Skootterilla ajaminen

Perhelomalla

Saako 15-vuotias nuori vuokrata/ajaa skootterilla Thaimaassa/ Khao Lakissa? Tuon ikäinen ei enää takana halua istua vaan ajaa itse mutta epäilen, ettei ole mahdollista.

10

1991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ts18056

      Wikipedian mukaan autolle 18v ja moottoripyörälle 15v, tiedä sitten millaista korttia pitää vilauttaa...

    • Laillisesti skootterilla (Thaimaassa ovat yleisesti 100-125cc) ajaminen vaatii vähintään A1 luokan moottoripyöräkortin (jota 15vuotiaalle suomalaisella vielä voi olla), sekä kansainvälisen ajokortin (kv-ajokortti on pahvinen, eri kieleillä oleva vihkonen missä kerrotaan ajokorttiluokkasi, eri kielillä, mm. Thaiksi) tämän kotimaisen ajokortin parina.

      Sitten on toinen asia se, että yleensä vuokraamot eivät kysy ajokortin olemassaoloa ollenkaan, sitä kysytään vain mahdollisissa poliisi pysäytyksissä (Khao lakissa erittäin harvinaisia). Mutta sitten mahdollisen kolarin ja henkilövahinkojen sattuessa saattaa ilmetä ongelmia vakuutuskorvausten kanssa, koska kuljettajalta on puuttunut kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen vaadittu ajokortti (ja käytännössä suomen näkökulmasta katsottuna myös ikä, koska 15v. ei voi vielä Suomessa kyseistä ajokorttiluokkaa suorittaa).

    • Ajattelinvaan

      Hmmm.. Eikö sieltä voi vuokrata 50cc, joka on ns.skootteri?

      • Itselläni ovat pienimmät moottorikoot mitä ole Thaimaassa missään vuokraamoissa nähnyt, 100-110cc valmistajasta riippuen.
        Thaimaassa ei "tunneta" tuota 50cc kokoluokkaa samalla tavoin kuin tietyissä Euroopan maissa, missä se on lainsäädännöllisesti luokiteltu omaksi ajoneuvoluokaksi, jolla on omat ajokorttivaatimukset yms.

        Thaimaassa on hyvin tyypillistä, että paikallinen nuoriso (tuosta 10v. eteenpäin) ajelee skootterilla ilman mitään vaadittavia lupia (ikää ei ole tarpeeksi) ja siihen kukaan ei puutu mitenkään, mutta laillista se ei ole heidänkään kohdallaan.

        Ja kaikki varmasti muistavat että Thaimaassa on yksi maailman vaarallisimmista liikeinnekulttuureista, liikenteestä tulevien kuolonuhrien suhde väkilukuun on vuosia ollut koko maailman TOP5:n joukossa, ja näistä uhreista iso osa tulee eriasteisista moottoripyöräonnettomuuksista.
        Mutta sitten taas toiseen suuntaan ajateltuna, Khao Lakin liikenne on kuitenkin Thaimaan turistipaikkojen mittapuulla mietittynä siltä rauhallisemmasta päästä.


      • ts18056
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni ovat pienimmät moottorikoot mitä ole Thaimaassa missään vuokraamoissa nähnyt, 100-110cc valmistajasta riippuen.
        Thaimaassa ei "tunneta" tuota 50cc kokoluokkaa samalla tavoin kuin tietyissä Euroopan maissa, missä se on lainsäädännöllisesti luokiteltu omaksi ajoneuvoluokaksi, jolla on omat ajokorttivaatimukset yms.

        Thaimaassa on hyvin tyypillistä, että paikallinen nuoriso (tuosta 10v. eteenpäin) ajelee skootterilla ilman mitään vaadittavia lupia (ikää ei ole tarpeeksi) ja siihen kukaan ei puutu mitenkään, mutta laillista se ei ole heidänkään kohdallaan.

        Ja kaikki varmasti muistavat että Thaimaassa on yksi maailman vaarallisimmista liikeinnekulttuureista, liikenteestä tulevien kuolonuhrien suhde väkilukuun on vuosia ollut koko maailman TOP5:n joukossa, ja näistä uhreista iso osa tulee eriasteisista moottoripyöräonnettomuuksista.
        Mutta sitten taas toiseen suuntaan ajateltuna, Khao Lakin liikenne on kuitenkin Thaimaan turistipaikkojen mittapuulla mietittynä siltä rauhallisemmasta päästä.

        Toi vaarallisuus on suhteellista... Vegasissa taksikuski oli sitä mieltä, ettei vuokra-autoa kannata ottaa, paikalliset kelaa kuulemma yli ;-) Noh, eipä tuolla mitään ongelmia ollut, kun Kehäkolmosen sisällä oli koko ikänsä pärjännyt.


      • Tiedän kyllä, sen verran on tullut Thaimaassa ajettua kaksipyöräisellä (varmaan vuosien varrella 20000km.) että liikenteen riskit on tiedossa ihan hyvin. Enkä sitä nyt mitenkään erityisen kauheana pidä, mutta siihen (liikenteeseen) pitää suhtautua kuitenkin tietyllä "kunnioituksella", eli ei aja humalassa, käyttää aina kypärää, valitsee sellaisen ajokin minkä varmasti itse pystyy hallitsemaan, ja varmistaa että ajokki on kunnossa, eli valot, renkaat , jarrut yms...


      • ts18056
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tiedän kyllä, sen verran on tullut Thaimaassa ajettua kaksipyöräisellä (varmaan vuosien varrella 20000km.) että liikenteen riskit on tiedossa ihan hyvin. Enkä sitä nyt mitenkään erityisen kauheana pidä, mutta siihen (liikenteeseen) pitää suhtautua kuitenkin tietyllä "kunnioituksella", eli ei aja humalassa, käyttää aina kypärää, valitsee sellaisen ajokin minkä varmasti itse pystyy hallitsemaan, ja varmistaa että ajokki on kunnossa, eli valot, renkaat , jarrut yms...

        Näinhän toi on. Suoralla tiellä yksinäänkin pääsee hengestään, kun jättää aivot narikkaan.


    • ts18056

      Joo, toi suomalainen mopokortti on ihan kansallinen viritys, sitä ei tunnisteta missään muualla, etkä siitä saa kansainvälistä kopiota. Eli tuolla kyllä pitää olla 16v ja A1.

      • Ja tuossa sama vielä virallisena tekstinä kansainvälisen ajokortin hakemisen yhteydessä:

        "Mopokortti, samoin kuin traktorikorttikin, on kansallinen kortti, eli se ei oikeuta ajamaan ulkomailla. Poikkeuksena tästä on mopokortin voimassaolo EU- tai ETA-maissa, jota koskeva pykälä on muutettu Suomen ajokorttiasetukseen vuonna 2000. Suomalaisella mopokortilla saa ajaa vain Suomessa tai muissa EU-/ETA-maissa.

        Thaimaa on liittynyt vain vuoden 1949 Geneven tieliikennesopimukseen, jossa ei mainita mopedeja lainkaan ajokortin yhteydessä. Geneven sopimuksen mukaan moottoriajoneuvon kuljettajan ikäraja on 18 vuotta. Sopimusvaltio voi kuitenkin hyväksyä (tai olla hyväksymättä) toisten sopimusvaltioiden antamat ajoluvat mottoripyörien tai invalidiajoneuvojen kuljettajille, jotka ovat nuorempia kuin 18 vuotta.

        Kansainvälisiin ajokortteihin mopoluokkaa ei voida yllä mainituista syistä merkitä."


    • Perhelomalla

      Kiitos kovasti näistä asiallisista vastauksista. Näin tämän kuvittelin olevankin ja nyt sain ajatuksilleni vahvistuksen. Nuori istuu takana vielä toistaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      81
      2040
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      20
      1854
    3. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1517
    4. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      206
      1416
    5. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      33
      1307
    6. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      28
      1266
    7. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      88
      1060
    8. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      26
      1053
    9. Aivottomat

      Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie
      Kuhmo
      23
      847
    10. Oho! Jari Isometsä lataa suorat sanat Farmi Suomesta - Kovaa kritiikkiä: "Ei oikein enää nappaa..."

      Jari Isometsä antaa kovaa kritiikkiä Farmi Suomi -realityn nykymenosta. Oletko samaa mieltä hiihtäjälegendan kanssa? L
      Tv-sarjat
      21
      825
    Aihe