Naantalin linja-autofirmat ennen vanhaan

Kysyn_kun_kiinnostaa

Nykyään on Föli, joka lienee usean liikennöitsijän yhteistoimintafirma. Joskus mietin: Muistatteko, ketkä olivat Naantalin, Rymättylän ja Merimaskun linja-autoliikennöitsijät ennen vanhaan ?

99 kommenttia

Vastaukset

  • En muista muuta kuin että linjuriautot olivat enimmäkseen ruskean värisiä.

    • Ja Merimaskuun kulkivat puna-valkoiset linja-autot.


  • Oli tunnelmallisia kyytejä, mutta liikennöitsijöiden nimiä en muista.

  • Suurin osa kuljettajista oli tuttuja. Kuljettajien vaihtuvuutta ei juuri ollut.

    • Kuljettajilla oli useimmiten vakioautot. Järkevä ratkaisu.


    • Juu, järkiratkaisu, koska silloin autot pysyivät kunnossa, kun kuljettajilla oli tutut autot, joista he huolehtivat. Tilanne ei ole yhtä hyvä silloin, jos kuljettajat hyppivät autosta toiseen.


    • Autot olivat siistejä, ja niissä oli mukavat istuimet.


    • Tyylikkäät plyysikangaspenkit.


    • Vieläpä pehmeät kivat istuimet.


    • Useimmiten punaiset penkit, mutta joissakin autoissa myös siniset tai ruskeat penkit.


    • Joissakin tilausajoon tai pikavuoroon käytettävissä linjureissa oli jopa säädettävät selkänojat.


    • Pikavuoroon? No oliko Naantalissa pikavuoroja?


    • Oli muutama pikavuoro Naantalin satama-Salo-Helsinki.


    • Oli pikavuoro laivamatkustajia varten.


    • Joskus kulki satamasta pikavuoro myös Lahteen.


    • Joo, yks mun kaveri matkusti sillä pikavuorolla Naantalista Forssaan joskus 1970-luvulla.


    • Joskus pääsi Naantalin satamasta pikavuorolla myös Poriin. Siitä on jo aikaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Joo, yks mun kaveri matkusti sillä pikavuorolla Naantalista Forssaan joskus 1970-luvulla.

      Muistan sen pikavuoron. Taisi olla Koiviston Auto Oy.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Muistan sen pikavuoron. Taisi olla Koiviston Auto Oy.

      Lahden pikavuoroja liikennöi myös Pekolan Liikenne Oy.


  • muistaakseni liikennöitsijät olivat Förbom & Laaksonen ja Lahtonen .

    • Kiitos tiedosta! Liikennöitsijöiden nimet kuulostavat tutuilta.


    • Förbomilla ja Laaksosella linjurit taisivat olla enimmäkseen Volvoja, Lahtosella taas enimmäkseen Scania-merkkisiä.


    • Sisu-merkkisiä taisi olla muutama.


    • Joskus oli jopa Leyland-merkkinen linjuribiili.


    • Hei! Minäpä muistan sellaisen Leylandin, jossa oli automaattivaihteisto.


    • Muistaakseni Rymättylään kulki myös automaattivaihteinen Sisu-linjuriauto.


    • Turku-Naantali-linjalla oli 60-luvun loppupuolella yksi takamoottori-Sisu. Takamoottoribussit olivat siihen aikaan harvinaisia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Turku-Naantali-linjalla oli 60-luvun loppupuolella yksi takamoottori-Sisu. Takamoottoribussit olivat siihen aikaan harvinaisia.

      Siihen aikaan oli niin - nyt lienee enemmistö Naantalin ja koko Suomen linjureista takamoottorillisia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Siihen aikaan oli niin - nyt lienee enemmistö Naantalin ja koko Suomen linjureista takamoottorillisia.

      Juu, nyt ei taida etumoottorilinjureita olla juuri ollenkaan.


  • Merimaskun liikennöitsijä oli Eino Jalo.

    • Muistan hyvinkin.


    • Jalon Turku-Merimasku liikenne siirtyi 70 luvun lopulla Förbom & Laaksoselle. Aallon biilit oli justiinsa niitä harmaita punaraidallisia.


    • Tarkoitat varmaan: Jalon biilit.


    • Niin - vuonna 1977 liikennöitsijä Jalo jäi eläkkeelle, ja liikenne myytiin Förbom & Laaksoselle.


  • Joitakin Turku-Naantali -vuoroja ajoi myös Pohjolan Liikenne.

    • Olivat kai junaliikenteen korvausvuoroja.


    • Kyllä, koska junavuoroja oli vähän, niin Turun rautatieasemalta lähtevä linjurikyyti korvasi junia.


    • Pohjolan Liikenteen linja-autossa oli kuljettajan lisäksi rahastaja.


    • Rahastajia oli Suomessa aikoinaan melko paljon, ei tosin Naantalin autoissa juuri useinkaan.


    • Joskus lauantai-iltapäivinä Pohjolan Liikenteellä oli joissakin vuoroissa 2 linja-autoa. Vara-auto tarvittiin, koska matkustajia oli paljon.


    • Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.


    • Koululaisvuoro 14.25 Naantalista Rymättylään ajettiin koulupäivinä aina kahdella autolla.


    • Joskus lauantaisin sillä vuorolla oli jopa 3 linja-autoa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Rahastajia oli Suomessa aikoinaan melko paljon, ei tosin Naantalin autoissa juuri useinkaan.

      Naantali-Helsinki-pikavuoroissa oli joissakin linja-autoissa rahastajatyttö tai rahastajapoika.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.

      Kesäsunnuntaisin Rymättylästä 19.20 Turkuun lähtevällä vuorolla oli usein neljä linjuria.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Naantali-Helsinki-pikavuoroissa oli joissakin linja-autoissa rahastajatyttö tai rahastajapoika.

      Ei niissä kaikissa vuoroissa rahastajaa ollut, mutta monissa vuoroissa oli.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.

      On joskus Merimaskun vuorollakin ollut vara-auto.


  • Joitakin vuosikymmeniä sitten Luonnonmaalle, myös Käkölään, oli hyvät yhteydet. Myös iltavuoroja oli.

    • Eipä liene enää nykypäivänä Käkölän suuntaan iltaliikennettä. Joitakin päiväbussivuoroja on.


    • Käkölän suunnan iltaliikenne olisi asiallinen juttu, koska Käköläntien tuntumaan on tullut taloja ja asukkaita paljon enemmän kuin joskus vuosikymmeniä sitten.


  • Joskus oikein kauan sitten n. 1965 kulki jopa työmatkavuoro Nesteeltä Naantalin keskustan ja Merimaskun kautta Askaisiin.

    • Oletettavasti vuoro loppui, koska henkilöautomäärä lisääntyi.


    • Neste-Naantali-Askainen- linjan liikennöitsijä ? Oliko Jalo vai Rindell ?


    • Muistaakseni Jalolla ja Rindellillä oli vuoropäiväsysteemi. Tai oliko vuoroviikot.


  • Valtakunnanjohtaja Pekka Siitoin ei varmaan paljoa busseilla matkustanut kun teki työmatkaa Naantalista Turkuun?

  • Ensimmäiset pikkubussit ilmestyivät Naantalin katukuvaan joskus niihin aikoihin, kun alkoi paikallisliikennelinja Naantali-Taimo-Venkan tienhaara. Jotkut vuorot jatkuivat Niemenkulman tienhaaraan asti.

    • Pikkubusseilla ajettiin myös tilausajoja.


    • Niin, liikennöitsijät olivat huomanneet, että moni tilausajoa tilaava ryhmä haluaa noin 15-20-istumapaikkaisen linja-auton, siis pikkubussin.


    • Nykyään Luonnonmaan palvelulinjat ajetaan pikkubussilla.


    • Kyseinen paikallisliikennelinja alkoi syksyllä 1969.


  • Aina koulun luokkaretkipäivänä (toukokuun lopulla) olivat kaikki mahdolliset Naantalin linjurit käytössä.

    • Luokkaretket olivat hauskoja. Mukavat muistot jääneet.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Luokkaretket olivat hauskoja. Mukavat muistot jääneet.

      Luokkaretkillä oli hyvät linjurit, ja jämäkät mutta kohteliaat kuljettajat.


  • Lipunmyyntikoneet olivat isot ja painavan näköiset.

    • Joskus ei ollut lippukoneita, vaan kuljettaja antoi lipun lippuvihosta. Siitä on jo paljon aikaa.


  • Linja-autotalli oli Lietsalassa, Lietsalan koululta hiukan matkaa Naantalin keskustaan päin. Uusi talli oli lisäksi Lietsalan ja Vierulan välillä. Kumpikin rakennus on edelleen olemassa, mutta ei linja-autotalleina.

    • Yksi linja-autotalli oli myös rautatieaseman takana.


    • Lietsalan tallit olivat Lahtosen, rautatieaseman takana pienehkö talli Förbomin, jolla oli isompi talli Turussa.


    • Joskus 1960 on ollut linja-autotalli myös Pappilan lähellä, Valliuksenkadun alkupäässä.


  • Eräällä Rymättylän linja-autolla oli lempinimi "Epeli".

    • Niin muistelen kans. Lempinimi johtui linja-auton EP- alkuisesta rekisterinumerosta.


  • Ruskearaitainen volvo ja yhtiö Förbum tai nuorison kielellä "förlåt pummi"meni ainakin venkasta nuhjalan kautta maijamäenkouluun, 80-luvulla

    • Kyseinen Naantalin paikallisliikennelinja alkoi syksyllä 1969. Lahtosen ja Förbomin linja-autot.


    • Onkohan sitä paikallisliikennelinjaa enää olemassakaan?


  • Jo 60-luvulla oli melkein jokaisessa Naantalin linja-autossa etuoven lisäksi myös takaovi. Joissakin takaoven tilalla oli keskiovi.

    • Takaoven olemassaolo jo siihen aikaan oli järkevä asia, koska Naantali-Turku-linja oli melkein paikallisliikennelinja.


  • Olisi hieno juttu, jos Naantalin linjurifirmoista olisi joku historiateoskirja. Onko ollenkaan?

    • Kysyin asiaa eräältä linja-autoharrastajalta, ja hän sanoi, että luultavasti ei ole.


    • Linja-autoaiheisia historiateoksia on, ja joissakin niistä on kuulemma muutama kuva Naantalin linja-autoista..


    • Löytyykö historiateoksia kirjastosta?


    • Taitaa olla kirjastoissa erittäin vähäisesti bussiliikenteen historiaa.


  • Linja-autoaiheinen, joukkoliikenneaiheinen museo olisi Naantalissa ihan huippuluokan juttu. Toteutuuko milloinkaan?

    • Muuten hyvä idea, mutta ei taida löytyä sopivaa kohtuullisen hintaista tonttimaata.


    • Voi löytyä tonttimaata, mutta hinta lienee kallis.


  • Mielenkiintoisia juttuja. Vanhat ajat muistuvat mieleen.

    • No ainakin linjapiilit olivat tyylikkään näköisiä, eikä mitään tylsän näköisiä.


    • Olivat mainion näköisiä ne entisaikojen linjuriautot. Muutama vanha museolinjuri on Suomessa olemassa. Mutta en ole kuullut, että Naantalin linjureista mikään olisi säilytetty. Harmi.


  • Monissa Naantalin linjapiileissä oli Turun Autokorin valmistama kori. Oli myös Lahden Autokorin ja Wiiman valmistamia koreja.

    • Komean näköisiä olivat ne linjurit, joissa sivuikkunoiden yläosat katon reunan kohdalla olivat kaarevat.


    • Muistan sellaiset komeat linja-autot.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Muistan sellaiset komeat linja-autot.

      Oli mainiota, kun lyhyellä linjalla Naantalista Turkuun ajettiin niin komeilla linjuriautoilla.


  • Aikoinaan oli monia pieniä perheyrityksiä. Nykyään on muutamia isoja bussifirmoja.

    • Isot bussifirmat toki pystyvät toimimaan kustannustehokkaasti, mutta kyllä aikoinaan ne pienet perheyritykset olivat hyvin toimivia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Isot bussifirmat toki pystyvät toimimaan kustannustehokkaasti, mutta kyllä aikoinaan ne pienet perheyritykset olivat hyvin toimivia.

      Pienissä perheyrityksissä myös isännät osallistuivat ajotehtäviin lähes joka päivä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Pienissä perheyrityksissä myös isännät osallistuivat ajotehtäviin lähes joka päivä.

      Isännillä ei ollut vapaapäiviä todellakaan.


  • Hyvä asia silloin aikoinaan oli, kun Naantalin, Merimaskun ja Rymättylän linja-autojen aikataulut löytyivät samasta aikatauluvihosta.

    • Samasta aikatauluvihosta löytyi myös Turku-Raisio-Kaanaanmaa ja Turku-Raisio-Neste -linjojen aikataulut.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Samasta aikatauluvihosta löytyi myös Turku-Raisio-Kaanaanmaa ja Turku-Raisio-Neste -linjojen aikataulut.

      Samassa aikatauluvihkosessa oli myös Turku-Pasala-Raisio -linjan aikataulut.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Samassa aikatauluvihkosessa oli myös Turku-Pasala-Raisio -linjan aikataulut.

      Myös linja Turku-Lietsala-Niemenkulman tienhaara oli kyseisessä aikatauluvihossa.


Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.