Näköharhat...

Neamisu

Moi
Tosiaan aloin miettimään onko kukaan muu koskaan kokenut mitään samallaista.

Eli näen (erittäin harvoin kylläkin) jonkin sortin näköharhoja, esimerkiksi tänään pitkästä aikaan katsoin vahingossa että vastaantulevan henkilön silmät olis olleet kokonaan mustat. Eli en nähnyt tän kyseisen henkilön valkuaisia missään, katoin tätä henkilöö tosin ehkä noin sekunnin nopeasti hieman sivusilmällä.
Noin puolivuotta sitten paniikissa kävin koulu psykologilla, kyseisen ongelman takia. Täytin useita lappuja ja lopulta sitten tää psykologi totesi että minulla ei ole merkkejä skitsofreniasta tai muusta vastaavasta.

Toisaalta tuollaiset ”harhahdukset” ainakin mulla, säikäyttää aika pahasti. Toisaalta olen vielä reippaasti alle 18 joten mietin että voiko iälläkin olla jotain vaikutusta?
Ainiin ja en kuule ääniä taikka en koe olevani ollenkaan vainoharhainen. Eli tuon lisäksi mulla ei kai pitäisi olla mitään muita ”oireita”?

Kiitos jos joku osaisi kertoa onko tuo normaalia taikka onko joku muu koskaan kokenut samaa.

5

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmg

      "Erilaiset aistikokemusten vääristymät (illuusiot, aistinhairahdukset) tai harha-aistimukset voivat kuitenkin monilla ihmisillä etenkin stressitilanteissa tai nukahtamisvaiheessa ilmetä ilman, että ovat luonteeltaan psykoottisia. Tällöin ihminen ymmärtää aistimuksensa vääristyneen luonteen, kun taas psykoottisena kokemuksena sama aistimus koetaan todellisena ilmiönä." - Helsingin kaupungin itsehoito-artikkeli.

      En olisi huolissaan jos lähisuvussa ei ole psykoosisairauksia. Ajoittaiset epätodelliset tuntemukset ovat yleinen ilmiö.

    • Fovkobl

      Viestini on taas poistettu. Yllätys, huoh.

    • 54354ff

      aika vähän skitsofrenian hoito on kehittynyt 50-luvulta.

    • Anonyymi

      Väsyneenä voi ilmetä mielikuvituksekkaita harha-aistimuksia ja näkyjä "terveelläkin" ihmisellä. Ihmisiä on erilaisia ja jos tällaisiin harhoihin oppii suhtautumaan ymmärtävästi ja ystävällisyydellä, niin se vähentää niitä.

      Jossakin uskonnoissa ja esim. joissakin kulttuureissa saatettaisiin näkemäsi tapaus selittää myös "henkimaailman" temppuna, että jokin on yrittänyt säikäyttää. Sellaisia tarinoita on paljon kerrottu kautta aikain. Silloinkin ne olivat harvinaisia tapauksia. Olen itsekin nähnyt vastaan tulevan hyvin pelottavan näköisiä ihmisiä. Luulen että voi olla ihan oma lajinsa sellaiset ongelmat jotka liittyvät kasvojen tunnistamisprosessiin, tai olen lukenutkin sellaisesta, ja se ei liity mitenkään skitsofreniaan.

      Em. tapauksessa saattaa auttaa myös CBM-terapia. Voi googlettaa sitä ja siitä on positiivisia tutkimustuloksia. Esim. 5 min kännykällä CBM-peliä pelaaminen vaikuttaa positiivisesti siihen mitä mieli odottaa näkevänsä. Siinä klikataan sekalaisesta kasvojen joukosta positiivisinta naamaa, jolloin pääsee seuraavaan "kenttään". Netissäkin voi pelata jollakin sivuilla sitä. Kännykkä ohjelmia on ainakin 2 ilmaisia. Toinen oli happy face.

      • Anonyymi

        Universumi on myös kummallinen. Kummallisempi kuin saatamme käsittää. Voi myös olla että jollekin esim. näytetään yhden päivän aikana paljasta takapuolta esim. 5 kertaa. Kyllä siinä jo ottaa hatun pois päästä ja istuu miettimään, että mitä tästä oikein pitäisi ajatella?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe