KAHVIPIRTTI 154 /2019

Huomenta huhtikuun toiseen aamuun, kauniiseen ja kevään tuntuiseen, lintujen lauluun ja muutenkin hymyilemään antavaan tunteeseen.
Pakko on hyvän tuulisena päivä aloittaa, samoin uusi pirtti.
Hiljainen oven käynti pirtissä nykyään on, mutta syy taitaa olla kevään herääminen ja luonto kutsuu seuraansa, kukapa koneen äärellä istuisi, niin kuin minä istun.
Kyllä se aamu aika minullakin vaan tässä istuttaa, päivä menne muissa askareissa.
Olen nyt päässyt sellaiseen mukavaan vanhojen valokuvien seuraan Facebookissa ja se koukuttaa.
Paikkakunnan vanhat valokuvat muistuttaa monista tapahtumista, mistä itseni ja monet ystäväni löydän, osa jo siirtynyt rajan taa.

Mutta asiaan, pinnaan pirtin siivouksessa ja vaan hyvän tuuletuksen laitan ja pölyt pyyhkäisen.
Kahvipöytään leivoin kanelipullia, tuoreena ne kahvin kera varmasti maistuvat, kissoille kermatilkka, tuossa jo viiksiään puhdistavat, häntä somasti pystyssä puskemaan tulevat, se heidän tyytyväisyyden osoitus.
Kaulinkin ihan tyytyväiseltä näyttää, kevät sillekin hyvä mielen antaa ja hymysuin tervetulleeksi kävijät toivottaa.
Keltaisia tulppaaneja joka maljakkoon, auringon valon lisänä loistavat.

Siisti ja kodikas pirtti valmiina vastaan ottamaan kirjoittajat, laitan puhtaan päiväkirjan pöydälle, siihen toivon viestejä monelta taholta tulevan ja kaikki sopuisessa mielessä.

Vanha sanontani olkoon tervetulo toivotuksena, kynnys matala, katto korkea ja seinät leveinä, sopii astua pirttiin;)

208

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paloma.se01

      Hyvää huomenta pirttiin, taidan olla ihan ensimmäinen tällä kertaa. Somaahan tänne on tulla ja ottaa kupponen juuri valmistunutta kahvia ennen askareille lähtöä. Ulkona on aurinkoista ja taitaa olla pikkuisen miinuksen puolella: tarvii varata pipo ja sormikkaat kun lähtee lenkille.
      Minä olen myös mukana kotiseutuni vanhat valokuvat ja tarinat-ryhmässä facebookissa, koukuttaahan se. mutta nyt olen jo hieman väsähtänyt katselemaan mustavalkoisia, epäselviä kuvia minulle tuntemattomista ihmisistä ja kylän öhyjen hienoista autoista joskus kun minua ei edes vielä ollut ja mieleeni tulee mitenkähän se yksityisyyssuojalaki pelaa vanhojen valokuvien suhteen? Luokkakuvia ja muita ryhmäkuvia ajattelisin voivan julkistaa ilman että jokaiselta erikseen kysyy, mutta kuvia omista isovanhemmistaan, sedän ja tädin kummin kaimoista ja heidän jälkeläisistään?
      Näitä miettien vetäydynkin takavasemmalle ja lähden etsimään verijauholaatikkoa. Viime yönä minulla ja suurella peurauroksella oli pitkä tuijotuskilpailu katuvalon loisteessa. Peura päätti sitten lähteä muualle kun menin parvekkeelle sitä haastattelemaan. Tulppaanini ovat hyvällä alulla, krookukset täydessä kukassa ja hedelmäpuissa on silmuja.

    • raakile.vielä

      Hyvää aamupäivää!
      On hetki vierähtänyt etten ole ehtinyt pirttiin piipahtaa. Nytpä tulinkin hyvään aikaan, kun on pirtti putsattu ja kauniit tulppaanikimput maljakoissaan.
      Ylimalkaan vilkaisin vanhan pirtin päiväkirjaa keskusteluaiheita katsoakseni.
      Toivottavasti olet SkillaN päässyt nuhasta. Minulla lenssu kesti kolmisen viikkoa. Oikeasti taisin olla koko sydäntalven puolikuntoinen. Lisäsin ruokavaliooni pinaattia, liekö se auttanut vai tuo kevään edistyminen, kun nyt tunnen olevani "normaali".
      Olen ollut lapsenlikotuksessa kiinni tyttären perheen muutettua isompaan asuntoon.
      Ihania nuo vanhat valokuvat olivat ne sitten missä tahansa nähtävillä. Itse en kyllä enää ole Facebookissa. En jaksanut sitä tykkäämisen määrää ;)
      Ohrarieskan paistaminen tälle päivälle. Siinähän sitä yrttitarhan hoidon lomassa :)

      Aurinkoisia ja leppoisia kevätpäiviä kaikille!

    • hiirenkorvalla

      Eilisen muistot ja huomisen unelmat tekevät tämän päivän.
      Arki on itsessään aihe juhlan.

      Aurinko energiaa kaikille!

    • onkohan.kaikki.hyvin

      Mikähän mummojen mielikuvitusjuttu tämäkin on - kuvittelevat olevansa jossakin pirtissä.

      • sanos.muuta

        Ja jokainen supatellen höpöttää omiaan kuuntelematta mitä toiset sanovat ja keskustelematta mitään toistensa kanssa.


      • sasso
        sanos.muuta kirjoitti:

        Ja jokainen supatellen höpöttää omiaan kuuntelematta mitä toiset sanovat ja keskustelematta mitään toistensa kanssa.

        Ei tämä ole keskusteluketju. PIrtin aloittaja tekee yhteenvedon edellisen päivän kirjoituksista.


    • Hyvää iltaa! Taas on aurinkoinen ja ihana kevätpäivä päättymässä ja lisää on luvassa.
      Se tietää luonnon puhkeavan vehreyteensä kevään ollessa aikaistunut. Nyt jo Turun seudulla ollaan etuajassa, ja nousee täällä etelärannikollakin tulppaanien terhakkaat kärjet krookusten väleissä.
      Laajat peltomaisemat ovat menettäneet lumipeitteensä, katselin tänään ajelulla entisten kotimaisemieni avaruutta mielihyvällä.

      Kupin kahvia nautin tässä samalla, vaikka jäikin myöhäiseen, mutta tv:1 vaalitentti kaikkien puolueiden puheenjohtajien johtjien kesken, on todella mielenkiintoista seurata hereillä ollen. ☕️

      Viihtyisää iltaa kaikille.🌷

    • Olen varmaan erehtynyt, pienpuolueiden puheenjohjat ovatkin vaalitentissä,..no joo,..

      • Höpöhöpööööö

        Mitä höperöit ? Nyt puhuvat isojen puolueiden puheenjohtajat, ei pienpuolueet !


      • sini.sirkku-ek
        Höpöhöpööööö kirjoitti:

        Mitä höperöit ? Nyt puhuvat isojen puolueiden puheenjohtajat, ei pienpuolueet !

        Iltapulussa ne on oikein, mutta tv-kuuluttaja sekoitti. KIITOS kun oikaisit että nyt katsonkin 😊


    • hurskainen

      Mukava on tulla uudenkarheaan pirttiin ikään kuin tupaantuliaispäivänä. Kukkia aina, mutta nyt myös kauralastukeksejä talon puolesta.
      Toistaiseksi vain naispuolisia kävijöitä uudessa Pirtissä, mutta iltahan on vielä nuori.
      Oma päiväni tuhraantui fillarin kesärenkaiden vaihtoon. Jopa ketjujen päällelaitossa oli ongelmia. Merkillistä että etupyörän mutteristakin kierteet olivat rikki. Vanhojen vanteiden säilytys oli nyt paikallaan.
      Takarengas oli pakko vaihtaa. Sillä ajaminen oli tosi kuntopyöräilyä. Sitä ratasta ei kannata korjauttaa. Hiukan kylmettynyt kunto. Ryystin Pirtin maitokaakaota pari mukillista. Kyllä se tästä.
      Huhtikuu, kuukausista julmin sanoi joku. Ei meille pirtiiläisille ainakaan!

    • Illan hämärissä!
      Tulin vilkaisemaan uuden Pirtin avajaisia. Onhan täällä vauhtiin päästy.
      Jos nyt ei isoa ryysistä ole, niin kummiskin alku parille sadalle viestille.
      En nyt täällä kauan vanhene, pientä kiirettä pukkaa. Kummallista, että siitä
      hötäkästä ei eläkkeelläkään vähällä selviä. Teille hyvää jatkoa!

    • Hei tänne Pirttiin . Tulee käytyä tuolla Facebookissa, niin on tämä jäänyt vähemmälle.Täällä kai kaikki hyvin. Minulla on ollut ilo hoidella tyttären tyttären poikaa. Hän on nyt 9kk ja on ihana. On tulossa toisellekin lapsenlapselle vauva toukokuussa. No ennestään minulla on 12 vuotias tyttären pojanpoika. On se mukavaa,kun on jo neljättä polvea. Muuten en ole ehtinyt vanheta,kun kaikkea tekemistä aina piisaa.On ihana aika,kun kevät etenee vauhdilla. Täällä rannikolla on melkein kaikki lumet sulaneet jo pois.Kun saisivat siivottua hiekat,kun ne pölyää niin kovasti tuulessa. Oikein mukavaa kevättä kaikille Pirtissä kävijöille.Yritän käydä useammin täällä.Hei t. Irkku

    • Kauniina alkaa tämäkin päivä ja lämpenee päivän mittaan mukavan oloiseksi.
      Veeti on nimipäivä sankari, onnea!
      Palstalta muistan yhden Veeti nimimerkillä kirjoittaneen, mukavan miehen, monta hauskaa juttua keksittiin.

      Olipa kiva irkku-37 kun pirtin muistit, olen kyllä sinun keskusteluja Fasessa seuraillut, joka aamuisen tervehdyksesi katsonut.
      Neljä polvea täälläkin ja kesällä on luvassa pieni tyttö, ihanaa se on, minulla nuorin onkin tätä nykyä jo kolmetoista vuotias, tyttärentytön poika.

      Eipä nuo virheet maailmaa kaada, sini-sirkku, joskus tiedottaminen sotkee.

      Ynnämuu lausui totuuden tästä eläkkeellä olosta, ei meinaa perässä kestää kun päivät ja viikot vierii ja yksinäisyydestä ei hajuakaan.

      Hurskainen pyörällä hurruuttaa, no se ei paljon lisää kustannuksia ja kuntoa tulee, joskin huollettava on sekin.

      Onkohan. kaikki. hyvin ja sanos. muuta, ei tarvitse olla huolissaan, ihan hyvin pärjätään
      Harmillista päin vastoin on teillä, jos mielikuvitus ei pelaa, ikävää tosikkomaisuutta elämänne on.
      Elämä huomattavasti antoisampaa, kun on unelmia, haaveita ja sitä mielikuvitusta, sanotaanhan että lapsenmielisyys pitäisi kautta elämän säilyttää.
      Ettäkö ei keskustella, sanonpa vaan, että kyllä vuorovaikutus pelaa, useinkin vinkkejä toisiltamme saamme ja annamme, joten lueppa tarkempaan;)

      Hiirenkorvalla juurikin näin on, unelmia, ehkä ei kaikki toteutuvia, mutta rikkautta mieleen kuitenkin tuovia ja elämässä on paljon aihetta hymyilyyn.
      Muistot elävät ja kultaantuvat, ei huonoja muistoja muistakaan, aurinko paistaa sieluun asti.

      Raakile.vielä sait taas veden kielelle, kun rieskasta puhut, on se lämpimänä herkkujen herkku.
      Kiitos kysymästä, nuhani on hellittänyt ja muutenkin olo siedettävä.
      Se tykkääminen on jotakin mitä en minäkään jaksa Fasessa, mutta jätän tökkimiset sikseen, vähän minäkään muuten siellä käyn, kurkkaan kuulumiset aamuisin ja käsityöt katson, toivoen ideoita saavani.

      Kaikkeen kyllästyy ajan oloon ja näin käy minullekin Facebookissa, eihän kukaan jaksa aina uutta tuottaa ja päivittäin käyden kovin tutuiksi tulevat.
      Kyllähän se joskus ajatteluttaa, että mitä kaikkea sitä onkaan itsestään maailmalle lähettänyt, mutta sitten ajattelen, että eipä meikä mummo ketään todellisesti kiinnosta, ehkä tietoni painuvat roskakoriin, ainakin ajan kanssa.
      Mikä onkaan verilaatikkosi, Paloma1?

      Tänään meillä se yhdistyksen 55-vuotis juhla ja sinne tässä alan lähtöä tekemään.
      Varmaan juhlava juttu ja arvokkaat vieraat, minä mukaan lukien;)
      Kivaa päivää, ottakaa auringosta sitä D-vitamiinia, jää purkissa olevat talven varalle.





      Vaalitentin vaihteeksi minäkin katsoin, ei mitään uutta mielestäni, samoja asioita jauhavat ja tuo arvailu ja ennustelu ottaa väliin päähän, eikös kaikki aikanaan selviä.
      Nyt on tärkeää jokaisen äänestää, ainut tapa jotenkin edes vaikuttaa.

    • Paloma.se01

      Skilla, verijauho jota ripotellaan puutarhaan ja kukkapenkkiin ettei metsän eläimet, kauriit, jänikset jne. käy herkuttelemassa esim. nupussa olevilla tulppaaneilla, tuli kaupasta laatikossa.
      Siitä "verijauholaatikko".

    • Skillaan kirjoitit osuvasti. Lauseesi ohjaa elämääni.

      "Elämä huomattavasti antoisampaa, kun on unelmia, haaveita ja sitä mielikuvitusta, sanotaanhan että lapsenmielisyys pitäisi kautta elämän säilyttää."

      Tämä vuosi on ollut ja tulee jatkumaan unelmien, lapsen mielisyyden ja haaveiden toteuttamisien vuotena.

      Sain vihdoin uuden nukketalon valmiiksi, keramiikka esineet loppusuoralla valmistumassa kevätnäyttelyyn ja se hyvä olo kun on tyytyväinen kättensä töihin.

      Erityisen tyytyväinen olen "kasvokuvaani", joka on tehty keramiikkatauluksi. Itserakkauttako ; ) no, ei toki, vaan se, että sain tallennettua, jokseenkin osuvasti piirteeni ja väritkin onnistuivat.

      Kevät etenee, pian alkaa mökin pihapiirin haravointi ja sisätilojen siivous. Kohta tupruttaa savu rantasaunan piipusta ja emäntä istuu onnellisena laiturillaan, bongailee lintuja kädessä lasi kotiviiniä, jonka tänään laitoin tekeytymään.

      Kesälle on buukattu erilaisia tapahtumia. Yksi odotettu vierailu peruuntunee koska hollantilainen ystävämme sai tammikuussa sairaskohtauksen ja vasen puoli halvaantui. Hyvin hän on kuntoutunut, katsotaan ja toivotaan.

      Sitten sokerina pohjalla loppuvuoden matkamme Kaukoitään.

      Niin tällä ikää on aina muistettava se, että vaikka suunnitelmat on lyöty lukkoon, ne tulee toteutumaan vain jos luoja suo.

      Tänään olen siivoillut nurkkia, ulkona tuulessa lepattaa kolme koneellista pyykkiä ja vuosikertaviini on laitettu muhimaan.

      Nyt taidan ajella mökille. Vien kaupunkiin völjääntyneitä tavaroita takaisin mökin varastoihin.

    • neeasa

      Pirtin kaakaomuki minua on ruvennut koukuttamaan, kiva onsaada kuooi höyryävää kaakaota!
      Istun tuolille ja muistelen päivän asioita, siivousta ja sitten sitä uimisen ihanuutta ja saunaa!
      Väsynyt on olo, mutta ihan hyvällä tavalla, kyllä tällainen päivä rentouttaa.

      Tuo "verijauhe" oli minulle uutta, josta Paloma kirjoitti, sehän on hyvä juttu, silloin ei esim. jänikset tule omenapuita jyrsimään, kiitos tiedosta!
      Meilläpäin jäniksiä on paljon, ihan verkon taa täytyy omenapuutkin suojata.

      Kyllä nyt lumet on nopsaan sulanut ja sitä mukaa työt ulkopuolella kasvaa, on pudonneita oksia ym. haravointia kun vähän kuivuu.
      Kiitos kaakaosta!

    • Hyvä päivä tänään ilmojen puolesta. Jotenkin tuntui siltä, että jalkani
      nousi viimeaikaista kevyemmin kun marketissa kävelin. Jokohan kevät
      vaikutti:)
      Romuvarastojani kaivellessa sattui käteeni kunnon piirustuspaperia ja
      liituja vuosia sitten "säilöttynä." Enpä malttanut olla kokeilematta ja
      eihän se siihen jäänyt. Monta tuntia parasta päivääni siinä touhussani
      hupeni. Vaikka hyötyä ei voi mitata, ei siihen tuhraamiseeni kulunutta
      aikaani kannata katua. Varsinkaan kun en sentään ettonettani unohtanut:)

      Ehdin sentään vähän uutisia vilkaista netistä ja lehdestä. Niitä en nyt
      käy kommentoimaan, eikä mitään kovin "suurta" uutiskerronnassa
      ollutkaan. Täytyypi lähteä rennosti rötköttelemään huomista kohti ja
      mielikuvissani kunnon yöunet:) Hei vaan!

    • hurskainen

      Luonto osaa olla runsaslumisen talven jälkeen melkein huomaavainen ja kohtelias. No kah: selkeän päivän jälkeen lämpötila laskee maanpinnassa miinuksien puolelle. Kosteuden haihtuvuus päivälläkin on suurta.
      Oikein hyvä, näin kevättulvat jäävät pienemmiksi. Tosin jossakin, ehkä Pohjanlahden rannikon tieosuuden kerrottiin radiossa olevan poikki tulvaveden noustua liian korkealle.

      Niin pitää kiireisenä ettei olemaan juur jouda. Iankaikkinen hötäköinti kaventaa tärkeitä aamun unisiivuja. Nyt jo tuntuu siltä että simahtaminen unenmaille on lähellä.
      Meikälle herätys ennen 7 on vastuutonta, melkein rikollista. Maksu tulee huomenna torstaina ja jatkuu perjantaille. Uneliaisuutta, höperehtimistätavallista enemmän jne.

      Vielä ennen 18, valoisaa kun on, könysin tikkaineni vanhalle linnunpöntölle. Rikollisen huono se oli. Sisällä kuitenkin liian paljon pikkulinnun guanoa ei puolikourallista lantapökäleitä. Katto niin paha että siihen oli vaihdettava uudesta laudasta vahvistus.

      Alueemme 'pääkaupunki'-käynti rokotti päivästä imakimmat säkeet. Mut pakkohan se on henkilökorttikin laittaa pyyntiin. Kuulien että se olisi voimassa vain 6 kuukautta. Sitten taas uusi hakemus kuvineen. Eikä vähän. 58 €uroa/ puolelta vuodelta passikuvat.
      Muistan että äidilläni, Kekkosen aikaan kortti olisi kestänyt eliniän. Pyysin kapisen tilini hoitopankista verkkopankin tunnuslukulistaa.
      Ei käy siellä sanottiin tylyhkösti, korttisi on vanhentunut jo toissapäivänä. Niin aina, niin ½-huolimattomalle aina käy. Pankkineitikin näytti hiukan liian vähän levänneeltä.

      Ei kai se Helatorstaina taas ryntää jo huomiselle päiväll?. Leipäkin kasvisrasvalevitteineen kaputt. Kun se muistikin toimii huonommin kuin itsellään Uuno Turhapurolla.
      Marmatuksesta huolimati; hyvää loppuviikon alkua kaikille!

    • Hyvää iltaa. Olin tänään lapsenhoitajana, kun lapsenlapseni on vaalivirkailijana,kun alkoivat ennakkoäänestykset. Sitä jatkuu ensiviikon tiistaihin asti.Kyllä se tässä iässä jo työstä käy :D Huomenna taas menen jo puoli 8:ksi.Tenava on 9 kuinen ja kova meno päällä.Muuten tuosta facebookista, kirjoitan tosi vähän yksityisiä asioita,senverran ,että jälkikasvu näkee,että olen hengissä,heidän ei sitten tarvi soitella. Kuulema katsovat aamulla,olenko jotain kirjoittanut.Hyvä idea. Täällä oli oikein lämmin päivä,hiki tuli,kun kävin kaupassa.Nyt taidan lepäillä,olen sen ansainnut.Viihtyisää iltaa kaikille. t. Irkku.

    • Päivä kallistumassa iltaan. Ynnämuu, istahdit siis ja koit inspiksen tietäen, että liidut suorastaan juoksevat paperia pitkin, etkä voi lopettaa, ennen kuin alkaa tekemään mieli huikkapalaa. Niinhän siinä käy kun taiteen tekeminen ottaa vallan.

      Tänään en ole tehnyt mitään luovaa, jos nyt näitä nurkan puhdistamisia ja pyykkien viikkausta ei lasketa. Ei, mutta unohdin, olenhan pannut kotiviinin alulle se jos mikä vaatii luovuutta, voi vain aavistella mitkä makujytkyt nousee päällimmäiseksi.
      Tuolla se pöntikka pulputtaa seinän takana, katsotaan onko unittavaa pulinaa.

      Huomenna aikainen herätys. Olen mukana laitosäänestysryhmässä vaalivirkailijana.

      Joten hyvää yötä kaikille pirttiläisille.

    • Pesukoneeni meni vaihtoon. Hetken huumassa tilasin verkkokaupasta itselleni sopivan pienikokoisen pesukoneen, joka tulikin lennossa seuraavana päivänä. Se asennettiin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, vaan kuinkas ollakaan, kun sitä yritettiin käyttää, ei startannutkaan. Soitot menevät suoraan Viroon. Valitukset meren yli!
      Ilmoittivat sieltä kuulemma Hooverille asian, josta tulikin tekstiviesti, että puuttuva osa on tilauksessa.
      Minä kysyn nyt teiltä, kolleegat, maksaisitteko koneen, johon pitää ennen ensimmäistäkään pesukertaa tilata joku uusi varaosa. Laskua en ole vielä edes saanut, ja se lankeaa vasta toukokuun puolella maksuun, sanoi myyjä, jolta koneen tilasin Sekin puhelu ilmeisesti Viroon, ainakin vastaajan aksentista päätellen.
      Minusta tuntuu, että mummua sahataan silmään.

      • Jatkoa odysseiaani! Kone on kylppärissäni yhä! On todella palvelu - sanonko mistä! En edes tiedä, kuinka monta soittoa olen soittanut Happi Hilliin (nimi muutettu). Haluan palauttaa koneen, johon on kuulemma tilattu varaosa, ei edes Suomesta, eikä tietoa, kauanko kestää.
        Joka kerran uusi ääni, joka kerran annan samat tiedot. Eivät pysty katsomaan koneelta, jollen lue koko tilauskaavatetta heiile. Halusin palauttaa koneen.
        Selityksiä löytyy, ollaan sairaslomalla ja ei vielä työvuorossa. Mitä ne muut siellä tekevät, kysyn vaan. Lopulta ylimielinen herra ilmoitti, että heillä ollaan tultu siihen tulokseen, että konetta ei siis vaihdeta, vaan se menee takuuhuoltoon. Kokosin voimani, sillä ymmärsinhän minä, että heille on selvinnyt, että olen se ikivanha dementikko, toinen jalka haudassa. Meikäläisellehän vain sanotaan, mitä tehdään.

        Huomautin sopimuksen pykälästä, että tuote voidaan palauttaa 14 päivän kuluessa, eikä se aika ole ponnistuksistanne huolimatta vielä täyttynyt, niin että tulkaa hakemaan pois tämä. No huomenna, sanoi tyyppi keskiviikkona. Odotin kaksi päivää, sitten soitin taas. Kuljetusta ei ollut tilattu. Posti kuljettaa sen! Sieltä soitettiin ja luvattiin tulla maanantaina. Huoh.

        Tuossa se masiina nököttää poloinen odottamassa hakua. Uusi koneeni pesee täyttä päätä pyykkiä jo kolmas koneellinen menossa. Eikä ole hankittu Happi Hillistä.


    • Kaunista aamua ja päiväkin kauniiksi muodostuu, lumet sulavat ja aurinko hellii.
      Eilinen juhlamme onnistui, väkeä melkoisesti ja laulummekin meni minun aatoksin ihan hyvin.
      Tänään on nimipäivä sankarina Ukko, onnea heille ja voisihan sitä joka emäntä sitä omaa ukkoaankin onnitella;)

      Makriinan kysymykseen en oikein osaa sanoa, itselläni on netti kaupasta hyviä kokemuksia, tosin en kovin paljon muuta ole ostanut, kuin vaatetta.
      Ainahan se pelko on mukana, kun tuntemattomista paikoista jotain yrittää ostaa ja hyvä on vähän kyseenalaistaa, kokemus se on ja usko voi vielä tullakin, luulisi heidän asian jo kaupan jatkuvuuden vuoksi hoitavan.
      Muuten nykyiset koneet ja laitteet ei kestä kauan, ostin aikoinani keraamisen hellan ja sanoin tuojalle, että siinäpä mummolle loppuiäksi hellaa, sanoi että ei viittä vuotta kauemmin kestä.
      Muutin asunnosta, joten en tiedä kestikö minkä aikaa.

      Mukavahan se on katsella aikaan saannoksiaan ja kun vielä on onnistunut lopputulos, kelpaa ihastella korpikirjailijan.
      Viinin teon olen jo jättänyt, sen vähän mitä tarvitsen haen kaupasta, tulihan sitä joskus tehtyä sitäkin.

      Uskon että irkku- mummon virkeänä pitää tuon ikäinen lapsukainen, ei sitä enää jatkuvasti jaksaisikaan hoidella.
      Minulla on ystävä jonka kanssa soittelemme Skypellä aamuin illoin ja jos soittoa ei kuulu, otamme yhteyden lapsiin, toistaiseksi on pelannut hyvin, onhan se lapsillekin rauhoittava tieto, jos ei soittoa kuulu.

      Hurskaisella touhua riittää, jos ei talosta, niin linnun pöntöistä, no tunteehan olevansa tärkeäkin, kun pystyy kaikkea hommaamaan, pitäisi kyllä sitä lepoakin muistaa.
      Piti ihan tarkistaa henkilökorttini, kun puolesta vuodesta puhut, kyllä minun kortti ainakin on viisi vuotta, ymmärsinkö jotain väärin?

      Tuota tyhjän pohjan esiin ottamista olen joskus minäkin harkinnut, mutta liian vaikealta tuntuu tuijottaa valkeaa kangasta, on aina jäänyt siihen yrittäminen.
      Se pensseleiden pesu jo ajatuksena rajoittaa, kun öljyväreillä vaan jotain osaan, tai siis yritän osata.
      Kyllä siinä aika pian kuluu, jos alkuun pääsee, onnea vaan uudelleen lämmittelyyn harras tuksesi osalta ynnämuu

      Ihanalta vallan kuulostaa tuo pihan siivoaminen ja muun keväisen homman suunnittelu Neeassa, kyllä ne suunnittelut käynnissä parvekkeenkin osalta, vaikka pientä onkin, verratessa pihapiiriin.
      Nautinto oli tonkia maata ennen ja siitä sai aina sen kättensä jäljen näkyviin.

      Uusi tieto oli tuo verijauholaatikko minullekin, onkohan miten yleinen, löytyykö Suomestakin, aina sitä viisastuu, kun uskaltaa tyhmyytensä näyttää ja kysyy;)
      Kiitos valistuksesta Paloma .

      Tänään taivallan kauppaan ja samalla reissulla äänestän, mitä sitä siirtelee, kun aikomus on äänensä antaa.
      Katsellaan mitä muuta päivä tuo tullessaan, ja iloitaan kaikesta mahdollisesta mikä eteen tulee, toivossa, että kaikki pelkää hyvää on.

    • On ollut matalapainetta.
      Alkaa tympimään kun ei pääse mihinkään vaikka en mikään menevä tyyppi olekaan.
      Vähäinen unikin vaatii veronsa, selkä on niin kipeä että ei ennen aamutunteja saa nukuttua, ei voi nukkua kun selällään.
      Pitänee mennä yksityiselle, sain ajan lääkäriin vasta tämän kuun lopussa.
      Yleensä selkävaivat ovat parantuneet itsestään, nyt on kestänyt ainakin kolme kuukautta, pahenee koko ajan.
      Varvasleikkaus paranee hyvin, kenkää on pidettävä vielä kolmisen viikkoa.
      Ei ole tullut kirjoiteluakaan kun jo etukäteen tiedän että tulee valitusvirsi.
      Vähän ilahduttaa aurinko, otan aurinkoa parvekkeella, lasit vain syrjään ja patja alle, kuuntelen samalla äänikirjaa.
      Onneksi kaveri tulee huomenna, pääsen äänestämään ennakkoon, itse en voi ajaa autolla eikä pitkiä matkoja pysty kävelemään.
      Kyllä se siitä iloksi muuttuu.
      Mielikki

      • M-e-

        Kävin maanantaina, aprillipäivänä noin klo 10 aikaan tehtyäni kaikki aamuhommat lähiapteekissa ostamassa lisää silmätippoja ja tultuani kotiin ajattelin käydä vielä Prismassa, kun oli niin hyvä sää ja mukavaa pyöräillä.

        Kun tuli se pitkä ylämäki ennen Prismaa, ajattelin, etten yritä sitä vielä ajaa ylös, kuten kesällä, vaan talutan pyörän mäen päälle.
        Joten pysähdyin pyörätien sivuun, oikeaan reunaan, ja sitten ajattelin mennäkin pyörän toiselle puolelle, kun aina talutan samalta puolelta muuten, tulen kohta jotenkin vinoksi, ajattelin.
        Nostin jalkani pyörän yli - niin silloin kengännauhani silmukka eli lenkki huomaamattani tarttui jotenkin polkimeen, enkä saanut jalkaani maahan, vaan kaaduin pyörän kanssa sinne oikealle, oikea käteni otti vastaan kaikki 59 kiloani.

        Arvaahan sen, että ranteeseen koski kipeästi. Nousin ylös.
        Paikalle tuli mäkeä alas nuori mies, jolla oli kepit, sillä hän oli ollut tapaturmassa, jossa jalka oli loukkaantunut. Ja toisesta suunnasta vanhempi nainen tuli, ja molemmat sanoivat, että nyt tarvitaan ambulanssi paikalle.

        Pelästyin vähän, ja sanoin, ettei tässä nyt mitään, ei minun takiani nyt ambulanssia. Mutta he olivat varmoja asiasta, ambulanssihan voi vain käydä paikalla, - ja niin nuori mies soitti ja kertoi paikan.

        Otin pyörän avaimen ja laitoimme sen lukittuna sen talon seinälle.

        Kuuntelin heidän tarinansa, ja odoteltiin. Sitten ambulanssi tuli. Kiittelin näitä kahta ystävällistä ihmistä moneen kertaan.

        Ambulanssissa oli kaksi nuorta punapukuista miestä. He ottivat minut sisään ja kysyivät, miten kaikki kävi, - toinen näytti kirjoittavan selostuksen tietokoneelle. He laittoivat sidoksen tukemaan rannetta. Sitten toinen kysyi, missä asut, voimmeko viedä sinut ja pyörän kotiin ? Sanoin voivani tilata kela-taxin sairaalamatkaa varten. Enhän tarvinnut makuuasentoa. - Ja niin tapahtui. Aivan kuin enkeleitä ystävällisyydessään olivat!!
        Kiittelin heitä moneen kertaan.

        Päivystyksessä pääsin pian kahden hoitajan arvioitavaksi, he olivat röntgenkuvan kannalla, sitä piti taas hiukan odottaa. Sitten siihen laitettiin kipsaus, joka pitää pitää paikoillaan noin kuukauden päivät. Ensi viikolla ke pitää käydä näyttämässä siellä sairaalassassa.


        Olisipa oikeasti ollut aprillia!

        Hyvää vointia kahvipirttiläisille ja pääsiäisen odottelua!

        💐💐💐


      • M-e- kirjoitti:

        Kävin maanantaina, aprillipäivänä noin klo 10 aikaan tehtyäni kaikki aamuhommat lähiapteekissa ostamassa lisää silmätippoja ja tultuani kotiin ajattelin käydä vielä Prismassa, kun oli niin hyvä sää ja mukavaa pyöräillä.

        Kun tuli se pitkä ylämäki ennen Prismaa, ajattelin, etten yritä sitä vielä ajaa ylös, kuten kesällä, vaan talutan pyörän mäen päälle.
        Joten pysähdyin pyörätien sivuun, oikeaan reunaan, ja sitten ajattelin mennäkin pyörän toiselle puolelle, kun aina talutan samalta puolelta muuten, tulen kohta jotenkin vinoksi, ajattelin.
        Nostin jalkani pyörän yli - niin silloin kengännauhani silmukka eli lenkki huomaamattani tarttui jotenkin polkimeen, enkä saanut jalkaani maahan, vaan kaaduin pyörän kanssa sinne oikealle, oikea käteni otti vastaan kaikki 59 kiloani.

        Arvaahan sen, että ranteeseen koski kipeästi. Nousin ylös.
        Paikalle tuli mäkeä alas nuori mies, jolla oli kepit, sillä hän oli ollut tapaturmassa, jossa jalka oli loukkaantunut. Ja toisesta suunnasta vanhempi nainen tuli, ja molemmat sanoivat, että nyt tarvitaan ambulanssi paikalle.

        Pelästyin vähän, ja sanoin, ettei tässä nyt mitään, ei minun takiani nyt ambulanssia. Mutta he olivat varmoja asiasta, ambulanssihan voi vain käydä paikalla, - ja niin nuori mies soitti ja kertoi paikan.

        Otin pyörän avaimen ja laitoimme sen lukittuna sen talon seinälle.

        Kuuntelin heidän tarinansa, ja odoteltiin. Sitten ambulanssi tuli. Kiittelin näitä kahta ystävällistä ihmistä moneen kertaan.

        Ambulanssissa oli kaksi nuorta punapukuista miestä. He ottivat minut sisään ja kysyivät, miten kaikki kävi, - toinen näytti kirjoittavan selostuksen tietokoneelle. He laittoivat sidoksen tukemaan rannetta. Sitten toinen kysyi, missä asut, voimmeko viedä sinut ja pyörän kotiin ? Sanoin voivani tilata kela-taxin sairaalamatkaa varten. Enhän tarvinnut makuuasentoa. - Ja niin tapahtui. Aivan kuin enkeleitä ystävällisyydessään olivat!!
        Kiittelin heitä moneen kertaan.

        Päivystyksessä pääsin pian kahden hoitajan arvioitavaksi, he olivat röntgenkuvan kannalla, sitä piti taas hiukan odottaa. Sitten siihen laitettiin kipsaus, joka pitää pitää paikoillaan noin kuukauden päivät. Ensi viikolla ke pitää käydä näyttämässä siellä sairaalassassa.


        Olisipa oikeasti ollut aprillia!

        Hyvää vointia kahvipirttiläisille ja pääsiäisen odottelua!

        💐💐💐

        Jäi kertomatta oma tapaturmani.
        Otin parvekkeella aurinkoa, se kamala Pirka-kenkä jalsaa joka on todella kömpelö ja kolho.
        Nousin sitten ylös ja pidin oven karmista kiinni, Kun siirsin jalkaani niin iso sukka joka oli leikatussa jalassa oli lähtenyt roikkumaan edessä. Jotenkin kompastuin sukkaan ja lensin selälleni, pää kolahti kiviseinään jossa oli rerävä kulma.
        Tuli iso patti takaraivoon, sattui eilen, olen kuullostellut tuleeko mitään muita oireita, kun kolhii päänsä niin seurauksia voi tulla jälkeenpäin jonkin ajan päästä.
        Toivon parasta.
        Harmi kun satutit kätesi, et voi pyöräilläkään ennen kipsin poistamista.
        Minäkään en voi vielä pyöräillä enkä ajaa autoa kolmeen viikkoon.


      • M-e-
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Jäi kertomatta oma tapaturmani.
        Otin parvekkeella aurinkoa, se kamala Pirka-kenkä jalsaa joka on todella kömpelö ja kolho.
        Nousin sitten ylös ja pidin oven karmista kiinni, Kun siirsin jalkaani niin iso sukka joka oli leikatussa jalassa oli lähtenyt roikkumaan edessä. Jotenkin kompastuin sukkaan ja lensin selälleni, pää kolahti kiviseinään jossa oli rerävä kulma.
        Tuli iso patti takaraivoon, sattui eilen, olen kuullostellut tuleeko mitään muita oireita, kun kolhii päänsä niin seurauksia voi tulla jälkeenpäin jonkin ajan päästä.
        Toivon parasta.
        Harmi kun satutit kätesi, et voi pyöräilläkään ennen kipsin poistamista.
        Minäkään en voi vielä pyöräillä enkä ajaa autoa kolmeen viikkoon.

        Voi, sinuun sattui pahasti! - kannattaisiko tilata kela-taxi ja käydä varmuuden vuoksi päivystyksessä, jotta lääkärit voivat ottaa kokeita ja arvioida, miten jatkossa toimia! Varmasti on niin paras.

        Olin eilen keskiviikkona kokouksessa, jossa Eiran sairaalan lääkäri piti luennon "Ikääntyminen ja hyvinvointi", ja hän puhui kaikenlaisten vammojen hoidon välttämättömyydestä. Jatkon kannalta tärkeätä!
        Hän puhui taas liikunnasta paljon, se on hyvinvoinnin tärkeimpiä tekijöitä.

        Hän on jo kerran aikaisemminkin käynyt meille kertomassa nivelvaivoista , sillä hän on ortopedi, ja me kaikki olimme nytkin paikalla, noin 300 tuttua ihmistä salissa, taputimme hänet tervetulleeksi taas.
        Muutenkin tuttujen tapaaminen tekee hyvää niin kropalle kuin sielullekin!
        Kiitos sinulle Mielikki hyvistä toivotuksistasi!
        Parantumistoivotuksin
        M-e-


      • hurskainen

        Sain käsityksen että varpaan poisto helpoimmillaan on päiväkirurgiatoimia. Olen jonossa sellaiseen poliklinikka käyntiin. Ohjeet sieltä tulevat sitten aikanaan.
        Oma varpaani on vasaravarvas. Sen päälle tietysti kasvoi syylä. Olen pitänyt sitä aisoissa joka ilta raspaamalla, mutta eilen en raspia löytänyt. Sattui joka askeleella tänään.

        En ole katsonut sääennustuksia pitemmälle, mutta radiojuontaja sanoi että ensiviikon säät olisivat epävakaat. Pitemmiltä yöllisiltä kivuilta olen vielä välttynyt. Voimia toisille kivuista kärsiville!


      • hurskainen kirjoitti:

        Sain käsityksen että varpaan poisto helpoimmillaan on päiväkirurgiatoimia. Olen jonossa sellaiseen poliklinikka käyntiin. Ohjeet sieltä tulevat sitten aikanaan.
        Oma varpaani on vasaravarvas. Sen päälle tietysti kasvoi syylä. Olen pitänyt sitä aisoissa joka ilta raspaamalla, mutta eilen en raspia löytänyt. Sattui joka askeleella tänään.

        En ole katsonut sääennustuksia pitemmälle, mutta radiojuontaja sanoi että ensiviikon säät olisivat epävakaat. Pitemmiltä yöllisiltä kivuilta olen vielä välttynyt. Voimia toisille kivuista kärsiville!

        Minullakin oli vasaravarvas, lisäksi sama varvas oli kääntyneenä ukkovarpaan päälle. Kovettuma tulee varpaaseen väkisinkin kun hankautuu.
        En tiedä mitä tästä tulee kahdessa varpaassa oli metallipiikit, toisesta lähti pois ja toisestakin on jo tulossa.
        Sanovat että jakaterän kirurgia on hyvin vaikeaa ja usein tulos ei ole toivottu. On kokemusta, toinen jalka leikattiin kahdesti eikä vieläkään ole kovin hyvä.
        Olen ollut aika pahalla tuulella, vaan mitä se auttaa, on otettava vastaan mitä tuleman pitää.
        Toivottavasti varpaan poisto sinulla hurskainen onnistuu hyvin. Ei kai yksi varvas vielä haittaa kävelyä vaikka puuttuisikin. Itsekin olisin valmis luopumaan ainakin yhdestä todella hankalasta varpaasta.


    • Paloma.se01

      Taimisuoja-jauhetta (Gyllebo) jonka perusaineena on verijauho saa täällä ainakin kaikista suurista puutarhaketjuista, Olemme aikaisemmin käyttäneet sudenpissaa sisältävää kauriinkarkoitinta, mutta sitä ei ole enää vuosiin näkynyt, sen sijaan on tullut tää verijauho.

      https://www.hornbach.se/shop/GYLLEBO-Plantskydd-1-kg/6247925/artikel-detaljer.html

      Meillä on peurojen kanssa sama maku: tykkäämme tulppaaneista. Ne tykkää syödä, minä ihailla niiden väriloistoa.
      Isännällä syyhyää kynnet lähteä pihalle raapimaan sammalta Koneellahan se sen tekee, mutta vanhalle miehelle ihan mukavaa liikuntaa. Minä ostin eilen säkillisen valmista sementtiä joka sekoitetaan vain veteen ja aion korjailla ulkorappuja. Ostin samalla tummanvihreää väriä että maalaan mun korjatut raput ja mustaa maalia kaiteisiin. En ala nyt kuitenkaan vielä tekemään rappuremonttiani, kun tytär ja mummin mussukat tulevat yökylään huomenna. Lauantaina Lego auttaa tyttären renkaiden vaihdossa. (Minun tyttäreni näyttää olevan jotain sukua sille "setäkuiskaajalle", josta kirjoitin omassa ketjussani. Joka osaa puhua nätisti, muttei mielistelevästi vanhemmille miehille ja saada ne pikkusormensa ympäri kuin tyhjää vaan. Lego pli yhtä hymyä, joo, kyllä kyllä, tule vaan, minä autan. Tyttären mies on tän viikonlopun pienellä ulkomaankeikalla kavereiden kanssa.
      Ai niin ja nyt sitten kupponen, kiitos :)

      • Ramoona_

        Verijauhetta käytetään Suomessa typpipitoisena lannoitteena, sellaisenaan tai veteen sekoitettuna, tosin ei ollut minulle tuttu. Täkäläisissä ohjeissa ei mainita eläinkarkotteena toimimisesta, kävin ihan googeloimassa. Meillä tontti aidattiin kunnolla ja varustettiin porteilla koiran takia, on pitänyt myös peurat ja jäniksetkin poissa , kyllä niitä täälläkin liikuskelee, koska metsä on lähellä tätä asuinaluetta. Meillä on myös liiketunnistimia, jotkut otukset säikkyvät, kun valo syttyy. Aamupäivällä haettiin pari säkillistä rakeista kalkkia, nurmi tuppaa varsinkin varjossa sammaloitumaan. Meillä ei koneellista ilmaajaa ole, talikolla tökitään reikiä, levitellään hiekkaa ohuelti, kalkitaan ja lannoitetaan. Nurmikko perustettiin 14 vuotta sitten kunnolla, kyllä se aika helposti vielä hoituu. Kuiva osa tontista saakin olla pienenä kukkaniittynä . Kasvimaa supistuu vuosi vuodelta, on lisätty pensasmustikkaa ja saskatoonia.

        Sipulikukkien loisto on aina kevään kohokohta, krookukset hehkuvat jo keltaisina ja lilan värisinä, valkeat tahtovat taantua. Lumikellojakin on kukassa, sitten tulevat skillat ja helmililjat. Kaupasta ostin jo yhteen ruukkuun tete-narsisseja. Uusia tulppaanien sipuleita istutan joka syksy, koska en viitsi nostaa sipuleita voimaantuminen. Kyllä ne lannoitettuina kukkivat uudelleenkin, pienempinä vain. Kasvitieteelliset tulppaanit ovat pienempiä ja vaatimattomampia kuin pitkälle jalostetut, mutta kukkivat uskollisesti vuodesta toiseen. Narsissit ovat helppoja, jakaantuvat itsekseen ja varsinkin valkeissa lajikkeissa on aivan hurmaavia. Hedelmäpuiden alukset on meillä istutettu narsisseilla, sitten lemmikit valtaavat tilan taivaansinisinä mattoina. Tämä kevätaika elähdyttävää puutarhurille, saahan parvekkeille ja terasseillekin vaikka kuinka hienoja kasviparatiiseja.

        Hurmaavaa huhtikuuta !


    • raakile.vielä

      Hyvää päivää!
      Kävin ennakkoäänestämässä. Pyöräillen matkasin samalla vähän kauemmas ruokakauppaan. Leskenlehdet täplittivät jo viheröiviä tienvarsia. Västäräkkikin poukkoili , 13, kyllä kelpaa.
      Mietin, että josko siivoasin parvekkeen, mutta taidan jättää viikonlopulle.

      Voi teitä Miaelina ja Mielikki-mummo! Oikein surku tuli, kun ajattelen teidän onnettomuuksia. Kaikenlaista sitä pitääkin tapahtua. Toivotan paranemista molemmille!

      Kiitos vaan päiväkahveista! Levähdän hiukan ja lähden vielä ulkoilemaan, kun nyt noita ilmoja pitelee.

      Aurinkoisia päiviä pirttiläisille!

      • kiitos-r.v-

        eiköhän tämä tästä taas iloksi muutu!
        Antaa vain auringon paistaa ja kevään tulla, niin kaikki korjaantuu ja hoituu.


    • Hei taas pirttiin. Päiväni meni mukavasti. Peipposetkin jo laulelevat.En ole nähnyt vielä leskenlehtiä tässä rannikolla,mutta varmaan pian ilmestyvät. Olen tässä miettinyt,pitäiskö tilata ikkunoiden pesijä,kun ikää jo yli 80, niin alkaa esiintyä huimausta,kun kiipeilee ja kurkottelee. Kai sitä pitää vähitellen hyväksyä,ettei kaikkea ole hyvä itse yrittää. Vaikeaa se on hyväksyä. Mitä mieltä olette? Kotona yleensä tapahtuu niitä onnettomuuksia. Huomenna taidan käväistä äänestämässsä,jos ehdin.Monet sanovat,että ihan turhaa,kun mikään ei muutu,mutta onhan se oikeastaan velvollisuus.Kivaa illanjatkoa pirttiläisille.t.Irkku

      • Pesetä vain ikkunasi ammattilaisella. Pienikin työllistäminen on hyvä asia. Saat kotitalousvähennyksen, kun tarkistat, että siivousfirmalla on Y-tunnus.

        Aina ikäihmisiä varoitetaan kiipeilemästä tikkailla, ja niin nyt varoitan minäkin. Pesuvadit ja ikkunalastat ovat aina tiellä kun kiipeilee katon rajaan, ja sitten se välttämätön mikroliina onkin jäänyt pöydälle, niin että alas vaan ja uudestaan ylös. Ennemmin tai myöhemmin asuu sivuun ja . . .
        Totuus omalla kohdallani on, että yksin jäätyäni olen harrastanut tikkailla kiipeilyä ihan tarpeeksi, kun en ylety mihinkään lattian pinnasta. Mieheni oli minua 25 cm pitempi, joten hän vain nosti kätensä ja otti tarvittavan yläkaapista. "Katsos näin", hän sanoi.

        Olen kuitenkin ihan tyytyväinen liikkumisiini. Vain lattialla ryömiminen ja kaappien alle kurkkiminen ei minulta onnistu, sillä en pääse enää ylös, jos lattialle lysähdän. Kävelykin onnistuu joinakin päivinä ihan luonnikkaasti, mutta välillä puuskutan ja askel lyhennee. No, silloin en mene kävelemään, se on niin yksinkertaista.


      • hurskainen
        Makriina2 kirjoitti:

        Pesetä vain ikkunasi ammattilaisella. Pienikin työllistäminen on hyvä asia. Saat kotitalousvähennyksen, kun tarkistat, että siivousfirmalla on Y-tunnus.

        Aina ikäihmisiä varoitetaan kiipeilemästä tikkailla, ja niin nyt varoitan minäkin. Pesuvadit ja ikkunalastat ovat aina tiellä kun kiipeilee katon rajaan, ja sitten se välttämätön mikroliina onkin jäänyt pöydälle, niin että alas vaan ja uudestaan ylös. Ennemmin tai myöhemmin asuu sivuun ja . . .
        Totuus omalla kohdallani on, että yksin jäätyäni olen harrastanut tikkailla kiipeilyä ihan tarpeeksi, kun en ylety mihinkään lattian pinnasta. Mieheni oli minua 25 cm pitempi, joten hän vain nosti kätensä ja otti tarvittavan yläkaapista. "Katsos näin", hän sanoi.

        Olen kuitenkin ihan tyytyväinen liikkumisiini. Vain lattialla ryömiminen ja kaappien alle kurkkiminen ei minulta onnistu, sillä en pääse enää ylös, jos lattialle lysähdän. Kävelykin onnistuu joinakin päivinä ihan luonnikkaasti, mutta välillä puuskutan ja askel lyhennee. No, silloin en mene kävelemään, se on niin yksinkertaista.

        Könysin Pirttiin sitten. Meinasi mennä pöksyt pesuun kun Yle-lööpissä luki että ens viikolla uutta lunta voi mätkähtää jopa 30 sm.
        Sen verran lievennettiin että ehkä Keski-Suomea vaan koskien. Mut olishan se liikenneshokki jossain päin suomea.
        Meitin pihalla jäätikötkin saivat kyytiä. Silti lunta on tontilla paljon. Ensimmäiset hiet sain kun aukaisin solan pihakellaripolulta. Katoilta putoavat talven lumet sen pikku vuoren siihen tekivät.
        Mini kaatopaikan raivasin auki pihalta. Haastava homma kun kaikki tarpeellinen oli seulottava pois. Kun on pois silmistä, siitä tulee jo parempa fiilis.
        Hyvä että viilenee. Vaativa omenapuiden leikkaus on kokonaan aloittamatta. Älytön viime kauden sato runnoi puita lunastuskuntoon. Mehua säilöin ainakin kahden vuoden tarpeeksi. Mehuasemalla kylmäpuristettua ja pastöroitua. Säilyy koneellisella jääddytyksellä varustetussa kellarissa. Vasta viimeinen mustamehuputeli on lopuillaan.

        Suorastaan vaadimme, että Mielikki-mummon varvaskipu antaa nukkua kunnolla, vaikka liikkuessa sattuukin. Olen jonossa päiväkirurgiaan keskussairaalassa. Eilesiltainen raspaaminen ohensi vasaravarvaspattia. Ei tarvinnu tänään klenkata niin dramaattisen näköisesti. Ainakin pari poutapäivää vielä tuloillaan. Nautitaan niistä!


    • Iltaa Pirttiin !
      Hyvät tikkaat tuella pitää kyllä olla kiipeilyyn, Sellaiset alumiiniset kevyet jouduin hankkimaan saadakseni verhot tähän uuteen asuntoon muutettuani.
      Kyllä se rajoittaa tekemistä nuo jalka ja rannevammatkin. Kärsivällisyyttä odotella parantumista, onhan liikkuminen ja pukeutuminenkin varmaan hankalampaa. Tsemppiä tytöt!

      Päivä on ollut niin lämmin ja aurinkoinen, ettei sisällä ole malttanut olla. äänestämisen jälkeen jäin istumaan pihan huvimajaan kun aurinko paistoi ihanasti krookukset kukkii, ja linnut viserteli.
      Sitten olikin niin nälkä, että siskonmakkarasoppaa lämmitin ja hörpin lientä ihan innoissani.

      Illan mittaan kävin Google Earth'tin kautta Pihjalakoskella mummolan maisemissa, ja katselin tätä pihaakin ihan lähikuvana, oman parvekkeenikin näin!

      Pitääkin katsoa illan filmejä, jospa jokin kiinnostaisi, hyvää jatkoa kaikille! ja terkkuja Irkulle 😊))

    • SkillaaN

      Tänään ei onnistu mikään?

    • Harmaa aamu, nukutti hyvin, ei kiire minnee. Makoilen sulattelemassa aamupalaa. Liike on lääke pitää paikkansa. Tänä aamuna jalat nousi rivakkaan tahtiin ja muutoinkin tuntui olo vetreältä no, miksikö?

      Tein eilen rivakan vaalityöpäivän, joka alkoi kello 8.00 ja loppui kello 16.00.
      Eilisen kokemuksesta voisin sanoa, että ei olisi vaikeuksia hypätä takaisin työelämään. No, ei nyt sentään kokoaikaiseen, mutta nämä keikkahommat ovat piristäviä.

      Myös pikkutarkkuus eilisessä työssä antoi uskoa, että vielä hoksottimet toimivat moitteettomasti. Pikkutarkkuuttahan harrastuksenikin vaativat, mutta niissä pienet virheet eivät haittaa ketään.

      Tänään palaan takaisin työpajaani. Wimo-massasta voisin alkaa valmistella pieniä kuohuviinilaseja taiteilija Hermanni Sivelin talon tupaantulijaisiin. Eli palaan takaisin reaalielämästä fiktiiviseen maailmaanni.

      Oikeesti, on hyvä käydä välillä läpi kierros sairaaloissa ja hoitolaitoksissa sen kokemuksen jälkeen oppii arvostamaan omaa terveyttä ja kaikkea sitä mihin vielä olemme kykeneviä.

      Hyvää päivän jatkoa. Ollaan onnellisia kaikesta pienista asioista elämässämme.

      • Sinä se herätät minunkin harrastushermoni toimintaan. Vuosia sitten olen tehnyt tiffanytöitä huolella ja hartaudella. Kun se sitten jäi, en ole saanut aikaan yhtään mitään. Laseja olisi edelleen, ja olen jo ottanut esiin malleja, ja alkanut miettiä sopivan värisiä laseja. Lisää laseja en hanki, joten näillä pitää selviytyä.
        Innostunko, saa nähdä.


    • Huomenta, sitkeästi pyrin mukana oloon, vaikka hyrrä vaan pyörii ja väittävät, että kirjautuminen puuttuu, vaikka taatusti kirjaudun.
      Tänään kuitenkin kaikki Villet onneksi olkoon, kaunis päivä tulossa, ennusteet taka talvea lupaavat.
      Jospa kaikki lumet alas sataisi ja saataisiin kaunis kesä.

      Tapaturmia sattunut Mielikki.mummollle ja Miaelinalle, onneksi pienin vaurioin selvisitte, vaikka onhan Mielikki. mummolla tuota harmia varpaistaan, ja ei se kipsattu käsikään vaikeuttamatta ole.
      Aina sattuu ja tapahtuu, mutta aikansa päästää ohi on, ymmärrän hyvin, että mieliala ei pilviä tavoittele.

      Ramoona maalaili pihapiiriään taas niin selkeästi, että kuva piirtyi silmieni eteen;)
      Kyllä niitä lannoitteita ja kalkkia tuli säkettäin levitettyä mökki pihaan, siellä ovat, miten lienee kukat selvinneet uusilla omistajilla?

      Irkku kyseli ikkunan pesusta ja Makriinan neuvoihin yhdyn, ainakin jos huimausta esiintyy, itse aion vielä keikkua pesu homman, ehkä tyhmää rohkeutta, mutta kun itse pitää joka paikassa olla, muka oman tyylin tavat on tehtävä.
      Päätin pestä yhden ikkunan kerrallaan, siis yksi päivässä;)
      Samoja ongelmia lattialta ylös nousussa kuin Makriinallakin ja tikkaita tarvitsen minäkin, kun jotain ylhäältä olisi otettava, mutta maasta se pienikin ponnistaa Makriina;)

      Äänestys suoritettu, kuten raakile.vielä myös kertoi tehneensä, joka asiassa pyrin heti hommat hoitamaan, jos mahdollista on, ehkä mieluummin vaikka etukäteen;)

      Paloma sementti hommissa, enpä ole sitä hommaa koskaan tehnyt, miksikäs se ei suju naiselta se niin kuin muutkin hommat.
      Aloitekykyisiä naisia niin Paloma kuin korpikirjailijakin, kaikki onnistuu.

      Nyt on todella nautittava auringosta, kun ensi viikolla se talvi uudelleen tulee, tuota sini-sirkun ihastelua nyt kiireesti kaikki toteuttamaan;)

      Hurskaisella hommat vaan jatkuu, milloin ei lintupöntöillä niin lumileikeissä;)
      Kyllä se varpaan poistokin joitain ongelmia kävelyyn tuo, näin ainakin kälyni sanoi, alkuun ainakin.

      Helppo yhtyä korpikirjailija toivotuksiin, ollaan onnellisia kaikesta pienestäkin, mitä tiellemme tulee, nyt yritän onnellisena alkaa imuria työntelemään, tuskin suupielet kovinkaan leveinä hymyyn asettuu, onhan homma mitä vastenmielisin.
      No tekemällä siitäkin selviää, oikein kaunista päivää kaikille ja paranemisen vauhdittumista poteville.

      • hurskainen

        Imurointi olisi tehnyt hyvää meidänkin talossa. Muut ulkopuuhat vetivät taas pitemmän korren. Kun yksin asuu, ulkopuoliset saavat tyytyä vallitseviin olosuhteisiin.
        Tänään näin iltalehden uutislööpistä että riittämätön unimäärä vaikuttaa muistihäiriön kehittymiseen. Toki kirkas ja selvä asia kuin pläkki.
        Nuoremmatkaan henkilöt eivät pysy skarppina huonosti nukutun yön jäkeen. Väsynyt ihminen ajoneuvon ratissa vastaa huomattavaa määrää esim. alkoholia nauttineen valppautta.

        Iloisia ovat ihmisten ilmeet näin ilmoiltaan hienojen ja aurinkoisten päivien jatkuessa. Ei näitä kaikille keväille näin pitkänä aina liikene. Ladataan sisäisiä akkujamme nyt oikein olan takaa!


    • raakile.vielä

      Huomenta!
      Voi kevään elämää. Sitä elämää todellakin kuhisee tuolla luonnossa. Eilen vierähti viisi tuntia ulkona.
      Pian minäkin aloitan imuroinnin ja siistimisen. Näyttää säätieteilijöiden ennusteet pitävän paikkansa, koska aurinko helottaa jo pilvettömältä taivaalta. Se tietää sitä, että puolijuoksua on nuo askareet sisällä tehtävä, että pääsee nauttimaan tuosta paisteesta.

      Olen ollut "aputyttönä" tuolle nelihenkiselle perheelle, jotka toinen toisensa jälkeen sairastuivat norovirukseen. Sitä on nyt tällä alueelle liikkeellä kouluissa , päiväkodeissa, perheissä. Toivottavasti nuo palvelukodit ovat välttyneet.
      Toivon, että en saanut tartuntaa käydessäni viemässä heille välttämättömiä kauppatarvikkeita.
      Lapsiperheellä sitä täydennystä tarvitsevat päivittäin. Näin yksinäisenä olen tottunut siihen, että käyn vain kertaviikkoisesti kaupassa, joten pärjään muutaman päivän jos tarve vaatii.

      Valoisaa viikonloppua pirtin väelle!

    • Lauantai-aamua.
      Norovirus on kamala tauti. Muistan ikäni kun liikuntakyvytön vuodepotilaana ollut mieheni sai sen intervallijaksolla hoitopaikasta.
      Elämäni kamalin yö oli kun miehen molemmista päistä suihkusi. Haju oli valtava ja mies alkoi mennä veltoksi aamulla.
      Soitin ambulanssin, laittoivat tiputukseen terkkarilla, aika nopeasti toipui kotiutettavaksi.
      Sain taudin myös itse, oli helpompi kun pääsin itse liikkumaan.
      Pää on kosketusarka vielä kolhun jäljiltä, ensin oli iso pahkura, se on laskenut. Ei kai mitään seurauksia ole tullut, olen ollut valppaana koska kaaduin koko painollani terävään kulmaan kiviseinässä.
      Vielä kolme viikkoa ja pääsen auton rattiin ja mökille. odotan sitä kuin kuuta nousevaa.
      Hyvää viikonloppua <3

      • huikamalaaa

        Kilpaillaanko täällä kuka pahiten kompuroi ja katkoo luitaan ja halkoo kalloaan , vuodattaa verta ja ruikkii ripulia ja oksennusta ???

        💩🤮🤮😱🤢


      • huikamalaaa kirjoitti:

        Kilpaillaanko täällä kuka pahiten kompuroi ja katkoo luitaan ja halkoo kalloaan , vuodattaa verta ja ruikkii ripulia ja oksennusta ???

        💩🤮🤮😱🤢

        Sellainenkin kuuluu elämään, valitettavasti.
        Nyt nousi vielä kuume ja kurkku kipeä, että kurjuutta kurjuuden päälle.
        :D
        Käytiin isommassa kaupungissa, kiva kun pääsin ja sain kuskin.
        Syötiin hyvin ja ostelin kaikkea mukavaa kun en ole aikoihin päässyt kaupoille.
        Ihmettelin kuinka väsyin reissussa, mittasin kuumeen, flunssa kai tulossa.


    • Muistelimme lapsuuden ystäväni kanssa, miten juhlallisena koimme nuorena tuon äänestämisen. Usein aamupäivällä lähdimme ennen päivällistä kävelylle koko perheen voimin, lasten jäädessä ulos leikkimään usein tuttujen kanssa.

      Lippajärven aikoina jäimme me ikäihmiset usein keskustelemaan koulun pihalle, ja palasimme virkistyneinä kotiin ruokailemaan. Nyt on arkisempaa, ostoskeskuksissa pujahdetaan palvelutorilla, vaikkakin matka sieltä vanhanpuolen ruokaosastolle on aika pitkä.

      Onneksi on penkkejä sopivin välein lepuuttaa jalkojaan, kun ei kantamuksia sentään ole mukana.
      Sisäliikuntana tuo tallustelu on hyväksi, kun ajan kanssa voi vaellella ja istua välillä.

      Tänään ei ole edes tarvetta kauppoihin, jääkaapin pesu ja pyykin ripustaminen parvekkeelle riittää puuhiksi,..ruokakin valmiina tänään.
      Koskaan ei vuodevaatteet sängyssä tuoksu niin ihanilta, kuin ulkona auringossa kuivatut!

      Merenrantakahvilat alkaa houkuttamaan aurinkoisina päivinä, huomenna ehkä cafe Merenneitoon.

      Aurinkoista ja lämmintä viikonloppua !

    • Neeasa

      Kaunis päivä on ollut tänään, ulkoa ei tahdo malttaa pois tullakaan, mutta nyt ajattelin tulla lepäämään Pirttiin ja nauttimaan pöydän antimista!

      Astiat pesen yleensä koneessa, joskus käsinkin, silloin otan avuksi ruokasoodan, se on niin hyvä aine, kyllä kaikki tummentumat lähtee ja se vielä hyvä puoli, että voi vain tavallisesti huuhtaista lopuksi, kun ei ole mikään pesuaine!
      Kaikki lika näkyy näin valoisalla hyvin, ei tarvitse kuin vilkaista onko tiptop, se on ihanaa!

      Kyllä niitä sairauksia tulee näillä vuosikymmenillä, se on luonnollista, ei kunto voi olla enää kuin kaksikymppisellä! Mutta hyvin oletteniistä selvinneet!
      Hyvää kuntoutumista edelleen Miiaelinalle ja mielikki.mummolle!
      Hurskaiselle toivon myös onnistuneita hoitoja jaloille, olet kai jonossa , että pian kait pääset.

      Kahvi piristi, kiitos seurasta!

      • Kiitos toivotuksesta neesa.
        Kävin äänestämässäkin kun sain kyydin, nyt sekin on tehty.
        Kyllä pölyt näkyy kun aurinko paistaa, kumma kun talvella on niin siistin näköistä vaikka en sen useammin siivoa.
        Hörppään inkiväärijuomaa ja otan Disperiiniä, eiköhän se siitä taas kirkastu.


    • Terve taas tänne. Vielä ensi viikolla pitää olla kahtena päivänä pikkumiestä hoitamassa,kun jatkuu se ennakko-äänestys ja lapsenlapsi on siellä virkailijana. Vilkasta on ollut ,tänään etenkin. Hyvin on mennyt. Niistä ikkunoista,kai pesen edelleenkin itse. Ehkä paremmat tikkaat pitää hankkia,kun olen tuolla jakkaralla vaan kurkotellut tähän asti . Tunnette varmaan lauseen :pitäis tehdä sitä sun tätä, niin se tikkaiden osto kuuluu noihin. Oli ihana ilma.. Jori tuli sinne serkulleen, ja minua harmitti,kun oikein soitin sinne asuntolaan,että laittakaa siistit vaatteet,kun meillä on huomenna menoa,niin oli jotkut huonot farkut jalassa..No, lähdimme ostamaan uudet,kun tytär tuli vuorostaan hoitamaan lapsenlastaan, niin Iso-mummi sai mennä. Minä en ymmärrä,miksi ajatellaan,että eihänJori näe,mitä hänellä on päällään,että on ihan sama,mutta näkeväthän toiset kuitenkin . Varmaan ymmärätte,että minua harmittaa. Meillä menee mukavasti. Jori tykkää kuunellaMuumeja.Uusissa on jopa kuvatulkattu jaksot..Se on hienoa.. Kaikille Pirttiläisille oikein viihtyisää iltaa. t Irkku

    • Äänestämässä kävin, saahan olla hetken ikäänkuin "päättäjänä." Kyllä se äänestys
      oli vielä vanhemmalle sukupolvelle tärkeä hetki. Niin muistelen kun vanhempani
      valmistautuivat vaaleihin, 7 km edestakaisin kävellen.
      Joo...tämä viestin lähettäminen tekee niitä temppuja joista Skillan minitsi.
      Kirjautuminen näkyy kun painallat Lähetä nappia, siinä samassa kirjautuminen
      katoaa ja tulee ilmoitus "et ole kirjautunut." Kyllä se ottaa minuakin" pattiin."

      En ole sen kummemmin paneutunut "piirtelyyn", josta aiemmin mainitsin. Tuskinpa
      innnostun, olenhan jo päättänyt piirtämisen ja maalaamisen lopettaa. Toisaalta
      "vannomatta paras", tiedä mihin kevät vielä villitsee.

      Saunasta tulin äskettäin. Täyttyypi lähteä lökiä lämmittämään ja oleilemaan. Heippa!

    • Sunnuntai aamua, kauniisti aurinko nousee kirkastaen taivaan, yön pakkanen kohta
      hellittää, neljä astetta mittari noustua näytti.
      Allanin nimipäivä, onnea!
      Tänään kirkkoon meno ja kirkkokahvitkin tarjotaan, on se meidän 55-vuotis juhlan tiimoilta myös kirkotus mahdollisuus tarjolla, laulamme siellä urkuparvella pari laulua.
      Huomenna olisi kaikkien eläkeläisten yhteinen juhla, sen laistan.

      Hurskainen riittävästä yöunesta kertoili, kyllä se kuusi tuntia on välttämättömyys, mieluummin tuntia kauemmin.

      Raakile.vielä ja Mielikki.mummo noroviiruksesta juttelivat, ikävä tauti kuulemma, itse en ole sitäkään vielä ainakaan kokenut.
      Eipä olisi Mielikki.mummon enää lisä tautia osakseen saada, jos ei kenenkään tarvitsisi näitä kokea.
      Mukava kuitenkin, että pääsit vähän vaihtelua olotilaasi saamaan, kun autoilemaan pääsit.
      Kyllä pirttiin sopii myös sairauksista kertominen, sehän on elämää.

      Kyllä se mieli ulkoilemaan tekee näin aurinkoisina päivinä, minua askarruttaa nuo ikkunan pesut, kun mieli pääsiäiseksi olisi ne pestä ja kuitenkin vielä kadut pesemättä.
      Nykyään on aikaa varattava kaiken tekemiseen, ei onnistu kuin ennen, kaikki pesin samana päivänä.

      Sini-sirkku tykkää kahvilla käydä kahviloissa, minä en muista koska viimeksi vartta vasten kahville kahvilaan olisin mennyt, ei vaan tule mentyä.

      En uskaltaisi jakkaran turvin hommiin ruveta, enhän pääsisi edes jakkara päälle, suosittelen irkku sinullekin sellaisia hyviä tikkaita missä on käsillä kiinni pitämisen mahdollisuus kun ylös kipuaa.
      Rappujen välikin olisi huomioitava, minulla yksi askel väli niin pitkä, että en alas tullessa meinaa siihen ylettää;)
      Terveisiä Jorille, vieläkö muistaa matkaamme?

      Olihan se ennen äänestämässä käyminen juhlallinen tapahtuma, oikein piti pukeutua ja yhteinen taival avioparin tehdä.
      Maailma muuttuu näissäkin asioissa, nyt jonossa vaan ja kauppareissulla monikin homman hoitaa.

      Jospa yrittäisi lähettää viesti palstalle, onnistuuko?
      Joskus sujuu hyvin ja toiste ei ollenkaan.
      Kaunista keväistä sunnuntai päivää kaikille, kannattaisi ehkä äänestämässä käynti päivälle sovittaa, ettei taka talvi yllätä.

    • Hyvää huomenta. On kaunis aamu ja pieni pakkanen, -2 täällä . Kerroin Jorille terveisiä. Kyllä hän muistaa hyvin ihmiset.No ,kysyi menemmekö joku kerta taas Lappajärvelle. Oli se mukava reissu.
      Äänestämässä pitää käydä,minusta se on itsestään selvyys. Puolueet ovat jotenkin sekavia,ihan kuin olisivat hukanneet pää-linjansa. No,katsotaan,mitä tuleman pitää. MenenTapiolaan huomenna aamupäivällä,voisinkin käväistä siellä postissa äänestämässä samalla reissulla. Tuolla Jorin asuntolassa on nykyään kummallista, henkilökunta vain 3 kuukauden pätkissä. Ei enää palkata kuin määräaikaisia. Se taitaa olla se Sipilän malli. Jori luettelee minulle: Sekään ei ole enää eikä se , loputtomiin. Mutta nyt,oikein viihtyisää sunnuntaita kaikille! t.Irkku

    • Keväistä huomenta kahvipirttiin 😊))
      ( Skillanille tiedoksi) senverran, ettei merenrannoilla ikäihminen voi istua turvallisesti muualla kuin kahviloissa.

      Kallioita ja merenrantaa on kymmeniä kilometrejä Espoolla, mutta en uskalla maastossa yksin enää seikkailla. Kerran kävin katsomassa Haukilahden kalloita, korkea putous alas rantaan, oli mahdotonta minulle päästä alas.

      Matinkylä ranta, ja Soukan uima-ja venesatama on minun mieleen,..tasaisen maaston rantoja!

    • Aloitin aamuni sorminäppäryysharjoituksella. Maalasin eilen silk clay massasta näpertämäni minilasiston sekä viini- ja olutpullot. Me minimaailmaharrastukseen hurahtaneet olemme omituista porukkaa. Minäkin elän reaali- ja fantasiamaailmassa siihen kun vielä lisään unimaailmani niin aina on menoa.

      Tulossa on taiteilija Hermanni Sivellin uuden talon tupaantuliaiset joten pöytien on notkuttava tarjottavista 😊

      Nyt menen ulos aurinkoa palvomaan. Kiitos kahvista, pullaleetta oli hyvää.

      • ,Sain tähellistakin aikaseksi. Istutin kukkien sipuleita ja terttutomaattien siemenet pistin tekeyty.ään. Siivosin pation. Autiohan tämä piha on kun katkoivat meidän kauniin tuomipihlajan. Ohikulkevat näkevät mitä vehnästä kahvin kanssa syön. No, saimme talvella tahtomme läpi, kesällä tulee aidat asukkaiden pihojen väliin eikä sen jälkeen kenelläkään ole enää asiaa toisten pihalle. Taloyhtiö joutuu nyt kaivattamaan kannot veks ja istuttamaan puita. Oli se viime syksyinen puunkaatoshow omituinen ja tulee kokonaisuudessaan osakkaille kalliiksi.

        Kumppanini haluaa suomalaisia puita eikä mitään kirsikkapuunriukuja, joita kaatoporukalla on pihoillaan.

        No, tällaisia aatoksia tässä iltapäivän auringossa istuissain tuli joutilaan mieleen.


    • ynnämuuek

      Ikkunoiden pesu se on minunkin tuleva työ. En kuitenkaan hötkyile.
      Vielä hiekka tuulessa pöllähelee. Hyvinhän noista ikkunoista näkee ja
      vesi- tai räntäsateet piakkoin ennusteiden mukaan huljuttelee
      apuna. Kyllä kannattaa olla hyvät tikkaat ikkunoiden kanssa nujutessa.
      Saattaa olla "parasta säästöäkin."
      Tänään oli täällä erinomaisen hyvä päivä, aurinko paistoi ja lämpö 12.
      Niinpä markettiretki kesti kun täytyi aurinkoakin ottaa. Se on silloin
      tehtävä, kun on tilaisuus. On ilmoilla väliä, hyvillä ilmoilla juttuseuraakin
      ilmoittautuu herkemmin:)
      Eipä tässä muutoin ole ihmeempiä tapahtunut. Kävelykadulla riitti
      vaalityöntekijöitä. Helppo oli vastata, että olen "rokotettu vaikuttamista
      vastaan." Äänioikeuteni on käytetty. Kohti uutta päivää...

    • hurskainen

      Päivä meni paljolta puuhastelulta melkein ohi, mitä Kahvipirtissä käymiseen tulee. Tulin vasta kyläpaikasta kotiin. Harvoin käyden hyvänä pidetään, tiesi vanha kansa. He jos kuka.
      Aamun piristys oli kurkitrumpettien kuuluvat äänet. Lensivät itä suuntaan. Onnistunutta pesintäkautta toivottelin.

      Somaa että meille Skillanin kanssa 6 tunnin unet riittävät. Joillekin unikekotyypeille se tietäisi sairastumista ja pitemmän päälle hengenlähtöä.
      En muista näin hienoa kevätsääjaksoa vuosikymmeniin. Muisti kun hapertuu koko ajan. Onnistunutta alkuviikkoa kaikille!

    • Hyvää huomenta.Onpa nyt harmaata,mutta ehkäpä kirkastuu. Lähden kota Tapiolaan. Eläkekerhossa on vielä muutama tapaaminen ,tänä keväänä, niin pitää niihin löytää joitain mukavia runoja. Kyllä on meidän kerhon väki kovasti vähentynyt ja suurin osa on yli 80:sia. Varmaan kotoa lähteminen on se kynnyskysymys. Nyt Tapiolaan ei pääse, edes täältä Soukasta suoraan, pitää mennä bussilla Isoon Omenaan ja vaihtaa Metroon.Harmillisesti lopettivat pari hyvää bussilinjaa. Nyt on aloitettu, jotkut vyöhykerajat. No, tänään näen,miten se toimii. Kivaa päivää kaikille! t.irkku

    • Huomenet viikonalkuun, pilvipoutaa ja saattaapi jotain vaikka sadellakin tänään, näin on ennustettu.
      Suomaa onnitellaan tänään, aika harvinainen nimi tämäkin.
      Kirkossa laulut meni hyvin ja kahvit maistuivat, meillä on vähän erikoinen kirkko, mutta mielestäni uhkean kaunis, ei tavanomainen ollenkaan.

      Irkun tiedän aamu virkuksi, tuolla Fasessakin jo aikaisin, minä olen nykyisin tuota sängyssä viruttelua pidempään ruvennut viettämään ja näin aamu pitkäksi venähtää.
      Suunnitelmia päässä kehittelen päivän ohjelmasta ja tekemisistä ja kun ei pakollisia menojakaan paljon ole, jopa nautin tästä vitkuttelusta.
      Meilläkin enää kaksi kerhoa kevään puolella, sitten muutama matka ja siihen se meneekin aika ja uutta syksyä lähestytään;)
      Meillä jäsenmäärä vaan lisääntyy, kohta 800 jäsentä, tosin kerhossa käy noin vajaa kaksisataa, ei kyllä kaikki mahtuisikaan.
      Kai olisi jo vanhempien ymmärtää poistua ja antaa tilaa nuoremmille;)

      Olen joskus ajatellut, että kokeilen ja uhraan yhden päivän siihen, miten uneni todellisen keston saisi selville, tuo kuusi tuntia, on tavallisin, mutta jos silmäni suljen uni jatkuu, kuinka kauan näin tapahtuisi, sitä en tiedä.
      Aina on olevinaan niin kiire, ettei tätäkään kokeilua voi yrittää;)
      Minulle tuo kyläily alkaa olla taakse mennyttä elämää, en millään lähtisi mihinkään, kai tuo irkun mainitsema lähtemisen vaikeus on syy.

      En vielä minäkään taida tuota ikkunan pesu urakkaa aloittaa, pääsiäisen eteen mahtuu jos jonkinlaista menoa ja kun hitaasti hommani etenee, pitää kaikkeen varata aikaa.
      Katselin kalenteria ja näyttäisi, että pääsiäisen jälkeinen viikko olisi mahdollistaa näihin suursiivous hommiin, no vieläpä vapuksi joutuisi.
      Tuo auringon otto onkin ihan paikallaan ja kun ei tiedä millainen kesä tulee, on hyvä varautua.

      Korpikirjailija näpertelee, tuleeko tämä askartelun kohde koskaan valmiiksi, vai laajeneeko koko ajan, melkoinen tekijä olet ja myös into tekemiseen.
      Minulla jää askartelut melko pieneksi, joulun aikaan tulee jotakin tuherrettua, muulloin vaan puikoilla ja koukulla, nyt virkkaan keltaisia liinoja, ainakin kaksi melko isoa on aikomus, pelkästään pääsiäisen aikana käytettäviin, keltainen ei muuten värinä ole sopiva sisustukseen.
      Vähän kateellisena ajattelen tuota pihan laittoa, nyt ei sekään enää mahdollista.

      Niin, tuota kahvilassa kahvittelua en toki paheksunut, enkä osaa ajatella, että jotakin vaaroja voisi olla, kun täällä päin ei mitään tarvitse pelätä, toista se on siellä kaiken keskellä.
      Onhan sinulla suuri ystävä piiri sini-sirkku ja kiva on tapailla vaikka sopivassa kahvilassa.
      Ihanaa että on mahdollisuuksia näitäkin toteuttaa.

      Nyt on taas aikaa vierähtänyt ja jotakin kohdetta pitäisi ruveta miettimään, veisikö komerosta vaatteet parvekkeelle ja puhdistaisi komerot, vai rupeaisiko pullan tekoon,, ei auta kauan miettiä, kohta on ilta edessä.
      Odotellaan nyt niitä luvattuja sateita, mitä sitten mihinkin tullee, päivän jatkoja.

    • Hieman koleaa, mutta ei sadetta ainakaan vielä täällä etelärannikolla. Onhan toistakymmenen asteen ero, noihin lämpimiin keväisiin päiviin!

      Mitäpä nyt säästä, soseutin kermaisen kukkakaalikeiton, ja parin näkkileivän kanssa oli syötävän hyvää. Kun tästä kauppaan taas lähden, on vuorossa vihreä parsa, se on kyllä sesonkiherkku vailla vertaa.
      Pekonikäärö/Parmankinkku ympärille jos tuhdinpaa kaipaa, itse en niin pekonista välitä, aioli kastike tai voinokare riittää minulle.

      Ah, niin kylläinen ja hyvä on olo, että taidanpa käpertyä tv-tuoliin katsomaan kotimaista "Vihdoinkin hääyö" komediaa.

      Hyvää alkuviikkoa toivotellen!

    • ynnämuuk

      Aika vähäisillä yöunilla jotkut, kuten Skillan ja Hurskainen pärjää.. En minä
      6 tuntisilla päjännyt "uudenpanakaan" , 8 t (22- 6) täytyi koisia. Nyt
      kun työhuolet ei pitäisi painaa päälle koetan pysyä pehkuissa 9 t. Päälle
      tietysti vähintäin tunnin päivänokoset ruuan sulatukseen.

      Ilmat viileni ja vettä posotteli täälläkin, ei vielä lunta. Tuli pidettyä
      lähes täydellinen tupapäivä. Vain lajitellut roskat vein. Hupaisesti
      näinkin päivä menee. Pitäiskö kehaista, että "kyllä tekevälle töitä
      löytyy." Jos ei muuten, niin pitää järjestellä ja puuhata pitkästi
      harkiten, asioita puntaroiden:)
      Että silleen...ja huomenna voi keskeneräistä jatkaa. Hyviä jatkoja!

    • Kylläpä sain nauraa istuessani ostosten jälkeen, vieressäni pikkuinen mamma. Joitakin sanoja siinä vaihdettiin, kun mamma alkoi kertomaan, miten häntä harmittaa kun nuoret huutaa hänelle puhuessaan.

      Sitten hän oikein esitti mitä oli sanonut, ja päälle huusi vastauksen tosi lujaa 😊)) No, minähän nauroin esitystä ja toinen innostui esittämään entistä paremmin, kunnes moni pysähtyi ihan kuuntelemaan.

      Juu, sanoi pikku mamma, vain kerran olen sanonut, etten kuule Suomifilmeissä niitten nopeaa puhetta,..enkä nopeana teidänkään, ja sen jälkeen ne on aina huutanut kun avaan suuni.
      Kotonakin minua vielä nauratti, mutta kurjaahan sellainen mekastus olis. Hiljaiseks vetäis!
      Kiva ja personallinen mamma/mummo!

    • hurskainen

      Kuulin radiosta, että jossakin Hämeen ja Pohjois-karjalan välillä olevat autoilijat olivat vaikeuksissa kesärenkailla varustettuina liikenteessä.
      Lunta oli ollut jopa 20 sm. Autoilija odotti aurauskaluston tuloa että pääsisi matkansa jatkamaan. Loskassa ajaessa joutuu alvariinsa sivuliirtoon.

      Ihan hengetöntä vesitihkua tuntui ilmassa illansuussa. Aamu alkoi lievällä ylilämmöllä. Tilkitsin sitä parasetamoolilla ja Bafusin kurkkutableteilla. Illalla nokka vuoti jo ihan sikanaan.
      Ellen olisi ottanut infulenssarokotetta, 'lenssu' olisi kai päällä kuin ampiainen, arvelen. Lääke näkyy olevan imeskeltävä Pamol F 500 mg. Vaikuttaisi jo tehoavan.
      Nyt on sääli mennä tamppaamaan Scillan itujen päälle kun omenapuita on van harvennettava. Vielä ei ole myöhäistä. Itsekseen villisti leviävät pienet siniset kukat joudun kuitenkin leikkaamaan ruohonleikkurilla matalaksi. Niitä on mattonaan, riesaksi asti. Komean näköinen kukkameri vähän aikaa.

      Radion aluelähetykseen ei juur muuta mahtunut kuin vaalikeskusteluun valmistautumista. Ylen hillittömästi ne ei oikein jaksa kiinnostaa. Äänestin jo ennakkoon Kirjaston tiloissa männä viikolla. Kansanedustajaksi pääseminen on iso juttu tavalliselle tallaajalle. Siitä on eläkehyötyä aina viimeiseen auringonlaskuun asti. Jotkut laittavat peliin kymmeniätuhansia €uroja.
      Katsellaan viikon päästä kuinka käy.

    • e.lä.mä

      Lämmintä on ollut lunta oli päivän tänä vuonna. Ruoho pitää leikata huommenna, niin Kamelia kukkii kohta voi siirtää ulos.

    • Tämä taas niitä päiviä, ettei mikään kelpaa, en kyllä ymmärrä tätäSuomi24:n toimintaa....

    • En jaksa uusiksi kirjoittaa, turhauttaa tämmöinen.

      • Huomenta@

        Olen yrittänyt opettaa sinulle aijemminkin.

        Kun tekstisi on valmis tee oikealla hiiren napilla (tietokone) komento kopioi kaikki, teksti muuttaa pohjaväriä paina kopioi.

        Sitten menet lähetyksiin, jos ei onnistu, olet ulos kirjautunut mene kirjautumaan. Palaa takaisin ketjuun ja tee liitä komento oikean puoleisella hiiren näppäimellä (tietokone) ja lähetä teksti.

        Voit myös kirjoittaa tekstin muistio kansioon. Tee samoin komento kopio kaikki ja paina kopioi. Siirry palstalle, kirjaudu ja tee komento liitä. ja lähetä.

        Ei se härkylän pyöriminen ole ongelma jos poistut kopioidun tekstin kanssa. Palaat liität ja onnistuu. Jos kirjoitat tietokoneella nämä toiminnot ovat hiiren oikean puolen napissa. Kännykällä tekstiosaa painetaan sormella jolloin tekstin ylle tulee nuo samat komennot.

        Sinullahan on niitä näppäriä lapsen lapsia, pyydä heitä opettamaan nuo tietokone tekstien kopioimisen perustoiminnot.

        Kun ooit ohittamaan ongelmat jo vain päivät alkaa onnistuen.

        Täällä on tuheroinen aamu. Ei kuitenkaan paha. Sentti lunta pation pöydällä. Tänään käyn äänestämässä. Sunnuntaina en taida ehtiä. Vielä on työtä myös nukketalossa. Keittiön kaapistojen näperrys. Sitten on sisätilat kylpyhuonetta vaille valmis. Kylppärin tein osina keramiikasta.

        Tästä uuteen päivään.


    • MielikkiJaKissa

      Vaikka ei sairauksista kertominen ole kaikkien mieleen niin kerron kuitenkin.
      Olen keskussairaalassa, eilen katosi jalat alta.
      Nyt jalat taas toimii mutta syytä etsitään. Ottivat magneettikuvan ja kokeita.
      Selkä on ollut kauan kipeä jos saisi avun.
      Kännykällä kirjoittaminen on hankalaa. Kirjoitan lisää toisen kerran

      • Totta kai saa kertoa,..olipa aika moista! Olenhan minäkin kertonut taudinkulustani.
        Hyvä, että tutkivat, mahtaisikohan johtuakin selkähermoista? Lähdössä tässä kaupungille jääkaappia täyttämään ja muutenkin tuulettumaan. 😊
        Toivottavasti syy tapahtumaan löytyy, ja jalatkin saa parantua rauhassa.

        PS. Olen muuten huomannut jos jalassa on kipukohta, muuttaa se tapaa kävellä, jolloin selkäkin reagoi uuteen asentoon kipeytymällä! Moikka


      • hurskainen

        Kestin 98 päivää vuoden alusta ilman sairasrokulipäivää. Kurkkukivulla se eilen illalla alkoi. Pidän aina just siihen vaivaan apteekin imeskelypillereitä.
        Stoppi pitää aloittaa niillä minuuteilla kun ensimmäiset nielemisvaikeudet ilmenevät. Ulos huonoon keliin en lähtenyt, mutta sisällä siivosin vaivaistalon asukkaan vauhdilla.

        Harvoin on näin hyvää syytä pitää tupapäivä kun sen tunsi että lääkkeistä huolimatta ikävä hakatun tunne koko raihnasessa kropassa.
        Kaupassakin kävin. tuttu alanmies kaupan aulassa veisteli Juicea lainaten, että oletkos jääny rekan alle hiljattain.
        Minulla helppoa Mielikki mummiin verrattuna. Pystyn kuitenkin kepeittä liikkumaan. Ehkä huomenna jo parempa olo.
        Ystävällinen naapuri antoi Inkivääri-MSM hoitovoidetta joka öiseen nilkkasärkyyn. Kulumaviat siellä hyrrähäärää, leposärkynä. Lääkäriin näistä vaivoista ja tällä iällä on ihan turha mennä. Pidetään itsemme edes jonkunlaisessa kunnossa!


    • Neeasa

      Olipa ihmeellistä mielikki.mummolla tuo kaatuminen, toisaalta kuten jo taannoin kerroin, kaikkea voi sattua näin, kun ei aivan nuoria enää olla!
      Hyvä, että pääsit magneettikuvaan, kyllä sieltä selkiää, ja pian olet taas kunnossa!

      Lunta on ihan ohut kerros viimeyön aikana tullut, kova tuuli on, nyt alkaa jo pilvet väistymään ja aurinkoa näkymään. Kohta piristää!

      Onneksi ei ole sähkökatkoja tullut täällä, uutisissa oli tietoa, että paljon on sähköttömiä taloja keskisuomen suunnalla ja pohjoiskarjalassa. Se on ikävää, jos on kauan sähköt poissa!

      Voidaan hyvin!

    • Iltapäivää pirttiin. Harmillisia tapahtumia nämä meidän krempat. Ainakin hurskaiselle, mielikille ja Miaelinalle on sattunut. Otan osaa.
      Samaa mieltä olen sini.sirkun kanssa. Kyllä me saamme krempoista puhua ja missä sitten, ellei täällä "omalla osastolla" ? Itse otin tuon oikeuden heti kun kroppa viestitti muutoksista. Katson, että ihmiselle on hyväksi, jos rakastaa ruumistaan - tai kehoko se taas on ? Eikö ole parempi tehdä siitä itselleen ystävä, jonka vointia seuraa kuin vihollinen jolle ei anneta huomiota, joka torjutaan vihaisena pois ?
      Minulla kai menee aika hyvin oman kroppani kanssa. Pieni syylä on oikean jalan ulkosyrjällä ja samalla tavalla olen pohtinut tuon virheasennon vaikutuksia kuin sini.sirkku. Eli pienikin muutos askelluksessa voi aiheuttaa selkäkipua.
      Yleinen kipuilu on minulla selkeästi vähentynyt kun luovuin uhmakkaasti ja omin päin kolestrolilääkityksestä. Sitä ennen haastattelin kyllä koko joukon tuttuja käyttäjiä ja kun omat lukemani ovat raja-arvoja, päätin jättää lääkityksen. Saa nähdä miten mummon käy..)) Olisin minä ehkä pärjännyt, jos olisin voimistellut suurinpiirtein puolet valveillaoloajastani, mutta jotain rajaa sentään...))

      Minun on tullut seurattua aika paljon vaalihumua ja ilmastokeskustelua. Kun olen ollut "alan väkeä" tuntuu oikeastaan aika hyvältä, kun oma elämäntapa ei enää ole vitsin tai pilkan aihe vaan asioista, hiilijalanjäljestä ja muusta, puhuvat nyt muutkin. Tuolla "yleisosastolla" toinen kirjoittaja kyllä totesi, ettei meidän ikäpolvi kuulu isompien saastuttajien joukkoon ja siitä olen samaa mieltä. Me olemme kuitenkin kasvattaneet seuraavan ikäpolven ja heillä se tahti on vähän toinen.

      Mutta ihania kevätpäiviä meille on suotu muutama, jos tänään näyttääkin synkemmältä, Kevyt lumipeite oli aamulla pihassa, mutta eipä sillä merkitystä ole. Nyt on helpompi haravoida lehtiä, kun eivät lennä tuulen mukana. Ilmanlaatukin on parempi.

      Hyviä vinkkejä sain taas pihanhoitoon täältä ja jätehuoltoon, Ramoona antoi linkin muoviosastolle. Olen ollut siinä suhteessa saamaton, enkä ole jaksanut muoveihin perehtyä. Suuri osa pakkausmuovista on päätynyt sekajätteeseen. Oikeastaan muuta sinne ei ole mennytkään, muun jätteen olen kyllä käsitellyt asiallisesti ja kun minulla on pihalla kompostori se on vähentänyt tosi paljon kokonaisjätteen määrää.

      Toivottavasti SkillaN pääsee kirjautumisvaikeuksistaan, kyllä niitä aamunavauksia kaipaa, kun tänne saakka ehtii...
      Mutta terveisiä vain kaikille ja hyvää kevään jatkoa.

      Ai niin. Vielä piti kertomani, että kun katselin jotain aamuohjelmaa siinä oli eräs tärkeä havainto meidän - siis muidenkin ikäpolvien - liikkumisesta. Vaikka liikkuisi suositusten mukaan, istumiseen ja makoiluun menee silti liikaa aikaa kun normaali hyötyliikunta jää väliin nykyisen elämäntavan vuoksi. Mietin heti omaa päivääni ja olihan minun pakko todeta, että joinakin päivin' istumista kertyy aivan liikaa, Lukeminen, kirjoittaminen , some ja telkkari...Huhhuh, ei jaksa listata enempää..))
      Edelleen: mukavaa kevään jatkoa kaikille !

    • Vesi- ja räntäsadetta on täällä ollut pitkin päivää. Huomiseksi kai vähän
      selkenee. Jopa tässä jaloittelukeliä kaipailenkin. Kävin sentään taloyhtiön
      kuntokämpässä vähän välineiden kimpussa rimpuilemassa. Onhan siellä
      ihan hyvin mahdollisuuksia, en edes kaikkia käytä.
      En tiedä mistä johtuu, mutta univelkaa tuntuu olevan. Kun on aikaa,
      torkut päivälläkin maittaa. Ettei vaan vanhuuteni vaivanne?:)
      Tässäpä "ilmoittautumiseni" ja seuraavaan kertaan.

    • raakile.vielä

      Hyvää iltaa!
      Ihan ensimmäiseksi Mielikki-mummolle voimia koettelusten keskelle.
      Olen sitä mieltä, että sairauksista ja kolotuksista, niistä pienistäkin, saa kertoa täällä. Uskon jopa, että kertominen helpottaa , ainakin vähän ja ainakin sillä hetkellä.

      SkillaNilla kärsivällisyyttä koettelee nuo palstayhteys. Minä olen nopeasti kimpaantuvaa tyyppiä, jos ei joku asia toimi ja tökkii toistuvasti, niin sadattelusta ei loppua tule.
      Toivottavasti SkillaN koneen piuhoista kohmetus sulaa kevään lämmön palattua.
      Aamunavaus pirtin emännältä antaa virtaa itsekullekin

      Koleaa oli, kun asioilla kävin. Hui olkoon! Keitinkin sitten kalakeittoa ja syönyt olen monta lautasellista.

      Höpötystä riittäisi, mutta maltan mieleni.

      Voimia kaikille!

    • Huomenta ja uusi yritys.
      Lunta on tullut, eipä taida outoa olla muuallakaan, että lumipeite maan peittää.
      Teroa saamme onnitella tänään.

      Kiitos korpikirjailija neuvojen antamisesta, meneekö perille onkin sitten toinen juttu.
      Hieman puolustelen olin jonkun verran sinua nuorempi kun koneella aloitin ja en juurikaan mitään toiminnoista tietänyt, nyt olen etupäässä tänne kirjoitellut ja itsekseni tuskaillut näiden tietokoneen maailmojen kanssa.
      Lapsiani en halua vaivata ja lapsenlapset ovat eri paikkakunnilla ja kun harvoin käyvät, on paljon muuta asiaa.
      Tytär työkseen yhden silmän varassa töitään tekee tietokoneella, enpä häntä raaski enää vapaa ajalla opettajaksi pyytää, varsinkaan, kun tämä on minullekin aivan vapaa harrastus.
      Poika kiertää työnsä takia ympäri maata, viikonloput suon aikansa perheelleen.
      Jotakin olen oppinut, mutta kun en ymmärrä näitä ihmeellisyyksiä koneen toiminnoissa ja muistikaan ei apua tuo on tyydyttävä tähän osaamiseen ja turhat valitukset pitäisi jättää.
      Elämäni tärkein asia ei ole tämä oppiminen, on paljon ikäisiäni jotka eivät konetta edes hanki, joten näillä mennään, kiitos kuitenkin avustasi korpikirjailija, ainahan voin yrittää selvitä, ehkä koneenikin on jollain tapaa "syyllinen";)

      Ikävä tuo Mielkki.mummon takaisku, hyvässä hoidossa ja tutkimuksissa olet, eiköhän parannus löydy ja totta kai kaikesta voi kirjoittaa, näistä harmeistakin.
      Toipumista toivon.

      Raakile.vielä, ikäväkseni on minunkin sanottava, että kärsivällisyyteni ei näihin laitteisiin riitä, kuollut esine kenkkuilee, sitä en jaksa.

      Luulen ja uskon väsymyksen meillä tämän ikäisillä todellakin johtuvan paljolti iästä ynnämuu, mutta sekin asia jota emme voi auttaa, muuten kuin lepäämällä.

      Demeter, tuo istuminen alkaa olla melkein päivän kokonaan sille uhraamista, jos pikaisen kauppa reissun heittää ja pienet kotityöt tekee, niin jonkun laitteen eteen sitä istahtaa.
      Toisaalta eikö jo voisi kaiken tuon ohjeistuksen oikeasta tavasta elämiseen osin jo unohtaa, minulla ainakin hyvin lähellä tämän elämisen jättäminen kokonaan.
      Voisiko vaan olla niin kun hyvältä tuntuu.
      Olen minäkin noita ohjeita joka suunnalta yrittänyt kaiken elämisen suhteen toteuttaa, mutta aina nekin muuttuvat ja hankaloituvat.

      Neeassa puhui sähköjen puuttumisesta, se ongelma harvoin täällä meidän nurkilla on, kai nuo tehtaiden toimiminen vaatii varo toimenpiteet.
      Hyvä että hurskaiselle sattui lumisade suomaan tupapäivän ja näin huushollin kohennuksen paikka.

      Nyt katsotaan miten lähettämisen käy, peukut pystyyn, jännitystä se elämä vaatii, viettäkää hyvä päivä.

      • de-meter

        Ihan pikaisesti täytyy vastata SkillaNille: olet oikeassa, ihan rauhassa sitä kai voisi olla piittaamatta meille satelevista elämänohjeista. Aika hyvin olen siinä yleensä onnistunutkin, mutta nyt on se tilanne, että selkä asettaa aika tiukat reunaehdot omalle liikkumiselleni - tai liikkumattomuudelleni. En millään tahtoisi ajatella, että minusta on tullut selkävaivainen ja yritän vielä sinnitellä...


      • hurskainen
        de-meter kirjoitti:

        Ihan pikaisesti täytyy vastata SkillaNille: olet oikeassa, ihan rauhassa sitä kai voisi olla piittaamatta meille satelevista elämänohjeista. Aika hyvin olen siinä yleensä onnistunutkin, mutta nyt on se tilanne, että selkä asettaa aika tiukat reunaehdot omalle liikkumiselleni - tai liikkumattomuudelleni. En millään tahtoisi ajatella, että minusta on tullut selkävaivainen ja yritän vielä sinnitellä...

        Eräs kirjoittaja ihmetteli miten kahvipirtissä lueteltaisiin vain sairauksia ja kremppoja. Eilisessä "numerossa" demeter kirjoitti ettei siinä mitään eriskummallista ole. Eihän tämä teinien palsta ole.
        On kahdenlaista koulukuntaa, miten oikea oppisesti ikäänkuin puoliharmiton nuhakuume läsitään. Toiset jatkavat surkeassakin kunnossa ainakin kotitarvepuuhia, toiset käyvät vaaterihoitoon vällyn alle.

        Isäni oli niitä vanhan kansan puurtajia, jotka lähtivät maatilatöihin sillä ohjeella että sillä se lähtee millä on tullutkin. Oma nuhakuumeen toinen päivä on jo helpompi.
        Sain SkillaNin viestistä sen mielikuvan että Mielikki-mummo on joutunut sairaalahoitoon. Paha pitää vaivan olla ellei sieltä viikossa kotiuteta. (ohut hevohuumorisiivu)

        Lähin illan suussa vielä katsastamaan kolmenpöntön metsäpuistoon mahdollisten linnunpoikasten selviytymistä kotipöntön ulkopuolella.
        Yksi pönttö oli liian vinossa, että lintuemo sen hyväksyisi. Toinen oli kunnossa. Kolmas käpytikan rei'ittämä. Toin sen kotiin ulkotuli poltettavaksi. Tilalle ehjä, susivahva uuttu.

        Ei harmittanut mutta käsiä paleli. Pohjoisen puoleinen tuuli ei mitenkään lämmittänyt. Iltalehden mainoslööppi lupasi lämmintä jo ennen vappua. Kyllä se tästä siilaantuu.


    • Hienosti lähti tänään, ikään kuin ei mitään harmeja olisikaan, katsotaan jatkossa.
      Yritän myös noita korpikirjailijan neuvoja opetella, tuloksista en mene takuuseen;)

    • Miaelina-

      Olen jo aikaisemminkin huomannut käsien toimintaa seuratessani, että niillä on kyky toimia ikäänkuin itse tietäisivät mitä ja miten on tehtävä.
      Mutta nyt erityisesti olen ihmetellyt vasemman käteni osaamista, vaikka se onkin ollut hiukan kuin sivusta seuraamassa, mitä oikea tekee. Enemmän olisin sitä voinut aikaisemminkin käyttää.

      Ystäväni, joka oli käymässä, ihmetteli, miten hyvin pystyin kahvipöydänkin kattamaan,
      vaikka oike käteni on lähes käytökiellossa. Hän sanoi, että hänellä vasen on aina ollut tuossa ihan vain näön vuoksi. Hän on vekkuli humoristi, joten se on tuon jutun aiheena.

      Nyt viikon näin pärjättyäni, (viikon alussa kyllä, kun tulimme tänne, pyysin tytärtäni avaamaan ulko-oven lukonkin, sillä kiertoliike teki kipeätä oikealle kädelleni).

      Laulu, josta olen aina pitänyt, on tuon linkin sisällä, ja nyt se on tullut entistäkin rakkaammaksi.
      Eikä ihme, sillä tekijäpari on Oskar Merikanto ja Eino Leino.
      "...kun annoit sä tervettä kättä kaks..."
      https://www.youtube.com/watch?v=KyLSmlZims8
      Voidaan hyvin!
      Miaelina

      Oi kiitos, sa Luojani armollinen...

    • Ramoona_

      Huhtikuun sää on tunnetusti oikullinen, kuukausista julmimmaksi tätä myös kutsutaan T.S. Eliotin runon mukaan. Onneksi kasvimme ovat tottuneet tähän vaihteluun, silmut ja versot selviävät pienessä pakkasessakin, lumen alta terhakat sipulikukkien lehdet taas pirteinä pilkistävät ja krookukset avaavat jälleen auringon lämmössä kukkansa. Sopeutuvaisia me ihmisetkin, odotamme kevään lämpöä ja luonnon uudistumista toiveikkaina ja luottavaisina.

      Eilen kirjapiirissämme käsiteltiin Katja Ketun finintiaaneista kertovaa kirjaa Rose on poissa. Se on kieleltään tavattoman kaunis, juoni on jännittävä ja yllättävä, varsinkin lasten kohtalot hyvin koskettavia resrvaatin oloissa, kun heidät vietiin kasvatuskeskuksiin, jotta intiaanius saataisiin kitketyksi. Elämä on vaikeaa kahden kulttuurin välimaastossa. Katja Kettu on kirjoittanut aiheesta myös tietokirjan ja siitä on tehty tv-dokumentti, joka tulee tänä iltana kakkosella ja on ollut Areenassa jo nähtävillä.
      "Kirjailija Katja Kettu, valokuvaaja Meeri Koutaniemi ja toimittaja Maria Seppälä seurasivat kolmen vuoden ajan fintiaanien eli finndiansien elämää. Termillä tarkoitetaan suomalaisten siirtolaisten ja Ojibwa-intiaaninen jälkeläisiä, jotka asuvat USA:ssa ja Kanadassa. Alunperin heitä ovat yhdistäneet metsä, saunominen ja hiljaisuus. Muitakin yhteneväisyyksiä on: korkeat itsemurhaluvut, alkoholismi ja huumorintaju."

      Toipilaille ja poteville toivotan paranemista . Usein terveyden merkityksen huomaa kunnolla vasta sitten , kun siinä tapahtuu isompia muutoksia tai dramaattisia romahduksia. Onneksi ihminen on sopeutuvainen ja kaikesta yleisestä nurinasta huolimatta tuntuu sairaanhoitokin pelaavan, tutkimuksiin ja hoitoihin sentään pääsee . Miaelinan laittama runo on hyvä muistus kiitollisuudesta. Vaikka keho jo vanhemmiten rapistuu, saimmehan runon sanojen mukaan "hengen herkän ja avoimen, joka tuutia tuulosen." Hyvät ystävätkin Hymyilevässä Apollossa muistetaan kiitoksen aiheena, sekä armas isänmaa. Eilen kävin viimeisenä ennakkopäivänä äänestämässä viisasta päättäjää rakkaan kotimaan hyväksi.

    • ynnämuuek

      "Kätisyydestä" kertoo Miaelina. Minulla on se käsitys, että kummankin käden
      voi kouluttaa yhtälailla toimivaksi. On kyllä työvälineitä, jotka on suuniteltu
      oikeakätisille. Ainkoinaan sellainen oli mm. perunankuorimisveitsi. Armeijassa
      jotkut - kuten minä- pääsin perunateatteriin:) Vasta siellä tuli kouraani
      perunankuorimisveitsi ja se oli yksiteräinen oikeakätisille. Kyllä se alkuun
      vähän tökki, mutta siitä se lähti oikealla kädelläkin. Kansakoulussahan oli pakko opetellella oikealla kädellä kirjoittamaan. "Molempikätisyydestä"
      on kyllä jotakin hyötyäkin.

      Näin sen tietokoneen käytön olen minäkin aloittanut "reten aikuisiässä",
      vanhastakin voisi puhua. Olin jo päättänyt, että en hanki tietokonetta.
      Niin se vain tuli läppäri tuli pienessä mielehäiriössä kauppareissulla
      ostettua. Onhan sitä jotenkin oppinut käyttämään rajoitetusti, mutta
      "aloittelija olen" ja sellaisena pysyn. Kuhan jotenkin räplään.))

      Jonkulaisen "takatalven" tekaisi. Hyiseltä tuntui, kun vastatuuleen
      kaupoilta palailin. Normaalikelejähän nämä ovat kumminkin. Jatkoja vaa
      Koulussa pakotettiin kirjoittamaan oikealla. Vaatihan se harjoittelun, mutta
      oppihan sen. Olen ollut aikuisikäni "molempikätinen". Se käsi tekee, joka on
      lähinnä ja sopivampi. Monessa asiassa "molempikätisyys" on hyvä apu.

    • Myöhäisiltaa@

      Mietin tässä  mielikin kohtaloa. Ihmettelin kuinka pian hän alkoi kävelemään leikatulla jalallaan. Onko niin, että siihen apukenkään ei ole luottaminen. Eräs lapsuuden ystäväni oli myös vaikeuksissa kun samaisen leikkauksen läpikävi. Kompuroi sillä apukengällä ja pitkästytti toipumistaan.


      P.n tytär Hollannissa on käynyt saman leikkauksen läpi, ilman komplikaatioita, mutta hän olikin vuodepotilat, jalka tyynyillä kohotettuna kaksi viikkoa. Mitään apukenkää ei ollut, jalka oli kipsattu. Hänen toipumisensa on edennyt hyvin.

      No, enpä tiedä kuhan mietin. Maalla kun ollaan viisaita kun merellä sattuu haaveri.

      Tietokoneen käyttöön minulla on ollut kaksi loistavaa opettajaa. Uutuudet opin hyvin nopeasti sillä molemmat poikani ovat erikoistuneet tietojenkäsittelyyn. P. on taas oppinut minulta ja lapsiltamme tietokoneiden käsittelyä. Näpyttelee kännykkäänsä kuin teinit ikään. 

      Tämä päivä meni kolmen koneen välllä pyöriessäni. Päivitin blogiani läppärillä koska silla on helpompi kirjoittaa tekstiä. Valokuvat taas ovat kännykässäni, joten kirjoitusosion jälkeen lisäsin valokuvia kännykästä teksteihin ja lopuksi oikoluin kokonaisuuden tabletilla.

      On ollut ihanan joutilaita päiviä, vain sorminäppäryyttä ja aivovoimistelua. Sää on suosinut, eikä aurinko ole houkutellut tosi töihin mökille. Sorminäppäryyttä pidän yllä aamuvoimistelun yhteydessä samalla kun ylläpidän selkälihasten voimisteluohjelmaa. Puristan sormia nyrkkiin ja auki sata kertaa.

      Nyt on aika saada nukketaloprojekti pois käsistä ja aloittaa huushollin perusteellinen siivous. Kävin ostamassa läpinäkyviä säilytyslaatikoita, joihin laitan kuhunkin omanlaisensa askarteluvempaimet, jotka nostan sen jälkeen komeron perimmälle ylähyllyille odottamaan seuraavaa höynähtämistä. Ehkä ensi vuoden syöntalvella joskus.

      Tarinoita minimaailmastani tulen kuitenkin vielä kertomaan blogissani valokuvien kera. Talohan ei ole vielä ihan valmis ja tuparitkin edessäpäin.

      Uskon kevään alkavan tosissaan tällä viikolla. Tulevan viikonlopun olen rakukurssilla ja sen jälkeen onkin pääsiäinen, Kaukametsän kevätnäyttelyt ja sitten mökille haravan varteen.

    • raakile.vielä

      Iltaa!
      Käsistä puheen ollen nykyisin monesti suositellaan käytettäväksi sitä huonommin ohjattavaa kättä. Virkistäisi aivoimintaa.
      Vitsiäkin käsistä on väännetty, niin kuin "Olen ihan kädetön", "Peukalo keskellä kämmentä".

      Kyllä pohjoistuuli meni luihin ja ytimiin tänään. Sitä tuli nautittua niistä lämpimistä päivistä kuin ne olisivat tulleet jäädäkseen. Siitäs sain.

      Tyttären perheen terassilla oli vieraillut eilen haukka. Lapset olivat olleet innoissaan komeasta "kotkasta".

      "Kevät keikkuen tulevi".

    • Huomenta viiden asteen pakkasesta ja näyttäisi siltä, että aurinkoinen päivä tänään tulee.
      Minea tänään nimipäivä sankaritar, onnea, aika outo nimi minulle.

      Käsistä ja niiden toimivuudesta olette mielipiteitä kirjoitelleet, tuo vasen käsi minulla melko avuton, mutta ilman sitä olisi melkoisen huonoa toimia.
      Niin se vaan on, vaikka vaan yksi sormi tai varvas pois on hankaluutta tuottaa.
      Peukalo keskellä kämmentä voisin sanoa olevani, mutta yksi asia minkä osaan tehdä, on sukan kantapää;)

      Nuo säilytyslaatikot onkin mainioita , minulla niitä useampia, verhoja ja muuta pölyltä piilotettavia tavaroita niissä pidän, kiva kun näkee läpi laatikon sisällyksen.
      Valmiit neuleet myös niissä säilytän.

      Koulussa ennen oli pakko todellakin vasen kätisen kirjoittaa oikealla, äitini siitä esimerkkinä, tytär sai kuitenkin olla vasen kätinen.
      Nyt on aika paljon vasen kätisille työvälineitä, saksia muun muassa.

      Tuota kirjapiiriä olen esittänyt yhdistyksen piiriin harrastus ryhmäksi, saa nähdä, korttipeli kerhoja on myös suunnitelmissa, Skippo on hyvin suosittu ja sitä aiomme pelata Hugon kera, jos ryhmä alkaa.

      Miaelina toit tuon laulun esille, mikä on toden totta kaikissa asioissa, kiitollinen näistä meille tärkeistä jäsenistämme saamme olla ja muutenkin kaikesta hyvästä mitä tiellemme tulee.
      Jokohan Mielikki.mummo on kotiin päässyt?
      Kaikkea hyvää toivotan teille kipujen ja hankaluuksien kera kirjoittaja ystäville.

      Nyt on lopetettava, kampaajalle meno heti aamusta, tällä kertaa yritetään ilmettä muuttaa;)
      Kaunista päivää, kiva tuon" takatalven" koettuamme sitä on ruveta viettämään.

    • Hyvää_huomenta

      aurinkoiseen aamuun!
      Pikaista parantumista toivottelen sairastuneille ja kaikille iloista kevätpäivää!

      Minulla on talvella tullut monenlaisia pikku korjauksia hyvinvointiini , niinpä
      eilinen päivä meni "kymmenennen päivän kontrollissa" kipsini kanssa.
      Lääkäri sanoi siinä selviävän röntgenkuvien perusteella, että itse nivelessä ei ole mitään vikaa, nivelpinnat ovat aivan sileät, mutta ranneluussa pari senttiä ylempänä on jotain pientä haavaumaa reunoilla. Parannuttuaan nivel tulee toimimaan aivan hyvin.

      Bussilla tein reissun, sillä auton ajaminen kipsin kanssa ei onnistu. Tää onkin eka kipsi minulla
      elämässäni, joten nyt sekin tulee koetuksi.
      Lopputarkastusaika on 3.5.

      Iloista päivää kahvipirttiläisille!
      voidaan hyvin!
      Miaelina

    • raakile.vielä

      Huomentapäivää!
      Mukava lukea, että ranteesi on toipumassa hyvin. Minulla ei kipsiä kädessä ole ollut, mutta kantoside solisluun murtuman takia.
      Kiitänkin nyt tuosta linkistäsi, Miaelina. Sen myötä löysin kappaleen, joka on pyörinyt mielessäni, mutta en tiennyt nimeä. Se on "Vaarin vanha kannel". Harras, kaunis kappale, joka kostuttaa silmänurkkani.

      Minunkin pitäisi käydä kampaajalla. Ei olisi pahitteeksi tyyliä vaihtaa. Itseasiassa nyt on tukkapääni ihan tyylitön. Olen antanut hiusteni virua talven aikana ja ovat pois kuosistaan. Pitäisi löytää sellainen, että kun kypärän päästä ottaa niin olisi kuohkea. EIpä taida sellaista tyyliä löytyä tällaiselle supisuomalaiselle hiuslaadulle. Liukas ja litteä tuppaa olemaan.

      Sääihmiset lupailivat lämpenevää ja jopa 16 pääsiäiseksi. En pistä hanttiin.

      Mukavia päiviä pirttiläisille!

    • Nyt on hyvä lähteä kevättä kohti. asunto siivottu ja selkä sökö. Otin banadolin joten kyllä se tästä. Kolusin nurkat kun piti huonekaluja siirrellä, että saisin silmää miellyttävän järjestyksen, no, hyvä tästä tuli.
      Mattokin, joka oli kuukauden sängyn alla on nyt lumihangessa pyörittelyn ja tamppaamisen jälkeen taas lattialla.
      Tilat näytti ennen siivousta ahtaalta nyt stailattu uusi järjestys antaa runsaasti avaruutta.

      Kampauksista jutustelitte. Käyn kaksi kertaa vuodessa kampaajalla. Hiukseni ovat pitkät ja paksut, sidottu letille tai kolmella lenksulla selkäpuolelle roikkumaan. En osaa ajatella lyhyttä tukkaa. Kampaaja laittaa aina samaa hiukan omia hiuksia vaaleampaa juuriväriä ja tasoittaa latvoja.

      Nyt pötkähdän päikkärille.

    • Iltapäiväkahvi alkoi janottamaan, vaikk'ei kaalikeittoni ollut liian suolainen. Kyllä varhaiskaali on rapeaa ja nopeaa keittää, siksi teinkin jauhelihasta ja porkkanoista keiton. Tällä kertaa kuullotin valko ja keltasipulit porkkanoiden kanssa ja sitten liha ja kaalit.
      Kyllä soppa hyvää oli, tuoreita mansikoita jälkkäriksi.

      Aamulla nukuin pitkään, kun yöllä luin loppuun 3-4 välillä tuon fyysikko Hawking'in kirjan.
      Vammaisuuden halvaannuttamana, syntetisaattorilla keskustelevava tuo luennoiva tiedemies, eli teknisen kehityksen ansiosta onnellista perhe-elämää, vaikka elinaikaa oli annettu taudin toteamisen jälkeen vain 5 vuotta.

      Niin synkkiä on yleensä maapallon/ilmakehän ennustukset laskelmien mukaan, että riemuitsin lukiessani fyysikon uskonneen ihmiskunnan selviytymiseen.

      Maistuihan hyvälle kahvi, kiitos ja aurinkoista jatkoa päiväänne!

    • Kävelyn takia tein tänäänkin markettireissun. Tottahan kaupasta jotain
      mukaankin tarttuu, olihan siellä mm. karvitarjous. Ilma suosi reipastelua,
      lämmintä ei paljon ollut, mutta eipä tuulikaan haitannut.
      Kävelukadulla vaalityöntekijät kävivät jututtamaan ikäänkuin loppukirillä.
      Kun kuulivat, että olen jo tuhrannut äänioikeuteni, kiinnostus lopahti ja
      juosujalkaa tavoittelivat seuraavaa kulkijaa. Kyllä nyt on mainosta ja valistajaa
      ollut. Tv:ssäkin on tullut yhtenään. Onhan se tietysti hyväkin, että asioista
      puhutaan. Kuitenkin minua alkaa kyllästyttää. Saman jauhamistahan tuo
      enimmäkseen on - ainakin sellaisena koen.

      Eipähän tuota vaalihumua monta päivää enää ole. Sitten päästään selittelemään
      tulosta. Niin...ja hallitusta. Onhan näitä muutama tullut nähdyksikin:) Hyvää
      jatkoa teille kävi vaaleissa miten tahansa. Yleensä elämä jatkuu:))

    • hurskainen

      Aloitin omenapuun oksimisen vaikeimmasta puusta. Könysin varastosta tehdasvalmisteisen koroketelineen. Vain timpurin saha mahtui pahimpaan lyhennettävään haaraan.
      Väsyin siinä rimpuilussa. Menin kuumentamaan mikrossa mehua ettei nuhatauti saisi vaan uutta tekosyytä jatkaa vierailuaan.
      Niin oli vilakkaa, että varjon puolella pienet katon jääpuikot edes tänään tippuneet. Petyin siihen että vastutusskykyni tollatteesti vaan romahti.
      Huomenna uudestaan, tuumas laulun hämähämähäkkikin.

    • Uusi aamu, uudet kujeet, kujeista en tiedä, mutta säätilan nään ikkunasta, harmaa on taivas ja luntakin vielä aika paljon.
      Uusi lumi ei ottanutkaan sulamista tosissaan, eli pakkasella yöllä ja päivällä ei lämpene kovinkaan paljon ja näin lunta vaan riittää.
      Julia päivää aloitamme, onnea oikein paljon Julia nimisille.
      Kampaajalle 78, euroa kiikutin, onko sen kummempi, mutta pesua ei ainakaan tarvitse joka päivä.

      Kiva että Miaelinalla paraneminen on hyvässä vauhdissa, toivottavasti myös Mielikki,mummo on päässyt kotiin ja loppukiri hänellä onnistuisi.

      Raakile,vielä puhuit hiusten kunnosta, kyllä perus suomalainen hius on huono, verratessa etelän ihmisten hiuksiin, mutta hoitaen jotenkin olen minäkin hiukseni päässä saanut pysymään;)

      Permanettia otan noin kerran vuodessa, lyhyenä muuten pidän ja vuodessa saan hiukset taas siihen kuntoon, että kihartaminen onnistuu.
      Korpikirjailija saa olla onnellinen vahvasta hius määrästään, kaikille ei tätäkään onnea suoda.
      Voi että, sinulla jo siivoukset tehty, minulla suunnittelu asteella ja taitaa pääsiäisen jälkeiselle viikolle jäädä ikkunan pesutkin.
      On niin rikkinäisiä viikkoja ja tarvitsen reilusti aikaa suursiivoukseen, väsyn pienen ajan kanssa yrittäessä.
      Pinta siivousta kuitenkin huomenissa.

      Sini-sirkku aina vaan noilla maukkailta kuulostavilla keitoilla herkuttelee, minä myös keitto ja laatikko ruuista tykkään, usein teenkin, ehkä huomenna jotain uuniin laitan. kunhan näen kaupan annin.

      Hyvillään olen minäkin, kun vaalihumu loppuu, mutta eipä se sillä selvä ole, alkaa hallitus neuvottelut, uskon ja pelkään että hankalat ovat.
      Toivottavasti kansa ei ole mennyt halpaan, saataisiin asiallinen ja toimiva hallitus.

      Voi että noita hommia aina vaan löytyy hurskaisella, toisaalta voihan olla että virkeänä kuitenkin pitävät, ei tämä sisällä melkein toimettomana istuminenkaan hyvää lupaa.
      Ehkä syksyllä sitten kiitos uurastamisestasi.

      Nyt on kauppa päivä ja varasto on täydennettävä, menen tuohon lähikauppaan, kun ei tarvetta ole apteekkiin ei postiin, niiden palvelut vähän kauempana.
      Vietetäänpä mukava päivä, jos se aurinkokin ilmaantuisi.
      Pienestä se on ilo haettava ja hyvä mieli on, kun komerot olen saanut pestyä ja vaatteet tuuletettua. ja osan säilöön laittanut.

    • Päivää pirttiin@

      Tässä joutessani sängyssä pötkötellen innostuin ottamaan osaa eri palstojen aloituksiin. En olekaan aikoihin juurikaan kirjoitellut muualla kuin pirtissä. No, ei ole meno pirtin ulkopuolella muuttunut.

      Odottelen kuopusta kaverineen luokseni. Omia menojahan nuorilla on ja itsellänikin raku-kurssi viikonloppuna, mutta on ihana halia rakkaitani. Lapsi saa vihdoin toivomansa kookkaan punaisen uunipadan, äidin tekemän.

      Ilma on pilvinen, taidan nousta laiskottelemasta ja lähteä mökille tarkistamaan, että paikat on kunnossa.

      Valtakunnassani kaikki hyvin.

      • 70kymppinen

        Minkä ikäinen olet, kun lapsesi on vielä nuorisoa ? Meillä 70vuotiailla on yleensä jo 50kymppiset lapset aikuisia lapsenlapsia.


      • 70kymppinen kirjoitti:

        Minkä ikäinen olet, kun lapsesi on vielä nuorisoa ? Meillä 70vuotiailla on yleensä jo 50kymppiset lapset aikuisia lapsenlapsia.

        Esikoiseni on 35-vuotias ja kuopus 29-vuotias. Olen myöhäisherännäinen. Avioiduin 35-vuotiaana, tein esikoisen 36-vuotiaana ja kuopuksen 42-vuotiaana. Esikoinen on työelämässä ja kuopus opiskelee.


    • Laitaatsilta

      Hyvä on ihmisen silloin olla kun hänellä on oma valtakunta, olkoonkin että se olisi vain virtuaallinen. Työvuosina minulla oli pieni puolikatettu meriläisvene.
      Sitä kuljetti 1-pytty Wikström moottori. Aina varmatoiminen. Käytiin joskus tyttökaverin kanssa kalassa. Yövyttiin saaressa. Kalaakin saatin ja rantakivi-nuotiolla kala kypsennettiin.
      Sanoin pienessä keulahytissä puoliääneen: Tämä on minun kesävaltakuntani.

      Sitten meni ensin työ, vene ja oma asuntokin. Katkaisuhoitoakin siinä välillä. Ajauduttiin erilleen sen naisen kanssa. Haikea on olo vieläkin nyt kun kevään laitaan ollaan etelässä jo päästy.

      • Mökki on minun valtakuntani ja maailma avoin seikkailuille.

        Nostan jahka jäät sulaa veneen vesille, siinä on pienitehoinen moottori. Ostin sen pojilleni kun olivat pieniä. Innostuin tänä talvena pilkkimään. Jahka kesä lämmittää jatkan veneestä onkimista.

        Eihän elämä mene aina piirustuksia myöten, mutta ollaan tyytyväisiä, olemmehan vielä soutukunnossa ja kesä tulossa kaikille.


    • Puolenkymmentä astetta lämmintä ja paisteli aurinkokin kun päivällä
      tein kävelyretken markettiin. Tiestysti kahvitarjouksen perässä ilman
      "ämpäritarjoustakin". Pari pakettia tarjous sisältää.
      Näytti kävelykadun "valistuspisteissäkin" hyörivän ihmisiä ihan hyvin.
      Makkarat ja kahvi on monelle kiintoisin anti:) Kieltäydyin tarjouksista
      kertomalla, että ei ole toivoa vastineelle. Olenhan äänioikeuteni käyttänyt.
      Ainahan se mukutama sana tulee hupateltua, onhan ehdokkaiden joukossa
      minulle muutama ainakin "puolituttu", jonka kanssa voi rupatella vaikka
      ilmoista paremman puutteessa.
      Tämä päivä meni tälleen hupaisasti. Huomenna on sitten työpäivä ja
      saunajuhla päälle. Siinähän sitä joutomiehelle:)! Hyvää jatkoa teille!

    • hurskainen

      Yhden liika suuren omenasadon runnomista puunhaaroista jouduin leikkaamaan katkenneet ohsat ja sivuhaarat pois. Siitä jäi pelkkä tolppa. Saattaa olla että se alkaa sivuoksia vielä tekemään.
      Ikivanhoja ja lahoja ovat omppopuuni, kuten isäntäkin.

      Nuhatauti alkaa olemaan ohi. Ei kannata liikaa mitään yrittääkään. Tähän ei sitten rokotuskaan auttanut. Kylällä näin kahvikojun Sipilän joukkueesta. Ei minunkaan tehnyt mieli vilppikahveille mennä kun tietävät ettei tuo meitäkuiten kaan äänestä.

      Rikkaruohin terhakoita sirkkoja pensaiden juurilla jo näin. Vuohenputkenn nokkosen ja leskenlehdenkin taimia näkyvillä. Marjapensaiden lehtisilmut isonevat.
      Lintumaailma on jo ihan intona. Varislinnut keräilevät risuja ja oksia pesimismielessä.

      Valtteri-varis vähän loukkaantui kun se kerjuulle vielä tuli portin pieleen. Valitan tuttu kuoma, nyt jo rastaat ja peipposetkin jo pärjäävät, häntä moittimaan.
      Mursi nokkaansa ja äänteli; sinäkin mamut, kesäturistit tähän vedit. Lehahti siitä siivilleen pettyneenä.

    • Lauantai aamu pilvisen harmaana silmien eteen näyttäytyi, lämmön puolella kumminkin yksi aste.
      Tellervon päivä, onnittelut maan entiselle äidille ja kaikille muille samaa nimeä kantaville.
      Aamu askareet jo alulla, eli matot ja muu irtain haistelemassa säätä.

      Tulipa ihan nostalginen olo tuon hurskaisen mielikuva leikistä lintujen kanssa.
      Joku ihmetteli aiemmin, että mikä mummojen mielikuvitus pirtti tämän onkaan.
      Todistettu on, että mummojen ja ukkojen mielikuvitus pelaa ja se on hyväksi.
      Voi niitä unelmia ja haaveita mitä minäkin päässäni synnyttelen ja vaikka haaveilisi valkoisesta ratsusta ratsastajineen ja omasta osuudestaan mitä ihanimpaan juttuun, siitä selviä totuuden paljastettua, ei säry sydän;)
      Fantasioita kehiin mummot ja ukit;)

      Järki asioista taas ynnämuu puhelit, kyllä niitä makkaroita on tullut erilaisten tilaisuuksien yhteydessä syötyä ja on maistunutkin, omatuntokaan ei soimaa, vaikka ei sattunut aina se oma suunta ollakaan.
      Nuo kahvitarjoukset kyllä houkuttaa myös, vaikka säästö ei mittava olekaan, mutta aina on kaapissa sen kolmen paketin määrä.

      Laitaatsilta, onhan sinulla muistot kuitenkin siitä elostasi silloin ja jospa ne kantavat ja löydät uuden veneen ja kesäpaikan, ehkä elämään ilmestyy ystäväkin, koskaan ei voi tietää, haaveile ja haikaile, sekin on elämän iloa ja muistot kantaa.

      Kaiketi ne lapset aina ja aina vaan ovat äidin mielestä "nuoria", vaikka melkein iässä tavoittavatkin, lapsia aina kuitenkin ja äidin huoli on sama heistä kuin pienenäkin,
      Minullakin aikuisia melkein jo kaikki neljännen polvenkin lapset, mutta aina mielessä on, että meneekö heillä hyvin.

      Sain esikoiseni vajaa 21 vuotiaana ja nuorimman 27, no siihen jäikin.
      Nyt tytär jo ensi kesänä kuusikymppinen ja minä vaan mieleltäni olen se 21:nen;)DD
      Elämän haluinen olen ja anna mielikuvituksen rikkauden loistaa, milloin mihinkin suuntaan, nyt suunnittelen siirtäväni huonekaluja ja toivon sen jälkeen piristävää näkyä huusholliini.
      Toteuttamaan hommia ja lauantai viettoa muutenkin, sitten illalla rentoutuksen saunassa otan;)
      Tehkää jokainen joku kiva asia, niin elämä maistuu.

    • Innostuin eilen pläräämään vanhoja valokuvia. Otin kylmästi roskapussin jalkojeni juureen ja karsin pois epäonnistuneet otokset, huonot maisemat ja tuntemattomat ihmiset. Perheessä on monta kuvaajaa ja taito eri tasoista. Sellaiset ryhmäkuvat, jotka vain on räpsäisty jostakin tilaisuudesta harvoin kertovat mitään. Näkyy vain selkiä tai tuntemattomia ihmisiä. Kaikki sellaiset pois. Säästettäviin kuviin teksti taakse, mistä, miksi ja keitä kuvassa. Kun yhteistä elämää mieheni kanssa kertyi 60 v. täyteen, niin on niitä valokuvalaatikoitakin kertynyt albumien lisäksi. En edes ymmärrä, kuka näitä kúvia tulee ikinä katsomaan. Jokaisella on omansa.
      Toinen murheenkryynini on sukututkimukseni, jonka tulokset ovat kansioissa ja laatikoissa.
      Laatikoihin menee ehkä osa valokuvista. Mutta minne joutuu vuosikymmenien työ, kun minusta aika jättää.
      Pitäisi ehkä kehystää parhaimmat ja tuoda pirtin seinälle. Parhaimmillaan minulla on valokuvat 5 polven ketjusta.

    • Luin kamalasta tulipalosta Levillä, missä kolme menehtyi, koska olivat mökin parvella, eivätkä päässeet pois.
      Toivottavasti tämä herättää vapaa-ajan asuntojen suunnittelijat. Parvi voi olla surmanloukku.

      Lapsuudessani naapureitten omakotitaloissa oli kokoonpantavat portaat yläkerran ikkunanlautaan kiinnitettyinä. Hätätilassa sen saattoi avata hakasistaan ja paeta ikkunasta alas. En tiedä, jouduttiinko niitä koskaan käyttämään tositilanteessa.
      Vinttikamarissa minäkin lapsena nukuin. Eipä koskaan mietitty, miten sieltä pelastaudutaan, jos portaita ei voi käyttää. Ei meillä sellaisia varaportaita ikkunan alla ollut.

      • Ramoona_

        Onkohan Levin tapauksessa turvallisuusmääräyksiä noudatettu, palovaroittimet kunnossa ? Meillä on kaksikerroksinen ok-talo, yläkerran molemmissa päädyissä olevien huoneiden ikkunoiden alla kiinteät metalliset palotikkaat määräysten mukaisesti ja kunnan rakennustarkastajahan käy tarkastamassa kaikki kohdat ennen kuin pääsee asumaan. Nykyisin nuohous on omalla vastuulla, itse pitää muistaa tilata kerran vuodessa nuohooja, joka tarkistaa tulisijojen ja muurien kunnon. Tietysti palovarottimet oikeissa paikoissa ja sammutuspeitteet helposti saatavissa molemmissa kerroksissa. Liesikin uusittiin älykkääksi paloturvalliseksi, jos vaikka sattuisi jotain unohtumaan liedelle. Olisi hirvittävää , jos tuli tuhoaisi kaikki muistorikkaat esineet, ennenkaikkea valokuvat ja ihmishenkien menetys valtava tragedia. Useimmat tulipalot ja palokuolemat ovat turhia, olisivat estettävissä.

        Olen valokuvat saanut melko hyvään järjestykseen jo aiemmin, skannaus on ollut mainio apukeino vanhoille kuville. Epäkelvot kannattaakin hävittää, turha laatikoissa pyöritellä. Lasten ja lastenlasten piirustuksia ja askartelutöitä olen karsinut myös, tarjonnut myös heille itselleen aikuisina. Olen valokuvannut niitä, säilyvät siten muistoina, vaikkei joka savihamomötikkää ja pahvitötterötonttua voisikaan säilytellä. Paperikuvia teemme nykyisin itse tärkeimmistä otoksista, kokoan Ifolorin ohjelmalla valokuvakirjoja jatkuvasti esimerkiksi matkakuvista ja lahjoina kirjat ovat hyvin haluttuja, saa mukavasti tekstiä mukaan. Vanhoissa dia-kuvissa värit ovat säilyneet hyvin, on mukavaa viettää silloin tällöin katseluiltoja projektorin ja valkokankaan edessä. Mieheni vanhemmilla oli kaitafilmikamera, aivan ihania hänen pikkupoika-aikaiset hyppyrimäkifilminsä ja mökkielämän elokuvat vesileikkeineen ja kalansaaliineen , ne näytettiin kun silloin melkein puoli vuosisataa sitten tulin kihlattuna sukuun...ja hullaannuin lopullisesti ;). Kaitafilmejä on itsekin paljon otettu, mutta niitä pitäisi kunnolla editoida, että olisi nautinto katsella. Nykyisin on hienoa, kun tietokoneella olevat kuvat saa vaikka ison taulu-tv:n näytölle ja kamerat ovat hyviä ja helppoja käyttää. Sukututkimusten tekijöitä on tarpeeksi kummankin suvussa, eikä sellaiseen ole ollut edes kiinnostusta sen kummemmin. Aika tosiaan vierähtää nopeaan kuvien parissa, jää muistelemaan , elämään uudelleen menneitä aikoja. Enemmänkin pitäisi kuvata normaaleja arkitouhuja ilman poseerauksia ja puleerauksia , luonnollisia tilanteita, vähemmän kauniitakin rakennuksia ja näkymiä.

        Pilvipoutaa täällä, paraatipiha on jo rapsuteltu , pohjoisen ja idän puoleisella tontilla on kuitenkin vielä märkää , ja voihan jotain jättää maan ravinnoksikin, kaikkea ei tarvitse haravoida tarkoin.


      • raakile.vielä

        Kyllä hiljaiseksi vetää tuo Levin tulipalo. Luin juuri, että kaikki ovat alaikäisiä ja samaan perhekuntaan kuuluvia.
        Ei voi kuvitellakaan sitä surun raskautta omaisilla ja ystävillä.


      • hurskainen

        Iltaa Pirttiin. Aika mennä hupsahtaa näin valoisampaan aikaan kuin nopeammin. Surkee juttu tuo nuorten ihmisten palossa menehtyminen. kaikki alaikäisiä. Nuorten huoltaja ei kai ollut paikalla. Vain yksi alakerrassa nukkunut ihminen pelastautui.

        Puuhat ruuhkautuvat. Ehkä huomenna jo omenapuunleikkaukset valmiiksi. Isoja leikkauspintoja tulee kun suuria puun haaroja ketjusahalla joutuu poistamaan.
        Katson netistä tietääkö ne millä maalilla leikkauspinnat tulisi käsitellä. Ehkä kellarista löytyy lateksia kun tuntuu että öljymaali on liian myrkyllistä eläville pinnoille.
        Palstalaisia on sairaalahoidossa. Paranemisia heille. Tulee parhaillaan Haluatko miljonääriksiTV-neloselta. Pitääpä alkaa katseleen.


    • valtaako

      Kaikkea kamalaa tapahtuu, eilen luin täältä netistä tapauksesta, jossa ulkomailla nuori nainen kuoli
      hotellissa, mihin olivat majoittuneet.
      Mies tuli aamulla vastaanottoon sanomaan, että hänen tyttöystävänsä voi huonosti.
      Hälytettiin ambulanssi ja nainen todettiin kuolleeksi.
      Kuristamisen merkkejä ja nirhaumia kaulassaan. Poliisit pidätti tämän saksalaismiehen, joka sanoi syyksi"epäonnistuneen lemmenleikin"!!
      Eikö rakkaus ole hellyyttä, muuten se on mennyttä, eikä väkivaltaaa!!
      Kaikenlaisia hulluja voi olla!

    • raakile.vielä

      Päivää!
      Minullakin oli ilo viettää yhteistä aikaa eilen molempien lapsieni kanssa. Vaikka on nuo videopuhelut, niin on se tapaaminen aina mieltä lämmittävää.

      Olen huolissani Mielikki-mummon voinnista, kun ei ole kirjoitellut. Hyvässä hoidossa varmaan kuitenkin.

      Kyllä vain on vaaliähky. Ehkäpä siksi, kun on itse jo äänestänyt. Jännittäväksi menee tulosilta.

      Mukavaa viikonloppua kaikille!

    • ei_täsmää

      Miten niin entisen kirjoittajan, onhan siinä Lorenan rekattu nimimerkki ja päivämäärä!
      Miksi et Miaelina Lorenan avaukseen suvainnut vastata ? Omituista,,,,

    • Hyvää Lauantai-iltaa.
      Pääsin sairaalasta Keskiviikkona, eipä siitä paljon viisaammaksi tullut.
      Jalkojen pettämisen syytä eivät osanneet kertoa.
      Selkä on hankala, yritän kuntouttaa sitä parhaani mukaan.
      Pahin takaisku tuli kun veljeni tuli hyvän hyvyyttään tuomaan minut sairaalasta kotiin. Hän käveli asunnolleni parkkipaikalta ja kaatui niin pahasti että oli kutsuttava ambulanssi, jotain oli särkynyt pahasti polvessa.
      Joutui sairaalaan leikattavaksi, pitkä toipuminen on edessä.
      Kyllä tuli paha olo kun juuri minua kyyditessään joutui tällaista kokemaan.
      En sentään ole pannut rukkasia naulaan, odotan innolla pääsiäistä ja tyttären perhettä.
      Uskon että toivun siihen mennessä kun lumet sulaa ja pääsen pihahommiin.
      Ei murehtiminen auta mitään, yritän olla positiivinen.
      Sairaalassa olo antoi ensimakua siitä millaista olisi maata jossain vuodeosastolla, se olisi kamala kohtalo.
      Mukavaa viikonlopunviettoa. Mielikki ja Kaisa-katti
      Onneksi naapuri kävi syöttämässä kissan, muuten olisin murehtinut itseni vielä sairaammaksi.

    • Pitäähän "saunajuhlastani" mainita. On se hyvää tekevä, mutta myös
      ramasee vietävästi. Eiköhän sekin liene terveydeksi:)
      Ikävä tapaus mielikki- mummon kertoma. Sitä sattuu ylläinkin. Hiukan
      samantapainen tapaturma on tässä lähelläni. Yli kaksi kuukautta on
      mennyt, toipuminen on kesken, mutta päivä päivältä pienin askelin kohenee.

      Jätän tämän "pistäytymiseen." Siirryn velttoon, ajatuksettomaan oleiluuni:))

    • Sunnuntaiaamun rauhaisaa ja hiljaista oloa, eipä päivän mittaan hiljaisuutta varmaan olekaan, virpojat liikkeellä ja kaiketi viime ponnistus ehdokkailla, illalla sitten esiin tuodaan pettyneitä myös onnellisia voittajia, joiden on helppo hymyillä.
      Eilinen siivous onnistui, tuli taas parempi mieli, kun sain hieman ilmettä kodissa muutettua.
      Taito nimiset onnea!

      Kamala tuo palo mistä olette kirjoitelleet, miten näitä aina vaan tapahtuu, vaikka turvallista pitäisi kaikkien varotoimien mukaisesti olla.
      Myötäelämistä surussa olevien omaisten tuskaan, voi hyvin sisäistää tuon hädän ja kysymysten kirjon, miksi?

      Valokuvista ja kuvaamisista olette myös kertoilleet, on niitä kertynyt monta albumia minulle myös ja varmaan olisi aiheellista karsia pois jo vähemmän muistoja herättävät.
      Mieheni teatteri ajoilta on yksi albumi ja harmittaa, kun ovat punavärisiksi muuttuneet, kai se on värikuvien tapa, ainakin omaottamien.
      Niin paljon olisi pois heitettävää noissa muistojen keräämisten joukossa, mutta vaikea tehtävä se on, usein on vielä, että ne on niin omakohtaisia, että ei jälkipolvi niille lämpene.

      Maailma on täynnä pahuutta ja joskus tuntuu, että luottaa ei voi kehenkään, jopa se rakkaimmaksi kuviteltu voi olla peto.
      Luottaminen pari suhteessa on se yhdessä pitävä voima ja onneksi kuitenkin näin useimmiten onkin.

      Raakile.vielä huolensa Mielikki.mummon voinnista kirjoitti, no tulihan sitten viesti, mikä ei kovinkaan paljon iloa herskynyt.
      Tuo veljen ikävä tapahtuma kotiin tulon masensi , mutta jospa se ajan oloon hyväksi kuitenkin kaikilta osilta muuttuisi ja varmaan näin tapahtuukin.
      Aikaa ja kärsivällisyyttä se vaatii, mutta kyllä sisulla kaiken hyväksi saa muuttumaan, tätä toivon.

      Miaelina toi tutuksi tulleen kappaleen iloksemme ja kyllä se minusta aika aidolta kuulosti, onhan näitä lahjakkaita lapsia kautta aikojen saatu nähdä.

      Nyt sitten jännittämään illan kohokohtaa, miten käy, saammeko oikeita päättäjiä tulevaisuudesta päättämään.
      Toivo siitä, että yhteen hiileen puhaltaminen vihdoin alkaisi ja kaikki vaikeatkin asiat hoituisi.
      Vietetään kuitenkin kirkastuvaksi muuttuvaa Palmusunnuntaita ja iloitaan kevään edistymisestä.

      • M_e_

        Minustakin Für Elise on miellyttävää kuunneltavaa, ja tuo muistoja mieleeni.


    • Huomenta.
      Jännittävä päivä, kun on pelättävä virpojia aamulla ja äänestystuloksia illalla.
      Ei tullut ostetuksi ensimmäistäkään karkkia. En edes käynyt kaupassa. Ei parane näyttäytyä, jos toivorikas noita koputtelee.
      Opettelen käyttämään uutta pesukonetta, mutta kun ne nykyisin ovat kuin tietokoneita, niin edellinen koneellinen peseytyi pelkällä vedellä, pulverit olivat tallella lokerossaan. Uusi yritys ja säädöt ohjekirja kourassa. Saas nähdä. Jännitystä piisaa.
      Vanhakin oli mutkikas, mutta sen temput olin oppinut aikojen saatossa.

    • Hyvää Palmusunnuntain aamupäivää.

      Aurinkokin kurkistelee utuisesti, ja iloinen on olo itselläkin.
      Siskonmiehen puhelu illalla sai mielen niin hyväksi, kun 86 v. leskimies on löytänyt uuden ystävän elämäänsä!
      No, minähän riemastuin, että missä on tavannutkaan, ja hieman hämillään tunnusti, että hautausmaallahan he lesket😊))
      Mikäpä siinä,..nyt on kaffeenkeittäjä olemassa ikämiehellä ilona, Liisa on nimeltään. Sydämestäni onnittelin ja ilahtuneet terveiset lähetin kumppanilleenkin.
      Laulanut olen tässä mielessäni: Sun kanssas Liisa pien', sun kanssas Liisa pien'.
      Onnellisia uutisiahan nuo ovat!

      Ystävättären luo tuli pyyntö iltapäiväksi, mutta kotiin haluan tulla vaali-iltaa viettämään, onhan se jännittävää seurata! (kunhan saisin virvottua kunnolla vilkkaan ja seuraa vailla olevan ystäväkultani rakastamaan yksinoloakin 😎 ))

      Jännittävää vaali-iltaa huiskutan!

    • raakile.vielä

      Huomenta!
      Hyvä nähdä Mielikki-mummon kuulumiset vaikkei kaikilta osin hyviä olleetkaan. Hyvä, että tyttäresi tulee pääsiäisenä käymään. Saat ajatukset pois veljesi onnettomuudesta, sillä eihän se todellakaan ole sinun syysi eikä siitä huonoa omaatuntoa tarvitse potea. Aina sattuu ja tapahtuu eikä kaikkea voi ennakoida.

      Todellakin tulossa mielenkiintoinen ilta. Saa nähdä miten gallupit ovat onnistuneet. Jännittävää on myös naisjääkiekkojoukkueemme historiallinen finaalipeli. En kovin tiiviisti yleensä enää urheilua seuraa, mutta nyt jännitän.

      On tänään piipahdettava kaupassa. Unohdin leivänpäällysrasvan. Tuleepahan ulkoiltua samalla.

      OIkein mielenkiintoista sunnuntaita!

    • Neeasa

      Kaunis tuuleton aamu, aurinko jo lämmittää!
      Nauratti tuo Makriinan pelot ,
      "Jännittävä päivä, kun on pelättävä virpojia aamulla ja äänestystuloksia illalla."
      Onhan siinä jännitystä, ei käy kieltäminen!

      Nyt lähden ulos ottamaan vähän happea aamujumpan lisäksi, jonka tein avoimin ikkunoin, pienikin liikunta antaa puhtia!

      Hyvää palmusunnuntain jatkoa kaikille!

    • Kahvipirtissä

      on ollut se 70-vuotiaiden leppoisa kahvipöytä,
      pidetään se edelleen sellaisena iloisena ja ystävällisenä, viihtyisänä.

    • Minun ei ole tarvinnut virpojia jännittää. Ennen kymmentä aamulla kun hain kumisaappaat mökiltä näin kun yhden talon pihalta isä lähetti kaksi pientä naapureilta kerjäämään. No, en ole ikinä virpomisperinnettä ymmärtänyt.

      Ihana päivä rakukurssilla. Poltimme ulkona Kaukametsän opiston pihalla rakukeramiikkaa. 10.00 -15.30 oli raskas, mutta ihana ulkotyöpäivä.

      Rakutaidetta syntyi 15-osallistujan ahkeroidessa töiden kimpussa.

      Kotiin palatessani, kiikutin vaatteet patiolle ja menin suihkuun pesemään savunhajun hiuksista. Söin ja nukahdin. Jännittäväähän se rakukeramiikan teko on. Ei koskaan tiedä mitä ja minkä värisiä esineistä tulee kun ne poltosta ulos tulee.

      Vaalihuoneistot sulkeutuvat, eikä yhtään jännitä.

      • onkotaidetta

        Mitä tuolla likasen näkösellä möntillä on tarkotus tehdä ?


      • onkotaidetta kirjoitti:

        Mitä tuolla likasen näkösellä möntillä on tarkotus tehdä ?

        Se on siivetön mötikkä-sukuun kuuluva lintulajin edustaja. Sen sijoituspaikka on vielä avoin. Esineellähän ei itseasiassa tehdä mitään, sen voi sijoittaa mökillä kannon nokkaan tai kotona keramiikkaesineiden hyllyyn. Vaaran uhatessa sitä voi käyttää itsepuolustukseen.

        Rakupoltto on nokista hommaa. Aivan ihana harrastus.


    • hurskainen

      Moikka väki!
      Katselen päivittäin sitä jenkkien osto -ja myyntiliikkeen telkkarikuvaa. Richartseja taitavat olla nimeltään.
      Ohjelman Chum työntekijä toi töihin riisikakkuja. Omistajakin Rick pyysi maistaa. Niinpä ostin marketista riisikakkupaketin. Makeaa puolukkahilloa päälle.
      Parempaa kuin sahajauhoista tehdyt. Kaikkea pitää kokeilla.

      Nyt telkasta vaalitulosrumba pyörii jo täysillä. Alku ainakin odotusten mukainen. Minusta huono juttu jos PS saa Keskustaa paremman vaalituloksen.

      Kauan odotettu kevätaika kuluu ihan liian nopeasti. Näin on joka ainut kevät. Pian se on pääsiäinen. Pihallamme, pankin, edunsaaja ja lähes puoleksi omistamallani on vielä lunta pariksi viikoksi. Pitää lämmittää vielä hyvin kun yöt ovat vielä kylmiä.

      On tää kevät ihmisten ja luontoelävien parasta aikaa. Me luontofanit voimaannumme jo ulkona kävelemisestä. Kun olisi aikaa, menisin nyppimään puutarhasta lilanvärisiä vuohenputken nuppuja. Se se vasta voimaannuttais!

    • sini.sirkku-ek

      Voi herranen aika ! Suomi voitti jääkiekon naisten maailmanmestaruuden!
      HYVÄ SUOMI, on tässä yhden illan jännitystä yhä edelleen, uudeltamaalta kun vielä tulee ääniä!

      • onneevaalivoitosta

        Ei voittanut Suomi kiekkokisaa, taas sorrettiin Suomea.
        Pääsikös kahveepirtin kanta-asiakkaiden ehdokkaat eduskuntaan ? Olikos pirtillä vaalivalvojaiset ja voitonjuhlat, kun eikös tämä tunnetusti demaripirtti ole ?


    • Huomenta ja elämä jatkuu, toiset onnellisina ja toisilla pettymyksen karvas mieli.
      Olihan se jännittävä tulos, vaikka" jytkyä" hieman osasin pelätä, en näin suurta.
      Hankalaksi tulee hallituksen aikaan saaminen, mutta eiköhän se jotenkin onnistu.

      Voi sentään, minä en osaa tuota "demaripirtin" titteliä selventää, koskaan ei ole moisesta puhe ollut, ei vaatimuksiakaan, oma kantani on kaiketi jostain selvinnyt.
      Itsekseni katsein vaalituloksia, enää ei vaalivalvojaiset houkuta, sekin aika ohi, no oma ehdokkaani meni läpi ja kaupungista saatiin kaksi edustajaa eduskuntaan.
      Onnittelut vaan uudelle eduskunnalle, sinne päässeille, toivottavasti hyvin vakavasti homman ottavat.

      Sini-sirkku iloitsi kullan voitosta, kyllä se hopeaksi jäi, ei ehken ihan oikein mennyt, onnea joukkueelle hopeasta.

      Puolikkaan omistajia tässä ollaan hurskainen, mutta mikäs on ollessa, kun päätökset saa itse aina päättää;)

      Mukava on aikaan saannoksiaan katsella ja joskus lopputulos on epävarmaa viimeiseen asti, jotakin saveako tuo raku on korpikirjailija, tyhmyyttäni taas näytän, en tuota nimikettä ole kuullutkaan, savesta olen kuullut poltettavan.

    • Hupsista, nyt liian innokas lähtemään oli viestini, kesken kaiken hyppäsi palstalle. no jatkan vähän.

      Makriina pelkäsi virpojia, no en minäkään heitä kaivannut, kun en ollut varautunut, tietysti euroja olisi voinut antaa, mutta hyvä näin.
      Kyllä nuo tämän päivän koneet vaatii tarkan selosteen lukemisen ja siihen minun kärsivällisyys ei ole koskaan riittänyt ja sitten niitä virhe arvioita sattuu.

      Neeassa hapen saantia ikkunan raosta haisteli, usein minäkin parvekkeella käyn raittiin ilman hengityksissä, kun ulos asti en eesty.
      Pitäisi yrittää tuota ulkoilua, mutta on se niin vaikea askeltaa, kun aina kipua tuntuu, hyvä puoli on kuitenkin, että pakotuksia ei ole yöllä ei päivälläkään, kun vähin liikun.

      Olen aina sanonut, että ei vanhankaan tarvitse yksin olla, jos kaipaus on kumppanista ja joku sopiva kohdalle sattuu.
      Tunteet ne on vanhallakin, ehkä poikkeaa kovinkin nuorten rakastumisille, mutta ystävää kaipaa kaikki.
      Haaveillen elämä sujuu paremmin, jos vaikka sitä kumppania ei löydykään.

      Kyllä pirtti on yritetty pitää leppoisana kohtaamispaikkana vaikka läheisiksi ei tullakaan muuten kuin viestien välityksellä ja sekin on paljon;)
      Ystävältä tuntuu jokainen kirjoittaja.

      Nyt tämä loppuosa jatkeeksi edelliselle.
      Muistutan vielä, että Lindan nimipäivä, muistetaanpa tämän nimisten onnittelut.
      Mukavaa päivää ja ollaan kuulolla vaalien jälki mainingeista.





      Raakike.vielä totesi, että Miellikki. mummon ei tarvitse itseään syyllistää veljen vahingosta, vahinko tulee jos on tullakseen, ennalta arvausta ei ole, jos olisi ei vahinkoja sattuisikaan.

    • Eipä saanut kestää jääkiekkoriemastus monilta, kanavaa kun joutui vaihtamaan, jäi näkemättä :) vaan hyvä on hopeakin sentään.
      Ei yllättänyt minuakaan ääntenvoittaja, Facessa olin veikannut Liin ja Jussin suosiota! Poikani järkytykseksi tosin, kuten hän kirjoitti.

      Ystävättärestäni olen huolissani, koti kun on muuttunut niin koleaksi, että parin tunnin jälkeen oli lähdettävä. 18° astetta ei riitä minulle, jos istutaan, tottumus kai itsellä- 22 on sopiva. Kuulemma tulee niin isot sähkölaskut, kun asunto on niin suuri, oi joi varakas ihminenhän hän on !

      Miehensä eläessä hän laittoi takkaan tai hellaan tulen, ja kodikkuus oli taattu,..no ehkä lapset puuttuvat tilanteeseen!

      Ulkoilemaan pitäisi minunkin katupölyn loputtua ryhtyä, sää ainakin mitä ihanin.

      Hauskaa ja valoisaa alkuviikkoa kaikille !

      • pässinpökkimät

        Kyllä sinäkin voisit tyytyä edes 20 asteeseen tai laittaa villatakin ja villapöksyt t, pilaat ilmastoa kun vaadit liikaa lämmitystä. Ei siinä ole kaikilla kyse varakkuudesta vaan siitä että käyttää turhaan energiaa lämmitykseen ja maapallo lämpenee. Vastuutonta yhden vanhan ihmisen iso hatara talo korventaa kuumaksi , ei ainakaan jonkun nirppanokka vieraan takia.


      • pässinpökkimät kirjoitti:

        Kyllä sinäkin voisit tyytyä edes 20 asteeseen tai laittaa villatakin ja villapöksyt t, pilaat ilmastoa kun vaadit liikaa lämmitystä. Ei siinä ole kaikilla kyse varakkuudesta vaan siitä että käyttää turhaan energiaa lämmitykseen ja maapallo lämpenee. Vastuutonta yhden vanhan ihmisen iso hatara talo korventaa kuumaksi , ei ainakaan jonkun nirppanokka vieraan takia.

        En minäkään viihtyisi kauaa kylmässä kyläpaikassa. Siksipä en ole vielä mökkikautta aloittanutkaan, mutta nyt näyttää lupaavalta, ilmat lämpiävät.

        Eiköhän meidän vanhempien ihmisten ole terveellisempää pitää lämmöt sisätiloissa yli kahdessa kympissä, ei tule virtsarakontulehdusta tai nuhaa. Terveenä emme rasita julkisia terveyspalveluja.

        Mutta on selvää, että joka haluaa villapöksyissa ja -takissa kahvitella se heille suotakoon.


      • henrjii
        korppis kirjoitti:

        En minäkään viihtyisi kauaa kylmässä kyläpaikassa. Siksipä en ole vielä mökkikautta aloittanutkaan, mutta nyt näyttää lupaavalta, ilmat lämpiävät.

        Eiköhän meidän vanhempien ihmisten ole terveellisempää pitää lämmöt sisätiloissa yli kahdessa kympissä, ei tule virtsarakontulehdusta tai nuhaa. Terveenä emme rasita julkisia terveyspalveluja.

        Mutta on selvää, että joka haluaa villapöksyissa ja -takissa kahvitella se heille suotakoon.

        pääsiäinen lähestyy, kissa kahvipannu ja luuta kun
        vielä löytyy, niin pääsee trullitelemaan;


      • sini.sirkku-ek
        pässinpökkimät kirjoitti:

        Kyllä sinäkin voisit tyytyä edes 20 asteeseen tai laittaa villatakin ja villapöksyt t, pilaat ilmastoa kun vaadit liikaa lämmitystä. Ei siinä ole kaikilla kyse varakkuudesta vaan siitä että käyttää turhaan energiaa lämmitykseen ja maapallo lämpenee. Vastuutonta yhden vanhan ihmisen iso hatara talo korventaa kuumaksi , ei ainakaan jonkun nirppanokka vieraan takia.

        Ei talo hatara ole millään lailla ! Vankka melko uusi tiilitalo on kyseessä toimistotiloineen, liian suuri vain nyt yksinäiselle!


      • henrjii kirjoitti:

        pääsiäinen lähestyy, kissa kahvipannu ja luuta kun
        vielä löytyy, niin pääsee trullitelemaan;

        Moikka henrjii@ Tulehan peremmälle pirttiin ; ) Minä en kissoista piittaa. Kevään keramiikkatyö, noita-akka luudalla lentämässä ikkunaruutuni edessä, ilman kissaa ja kahvipannua.

        Luin, että satutit itseäsi, et kai vain pilkkiretkellä? Joko olet kunnossa? No, nyt on pilkkimiset pilkitty. Ei riskeerata henkikultaamme. Ostin tänään grillimakkaroita, menen huomenna mökille ulkohommiin, siivoan pihaa ja puhdistan vanhan tiiligrillin. Että tulee vesi kielelle jo ajatellessa grillaamista.

        Istun ilta auringissa, ihailen istuttamiani narsisseja.


      • henrjii
        korppis kirjoitti:

        Moikka henrjii@ Tulehan peremmälle pirttiin ; ) Minä en kissoista piittaa. Kevään keramiikkatyö, noita-akka luudalla lentämässä ikkunaruutuni edessä, ilman kissaa ja kahvipannua.

        Luin, että satutit itseäsi, et kai vain pilkkiretkellä? Joko olet kunnossa? No, nyt on pilkkimiset pilkitty. Ei riskeerata henkikultaamme. Ostin tänään grillimakkaroita, menen huomenna mökille ulkohommiin, siivoan pihaa ja puhdistan vanhan tiiligrillin. Että tulee vesi kielelle jo ajatellessa grillaamista.

        Istun ilta auringissa, ihailen istuttamiani narsisseja.

        joo vasen käsi on ollut vähän kipeä, ei tahdo nousta, iso kirjain pitää
        laistaa, kun en saa nousemaan näppäimille, nyt tosin kyllä
        on kipu pikkuhiljaa hävinnyt.
        Vapaajan vakuutuskin olisi, mutten viitsinyt lääkäröidä, kyllä se tästä paranee
        kun voimistelen, ja pärjään ihan hyvin yhdelläkin kädellä.
        Jäälle ei tääläpäin ei oikein ole asiaa, ellei ihan tiedä mistä menee, rannat ja
        karikot alkaa olla sulia.
        Katiskan kun heittäis sulakohtaan, olisi se ahvenia täynnä, ja pilkkiminen onnistuu hyvin veneestä


    • ynnämuuek

      Hureuduin eilen katsomaan vaalitulokset, meni yli puolen yön. Sen verran
      on kiinnostusta ,että vähän" jyvällä pysyn." Enhän ole kovin merkittävästi
      osallistunut milloinkaan. Kerran nuorena olin kunnallisvaaleissa ehdolla.
      Yhtään puhetta en pitänyt. Varasija jäi käyttämättä, kun "lensin" maailmalle.

      Tulihan noissa vaaleissa "liikahduksiakin." Ennätys lienee, että 5 ministerin
      ja parinkymmenen kansaedustajan puolue tipahtaa kerralla ulos. Kyllä siinä
      tulee mieleen, että "suurin päättäjä", äänestäjä joskus joukolla ajattelee.
      Enpä tästä enempää. Onhan asiat näkyvillä.
      Tänään olen seuraillut "jälkipölinöitä." Monen sortin arvioijaa on, mutta
      pysyvä tulos on pöydällä. Jatko on sitten uuden eduskunnan käsissä. Voihan
      siinä kiemuroita tulla.
      Sain lyhyeksi jääneestä yöunestani huolimatta käytyä ulkona auringossa
      istua pällistelemässä. Kyllä kesän odotus hyvää tekee. Huomiseen...

    • hurskainen

      Minulla oli yhtä aikaa kaksi telkkaria auki. Isommasta vaaliohjelmaa. pienemmästä naisten lätkäfinaalimatsia.
      Jouduin urvahtamaan siinä välillä. Toosat tietysti kiinni. Vaaliohjelma jatkui, mutta Usa kuittasi kultamitalit jatkoajalla.
      Suomen maalin hylkäämistä murehdittiin tänään radiopuolella huolellisesti ja moneen otteeseen. Siihen on tyytyminen. Matsi oli vähämaalinen. Harvinainen hopeakin oli minusta hyvä.

      Päivä meni kokonaan renkaiden vaihtoon. Polkupyörään kokonaan uusi takapyörä ja uudet kumit. Sattuivat oikeaa kokoa niin ne menivät taistelematta päälle.
      Auton kotteron pyörissäkin nastat rapisivat jo niin ikävästi että pois ne oli vaihdettava. Noidannuolen tapaista laiskuutta tuntui selässä.

      Päivä ei mennyt kuitenkaan pilalle. Se iloinen Punarintakoiras piti koko päivän mukavaa pirstinkiään naapurin tontilla. pesänteko-osapuolta se sillä tarkoittaa.
      Löysin joutilaan vanhan pöntön. Vien sen omalla luvalla naapurin tontille kun siellä ei asuta. Oma piha liian rauhaton kun joudun laittamaan nurmikon jokaneliölle uusiksi.

      Aivan. Vaaleilla ne TV-uutisetkin alkavat. Mielestäni Rinteellä on vika asenne kun se sulkisi hallituksestaan PS:n pois. Se ei toteuttaisi vaalien tulosta nyt kun PS on toiseksi suurin puolue. En ole niiden kannattaja, mutta vaikeuksia se pitemmän päälle poikisi, ellei persuja hyväksyttäisi mukaan. Tämä vain oma mielipide.

      Ennen oli niin jotenkin että liian aikaisin puolikesäiset säät valmistelivat räntäisiä vappusäitä ehkä. Mutta kaikki otetaan vastaan, tuli mitä tuli.

    • raakile.vielä

      Iltaa!
      "Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa". Niinpä tuli kuitenkin tehtyä eilen naisjääkiekon maalihuumassa. Jos tätä katsojaa harmitti niin suuresti, niin miten suuri harmitus pelaajilla onkaan. No, heillä kuitenkin on varmasti tukijoita ja asiantuntijoita lähellään ja pääsevät kokoamaan itsensä seuraaviin koitoksiin.

      "Tuohon mie en sano mittää" käyttääkseni edesmenneen Johannes Virolaisen sanontaa ja kohdennan sanonnan vaaleihin. Jää nähtäväksi millaiset vuodet ovat tulossa ja mihin suuntaan ollaan menossa.

      11 näytti mittari jossain vaiheessa, kun pyöräreissulta palasin. Huomasin, että puiden silmut ovat aukeamassa ja pian hiirenkorvilla.

      Kevään nautintoja kaikille aisteille kaikille pirttiläisille!

    • Huomenet, kaunis päivä alkamassa, ainakin täällä meillä päin.
      Muutama sana on laitettava, vaikka hieman on aika tiukalla, lääkäri odottaa kohta puoliin ja mentävä on, että ei peruutus maksua joudu maksamaan.
      Mitään erikoista ei ole kyseessä, mutta kerran vuoteen on hyvä jututtaa minunkin lääkäriä.
      Katsotaan sitten, löytyykö mitä ja minkälaista vaivaa, no ainahan sitä jotakin on.

      Sen verran luin tuosta Kyöpelin matka muistoja esiin tuovia asioita, henrjii mainitessa, ei taida sekään enää onnistua pirttiläisiltä.

      Luin myös aika ikävää tekstiä Fasessa, Halla-ahon kirjoituksia oli esiin tuotu, ei hyvältä kuulostanut, tulevaisuus hieman pelottaa.

      Katsellaan ja kuunnellaan, mitä tuleman pitää.

      Jospa huomenissa vähän pidemmän vietin ehtisin laitta, eikun hyvän päivän toivotuksiin lopetan

      • persujaäänestänyt

        Laitatko pirtin ovelle porttikiellon persuille ?


      • SkillaaN
        persujaäänestänyt kirjoitti:

        Laitatko pirtin ovelle porttikiellon persuille ?

        En laita, politiikkaa en toivo pirtin keskustelu aiheeksi, mielipide on jokaisen ikioma ja sen voi kertoa, kinaa ei saa tulla;)

        Seuraava viesti: noinkin on, mutta varoen ja katsellen on myös hyvä tietää menneet.
        Uutta kohti tietysti, mutta luottamus on hankittava kaikkien.

        Sain piikit polviin ja kaikki muuten aivan hyvää lääkärin mielestä ja tulokset myös näin vakuutti.
        Aivan ihana lääkäri, voi kun aina vaan olisi lääkärinäni.


      • hurskainen

        Jääkiekkovalmentaja, kirjailija ja humanisti Alpo Suhonen kertoi radiossa tunti pari sitten Jussi Halla-ahon kertoneen jossakin , ettei häntä kiinnosta mitenkään ihmiselämän kiemurat.
        A.S tätä ihmetteli kun me oikeasti olemme laumaihmisiä- ja eläimiä.

        Sanoin tänään itsekseni; hurskainen, sinä alat hiipua viikko viikolta eikä tähän ole olemassa lääkitystä. Kaikkia palikoita ei ole vielä käännelty - pitäisi päästä irti tästä "orjakontrahdista", ok-talon pidosta.

        Mielikki-mummo kirjoittaa päässeensä rakkaalle kesämökilleen. Tuollaiset asiat ilahduttavat meikäläisenkin karua mielenmaisemaa.
        Elämä puhkeaa ja avautuu tuolla ulkona näin hienoina kevätpäivinä. Mantu-kimalainenkin pörräsi etsien ensimmäistä kukkaa.
        En ole käynyt ensimmäisillä leskenlehtipaikoilla vielä. Luulen että ne jo kukkisivat.
        Rauhallista tätä ja tulevaa hetkeä kaikille!


    • tu.leva

      "Joka vanhoja kaivaa, sitä tikulla silmään !" Tärkeintä on, mitää nyt suunnitellaan.
      Tuntemukset on hyvät!

      • oikeinäänestetty

        Minullakin on hyvät fiilikset tulevan suhteen. Nyt on nähty, mitä kansa tahtoo eikä Halla-aho ole mikään pahis, kun haluaa oman kansan parasta. Nyt moni vasemmistolainenkin alkaa olla maahanmuuttokriittinen, kun nähtiin miten paljon aiheetta tuli vain sosiaaliturvaa hakemaan ja miten kalliiksi se on meille tullut sekä rahassa että kärsimyksissä. Siinä ei ole mitään rasistista että laittomasti maassa olevat halutaan pois eikä sitä kallista rumbaa enää tarvitsisi käydä. Tosi hädässä olevia on persutkin aina halunneet auttaa. Valistunut demari hyväksyy H.ahon ja H.aho demarit.


    • Aikaiselle iltapäivä kahville ryhdyin postireissulta kun palasin. Samalla käväisin tankkaamassa pientä jääkaapin täydennystä, kun istahdin aurinkoiselle seinustalle nauttimaan kecätsäästä.

      No, siihen tuli kookas rouvaijminen viereiselle tuolille, kun yht'äkkiä hän oli kallellaan pahasti, ja huusi: --- tule auttamaan! Suksisauvt lensi ympäriinsä, kun kaksin käsin sain hänet jaloilleen.

      Kyllä hän säikähti, ja suuttuikin kun tuollainen tuoli mistä puuttuu ruuvi on asiakkaille. Taittoi tuolin kasaan ja viskasi sen syrjään, ettei seuraavat loukkaa itseään.

      Kertoi odottavansa polvileikkausta, mutta kun pitää laihtua 10 kg, ennenkuin leikkaavat. 6 kg on jo suoritettu, joten meneehän ne loputkin, kun on pakko!
      Ilmankos piti ihan molemmin käsin kiskaista, että rouva nousi 😀 ))
      Vähän jääkaappitäydennystä piti minun saada jääkaappiin, joten siinä vilkuteltiin lähtiessä, rouva lupasi kauppiaalle lukea hieman lakia,..

      Vilkutellaan sitten taas,... heippaa 👋

    • Aurinkoista päivää mökiltä.
      Sunnuntaina pääsin kaverin avulla mökille, hän kantoi tarvittavat tavarat. Pystyn jo ajamaan autoa kun laitan tukevapohjaisen sandaalin ajon ajaksi ja sitten vaihdan pirka-kengän kun lähden kävelemään.
      Kissalle oli mieleen mökille pääsy, on kuin toinen kissa, valpas ja virkeä kun katselee lintuja syöttöpaikalla.
      Elo on kuin jäitä polttelis, kunhan saan tämän kamalan pirka-kengän pois niin alan olla enmmän ulkona, kävellä ei uskalla vielä ilman.
      En oikein keksi mitään kirjoittamistakaan kun pävät kuluvat samanlaisina yksi toisensa jälkeen.
      Veljellä menee ainakin kuusi viikkoa jalan kanssa, polvea ei saa taivuttaa yhtään, siinä on tuki ja lasta. Onneksi ei luita murtunut kun kaatui, se jänne mikä taivuttaa polvea repesi irti.
      Pääsiäistä odotan kovasti, näen äskettäin kolme vuotta täyttänyttä tyttären pojanpoikaa ja vanhempaa veljeään. Lapset muuttuvat ja kasvavat nopeasti, sen huomaa vielä paremmin kun näkee harvemmin.

      Aurinkoisia päiviä palstalaisille. Mielikki

    • palk.ka

      Juha Sipilä sai sentään Suomen talouden tasapainoon, Onnittelut hänelle hyvästä työstä!
      Kun velka kasvoi miljoonan / tunnissa, tulevat sukupolvet joutuisivat maksumiehiksi, mutta
      "Kiitämätömyys on maailman palkka", sanotaan, näin tässäkin kävi.
      Hyvä ja viisas mies on nyt poissa Keskustan johdosta, iso aukko tuli!

    • ynnämuuek

      Näin näyttää käyneen, Sipilä vetäytyy pois Keskustan johdosta. Vaalit eivät
      menneet Keskustalta kovin hyvin. Pahapa siitä on äänestäjiä syyttää,
      äänestäjät käyttävät demokratiassa heille kuuluvia oikeuksiaan.
      Olen seuraillut keskusteluja laajemminkin. Eipä se kovin korrektia meno
      näytä väliin olevan. Sieltä politiikkaan keskittyviltä sivuilta seuraa löytyy, jos
      haluaa rennosti herjaa heitellä. Minä lienen liian vanha "vallattomaan" peliin.
      Siinä mielessä kannatan Skillanin esittämää rauhallisempaa ja sanoisinko
      asiallisempaa meininkiä täällä Pirtissä. Tottahan tietysti asiansa voi esittää,
      jos se siltä tuntuu:)

      Hallitusneuvotteluista voi kehittyä pitkä sovittelu. Sitäkään minun ei huoli
      muuta, kuin kiinnostuksen vuoksi vain seurailla. Tippaakaan en pysty
      "vaikuttamaan", se on selvä. Ainoa vaikutukseni oli äänestyskopissa
      käyntini. Eihän sekään aivan vähän ole:))
      Tänään muuten oli täällä hyvä, lämmin ja aurinkoinen päivä. Käytin
      sitä hyväkseni ja istuskelin väliin kaupparetkellä auringossakin. Niin ennusteet
      näyttävät hyvää keliä jatkossakin. Näin kesää kohti...

    • Ihanaa aurinkoista iltaa korvesta. Grillikausi avattu mökillä, makkaroita syöty perunasalaatin kera sekä kahvia ja kanelipullia nautittu ilta-auringossa.

      No, vaalit tuntuvat koskettavan kaikkia. Nyt muutos on saatu aikaan, mitä se muutos tuo tullessaan jää nähtäväksi.

      Alkiolaisuus kukoisti korvessa aikoinaan, nyt korven tyhjentyessä ja nuorten lähtiessä autioituneista kylistä leivän perään etelän kaupunkeihin vanhat kyliimme jääneet eivät ymmärrä, että Alkiolaisuus on mennyttä aikaa. Kuulumme EU:hun, talouttamme seurataan. Kreikan ja Italian velkajunaan siirtyminen ei ole avautunut kaikille joten entiset Alkiolaiset ovat siirtyneet hyvää köyhille lupaavien riveihin.

      Kokoomus pärjäsi, mutta kannattajakanta onkin hyvin toimeentulevia. Köyhyys ei ole ollut heidän ideologiinsa kuuluvaa.

      Perussuomalaiset jää nyt nähtäväksi. Halla-aho on älykkö, joka näyttää ilmeillään turhautuneisuutensa SDP.n lupauksille.

      Meille korpeen lupasi entinen, eläkkeellä oleva veturikuski yöjunan. Pääsi takaisin SDP. riveistä eduskuntaan. Mietinkin käyttääköhän junaa vai lentokonetta kun matkustelee korven ja hesan välillä.

      Aikoinaan Saksan keskitysleireillä naiset riitelivät keskenään. Miesten keskitysleireillä tehtiin tiivistä yhteistyötä.

      Nyt hurrataan eduskuntapuolueissa kuten vihreissä naisvallalle. No, katsotaan onko naisilla kykyä yhteistyöhön keskenään vai syntyykö kilpailutilanteita.

      Jään seuraamaan kuinka köyhän elämä tulee muuttumaan, pieneläleläiset saavat satasensa, työllisyys ja palkat nousevat, valtion velka pienenee ja vienti elpyy.

      Joopatijoo.

    • Huomenta uuteen päivään, kaunis siitä muodostuu ja lämmin.
      Otto nimipäiväsankarina, onnea, enpä tunne sen nimisiä, otto on kyllä tuttu pankki automaatissa, nykyisin vähemmän kun kortilla maksaa.
      Olen todella harmistunut, sillä edustajistamme toinen putosi tarkastus laskennan tuloksena ja tietenkin minun äänestämäni, 29 ääntä hänet pudotti, mutta neljä vuotta on lyhyt aika ja ikä vasta 44, uusinta silloin.
      Näin se elämä kuljettaa, juhlista harmitukseen.

      Niin lupauksia on annettu joka puolella, mutta nähtäväksi jää ja uskon vakaasti, että paljonkaan ei niistä tarvitsevat pääse nauttimaan, koska aina on toinenkin näkökanta asioiden kulussa.
      Kunpa nyt edes hallitus rakentuisi.

      Näin on, miten ynnämuu toteaa, tähän äänestämiseen ne vaikuttamiset loppuvat.

      Sipilällä oli kantana, tulos tai ulos, hän toteutti sen, oman parhaansa kaiketi yritti, pieneksi se jää yhden ihmisen kohdalla kuitenkin.

      Mielikki.mummolle aurinko rupeaa paistamaan ja pikkuhiljaa kunto korjaantuu.
      Mukava on , että mökille pääsitte Kaisan kanssa, on se kevään tulo siellä paljon selkeämpää ja aurinkokin lämpimämmin paistaa;)
      Lasten näkeminen ilon nostaa ja tapaaminen voimia antaa.


      Sini-sirkku voimiaan sai ponnistaa, kun ilmeisesti hieman painavampi avustettava kohdalle sattui, meitähän on.
      Varoitin jo heti lääkärin puheille mentyäni, että älä sitten painosta ala puhumaan, sen suhteen ei tuloksia saada, sanoi, että ei tarvitsekaan, lautasmallia vaan käytä edelleen.
      Voimisteluani kiitteli, lihasten vahvistaminen onkin tärkein asia tässä iässä kehoitti vaikka tanssahtelemaan;)
      Tiedä vaikka sitäkin pystyn tekemään, nyt ainakin tuntuu mukavammalta.

      Tuosta maahanmuutto politiikasta riittää keskustelua ja näin pitää ollakin.
      Kaikki muuttajat eivät toki läheskään hankaluuksia tuota, pitäisi vaan saada ne ei tervetulleet erotettua maahan tulijoiden joukosta.
      Ihmiset on ihmisiä joka paikassa ja joka paikkaan siunaantuu myös kielteisiä aineksia, niitä löytyy omasta maastammekin, jopa kansan edustajista.
      Toivoa sopii, että hallintaan pystyvät päättäjät tässä asiassa.

      Hurskainen mainitsi tuon lauma henkisyyden ja se kyllä pitää paikkansa monen asian kohdalla, milloin sensaatio hakuisten perässä kuljetaan ja ei omaa ajatusta todellakaan yritetäkkään rasittaa.
      No se on ainakin helppoa silloin, kun vastuuta ei ole.

    • Taas karkasi, nyt yli innokkaaksi koneeni on tullut, pitäähän ne toivotukset kaikesta hyvästä päästä sanomaan;)
      Tänään kerhopäivä, mutta sitä ennen tytär loma päivänsä uhraa ja vie mummon shoppailemaan;)
      Oikein rattoisaa päivää ja Pääsiäiseen valmistumista!

    • Olen seurannut vaaleja innokkaasti kun olosuhteet on olleet sellaiset että on ollut pakko olla enimmäkseen sisätiloissa.
      Rinne ei oikein vakuuta, epäilen että tuli liian nopeasti töihin sairaslomalta.
      Halla-aho on järkkumätön kannanotoissaan, ei lupaile liikoja. Kannatuksen suuruudesta yllätyin.
      Nyt sairastellessa olen jututtanut hoitohenkilökuntaa, kaikki ovat sitä mieltä että asiat ovat huonommin kuin ennen. Samoin taksikuskit ovat ärtyneitä, moni on lopettanut kokonaan. Monen mielestä entinen systeemi olisi ollut parempi.
      Nyt on taas jännitettävä millainen hallitus meille saadaan.
      Aurinko paistaa kirkkaasti, ulos tekisi mieli. En ole päättänyt lähdenkö ajelemaan kylille pesemään pyykkiä vai panenko uunin lämpiämään. Onneksi saa vielä lämmittää mökkiään puilla vaikka se onkin ilmaston kannalta paha juttu ?
      Joskus vähän huvittaa kun aikuiset ihmiset puhuvat ihan pokkana mitä meidän pitää tehdä että ilmastonmuutos pysähtyy. Siis meidän, en ole kuullut kenenkään innokkaimman sanovan sanaakaan suuremmista saastuttajista kuin me suomalaiset olemme.
      Tietysti pitää tehdä osuutensa meidän kaikkien, mutta emme silti voi pysäyttää ilmastonmuutosta yksin, ollaan liian pieni maa ja kansa.
      Olen jo vuosien ajan kierrättänyt ja lajitellut, tehnyt sen minkä voin, joku sanoi että lihan syönnin olisi loputtava meiltä kokonaan 2030 mennessä, oli hyvin nuori ja innokas, pienistä asioista tulee tietenkin suuria kun niihin osallistuu koko maapallon asukkaat.
      Olen ollut kasvissyöjä pätkittäin, pärjäisin hyvin ilman lihaakin mutta kovin ehdottomaksi en ala.
      Että tällaista tänään olen miettinyt.

      • USEIN_olen_ajatellut

        Mitä meillä on 5 ja Kiinassa 900?

        Miljoonia ihmisiä.

        Intia, ja kaikki muutkin Aasian ... ja Afrikan koko ajan nopeasti lisääntyvät kansat, ja Europankin väkirikkaat maat!!

        Samaa mieltä edellisen kanssa tästä hänen kirjoittamastaan:

        " Joskus vähän huvittaa kun aikuiset ihmiset puhuvat ihan pokkana mitä meidän pitää tehdä että ilmastonmuutos pysähtyy. Siis meidän, en ole kuullut kenenkään innokkaimman sanovan sanaakaan suuremmista saastuttajista kuin me suomalaiset olemme.
        Tietysti pitää tehdä osuutensa meidän kaikkien, mutta emme silti voi pysäyttää ilmastonmuutosta yksin, ollaan liian pieni maa ja kansa.
        Olen jo vuosien ajan kierrättänyt ja lajitellut, tehnyt sen minkä voin, joku sanoi että lihan syönnin olisi loputtava meiltä kokonaan 2030 mennessä, oli hyvin nuori ja innokas, pienistä asioista tulee tietenkin suuria kun niihin osallistuu koko maapallon asukkaat.
        Olen ollut kasvissyöjä pätkittäin, pärjäisin hyvin ilman lihaakin mutta kovin ehdottomaksi en ala.
        Että tällaista tänään olen miettinyt. "


      • suurin.syy
        USEIN_olen_ajatellut kirjoitti:

        Mitä meillä on 5 ja Kiinassa 900?

        Miljoonia ihmisiä.

        Intia, ja kaikki muutkin Aasian ... ja Afrikan koko ajan nopeasti lisääntyvät kansat, ja Europankin väkirikkaat maat!!

        Samaa mieltä edellisen kanssa tästä hänen kirjoittamastaan:

        " Joskus vähän huvittaa kun aikuiset ihmiset puhuvat ihan pokkana mitä meidän pitää tehdä että ilmastonmuutos pysähtyy. Siis meidän, en ole kuullut kenenkään innokkaimman sanovan sanaakaan suuremmista saastuttajista kuin me suomalaiset olemme.
        Tietysti pitää tehdä osuutensa meidän kaikkien, mutta emme silti voi pysäyttää ilmastonmuutosta yksin, ollaan liian pieni maa ja kansa.
        Olen jo vuosien ajan kierrättänyt ja lajitellut, tehnyt sen minkä voin, joku sanoi että lihan syönnin olisi loputtava meiltä kokonaan 2030 mennessä, oli hyvin nuori ja innokas, pienistä asioista tulee tietenkin suuria kun niihin osallistuu koko maapallon asukkaat.
        Olen ollut kasvissyöjä pätkittäin, pärjäisin hyvin ilman lihaakin mutta kovin ehdottomaksi en ala.
        Että tällaista tänään olen miettinyt. "

        Miksei kukaan nosta esille sitä juurisyytä eli tolkutonta lisääntymistä ? Rikkaammat maat tukee väestöräjähdystä, jos luonto yrittää karsia . Jopa pakolaisleireillä lisäännytään tolkuttomasti, sitten ollaan hinkumassa hoitoon tänne pohjolaan saakka. Lisääntyminen ei ole vain oikeus, vaan on velvollisuus hoitaa jälkeläisensä.


      • suurin.syy kirjoitti:

        Miksei kukaan nosta esille sitä juurisyytä eli tolkutonta lisääntymistä ? Rikkaammat maat tukee väestöräjähdystä, jos luonto yrittää karsia . Jopa pakolaisleireillä lisäännytään tolkuttomasti, sitten ollaan hinkumassa hoitoon tänne pohjolaan saakka. Lisääntyminen ei ole vain oikeus, vaan on velvollisuus hoitaa jälkeläisensä.

        Minäkin olen ajatellut että miksi asioista ei voi puhua kuten ne oikeasti ovat.
        Perimmäiuset syyt uppoavat pikkuasioilla näpertelyyn.
        Puhutaan mitä jätämme lapsillemme jos ajamme autoa tai syömme lihaa, väestöräjähdyksestä vaietaan. Afrikasta ihmiset lähtee paremman elämän toivossa muualle, lapsemme joutuvat ottamaan vastaan miljoonat tulijat.
        Ilmastonmuutoskin vaikuttaa pakolaistulvaan, kuivuus ja kuumuus vievät elämisen mahdollisuuden.


      • Puoluepolitiikkaa_ei
        suurin.syy kirjoitti:

        Miksei kukaan nosta esille sitä juurisyytä eli tolkutonta lisääntymistä ? Rikkaammat maat tukee väestöräjähdystä, jos luonto yrittää karsia . Jopa pakolaisleireillä lisäännytään tolkuttomasti, sitten ollaan hinkumassa hoitoon tänne pohjolaan saakka. Lisääntyminen ei ole vain oikeus, vaan on velvollisuus hoitaa jälkeläisensä.

        saa väestöräjähdykseen tuoda.

        Tolkuton lisääntyminen on väärin, ihminen on yksiavioinen, hänellä ei voi samanaikaisesti olla 4 vaimoa, joita käy pitämässä raskaana.

        Tuolloinhan geenitkin yksipuolistuvat, veljiä ja sisaria on liikaa.

        Jollain uskonnolla on vääristynyt kuva miesten ylivallasta.

        Tasa-arvoisuus on oikein.


      • Anonyymi
        Puoluepolitiikkaa_ei kirjoitti:

        saa väestöräjähdykseen tuoda.

        Tolkuton lisääntyminen on väärin, ihminen on yksiavioinen, hänellä ei voi samanaikaisesti olla 4 vaimoa, joita käy pitämässä raskaana.

        Tuolloinhan geenitkin yksipuolistuvat, veljiä ja sisaria on liikaa.

        Jollain uskonnolla on vääristynyt kuva miesten ylivallasta.

        Tasa-arvoisuus on oikein.

        Sitaattimme sanoja on tasa-arvon suomalainen uranuurtaja, kirjailija, lehtinainen, liikenainen ja yhteiskunnallinen vaikuttaja.

        Ruotsalainen naisasianainen innosti Minna Canthia:

        "SITAATTI Suomen ensimmäinen huomattava naiskirjailija Minna Canth (1844–1897) ehti jo omana aikanaan nousta kuuluisaksi ottamalla kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin.

        Samalla Minna Canth välitti uusia eurooppalaisia ajatuksia kuten naisasiaa sekä romaaneissaan, novelleissaan, näytelmissään että myös lehtikirjoituksissaan ja keskustelupiireissä."

        ”Naiskysymys ei ole ainoastaan naiskysymys vaan ihmiskunnan kysymys.”

        Tämän ovat osoittaneet todeksi nuo valtiot,
        joissa naisia kohdellaan väärin.

        v


      • Anonyymi
        USEIN_olen_ajatellut kirjoitti:

        Mitä meillä on 5 ja Kiinassa 900?

        Miljoonia ihmisiä.

        Intia, ja kaikki muutkin Aasian ... ja Afrikan koko ajan nopeasti lisääntyvät kansat, ja Europankin väkirikkaat maat!!

        Samaa mieltä edellisen kanssa tästä hänen kirjoittamastaan:

        " Joskus vähän huvittaa kun aikuiset ihmiset puhuvat ihan pokkana mitä meidän pitää tehdä että ilmastonmuutos pysähtyy. Siis meidän, en ole kuullut kenenkään innokkaimman sanovan sanaakaan suuremmista saastuttajista kuin me suomalaiset olemme.
        Tietysti pitää tehdä osuutensa meidän kaikkien, mutta emme silti voi pysäyttää ilmastonmuutosta yksin, ollaan liian pieni maa ja kansa.
        Olen jo vuosien ajan kierrättänyt ja lajitellut, tehnyt sen minkä voin, joku sanoi että lihan syönnin olisi loputtava meiltä kokonaan 2030 mennessä, oli hyvin nuori ja innokas, pienistä asioista tulee tietenkin suuria kun niihin osallistuu koko maapallon asukkaat.
        Olen ollut kasvissyöjä pätkittäin, pärjäisin hyvin ilman lihaakin mutta kovin ehdottomaksi en ala.
        Että tällaista tänään olen miettinyt. "

        Tosi isojen maiden väkiluvun tarkistus yllätti. Kiina 1. 1.420 miljardia v.2019. Intia 2. 1.339 miljardia v.2017. Nuo aasian jättiläiset lähes tasoissa väkimääriltään.

        Meinaan vaan että maapallon liikalämpeneminen ei juuri vähenisi vaikka suomessa siirryttäisiin kulutustasoon, aikaan sata vuotta taaksepäin.
        Itse kierrätän vähäiset jätteeni. Muovit, pahvit, paperit, metalli ja kaatopaikkajäte vielä erikseen. Biohajoavat kompostiin.

        Kun mustamuurahaiset valtaavat kompostin (muka liian kuivuuden takia) en henno sitä kääntää ennen uusien murkkukansalaisten lentoonlähtöä. Se hidastaa tietysti kompostin maatumista. Ne ovat olleet täällä 100 miljoonaa vuotta, me paljon vähemmän.
        Muistihan on tunnetusti lyhyt. En kuitenkaan muista näin lämmintä kevätkautta kapinan jälkeiseltä ajalta. Aurinko tarttuu hurjasti naamaan kuten ennenkin.
        Mielellään sitä tekisi enemmän päivässä, mutta väsymisoireet pakottavat kuuntelemaan ja hiljentämään vauhtia.

        Muuten hyvä että meillä on netissä tälläinen palsta. Onneksi SkillaNilla ei ole hoitoa vaativaa ok-taloa. Eipä netissä vastaavaa palstaa löydy vaikka kuinka plaraa.
        Oli hieno päivä toimitella sitä sun tätä. Vielä ainakin muutama ajankohtaan verrattuna lämmin kevätpäivä vielä tulossa.

        Mut jalat maassa; napapiirille meiltä "etelästä" on matkaa vain tuhat kilometriä, paikasta riippuen.


      • Anonyymi

        Tekotapa kiiinnostaa mamuja, monta vaimoa nuorella miehellä eri osoitteissa erityistukien varassa.

        Mies sanoi, kun on tehnyt viisi lasta, ei enää ikinä tarvitse käydä töissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekotapa kiiinnostaa mamuja, monta vaimoa nuorella miehellä eri osoitteissa erityistukien varassa.

        Mies sanoi, kun on tehnyt viisi lasta, ei enää ikinä tarvitse käydä töissä!

        Ei ne kyllä ole käyneet töissä vaikka ei ole ollut ensimmäistäkään lasta. Mutta kyllä lasten avulla saa aina isomman asunnon ja enemmän tukia kuin lapseton saisi. Ne yh-äiteinä yhteiskunnan tukemat saa joka vuosi uuden lapsen , ihan väärä nimitys se yksinhuoltaja, koska yhteiskunta on se joka huoltaa ja maksaa kaiken. Nyt on taas tuberkuloosia päiväkodeissa, pienet lapset siellä ahtaasti kuin silakat suolassa taudin tartuttajien kanssa.


      • Anonyymi

        Niin ja koululuokissa kieltä osaamattomina viemässä koko huomion resurssit omilta lapsiltamme.
        Ja aikuisilla lapsillamme ei ole mahdollista saada asuntoa työnsä läheltä esim pääkaupungissa,, joten turhaan se Rinne lapsentekotalkoisiin suomalaisia yllyttää. ei llapsia voi kadulle tehdä.
        Naimisiinkaan eivät enää mene juuri asunnottomuuden takia, vaikka lahjakkaita koulussa ovat olleetkin ja ahkeria.


        Ja lkomaanelävät pilkkaavat suomalaisia hölmöiksi.

        Me kun vain yritetään olla EU-lle mieliksi. Tehdä niinkö sieltä käsky tulee.



        --


    • Nukuin pitkään. Eilinen päivä ulkona puhtaassa ilmassa nukutti. Kasvoni sai annoksen D-vitamiini, aurinko sopii ihalleni.

      Ihmetyttää minuakin halu pelastaa maailma siten, että suomalaisen maaseudun tulipesät on uusittava. Eihän korvessa ole enää montakaa kyläpahasta, joissa savu nousee mökin piipusta talvisyönnä.

      No, eihän tätä nuoret cityvihreät ymmärrä.

      Pääsiäisenä tupruttaa savu rantasaunani piipusta. Tein keramiikkalinnunpöntön ja laitan upean uuden kodin saunamökin takaseinälle odottamaan kesävieraita.

      Nyt ulos, nauttimaan kevään etenemisestä sillä vielä on korvessa puhdasta ilmaa.

      • kauhistuttavaa

        Kuka hullu tekee keramiikasta lintupöntön !!!??? Jos sinne erehtyy joku munimaan, ne munathan rikkoontuu kivikovalla alustalla. Pönttö on tiivis, ei hengitä vaan homehtuu . Jos poikaset onnistuu kuoriutumaan, ne ei pääse liukasta seinää pitkin ulos. Toivottavasti pöntön kuvatus halkeaa . Menekin tekemään eläinsuojeluun ilmoituksen. Tuo on eläinsuojelu rikos !


      • kauhistuttavaa kirjoitti:

        Kuka hullu tekee keramiikasta lintupöntön !!!??? Jos sinne erehtyy joku munimaan, ne munathan rikkoontuu kivikovalla alustalla. Pönttö on tiivis, ei hengitä vaan homehtuu . Jos poikaset onnistuu kuoriutumaan, ne ei pääse liukasta seinää pitkin ulos. Toivottavasti pöntön kuvatus halkeaa . Menekin tekemään eläinsuojeluun ilmoituksen. Tuo on eläinsuojelu rikos !

        Oli vaikea toteuttaa raskaan linnunpöntön laittoa saunamökin seinää vasten, mutta pihapiiristä löytyi loistava paikka pöntölle kahden koivun välistä. Oviaukko itään, metsikköön päin, aurinko ei porota eikä tuulet haittaa. Reippaan kahden metrin korkeudessa, kyllä kelpaa lintuperheen astua tupaan. Oviaukon alla soma istahduspuu emolle.

        Kuva pöntöstä profiilissani 🐦


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Oli vaikea toteuttaa raskaan linnunpöntön laittoa saunamökin seinää vasten, mutta pihapiiristä löytyi loistava paikka pöntölle kahden koivun välistä. Oviaukko itään, metsikköön päin, aurinko ei porota eikä tuulet haittaa. Reippaan kahden metrin korkeudessa, kyllä kelpaa lintuperheen astua tupaan. Oviaukon alla soma istahduspuu emolle.

        Kuva pöntöstä profiilissani 🐦

        Oletko kenties ottanut kuvan omasta itsestäsi:
        "Kuva pöntöstä profiilissani"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kenties ottanut kuvan omasta itsestäsi:
        "Kuva pöntöstä profiilissani"

        Nyt se on sitten tapahtunut rekisteröitymispakko.

        Rekisteröimättömät sulautuvat massaan, se massa kiemurtelee kuin purukumiin jumittuneet aaveet.

        Hienoa me rekisteröityneet olemme yksilöitä omia persoonia.


    • rauhaisa

      Kuka ihmeen hapannaama stalkkaaja sekaantuu lähes jokaisen puheenvuoroon? Tiehesi täältä, emme kaipaa hyökkäyksiäsi rauhaisaan pirttiimme.
      piste

    • Anonyymi

      Iltaa!
      Kaunis kevätpäivä 17.

      Tähän päivään onkin hyvä jättää hyvästit kahvipirttiin. En aio rekisteröityä.

      Kaunis kiitos pirtin emännälle ja kiitos myös muille kirjoittajille! On ollut mukavaa piipahtaa pirtissä lukien muiden kuulumisia ja niitä omia pieniä kertoen.
      Tänäänkin nautin maitokahvin ja ison korvapuustin.

      Oikein aurinkoista kevättä ja kesää kaikille!

      raakile.vielä

    • Tänään minulla oli kova töpäivä - ainakin kuntoon nähden. Pesin ikkunat.
      Kukapas muu. Siinähän tuo meni.
      Olen ymmälläni "raakile. vielä "viestistä." Onko tullut kirjautumispakko?
      Voihan kuitenkin ehkä "allekirjoituksen tehdä?" Kirjaiutuminenkaan ei
      pysy, ellei ole riittävän vikkelä. Tulee ilmoitus: et ole kirjautunut vaikka
      kirjautuminen on päällä. Voisi S 24 antaa selkeän selityksen!

      • Miksi pitäisi selityksiä saada. On ollut tiedossa, että rekkautumispakko tulee. Myös kirjautuminen voi kesken kirjoituksen loppua. Kopio teksti meme ja kirjaudu, palaa ja liitä.


    • Kaunista aamua ja kiirastorstaita.
      Valto onniteltavana tänään, siis onneksi olkoon.
      Ikävä kuulla, että et enää aio pirtissä käydä raakile.vielä, jospa voisit ajatella rekkautumista?

      Missä lienee vika, vai vanhenemisessako, kun tuntuu, ettei pirttikään ole enää entisensä, liian tosikkomaiseksi on elämäni tullut, tai vaan kyllästyminen.

      Ynnämuu kirjoitit tuosta kirjautumisen katoamisesta ja kyllä se kysymyksiä herättää, miksi ei voisi olla pysyvästi kirjoittamisen ajan, hankaloittaa kaiken kaikkiaan tätäkin hommaa.
      Kun kone vielä hidastelee, meinaa hermot mennä, jos niistäkään enää mitään on jäljellä;)

      Lintupöntöt ovat ajankohtaisia, alkaa jo tiaisilla olla kiire pönttöön, että ehtivät ennen kirjosieppoja, jotka useinkin häätävät tiaiset ulos.

      Kyllä meillä on naisten asema hyvällä mallilla, ainoastaan tuo palkkaero vielä puhuttaa, sinnikkäästi on naiset asioitaan hoitaneen, Minnasta alkaen
      .
      Tuo ilmasta puhe meinaa paisua yliäyräitten, kohta kaikki on kiellettyä ja onhan tosi, että meidän pienen valtion säännöt ei paljonkaan hetkauta muuta maailmaa, missä suurempi tarve olisi miettiä asioita.
      Joissakin maissa on ruuasta pula, meillä siitä tehdään kovin monimutkaiseksi tuleva asia.
      Kyllä entinen elämän meno ruuan suhteen olisi ihan hyväksyttävä, mässäily on eri asia.

      Väestön kasvu noissa etelän maissa olisi saatava hallituksi ja varmaan ei kukaan kotimaastaan lähtisi, ellei elämän mahdollisuudet loppuisi.

      Rinteelle toivon jaksamista, ei kovin helppo ole tuo nykyinen tilanne.
      Olen lueskellut tämän Halla-ahon kirjoituksia ja aina voi vakuuttua, että jyrkkiä on mielipiteet, viisautta on miehellä, mutta ei ehken joka asia ole kohdallaan.

      Tästä politiikasta ei sitten tämän enempää.

      Hurskainen ilmeisesti pirtin olemassa oloa kiitti anonyyminä, voisikos viestin perään vaikka laitta joku tunnistettava nimi, kun aina ei osaa rivien välejä tulkita;)
      Muutokset ei aina kaikkein parhaita ilmiöitä esiin tuo.

      Nyt ikkunan pesuun, ajattelin kahdesta huoneesta ne pestä ja loput sitten pääsiäisen jälkeen.
      Auringon paisteen odotan siirtyvän talon toiselle puolen, ehkä saa paremman tuloksen täten pesusta.
      Pitäkää peukkua, että kestän tikkailla;)

      Oikein aurinkoista pääsiäiseen laskeutumista, usein pitkä perjantai on ollut pilvinen, miten vuonna.?

      • Anonyymi

        Moro Pirttiin. hurskainen tässä. Lähes kesäiset päivät ovat hullaannuttaneet itseni lisäksi netinkin. Tänään se ei huolinut muuta rekisteröimätöntä nimimerkkiä kuin anonyymin.
        En olisi malttanut lopettaa ulkotupsimista kun aurinko paistoi pihatyömaalle. Laskenlehdet kukkivat. Illantullen surviaissääsket ovat aloittaneet ikiaikaisen iltatanssinsa ylös ja alas. Sitä ovat varmaan tuhannet sukupolvien ihmiset voineet seurata. Harmittomia pikkuihmisiä. Sukulaisolentoja miljardin vuoden takaa ehkä?

        Siitä kotiseudun kevätihmeestä riittäisi hupattamista. Paljon idyllisempää tai eloisampaa kuin meitin taajamamaisemaluonto.
        Laulurastaat siellä lurittelevat, lehtokurppa lentää ja kurnuttaa aukeaman reunoilla. Koivut antavat mahlaa, jos joku niiltä sitä pyytää. Pimeän tulo siellä viipyy kauemmin kuin meitillä täällä. Saisin omistajaveljeltä sinne avaimen. Savusaunakin olisi siellä käytössä eikä maksaisi mitään. Mut aikaahan ei tietenkään ole, eikä rahaa reissunpäälle lähtee, sano.


    • Aurinkoista kiirastorstain aamua ! Aurinkoa ja lämmintä on luvassa koko pääsiäisen ajaksi, mahtaako enää vapuksi riittää. Saimme veneen vesille, eilen olimme ensimmäisellä koepurjehduksella kimmeltävällä ulapalla vesilintujen äänekkäässä maailmassa. Saa olla taas varuillaan, ettei lokki tai tiira ala pesiä veneen katolle, laitoin videonauhaa liehumaan pelokkeeksi sekä muovisen haukan.

      Meillä on ohjelmassa sukulaisen häät pääsiäismaanantaina, kansallispukuja toivotaan naisille asuiksi, mikäli sellaisen omistaa. Minulla on karjalainen Kaukolan puku, äiti aikoinaan itselleen käsin tekemä. Puvussa on tummansininen liivi puna-keltaisin kirjailuin, tummansinisen pitkän hameen helmassa on punainen raita ja naineelle naiselle pukuun kuuluu pieni valkea pellavahuntu, pitsikirjailtu esiliina ja pusero valkeat sekä puserossa suuri paljesolki. Sukat olivat kadonneet, jouduin tilaamaan valkeat sukat Vuorelmalta. Kenkinä käytän mustia avokkaita. Kuoroaikoina puku oli ahkerammassa käytössä, mutta tuntuu juhlalliselta pukeutua siihen, kun tulee sopiva tilaisuus.

      Rekkaamattoman nimikerkin käyttö loppui, mutta voihan sen allekirjoitukseksi laittaa, ellei halua rekkautua. Toivottavasti uudistus ei estä ketään halukasta kirjoittelemasta.

      Toivotan kaikille rauhaisaa, virkistävää ja miellyttävää pääsiäisen aikaa sekä iloista kevätmieltä !

      • Anonyymi

        Iloista paasiaista kaikille taalta USA sta olen entinen Uzma


    • Hyvää iltapäivää!
      Tänään täällä mittari lähenteli 17. Täytyihän sitä ulkoilmassa istuskella
      market reissun yhteydessä.
      SkillaN epäili vanhenemisen vaikuttaneen siihen, että elämänmeno on
      tuntunut tulleen tosikkomaisemmakasi. No joo...itsekullakin niitä merkkjä
      on. Sen verran luulen tuntevani itseäni, että tosikkomaisuutta toisinaan
      poden. Ainahan siihen on olevinaan "joku syy." Mulla on nyt kolmatta kuuta
      ollut sellainen tilanne, että huvittuneiuuskin ei toimi. Ja kun pohjalla on
      "jörrikkämäinen" luonteen piirre, jota on koulutettu "olemaan asiallinen",
      niin siinähän on eväät tosikkomaisuuteenkin.
      Tästä sitä vaan on puskettava eteenpäin päivästä toiseen. Nyt jo alkaa
      auttaa tuleva kevätkin. Kyllä se tästä... hyvää jatkoa teille!

    • On aikoja varmaan kaikilla meillä, jolloin tosiasiat vaativat keskittymistä, jotta niistä selviää. Ihminenhän on jo oppinut tähän ikään, milloin on aika suorittaa ja milloin levätä.
      Yleensä joutuu karsimaan ylimääräiset työt ajoissa, ennenkuin ne invalisoivat ihan liikuntakyvyn. Minä pidän hyvänä kun ikäihmiset vielä huolehtivat asioistaan ja toimittavat itse asiansa.

      Meidän ikäpolvemme onkin ensimmäisiä tietokoneaikana, jolloin on etu hallita tämäkin monen asian helpottava apuväline :))

      Kaikkea pääsiäisiloa ja auringon paistetta sydämiin!

    • Kaunista Pitkäperjantain aamusta, harvinaista on, että aurinko paistaa, ehtii se vielä sadettakin antaa, näin ennusteet kertovat.
      Eilen olin ahkera ja rohkeakin, tikkailla ja ikkunalaudalla kiipeilin, kolme ikkunaa pesty ja verhot vaihdettu, enkeli oli vierelläni, mitään pahaa ei tapahtunut.
      Karmien ja ikkuna lautojen pesu hankala ulkoa päin, on pieni tuuletus ikkuna kiipeillen pestävä.
      Vähän pinnaten tein työt, pölyhuiskulla vaan taulujen päälliset hapsin, en jaksanut tauluja alas ottaa.
      Vielä on olohuone ja parveke odottamassa, sitten pääse"puutarha "hommiin.

      Hyvin pakottava terve oli välillä istahtaa, mikä sekin on viisautta, kuten sini-sirkku totesit.
      Samaa mieltä myös tuosta itse hoidettavista asioita, kyllä se mieltä virkeänä pitää, kun saa itse pohtia ja muistaa laskunsa ja asiansa.

      Sanoisinko ynnämuu sinusta, perus suomalainen mies olet, ei liikoja hempeile, muuta aina paikalla ja tekemässä kun tarvetta tulee.
      Oma mieheni oli myös hyvin pidättyväinen puheissaan, mutta teot kun oppi lukemaan, sieltä se hellyys esiin tuli.
      Pitkä avioliitto, siinä sitä oppii sanattomatkin asiat lukemaan.

      Varmaan saattekin häissä nähdä periteisiä kansallispukuja, mikä aika harvinaista tänä päivänä.
      Niin ne kesän riemut alkaa Ramoonan perheessä myös veneillen, uskon että nautinto sekin.
      Tuo nimimerkin tai nimen salliminen kaiketi onnistuu viestin sisällä edelleen.

      Mukava saada terveiset sieltä rapakon takaa ja hyvän voinnin terveiset sinne sinulle Uzma ja toivon joskus kuulevani kuulumisiasi.

      Hurskainen herkistynyt kevään myötä muisteloihin ja onhan mukava, että muistoja löytyy.
      Uskon helpolla, että pihalla olo miellyttää ja siellä se jälkikin näkyy.

      Tänään sitten kuntoa levon kanssa yritän tasoittaa, sen verran kova oli eilinen päivä, pyykitkin tuli pestyä.
      Näyttää hieman harmaaksi ilma muuttuvan, ehkä se perinteinen sää meidät tavoittaa.
      Kaikkea mukavaa kuitenkin päivänne viettoon.
      Pilvi on juhlinnan kohteena tänään, onnea!

    • Pitkäperjantain taivas on puolipilvinen, aurinko paistaa ja tuulenvire heikko.

      Eilinen päiväsyön meni mökillä lehtisavotassa. Vielä jäi haravoitavaa, mutta kevätkin on etuajassa. Lunta ei juurikaan ole, mutta multainen kallion päällä oleva maa routii kumpuillen, kyllä se paikoilleen asettuu jahka aurinkoa ja sateita pinnalleen saa.

      Mökki sisältä on vielä siivoamatta, mutta ensin piha. Saunaan olen vienyt täältä kaupungista vettä. Ehkäpä lauantaina nousee savu saunan piipusta. Esikoinen palasi sateisesta ja tuulisesta Islannista ja ajelee aurinkoiseen korpeen vaimonsa kanssa lauantaina.

      Eilinen ilta oli taloyhtiön ilta. Taloyhtiön hallitus kokoontui uuden isännöitsijän toimistoon. Nyt taloyhtiö tuntuu olevan oikeissa käsissä. Olimme onnellisia tulevasta kesästä, jonka aikana autio pihapiirimme saa uuden ilmeen ja aidat joilla jokaiselle asunnolle määräytyy oma yksityinen alue.

      Isännöitsijälle oli hyvin selvää, että mitään omavaltaista ei tule hänen johdollaan tapahtumaan vaan kaikista asioista neuvotellaan osakkaiden kesken.

      Jaa nyt pitäisi aloittaa tämän päivän hommat. Palannen illemmalla fantasiamaailmaani sillä olen asentanut keramiikasta tekemäni kylpyhuoneen paikoilleen. Hermannin talon tuparit pidetään tänä iltana 😊 Kuvasarjat laitan myöhemmin blogiini.

      Ensin kuitenkin aamiaiselle ja sitten mökille harjan varteen.

      Rauhaisaa pääsiäistä kaikille 🐦

    • Aurinkoista Pitkäperjantaita.
      Eilen tuli Helsinkiläiset, kyllä lapset muuttuvat nopeasti, pienempi vähän vierasti kun ei olla nähty aikoihin.
      Hän on kuin edesmenneen mieheni inkarnaatio. Yhtä vilkaskin ja ulkonäkö ihan ihmetyttää kuinka voikin olla isoukkinsa näköinen.
      Vanhempi 14-vuotias poika on venähtänyt lähes 190 cm pituiseksi, pelaa koripalloa, pärjää hienosti kun on pituutta.
      Tyttären kanssa muistelimme menneitä, oli oikein mukavaa viettää iltaa heidän kanssaan. Kun on kuusi henkeä nukkumassa niin katsoin parhaaksi tulla mökille yöksi. Onneksi on iso asunto niin sopivat.

      Aurinkoisia pääsiäispyhiä kaikille.

      • Anonyymi

        Kiitos ja samoin sinulle! toivottaa Miaelina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos ja samoin sinulle! toivottaa Miaelina

        Mitä niin erikoisen hyvää satu sinun viestissä oli, että ihan kaksi peukkua kävit pistämässä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä niin erikoisen hyvää satu sinun viestissä oli, että ihan kaksi peukkua kävit pistämässä ?

        Laitoin yhden peukun ja ihan mielelläni.
        Älä viitsi jaksaa.


    • Niinpähän Hurskainenkin tuli tietoiseksi, että Anonyymi on ainoa nimmari
      kirjautumisen ohella tässä muuttuneessa menossa. Hyvinhän se käy
      "ilmoittautuminen" tekstissäkin, kuten Hurskainen tekikin.
      En tiedä, mikä korjaus tämä muutos oli. Minulle on aivan sama, käytän
      kirjattua nimmaria. Olisi kyllä hyvä, että se kirjaus pysyisi. Eihän minulla
      ole sellaista kirjoitettavaa, jota pitää piilottaa. Ja jos olisikin, niin
      silloin on paras olla kirjoittelematta:))

      Taitaa siitä olla kymmenkunta vuotta, kun hankin läppärini. Muutama päivä
      siitä aloin tuhertaa tekstiä. Onhan tässä ollut omat mielenkiintonsakin. Ei
      kaikki ole ollut edes "turhanpäiväistä." Kahvipirttiinkin sotkeennuin vähitellen
      mukaan. Paras osahan tämä on kirjoittelupaikoistani. Noo... jotenkin
      lipsahti muisteluiksi. Siinä on ajatus, että joskushan tämäkin jo kuihtunut
      harrastukseni lopahtaa. Toistaiseksi kuitenkin mukana...vaikka "pienemmillä
      eväilläni." Komea päivä oli tänään ja taitaa olla huomennakin!

    • No niin!
      Kun painoin lähetysnappia, rekkaukseni näkyi. Siinä samassa se häipyi ja
      tuli ilmoitus, että et ole kirjautunut.
      Kun menin etusivulle, kirjautumien oli siinä edelleen. Täytyi kirjautua ulos
      ja rekisteröityä uudelleen. Sitten ottaa kopioitu teksti - no onnistuihan se.
      Tekstini kyllä "enteili " tätä. Ei tämä kirjoitteluni enää ole "koko maailmani."
      Jos se nyt hankalaksi menee, voin katsella jotain muutakin. Tarpeeni
      mukaan. Hyvää illan jatkoa!

    • Anonyymi

      Pidän jotenkin falskina tätä ylläpidon anonyymi-uudistusta. Rekattua nikkiäni en halua kuitenkaan käyttää. Toisaalta helppoa on muuttaa sitä.
      Päivääni himmensi nuha-lämpöilyn uudelleen esiin pompsahtaminen. Pamol F 500 kohensi oloa niin että ulkonakin saattoi vähän oleilla ta tupsiakin.
      Omenapuun leikatuista haaroista ja oksista katkon tarpeellisia sytykkeitä klapiuuneihin. Kaatopaikka huolisi ne kyllä ilmaiseksi biojätteisiin.

      Päässä kihisee monitaajuisesti parhaillaan. Joitakin ihmisiä se häiritsee enemmän. Muistan että pikkusantusta asti päässä on milloin vinkunut, milloin vonkunut. Hällä nyt niin iankaikkista merkitystä.

      Kuivahtanut luonto vaatisi nyt kevätsateita. Pieniä maastopalosammutuksia on jo tehty kun ihmiset eivät luovu roskiensa tonteillaan polttamisesta. Ehkä nousviikolla jo sataa ripsauttelee. Katsellaan.

      • Anonyymi

        Unohin eilen tietysti nämä uudet säännöt. Kuten SkillaN kirjoitti ei sitä entistä nimimerkkiä olisi tekstin sisältä poistettu. Tässä tapauksessa hurskaista.

        Funtsasin pihatupsia tehdessäni tuota kirjautumisasiaa useaan kertaan. Pääkopassa pyöri kuitenkin realistisempiakin juttuloi kuin netissä kirjoittaminen.
        Pääovi taloon alkoi temppuileen toissapäivänä. Abloylukon liipasin, se kieli ei lukitu koska roudan sulamisen aikaan ovi vääntyy, eikä kieli ylety enää koloonsa.

        Eilen hätäpäissäni ( ei nurkkakaappitilanne ) tein reikälevystä tilapäiset ulokkeet oveen. Löysin siihen halpahallin riippulukonkin avaimen kera.
        Kun tänään mäkeen lähdin lukitsin oven sillä riippulukolla. Olin kadottanut sen parisenttisen. Noituminen kuului varmasti naapureihin asti.
        Sain peltisaksillä nirhattua ne lukon tilapaäispidäkkeet poikki niin että pääsin sisälle.
        Sepä hyvä kun koko talo olikitkerän pahaa käryä täynnä. Kas kun perunankeittokattila oli melkein liekeissä. levyn valinta numero 6.
        Olin laittanut sen muka 1 vaihteelle. Se oli valitettavasti toinen nappula.
        Läpiveto päälle ja liesi puhuksiin. Käry on hiukan hälventynyt, mutta se on tarttunut kaikkiin pintoihin viikoiksi, vaatteisiin ja koko sisustukseen.

        On näistä tulipalojakin tullut. Saan olla hyvilläni ettei koko mörskä maantasalle palanut. Kuulin Enskasta hyvän lankalauantai-nimimuunnoksen. Ei tul ny mieleen.

        Oivallista pääsiäisaikaa te vähemmän hourivat ihmiset. J.hurskainen


    • Lankalauantai, kauniina päivä alkaa, sininen kirkas taivas ja aurinko heloittaa.
      Olo kuitenkin hieman kehnon tuntuinen, johtuuko hiukan liikaa rehkimisestä ja niinpä suunniteltu olohuoneen ikkunan pesun jätän myöhemmäksi.
      Olisi ehkä myönnettävä jo itselleen, että kaikkeen entiseen ei pysty.

      En tiedä mikä muuttuu tuon anonyymin myötä, rivien välistä nyt pitää kirjoittajat tuntea, no eipä taida sekään onnistua kovinkaan hyvin ainakaan minulta, nyt sitten vaan lueskelen ja aprikoin.
      Sama jahtaaminen vaan jatkuu.

      Samoin ajatuksin ynnämuun kanssa olen, eipä juurikaan innosta kirjoittaminen, jos ei eka kerralla onnistu.

      Lapsissa sen kehityksen kulun helpommin näkee, on niin nopea muuttuminen.
      Varmasti kiva tapaaminen teillä Mielikki.mummo, johan se toipumiseenkin vauhtia lisää;)
      Minä en noita peukuttamisia kovinkaan paljon viljele, Facebookissakin sitä tykkäämistä vierastan.

      Olo ei nyt oikein hyvä ole, joten toivottelen hyvät päivän jatkot ja menen sänkyyn.

    • Huomenta pirttiin@

      Olen ihmetellyt tarkkaa siivoamistasi skillaan. Taulutkin, kuten kirjoitit olet ottanut seinältä puhdistaaksesi ne. Itse olen jatkuvan siivouksen kannattaja mikä tarkoittaa, että isoja siivouksia en vuoden aikojen vaihtuessa tee vaan pidän paikat kunnossa päivittäin tai kuten eri askarteluprojektien aikoina viikottain Ainuan poikkeuksen vuosisiivouksissa teen mökillä kun muutan sinne kesäksi. Enkä silloinkaan ota joka nurkkaatarkkaan saati siivoa lattialistoja erikseen.

      Ikkunoitakaan en pese joka vuosi.. Täällä alakerran makuuhuoneessa on puolen metrin korkuiset ja ikkunan levyiset tarranäköesteet, jotka laiton kun kaunis tuomipihlajamme väkivalloin pihaltamme riistettiin.

      Peukutuksesta syytetään usein tekstin kirjoittajia itsejään, mutta ne ovat syyttäjien oletuksia. Eikös asia ole niin, että jos ihminen tekee vilppiä silloin hän epäilee muitakin.

      Minulla "jopa" on täällä ystäviä, jotka puolustavat minua hyökkäyksiltä ja peukuttavat kommenttejani. Muutama fasekaveri kirjoittaa palstoilla, mutta emme ilmaise tuntevamme toisiamme. Paloma ja Tiina tiedetään, mutta muita ei. Kirjoitinhan aikoinani Tasenkin kanssa privaatisti.

      Kaunis aurinkoinen aamu. Mökkipiha on melkein lehdistä vapaa. Routa vielä kääntelee maata ja jäät sulavat järvestä huimaa vauhtia. Ostin jo multasäkkejä sekä salaatin siemeniä. Laitan salaatteja isoon keramiikkapottiin keittiön puoleisille portaille, siitä on helppo ruokaa tehdessä kipaista salaatit kulhoon.

      Tänään päässen loppuun lehtisavotassani. Illalla tuleekin lapsi äitiä tervehtimään, mikä sen kivampaa. Ehkäpä saunotaan, pääsee poika pesemään automatkan pölyt pois.

      Tupaantulijaiset minimaailmassa on hauskojen tapahtumien kuvasarja. Siitä nauttii suunnattomasti kun saa hassutella mielikuvituksella ja tehdä tapahtumista tilannekuvia. Enpä ihmettele niitä upeita kuvasarjoja, joita jälkikasvu tekee instaan ja faceen, eivät ole omenat kauas puusta pudonneet.

      Kaunista lankalauantaita, nyt aamupalalle.

    • Anonyymi

      Sinivuokkoja sain ihaililla aamupäivällä Sipoossa, siellä ne samassa paikassa mihin ne istutin, ovat nousseet aina keväisin. Laajentunutkin on alue, muurahaisetkohan niitä kuljettaa. en muista. Muutenkin Sipoon ympäristössä tuntui kuin aika olisi pysähtynyt, totesimme vain hieman ikääntyneemme ajellessamme ystäväni kanssa takaisin Östersundomin ja Helsingin kautta. Hiljaisemmalta vaikutti liikennekin tänään, pääsiäismenot maalle mökeille on varmaan osasyynä.
      Toisena pääsiäispäivänä saan poikani vaimoineen vieraaksi,..pääsen helpolla tarjottavien myötä, kun ehdottivat menoa jonnekin rantaravintoloista.
      Pienet alkusuupalat teen kuitenkin,.....sormin syötävät🐣

      Keitetyn kananmunan täytän keltuaisen poistettuani, mäti-punasipuli-smetanalla, pienet aptitretaret on paikallaan.

      Kaakaota kaadoin mukillisen, tuo kahvikiintiöni kun on nyt täynnä, nyt vaan kotoisasti oleilemaan pitkässä oloasussa loipottaen,... 🐤 tervehtii sini.sirkku

    • Saunasta tulin aivan äskettäin. Onhan se minulle viikon merkittävä tapahtuma.
      Tänäänkin oli päivä, jolloin saattoi vetkuilla ulkona. Muutama tunti hupaisesti
      kului. Siinä pieni täydennys ruokatarvikkeisiin marketissa poiketen.
      Eipä kummempia, normaali päiväni suurelta osin levon merkeissä.
      Samaa rataa taitaa mennä edessä olevat pari pyhäpäivää:)

    • Hyvää Pääsiäistä ja kaunista onkin.
      Minun oloni ei kaikkein paras, sänkyyn mieli halaa.
      Vietin muutaman tunnin ensiavussa, ottivat kokeet ja tuloksena oli, että niska ja hartiat aivan lukossa ja siitä johtui pahoin vointi ja huimaus.
      Aivo peräistä ei kuitenkaan ja särkylääkkeillä nyt hoidetaan, mahdollisesti jatkossa fysikaaliseen hoitoon.

      Korpikirjailijan viestiin vastaus, taitaa loppua siivoamiset minulta tyystin:)
      Kaksi kertaa vuodessa olen tehnyt tuohon tapaan, muuten olen viikottain kotia kunnossa pitänyt.

      Sini-sirkulle toivotan hyvää ruoka halua lapsien kanssa.

      Minulta jäi saunakin nyt käymättä, kiellon antoivat, tuon huimauksen vuoksi.
      Jospa tuota vielä tulevaisuudessa voi senkin nautinnon kokea.

      Istuminen on huteroa, joten jätän tähän ja kellahdan sänkyyn, päivän iloja teille.

      • Tuttu tuo olotilasi, mutta siihen on yksinkertainen lääke. Niskahartiahieronta säännöllisesti muutaman kerran jaksoissa ympäri vuoden.

        Anoppia makuuttivat hoitokodissa kun sai huimauskohtauksia. Loppu kohtaukset kun tilasin hierojan ja niska ja hartiat laukesi jumituksista.

        Lääkärit syöttävät lääkkeitä vaivoihin, jotka kuten kerroit itse toteavat jumittuneet niska ja hartiat vaikka niihin on nopea yksinkertainen apu, hieronta.

        Fysioterapiaa määräävät, koska eivät arvosta vanhaa kunnon hierontaa.

        Keppijumppaa hartioille päivittäin auttaa pitämään hartiat vetreinä.

        Teit suursiivouksen tasapainottelit ikkunan pesussa, ei siihen vaivaan sen vakavamoaa taustaa tarvittu.

        Toipumisia.


    • Kiitos Skillan toivotuksista, harmi kun olet ylirasittanut hartia ja niskalihaksia noin .
      No joo, olet paljon kutonut ja käsilläsi ollut kovin ahkera. Eihän yksinasuvalla niin kovin paikat edes likaannu, että seiniä myöten tarvitseekaan siivota. Minusta jo liesituulettimetkin pitää keittiön puhtaampana. Kyllä ne paikat menee jumiin nuoremmillakin,...olisit nähnyt miten viimeisten heinätöiden jälkeen, ei käsivarret meinannut antaa edes pukea puseroa pään yli !
      Fysikaalisessa hoidossa 10 kertaa sai minulla lihakset vasta palautumaan.

      Toipumista ja lepoa Skillan toivotan, ja keväistä mieltä,..sitähän Sinulla on ollut meille muillekin jakaa,..heippa taas!

      • Minulle riittää kolme kertaa viikon välein hierojalla laukaisemaan niska hartia vaivat. Saan itseasiassa avun jo eka kerralla.

        Triggerpoint on myös tehokasta hierontaa, mutta tavan vanhanajan hieronta on parasta ja halvin apu.


    • Toinen pääsiäispäivä alkaa pilvisenä, lämpöä kahdeksan astetta.
      Lumet on näköpiiristäni kadonneet, kohta nurmi alkaa vihertää, kesän tuloa se ennustaa.
      Alinan nimipäivä, onnea, miten onkin sattunut huhtikuulle vanhoja ja oudompia nimipäiviä.
      Olo on huteran tuntuinen, mutta ei enää niin hankala, kuin vaivan ilmetessä, ei pyöri maailma ympäri.

      Korpikirjailija, tuon hieronnan uskon hyvää tekevän ja mieluummin sitä otan, kuin vahvoja pillereitä jatkuvasti, ensi hätään auttoivat.
      Hyvin vähän olen särkylääkkeitä syönytkään ja jatkossa samaa tahtia yritän pitää, kun arki koittaa hierojan tilaan.
      Nyt olen jo nöyrtynyt tyttären apua pyytämään, loppujen lasien pesussa, vähän sääliksi käy hänenkin kohdalla, kun päätteen edessä päivät istuu, ei niska parhaassa kunnossa hänelläkään.
      Onhan rahalla mahdollista apua saada.

      Totta puhut sini-sirkku, on sitä tullut puikkoja heilutettua aika uutteraan, nyt on pakko tyytyä vaan istuskeluun.
      Itsepäinen kun olen, piti nytkin pestä kerrallaan monta ikkunaa, yksi olisi päivään riittänyt, mutta kun ei muista millään, että vanhaksi on jo tullut.
      Joskus oikein ihmetyttää, kun vanhuksista puhuvat ja sitten ikä ilmenee, saman ikäisiä, jopa nuorempia ovat kuin minä ja en osaa itseäni siihen ryhmään millään asettaa.
      Näin näitä pysähdyksiä sitten eteen tulee ja totuudelle ei mitään voi.
      Jospa tämä tästä alkaa suttaantua, kun arkeen siirrytään apua haen hierojalta

      Tänään liikenne taas vilkastuu, toivottavasti sujuu hyvin, ettei surua kenellekään tule.
      Taitaa tänään sataa vettäkin, on tuo taivas niin uhkaavan harmaa, mutta sehän vaan jouduttaa kesän saapumista.
      Oikein antoisaa pääsiäisen ajan viimeistä pyhää ja viikon päästä jo vappua aloittelemme.

    • Onhan se pelottava tunne kun yhtä äkkiä alkaa päässä pyörimään. Enää en pelkää sillä oireet tulevat jos takana on pidempi touhukas vaihe. Pitää minunkin heti maanantaina tilata hieroja ennalta ehkäisevänä toimena talven näpertelyhommien jälkeen. Ihmettelen lääkärien määräämiä saunakieltoja, liekö siksi, että jos pelkäävät lauteelta putoamista. Mikä sen parempi pika apu lihaksille kuin saunavastalla itsensä löylyssä pieksäminen. Eilen aukaisimme rantasaunakauden. Kyllä nukutti hyvin, heräsin juuri.

      Kerro sitten kun käyt hierojalla, miltä tuntuu. Ja tuntuuhan se ja auttaa 😊 Vanha konsti parempi kuin pussillinen uusia.

      Olisi niin hauskoja vääriä diagnooseja kerrottavana kun lääkärille eri vaivoissa olen erehtynyt. Olen parantunut kun olen itse järkeillyt oireiden syitä ja uskonut syy ja seuraus pohdiskeluun.

      Mitähön sitä tänään. Esikoinen otti illalla autoni menee Vuokattiin laskettelemaan. Rinteissä viimeinen aukiolopäivä.

      Mökille kai menen, P voi heittää autollaan. Josko siivoisin ylisen jos innostuisin öitä jo mökillä viettämään. Kukkapenkkejäkin vois alkaa siistimään.

    • Aurinko helli ja meri kimmelsi, ranta Café Mellsten'in terassi oli perheiden käytössä. Toisella puolella uimarantaa, oli venesatama tyhjentynyt, muutaman purjeveneen ollessa lähdössä.
      Pojallani oli uusi asuntoauto ajossa tällä kertaa, jossa istuimmekin vielä tovin. 6 hengen nukkumapaikat, keittiö pesualtaineen ja ruokatilat. Suihkut ja markiisikatokset ulkona olemista varten, oli ihmettelyni kohde.

      Onhan hyvä, että voivat lomillaan liikkua missäpäin haluavat, saarella sitten on veneilyn vuoro, molemmat kun ovat nyt eläkkeelläkin.
      5 v. vanha filippiino tyttärenpoika, on molemmilla mielessä tulevia retkiä suunnitellessa.

      Ihastuttava iltapäivä isoisoäidille keskusteluineen ja pöydänantimineen, auringon ja raittiin meri-ilman lähes uuvuttama.
      Eipä muuta kuin nojatuoliin jo ankkuroitua, ja Kahvipirttiin ystäville vilkuttaa ⚓️

    • Maltillisesti ja levostakin naatiskellen on tullut nämä pyhät viettyä. Ilmat
      ovat suosineet pienet kävelyretket. Ulkona on pärjännyt sen kun huvittaa.

      Lepo tuntui tarpeelliselta. Nyt pitäisi olla kunnossa. Naurettavaltahan
      se tuntuu, että "pätö raataminen" olisi voimani vienyt. Kyllä se ikkunoiden
      pesu rasituksen päälle otti. Eiköhän ne vuoden pärjää - ulkopinnat kun
      välillä tarpeen mukaan pyyhkäisee.
      Olen vähän lueskellut netistä vaalien jälkipykkiä. Kyllä siellä aika ramakkaa
      kielenkäyttöäkin esiintyy. En kiinnostu osallistumaan ...joku raja sentään :)

      Enpä väännä väkisin enempää. Jospa tästä vielä jatkossa piristyn. Sen saa
      nähdä tuota tuonnempana. Katsellaan kuin pyhkii...

    • Anonyymi

      Kauniita päiviä on ollut ja lämpimämpää vielä lupaillaan.
      Pääsiäisvalakiat ovat palaneet, oli sen verran yöllä satanut, että ei ollut kulohälytystilaa,
      muuten pääsiäinen on onnellisesti sujunut lähivieraiden kanssa.
      Kyllä ne juhlat sopivasti katkaisee sen arjen rutiinin ja sitten on taas mukavempi tehdä töitä!

      Tuosta huimauksesta SkillaN kertoi, Jos se on asentohuimaus, olen hiljattain lukenut ohjeen, kuinka sitä pitäisi hoitaa: ensin makuulla vatsallaan puoliminuuttia, käännös vasemmalle kyljella ja taas ollaan puoliminuuttia, sitten selälleen, puoliminuuttia ja viimeksi oikeallekyljelle ja ollaan puliminuuttia.
      Auttaa kuulemma irroittamaan jos korvassa on sakkaa, niin se lähtee häiritsemästä tasapainoelimiä!
      Toivotaan, että tepsii!
      Kiitos kaakaosta! Terv. Neeasa

    • Huomenta taas arjen pyörittämiseen, olokin on vähän parempi.
      Kaunista näyttää päivän sää olevan, eilen hieman pilveili, mutta luvassa on kaunista jälleen.
      Katuja täällä on pesty oikein urakalla ja nyt pölyäkään ei niin paljoa enää nouse.
      Jyrki nimipäivä sankari, onnea.

      Kiitos neuvosta Neeassa, tällä kertaa ei ole asentohuimaus, vaan niskan kovettuminen, siis pidempi aikainen "saavutus", joka laukesi tuohon liian kovaan ikkunan pesuun.
      Nyt suosiolla jo apua loppujen ikkunoiden kanssa hankin, oli se niin ikävä kokemus.
      Asutko pohjanmaalla, eikös ne valkiat siellä pala?

      Kyllä on myönnettävä huonontuminen meidän tämän ikäisten ynnämuu, mutta sallitaan sekin, ei se nyt niin kamalaa ole sanoa, että en jaksa.
      On sitä kertynyt tekemisen vuosiakin, joten nyt hitaasti ja hartaasti tehdään mitä tehdään

      On se niin kätevää asuntoautolla liikkua, voi yöpyä milloin mihinkin matka päättyy, koti mukana mukavuuksien kanssa.
      Veneily varmaan myös kiva tyynellä ilmalla, mutta aallokossa en tykkäisi, pahoinvoivaksi tulen.

      Yritän saada ajan hierojalle pian, toukokuussa on pieni matka tiedossa ja silloin soisi niskan/hartian olevan vetreinä.
      Kerron varmaan tuntemukseni, uskon apua saavani.
      Sitä kaatumista pelkäsivät saunan suhteen ja jos sinne ei seuraavaa kylpijää tulisi olisi sekin ikävä juttu.
      Aiemmin olin viimeinen kylpijä ja kävi mielessä, että jos lauteille sammun, ikävä tapa sekin kuolla, nyt jälkeeni tulee vielä yksi saunoja, mutta ei aina näy tulevan.
      Nyt nuo särkylääkkeet ovat helpottanut olotilaa, ei enää pahoinvointia, en vaan mielelläni niitäkään söisi.
      Olen minäkin joskus lääkärille omia ehdotuksiani tautieni määritykseen antanut, joskus ovat samaa mieltäkin olleet;)

      Laulamaan lähden tänään, ehkä pystyssä kestän, matka on niin lyhyt ja onhan sitä ulkona pyrittävä olemaan.
      Viimeistä täyttä viikkoa kulutamme, viikon perästä jo Vapun aatto, siitä se alkaa luonto heräämään ja päivittäin saa nähdä jotakin uutta ilmestyvän, mukava aika edessä, nauttikaa!

    • Anonyymi

      Niinkuin Skillankin sanoi, kaunista todella edelleen, kuten pääsiäisen aikakin oli, aivan kerrassaan ihana!
      Tämä pääsiäinen 2019 jää minulla mieleen muutenkin kaikin tavoin ihanana!

      Hyvää pääsiäisen jälkeistä aikaa meille kaikille!

      Vappua kohti!
      terveisin Miaelina.

    • Aurinkoista iltapäivää!
      Vuoden lämpöennätyksiäkin tuli, ylittyi 20. Hyvähän oli ulkonakin tallustella.
      Remppojahan niitä on ilmaantunut. Jotenkin niiden kanssa olen selvinnyt.
      Hierojaa en ole käyttänyt, paitsi parikymmentä vuotta sitten, kun olin
      kuntoutuksessa. Joka toinen päivä pyrin käymään "Kuntokämpässä", vessan
      katosta roikkuu renkaat. Voi käydessään venytellä roikottamalla itseään.
      Kävelyä olen harrastanut, mutta matkat ovat paljon lyhentyneet vuosien
      mukana. Olkapäät alkaa olla sökö, siksi on "peräkärry". Toki muutaman kilo
      kulkee kädessäkin roikotellelen. Yksi asia ainakin on kunnossa - unihaluni
      paikallaan:) Kymmenenkin tuntia saatta yöunena hujahtaa ja päivänokoset
      päälle.
      Kuitenkin saan olla tyytyväinen tähänkin menoon. Täytyy ottaa huomioon
      ikä ja kuluttanut "työura" kymmenvuotisesta alkaen. Jotta kun on tämänkin
      verran jäljellä, ei kaikkinainen uurastus ole ihan hukkaan mennyt:))

      Meni vähän "tilityksen puolelle", tämä kirjoittamani. Noo...yritän olla
      toistelematta. Hyvää jatkoa teille, kyllä ilmoja riittää:)) (perskatti, taas
      rekkaus karkailee)

    • On se sitten kummallista, että ei rekisteröinti pysy. Taas se lähti lähetyksen
      yhteydessä, mutta sivun alussa oli rekekisteröinti paikallaan. Eikun ulos
      kirjautuminen ja uusi rekkaus. Tympii :)))

    • Askel hidastuu se on tosi. Ennen siivota rommautin mökin yhdessä päivässä, saatoinpa jopa saunamökinkin ripsuta, mutta en enää.

      Toinen päivä kevät siivouksen kmpussa. Tänään keittiön, eteisen ja kuistin siovous. Huomenna ruokatila ja pirtti.

      Kolme päivää, luonnollisesti reippaine huilitaukoineen, kahvia, munkin kera aurinkoisella laiturilla. Vesilintujen bongailua kiikarilla ja jäiden sulamista seuraillen.

      Nyt polttaa poskia ja väsyttää.

      Huomenna heti aamusta käyn pesettää auton ja ajan renkaiden vaihtoon. Sitten ruoan ja viinipullon ostoon. Siivous, saunominen ja viinin lipitystä ilta-auringossa ja kiipeäminen ylisille.

      Niin ja ensi viikolle hieroja.

    • Hyvää iltaa pirttiin, pitkästä aikaa. Innostuin tuosta vaalihumusta. Olisin varmasti osallistunut keskusteluunkin tuolla"yleisellä osastolla" ellei koneeni olisi mennyt ihan juntturaan. En saanut tekstiä liikkeelle millään. Ajattelin jo kutsua gurun paikalle, kun arki alkaa, mutta sitten muistin tutun vippaskonstin: irrotin koneen virtalähteestä, annoin huilata hetken, sitten uusi aloitus ja kone toimi...
      Niin helppoa se on, sillekin joka ei osaa..))
      Edelleen kompastelen näiden asumisen ongelmien kanssa. Jostakin syystä lämmin vesi muuttui haaleaksi ja oli syytä epäillä jonkin laitteen rikkoutuneen. Tuttu putkimies kävi ja korjasi vian. Varaajaa ei tarvinnut uusia.
      Nyt vesi juoksee reippaasti ja osaan säätää lämpöäkin sopivaksi. Kyllä se tästä...

      Pihalla riittää myös puuhaa niin paljon kuin tehdä viitsii. Kuusiaidan leikkauksen tilasin ulkopuolelta. Kannatti kilpailluttaa. Ensimmäinen firma sanoi hinnaksi 790 euroa, valitsin tämän, joka tekee saman työn 600 eurolla. Onhan sitä siinäkin, mutta aita on vanha ja korkea, ei meistä ole kiipeilemään enää.

      Ikkunoiden pesukin, jota monet täällä vielä urheasti harrastavat on minulla vielä tekemättä. Vain ulkopuolelta on ikkunat pyyhitty, mutta paljon sekin auttoi. Kylätalkkarimme lopettaa, joten en voi tilata ikkunanpesua häneltä.

      Ikävä kuulla Skillanin tilanteesta. Juuri olin onnittelemassa häntä hyvästä terveydestä, vain yksi lääke, niinhän se oli ? Eiköhän tuo huimaus ohi mene, jos vakavammat vaivat suljettiin pois.
      Mielikki.mummon ja Miaelinan tilanne on kai jo parempi kuitenkin. Kristiinan tekstejä en äkkiseltään huomannut. Toivottavasti hän on voimissaan.

      Sini-Sirkku mainitsi jossakin ketjussa Antti Eskolan kirjan "Vanhuus", taisi Ynnämuukin siitä puhua. Sain sen nyt "lennosta" lainaksi kun kävin ihanassa Rikhardinkadun kirjastossa Helsingissä.
      Olen lukenut vasta 60 sivua, mutta tykkään siitä kyllä. Eskola on selväsanainen ja konstailematon kirjoittaja, uskon asioitakin pohtinut. Ja tietysti hyvin oppinut mies, tuottelias loppuun saakka.

      Olen ehtinyt lukea jonkinverran kun nuoren perheen tilanne vähän helpottui. Tykkäsin kyllä kärrätä pikkutyttöä metsäteillä, tuntui että selkävaivakin helpottui kun liikkui niin paljon. Valkovuokko on kukkinut jo toista viikkoa täällä. Taas kevät aikaistui. Ei ole kovin montaa vuotta kun valkovuokot olivat kukassa vasta äitienpäivänä. Uskaltaisikohan veikata ilmastonmuutosta ?..))

      Ai niin. Pääsiäinenkin on sitten "lusittu". Harvinainen tilanne meillä. Emme olleet missään eikä kukaan ollut meillä. Mutta ihan hyvin meni pyhät. Tapahtumaton aika on tervetullut välillä.
      SkillaN on tainnut puhua tuosta lähtemisen vaikeudesta. Olen itsekin tosi helpottunut, kun liitutaulu, jonne yleensä menoni kirjaan, on jo melkein puhtaaksi pyyhitty...

      Kauniita kevätpäiviä kaikille. Nautitaan niistä.

    • Jatketaan pirtissä 155, tervetuloa sinne.
      Hurskainenen huhuu,,,,,, ja toiset myös, jotka ei aikoihin ole pirttiin kurkanneet,,,,,,,,,

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe