Naantalin linja-autofirmat ennen vanhaan

Kysyn_kun_kiinnostaa

Nykyään on Föli, joka lienee usean liikennöitsijän yhteistoimintafirma. Joskus mietin: Muistatteko, ketkä olivat Naantalin, Rymättylän ja Merimaskun linja-autoliikennöitsijät ennen vanhaan ?

169

1822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muisti_vähänniinjanäin

      En muista muuta kuin että linjuriautot olivat enimmäkseen ruskean värisiä.

      • Merimasku_theBest

        Ja Merimaskuun kulkivat puna-valkoiset linja-autot.


    • Rasvanaama

      Oli tunnelmallisia kyytejä, mutta liikennöitsijöiden nimiä en muista.

    • se-oli-sitä-aikaa

      Suurin osa kuljettajista oli tuttuja. Kuljettajien vaihtuvuutta ei juuri ollut.

      • yesmycketbra

        Kuljettajilla oli useimmiten vakioautot. Järkevä ratkaisu.


      • silloinKäytettiinjärkeä

        Juu, järkiratkaisu, koska silloin autot pysyivät kunnossa, kun kuljettajilla oli tutut autot, joista he huolehtivat. Tilanne ei ole yhtä hyvä silloin, jos kuljettajat hyppivät autosta toiseen.


      • kyydissä_v60-70

        Autot olivat siistejä, ja niissä oli mukavat istuimet.


      • Anonyymi

        Tyylikkäät plyysikangaspenkit.


      • Anonyymi

        Vieläpä pehmeät kivat istuimet.


      • Anonyymi

        Useimmiten punaiset penkit, mutta joissakin autoissa myös siniset tai ruskeat penkit.


      • Anonyymi

        Joissakin tilausajoon tai pikavuoroon käytettävissä linjureissa oli jopa säädettävät selkänojat.


      • Anonyymi

        Pikavuoroon? No oliko Naantalissa pikavuoroja?


      • Anonyymi

        Oli muutama pikavuoro Naantalin satama-Salo-Helsinki.


      • Anonyymi

        Oli pikavuoro laivamatkustajia varten.


      • Anonyymi

        Joskus kulki satamasta pikavuoro myös Lahteen.


      • Anonyymi

        Joo, yks mun kaveri matkusti sillä pikavuorolla Naantalista Forssaan joskus 1970-luvulla.


      • Anonyymi

        Joskus pääsi Naantalin satamasta pikavuorolla myös Poriin. Siitä on jo aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, yks mun kaveri matkusti sillä pikavuorolla Naantalista Forssaan joskus 1970-luvulla.

        Muistan sen pikavuoron. Taisi olla Koiviston Auto Oy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan sen pikavuoron. Taisi olla Koiviston Auto Oy.

        Lahden pikavuoroja liikennöi myös Pekolan Liikenne Oy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmiten punaiset penkit, mutta joissakin autoissa myös siniset tai ruskeat penkit.

        Vihreät istuimet tulivat muotiin 70-luvun alkupuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreät istuimet tulivat muotiin 70-luvun alkupuolella.

        Ja keltaiset istuimet tulivat muotiin 70-luvun alkupuolella myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja keltaiset istuimet tulivat muotiin 70-luvun alkupuolella myös.

        Keltaiset istuimet menivät pois muodista 70-luvun loppupuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus pääsi Naantalin satamasta pikavuorolla myös Poriin. Siitä on jo aikaa.

        Kyllä Naantalin Liikenne ajoi pikavuoro linjaa Turku-Pori-Vaasa 70 luvulla, olin matkahuollossa reitin varrella, ruskeat autot ja mukavat kuskit, taisi olla vuorolla ensimmäinen naiskuljettaja?? 🤔🤗
        -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Naantalin Liikenne ajoi pikavuoro linjaa Turku-Pori-Vaasa 70 luvulla, olin matkahuollossa reitin varrella, ruskeat autot ja mukavat kuskit, taisi olla vuorolla ensimmäinen naiskuljettaja?? 🤔🤗
        -

        Anteeksi, Linjaautofirma oli Salosen Liikenne Naantalista 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keltaiset istuimet menivät pois muodista 70-luvun loppupuolella.

        Ruskea ja Keltanen verhoilu on hyvä ettei kusi ja paska näy, ja varsinkin sellainen leopardikuvioinen


    • jotainmuistan

      muistaakseni liikennöitsijät olivat Förbom & Laaksonen ja Lahtonen .

      • Kiitos_Tack

        Kiitos tiedosta! Liikennöitsijöiden nimet kuulostavat tutuilta.


      • Linjapiilil.kuljettiin

        Förbomilla ja Laaksosella linjurit taisivat olla enimmäkseen Volvoja, Lahtosella taas enimmäkseen Scania-merkkisiä.


      • Anonyymi

        Sisu-merkkisiä taisi olla muutama.


      • Anonyymi

        Joskus oli jopa Leyland-merkkinen linjuribiili.


      • Anonyymi

        Hei! Minäpä muistan sellaisen Leylandin, jossa oli automaattivaihteisto.


      • Anonyymi

        Muistaakseni Rymättylään kulki myös automaattivaihteinen Sisu-linjuriauto.


      • Anonyymi

        Turku-Naantali-linjalla oli 60-luvun loppupuolella yksi takamoottori-Sisu. Takamoottoribussit olivat siihen aikaan harvinaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turku-Naantali-linjalla oli 60-luvun loppupuolella yksi takamoottori-Sisu. Takamoottoribussit olivat siihen aikaan harvinaisia.

        Siihen aikaan oli niin - nyt lienee enemmistö Naantalin ja koko Suomen linjureista takamoottorillisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen aikaan oli niin - nyt lienee enemmistö Naantalin ja koko Suomen linjureista takamoottorillisia.

        Juu, nyt ei taida etumoottorilinjureita olla juuri ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, nyt ei taida etumoottorilinjureita olla juuri ollenkaan.

        Ei normaalikokoisissa linja-autoissa enää liene etumoottoreita, mutta toki pikkubussi voi olla etumoottorillinen.


    • kyydissäkulkenut

      Merimaskun liikennöitsijä oli Eino Jalo.

      • muisteluaYes

        Muistan hyvinkin.


      • vanhamuistaa

        Jalon Turku-Merimasku liikenne siirtyi 70 luvun lopulla Förbom & Laaksoselle. Aallon biilit oli justiinsa niitä harmaita punaraidallisia.


      • Anonyymi

        Tarkoitat varmaan: Jalon biilit.


      • Anonyymi

        Niin - vuonna 1977 liikennöitsijä Jalo jäi eläkkeelle, ja liikenne myytiin Förbom & Laaksoselle.


    • tuli-mieleen

      Joitakin Turku-Naantali -vuoroja ajoi myös Pohjolan Liikenne.

      • tarkemmin

        Olivat kai junaliikenteen korvausvuoroja.


      • Anonyymi

        Kyllä, koska junavuoroja oli vähän, niin Turun rautatieasemalta lähtevä linjurikyyti korvasi junia.


      • Anonyymi

        Pohjolan Liikenteen linja-autossa oli kuljettajan lisäksi rahastaja.


      • Anonyymi

        Rahastajia oli Suomessa aikoinaan melko paljon, ei tosin Naantalin autoissa juuri useinkaan.


      • Anonyymi

        Joskus lauantai-iltapäivinä Pohjolan Liikenteellä oli joissakin vuoroissa 2 linja-autoa. Vara-auto tarvittiin, koska matkustajia oli paljon.


      • Anonyymi

        Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.


      • Anonyymi

        Koululaisvuoro 14.25 Naantalista Rymättylään ajettiin koulupäivinä aina kahdella autolla.


      • Anonyymi

        Joskus lauantaisin sillä vuorolla oli jopa 3 linja-autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahastajia oli Suomessa aikoinaan melko paljon, ei tosin Naantalin autoissa juuri useinkaan.

        Naantali-Helsinki-pikavuoroissa oli joissakin linja-autoissa rahastajatyttö tai rahastajapoika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.

        Kesäsunnuntaisin Rymättylästä 19.20 Turkuun lähtevällä vuorolla oli usein neljä linjuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naantali-Helsinki-pikavuoroissa oli joissakin linja-autoissa rahastajatyttö tai rahastajapoika.

        Ei niissä kaikissa vuoroissa rahastajaa ollut, mutta monissa vuoroissa oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.

        On joskus Merimaskun vuorollakin ollut vara-auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.

        Juhannusaattona Rymättylän vuoroille tarvittiin useita vara-autoja. Vara-auto saattoi olla esim. turkulaisen Matka-Autot Oy:n auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juhannusaattona Rymättylän vuoroille tarvittiin useita vara-autoja. Vara-auto saattoi olla esim. turkulaisen Matka-Autot Oy:n auto.

        Joskus oli vara-autona myös Valtasen Liikenteen linja-auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäsunnuntaisin Rymättylästä 19.20 Turkuun lähtevällä vuorolla oli usein neljä linjuria.

        Oli 4 linjuria, koska kesämökkiläiset palasivat koteihinsa, Naantaliin, Raisioon, Turkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli 4 linjuria, koska kesämökkiläiset palasivat koteihinsa, Naantaliin, Raisioon, Turkuun.

        Niin kyllä. Silloin ei monella kesämökkiläisellä ollut henkilöautoa, ja siksi he kulkivat linjurikyydillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On joskus Merimaskun vuorollakin ollut vara-auto.

        Juu, ainakin joskus oli vara-autona Laakso & Lehtinen -liikenneyhtiön auto.


      • Anonyymi

        Pohjolan Liikenteellä on ollut liikennettä myös Pohjois-Suomessa. Voi olla vieläkin, en ole varma.


    • hikinen

      Joitakin vuosikymmeniä sitten Luonnonmaalle, myös Käkölään, oli hyvät yhteydet. Myös iltavuoroja oli.

      • Anonyymi

        Eipä liene enää nykypäivänä Käkölän suuntaan iltaliikennettä. Joitakin päiväbussivuoroja on.


      • Anonyymi

        Käkölän suunnan iltaliikenne olisi asiallinen juttu, koska Käköläntien tuntumaan on tullut taloja ja asukkaita paljon enemmän kuin joskus vuosikymmeniä sitten.


      • Anonyymi

        Muutama vuoro oli myös Haijaisiin.


    • Anonyymi

      Joskus oikein kauan sitten n. 1965 kulki jopa työmatkavuoro Nesteeltä Naantalin keskustan ja Merimaskun kautta Askaisiin.

      • Anonyymi

        Oletettavasti vuoro loppui, koska henkilöautomäärä lisääntyi.


      • Anonyymi

        Neste-Naantali-Askainen- linjan liikennöitsijä ? Oliko Jalo vai Rindell ?


      • Anonyymi

        Muistaakseni Jalolla ja Rindellillä oli vuoropäiväsysteemi. Tai oliko vuoroviikot.


      • Anonyymi

        Joskus 60-luvulla oli myös työmatkalinja Neste-Masku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 60-luvulla oli myös työmatkalinja Neste-Masku.

        Liikenneyhtiö oli Maskun Auto Oy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneyhtiö oli Maskun Auto Oy

        Muistan Maskun Auto Oy:n autot. Joskus 60-luvulla autojen väritys oli harmaa ja keltainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan Maskun Auto Oy:n autot. Joskus 60-luvulla autojen väritys oli harmaa ja keltainen.

        Autot olivat enimmäkseen Volvoja, Turun Autokorin tai Wiiman korilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot olivat enimmäkseen Volvoja, Turun Autokorin tai Wiiman korilla.

        Ja ainakin 60-luvulla heillä oli kaikki autot etumoottori-linjureita.


      • Anonyymi

        Nesteeltä kulki työmatkavuoro myös Littoisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nesteeltä kulki työmatkavuoro myös Littoisiin.

        Nesteeltä Littoisiin ja Suopohjaan liikennöi turkulainen A. Ora.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nesteeltä Littoisiin ja Suopohjaan liikennöi turkulainen A. Ora.

        A.Ora-linjurifirmalla oli siniset linjurit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nesteeltä Littoisiin ja Suopohjaan liikennöi turkulainen A. Ora.

        A. Oran ja Volmar Mäkisen päärunkolinja oli Littoinen-Turku. Linjalla oli melko tiheä liikenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        A. Oran ja Volmar Mäkisen päärunkolinja oli Littoinen-Turku. Linjalla oli melko tiheä liikenne.

        Oli tiheä liikenne, koska Littoisissa oli jo silloin paljon taloja ja asukkaita.


    • Anonyymi

      Valtakunnanjohtaja Pekka Siitoin ei varmaan paljoa busseilla matkustanut kun teki työmatkaa Naantalista Turkuun?

      • Anonyymi

        Miten Siitoin liittyy aiheeseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten Siitoin liittyy aiheeseen ?

        Sitä minäkin ihmettelen...


    • Anonyymi

      Ensimmäiset pikkubussit ilmestyivät Naantalin katukuvaan joskus niihin aikoihin, kun alkoi paikallisliikennelinja Naantali-Taimo-Venkan tienhaara. Jotkut vuorot jatkuivat Niemenkulman tienhaaraan asti.

      • Anonyymi

        Pikkubusseilla ajettiin myös tilausajoja.


      • Anonyymi

        Niin, liikennöitsijät olivat huomanneet, että moni tilausajoa tilaava ryhmä haluaa noin 15-20-istumapaikkaisen linja-auton, siis pikkubussin.


      • Anonyymi

        Nykyään Luonnonmaan palvelulinjat ajetaan pikkubussilla.


      • Anonyymi

        Kyseinen paikallisliikennelinja alkoi syksyllä 1969.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen paikallisliikennelinja alkoi syksyllä 1969.

        Siis syksyllä 1969 alkoi Naantali-Taimo-Venka th. , mutta kyllä Käkölään on ajettu jo vuonna 60, luultavasti jo 50-luvulla.


    • Anonyymi

      Aina koulun luokkaretkipäivänä (toukokuun lopulla) olivat kaikki mahdolliset Naantalin linjurit käytössä.

      • Anonyymi

        Luokkaretket olivat hauskoja. Mukavat muistot jääneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luokkaretket olivat hauskoja. Mukavat muistot jääneet.

        Luokkaretkillä oli hyvät linjurit, ja jämäkät mutta kohteliaat kuljettajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luokkaretkillä oli hyvät linjurit, ja jämäkät mutta kohteliaat kuljettajat.

        Teimme luokkaretken Tampereelle. Kotiin Naantaliin tulimme illalla noin 20 aikoihin.


    • Anonyymi

      Lipunmyyntikoneet olivat isot ja painavan näköiset.

      • Anonyymi

        Joskus ei ollut lippukoneita, vaan kuljettaja antoi lipun lippuvihosta. Siitä on jo paljon aikaa.


      • Anonyymi

        Naantali-Helsinki -pikavuorossa oli pienet nykyaikaiset ( 70-luvulla ) Almex-lippukoneet.


    • Anonyymi

      Linja-autotalli oli Lietsalassa, Lietsalan koululta hiukan matkaa Naantalin keskustaan päin. Uusi talli oli lisäksi Lietsalan ja Vierulan välillä. Kumpikin rakennus on edelleen olemassa, mutta ei linja-autotalleina.

      • Anonyymi

        Yksi linja-autotalli oli myös rautatieaseman takana.


      • Anonyymi

        Lietsalan tallit olivat Lahtosen, rautatieaseman takana pienehkö talli Förbomin, jolla oli isompi talli Turussa.


      • Anonyymi

        Joskus 1960 on ollut linja-autotalli myös Pappilan lähellä, Valliuksenkadun alkupäässä.


    • Anonyymi

      Eräällä Rymättylän linja-autolla oli lempinimi "Epeli".

      • Anonyymi

        Niin muistelen kans. Lempinimi johtui linja-auton EP- alkuisesta rekisterinumerosta.


    • Anonyymi

      Ruskearaitainen volvo ja yhtiö Förbum tai nuorison kielellä "förlåt pummi"meni ainakin venkasta nuhjalan kautta maijamäenkouluun, 80-luvulla

      • Anonyymi

        Kyseinen Naantalin paikallisliikennelinja alkoi syksyllä 1969. Lahtosen ja Förbomin linja-autot.


      • Anonyymi

        Onkohan sitä paikallisliikennelinjaa enää olemassakaan?


    • Anonyymi

      Jo 60-luvulla oli melkein jokaisessa Naantalin linja-autossa etuoven lisäksi myös takaovi. Joissakin takaoven tilalla oli keskiovi.

      • Anonyymi

        Takaoven olemassaolo jo siihen aikaan oli järkevä asia, koska Naantali-Turku-linja oli melkein paikallisliikennelinja.


    • Anonyymi

      Olisi hieno juttu, jos Naantalin linjurifirmoista olisi joku historiateoskirja. Onko ollenkaan?

      • Anonyymi

        Kysyin asiaa eräältä linja-autoharrastajalta, ja hän sanoi, että luultavasti ei ole.


      • Anonyymi

        Linja-autoaiheisia historiateoksia on, ja joissakin niistä on kuulemma muutama kuva Naantalin linja-autoista..


      • Anonyymi

        Löytyykö historiateoksia kirjastosta?


      • Anonyymi

        Taitaa olla kirjastoissa erittäin vähäisesti bussiliikenteen historiaa.


    • Anonyymi

      Linja-autoaiheinen, joukkoliikenneaiheinen museo olisi Naantalissa ihan huippuluokan juttu. Toteutuuko milloinkaan?

      • Anonyymi

        Muuten hyvä idea, mutta ei taida löytyä sopivaa kohtuullisen hintaista tonttimaata.


      • Anonyymi

        Voi löytyä tonttimaata, mutta hinta lienee kallis.


      • Anonyymi

        Joukkoliikennemuseo olisi tosi hieno juttu. Toivottavasti löytyy aktiivisia reippaita puuhaihmisiä tätä asiaa toteuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joukkoliikennemuseo olisi tosi hieno juttu. Toivottavasti löytyy aktiivisia reippaita puuhaihmisiä tätä asiaa toteuttamaan.

        Linja-autoalan aktiivisia henkilöitä on hyvin vähän.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoisia juttuja. Vanhat ajat muistuvat mieleen.

      • Anonyymi

        No ainakin linjapiilit olivat tyylikkään näköisiä, eikä mitään tylsän näköisiä.


      • Anonyymi

        Olivat mainion näköisiä ne entisaikojen linjuriautot. Muutama vanha museolinjuri on Suomessa olemassa. Mutta en ole kuullut, että Naantalin linjureista mikään olisi säilytetty. Harmi.


    • Anonyymi

      Monissa Naantalin linjapiileissä oli Turun Autokorin valmistama kori. Oli myös Lahden Autokorin ja Wiiman valmistamia koreja.

      • Anonyymi

        Komean näköisiä olivat ne linjurit, joissa sivuikkunoiden yläosat katon reunan kohdalla olivat kaarevat.


      • Anonyymi

        Muistan sellaiset komeat linja-autot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan sellaiset komeat linja-autot.

        Oli mainiota, kun lyhyellä linjalla Naantalista Turkuun ajettiin niin komeilla linjuriautoilla.


    • Anonyymi

      Aikoinaan oli monia pieniä perheyrityksiä. Nykyään on muutamia isoja bussifirmoja.

      • Anonyymi

        Isot bussifirmat toki pystyvät toimimaan kustannustehokkaasti, mutta kyllä aikoinaan ne pienet perheyritykset olivat hyvin toimivia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isot bussifirmat toki pystyvät toimimaan kustannustehokkaasti, mutta kyllä aikoinaan ne pienet perheyritykset olivat hyvin toimivia.

        Pienissä perheyrityksissä myös isännät osallistuivat ajotehtäviin lähes joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienissä perheyrityksissä myös isännät osallistuivat ajotehtäviin lähes joka päivä.

        Isännillä ei ollut vapaapäiviä todellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienissä perheyrityksissä myös isännät osallistuivat ajotehtäviin lähes joka päivä.

        Pienissä perheyrityksissä isännät olivat selvillä matkustajien kulkemistarpeista, ja aikataulut oli suunniteltu hienosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienissä perheyrityksissä isännät olivat selvillä matkustajien kulkemistarpeista, ja aikataulut oli suunniteltu hienosti.

        Vanhaan hyvään aikaan isännät olivat linja-autoihmisiä eikä mitään konttori-istujia.


    • Anonyymi

      Hyvä asia silloin aikoinaan oli, kun Naantalin, Merimaskun ja Rymättylän linja-autojen aikataulut löytyivät samasta aikatauluvihosta.

      • Anonyymi

        Samasta aikatauluvihosta löytyi myös Turku-Raisio-Kaanaanmaa ja Turku-Raisio-Neste -linjojen aikataulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samasta aikatauluvihosta löytyi myös Turku-Raisio-Kaanaanmaa ja Turku-Raisio-Neste -linjojen aikataulut.

        Samassa aikatauluvihkosessa oli myös Turku-Pasala-Raisio -linjan aikataulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samassa aikatauluvihkosessa oli myös Turku-Pasala-Raisio -linjan aikataulut.

        Myös linja Turku-Lietsala-Niemenkulman tienhaara oli kyseisessä aikatauluvihossa.


    • Anonyymi

      Pysäkkikatoksia ei ollut. Silti pärjättiin hyvin.

      • Anonyymi

        Nykyään pysäkkikatoksia rikotaan, ikävä kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään pysäkkikatoksia rikotaan, ikävä kyllä.

        Pysäkkikatoksia ei Naantalissa rikota kuitenkaan ollenkaan niin paljon kuin pääkaupunkiseudulla.


    • Anonyymi

      1960-luvun alussa rahti-toimipiste oli kioski Esson vieressä.

    • Anonyymi

      50 vuotta sitten jouluaaton viimeiset linja-autovuorot lähtivät Naantalista Turkuun ja Turusta Naantaliin 18.00

      • Anonyymi

        Ja silloin joulupäivänä ei ollut linjuriliikennettä.


    • Anonyymi

      Heinosen Liikenne Naantalista ajoi ainakin Turku-Pori-Vaasa pikavuoroa, aamulla lähtö Turun satamasta ja illaksi takaisin satamaan. Saattoi olla että vuoro lähti Naantalista. Bussit olivat väritykseltään kelta-ruskeita, muistaakseni linja siirtyi Satakunnan Liikenteelle 90-luvun alussa, kenties 70-luvulla linjaa alettiin ajamaan? Bussit olivat Kutter kaseja ja ysejä ja loppuvaiheessa oli Delta Star.

      • Anonyymi

        Naantalilainen firma, joka ajoi Turusta Poriin ja Vaasaan, oli Salosen Liikenne Oy. Tiesit oikein, kun kirjoitit, että bussit olivat kellertävän ruskeita, enimmäkseen Kutter-korilla. Oli Kutter kuutosia, seiskoja, kaseja, ysejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naantalilainen firma, joka ajoi Turusta Poriin ja Vaasaan, oli Salosen Liikenne Oy. Tiesit oikein, kun kirjoitit, että bussit olivat kellertävän ruskeita, enimmäkseen Kutter-korilla. Oli Kutter kuutosia, seiskoja, kaseja, ysejä.

        Kyllä vain, Salosen Liikenne. Linkissä kuvia firman vanhoista autoista. Porissa aikoinaan asuneena tuli firman autoilla reissattua Vaasaan ja Turkuun. https://linjuri.1g.fi/kuvat/Salosen Liikenne Oy/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vain, Salosen Liikenne. Linkissä kuvia firman vanhoista autoista. Porissa aikoinaan asuneena tuli firman autoilla reissattua Vaasaan ja Turkuun. https://linjuri.1g.fi/kuvat/Salosen Liikenne Oy/

        Salosen Liikenteellä oli Turku-Pori-Vaasa pikavuoro jo 60-luvulla. Mahdollisesti jo aikaisemminkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salosen Liikenteellä oli Turku-Pori-Vaasa pikavuoro jo 60-luvulla. Mahdollisesti jo aikaisemminkin.

        Oli hyvin hienot, siistit linja-autot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli hyvin hienot, siistit linja-autot.

        Luultavasti oli säädettävät selkänojat kaikissa. Turistivarustus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti oli säädettävät selkänojat kaikissa. Turistivarustus.

        Kyllä, koska firmalla oli pitkiä linjoja.


    • Anonyymi

      Minkä nimisiä kuljettajia oli naantalin linjoilla. Ei tule itsellä enää mieleen?

      • Anonyymi

        Muistan muutamia mainioita kuljettajia. Matti, Markku ja Veikko ainakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan muutamia mainioita kuljettajia. Matti, Markku ja Veikko ainakin.

        Muistan 2 ystävällistä kuljettajaa, joiden koti oli Ruskolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan 2 ystävällistä kuljettajaa, joiden koti oli Ruskolla.

        Muistan myös muutaman hyväntuulisen mutta samalla jämäkän raisiolaisen kuljettajan.


    • Anonyymi

      Bunkkeri-linjuriasema valmistui 1966. Pienimuotoinen, mutta oli kahvila ja grilli. Harmi, kun pari vuotta sitten purettu.

      • Anonyymi

        Todella ikävää, kun se purettiin. Se oli sentään 60-luvun perinnettä.


    • Anonyymi

      Eräs Naantalin linja-auto oli 1970-luvulla esillä valtakunnallisessa linja-autonäyttelyssä Porissa.

      • Anonyymi

        Ja oikein komea Förbomin tilausajolinja-auto oli näytteillä Turun messuilla 1975.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja oikein komea Förbomin tilausajolinja-auto oli näytteillä Turun messuilla 1975.

        Muistan sen huippuhienon linja-auton.


    • Anonyymi

      Merimaskun ja Rymättylän linjureissa kulki arkiaamuisin postisäkkejä.

    • Anonyymi

      Aikoinaan vapunaatto-iltaisin oli Naantali-Turku -busseissa valtavat matkustajamäärät.

    • Anonyymi

      Muistaako kukaan Naantalin nokkabusseja? Erittäin kauan sitten.

      • Anonyymi

        Vielä 1960 näkyi nokkabussi, mutta sitä näkyi erittäin harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä 1960 näkyi nokkabussi, mutta sitä näkyi erittäin harvoin.

        Jonkinlainen muistikuva on. Vuonna 1960 näin nokkabussin vain kerran, joten se oli varmaan silloin ns. vara-auto.


    • Anonyymi

      Kauan sitten oli linjurin takana polkupyöräkoukut. Mm. Rymättylän TOO-3: ssa oli.

    • Anonyymi

      Joskus 60-luvulla ja 70-luvulla linja-autot olivat tyylikkäämpiä kuin nykyajan tylsännäköiset linja-autot.

      • Anonyymi

        Miten niin nykyajan linja-autot tylsännäköisiä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin nykyajan linja-autot tylsännäköisiä ?

        Hyvät ihmiset, eikö se ole pääasia, että sillä pystyy kulkemaan eikä se, että miltä se saakeli näyttää? Kyllä mun mielestä olis sitte huolestuttavaa, jos oikeesti kaikki ois vain mustaa ja valkoista, tai että ei niitä liikkuis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät ihmiset, eikö se ole pääasia, että sillä pystyy kulkemaan eikä se, että miltä se saakeli näyttää? Kyllä mun mielestä olis sitte huolestuttavaa, jos oikeesti kaikki ois vain mustaa ja valkoista, tai että ei niitä liikkuis.

        Aivan, tärkeintä on, että linjurilla pääsee turvallisesti perille.


    • Anonyymi

      En tiiä ku fölilllä meen kulkkee.

    • Anonyymi

      Joskus v. 1960 joidenkin linjavaunujen ovi aukesi veivillä.

      • Anonyymi

        Muistikuva asiasta on. Noin 1960 tai 1961 veiviovi-autoihin vaihdettiin nykyaikaisempi ovimekanismi.


      • Anonyymi

        Joskus 60-luvun alkupuolella tuli ensimmäiset etuoven ulkopuolella olevat ovinapit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 60-luvun alkupuolella tuli ensimmäiset etuoven ulkopuolella olevat ovinapit.

        Riippuen siitä, minkä koritehtaan valmistama oli linja-auton kori.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe