Kenen loistoidea oli aikoinaan vetäistä siitä Kajaaninlinnan päältä betonisilta vastarannalle?! Ei sillä etteikö meidän kylillä ole tuhotu vanhaa, mutta tuo vetää melkein jo pohjat kultturihistoriallisten kohteiden tärvelemisessä.
Johan siinä itku melkein pääsi, kun tuon ensimmäisen kerran näki.
Kajaanin linnasta
11
1998
Vastaukset
- Löytäjä
Idean isästä en tiedä, mutta kuvia tuosta linnasta löytyy vaikkapa seuraavasta sivustosta:
http://www.juhanialanen.com/kajaani.htm
Kajaanilainen Reijo Heikkinen on kirjoittanut Kajaanin linnasta yli 200-sivuisen historiikin. Tuosta kirjasta voisi löytyä tieto siitäkin, kenen idea sillan rakentaminen linnanraunioiden yli oikein oli. - Sama havainto
Silta on vanha juttu. Itse asiassa alunperin linnaan oli puusillat molemmilta puolin jokea joten maantiesilta on vain jatkumo vanhalle kulkureitille.
Tehty mikä tehty mutta kyllä nyt pitäisi olla jo varaa purkaa silta pois ja rakentaa korvaava kulkureitti pari sataa metriä alavirtaan. Suunnitelmia on ollut mutta rahastahan se on tietenkin kiini.
Kajaani ei ole osannut hyödyntää jokimaisemaa, linnaa ja venematkailua. Linna pitäisi rakentaa takaisin entiselleen ja Linnan viereen kunnon palveluvarustus Oulujärvellä veneilijöille. Myös matkustajalaiva pitäisi saada liikennöimään Kajaani - Manamansalo - Säräisniemi - Vaala - Paltamo - Kajaani reitille.- Miksei näin?
Tuo kapeaksi käynyt linnan nykyinen betonisilta tulisi tosiaankin purkaa, ja linnanrauniot restauroida kuntoon. Ne vanhat puusillat voisi rakentaa uudelleen, ja tehdä kevyen liikenteen väylä linnan läpi Teppanaan menijöille. Autoliikenne alemmas joelle, vaikka UPM:n ponttoonisillan kohdalle!
Myös tuo tervaveneperinne ja Oulujärven hyödyntäminen matkailukäytössä tulisi ottaa huomioon edellä mainitsemallasi tavalla. Kajaanista Sotkamoonkin päin on upea vesireitti, jota tulisi hyödyntää myös enemmän kesän aikana!
Huolellisella suunnittelulla, toimenpiteillä, markkinoinnilla ja yhteistyöllä lähikuntien ja niiden yrittäjien kanssa saataisiin aikaan sellaiset matkailutuotteet niin talvi- kuin kesäsesongiksikin, että majoituspaikat kävisivät Kainuussa pian vähiin. - Jups
Itselläni on ollut haaveena perustaa linnanraunioille kesäkahvila, mutta linnanrauniot saisi olla "pikkuisen" paremmassa kunnossa, että sinne kehtaisi jonkun kahvilan perustaa.
Nykyinen silta pois ja tilalle kävelysilta ja linnanrauniot kuntoon!
- Reino
Haettuani useita vuosia ulkolaisia vieraita lentokentältä yritn aikani esitellä Kajaanin linnaa, kun ajoimme sillan yli kaupunkiin. Vieraat aina tähyilivät ja kurkottelivat joka suuntaan ja ihmettelivät, että missä. Monet olettivat sen olevan voimalaitos joka näkyy molemmin puolin. Minun puolesta saivat uskoakin niin. Olenkin jo aikoja sitten lopettanut tollaisen kiviläjän esittelemistä kenellekään minään linnana.
Yleensä keski-eurooppalaiset pitävät linnana ihan toisenlaisia juttuja.
Koko linnasta vouhkaaminen on niin naurettavaa pelleilyä Kajaanissa, että oikein hävettää. Parempi rakentaa leveämpi ja kunnollinen silta, joka peittää ne kiviröykkiöt keskellä jokea, ettei tarvi kenellekään selitellä mikä konkurssifirma siinäkin lie ollut ja jätetty kuvaamaan nälkämaan laulua. Todella surkeata!!- vai linnanrauniot
Yleensä tuota ei kylläkään mainosteta Kajaanin Linnana vaan Kajaanin Linnan raunioina.
Pieni ero, mutta selkeä sellainen
- päättäjät
on aikojen alusta olleet tyhmiä.....sama meno jatkuu...Kajaani on myynnissä...niin huonosti menee
- Minna
Siltahan siinä on ollut aina, jo linnan rakentamisen ajoista alkaen. Oliko se aloitus 1604 tai jotain?
Se on totta, että linnavanhuksen häpeätila siltapilarina tulisi lopettaa.
Yksi tolvana jamosteli siitä, ettei hän ilkeä sitä esitellä. Älä esittele, kun taitosi ei kerta riitä. Pitää hieman kertoa myös taustoista ja sen ajan olosuhteista. Ne kyllä kelpaavat eurooppalaisille ja sitten linnakin on jo arvossaan. Tietääkö tämä "matkailuopas" sitäkään, montako asukasta kaupungissa oli Isonvihan päättyessä???? Kerropa!
Ja mihinkäs uusi silta. Jotkut esittävät sitä härkäpäisesti Kruununpuodin mäeltä Teppanantörmään. Voihan vitsi! Mitä järkeä on viedä liikennettä uudelleen hankalaan mäkeen ja kaupungin vaarallisimpaan risteykseen. Ja, Karolineburgin kartanon katon ylitsekö sitten silta?
Kyllähän se oikea paikka on siellä ponttoonisillan paikkeilla. Makkolankadun jatkeelta suoraan Ensilän pellolle ja Paltaniemen tielle. Kunhan Pöllyvaara rakennetaan, Ensilän pelloilta on helppo vetää jatke Pöllyvaaraan.
Tai sitten alemmaksi, Telakalta Kontiosaaren kautta Paltaniementielle.
Nykyinen jokimaisema Onnelasta Ponttoonisillalle asti on säilytettävä ennallaan. Ei kaikkia arvoja voi rahassa mitata. Jotain aitoa pitää jäädä jälkipolvillekin.
- vanha hippi
...hyvin kainuun sanomissa "Silta on mennyt paikalla jo ennen linnaa, joten sillä on siihen oikeus..." Eli linnan alla oleva saari on ollut kahden sillan "välietappina" iät ajat, eli jonkunlainen silta saarelle on aina ollut. Betonisilta ei ehkä ole ihan kauneimmasta päästä mutta...
Viitaten Reinon kirjoitukseen: Kajaanin linna on ollut joskus muutakin kuin kivikasa, maailman pohjoisin kivilinna. Kyllä sen historiaa tuntevana sitä voin ylpeänä esitellä...- Löytäjä
”Kajaanin kaupungin elämää on vuosisatojen aikana hallinnut puolestaan Kajaaninjoki. Sitä ei ennen valjastamistaan kyetty ylittämään kuin Petäisniskan kohdalta ja Kajaanin linnan seutuvilta. Joessa oli kaksi mahtavaa putousta 4,7 metrinen Koivukoski ja 4,5 metrinen Ämmäkoski, jotka muodostivat melkoisen liikenteellisen esteen Kajaaninjoelle.
Kaupungin ensimmäisen silta rakennettiin nykyisin Linnansaarena tunnetun saaren ylitse 1500- ja 1600-lukujen vaihteessa. Vuonna 1604 siihen ryhdyttiin rakentamaan linnaa, joka valmistui viimein 1666. Puista siltaa korjattiin useaan otteeseen 1600- ja 1700-luvuilla. Vuonna 1839 valmistuivat Linnansillan uudet piirustukset ja uuden sillan rakentaminen käynnistyi. Silta valmistui 1845. Kulkuväylää kunnostettiin vuosina 1886 ja 1904, jotta kihlakuntalaiset olisivat voineet käyttää siltaa turvallisesti.
Puusillat eivät kestäneet kuin muutaman vuosikymmenen. Niinpä vuonna 1936 paikalle rakennettiin uusi betoninen silta lisääntyneen autoliikenteen tarpeisiin. Sitäkin jouduttiin korjaamaan moneen otteeseen mm. 1970-luvulla.
Monien turistien mielestä on merkillistä, että silta on rakennettu linnanraunioiden ylitse. Kulkuväylää on vaadittu purettavaksi. Tosiasia kuitenkin on, että Linnansilta on vanhempi kuin itse linna. Nykyinen on tosin jo 5. järjestyksessä. Viime aikoina on puhuttu uuden sillan rakentamisesta mm. Kruunupuodin mäen kautta joen pohjoispuolelle, mutta rakentamispäätöksiä ei ole vielä tehty.”
http://www.kajaaninkampus.oulu.fi/koky/kokl/lonnrot/rheikkin/sillat/sillat.htm
- tosiaan
Kajaanin linnan rauniot, ei se mikään linna ole ollut pitkään aikaan
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 861610
- 761251
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1751180Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!54935Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46901- 47888
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38878Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9823- 46812
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789