PROVISIOPALKKAINEN TYÖ

Riski palkan maksusta.

Useat yrittäjät valittavat sitä, että kunnollista työväkeä ei tahdo saada töihin, vaan tämä työtä vieroksuva porukka on mielummin liiton päivärahoilla kuin töissä. Miksi?

Kerron oman tarinani.

Olen saanut pätevän kaupallisen koulutuksen. Työkokemusta minulla on yhteensä noin 10 vuotta kansainvälisten merkkituotteiden parissa. Työpaikka myytiin alta, joten jäin työttömäksi ja olen nyt työtön työnhakija.
Olen valmis aloittamaan työt heti, kun saan työtä, josta maksetaan kiinteätä kuukausipalkkaa.
Olen ehkä asennevammainen, mutta mielestäni työnantajan tehtävä on ottaa yrityksensä menestymisestä riskit, sillä yrityksen omistajilla on mahdollisuus rikastua ja työntekijä saa muruset.
Työntekijänä en suostu siihen, että palkan maksuni peruste on ns. provisiopalkkaus, vaan vaadin että tämä todella pieni rahallinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta tulee säännöllisesti tililleni, niin kauan kuin työsuhde välillämme kestää. Jos en ole työnantajalle "tuottava" työntekijä, niin hyväksyn kyllä irtisanomiseni.
Toiselle en lähde työtä tekemään ilmaiseksi, siinä uskossa että heidän edustamansa tuotteet tuovat palkkani mikä on ainoastaan budjetoitu paperille, joka näyttää teoriassa hyvältä.Luonnollisesti tämä budjetoitu palkka ei ole yhtenevä käytännön kanssa ja mitään takuuta menestymisestä ei ole.
Eräs liikelahjoja myyvä yritys palkkaa kokoajan uutta myyntiväkeä ja noin 4 kk:n jälkeen henkilöt poistuvat yrityksen palveluksesta, kun kova uusasiakashankinta ei tuota budjetoitua palkkaa lainkaan, mutta yritys saa tänä aikana ilmaisen hyödyn henkilön tekemästä asiakaskartoituksesta ja mainonnasta, joka saattaa jatkossa tuottaa yritykselle tulosta.
Tästä ei tietysti hyödy mitään nämä myynti-ihmiset, jotka olosuhteiden pakosta joutuvat sanoutumaan töistä irti, koska provisiopalkkaus on alunperin rakennettu siten, että sen toteutuminen on mahdoton lähes kenelle tahansa.
Jos työllä ei pysty maksamaan omia kiinteitä kuukausimenoja, niin irtisanominen on välttämättömyys.
Monessa tapauksessa työnantaja käyttää härskisti hyväksi nälkäisiä ja myyjiä, jotka tekevät hurjasti ylitöitä ensimmäisen puolenvuoden aikana, jotta saisivat "näytön" aikaiseksi ja pääsisivät uraputkeen kiinni. Työnantajaa kiinnostaa vain tulos ja tavoitteet ovat niin kovat, ettei tuloksiin normaali suorituksella pääse.
Olen käynyt noin 20 eri työhaastattelussa ja mukana on ollut yrityksiä laidasta laitaan, kuten:

eläkevakuutukset/sijoitukset
Verkostomarkkinointia
Lomaosakeita kauppaava yritys
Mainoslahjojen myyntiyritys
Ilmoitusmyyntiä lehtiin
Keittiömyynti yritys
Erikoisautovuokraamo
Suoramarkkinointiyritys
Pesuaineen myyntiyritys

jne jne jne..

Kaikilla on ollut yhteinen nimittäjä se, että palkka maksetaan tuloksen mukaan ja pohjapalkkaa ei ole tai se on ihan olematon. Jokaiseen firmaan olisin päässyt "töihin", mutta kieltäydyin, koska he eivät ole halukkaita keskustelemaan edes minimikuukausipalkasta.
Huvittavaa, että työnantajat ovat kertoneet, että tämä mahtava budjetoitu palkkataso on
3500-4500/kuukausi euron tuntumassa. Kun olen haastattelussa ehdottanut, että maksakaa minulle VAIN 2800 euroa kiinteänä per kuukausi ja pitäkää itsellänne loput, niin työnantajalla on noussut samantien karvat pystyyn. Niin, väitän että he eivät itsekään usko esittämään palkkabudjettiin, mutta se on "täky" saada kaveri hetkeksi töihin.

Jos yrityksellä on uskoa omiin tuotteisiin ja ne menevät normaalityöllä kaupaksi, niin kaikki myyjät voidaan palkata kiinteällä kuukausipalkalla töihin. Lisä bonukset tms, ovat asia erikseen ja toimivat hyvänä kannustimena, mutta mielestäni työntekijän ei tulisi ottaa riskiä siitä, saako hän kuukauden vuokrat ja laskut maksettua vai ei. Kiinteää palkkaa maksavat usein ne hyvämaineiset yhtiöt, joissa henkilökunnasta pidetään huolta ja jossa henkilöstön vaihtuminen on lähes olematonta. Kuka nyt hyvästä työpaikasta lähtisi epämääräisiin provisiopalkkaisiin töihin?

Ymmärrän kyllä työnantajia siinä, että jotkut heistä haluavat luoda järjestelmän, jossa kaikki yrityksen henkilöt ottavat riskin ja jos yritys tekee huipputulosta, niin voitot jaetaan suuremmaksi osaksi tällöin omistajien taskuun.
Mikäli yritys ei tee merkittäviä voittoja, niin eipä tarvitse silloin edes sitä normaalipalkkaa maksaa työntekijöilleen. Tämä on täydellistä riskien hallintaa, joka palvelee vain omistajia.

Se,että tänäpäivänä jopa siivoojat ovat tulospalkattuna, kertoo jotakin yhteiskunnan vääristymästä. Ennen siivoja siivosi omaan tahtiin tuntipalkalla ja jälki oli hyvää, kun hän sai tehdä työnsä tunnollisesti ja kaikki nurkat koluten. Nyt heidän pitää juoksujalkaa keretä siivoamaan mahdollisimman monta lattianeliötä, jotka on määritelty etukäteen, jotta pääsevät edes siihen minimitason ansiotuloon. Ei ole reilua ainakaan minusta, koska kysymyksessä on matalapalkka-ala.

Mitä mieltä olette. Onko työnantajilla liikaa valtaa vaatia ihmisiä ottamaan provisiopalkkaista työtä vastaan?

Huomion arvoista on myös se, että maailman johtavien tuotteiden/tuotemerkkien myyntiä ei tehdä provisiopalkalla, vaan näissä huippufirmoissa on työntekijöillä normaali kuukausipalkka. Provisiopalkka on usein ehtona firmoissa, joiden tuotteet eivät ole niin kilpailukykyisiä tai ylivoimaisia muihin nähden.

Jos palkka saamiseen liittyy riski, niin mielestäni silloin on parempi aloittaa sen työn tekeminen yksityisyrittäjänä, jolloin on jopa pieni mahdollisuus rikastua.

Toivottavasti TUPO pöydissä asiasta käydään kädenvääntöä ja minimi kuukausipalkkatasot takaisin työntekijöille alasta riippumatta!

27

13257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatööri

Myyntitöitä sivusta seuranneena ja jopa vähän johtaneenakin kommentoin seuraavaa....

Ensiksi: Olen sitä mieltä, että kaikki yritykset eivät kanna vastuutaan niin hyvin kuin voisi - yliräikeydet pitäisi saada karsittua pois. Onneksi kuitenkin valtaosa toimii mainiosti !

Johtavia maailman merkkejä/Brändejä myydään keskimäärin aina kohtuullisen hyvällä kuukausipalkalla/eduilla johtuen siitä syystä, että nämä isot brändit "riistävät" työntekijöitä olemalla antamatta heille provisiopalkkaa.

Okei, kärjistin hivenen. Toisin sanoen, tavara menee pääsääntöisesti kaupaksi ilman myynnin huippuammattilaisia - Tämä johtaa siihen, että yritykselle on edullisinta maksaa kuukausipalkkaa sellaisille henkilöille jotka myyvät tavaraa, joiden menekki perustuu muihin tekijöihin kuin myyjän aktiivisuuteen.

Kun puhutaan puhtaasti myynnillisistä tehtävistä, niin myyntityöt voidaan jakaa kahtia. Töihin, joissa myyjällä ja myyjän toiminnalla on merkittävä vaikutus siihen kuinka tavara käy kaupaksi ja töihin, joissa myyjällä ei ole suurta merkitystä.

Usein nämä yhtiöt, jotka toimivat puhtaasti provisiopalkkaisina, toimivat myös aloilla joissa on valtavan kova kilpailu ja jälleen myyjän arvo korostuu...

Ikuinen kysymys kuuluukin, että pitäisikö tällaisille ihmisille maksaa reilua pohjapalkkaa ja bonukset päälle - Maksakoon ken pystyy. syy miksei pyyntöihisi 2800 euron palkasta ole suostuttu johtuu siitä, että et ole kyennyt todistamaan ja vakuuttamaan työnantajaa siitä, että onnistut tuomaan talolle väh. 12000 euroa sisään katetta kuukaudessa. Toinen, ehkä vielä tärkeämpi syy nihkeään suhtautumiseen on tietenkin ollut se, että ihmisillä ei voi olla samassa yrityksissä oikeudenmukaisuuden nimissä montaa erilaista palkkausjärjetelmää.

Lisäksi valitettavaa on, että tallaisissa aktiivisen myyntityön tehtävissä on valtavia eroja ihmisten pärjäyksen osalta. Olen kanssasi samaa mieltä, että monesti budjetoidut palkat ovat lupauksia, joihin ei kykene kuin firman parhaat henkilöt... Monesti ongelmana on se, että kymmenestä henkilöstä 2-3 tienaa esim. 3000 euroa ja 2-3 heikointa tienaa 800 - 1200 euroa. Loput sitten tienaatvat jotain tuohon väliin... Tämä on erittäin yleistä kaikissa niemämissäsi ammattiryhmissä... Hyvät pärjäävät ja kehnot eivät.

Mistä sitten johtuu, että jotkut eivät pärjää. Valtaosa ongelmista johtuu siitä, että ihminen ei tiedosta minkä vuoksi käy provisiopalkkaisessa työssä. Hän ei tiedosta, että asiakas on todellisuudessa palkanmaksaja ja usein hän ei ymmärrä, että myyjän tehtävä on viettää aikansa asiakkaiden (oikeiden asiakkaiden) kanssa eikä internetin tai työkavereiden kanssa Essolla!!!!!

Lisää ongelmia aiheutuu siitä, että alalle tulevat myyjät ovat monesti helvetin fiksuja - Niin fiksuja, että kun myntipäällikkö sanoo, että nyt tehdään näin ja sitten teet näin - niin tälle viisveisataan ja kerrotaan, että toi ei sovi mulle - Mä teen sen näin.... Ja sitten pomot ja firma on huonoja on kun jostain syystä ei pärjää... Se on joskus tuntunut uskomattomalta, kun juniorimyyjä tulee kertomaan, että mä en tee kuule sillä sun tavalla, kun mä keksin paremman....

OK. edellämainitut johtuvat rekrytointioggelmista - kyseisiä henkilöitä ei olisi koskaan pitänytkään palkata.

Alkuperäiselle kirjoittajalle tiedoksi, että huonolle näyttää työnsaantisi. Mikäli haet aktiivisen myynnin paikkoja, joudut sopeutumaan vähimimmillään johonkin pohja provisiopalkkaan mikäli aiot työn vastaanottaa.

Toisaalta kukaan tuskin palkkaa sinua, koska kommenteistasi ja uskostasi menestymismahdollisuuksiin paistaa läpi asennevamma. Kun lasket hivenen rimaa, varmistut, että työpaikassa asiat keskimäärin ovat hyvin ja hyväksyt realiteetit etkä vänkää niistä älyttömästi vastaan, niin pääset todistamaan epäilemättä hyviä myynnillisiä kykyjäsi, johon kin työopaikkaan...

Ja sitten jos olet hyvä tai jopa erinomainen, tulet saamaan huippukovaa palkkaa joka ylittää keskiarvot...

Lopuksi vielä se, että tämä palkkaussysteemi ei tule muuttumaan ennen kuin se saadaan johonkin lakiin kaikkia velvoittavasti mukaan. Toisaalta se ehkäisee monia junioreita pääsemästä alalle ja pakottaa yritykset ottamaan täysin 100% varman päälle - ehkä hyvä niin....

• Tykittäjä

Perusta myynti-/markkinointiyritys ja palkkaa kaikki myyntitykit kuukausipalkalla.

Todennäköisesti käy niin, jotta jos 1/3 työntekijöistä on huonoja myyjiä, firmasi on konkurssissa alta aikayksikön, koska 2/3 työntekijöistä ei pysty myymään niin paljoa, jotta myynnin katteella pystyisi kustantamaan tämän 1/3 kiinteät kuukausipalkat näiden 2/3 omien palkkojen lisäksi. Täytyy ymmärtää, jotta vain myynti ja sitäkautta asiakkaat tuovat firmaan rahaa, jolla kaikki pyörii.

Itse en palkkaisi minkäänlaiseen tehtävään henkilöä, jolla on asenne "haluan kiinteän korvauksen menetetystä vapaa-ajasta..."

Jokainen yritys olisi varmasti valmis ottamaan sinut töihin kiinteällä 2800 euron kuukausipalkalla, jos myyt yhtäpaljon tai enemmän, kuin mikä edellyttää 3500-4500 provisoon.

• werlijh

on hyvä valinta jos on hyvä myyjä. ei tuntipalkalle.

• kas kas..

Osta Tukusta kyniä, hintaan 10cnt/kappele.
      Perusta yritys ja pane ilmoitus paikallislehteen, jossa haet nälkäisiä myyjiä huipputöihin ja jossa budjetoitu huippumyyjän palkkataso on jopa 6000 Euroa/kk.
      Ota jokainen provisiomyyjä töihin, joka suostuu myymään "edustamiasi" kyniä 2euroa kappale eteenpäin asiakkaille. Maksat myyjälle myynnin mukaan PROVISIOTA, vaikkapa 5cnt/kpl. Ainoa riskisi on ITSE ASIASSA SE OSTAMASI lehti-ilmoitus, jos huolehdit siitä että myyjä soittaa puhelut omalla puhelimella ja ajaa asiakaskäynnit omalla autollaan ilman päivärahoja, koska kaikki kulut vähennetään luonnolliseti näistä "huippu" provisioista..

Miksi huippumyyjät eivät lähde provisiopalkkaisiin töihin? Koska vanhoina kettuina osaavat myydä oman työpanoksensa sellaisille aloille/tehtäviin, jossa oma palkka ei ole se riskipisnes..

• eipä

Huippumyyjät nimenomaan OVAT lähes järjestäen provikkahommissa!! Ei-niin-hyvät sitten itkevät kiinteän palkan perään työttöminä. Tai keskittyvät myymisen sijaan spekuloimaan työnantajan asioita kuten riskejä ja katteita...

• Huippumyyjä

ei työskentele kiinteällä kuukausipalkalla, koska huippumyyjyydestä ei ole muuten mitään hyötyä.

Huippumyyjät saavat huippupalkkaa juuri provisio- ja bonus- palkkajärjestelmien vuoksi.

Esim.
        Keskivertomyyjä tienaa provikkaa 3000 euroa kuussa, mutta huippumyyjä tienaa samasta työstä 2-3 kertaa enemmän, eli 6000-9000 euroa.

Yrityksessä päätetään siirtyä kiinteään kuukausipalkkaa ja kaikille maksetaan 3500 euroa kuukaudessa kiinteää palkkaa. Mitä tekee huippumyyjä? Vaihtaa firmaa!

• alalla 10-v.
        eipä kirjoitti:

Huippumyyjät nimenomaan OVAT lähes järjestäen provikkahommissa!! Ei-niin-hyvät sitten itkevät kiinteän palkan perään työttöminä. Tai keskittyvät myymisen sijaan spekuloimaan työnantajan asioita kuten riskejä ja katteita...

huippumyyjillä on aina provikkapalkka ..

jos joku väittää olevansa myyntitykki kuukausipalkalla on se yleensä valehtelua.

hyvät myyjät osaavat oman arvonsa sekä saavat suunsa auki.

provikka kunniaan!!!!!!!!!!!!

• alan ammattilainen
        alalla 10-v. kirjoitti:

huippumyyjillä on aina provikkapalkka ..

jos joku väittää olevansa myyntitykki kuukausipalkalla on se yleensä valehtelua.

hyvät myyjät osaavat oman arvonsa sekä saavat suunsa auki.

provikka kunniaan!!!!!!!!!!!!

täysprovikkapalkkaus ja varsinkin ns bruttoproviisio malli ovat niin iki vanha-aikaista
        eivätkä sovellut oikeisiin myyntitöihin.

Tykitä sä vaan harjoja ovelta ovelle tai jotain kansioita kylmäkäynneillä,
        mutta älä tuu puhumaan todellisesta myyntityöstä mitään

• Ahkera

Laiska ei uskalla ottaa provisiopalkkaista työtä.

• steelydan

olen provikkapalkkaisissa em. myyntihommissa ja sain juuri helmikuun ( hiljaisen ) tilin; rapiat 9200 e. kyllä minä jo pystyn tuosta maksamaan auton ja puhelimen kustannukset ja verotkin pois.oikeita (=aktiivisia)töitä tulee tosin tehtyä enemmän kuin se kuukausipalkkainen kaveri, viikossa keskimäärin 60 h mutta toisinaan sitten vain 30- 40 h. ja korostan että nuo tunnit olen asiakkaalla -en internetissä niinkuin nyt ;)

• kilpailija
        steelydan kirjoitti:

olen provikkapalkkaisissa em. myyntihommissa ja sain juuri helmikuun ( hiljaisen ) tilin; rapiat 9200 e. kyllä minä jo pystyn tuosta maksamaan auton ja puhelimen kustannukset ja verotkin pois.oikeita (=aktiivisia)töitä tulee tosin tehtyä enemmän kuin se kuukausipalkkainen kaveri, viikossa keskimäärin 60 h mutta toisinaan sitten vain 30- 40 h. ja korostan että nuo tunnit olen asiakkaalla -en internetissä niinkuin nyt ;)

taidat olla "Steelydan" Topi.
        Jos olet täältä Tampereelta ja Duellilla hommissa niin kuulin muualtakin yli 9 000 egen nettotilistäsi.
        Perässä tullaan, helvetin hienoa kuulla tollaisista kavereista tällä alalla.
        Mites uus X-Jagge pelittää ?

• Nimetön
        kilpailija kirjoitti:

taidat olla "Steelydan" Topi.
        Jos olet täältä Tampereelta ja Duellilla hommissa niin kuulin muualtakin yli 9 000 egen nettotilistäsi.
        Perässä tullaan, helvetin hienoa kuulla tollaisista kavereista tällä alalla.
        Mites uus X-Jagge pelittää ?

Duell office vai Duell bike center?

• Reppuri28
        Nimetön kirjoitti:

Duell office vai Duell bike center?

Jaguar miehestä jos on kyse niin se on Duell Officen kaveri.

• optimisti

Puhtaalla provisiolla suomessa kaikista myyntimiehistä on alle 10 %. Yritykset jotka toimivat pitkäjänteisesti palkkaavat käytännössä myyntimiehet kiinteällä palkalla. Kiinteän palkan myötä yrityksiin hakeutuu sopivan koulutuksen omaava henkilöstöä. Tuskin yksikään DI myy kemikaaleja teollisuuteen puhtaasti provisio palkalla.
        Provisiopalkalla myyjä yleensä toimii lyhytjänteisesti ja pyrkii saamaan aina kaupat, kiinteällä palkalla olevan ei tarvitse miettiä täyttyyko bonukset tässä kuussa vai ei.
        Provisio hommia näyttää olevan, mutta monilla yrityksillä ei ole käytännssä mitään annettavaa markkinoille. Tuotteen hinnoittelu voi olla täysin pielessä verrattuna mitä vastaavat tuotteet maksavat esim. paperikaupasta hankittuna.
        Kaupat perustuvat vain ja ainoastaan siihen ettei ostajat ole kovin hintatietoisia ja ovat mukavuuden haluisia,ei tarvitse lähteä itse kauppaan.
        Itse myyn provisiolla, mutta tuotteeni eivät ole sellaisia, että niitä pitäisi väkisin myydä. Ostopäätöksessään ostaja punnitsee hintaa ja muita ominaisuuksia. Toisille hinta on tärkeä jolloin kaupat jää saamatta. Tehtäväni on vain hoitaa asiakaskuntaa jota tuotteemme parhaiten palvelee ja on sitä kautta kokonaisedullinen.

• Tykittäjä
        optimisti kirjoitti:

Puhtaalla provisiolla suomessa kaikista myyntimiehistä on alle 10 %. Yritykset jotka toimivat pitkäjänteisesti palkkaavat käytännössä myyntimiehet kiinteällä palkalla. Kiinteän palkan myötä yrityksiin hakeutuu sopivan koulutuksen omaava henkilöstöä. Tuskin yksikään DI myy kemikaaleja teollisuuteen puhtaasti provisio palkalla.
        Provisiopalkalla myyjä yleensä toimii lyhytjänteisesti ja pyrkii saamaan aina kaupat, kiinteällä palkalla olevan ei tarvitse miettiä täyttyyko bonukset tässä kuussa vai ei.
        Provisio hommia näyttää olevan, mutta monilla yrityksillä ei ole käytännssä mitään annettavaa markkinoille. Tuotteen hinnoittelu voi olla täysin pielessä verrattuna mitä vastaavat tuotteet maksavat esim. paperikaupasta hankittuna.
        Kaupat perustuvat vain ja ainoastaan siihen ettei ostajat ole kovin hintatietoisia ja ovat mukavuuden haluisia,ei tarvitse lähteä itse kauppaan.
        Itse myyn provisiolla, mutta tuotteeni eivät ole sellaisia, että niitä pitäisi väkisin myydä. Ostopäätöksessään ostaja punnitsee hintaa ja muita ominaisuuksia. Toisille hinta on tärkeä jolloin kaupat jää saamatta. Tehtäväni on vain hoitaa asiakaskuntaa jota tuotteemme parhaiten palvelee ja on sitä kautta kokonaisedullinen.

tietosi, jotta alle 10% kaikista myyntimiehistä toimii provisiolla?

• optimisti
        Tykittäjä kirjoitti:

tietosi, jotta alle 10% kaikista myyntimiehistä toimii provisiolla?

SMKJ:n jäsenistä:
        Bruttoprovisio 0,5 %
        Takuupalkka 1 %
        Provisiopalkka 3 %
        Kiinteä palkka prov. bonus 5 %
        Kiinteä palkka provisiolla 16 %
        Kiinteä palkka 33 %
        Kiinteä palkka 42 %

lähde TMT 2003
        Tiedot perustuvat vuotta 2003 koskevaan kyselyyn. Tutkimuksen tilaaja SMKJ. Tutkimuksen toteuttaja Taloustutkimus oy.
        Lisätietoja löytynee www.smkj.fi

• ratsastajakaupppuri
        optimisti kirjoitti:

Bruttoprovisio 0,5 %
        Takuupalkka 1 %
        Provisiopalkka 3 %
        Kiinteä palkka 33 %
        Kiinteä palkka 42 %

lähde TMT 2003
        Tiedot perustuvat vuotta 2003 koskevaan kyselyyn. Tutkimuksen tilaaja SMKJ. Tutkimuksen toteuttaja Taloustutkimus oy.

tutkimus oli tehty jonkun liiton jäsenten mukaan..HUIPPupyyjä ei liittoa käytä kun ei sitä tartte.eli taas oli puhe jakelijoista ja kateellisista katkerista itkijöistä.palkkaani en kerro.riittää kuluihin mutta en todellakaan anna siitä liitolle latiakaan eli en ole tilastoissasi kuten ei moni muukaan proviisiomyyjä

• ammattilainen
        optimisti kirjoitti:

Bruttoprovisio 0,5 %
        Takuupalkka 1 %
        Provisiopalkka 3 %
        Kiinteä palkka 33 %
        Kiinteä palkka 42 %

lähde TMT 2003

vain tuote-esittelijät kuuluvat tuohon pellejärjestöön

• kasva isoksi ensin
        ammattilainen kirjoitti:

vain tuote-esittelijät kuuluvat tuohon pellejärjestöön

voi sinua poikaa, kasva aikuiseksi ja kerro sitten lisää sun "kokemuksista".

Tuohon liittoon kuuluu kaikki oikea myyntialan ammattilaiset,
        eivät tuollaiset märkäkorva "tykkittäjät".

• miettikääpä sitä

Provisiota 5000 Euroa! Pitää paikkansa ja minun normaali myyntityössä!

Puhuakseni totta, niin todettakoon, että se oli vuoden paras tili 2004 provikoiden osalta.

Usein muistamme kertoa juuri sen parhaimman summan kun joku kysyy provisioiden osuutta. Harva meistä kertoo "baarissa", että sain joulukuussa 5000 ekkee ja jatkamme stooria kertomalla, että tammikuussa provisiota tuli vain 240 ekkee ja juuri päättynyt helmikuu tuo tilille vain 980 Ekkee. Ei paljon naurata, kun painaa 160 tuntia töitä ja tulot ovat 240 euroa.

Jos lasken koko vuoden keskiarvon provisioiden osalta, niin kuukausiansioni (kaikki lisätty) ovat bruttona 2200 Euroa. Siihen saa tehdä tehokasta työtä sen 8 tuntia päivässä ja sekään ei aina riitä!

Provisiopalkkaus ei ole hyvä vaihtoehto, mutta pakko tätä on tehdä, kun ei ole muutakaan tarjolla just nyt. Kattellaan sano poohjalaaine.

• provikalla ja ilman

Myyjän työtä on kauppojen tekeminen eikä "myyntityön suorittaminen". Jos kauppoja ei tule niin mistä ihmeestä sitä palkkaa pitäisi maksaa? Ei muurarikaan palkkaa saa jos ei seinää synny! Raha liikkuu vasta kun joku myy jotain. Ja jos jollain yrityksellä ei ole tuote/hinta/markkinat kunnossa niin eihän se PALKKAUKSEN vika ole kun ei kauppa käy. Monet näyttävät nyt sotkevan nämä kaksi asiaa keskenään... Ja edelleen: jos jonkun yrityksen provikkamyyjistä osa tienaa hyvin niin ei ole palkkauksen vika että osa ei tienaa. Lienee selvää että tulospalkkauksessa tili menee aina oikeaan osoitteeseen.

• Aina myyjänä

Olet ammattitaidoton. Hyvä myyjä ei ole päivääkään työtön. Onneksi työnantajani ei palkkaa kaltaisiasi, koska me OIKEAT MYYJÄT tekisimme sinunkin palkkarahasi taloon.

• rekry1

Asenteesi kanssa sovit tehtaaseen tai pellolle poimimaan marjoja. Syksyisin voit poimia sieniä. Tietämättömyytesi loistaa, joten kaupallisen alan osaamisesi riittävät niihin. Varaudu olemaan työtön loppuelämäsi.

• juuri näin on

myyntialan liiton jäsenistä alle 3% saa pelkkää provikkaa,
      se on menneen ajan juttuja ja jotain ihan muutakuin mitä nykypäivä maailma on.

Täysprovikka palkkaa tarjoavat yritykset ovat...noh jos nyt ei ihan huijareita niin
      ainakin erittäin epämielyttäviä paikkoja olla töissä.
      Sopii varmaan nuorille, 25v jotka voivat jonkun aikaa yrittää ja kerätä kokemuksia.

Itse myös olen ns kokeneempi, yli 10 vuotta alalla ollut ja olen alkuperäisen kanssa
      samaa mieltä.

Kiinteä bonus/provikka on ihan ok ja toivottava mutta osuudella 70/30 tai 80/20%
      Jos halutaan rakentaa jatkuvuutta, täytyy myös yrityksen katsoa pidemmälle kuin
      viikko tai kuukausi.

• tämän kanssa

...olen sitä mieltä, että puhdas provikka voi toimia päivittäistavaramyynnissä, jossa tuotteet koskettavat jokaista yritystä, mutta ei todellakaan ole tänäpäivänä ihan kaikkeen sopiva malli. Kun tuote on sellainen, jota voidaan tarjota kaikille, näin ollen kohdennettavuutta ei tarvita, ja loppujen lopuksi tulos on kiinni matematiikasta ja todennäköisyyksistä - tätä joskus tehneenä toimistomaailman tuotteilla.

Se mitä nykyään itse edustan, on jo valmiiksi kohdentunut tietyntyyppisiin yrityksiin ja pelaan avainasiakkaiden kanssa, eli uusasiakashankintaa ei juurikaan tule harrastettu ja rahanvirta on jatkuvaa. Joskus yhteistyön käynnistämiseen menee vuodesta toiseenkin joidenkin asiakkaiden kanssa, joten on täysin kohtuutonta että tekemisestä palkittaisiin ainoastaan pelkän provikan mukaan - tulisi nälkä nopeasti.

Itsellä on palkkausmuotona kiinteä 60% ja provikka 40%. Lisäksi tulee vuosittain bonuksia ja kannustimia extrapanoksesta. Budjetoitu ansiotaso ei lopulta johda välttämättä ministeritason palkoille, mutta koska tulonlähde on suht vakaa (ka. 4-5t /kk) pidän palkkausmallia tarpeeksi kannustavana. Verottomat korvaukset tulevat sitten vielä erikseen.

(kokemusta B2B myynnistä 5v)

• 1/3

te jotka olette pelkällä provikkapalkalla, millaista provisiota saatte, prosenttiosuutena myyntikatteesta?

• raksaurakka

Tätä lukiessa tulee mieleen, että jos kerran on puhtaalla provikalla, niin miksi ruveta lainkaan työsuhteeseen. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, että puhtaan provikan maksu on yrittämisen riskin siirtämistä työntekijälle.

Uskon, että jos myydä osaa ja on valmis sitä tekemään ilman pohjapalkkaa, niin yrittäjäedustana varmaan tienää enempi kuin proviisiopalkkaisena renkinä.

Olen itse tehnyt rakennusalan myyntiä raksa hommien lisäksi ja aina palkkaus on ollut suurinpiirtein muotoa kiinteä (2/3) provikka (1/3) bonuksia päälle jos oikein hyvin myy. Katoin aina omat kuluni ja tein firmalle voittoa, mutta en olisi suostunut työhön puhtaalla provikalla, vaikka myyntikykyihini uskonkin.

Nyt olen taas kk. palkkaisena kirvesmiehenä ja puhdasta provikkaa voisikin verrata raksan urakkatöihin. Työmaalla on kiire valmistua tai tilaajalle pitää maksaa uhkasakkoja. Työnantaja päättää laittaa minut urakkapalkalla 500e asentamaan ikkunoita, normi tuntipalkkani on n. 20e/h, siispä tässä on noin 25h työtä vastaava summa. Painan kuin hullu töitä ja teen urakan 10h tunnissa.

Olisin saanut puhtaalla tuntipalkalla 200e nyt saan 500e siis 300e "provikkaa". Jos taas olen hidas, laiska tai urakka muuten kusee. Esim. Ikkunat ei eivät saavu työmaalle ajoissa saan kuitenkin tuon 500e kun olen 25h tuntia niitä asennellut. Tämä vaikka työmaa tämän takia viivästyy ja rakennusyrittäjä tekee ehkä tappiotakin kyseisestä kohteesta. YRITTÄMISEN RISKI KUULUU YRITTÄJÄLLE EI TYÖNTEKIJÄLLE.

Yritäppä mennä ehdottamaan raksaäijälle tuota 500e urakkaa sellaisilla ehdoilla, että jos urakka ei ole ajoissa valmis, niin hän ei saa mitään, koska ei työmaa silloin yrittäjällekkään tuota... niin ja muistaa käyttää itse hankkimiaan työkaluja töitä tehdessä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8627
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4788
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4248
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3817
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3226
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3000
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2359
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2223
    Aihe