoin valituksen aiheesta työkkäriin, sekä liitteeksi tuplamäärän perusteluja, mutta tästäkin tuli kielteinen päätös. Nyt ymmärsivät etten ole työllistymässä vanhoihin ammatteihini, mutta heidän mielestään kuitenkin omaan hyvät työllistymisnäkymät. Tosin nykyisellä firmallakin YT:t menossa, enkä todennäköisesti tule enää vuosiin tänne työllistymään. Ja tehtävä mitä teen, on niin yksinkertaista ettei sillä ole mihinkään muualle hyötyä.

Tympii niin paljon kun pari tuttua on saanut myönteisen päätöksen paljon huonommillakin perusteilla...

Onko mitään enää tehtävissä, vai onko vaan parempi jäädä pitemmäksi aikaa työttömäksi odottelemaan jotta myönteinen päätös viimein tulisi? Tosin taloudellisesti paljon järkevämpääkin olla työttömänä, kuin opiskella. Tyhmältähän tuo tuntuu, mutta jos sitä työkkäri vaatii...

8

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niilone

      Mitäs jos muuttaisit työn luokse kun työ ei tule sinun luoksesi!

      Molemmat tutkintosi ovat suht tuoreita, ei kymmenien vuosien takaa. Kuinka monta tutkintoa yhteiskunnan mielestäsi pitäisi sinulle ja kaikille suomalaisille kustantaa? Kuinka monta vuotta elämästään ihmisen on järkevää käyttää tutkintojen keräilyyn? Jokaiselle kolme tutkintoa esim 15 vuoden aikana? Kuka kaiken maksaa? No, tämä ei sinua kiinnosta vaan se, miten saisit opiskella työttömyysetuudella. Olet saanut kaksi kielteistä päätöstä, neuvoja on tähän vaikea keksiä.

      Opintotukikuukaudet on ilmeisesti käytetty aikaisempiin tutkintoihin opiskeluun. Onko mahdotonta opiskella omin varoin? Useimmille on.

    • Teviadolorosa

      Sanoppa tuo työnantajille että tutkinnot tuoreita, niin nauravat sinut pihalle. Niin ovat myös minut kun yrittänyt töitä hakea. En kuitenkaan osaa mitään nuista aloistani, koska unohtanut vähäisetkin opit. Ja koska työkokemusta ei juuri lainkaan niin...

      Ei kiinnostakaan, minua kiinnostaa vain työllistyminen vakituisesti. Nykypäivänä vain tilanteet muuttuvat, eikä tänään työllistävä ammatti saata enää vuoden päästä olla minkään arvoinen. Ei olla enää niillä ajoilla, jolloin mentiin 16 vuotiaana töihin ja oltiin eläkkeelle asti samassa työpaikassa.

      On opintotukikuukausia jäljellä, mutta asumislisän kanssa 500€/kk ei paljon lohduta. Töitäkään koulun ohella ei ole tarjolla.

      Säästöjä ei ole, koska suurimman osan vuodesta olen työttömänä.

      Saisin minä jonkun tutkinnon käydä työvoimakoulutuksena, mutta omaehtoisesti ammattikorkeassa en. Ei vain ole tarjolla mitään työllistävää alaa työvoimakoulutustarjonnassa.

      • IFeelYou

        Onko te-toimisto ehdottanut sinulle ammatinvalintaohjaajalle aikaa? Jos ei niin ota omatoimisesti yhteyttä, jotta saisit jonkun tukea tähän ja ehkä varmuuttakin uravalintaan.

        Voisit myös pohtia olisiko sinulla kumminkin jotain ihan terveydellistä syytä vaihtaa alaa. Allergia, paniikkihäiriö, tuki- ja liikuntaelin sairaus (vaikka jännitysniska on yleinen monissa töissä). Jos sinua masentaa se ettei työssäsi ole merkitystä niin voisit jutella siitä lääkärin kanssa ja lähteä hakemaan jonkinlaista todistusta siitä että sinulla olisi henkisesti tarve vaihtaa alaa.

        Todennäköisesti sinulta vaaditaan työttömyyttä tai muuttoa muualle. Mutta älä menetä toivoa. Itsekkin odotin pari vuotta, tosin siksi koska olin liian nuori saamaan tukea te-toimiston kautta omaehtoiseen opiskeluun avoimen AMK:n tarjontaan.


      • Teviadolorosa

        Olen käynyt pari kertaa ammatinvalintaohjaajalla, ja ollaan hänen kanssa päädytty tuohon alaan mihin hain. Ja työkkärin mielestäkin omaan koulutustarpeen, mutta kuitenkaan eivät ala sitä omaehtoisesti kustantamaan

        Terveydelliset syytkin ovat, koska kroppa ei kestä nykyistä työtä, ja leikkauksessakin olen käynyt pari vuotta takaperin enkä vieläkään ole kuntoutunut... Lekureille tätä valitellut, mutta aina vaan toteavat että " siinä kuntoutumisessa voi kestää vuosia".


    • maanne

      Pahalta näyttää. Kaksi tutkintoa eivät ole auttaneet töihin, katkonainen työhistoria muilta aloilta. Kuka työnantaja ottaisi tällaisen henkilön töihin, kun vielä terveyskin horjuu?

      Kolmas tutkinto ei enää tilannetta paranna, vaan pikemminkin sinetöi haahuilun sinne tänne.

      Toisaalta tunnen lähipiiristäni henkilön, jolla on yksi tutkinto ja sekin 40 vuoden takaa. Ehkä jo vanhentunut. Hän on ollut koko 40 vuotta töissä, vähän eri aloilla. Jäi äskettäin työttömäksi, mutta jo parin kuukauden kuluttua oli tyypillä uusi vakityö. Eläkepäivät koittavat parin vuoden kuluttua. Miten toisia onnistaakin?

      Jos opiskeluhalusi on kova ja opintotukikuukausia jäljellä, ota sen 500:n lisäksi lainaa. Niin muutkin pärjäävät. Ja sinähän uskot kolmannen tutkinnon auttavan sinut töihin, joten mikä on sitten opintolainoja maksellessa. Onnea valinnallesi!

      • Teviadolorosa

        "Pahalta näyttää. Kaksi tutkintoa eivät ole auttaneet töihin, katkonainen työhistoria muilta aloilta. Kuka työnantaja ottaisi tällaisen henkilön töihin, kun vielä terveyskin horjuu?"

        Työkkärin mielestä olen kuumaa valuuttaa työmarkkinoilla, siksi eivät puolla tuota koulutustakaan. aloille mihin on koulutus, on todella vaikea nykyään päästä ilman työkokemusta. Monta samanlaista tapausta tunnen. Ja lekurien mielestä olen terve, joten minkäs teet.

        "Jos opiskeluhalusi on kova ja opintotukikuukausia jäljellä, ota sen 500:n lisäksi lainaa"

        Entisistä kouluista vielä niin paljon lainaa maksamatta, että tämä ei ole vaihtoehto. En kait muuten kyselisikään vinkkejä, miten saada myönteinen päätös omaehtoiseen. Muutaman vuoden jos olisin vielä työttömänä, niin saisin lainat maksettua


      • Eiolla80luvulla

        Ei ammatinvaihto nykypäivänä ole mitään "haahuilua". Jos alalla ei työllisty, niin silloin vaihdetaan ammattia. Ajat muuttuvat


    • Anonyymi

      Olen ikuinen opiskelija, teen osa-aikaa omassa firmassa, elän nuukasti ja opiskelen.

      Metsänhoito, talous,historia,teologia,maantieto ym.

      En siis koskaan "valmistu".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe