Saab 90 Lumikko

Lumikko

Moi!

Mistähän saisi Saab 90 "Lumikon" teknisiä tietoja ja kuvia kyseisestä mallista?

19

3115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saba

      jotain hakukonetta, esim. kuukeli

    • Teme

      Mitä tarkoitat Lumikolla?

      • 5cr00l00se

        Mallin 90 Saab, valkoiset puskurit, valkoiset taustapeilit ja jotai muutaki plussaa....en nyt muista mitä, tehty joskus 1985-87.


      • Lumikko

        Lumikko on malli jota valmistettiin 20 kappaletta maahantuojan esittelykäytöön joskus 1986. Mallissa on Aeron levikesarja vanteineen sekä auto on täysin valkea. Tästä mallista kaipailisin kuvia ja muuta tarkempaa tietoa. Google ei löydä tästä kummenpaa.


      • Teme
        Lumikko kirjoitti:

        Lumikko on malli jota valmistettiin 20 kappaletta maahantuojan esittelykäytöön joskus 1986. Mallissa on Aeron levikesarja vanteineen sekä auto on täysin valkea. Tästä mallista kaipailisin kuvia ja muuta tarkempaa tietoa. Google ei löydä tästä kummenpaa.

        Näin kerran samanlaisen ysikymppisen, mutta se oli väriltään viininpunainen.


      • Lumikko
        Teme kirjoitti:

        Näin kerran samanlaisen ysikymppisen, mutta se oli väriltään viininpunainen.

        Se on sitten tavallinen 90, maalattuna. Lumikkoja ei ollut kuin valkoisia, siitä nimikin.


      • Teme
        Lumikko kirjoitti:

        Se on sitten tavallinen 90, maalattuna. Lumikkoja ei ollut kuin valkoisia, siitä nimikin.

        Niin mutta siinä ysikymppisessä oli Aeron aluvanteet ja helmalevikkeet.


    • Jone

      Siis oliko kaikki Lumikot turbomoottorilla ?

      Lukikkoahan tehtiin myös 900 mallista jos en nyt kauheasti erehdy >(

      • Arsin

        Siis jos hiemankaan oikein muistan niin lumikoissa ei ollut turboja laisinkaan.


      • ysikymppinen
        Arsin kirjoitti:

        Siis jos hiemankaan oikein muistan niin lumikoissa ei ollut turboja laisinkaan.

        Ysikymppinen saabi on etupäästään 99, missä on yksikaasuttimellinen h-moottori. Takapäästään sedan 900. Lumikko on sraymaalilla maalattu ysikymppinen Saabi. Aero on ehkä kuitenkin hiukan turhan raju vertaus :)
        Saab 90 Viggen, sekin kuulostaisi hyvältä.
        Totuus vaan on se että ysikymppinen tehtiin helpottamaan 99:stä luopumista.90:sen seuraaja taas on 900C. Yhteistä molemmille on, ettei kummassakaan ollut muita moottorivaihtoehtoja kuin se sama ykskurkkunen motti.


      • Lumikko
        ysikymppinen kirjoitti:

        Ysikymppinen saabi on etupäästään 99, missä on yksikaasuttimellinen h-moottori. Takapäästään sedan 900. Lumikko on sraymaalilla maalattu ysikymppinen Saabi. Aero on ehkä kuitenkin hiukan turhan raju vertaus :)
        Saab 90 Viggen, sekin kuulostaisi hyvältä.
        Totuus vaan on se että ysikymppinen tehtiin helpottamaan 99:stä luopumista.90:sen seuraaja taas on 900C. Yhteistä molemmille on, ettei kummassakaan ollut muita moottorivaihtoehtoja kuin se sama ykskurkkunen motti.

        Tuskin nyt ihan spraymaalattu kuitenkaan.


    • Tuning
      • Mertmi

        Kyllähän tuo valojen perusteella on kuitenkin ihan pystykeula 900


      • Haza
        Mertmi kirjoitti:

        Kyllähän tuo valojen perusteella on kuitenkin ihan pystykeula 900

        Näkyy olevan kaks ovea liikaa..


    • Saab C 900--16V

      99:ssä eli sataheppainen H-moottori...muuttuvakurkkuinen "susi" kaasari.

      • Teme

        Kyllä se on, itselläni oli muinoin ysikymppinen ja siinä kaasari ryppyili melkein aina talvella.


      • Juha
        Teme kirjoitti:

        Kyllä se on, itselläni oli muinoin ysikymppinen ja siinä kaasari ryppyili melkein aina talvella.

        Ei kaasutinversiosta kannata pahaa puhua. Vaikka ruisku uutena olikin etevämpi niin vanhassa autossa yksinkertainen tekniikka on ehkä kuitenkin parempaa.

        Meillä oli 8 vuoden ja yli 100 tkm ajan Saab 90 tuolla kaasutinmoottorilla. Kerran se oikkuili, kaasuttimen kalvo oli mennyt rikki ja se piti vaihtaa, meni 5 minuuttia työtä ja 23 mk rahaa.

        Talvioikuttelusta ei ole omaa kokemusta, mutta vosikohan syynä olla vääränlainen vaimenninöljy?

        Ruiskuissa riittää osia ja palikoita ja vanhemmmiten aina joku komponentti on rikki, pätee yhtälailla Saabiin kuin muihinkin merkkeihin.

        Uuden kaasuttimen saa (ainakin on joskus saanut) noin 1000 markalla, mikä on pieni hinta, jos vertaa vaikkapa siihen, että ruiskumallista uusisi koko polttoainejärjestelmän. Jos itselläni olisi oikkuileva ruisku-Saab, saattaisin pikku tehonmenetyksestä huolimatta harkita kaasarin heittämistä siihen tilalle.

        Tämä vuodatus menee aika paljon ohi tuosta Lumikko-otsikosta, mutta oli pakko avautua kun itselle jäi tuosta 90:stä niin lämpimät ja positiiviset kokemukset... =)


      • 90
        Juha kirjoitti:

        Ei kaasutinversiosta kannata pahaa puhua. Vaikka ruisku uutena olikin etevämpi niin vanhassa autossa yksinkertainen tekniikka on ehkä kuitenkin parempaa.

        Meillä oli 8 vuoden ja yli 100 tkm ajan Saab 90 tuolla kaasutinmoottorilla. Kerran se oikkuili, kaasuttimen kalvo oli mennyt rikki ja se piti vaihtaa, meni 5 minuuttia työtä ja 23 mk rahaa.

        Talvioikuttelusta ei ole omaa kokemusta, mutta vosikohan syynä olla vääränlainen vaimenninöljy?

        Ruiskuissa riittää osia ja palikoita ja vanhemmmiten aina joku komponentti on rikki, pätee yhtälailla Saabiin kuin muihinkin merkkeihin.

        Uuden kaasuttimen saa (ainakin on joskus saanut) noin 1000 markalla, mikä on pieni hinta, jos vertaa vaikkapa siihen, että ruiskumallista uusisi koko polttoainejärjestelmän. Jos itselläni olisi oikkuileva ruisku-Saab, saattaisin pikku tehonmenetyksestä huolimatta harkita kaasarin heittämistä siihen tilalle.

        Tämä vuodatus menee aika paljon ohi tuosta Lumikko-otsikosta, mutta oli pakko avautua kun itselle jäi tuosta 90:stä niin lämpimät ja positiiviset kokemukset... =)

        Mä olen samaa mieltä: Saab 90 oli kelpo peli. Se oli ensimmäinen Saabini ja sen vuoksi seuraavakin autoni on Saab. Ysikymppi oli kyllä toimintavarmempi kuin satku.


    • Juha

      Tekniset tiedot on ihan 1:1 samat kuin muissakin ysikympeissä, luullakseni Lumikot ovat 5-vaihteisia versioita ja juuri muita keskinäisiä eroavaisuuksiahan ysikympeissä ei sitten olekaan.

      Lumikoista oli lyhyt juttu ja pari kuvaa AJA-lehdessä (Scan-Auton asiakaslehti) silloin 1986, mutta mulla ei taida olla sitä lehteä enää tallella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5514
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4830
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2761
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1482
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1456
    Aihe