Esseen- ja gradunkirjoittajien vertaistukiryhmä

masterofprocrastination

Ketkä kaikki tällä hetkellä vääntämässä esseetä tai opinnäytetyötä yliopistoon tai muuhun kouluun? Itsellä useampia esseitä sekä gradu työn alla, ja tapanani on jättää kirjoittaminen viime hetkeen (useammankin all nighterin olen aikanani vetänyt). Jakakaamme tuskamme ja vinkkimme niin kirjoittamiseen, kuin viivyttelyyn! Toivon asiallista keskustelua ja kokemusten jakamista.

Erityisesti viivyttelijöille vertaistueksi, tsekatkaa Tim Urbanin TEDTalk: https://www.ted.com/talks/tim_urban_inside_the_mind_of_a_master_procrastinator?language=fi

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HMV_

      Moikka,

      Täällä yksi vuosikausia kauppatieteiden graduaan vääntänyt. Olen itse tullut siihen tulokseen, että oma graduni ei etene ilman vertaistukiryhmää ja avasinkin suomi24 -keskustelut ajatuksenani huudella täältä graduseuraa. Missä päin maailmaa gradusi kanssa tuskailet ja mikä tieteenala kyseessä?

      Mikäli pk-seudulta löytyy yksinäisiä graduilijoita, olisi mukava perustaa ihan vaikka f2f-gradutukiryhmä ja mennä yhdessä istuskelemaan kirjastoon gradujen kanssa. Itsellä kun tuppaa tuo kirjastoon lähteminen aina venymään välttelyn ja viivyttelyn vuoksi ja kotona työskentelyn olen todennut itselleni aika toimimattomaksi.. Uskoisin, että olisi niin paljon helpompi saada itsensä liikkeelle, jos voisi sopia treffit kirjastoon gradukaverin kera :)

    • Minullakin oli aikoinaan tapana jättää asiat viime tippaan, koska deadline toimi sopivana kirittäjänä. Tällöin ei myöskään tarvinnut suhtautua omiin tekeleisiinsä kovinkaan kriittisesti, koska ne olivat enemmän taikka vähemmän juosten kusaistuja.

      Gradun tekemisessä minulla oli aluksi valtavia vaikeuksia, koska sitä ei voinut tekaista lonkalta. Halusin myöskin valita itselleni mieluisan aiheen ja kun se oli lyöty ohjaajan kanssa lukkoon, huomasin etten oikeastaan tiennyt asian teoreettisesta puolesta juuri mitään. Niinpä lukeminen oli aloitettava jokseenkin aihetta koskevista perusteoksista.

      Kirjoittamisesta ei tullut pitkään aikaan mitään, koska muuttelin runkoa sitä mukaa kun tutustuin teoriaan paremmin.

      Tein samaan aikaan myös mittavaa esseetä aihetta sivuten, johon piti valita lähdekirjallisuus etukäteen. Valitsin kirjat niihin millään tavalla tutustumatta periaatteella, että jos kirjan nimi liittyi aiheeseen, täytyi sen sisällönkin liittyä aiheeseen jollain tavalla. Vaati monta kävelylenkkiä, että sain punotuksi yhteisen "juonen" lähdekirjallisuudesta esseeseeni ja se oli kirjallisuuden hajanaisuudesta johtuen hyvin kaukaa haettu. Sain siis esseen väännettyä kokoon, mutta koska lähdekirjallisuus oli liian hajanaista, ei siitä ollut juuri apua graduni tekoon, tai ainakin siltä se tuntui sillä hetkellä.

      Mitä graduun tulee, tutustuin kirjallisuuteen vähitellen ja samalla myös gradun runko alkoi hahmottua uudella tavalla. Meni kuitenkin kuukausia etten saanut kirjoitetuksi oikeastaan mitään. Lopulta en pystynyt kotonani keskittymään sen vertaa, että olisin kirjoitustyön ottanut edes esille.

      Tuli kesäloma, paikkakunnan vaihdos ja ajatuksien tuulettuminen töissä. Hahmottelin graduani työtauoilla ja hämmästyksekseni siinä alkoi jossain vaiheessa olla jokin järkevä rakenne. Lopulta olin syksyllä siinä kunnossa, että voisin yrittää kirjoittaa runkoon jotain sisältöäkin. En kuitenkaan voinut silloisessa kotiympärisössä keskittyä oman pöytäni ääressä kirjoitustyöhön millään tavalla. Aloin sen sijaan kirjoittaa kirjastossa, missä pääsin alkuun.

      Lopulta minulle järjestyi kotona työtila toisessa huoneessa, missä ei ollut mitään häiriötekijöitä taikka houkutuksia ja pääsin vihdoin kirjoittamaan. Työ eteni hämmästyksekseni jopa muutaman sivun päivävauhtia ja sain graduni kirjoitettua jokseenkin valmiiksi kuukaudessa. Toki se vaati vielä ohjaajan tarkistuksen jälkeen hiomista ja pieniä korjauksia, mutta pääosa työstä tuli tehtyä hämmästyttävän lyhyessä ajassa.

      Tuskailijoille voin vain sanoa, että haaste saattaa vaikuttaa ylipääsemättömältä esteeltä, mutta kun tarpeeksi kauan sen varjossa tuskailee, alkaa siitäkin muurista löytyä heikkoja kohtia.

    • kauppatee

      Moikka kohtalotoverit! Gradu pitäis joskus naputella, juu. Kandin tein pari vuotta sitten. Kirjastotreffeille en pääse ainakaan pk-seudulle, sori, asun muualla. Kandin ohjaaja taitaa olla jo eläkkeellä, mutt palataan myöhemmin siihen.

      Nyt käyn yhtä syventävää kurssia ja ongelma on; Proffanalku ja toinen kirjoista on vaihtunut ja tenttiarkiston uusin on tätä edeltävältä ajalta. Kirjan sain e-kirjana, mutta tenttiä ei löydy harvalukuisilta kavereilta. Joku muukin sanoi, ettei syventävistä löydy tenttejä helpolla. Osaako tähän kukaan mitään viisasta laukoa? Laitkin ovat muuttuneet tällä talousoikeuden kurssilla muutaman vuoden sisään.

    • Anonyymi

      Kiva kuulla, et on meitä muitakin. Mäkään en valitettavasti asu pk-seudulla, f2f-ryhmä ois loistava idea! Ei onnistu mullakaan yksin kotona puurtaminen paitsi pakon alla.

      Tuohon tenttiarkisto-ongelmaan en osaa auttaa, kun mun yliopistossa ei sellasta ole edes käytössä. Varmaan niistä vanhoista tenteistä jotain apua on, ja voihan sen tentin käydä kerran kattomassa, jos uusiminen onnistuu.

      Mun pitäis kesän aikana saada kirjoitettua kasvatustieteen gradu, mut en tiedä mitä siitä tulee, ku oon töissä 8h työmatkat= 10h. Syksyllä se on kuitenkin esitarkastuksessa, on sitten kuinka surkea tahansa. Mitä pitempään sitä hautoo, niin sen vaikeemmaks menee. Ohjaajaan yhteys ja palautuspäivien lukkoon lyöminen puskee kyl eteenpäin, ei saa jäädä yksin työn kanssa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2082
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      168
      1618
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1302
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1168
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1048
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe