Naantalin linja-autofirmat ennen vanhaan

Kysyn_kun_kiinnostaa

Nykyään on Föli, joka lienee usean liikennöitsijän yhteistoimintafirma. Joskus mietin: Muistatteko, ketkä olivat Naantalin, Rymättylän ja Merimaskun linja-autoliikennöitsijät ennen vanhaan ?

160

67

    Vastaukset

    • En muista muuta kuin että linjuriautot olivat enimmäkseen ruskean värisiä.

      • Ja Merimaskuun kulkivat puna-valkoiset linja-autot.


    • Oli tunnelmallisia kyytejä, mutta liikennöitsijöiden nimiä en muista.

    • Suurin osa kuljettajista oli tuttuja. Kuljettajien vaihtuvuutta ei juuri ollut.

      • Kuljettajilla oli useimmiten vakioautot. Järkevä ratkaisu.


      • Juu, järkiratkaisu, koska silloin autot pysyivät kunnossa, kun kuljettajilla oli tutut autot, joista he huolehtivat. Tilanne ei ole yhtä hyvä silloin, jos kuljettajat hyppivät autosta toiseen.


      • Autot olivat siistejä, ja niissä oli mukavat istuimet.


      • Tyylikkäät plyysikangaspenkit.


      • Vieläpä pehmeät kivat istuimet.


      • Useimmiten punaiset penkit, mutta joissakin autoissa myös siniset tai ruskeat penkit.


      • Joissakin tilausajoon tai pikavuoroon käytettävissä linjureissa oli jopa säädettävät selkänojat.


      • Pikavuoroon? No oliko Naantalissa pikavuoroja?


      • Oli muutama pikavuoro Naantalin satama-Salo-Helsinki.


      • Oli pikavuoro laivamatkustajia varten.


      • Joskus kulki satamasta pikavuoro myös Lahteen.


      • Joo, yks mun kaveri matkusti sillä pikavuorolla Naantalista Forssaan joskus 1970-luvulla.


      • Joskus pääsi Naantalin satamasta pikavuorolla myös Poriin. Siitä on jo aikaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, yks mun kaveri matkusti sillä pikavuorolla Naantalista Forssaan joskus 1970-luvulla.

        Muistan sen pikavuoron. Taisi olla Koiviston Auto Oy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistan sen pikavuoron. Taisi olla Koiviston Auto Oy.

        Lahden pikavuoroja liikennöi myös Pekolan Liikenne Oy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Useimmiten punaiset penkit, mutta joissakin autoissa myös siniset tai ruskeat penkit.

        Vihreät istuimet tulivat muotiin 70-luvun alkupuolella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vihreät istuimet tulivat muotiin 70-luvun alkupuolella.

        Ja keltaiset istuimet tulivat muotiin 70-luvun alkupuolella myös.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja keltaiset istuimet tulivat muotiin 70-luvun alkupuolella myös.

        Keltaiset istuimet menivät pois muodista 70-luvun loppupuolella.


    • muistaakseni liikennöitsijät olivat Förbom & Laaksonen ja Lahtonen .

      • Kiitos tiedosta! Liikennöitsijöiden nimet kuulostavat tutuilta.


      • Förbomilla ja Laaksosella linjurit taisivat olla enimmäkseen Volvoja, Lahtosella taas enimmäkseen Scania-merkkisiä.


      • Sisu-merkkisiä taisi olla muutama.


      • Joskus oli jopa Leyland-merkkinen linjuribiili.


      • Hei! Minäpä muistan sellaisen Leylandin, jossa oli automaattivaihteisto.


      • Muistaakseni Rymättylään kulki myös automaattivaihteinen Sisu-linjuriauto.


      • Turku-Naantali-linjalla oli 60-luvun loppupuolella yksi takamoottori-Sisu. Takamoottoribussit olivat siihen aikaan harvinaisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turku-Naantali-linjalla oli 60-luvun loppupuolella yksi takamoottori-Sisu. Takamoottoribussit olivat siihen aikaan harvinaisia.

        Siihen aikaan oli niin - nyt lienee enemmistö Naantalin ja koko Suomen linjureista takamoottorillisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siihen aikaan oli niin - nyt lienee enemmistö Naantalin ja koko Suomen linjureista takamoottorillisia.

        Juu, nyt ei taida etumoottorilinjureita olla juuri ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, nyt ei taida etumoottorilinjureita olla juuri ollenkaan.

        Ei normaalikokoisissa linja-autoissa enää liene etumoottoreita, mutta toki pikkubussi voi olla etumoottorillinen.


    • Merimaskun liikennöitsijä oli Eino Jalo.

      • Muistan hyvinkin.


      • Jalon Turku-Merimasku liikenne siirtyi 70 luvun lopulla Förbom & Laaksoselle. Aallon biilit oli justiinsa niitä harmaita punaraidallisia.


      • Tarkoitat varmaan: Jalon biilit.


      • Niin - vuonna 1977 liikennöitsijä Jalo jäi eläkkeelle, ja liikenne myytiin Förbom & Laaksoselle.


    • Joitakin Turku-Naantali -vuoroja ajoi myös Pohjolan Liikenne.

      • Olivat kai junaliikenteen korvausvuoroja.


      • Kyllä, koska junavuoroja oli vähän, niin Turun rautatieasemalta lähtevä linjurikyyti korvasi junia.


      • Pohjolan Liikenteen linja-autossa oli kuljettajan lisäksi rahastaja.


      • Rahastajia oli Suomessa aikoinaan melko paljon, ei tosin Naantalin autoissa juuri useinkaan.


      • Joskus lauantai-iltapäivinä Pohjolan Liikenteellä oli joissakin vuoroissa 2 linja-autoa. Vara-auto tarvittiin, koska matkustajia oli paljon.


      • Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.


      • Koululaisvuoro 14.25 Naantalista Rymättylään ajettiin koulupäivinä aina kahdella autolla.


      • Joskus lauantaisin sillä vuorolla oli jopa 3 linja-autoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rahastajia oli Suomessa aikoinaan melko paljon, ei tosin Naantalin autoissa juuri useinkaan.

        Naantali-Helsinki-pikavuoroissa oli joissakin linja-autoissa rahastajatyttö tai rahastajapoika.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.

        Kesäsunnuntaisin Rymättylästä 19.20 Turkuun lähtevällä vuorolla oli usein neljä linjuria.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Naantali-Helsinki-pikavuoroissa oli joissakin linja-autoissa rahastajatyttö tai rahastajapoika.

        Ei niissä kaikissa vuoroissa rahastajaa ollut, mutta monissa vuoroissa oli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.

        On joskus Merimaskun vuorollakin ollut vara-auto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vara-autoja oli myös joillakin Rymättylän vuoroilla.

        Juhannusaattona Rymättylän vuoroille tarvittiin useita vara-autoja. Vara-auto saattoi olla esim. turkulaisen Matka-Autot Oy:n auto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juhannusaattona Rymättylän vuoroille tarvittiin useita vara-autoja. Vara-auto saattoi olla esim. turkulaisen Matka-Autot Oy:n auto.

        Joskus oli vara-autona myös Valtasen Liikenteen linja-auto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kesäsunnuntaisin Rymättylästä 19.20 Turkuun lähtevällä vuorolla oli usein neljä linjuria.

        Oli 4 linjuria, koska kesämökkiläiset palasivat koteihinsa, Naantaliin, Raisioon, Turkuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli 4 linjuria, koska kesämökkiläiset palasivat koteihinsa, Naantaliin, Raisioon, Turkuun.

        Niin kyllä. Silloin ei monella kesämökkiläisellä ollut henkilöautoa, ja siksi he kulkivat linjurikyydillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On joskus Merimaskun vuorollakin ollut vara-auto.

        Juu, ainakin joskus oli vara-autona Laakso & Lehtinen -liikenneyhtiön auto.


    • Joitakin vuosikymmeniä sitten Luonnonmaalle, myös Käkölään, oli hyvät yhteydet. Myös iltavuoroja oli.

      • Eipä liene enää nykypäivänä Käkölän suuntaan iltaliikennettä. Joitakin päiväbussivuoroja on.


      • Käkölän suunnan iltaliikenne olisi asiallinen juttu, koska Käköläntien tuntumaan on tullut taloja ja asukkaita paljon enemmän kuin joskus vuosikymmeniä sitten.


      • Muutama vuoro oli myös Haijaisiin.


    • Joskus oikein kauan sitten n. 1965 kulki jopa työmatkavuoro Nesteeltä Naantalin keskustan ja Merimaskun kautta Askaisiin.

      • Oletettavasti vuoro loppui, koska henkilöautomäärä lisääntyi.


      • Neste-Naantali-Askainen- linjan liikennöitsijä ? Oliko Jalo vai Rindell ?


      • Muistaakseni Jalolla ja Rindellillä oli vuoropäiväsysteemi. Tai oliko vuoroviikot.


      • Joskus 60-luvulla oli myös työmatkalinja Neste-Masku.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 60-luvulla oli myös työmatkalinja Neste-Masku.

        Liikenneyhtiö oli Maskun Auto Oy


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneyhtiö oli Maskun Auto Oy

        Muistan Maskun Auto Oy:n autot. Joskus 60-luvulla autojen väritys oli harmaa ja keltainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistan Maskun Auto Oy:n autot. Joskus 60-luvulla autojen väritys oli harmaa ja keltainen.

        Autot olivat enimmäkseen Volvoja, Turun Autokorin tai Wiiman korilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Autot olivat enimmäkseen Volvoja, Turun Autokorin tai Wiiman korilla.

        Ja ainakin 60-luvulla heillä oli kaikki autot etumoottori-linjureita.


      • Nesteeltä kulki työmatkavuoro myös Littoisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nesteeltä kulki työmatkavuoro myös Littoisiin.

        Nesteeltä Littoisiin ja Suopohjaan liikennöi turkulainen A. Ora.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nesteeltä Littoisiin ja Suopohjaan liikennöi turkulainen A. Ora.

        A.Ora-linjurifirmalla oli siniset linjurit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nesteeltä Littoisiin ja Suopohjaan liikennöi turkulainen A. Ora.

        A. Oran ja Volmar Mäkisen päärunkolinja oli Littoinen-Turku. Linjalla oli melko tiheä liikenne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        A. Oran ja Volmar Mäkisen päärunkolinja oli Littoinen-Turku. Linjalla oli melko tiheä liikenne.

        Oli tiheä liikenne, koska Littoisissa oli jo silloin paljon taloja ja asukkaita.


    • Valtakunnanjohtaja Pekka Siitoin ei varmaan paljoa busseilla matkustanut kun teki työmatkaa Naantalista Turkuun?

      • Miten Siitoin liittyy aiheeseen ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten Siitoin liittyy aiheeseen ?

        Sitä minäkin ihmettelen...


    • Ensimmäiset pikkubussit ilmestyivät Naantalin katukuvaan joskus niihin aikoihin, kun alkoi paikallisliikennelinja Naantali-Taimo-Venkan tienhaara. Jotkut vuorot jatkuivat Niemenkulman tienhaaraan asti.

      • Pikkubusseilla ajettiin myös tilausajoja.


      • Niin, liikennöitsijät olivat huomanneet, että moni tilausajoa tilaava ryhmä haluaa noin 15-20-istumapaikkaisen linja-auton, siis pikkubussin.


      • Nykyään Luonnonmaan palvelulinjat ajetaan pikkubussilla.


      • Kyseinen paikallisliikennelinja alkoi syksyllä 1969.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen paikallisliikennelinja alkoi syksyllä 1969.

        Siis syksyllä 1969 alkoi Naantali-Taimo-Venka th. , mutta kyllä Käkölään on ajettu jo vuonna 60, luultavasti jo 50-luvulla.


    • Aina koulun luokkaretkipäivänä (toukokuun lopulla) olivat kaikki mahdolliset Naantalin linjurit käytössä.

      • Luokkaretket olivat hauskoja. Mukavat muistot jääneet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luokkaretket olivat hauskoja. Mukavat muistot jääneet.

        Luokkaretkillä oli hyvät linjurit, ja jämäkät mutta kohteliaat kuljettajat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luokkaretkillä oli hyvät linjurit, ja jämäkät mutta kohteliaat kuljettajat.

        Teimme luokkaretken Tampereelle. Kotiin Naantaliin tulimme illalla noin 20 aikoihin.


    • Lipunmyyntikoneet olivat isot ja painavan näköiset.

      • Joskus ei ollut lippukoneita, vaan kuljettaja antoi lipun lippuvihosta. Siitä on jo paljon aikaa.


      • Naantali-Helsinki -pikavuorossa oli pienet nykyaikaiset ( 70-luvulla ) Almex-lippukoneet.


    • Linja-autotalli oli Lietsalassa, Lietsalan koululta hiukan matkaa Naantalin keskustaan päin. Uusi talli oli lisäksi Lietsalan ja Vierulan välillä. Kumpikin rakennus on edelleen olemassa, mutta ei linja-autotalleina.

      • Yksi linja-autotalli oli myös rautatieaseman takana.


      • Lietsalan tallit olivat Lahtosen, rautatieaseman takana pienehkö talli Förbomin, jolla oli isompi talli Turussa.


      • Joskus 1960 on ollut linja-autotalli myös Pappilan lähellä, Valliuksenkadun alkupäässä.


    • Eräällä Rymättylän linja-autolla oli lempinimi "Epeli".

      • Niin muistelen kans. Lempinimi johtui linja-auton EP- alkuisesta rekisterinumerosta.


    • Ruskearaitainen volvo ja yhtiö Förbum tai nuorison kielellä "förlåt pummi"meni ainakin venkasta nuhjalan kautta maijamäenkouluun, 80-luvulla

      • Kyseinen Naantalin paikallisliikennelinja alkoi syksyllä 1969. Lahtosen ja Förbomin linja-autot.


      • Onkohan sitä paikallisliikennelinjaa enää olemassakaan?


    • Jo 60-luvulla oli melkein jokaisessa Naantalin linja-autossa etuoven lisäksi myös takaovi. Joissakin takaoven tilalla oli keskiovi.

      • Takaoven olemassaolo jo siihen aikaan oli järkevä asia, koska Naantali-Turku-linja oli melkein paikallisliikennelinja.


    • Olisi hieno juttu, jos Naantalin linjurifirmoista olisi joku historiateoskirja. Onko ollenkaan?

      • Kysyin asiaa eräältä linja-autoharrastajalta, ja hän sanoi, että luultavasti ei ole.


      • Linja-autoaiheisia historiateoksia on, ja joissakin niistä on kuulemma muutama kuva Naantalin linja-autoista..


      • Löytyykö historiateoksia kirjastosta?


      • Taitaa olla kirjastoissa erittäin vähäisesti bussiliikenteen historiaa.


    • Linja-autoaiheinen, joukkoliikenneaiheinen museo olisi Naantalissa ihan huippuluokan juttu. Toteutuuko milloinkaan?

      • Muuten hyvä idea, mutta ei taida löytyä sopivaa kohtuullisen hintaista tonttimaata.


      • Voi löytyä tonttimaata, mutta hinta lienee kallis.


      • Joukkoliikennemuseo olisi tosi hieno juttu. Toivottavasti löytyy aktiivisia reippaita puuhaihmisiä tätä asiaa toteuttamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joukkoliikennemuseo olisi tosi hieno juttu. Toivottavasti löytyy aktiivisia reippaita puuhaihmisiä tätä asiaa toteuttamaan.

        Linja-autoalan aktiivisia henkilöitä on hyvin vähän.


    • Mielenkiintoisia juttuja. Vanhat ajat muistuvat mieleen.

      • No ainakin linjapiilit olivat tyylikkään näköisiä, eikä mitään tylsän näköisiä.


      • Olivat mainion näköisiä ne entisaikojen linjuriautot. Muutama vanha museolinjuri on Suomessa olemassa. Mutta en ole kuullut, että Naantalin linjureista mikään olisi säilytetty. Harmi.


    • Monissa Naantalin linjapiileissä oli Turun Autokorin valmistama kori. Oli myös Lahden Autokorin ja Wiiman valmistamia koreja.

      • Komean näköisiä olivat ne linjurit, joissa sivuikkunoiden yläosat katon reunan kohdalla olivat kaarevat.


      • Muistan sellaiset komeat linja-autot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistan sellaiset komeat linja-autot.

        Oli mainiota, kun lyhyellä linjalla Naantalista Turkuun ajettiin niin komeilla linjuriautoilla.


    • Aikoinaan oli monia pieniä perheyrityksiä. Nykyään on muutamia isoja bussifirmoja.

      • Isot bussifirmat toki pystyvät toimimaan kustannustehokkaasti, mutta kyllä aikoinaan ne pienet perheyritykset olivat hyvin toimivia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isot bussifirmat toki pystyvät toimimaan kustannustehokkaasti, mutta kyllä aikoinaan ne pienet perheyritykset olivat hyvin toimivia.

        Pienissä perheyrityksissä myös isännät osallistuivat ajotehtäviin lähes joka päivä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pienissä perheyrityksissä myös isännät osallistuivat ajotehtäviin lähes joka päivä.

        Isännillä ei ollut vapaapäiviä todellakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pienissä perheyrityksissä myös isännät osallistuivat ajotehtäviin lähes joka päivä.

        Pienissä perheyrityksissä isännät olivat selvillä matkustajien kulkemistarpeista, ja aikataulut oli suunniteltu hienosti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pienissä perheyrityksissä isännät olivat selvillä matkustajien kulkemistarpeista, ja aikataulut oli suunniteltu hienosti.

        Vanhaan hyvään aikaan isännät olivat linja-autoihmisiä eikä mitään konttori-istujia.


    • Hyvä asia silloin aikoinaan oli, kun Naantalin, Merimaskun ja Rymättylän linja-autojen aikataulut löytyivät samasta aikatauluvihosta.

      • Samasta aikatauluvihosta löytyi myös Turku-Raisio-Kaanaanmaa ja Turku-Raisio-Neste -linjojen aikataulut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samasta aikatauluvihosta löytyi myös Turku-Raisio-Kaanaanmaa ja Turku-Raisio-Neste -linjojen aikataulut.

        Samassa aikatauluvihkosessa oli myös Turku-Pasala-Raisio -linjan aikataulut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samassa aikatauluvihkosessa oli myös Turku-Pasala-Raisio -linjan aikataulut.

        Myös linja Turku-Lietsala-Niemenkulman tienhaara oli kyseisessä aikatauluvihossa.


    • Pysäkkikatoksia ei ollut. Silti pärjättiin hyvin.

      • Nykyään pysäkkikatoksia rikotaan, ikävä kyllä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään pysäkkikatoksia rikotaan, ikävä kyllä.

        Pysäkkikatoksia ei Naantalissa rikota kuitenkaan ollenkaan niin paljon kuin pääkaupunkiseudulla.


    • 1960-luvun alussa rahti-toimipiste oli kioski Esson vieressä.

    • 50 vuotta sitten jouluaaton viimeiset linja-autovuorot lähtivät Naantalista Turkuun ja Turusta Naantaliin 18.00

      • Ja silloin joulupäivänä ei ollut linjuriliikennettä.


    • Heinosen Liikenne Naantalista ajoi ainakin Turku-Pori-Vaasa pikavuoroa, aamulla lähtö Turun satamasta ja illaksi takaisin satamaan. Saattoi olla että vuoro lähti Naantalista. Bussit olivat väritykseltään kelta-ruskeita, muistaakseni linja siirtyi Satakunnan Liikenteelle 90-luvun alussa, kenties 70-luvulla linjaa alettiin ajamaan? Bussit olivat Kutter kaseja ja ysejä ja loppuvaiheessa oli Delta Star.

      • Naantalilainen firma, joka ajoi Turusta Poriin ja Vaasaan, oli Salosen Liikenne Oy. Tiesit oikein, kun kirjoitit, että bussit olivat kellertävän ruskeita, enimmäkseen Kutter-korilla. Oli Kutter kuutosia, seiskoja, kaseja, ysejä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Naantalilainen firma, joka ajoi Turusta Poriin ja Vaasaan, oli Salosen Liikenne Oy. Tiesit oikein, kun kirjoitit, että bussit olivat kellertävän ruskeita, enimmäkseen Kutter-korilla. Oli Kutter kuutosia, seiskoja, kaseja, ysejä.

        Kyllä vain, Salosen Liikenne. Linkissä kuvia firman vanhoista autoista. Porissa aikoinaan asuneena tuli firman autoilla reissattua Vaasaan ja Turkuun. https://linjuri.1g.fi/kuvat/Salosen+Liikenne+Oy/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vain, Salosen Liikenne. Linkissä kuvia firman vanhoista autoista. Porissa aikoinaan asuneena tuli firman autoilla reissattua Vaasaan ja Turkuun. https://linjuri.1g.fi/kuvat/Salosen+Liikenne+Oy/

        Salosen Liikenteellä oli Turku-Pori-Vaasa pikavuoro jo 60-luvulla. Mahdollisesti jo aikaisemminkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Salosen Liikenteellä oli Turku-Pori-Vaasa pikavuoro jo 60-luvulla. Mahdollisesti jo aikaisemminkin.

        Oli hyvin hienot, siistit linja-autot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli hyvin hienot, siistit linja-autot.

        Luultavasti oli säädettävät selkänojat kaikissa. Turistivarustus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti oli säädettävät selkänojat kaikissa. Turistivarustus.

        Kyllä, koska firmalla oli pitkiä linjoja.


    • Minkä nimisiä kuljettajia oli naantalin linjoilla. Ei tule itsellä enää mieleen?

      • Muistan muutamia mainioita kuljettajia. Matti, Markku ja Veikko ainakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistan muutamia mainioita kuljettajia. Matti, Markku ja Veikko ainakin.

        Muistan 2 ystävällistä kuljettajaa, joiden koti oli Ruskolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistan 2 ystävällistä kuljettajaa, joiden koti oli Ruskolla.

        Muistan myös muutaman hyväntuulisen mutta samalla jämäkän raisiolaisen kuljettajan.


    • Bunkkeri-linjuriasema valmistui 1966. Pienimuotoinen, mutta oli kahvila ja grilli. Harmi, kun pari vuotta sitten purettu.

      • Todella ikävää, kun se purettiin. Se oli sentään 60-luvun perinnettä.


    • Eräs Naantalin linja-auto oli 1970-luvulla esillä valtakunnallisessa linja-autonäyttelyssä Porissa.

      • Ja oikein komea Förbomin tilausajolinja-auto oli näytteillä Turun messuilla 1975.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja oikein komea Förbomin tilausajolinja-auto oli näytteillä Turun messuilla 1975.

        Muistan sen huippuhienon linja-auton.


    • Merimaskun ja Rymättylän linjureissa kulki arkiaamuisin postisäkkejä.

    • Aikoinaan vapunaatto-iltaisin oli Naantali-Turku -busseissa valtavat matkustajamäärät.

    • Muistaako kukaan Naantalin nokkabusseja? Erittäin kauan sitten.

      • Vielä 1960 näkyi nokkabussi, mutta sitä näkyi erittäin harvoin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vielä 1960 näkyi nokkabussi, mutta sitä näkyi erittäin harvoin.

        Jonkinlainen muistikuva on. Vuonna 1960 näin nokkabussin vain kerran, joten se oli varmaan silloin ns. vara-auto.


    • Kauan sitten oli linjurin takana polkupyöräkoukut. Mm. Rymättylän TOO-3: ssa oli.

    • Joskus 60-luvulla ja 70-luvulla linja-autot olivat tyylikkäämpiä kuin nykyajan tylsännäköiset linja-autot.

      • Miten niin nykyajan linja-autot tylsännäköisiä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin nykyajan linja-autot tylsännäköisiä ?

        Hyvät ihmiset, eikö se ole pääasia, että sillä pystyy kulkemaan eikä se, että miltä se saakeli näyttää? Kyllä mun mielestä olis sitte huolestuttavaa, jos oikeesti kaikki ois vain mustaa ja valkoista, tai että ei niitä liikkuis.


    • En tiiä ku fölilllä meen kulkkee.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Britti kehuu Suomalaista terveydenhoitoa.

      MTV HS: Brittimies virui Suomessa viisi viikkoa tajuttomana hengityskoneessa – elämästä kamppailu juuri Suomessa oli onnekas sattuma Brittiläinen toi
      Maailman menoa
      136
      8272
    2. Stefan Thermanin firmaa haetaan konkurssiin

      Tuoreita kuulumisia: https://www.seiska.fi/Uutiset/Stefan-Thermanin-firmaa-haetaan-konkurssiin/1151960
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      6979
    3. Maskisekoilu riittäsi jo -STM!

      STM:n maskisekoilu vain jatkuu. Mitä ihmettä onkaan tapahtunut? Onko nyt menossa jälkien peittelyvaihe ja mielipiteitten hämärtämisprojekti? LUE TÄMÄ:
      Maailman menoa
      268
      1757
    4. Kiitos elämä, Nala mutta vuokraluukkuun

      Miten noin menevä nainen voi ottaa koiran keskelle kaupunkia? Eikö edellinenkin koira annettu pois kun asuvat Eskon kanssa, eikä ollut aikaa hoitaa si
      55
      847