Kannattaa kirjoittaa vaan pakko- ja virkamiesruotsin

asiata.asiata

haitoista valtaväestölle, ja antaa näiden surujen häiriköidä omissa, lähinnä asiattomissa avauksissaan kuten tuo uudestaan spämmätty juttu Suomalaisuuden Liitosta. Joka siis ei tänne kuulu, oikein hävettää tavallisten surujen puolesta tuollainen tahallinen häiriköinti jota tuo Rkp:läinen tekee

92

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkoruotsiOnVäärin

      Totta, tiedotus on tärkeintä!

    • Kielitaitoinen_maa

      Kirjoita sitten niistä "haitoista", jos kerran niistä niin kovin paljon tiedät!

      En ole eläessäni nähnyt yhtään tilastoa ruotsin "haitoista". En ole koskaan kuullut kenenkään valittaneen "haitoista" jälkikäteen. Tiedän vain sen, että Suomen koulujärjestelmää on tultu ihailemaan maailman ääristä ja sitä on viety maailmalle vuosikaudet.

      • jotainmuutakieltä

        Etkö ole koskaan kuullut, että joku olisi ruotsin sijaan mielummin lukenut jotain muuta kieltä?

        Eikö kukaan ole koskaan täällä kirjoittanut sellaisesta?


      • ei.haitannut.päinvastoin
        jotainmuutakieltä kirjoitti:

        Etkö ole koskaan kuullut, että joku olisi ruotsin sijaan mielummin lukenut jotain muuta kieltä?

        Eikö kukaan ole koskaan täällä kirjoittanut sellaisesta?

        Olen, mutta monet ihmiset opiskelevat tuota kieltä tarvittaessa koulun jälkeen. Minä esim. luin koulussa vain lyhyen saksan (3 v.) ja nyt puhun saksaa sujuvasti. Lähdin koulun jälkeen Saksaan töihin. Ja arvaa, haittasiko ruotsin kieli saksan oppimista?


      • joillakin
        ei.haitannut.päinvastoin kirjoitti:

        Olen, mutta monet ihmiset opiskelevat tuota kieltä tarvittaessa koulun jälkeen. Minä esim. luin koulussa vain lyhyen saksan (3 v.) ja nyt puhun saksaa sujuvasti. Lähdin koulun jälkeen Saksaan töihin. Ja arvaa, haittasiko ruotsin kieli saksan oppimista?

        Joillakin haittaa, joillakin ei.

        Sinua ei ehkä haittaa opiskella saksaa vasta koulun jälkeen, mutta onko sinun todella mahdoton ymmärtää, että saksanlukija haluaisi lukea saksaa suoraan eikä vasta ruotsin jälkeen tai sen rinnalla? Kieliin käytettävä aika on kuitenkin rajallinen.


      • esimerkiksi

        Suomalaiset antavat muiden maiden asukkaille kohtuuttoman etulyöntiaseman osaamalla kahta kansainvälisissä yhteyksissä hyödytöntä kieltä, laukoo Osmo Soininvaara. "Vitosen arvosanalla suoritetusta peruskoulun pakkoruotsista ei ole hyötyä kenellekään. Korkeintaan se ruokkii suvaitsemattomia ajatuksia kielivähemmistöä kohtaan."


      • BV5
        esimerkiksi kirjoitti:

        Suomalaiset antavat muiden maiden asukkaille kohtuuttoman etulyöntiaseman osaamalla kahta kansainvälisissä yhteyksissä hyödytöntä kieltä, laukoo Osmo Soininvaara. "Vitosen arvosanalla suoritetusta peruskoulun pakkoruotsista ei ole hyötyä kenellekään. Korkeintaan se ruokkii suvaitsemattomia ajatuksia kielivähemmistöä kohtaan."

        Miksi täällä puhutaan usein peruskoulusta ja vitosen arvosanoista todistuksessa? Jos ruotsi on vitonen, on todennäköistä, että moni muukin aine tökkii.

        Lukiosta ne kielten osaajat kuitenkin pääasiassa tulevat, ovat aina tulleet. Kieliä opitaan yleensä maailmalla, kun koulun jälkeen lähdetään ulkomaille. Koulu antaa tälle hyvän pohjan, vaikka tuntuisikin siltä, että ei ole oppinut kauheasti. Kun menee ulkomaille, huomaa, että koulun opinnoista on hyötyä. Meillä opetetaan kielen perusteet hyvin Suomessa.


      • esimerkiksi

        Ammattikorkean henkilöstö kertoo, että "opiskelijoista vain murto-osa selviytyy ruotsin kielen opinnoista ilman tukiopetusta. Heikon lähtötason omaaville opiskelijoille ruotsin kurssi aiheuttaa runsaasti lisätöitä ja vaikeuttaa usein myös valmistumista. Valmentavat kurssit lisäävät myös ammattikorkeakoulujen opetuskustannuksia. --- Erityisen hankala tilanne on tekniikan alalla, jossa opiskeleville insinöörin aluille on pakko järjestää jopa kolme valmentavaa opintojaksoa ennen varsinaiselle kurssille osallistumista --- tukiopetusjaksoilla käydään läpi koko lukion oppimäärä, eli työmäärä on suuri.".

        Miksi sen insinööriparan on osattava ruotsia?


      • turhaavähättelyä
        BV5 kirjoitti:

        Miksi täällä puhutaan usein peruskoulusta ja vitosen arvosanoista todistuksessa? Jos ruotsi on vitonen, on todennäköistä, että moni muukin aine tökkii.

        Lukiosta ne kielten osaajat kuitenkin pääasiassa tulevat, ovat aina tulleet. Kieliä opitaan yleensä maailmalla, kun koulun jälkeen lähdetään ulkomaille. Koulu antaa tälle hyvän pohjan, vaikka tuntuisikin siltä, että ei ole oppinut kauheasti. Kun menee ulkomaille, huomaa, että koulun opinnoista on hyötyä. Meillä opetetaan kielen perusteet hyvin Suomessa.

        Todennäköisesti se, mikä tökkii on äidinkieli ja siihen tarvittaisiin lisää aikaa. Pakkoruotsi on silloin turhaa.

        Mutta se, jolla on ruotsi viitonen, voi olla matikassa kymppi, samoin fysiikassa.

        Meillä on liian kielikeskeinen käsitys lahjakkuudesta.

        Ei ole syytä vähätellä niiden ihmisten tarpeita ja opiskelumahdollisuuksia, joilta ruotsi ei suju.


      • 50000nimeä

        Kommentoin tuota "väkisin" opettamista: 45% opiskelisi ruotsia vapaaehtoisenakin, njoten kovin "väkisin" ei ruotsia sentään pakkosyötetä kouluissa. Jos syötettäisiin, olisi purnaus ruotsia vastaan paljon näkyvämpää yhteiskunnassamme ja kielialoitteet saisivat vaadittavat 50 000 nimeä helposti.


      • Kysynkin_
        esimerkiksi kirjoitti:

        Ammattikorkean henkilöstö kertoo, että "opiskelijoista vain murto-osa selviytyy ruotsin kielen opinnoista ilman tukiopetusta. Heikon lähtötason omaaville opiskelijoille ruotsin kurssi aiheuttaa runsaasti lisätöitä ja vaikeuttaa usein myös valmistumista. Valmentavat kurssit lisäävät myös ammattikorkeakoulujen opetuskustannuksia. --- Erityisen hankala tilanne on tekniikan alalla, jossa opiskeleville insinöörin aluille on pakko järjestää jopa kolme valmentavaa opintojaksoa ennen varsinaiselle kurssille osallistumista --- tukiopetusjaksoilla käydään läpi koko lukion oppimäärä, eli työmäärä on suuri.".

        Miksi sen insinööriparan on osattava ruotsia?

        Joku kirjoitti tänne taannoin, että vaikeuksia esiintyy myös omassa äidinkielessä ja matikassa. Eli onko niin, että kaikki vaikeudet, mitä oppilas ammattiopinnoissa kohtaa, ovat aina ja vain ruotsin syytä? Eli jos ruotsia ei olisi, kaikki olisi hienosti?


      • qanto1
        Kysynkin_ kirjoitti:

        Joku kirjoitti tänne taannoin, että vaikeuksia esiintyy myös omassa äidinkielessä ja matikassa. Eli onko niin, että kaikki vaikeudet, mitä oppilas ammattiopinnoissa kohtaa, ovat aina ja vain ruotsin syytä? Eli jos ruotsia ei olisi, kaikki olisi hienosti?

        Peruskoulun ongelmat ovat tänä päivänä sellaisia, että ruotsilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.


      • näkyykyllä
        50000nimeä kirjoitti:

        Kommentoin tuota "väkisin" opettamista: 45% opiskelisi ruotsia vapaaehtoisenakin, njoten kovin "väkisin" ei ruotsia sentään pakkosyötetä kouluissa. Jos syötettäisiin, olisi purnaus ruotsia vastaan paljon näkyvämpää yhteiskunnassamme ja kielialoitteet saisivat vaadittavat 50 000 nimeä helposti.

        Purnaus on kyllä näkyvää :)


      • liittymoneen
        qanto1 kirjoitti:

        Peruskoulun ongelmat ovat tänä päivänä sellaisia, että ruotsilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

        Peruskoulussa on tietysti monenlaisia ongelmia.

        Pakkoruotsi liittyy sellaisiin ongelmiin kuin
        - monikielisten ja erityisoppilaiden tarve saada itselleen joustoa vieraiden kielten opetukseen
        - matemaattisten ja teknisten oppilaiden jatko-opiskelun turvaaminen kielilahjakkaiden ohella

        Sinä varmasti tiedät, ettei missään muualla maailmassa...


      • täällävain
        näkyykyllä kirjoitti:

        Purnaus on kyllä näkyvää :)

        Tällä palstalla, mutta ei muualla.


      • Aika_Outoa
        liittymoneen kirjoitti:

        Peruskoulussa on tietysti monenlaisia ongelmia.

        Pakkoruotsi liittyy sellaisiin ongelmiin kuin
        - monikielisten ja erityisoppilaiden tarve saada itselleen joustoa vieraiden kielten opetukseen
        - matemaattisten ja teknisten oppilaiden jatko-opiskelun turvaaminen kielilahjakkaiden ohella

        Sinä varmasti tiedät, ettei missään muualla maailmassa...

        "Ammattikorkean henkilöstö kertoo, että "opiskelijoista vain murto-osa selviytyy ruotsin kielen opinnoista ilman tukiopetusta."

        Joku kirjoitti näin tuolla ylempänä. Eli eikö siis Suomen ammattikoulussa ole enää muita kuin "erityisryhmiä" opiskelemassa, jos kerran kukaan ei enää suoriudu ruotsista? Mihin ovat kadonneet nk. normioppilaat?


      • ojaakaivamaan
        Kysynkin_ kirjoitti:

        Joku kirjoitti tänne taannoin, että vaikeuksia esiintyy myös omassa äidinkielessä ja matikassa. Eli onko niin, että kaikki vaikeudet, mitä oppilas ammattiopinnoissa kohtaa, ovat aina ja vain ruotsin syytä? Eli jos ruotsia ei olisi, kaikki olisi hienosti?

        Perustaitoihin liittyvät ongelmat palautuvat usein joko
        tarkaavuuteen
        lukivaikeuteen
        matikkavaikeuteen

        Koska koulu on niin kielipainotteinen, matikkavaikeuden kanssa voi opiskella hyvinkin turvallisesti. Kielivaikeus taas moninkertaistaa työmäärän ja joidenkin mielestä joutaa sysäämään oppilaan johonkin ojankaivuuhommiin.


      • Outo_yhtälö
        ojaakaivamaan kirjoitti:

        Perustaitoihin liittyvät ongelmat palautuvat usein joko
        tarkaavuuteen
        lukivaikeuteen
        matikkavaikeuteen

        Koska koulu on niin kielipainotteinen, matikkavaikeuden kanssa voi opiskella hyvinkin turvallisesti. Kielivaikeus taas moninkertaistaa työmäärän ja joidenkin mielestä joutaa sysäämään oppilaan johonkin ojankaivuuhommiin.

        "Koska koulu on niin kielipainotteinen"

        Koulussa on 2 pakollista vierasta kieltä. EU suosittaa 2 pakollista kieltä. Mistä se "kielipainoitteisuus" tulee, kun ennen luettiin paljon enemmän kieliä?


      • tämänajannormi
        Aika_Outoa kirjoitti:

        "Ammattikorkean henkilöstö kertoo, että "opiskelijoista vain murto-osa selviytyy ruotsin kielen opinnoista ilman tukiopetusta."

        Joku kirjoitti näin tuolla ylempänä. Eli eikö siis Suomen ammattikoulussa ole enää muita kuin "erityisryhmiä" opiskelemassa, jos kerran kukaan ei enää suoriudu ruotsista? Mihin ovat kadonneet nk. normioppilaat?

        Ammattikorkeissa on normioppilaita:
        - osa tullut lukiosta matikkapainotuksella, takana ruotsin viitosten rivi
        - osa tullut ammattikoulusta ja taskussa kymmenen sanaa ruotsia
        - osa ollut lukion tai amiksen jälkeen kymmenen vuotta töissä tarvitsematta ikinä ruotsia
        - osa maahanmuuttajataustaisia
        ...


      • vertaillaan
        Outo_yhtälö kirjoitti:

        "Koska koulu on niin kielipainotteinen"

        Koulussa on 2 pakollista vierasta kieltä. EU suosittaa 2 pakollista kieltä. Mistä se "kielipainoitteisuus" tulee, kun ennen luettiin paljon enemmän kieliä?

        Suomessa luetaan vieraita kieliä enemmän kuin muualla keskimäärin, mutta ruotsi vie toisen vieraan kielen paikan.

        EU:n suositus ei muuten ole mikään pedagoginen ihanne, vaan työvoiman liikkuvuuden vuoksi tehty tavoite maille, joissa ei lueta välttämättä yhtään vierasta kieltä. EU:n alueella on vahva rinnakkaiskoulujärjestelmä, jolloin nimenomaan alempiin opintoihin ohjautuneet voivat jäädä ilman kieltenopetusta, mutta heidät juuri haluttaisiin panna kiertämään maasta toiseen.

        Rinnakkaiskoulujärjestelmät muissa maissa tekevät sen, että siellä on tarjolla linjoja, joilla luetaan runsaasti kieliä, myös niitä kuolleita, mutta myös esimerkiksi teknisiä linjoja, joissa riittää englanti.

        Englannin asema tieteen ja työelämän kielenä on vahvistunut enemmän kuin EU-direktiivit sallisivat.


      • Ongelmia.piisaa
        tämänajannormi kirjoitti:

        Ammattikorkeissa on normioppilaita:
        - osa tullut lukiosta matikkapainotuksella, takana ruotsin viitosten rivi
        - osa tullut ammattikoulusta ja taskussa kymmenen sanaa ruotsia
        - osa ollut lukion tai amiksen jälkeen kymmenen vuotta töissä tarvitsematta ikinä ruotsia
        - osa maahanmuuttajataustaisia
        ...

        Eipä se ruotsi ole ammattikoulukaan kannalta mikään kynnyskysymys. Kyllä ne ongelmat yleensä tänä päivänä ovat huomattavasti monimutkaisempia, että niitä kyettäisiin kaikenkattavasti selittämään ruotsilla tai jollakin kouluaineella.


      • ammattikorkeat
        Ongelmia.piisaa kirjoitti:

        Eipä se ruotsi ole ammattikoulukaan kannalta mikään kynnyskysymys. Kyllä ne ongelmat yleensä tänä päivänä ovat huomattavasti monimutkaisempia, että niitä kyettäisiin kaikenkattavasti selittämään ruotsilla tai jollakin kouluaineella.

        Ammattikorkeissa (ei ammattikouluilla) vaikeudet ruotsin kanssa on kyllä todettu suuriksi - ja turhiahan ne ovat, kun ruotsin ei tarvitsisi olla pakollinen.

        Miksi sen insinööriparan on osattava ruotsia?


      • mitätarkoita

        Kukaan ei tahallaan tee itselleen sellaista kiusaa, että opinnot pitkittyvät tai jäävät kesken ruotsin takia.

        Maailma on täynnä kunnon ihmisiä. joille arjessa tarpeeton kieli on erittäin vaikea, jopa mahdoton oppia. Pitäisikö tätä pilkata? Osoittaako tämä, ettei ole kelvollinen opiskelemaan ja tekemään töitä? Vaikka saman tutkinnon saisi muissa maissa ilman turhia kieliopintoja?


      • Koulupako
        mitätarkoita kirjoitti:

        Kukaan ei tahallaan tee itselleen sellaista kiusaa, että opinnot pitkittyvät tai jäävät kesken ruotsin takia.

        Maailma on täynnä kunnon ihmisiä. joille arjessa tarpeeton kieli on erittäin vaikea, jopa mahdoton oppia. Pitäisikö tätä pilkata? Osoittaako tämä, ettei ole kelvollinen opiskelemaan ja tekemään töitä? Vaikka saman tutkinnon saisi muissa maissa ilman turhia kieliopintoja?

        Monelle matikka on vaikeaa, monelle englanti on vaikeaa, jollekin liikunta on vaikeaa jne. Aina löytyy oppilas, jolle jokin aine on vaikea, jopa liian vaikea. Silti koulu käydään ja siitä selvitään yleensä hengissä.

        Jos alkaisimme laskea peruskoulun tasoa sen perusteella, että jollekin jokin aine on liian vaikea, tai mahdoton, syntyisi lopulta tilanne, jossa heikommin pärjäävät muodostaisivat lopulta oman koulunsa. Tällainen jatkuva vaatimustason lasku aiheuttaisi nk. normioppilaiden paon tästä koulusta, ja meille syntyisi eri tasoisia kouluja, mistä seuraisi, ettei enää olisi kaikille tarkoitettua peruskoulua, vaan alemman tason kouluja ja paremman tason kouluja. Ja tätä me juuri emme halua. Me haluamme päinvastoin tukea tukiopetuksella koulussa kaikkia niitä, joilla on vaikeaa, jotta saamme hienon peruskoulumme säilytettyä myös tulevaisuudessa.


      • rehellisyyttä
        Koulupako kirjoitti:

        Monelle matikka on vaikeaa, monelle englanti on vaikeaa, jollekin liikunta on vaikeaa jne. Aina löytyy oppilas, jolle jokin aine on vaikea, jopa liian vaikea. Silti koulu käydään ja siitä selvitään yleensä hengissä.

        Jos alkaisimme laskea peruskoulun tasoa sen perusteella, että jollekin jokin aine on liian vaikea, tai mahdoton, syntyisi lopulta tilanne, jossa heikommin pärjäävät muodostaisivat lopulta oman koulunsa. Tällainen jatkuva vaatimustason lasku aiheuttaisi nk. normioppilaiden paon tästä koulusta, ja meille syntyisi eri tasoisia kouluja, mistä seuraisi, ettei enää olisi kaikille tarkoitettua peruskoulua, vaan alemman tason kouluja ja paremman tason kouluja. Ja tätä me juuri emme halua. Me haluamme päinvastoin tukea tukiopetuksella koulussa kaikkia niitä, joilla on vaikeaa, jotta saamme hienon peruskoulumme säilytettyä myös tulevaisuudessa.

        Ei näin.

        Ruotsi ei ole samanlainen aine kuin äidinkieli, englanti tai matematiikka. Nämä ovat perusaineita ja niiden osaaminen on tärkeää ihan kaikessa. Ruotsista voidaan antaa vapautus ilman, että oppilaan perustaidoissa jää mitään puuttumaan. Päinvastoin, juuri ruotsin vapautuksen ansioista nuo perustaidot voivat saada lisää tilaa ja resursseja ja näin voidaan oleellisesti auttaa nuoren kouluttautumista. Ja kouluttautuminen on tärkeää - ei virkapakkoruotsi ja kaksikielisyysleikki.

        Liikunnat, uskonnot, historiat ja luonnontieteet kehittävät maailmankuvaa. Ne eivät karsi, niissä erityisesti äidinkielen taidot jopa vahvistuvat, jos opetuksen hoitaa oikein.

        Puhe siitä, että pakkoruotsin tekeminen valinnaiseksi laskisi peruskoulun tasoa, on aivan turhaa. Pakkoruotsilla ei ole mitään annettavaa peruskoulun tasolle.


      • ldklgödölklgk
        rehellisyyttä kirjoitti:

        Ei näin.

        Ruotsi ei ole samanlainen aine kuin äidinkieli, englanti tai matematiikka. Nämä ovat perusaineita ja niiden osaaminen on tärkeää ihan kaikessa. Ruotsista voidaan antaa vapautus ilman, että oppilaan perustaidoissa jää mitään puuttumaan. Päinvastoin, juuri ruotsin vapautuksen ansioista nuo perustaidot voivat saada lisää tilaa ja resursseja ja näin voidaan oleellisesti auttaa nuoren kouluttautumista. Ja kouluttautuminen on tärkeää - ei virkapakkoruotsi ja kaksikielisyysleikki.

        Liikunnat, uskonnot, historiat ja luonnontieteet kehittävät maailmankuvaa. Ne eivät karsi, niissä erityisesti äidinkielen taidot jopa vahvistuvat, jos opetuksen hoitaa oikein.

        Puhe siitä, että pakkoruotsin tekeminen valinnaiseksi laskisi peruskoulun tasoa, on aivan turhaa. Pakkoruotsilla ei ole mitään annettavaa peruskoulun tasolle.

        "Nämä ovat perusaineita ja niiden osaaminen on tärkeää ihan kaikessa. "

        Ei se, että jokin kouluaine on "perusaine" tarkoita että sitä osataan riittävän hyvin, ja toisaalta ainetta, joka ei ole "perusaine", ei sitten osata. Usein oppilas, joka valmistuu heikoin arvosanoin peruskoulusta, on heikko monessa aineessa. Ja näihin ongelmiin haetaan kokonaisuudessaan ratkaisua. Ei poistamalla ruotsi, vaan nostamalla peruskoulun tasoa ja antamalla tarvittavaa tukea oppilaille, jotka sitä kaipaavat.


      • lapsenparhaaksi
        ldklgödölklgk kirjoitti:

        "Nämä ovat perusaineita ja niiden osaaminen on tärkeää ihan kaikessa. "

        Ei se, että jokin kouluaine on "perusaine" tarkoita että sitä osataan riittävän hyvin, ja toisaalta ainetta, joka ei ole "perusaine", ei sitten osata. Usein oppilas, joka valmistuu heikoin arvosanoin peruskoulusta, on heikko monessa aineessa. Ja näihin ongelmiin haetaan kokonaisuudessaan ratkaisua. Ei poistamalla ruotsi, vaan nostamalla peruskoulun tasoa ja antamalla tarvittavaa tukea oppilaille, jotka sitä kaipaavat.

        Ruotsin poistaminen on selkein korjaus - mitä lapsiparka tekee vitosen tai kutosen ruotsilla, ei mitään.

        Mutta vaikka ruotsin on vitonen, matikka voi olla kymppi, reaaliaineetkin keskitasoa. Ei ole syytä yrittää ruotsin perusteella luokitella lapsi toisen luokan kansalaiseksi koulutuksessa.


      • Oppivelvollisuus_
        lapsenparhaaksi kirjoitti:

        Ruotsin poistaminen on selkein korjaus - mitä lapsiparka tekee vitosen tai kutosen ruotsilla, ei mitään.

        Mutta vaikka ruotsin on vitonen, matikka voi olla kymppi, reaaliaineetkin keskitasoa. Ei ole syytä yrittää ruotsin perusteella luokitella lapsi toisen luokan kansalaiseksi koulutuksessa.

        Olisi hyvin outoa ja suorastaan katastrofaalista peruskoulun toimivuuden kannalta, jos jokainen oppilas saisi vapautuksen niitä kouluaineista, joissa hänellä olisi 5 tai 6, ja säilyttäisi ne aineet, joissa hänellä olisi kiitettävä.

        Entäpä ne oppilaat, joilla on kaikissa aineissa 5 tai 6? Saisivatko he vapautuksen oppivelvollisuudesta kokonaan?


      • jotainmuutakieltä kirjoitti:

        Etkö ole koskaan kuullut, että joku olisi ruotsin sijaan mielummin lukenut jotain muuta kieltä?

        Eikö kukaan ole koskaan täällä kirjoittanut sellaisesta?

        Minä olen useamman kerran esittänyt palstan aktiiveille kysymyksen mikä heistä olisi yhtä hyödyllinen tai jopa hyödyllisempi kuin nykykombo ruotsi - englanti? Vastauksista on selvästi käynyt ilmi ettei oikeasti minkään muun kielen opiskelu kiinnosta kuin englannin opiskelu. Ainakaan mitään ehdotuksia perusteluineen ei ole esitetty.


      • KeskustellaanJärkevästi
        Ankdam kirjoitti:

        Minä olen useamman kerran esittänyt palstan aktiiveille kysymyksen mikä heistä olisi yhtä hyödyllinen tai jopa hyödyllisempi kuin nykykombo ruotsi - englanti? Vastauksista on selvästi käynyt ilmi ettei oikeasti minkään muun kielen opiskelu kiinnosta kuin englannin opiskelu. Ainakaan mitään ehdotuksia perusteluineen ei ole esitetty.

        Jos ruotsin sijaan haluat hyödyllisen pakollisen kielen, niin se on englanti.

        Jos haluat kaikille kaksi samaa pakollista kieltä, niin tavoite on mieletön ja vahingoksi. Toisen kielen englannin rinnalla on oltava valinnainen - kuten Ahvenanmaalla.


      • 2kieltäparas
        KeskustellaanJärkevästi kirjoitti:

        Jos ruotsin sijaan haluat hyödyllisen pakollisen kielen, niin se on englanti.

        Jos haluat kaikille kaksi samaa pakollista kieltä, niin tavoite on mieletön ja vahingoksi. Toisen kielen englannin rinnalla on oltava valinnainen - kuten Ahvenanmaalla.

        Käytännössä, oli meillä pakollinen ruotsi tai ei, niin pienissä kouluissa tullaan edelleen pakon sanalemana lukemaan englantia ja jotakin muuta kieltä, jonka suurin osa valitsee. Olen aivan varma, että ranska tai venäjä eivät miellytä monia yhtään sen enempää kuin ruotsi. Moni pelkän peruskoulun käyvä keplottelisi itsensä kielten opiskelusta pois, jos voisi. Kieliaktiivitkin tuntuvat kovin kannattavan pelkkään yhtä kieltä, englantia, vaikka Suomen linja tässä on yhtenevä EU:n kanssa.


      • KeskustellaanJärkevästi
        2kieltäparas kirjoitti:

        Käytännössä, oli meillä pakollinen ruotsi tai ei, niin pienissä kouluissa tullaan edelleen pakon sanalemana lukemaan englantia ja jotakin muuta kieltä, jonka suurin osa valitsee. Olen aivan varma, että ranska tai venäjä eivät miellytä monia yhtään sen enempää kuin ruotsi. Moni pelkän peruskoulun käyvä keplottelisi itsensä kielten opiskelusta pois, jos voisi. Kieliaktiivitkin tuntuvat kovin kannattavan pelkkään yhtä kieltä, englantia, vaikka Suomen linja tässä on yhtenevä EU:n kanssa.

        Ilman englantia oppilaan asema on jatkossa kurja.

        Ilman ruotsia, häneltä puuttuu vain virkaruotsipaperi - mikä ei useimpia haittaa pätkääkään.

        Pienien koulujen ongelmat ratkaistaan pienillä kouluilla - esimerkiksi syrjäseutujen lukiot ovat tehneet verkostoja harvinaisille kielille tietokoneavusteisen etäopetuksen avulla. Digitaalisuus tulee yhä alemmas, joten on aivan mahdollista, että lähivuosina ainakin maahanmuuttajien kotikieliä voidaan opiskella myös diginä.

        On varomatonta valita sanoikseen "moni pelkän peruskoulun käyvä keplottelisi itsensä kielten opiskelusta pois".

        Ensinkin jatkossa ei juuri enää tule olemaan vain peruskoulun käyneitä, toisesta asteesta on jo tullut käytännössä välttämätön.

        Toiseksi juuri ne, joilla on opiskelussa ongelmia, hyötyvät toisen vieraan kielen vaihtamisesta perustaitojen lujittamiseen. Näin tehdään muuallakin ja näin tehtäisiin meilläkin, ellei pakkoruotsille olisi kasattu sellaista välttämättömyyden liturgiaa. Erityisopettajat sanovat tämän suoraan kahden kesken, mutteivät tule kyllä sanomaan tätä omin kasvoin julkisesti, koska se johtaisi ongelmiin ja leimaamiseen.


      • KeskustellaanJärkevästi kirjoitti:

        Jos ruotsin sijaan haluat hyödyllisen pakollisen kielen, niin se on englanti.

        Jos haluat kaikille kaksi samaa pakollista kieltä, niin tavoite on mieletön ja vahingoksi. Toisen kielen englannin rinnalla on oltava valinnainen - kuten Ahvenanmaalla.

        Tätä juuri tarkoitin, jos tämän palstan kieliaktiivit saisivat päättää niin koko peruskoulun idea romutettaisiin ja äidinkielen lisäksi luettaisiin vain englantia.

        Omana mielipiteenäni esitän että kieliä pitäisi opiskella enemmän, ei vähemmän!


      • Tarkennus
        Ankdam kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin, jos tämän palstan kieliaktiivit saisivat päättää niin koko peruskoulun idea romutettaisiin ja äidinkielen lisäksi luettaisiin vain englantia.

        Omana mielipiteenäni esitän että kieliä pitäisi opiskella enemmän, ei vähemmän!

        Peruskoulun idea ei ole "lisää kieliä" vaan yksilöllinen oppiminen ja ajattelun taitojen vaaliminen.

        "Lisää kieliä" on RKP:n liturgiaa, jolla yritetään vain suojella ruotsin pakollisuutta ja panna ihmiset lukemaan heille tärkeät kielet ruotsin lisäksi. Se tie tuhoaa peruskoulun idean.


      • Tarkennus kirjoitti:

        Peruskoulun idea ei ole "lisää kieliä" vaan yksilöllinen oppiminen ja ajattelun taitojen vaaliminen.

        "Lisää kieliä" on RKP:n liturgiaa, jolla yritetään vain suojella ruotsin pakollisuutta ja panna ihmiset lukemaan heille tärkeät kielet ruotsin lisäksi. Se tie tuhoaa peruskoulun idean.

        Taas haukut väärää puuta, 2 vierasta kieltä koulussa on EU: n suositus.
        Ja mitä kieliin tulee niin niiden opiskelua on vähennetty!

        Vanhassa kansakoulussa ei todellakaan luettu kieliä, kielten opiskelu tuli pakolliseksi myös lahjattomimmille, köyhimmille ja laiskimmille peruskoulun myötä. Eli kaikille tarjottiin yhtäläinen mahdollisuus opiskella myös kieliä!

        Ennen peruskoulua opiskeltiin keskikoulussa ja lukiossa merkittävästi enemmän kieliä kuin nykyään.

        ”Yksi EU:n monikielisyyspolitiikan tavoitteista on, että jokainen eurooppalainen oppisi puhumaan äidinkielensä lisäksi kahta muuta kieltä. Tämä onnistuu parhaiten, jos lapset voivat opetella pienestä pitäen kahta vierasta kieltä. Tutkimusten mukaan näin voidaan sekä nopeuttaa kielten oppimista että parantaa lasten äidinkielen taitoja”

        https://europa.eu/european-union/topics/multilingualism_


      • Tarkennus kirjoitti:

        Peruskoulun idea ei ole "lisää kieliä" vaan yksilöllinen oppiminen ja ajattelun taitojen vaaliminen.

        "Lisää kieliä" on RKP:n liturgiaa, jolla yritetään vain suojella ruotsin pakollisuutta ja panna ihmiset lukemaan heille tärkeät kielet ruotsin lisäksi. Se tie tuhoaa peruskoulun idean.

        ”Peruskoulun idea ei ole "lisää kieliä" vaan yksilöllinen oppiminen ja ajattelun taitojen vaaliminen.”

        Peruskoulun idea ei ole lisää kieliä, eikä edes yksilöllinen oppiminen vaan tasa-arvo, yhtäläinen peruskoulutus ja samat lähtökohdat elämälle ja jatkokoulutukseen kaikille, Hangosta Petsamoon.


      • KeskustellaanJärkevästi
        Ankdam kirjoitti:

        Taas haukut väärää puuta, 2 vierasta kieltä koulussa on EU: n suositus.
        Ja mitä kieliin tulee niin niiden opiskelua on vähennetty!

        Vanhassa kansakoulussa ei todellakaan luettu kieliä, kielten opiskelu tuli pakolliseksi myös lahjattomimmille, köyhimmille ja laiskimmille peruskoulun myötä. Eli kaikille tarjottiin yhtäläinen mahdollisuus opiskella myös kieliä!

        Ennen peruskoulua opiskeltiin keskikoulussa ja lukiossa merkittävästi enemmän kieliä kuin nykyään.

        ”Yksi EU:n monikielisyyspolitiikan tavoitteista on, että jokainen eurooppalainen oppisi puhumaan äidinkielensä lisäksi kahta muuta kieltä. Tämä onnistuu parhaiten, jos lapset voivat opetella pienestä pitäen kahta vierasta kieltä. Tutkimusten mukaan näin voidaan sekä nopeuttaa kielten oppimista että parantaa lasten äidinkielen taitoja”

        https://europa.eu/european-union/topics/multilingualism_

        EU:n suositus tarkoittaisi yhteistä englantia ja yhtä valinnaista kieltä (josta tietysti tarvittaessa saisi myös vapautuksen esim. maahanmuuttajataustan haasteiden ja valmiin kaksikielisyyden vuoksi).

        EU:n suositus ei ole mikään pedagoginen ihanne vaan työvoiman liikkuvuuden vuoksi luotu tavoite.


      • åpopwoåoåro
        Tarkennus kirjoitti:

        Peruskoulun idea ei ole "lisää kieliä" vaan yksilöllinen oppiminen ja ajattelun taitojen vaaliminen.

        "Lisää kieliä" on RKP:n liturgiaa, jolla yritetään vain suojella ruotsin pakollisuutta ja panna ihmiset lukemaan heille tärkeät kielet ruotsin lisäksi. Se tie tuhoaa peruskoulun idean.

        ""Lisää kieliä" on RKP:n liturgiaa"

        Lisää kieliä ei ole RKP:n liturgiaa, vaan se on suomalaisten toive ja kielipolitiikan tavoite tällä hetkellä. Painopiste kielten opinnoista on siirtynyt alakouluun, ja paljon muutakin hyvää on saatu aikaiseksi. Mm. paljon lisää opetettavia kieli, jotta sitä nk. kielivapauttakin olisi. On myös hyvä muistaa, että lukiossa luetaan edelleen keskimäärin 3 kieltä, ja vielä 80-90-lvulla kolmen kielen luku oli normi (moni luki 4 kieltä).

        Nk. kieliaktiivit edustavat kieli-ideoineen jotakin aivan muuta kuin Suomen virallista linjaa. He haluavat taannuttaa koko Suomen monipuolisen ja ainutlaatuisen kielten opiskelun, vain, koska he itse eivät halua lukea kuin englantia. He eivät ymmärrä edustavansa pikkuruista vähemmistöä mielipiteensä kanssa!


      • heheheheh11
        KeskustellaanJärkevästi kirjoitti:

        EU:n suositus tarkoittaisi yhteistä englantia ja yhtä valinnaista kieltä (josta tietysti tarvittaessa saisi myös vapautuksen esim. maahanmuuttajataustan haasteiden ja valmiin kaksikielisyyden vuoksi).

        EU:n suositus ei ole mikään pedagoginen ihanne vaan työvoiman liikkuvuuden vuoksi luotu tavoite.

        "(josta tietysti tarvittaessa saisi myös vapautuksen esim. maahanmuuttajataustan haasteiden ja valmiin kaksikielisyyden vuoksi)."

        Hyvä esimerkki kieliaktiivien itse keksimistä uusista "laista" Suomessa!


      • eitoimi9
        KeskustellaanJärkevästi kirjoitti:

        Ilman englantia oppilaan asema on jatkossa kurja.

        Ilman ruotsia, häneltä puuttuu vain virkaruotsipaperi - mikä ei useimpia haittaa pätkääkään.

        Pienien koulujen ongelmat ratkaistaan pienillä kouluilla - esimerkiksi syrjäseutujen lukiot ovat tehneet verkostoja harvinaisille kielille tietokoneavusteisen etäopetuksen avulla. Digitaalisuus tulee yhä alemmas, joten on aivan mahdollista, että lähivuosina ainakin maahanmuuttajien kotikieliä voidaan opiskella myös diginä.

        On varomatonta valita sanoikseen "moni pelkän peruskoulun käyvä keplottelisi itsensä kielten opiskelusta pois".

        Ensinkin jatkossa ei juuri enää tule olemaan vain peruskoulun käyneitä, toisesta asteesta on jo tullut käytännössä välttämätön.

        Toiseksi juuri ne, joilla on opiskelussa ongelmia, hyötyvät toisen vieraan kielen vaihtamisesta perustaitojen lujittamiseen. Näin tehdään muuallakin ja näin tehtäisiin meilläkin, ellei pakkoruotsille olisi kasattu sellaista välttämättömyyden liturgiaa. Erityisopettajat sanovat tämän suoraan kahden kesken, mutteivät tule kyllä sanomaan tätä omin kasvoin julkisesti, koska se johtaisi ongelmiin ja leimaamiseen.

        "esimerkiksi syrjäseutujen lukiot ovat tehneet verkostoja harvinaisille kielille tietokoneavusteisen etäopetuksen avulla."

        Tätä on tehty juu, mutta se ei korvaa lähiopetusta. Jos oppilaiden edellytetään oppivan kieliä, on lähiopetus aina se oikea vaihtoehto. Etäopetuksessa menestyvät vain hyvät oppilaat.


      • KeskustellaanJärkevästi kirjoitti:

        EU:n suositus tarkoittaisi yhteistä englantia ja yhtä valinnaista kieltä (josta tietysti tarvittaessa saisi myös vapautuksen esim. maahanmuuttajataustan haasteiden ja valmiin kaksikielisyyden vuoksi).

        EU:n suositus ei ole mikään pedagoginen ihanne vaan työvoiman liikkuvuuden vuoksi luotu tavoite.

        Eipä tietenkään ole muuta kuin suositus mutta Suomi onkin kieltenopetuksessa mallioppilas.

        Minkä muun kuin ruotsin englannin rinnalle sinä itse valitsisit jos saisit valita? Perusteluineen kiitos!


    • YhteinenEtu

      Pakollisen ruotsin kriitikkoja on kaikissa puolueissa, kaikissa ammatti- ja asiantuntijaryhmissä, jopa kielten ja kansainvälisyyskasvatuksen opetusneuvoksissa, naisissa mutta erityisesti tekniikan miehissä, nuorissa ja vanhoissa, kotosuomalaisissa ja uussuomalaisissa, kaikissa gallupeissa jopa hyvin paljon...

      Pakollisen ruotsin kritiikkiä ei voi ohittaa yrittämällä mustamaalata sitä moninaista ryhmää, joka pakkoa kritisoi.

      Pakon kriitikot eivät vaadi muilta mitään. He haluavat vain lapsilleen ja lastenlapsilleen vapaammat kielivalinnat.

      Eikö avoin keskustelu kielipolitiikasta olisi kaikkien etu?

      • Ruoti_valittiin

        "Pakon kriitikot eivät vaadi muilta mitään. He haluavat vain lapsilleen ja lastenlapsilleen vapaammat kielivalinnat. "

        Viimeksi vanhemmat valitsivat lapselleen ruotsin, kun olisi voinut valita toisinkin.


      • MikäOn
        Ruoti_valittiin kirjoitti:

        "Pakon kriitikot eivät vaadi muilta mitään. He haluavat vain lapsilleen ja lastenlapsilleen vapaammat kielivalinnat. "

        Viimeksi vanhemmat valitsivat lapselleen ruotsin, kun olisi voinut valita toisinkin.

        Vetoat siihen kokeiluun, jonka Grahn-Laasonen vesitti. Siinähän nimenomaan eivät vanhemmat päässeet valitsemaan.

        Kunnat valitsivat osallistumisen. Kokeilu annettiin kunnille liian myöhään, lukuvuoden suunnitelmat kouluilla oli jo tehty

        Kokeilun ehdot oli määritelty liian tiukoiksi: väitettiin, että ruotsi olisi luettava viimeistään korkeakoulussa. Tätä eivät halunneet kunnat, koulut eivätkä vanhemmat.

        Seurasin tätä näytelmää.

        Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.

        Bra jobbat, twiittasi Henriksson Näkkäläjärvelle.

        Tiedät tämän kaiken kyllä.

        Mikä on, kun otat aina samat asiat esille? Miksi et antaisi perheille vapautta päättää ruotsista?


      • wiiweee
        MikäOn kirjoitti:

        Vetoat siihen kokeiluun, jonka Grahn-Laasonen vesitti. Siinähän nimenomaan eivät vanhemmat päässeet valitsemaan.

        Kunnat valitsivat osallistumisen. Kokeilu annettiin kunnille liian myöhään, lukuvuoden suunnitelmat kouluilla oli jo tehty

        Kokeilun ehdot oli määritelty liian tiukoiksi: väitettiin, että ruotsi olisi luettava viimeistään korkeakoulussa. Tätä eivät halunneet kunnat, koulut eivätkä vanhemmat.

        Seurasin tätä näytelmää.

        Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.

        Bra jobbat, twiittasi Henriksson Näkkäläjärvelle.

        Tiedät tämän kaiken kyllä.

        Mikä on, kun otat aina samat asiat esille? Miksi et antaisi perheille vapautta päättää ruotsista?

        Olen aivan vakuuttunut, että tässä kokeilussa olisi pelkän peruskoulun käyvät voineet jättää ruotsin pois. Heidät olisi vapautettu ammattikoulussa ruotsista rutiininomaisesti anomuksella. Tämä olisi ollut pelkkä järjestelykysymys. Tähänkään ei kuitenkaan tartuttu. Eli ruotsi valittiin.


      • Tulosuupuu
        MikäOn kirjoitti:

        Vetoat siihen kokeiluun, jonka Grahn-Laasonen vesitti. Siinähän nimenomaan eivät vanhemmat päässeet valitsemaan.

        Kunnat valitsivat osallistumisen. Kokeilu annettiin kunnille liian myöhään, lukuvuoden suunnitelmat kouluilla oli jo tehty

        Kokeilun ehdot oli määritelty liian tiukoiksi: väitettiin, että ruotsi olisi luettava viimeistään korkeakoulussa. Tätä eivät halunneet kunnat, koulut eivätkä vanhemmat.

        Seurasin tätä näytelmää.

        Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.

        Bra jobbat, twiittasi Henriksson Näkkäläjärvelle.

        Tiedät tämän kaiken kyllä.

        Mikä on, kun otat aina samat asiat esille? Miksi et antaisi perheille vapautta päättää ruotsista?

        "Miksi et antaisi perheille vapautta päättää ruotsista?"

        Minä annan perheille vapauden päättää ruotsista, mikäli eduskunta näin päättää. En purnaa vastaan. Miksi sinä purnaat vastaan koko ajan? Miksi kukaan ei allekirjoita kielialoitetta, vaikka sinä purnaat koko ajan? Olisiko aika lopettaa purnaaminen, kun tulosta ei synny?


      • MikäOn
        wiiweee kirjoitti:

        Olen aivan vakuuttunut, että tässä kokeilussa olisi pelkän peruskoulun käyvät voineet jättää ruotsin pois. Heidät olisi vapautettu ammattikoulussa ruotsista rutiininomaisesti anomuksella. Tämä olisi ollut pelkkä järjestelykysymys. Tähänkään ei kuitenkaan tartuttu. Eli ruotsi valittiin.

        Emme enää jaottele oppilaita "niihin jotka käyvät vain peruskoulun", sellainen päättyi jo vuosikymmenet sitten...


      • MikäOn
        wiiweee kirjoitti:

        Olen aivan vakuuttunut, että tässä kokeilussa olisi pelkän peruskoulun käyvät voineet jättää ruotsin pois. Heidät olisi vapautettu ammattikoulussa ruotsista rutiininomaisesti anomuksella. Tämä olisi ollut pelkkä järjestelykysymys. Tähänkään ei kuitenkaan tartuttu. Eli ruotsi valittiin.

        Ymmärsitkö, että valitsijat olivat kymmenvuotiaita!

        Ei heistä voi sanoa, kuka menee mihinkin!


      • MikäOn
        Tulosuupuu kirjoitti:

        "Miksi et antaisi perheille vapautta päättää ruotsista?"

        Minä annan perheille vapauden päättää ruotsista, mikäli eduskunta näin päättää. En purnaa vastaan. Miksi sinä purnaat vastaan koko ajan? Miksi kukaan ei allekirjoita kielialoitetta, vaikka sinä purnaat koko ajan? Olisiko aika lopettaa purnaaminen, kun tulosta ei synny?

        Eduskunnan päätös ei demokratiassa lopeta keskustelua.


      • YHDESSÄ0
        MikäOn kirjoitti:

        Ymmärsitkö, että valitsijat olivat kymmenvuotiaita!

        Ei heistä voi sanoa, kuka menee mihinkin!

        Oppilaat, heidän vanhempansa ja opettajat tekivät yhdessä valinnan, ei suinkaan 10-vuotiaat lapset yksin! Tuon ikäisen vanhempi usein tietää, jatkaako lapsi lukioon, vai lopettaako peruskouluun.


      • KeskustellaanJärkevästi
        YHDESSÄ0 kirjoitti:

        Oppilaat, heidän vanhempansa ja opettajat tekivät yhdessä valinnan, ei suinkaan 10-vuotiaat lapset yksin! Tuon ikäisen vanhempi usein tietää, jatkaako lapsi lukioon, vai lopettaako peruskouluun.

        Kymmenvuotiasta ei todellakaan vielä tiedä, menevätkö ammattikouluun vai lukioon.

        Jos tietäisi, meillä ei olisi peruskoulu vaan rinnakkaiskoulu, jossa kymmenvuotiaat on jo luokiteltu duunarilinjalle tai akateemiselle linjalle. Mutta se on vastoin koko koulumme mahdollisuuksien tasa-arvon filosofiaa.


      • MikäOn kirjoitti:

        Vetoat siihen kokeiluun, jonka Grahn-Laasonen vesitti. Siinähän nimenomaan eivät vanhemmat päässeet valitsemaan.

        Kunnat valitsivat osallistumisen. Kokeilu annettiin kunnille liian myöhään, lukuvuoden suunnitelmat kouluilla oli jo tehty

        Kokeilun ehdot oli määritelty liian tiukoiksi: väitettiin, että ruotsi olisi luettava viimeistään korkeakoulussa. Tätä eivät halunneet kunnat, koulut eivätkä vanhemmat.

        Seurasin tätä näytelmää.

        Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.

        Bra jobbat, twiittasi Henriksson Näkkäläjärvelle.

        Tiedät tämän kaiken kyllä.

        Mikä on, kun otat aina samat asiat esille? Miksi et antaisi perheille vapautta päättää ruotsista?

        ”Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.”

        Ja Näkkälänjärvi runnoi ehdotuksellaan / valituksellaan? kaikki muut!
        On se kova ja vaikutusvaltainen jätkä!


      • KeskustellaanJärkevästi
        Ankdam kirjoitti:

        ”Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.”

        Ja Näkkälänjärvi runnoi ehdotuksellaan / valituksellaan? kaikki muut!
        On se kova ja vaikutusvaltainen jätkä!

        "Bra jobbat", twiittasi Henriksson Näkkäläjärvelle...



      • Korjaus

      • Jakolinjako
        KeskustellaanJärkevästi kirjoitti:

        Kymmenvuotiasta ei todellakaan vielä tiedä, menevätkö ammattikouluun vai lukioon.

        Jos tietäisi, meillä ei olisi peruskoulu vaan rinnakkaiskoulu, jossa kymmenvuotiaat on jo luokiteltu duunarilinjalle tai akateemiselle linjalle. Mutta se on vastoin koko koulumme mahdollisuuksien tasa-arvon filosofiaa.

        "jossa kymmenvuotiaat on jo luokiteltu duunarilinjalle tai akateemiselle linjalle."

        Puhut täällä itse jatkuvasti peruskoulun käyneiden puolesta. Et edes käsittele lukiolaisia ja korkeakouluopiskelijoita. Nyt, kun joku vähän vihjaa, että kaikki eivät sentään edelleenkään mene lukioon, ja tämä tiedetään jo usein etukäteen (- ilman mitään ennakkoluuloista "jakolinjaa", jonka olet ihan itse kehittänyt), niin närkästyt.

        Eikö asioista voi puhua siten kuin ne ovat? Miksi pitää "kaunistella" tosiasioita?


      • Lähtökohta
        Jakolinjako kirjoitti:

        "jossa kymmenvuotiaat on jo luokiteltu duunarilinjalle tai akateemiselle linjalle."

        Puhut täällä itse jatkuvasti peruskoulun käyneiden puolesta. Et edes käsittele lukiolaisia ja korkeakouluopiskelijoita. Nyt, kun joku vähän vihjaa, että kaikki eivät sentään edelleenkään mene lukioon, ja tämä tiedetään jo usein etukäteen (- ilman mitään ennakkoluuloista "jakolinjaa", jonka olet ihan itse kehittänyt), niin närkästyt.

        Eikö asioista voi puhua siten kuin ne ovat? Miksi pitää "kaunistella" tosiasioita?

        Täällä väitettiin, että kymmenvuotiaiden vanhemmat ja opettajat olisivat hyvällä omalla tunnolla voineet ottaa riskin, että lapsi joutuu lukemaan ruotsin korkeakouluvaiheessa alusta alkaen, koska vapautusta virkapakkoruotsista tutkinnoissa ei tule.

        Tämä rajaus tehtiin opetusministeriössä vain ja ainoastaan kielikokeilun vesittämiseksi.

        Vesittämisessä oli kolme vaihetta:
        - ensinpidettiin kokeilua vuosia muka perustuslakitarkasuksessa vaikka tiedettiin, ettei perustuslaki vaadi pakkoruotsia,
        - sitten tehtiin kokeiluun korkea kynnys kieltämällä vapautukset korkeakoulu/yliopistovaiheessa,
        - ja lopuksi kuntatasolla tehtiin valituksia ja änkyröintiä, joilla saatiin mukaan lähteneet kunnat perääntymään.

        Teidän pakon kannattajien ongelma on se, ettette seuraa sen paremmin poliittisia tapahtumia kuin koulujen kehittymistä. Sitten täälläkin mutkutetaan ja vielä väitetään, että kyllä kymmenvuotiaasta tietää, onko lukioainesta. No ei tiedä. Ja meillä iso osa myös ammattikoululaisista siirtyy ammattikorkeisiin, osa yliopistoihinkin - he ovat siis aivan samojen virkapakkoruotsivaatimusten alaisia kuin muutkin.

        Mikä tässä vielä on epäselvää?


      • Lähtökohta
        Jakolinjako kirjoitti:

        "jossa kymmenvuotiaat on jo luokiteltu duunarilinjalle tai akateemiselle linjalle."

        Puhut täällä itse jatkuvasti peruskoulun käyneiden puolesta. Et edes käsittele lukiolaisia ja korkeakouluopiskelijoita. Nyt, kun joku vähän vihjaa, että kaikki eivät sentään edelleenkään mene lukioon, ja tämä tiedetään jo usein etukäteen (- ilman mitään ennakkoluuloista "jakolinjaa", jonka olet ihan itse kehittänyt), niin närkästyt.

        Eikö asioista voi puhua siten kuin ne ovat? Miksi pitää "kaunistella" tosiasioita?

        Olen kirjoittanut pakkoruotsin ongelmista, joilla ohjataan monet, erityisesti matemaattiset vaan ei tekniset pojat pois lukiovalinnasta ammattikoulluun.

        Olen kirjoittanut lukiossa opiskelevien, erityisesti poikien, ongelmista, kun ruotsi ei suju ja tiputaan suorittamaan ruotsinkursseja määräämättömäksi ajaksi aikuislukioihin tai lopetetaan lukio.

        Olen kirjoittanut ammattikorkeiden ongelmista, kun esimerkiksi tekniikan aloilla pitää järjestää kolmekin valmistavaa kurssia, ennen kuin opiskelija voi edes osallistua pakkovirkaruotsin kurssilla eikä sekään auta.

        Olen kirjoittanut siitä, miten yliopistojen kielikeskuset muutama vuosi sitten pyysivät virkapakkoruotsin poistamista tutkinnoista, jotta heillä olisi mahdollisuus tarjota jotain muutakin opetusta. Tämä tietysti ohitettiin vai vaiennettiin.

        Olen kirjoittanut ruotsia vaille valmiista opiskelijoista, joilla on opintoja riittävästi valmistumiseen jossain muussa maassa vaan ei Suomessa, jossa kaikille on rätkeäisty se virkapakkoruotsi aidon ammattiosaamisen tai tieteellisen osaamisen päälle.

        Ja mitä vielä, tätä riittää, tästä on puhuttu!



      • Tarkennus
        Ankdam kirjoitti:

        Ei, vaan: Hyvin tehty!

        Mitä sitten? Näkkäläjärvi ei ole edes rkpeeläinen!

        https://demokraatti.fi/jarjetonta-rahan-ja-ajankayttoa-sdpn-nakkalajarvi-jyrahtaa-hallitukselle-ruotsin-kielikokeilu-ei-kiinnosta-kuntia-ei-lapsia-eika-vanhempia/

        Näkkäläjärvi teki sen varmasti ihan pelkästä hyvästä sydämestä, sillä hän twiittasi:
        "Puolustan mielelläni ruotsinkielisten oikeuksia."

        Pitäkää hyvänänne.

        Demarit ovat näin ilmoittaneet, että muiden suomalaisten (yli 95%) pakkoruotsi on ruotsinkielisten (alle 5%) oikeus.


      • Tajuajo
        Tarkennus kirjoitti:

        Näkkäläjärvi teki sen varmasti ihan pelkästä hyvästä sydämestä, sillä hän twiittasi:
        "Puolustan mielelläni ruotsinkielisten oikeuksia."

        Pitäkää hyvänänne.

        Demarit ovat näin ilmoittaneet, että muiden suomalaisten (yli 95%) pakkoruotsi on ruotsinkielisten (alle 5%) oikeus.

        On se kyllä rankkaa, kun kaikki ovat salaliitosalaliitossa sua vastaan. Ehkä Näkkäljärvi muutta mielensä jos sitä uhkailee kirvesmurhalla.
        Etkö jo näe, että teidän oma demokratiaa halveksuva terrorikampanjanne on muuttanut lasten kieltenopetuksen kokeilun "ruotsinkielisten oikeuksien puolustamiseksi". Te olette itse pukeneet kaiken toimintanne ruotsivihaksi. Kuusi prosenttia teistä haluaa tehdä väkivaltaa! Lasten kieltenopetuksen takia, muka!
        Historian pitkässä kaaressa olette jo samassa romukopassa muiden ääriryhmien kanssa. Herää jo


      • Tarkennus
        Tajuajo kirjoitti:

        On se kyllä rankkaa, kun kaikki ovat salaliitosalaliitossa sua vastaan. Ehkä Näkkäljärvi muutta mielensä jos sitä uhkailee kirvesmurhalla.
        Etkö jo näe, että teidän oma demokratiaa halveksuva terrorikampanjanne on muuttanut lasten kieltenopetuksen kokeilun "ruotsinkielisten oikeuksien puolustamiseksi". Te olette itse pukeneet kaiken toimintanne ruotsivihaksi. Kuusi prosenttia teistä haluaa tehdä väkivaltaa! Lasten kieltenopetuksen takia, muka!
        Historian pitkässä kaaressa olette jo samassa romukopassa muiden ääriryhmien kanssa. Herää jo

        Nykyään salaliitot ovat julkisia. Kannattaa seurata poliitikkojen toimintaa.


      • Kerhoasiatjulki
        Tarkennus kirjoitti:

        Nykyään salaliitot ovat julkisia. Kannattaa seurata poliitikkojen toimintaa.

        Tuo kai riippuu lääkityksestä. Oletko sattumoisin lukenut eduskuntaehdokas Ville Hanhisuon blogia?


      • MikäOn kirjoitti:

        Vetoat siihen kokeiluun, jonka Grahn-Laasonen vesitti. Siinähän nimenomaan eivät vanhemmat päässeet valitsemaan.

        Kunnat valitsivat osallistumisen. Kokeilu annettiin kunnille liian myöhään, lukuvuoden suunnitelmat kouluilla oli jo tehty

        Kokeilun ehdot oli määritelty liian tiukoiksi: väitettiin, että ruotsi olisi luettava viimeistään korkeakoulussa. Tätä eivät halunneet kunnat, koulut eivätkä vanhemmat.

        Seurasin tätä näytelmää.

        Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.

        Bra jobbat, twiittasi Henriksson Näkkäläjärvelle.

        Tiedät tämän kaiken kyllä.

        Mikä on, kun otat aina samat asiat esille? Miksi et antaisi perheille vapautta päättää ruotsista?

        ”Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.”

        Kerrot seuranneesi ”näytelmää” mutta annat siitä kuitenkin täysin vääristyneen kuvan. Näkkäläjärvi (sd.) teki sen lopullisen, virallisen muodollisen aloitteen valtuustossa kielikokeilun perumisesta mutta kyllä se itse kielikokeilu oli ennen sitä jo peruutettu ihan muualla.

        Yle:
        ”Rovaniemen kaupunki ei sittenkään osallistu historialliseen kielikokeiluun, jossa koululaiset olisivat voineet vaihtaa pakollisen ruotsin opiskelun espanjaan.

        Asiasta päätti Rovaniemen kaupungin koulutuspalvelujen palvelualuepäällikkö Kai Väistö. Väistöä ei tavoitettu kommentoimaan mutta hänen esimiehensä, toimialajohtaja Antti Lassila kertoo syyn kokeilun kariutumiseen.

        – Kaikki muut kokeiluun hakeneet kaupungit ja kunnat peruivat hakemuksensa. Rovaniemi ja Savonlinna jäivät jäljelle. Alun perin kokeilua ja sen tuloksia olisi tutkittu, mutta tämän takia asiasta putosi pohja pois, Lassila sanoo.

        Alun perin kokeiluun haki kuusi kuntaa. Lassila ei usko, että ministeriö olisi myöntänyt rahoitusta kokeiluun, jossa olisi mukana enää yksi tai kaksi kuntaa.

        Rovaniemellä kokeiluun oli tulossa mukaan Korkalovaaran koulu, jossa 30 oppilasta halusi vaihtaa pakollisen ruotsin pakolliseen espanjaan. Lassila kertoo, että nämä oppilaat aloittavat syksyllä perinteiseen tapaan ruotsin opiskelemisen.

        Kaupunginvaltuutettu Mikkel Näkkäläjärvi (sd.) teki valtuustoaloitteen hankkeen kaatamiseksi.”

        https://yle.fi/uutiset/3-10245417

        Näin ne jutut muuttuu kieliaktiivien käsittelyssä.


      • Tarkennus
        Ankdam kirjoitti:

        ”Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.”

        Kerrot seuranneesi ”näytelmää” mutta annat siitä kuitenkin täysin vääristyneen kuvan. Näkkäläjärvi (sd.) teki sen lopullisen, virallisen muodollisen aloitteen valtuustossa kielikokeilun perumisesta mutta kyllä se itse kielikokeilu oli ennen sitä jo peruutettu ihan muualla.

        Yle:
        ”Rovaniemen kaupunki ei sittenkään osallistu historialliseen kielikokeiluun, jossa koululaiset olisivat voineet vaihtaa pakollisen ruotsin opiskelun espanjaan.

        Asiasta päätti Rovaniemen kaupungin koulutuspalvelujen palvelualuepäällikkö Kai Väistö. Väistöä ei tavoitettu kommentoimaan mutta hänen esimiehensä, toimialajohtaja Antti Lassila kertoo syyn kokeilun kariutumiseen.

        – Kaikki muut kokeiluun hakeneet kaupungit ja kunnat peruivat hakemuksensa. Rovaniemi ja Savonlinna jäivät jäljelle. Alun perin kokeilua ja sen tuloksia olisi tutkittu, mutta tämän takia asiasta putosi pohja pois, Lassila sanoo.

        Alun perin kokeiluun haki kuusi kuntaa. Lassila ei usko, että ministeriö olisi myöntänyt rahoitusta kokeiluun, jossa olisi mukana enää yksi tai kaksi kuntaa.

        Rovaniemellä kokeiluun oli tulossa mukaan Korkalovaaran koulu, jossa 30 oppilasta halusi vaihtaa pakollisen ruotsin pakolliseen espanjaan. Lassila kertoo, että nämä oppilaat aloittavat syksyllä perinteiseen tapaan ruotsin opiskelemisen.

        Kaupunginvaltuutettu Mikkel Näkkäläjärvi (sd.) teki valtuustoaloitteen hankkeen kaatamiseksi.”

        https://yle.fi/uutiset/3-10245417

        Näin ne jutut muuttuu kieliaktiivien käsittelyssä.

        Opetusministeri vesitti kokeilun tieten tahtoen: 

        1) Ensin opetusministeri viivytti kokeilun perustuslakitarkistuksia niin, että kunnat olivat jo ehtineet viedä seuraavan vuoden suunnitelmat loppuun. Olisi viivyttänyt enemmänkin, jollei kokeilun kannattajilla hallituksessa olisi ollut ihan pieni mahdollisuus painostaa. 

        2) Sitten kokeiluun ei muka voinut liittää vapautusta virkaruotsista, vaan sen ilmaistiin edelleen olevan edessä. Näin perheet empivät ja pakkoruotsia pitkittämään sitoutuneet paikallispoliitikot saivat syytettyä muita lasten tulevaisuuden vaarantamisesta.

        3) Kokeilua siis vetkutettiin niin pitkään, että jo hakeutuminen oli vaikeaa, koska muut suunnitelmat olivat kunnissa valmiina. Kun sitten vetkuttelun ja disinformaation ja pelottelun jälkeen hakijoita on vähän, mitään mahdollisuutta täydentää hakua ei muka ole, koska ollaan jo niin myöhässä. 

        Maikkarin sivuilla sanottiin suoraan: 
        "Kunnissa supistaan, että kokeilun reunaehdot on tahallaan tehty niin tiukaksi ettei hakijoita tulisi. Tällä tavalla suojeltaisiin tietoisesti ruotsin kieltä."

        4) Mukaan ilmoittautuneet kunnat napsittiin yksi kerrallaan pois. Viimeisenä Rovaniemen espanjanlukijat.


      • Tarkennus
        Ankdam kirjoitti:

        ”Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.”

        Kerrot seuranneesi ”näytelmää” mutta annat siitä kuitenkin täysin vääristyneen kuvan. Näkkäläjärvi (sd.) teki sen lopullisen, virallisen muodollisen aloitteen valtuustossa kielikokeilun perumisesta mutta kyllä se itse kielikokeilu oli ennen sitä jo peruutettu ihan muualla.

        Yle:
        ”Rovaniemen kaupunki ei sittenkään osallistu historialliseen kielikokeiluun, jossa koululaiset olisivat voineet vaihtaa pakollisen ruotsin opiskelun espanjaan.

        Asiasta päätti Rovaniemen kaupungin koulutuspalvelujen palvelualuepäällikkö Kai Väistö. Väistöä ei tavoitettu kommentoimaan mutta hänen esimiehensä, toimialajohtaja Antti Lassila kertoo syyn kokeilun kariutumiseen.

        – Kaikki muut kokeiluun hakeneet kaupungit ja kunnat peruivat hakemuksensa. Rovaniemi ja Savonlinna jäivät jäljelle. Alun perin kokeilua ja sen tuloksia olisi tutkittu, mutta tämän takia asiasta putosi pohja pois, Lassila sanoo.

        Alun perin kokeiluun haki kuusi kuntaa. Lassila ei usko, että ministeriö olisi myöntänyt rahoitusta kokeiluun, jossa olisi mukana enää yksi tai kaksi kuntaa.

        Rovaniemellä kokeiluun oli tulossa mukaan Korkalovaaran koulu, jossa 30 oppilasta halusi vaihtaa pakollisen ruotsin pakolliseen espanjaan. Lassila kertoo, että nämä oppilaat aloittavat syksyllä perinteiseen tapaan ruotsin opiskelemisen.

        Kaupunginvaltuutettu Mikkel Näkkäläjärvi (sd.) teki valtuustoaloitteen hankkeen kaatamiseksi.”

        https://yle.fi/uutiset/3-10245417

        Näin ne jutut muuttuu kieliaktiivien käsittelyssä.

        Kiitos kielikokeilun kaatumisesta kuuluu tietysti ensisijassa opetusministerille.

        Kimmo Sasi kehui omiaan ruotsin suojelijoina Svenska Ylellä:

        Ta till exempel språkexperimentet i skolorna som minister Sanni Grahn-Laasonen (Saml.) har urvattnat, säger Sasi.
        Otetaan esimerkiksi koulujen kielikokeilu, jonka ministeri Sanni Grahn-Laasonen on vesittänyt, sanoo Sasi.


      • Tarkennus
        Ankdam kirjoitti:

        ”Silti oli halukkaita. Rovaniemelläkin oli ruotsia korvaava espanjanryhmä valmiina aloittamaan, kun demarien Näkkäläjärvi esti hankkeen valituksellaan.”

        Kerrot seuranneesi ”näytelmää” mutta annat siitä kuitenkin täysin vääristyneen kuvan. Näkkäläjärvi (sd.) teki sen lopullisen, virallisen muodollisen aloitteen valtuustossa kielikokeilun perumisesta mutta kyllä se itse kielikokeilu oli ennen sitä jo peruutettu ihan muualla.

        Yle:
        ”Rovaniemen kaupunki ei sittenkään osallistu historialliseen kielikokeiluun, jossa koululaiset olisivat voineet vaihtaa pakollisen ruotsin opiskelun espanjaan.

        Asiasta päätti Rovaniemen kaupungin koulutuspalvelujen palvelualuepäällikkö Kai Väistö. Väistöä ei tavoitettu kommentoimaan mutta hänen esimiehensä, toimialajohtaja Antti Lassila kertoo syyn kokeilun kariutumiseen.

        – Kaikki muut kokeiluun hakeneet kaupungit ja kunnat peruivat hakemuksensa. Rovaniemi ja Savonlinna jäivät jäljelle. Alun perin kokeilua ja sen tuloksia olisi tutkittu, mutta tämän takia asiasta putosi pohja pois, Lassila sanoo.

        Alun perin kokeiluun haki kuusi kuntaa. Lassila ei usko, että ministeriö olisi myöntänyt rahoitusta kokeiluun, jossa olisi mukana enää yksi tai kaksi kuntaa.

        Rovaniemellä kokeiluun oli tulossa mukaan Korkalovaaran koulu, jossa 30 oppilasta halusi vaihtaa pakollisen ruotsin pakolliseen espanjaan. Lassila kertoo, että nämä oppilaat aloittavat syksyllä perinteiseen tapaan ruotsin opiskelemisen.

        Kaupunginvaltuutettu Mikkel Näkkäläjärvi (sd.) teki valtuustoaloitteen hankkeen kaatamiseksi.”

        https://yle.fi/uutiset/3-10245417

        Näin ne jutut muuttuu kieliaktiivien käsittelyssä.

        Se todella oli näytelmä...


      • Tarkennus kirjoitti:

        Opetusministeri vesitti kokeilun tieten tahtoen: 

        1) Ensin opetusministeri viivytti kokeilun perustuslakitarkistuksia niin, että kunnat olivat jo ehtineet viedä seuraavan vuoden suunnitelmat loppuun. Olisi viivyttänyt enemmänkin, jollei kokeilun kannattajilla hallituksessa olisi ollut ihan pieni mahdollisuus painostaa. 

        2) Sitten kokeiluun ei muka voinut liittää vapautusta virkaruotsista, vaan sen ilmaistiin edelleen olevan edessä. Näin perheet empivät ja pakkoruotsia pitkittämään sitoutuneet paikallispoliitikot saivat syytettyä muita lasten tulevaisuuden vaarantamisesta.

        3) Kokeilua siis vetkutettiin niin pitkään, että jo hakeutuminen oli vaikeaa, koska muut suunnitelmat olivat kunnissa valmiina. Kun sitten vetkuttelun ja disinformaation ja pelottelun jälkeen hakijoita on vähän, mitään mahdollisuutta täydentää hakua ei muka ole, koska ollaan jo niin myöhässä. 

        Maikkarin sivuilla sanottiin suoraan: 
        "Kunnissa supistaan, että kokeilun reunaehdot on tahallaan tehty niin tiukaksi ettei hakijoita tulisi. Tällä tavalla suojeltaisiin tietoisesti ruotsin kieltä."

        4) Mukaan ilmoittautuneet kunnat napsittiin yksi kerrallaan pois. Viimeisenä Rovaniemen espanjanlukijat.

        Kielikokeilu juonsi ponnesta joka kirjattiin eduskunnassa 6.3.2015.

        ”STT
        Eduskunta on hyväksynyt täpärästi ponnen, jolla valtioneuvostoa kehotetaan selvittämään mahdollisuudet alueellisiin kokeiluihin kielten valinnaisuuden lisäämiseksi.

        Kokoomuksen Pauli Kiurun esittämä ponsi hyväksyttiin äänin 93–89. Ruotsin opiskelun valinnaistaminen asiasta tehdyn kansalaisaloitteen pohjalta kuitenkin tyrmättiin äänin 134–48.”

        Opetusministerin tehtävä oli siis selvittää voidaanko kokeilu järjestää ja mahdollisuuksien mukaan toteuttaa sellainen.

        Vuotta myöhemmin kansanedustaja Sami Saivio, ps esitti opetusministerille eduskunnassa kirjallisen kysymyksen


        Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Arvoisa puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Sami Saivion /ps näin kuulu- van kirjallisen kysymyksen KK 136/2016 vp:
        Millä aikataululla hallitus aikoo mahdollistaa alueellisen kielikokeilun hallitusohjelman ja eduskunnan keväällä 2015 hyväksymän ponnen mukaisesti ja mitä keinoja hallitus aikoo käyttää varmistaakseen, että kielikokeilu tuottaa mahdolli- simman monipuolisen ja kattavan kuvan koululaisten ja opiskelijoiden kieltenopiskelutar- peista koko maan alueella?”

        Alla olevan linkin takana on opetusministerin vastaus tiedusteluun.

        https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_136 2016.pdf

        On täysin turha puhua mistään vesittämisestä, ei maan lakeja tost noin vain muuteta. Selvitystyö ja kokeiluehtojen valmistumiseen kului vajaa 3 vuotta, jota ei voi pitää kovin pitkänä aikana. Väite ettei muka kunnilla olisi ollut aikaa selvittää kokeiluhalukkuutta on puppua.

        On turha nimittää tiedottamista pelotteluksi, faktaa on ettei yhden kielikokeilun takia voida poistaa myöhempää ruotsin opiskelun tarvetta kaikilta koulutustasoilta.

        Yliopistojen nk ”virkaruotsi” on tutkinnon osa, etkä sinä saa muitakaan tutkintovaatimuksia anteeksi sillä perusteella ettet ole niitä koulussa opiskellut.

        Ei kokeilun tarkoitus ollut petata ruotsinkieletöntä tulevaisuutta ohituskaistoineen, vaan antaa mahdollisuus valita jokin muu pitkä kieli. Kaikkine seurauksineen. Tärkeintähän nimenomaan oli kokeiluun osallistuvien kannalta punnita haitat ja hyödyt. Haitat punnittiin suuremmiksi!

        Tuo lainauksesi MTVn uutisista on Sampo Terhon suusta! Just joo, hänhän se tässä asiassa on se luotettavin lähde. Sampoa ***tuttaa kun ketään ei kiinnosta!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kunnat-eivat-halua-kokeilla-pakkoruotsin-vaihtoehtoja-ei-kiinnosta-edes-itarajalla/6778620#gs.4u2nh3


      • Tarkennus kirjoitti:

        Se todella oli näytelmä...

        Ei se ainakaan lehtien raportoinnissa miltään näytelmältä vaikuta, vaan ihan normaalilta viranomaistyskentelyltä. Vai oletteko kenties seuranneet Rovaniemen kaupunginvaltuuston ja opetusviranomaisten toimintaa ihan aitiopaikalta?

        Oli miten oli, niin RKP ei ainakaan ole ollut missään roolissa siinä näytelmässä, joten turhaan te asiasta täällä valitatte.


      • Tarkennus kirjoitti:

        Näkkäläjärvi teki sen varmasti ihan pelkästä hyvästä sydämestä, sillä hän twiittasi:
        "Puolustan mielelläni ruotsinkielisten oikeuksia."

        Pitäkää hyvänänne.

        Demarit ovat näin ilmoittaneet, että muiden suomalaisten (yli 95%) pakkoruotsi on ruotsinkielisten (alle 5%) oikeus.

        Tässä nyt hieman tarkennusta tuohon Näkkäläjärven rooliin. Tässä HBLn juttu ja Näkkäläjärven haastattelu tapahtuneesta.

        Näkkäläjärvi siis puuttui kielikokeilun järjestämiseen Rovaniemellä, ja esitti valtuustossa sen hylkäämistä, kun kävi ilmi että kaupungin opetusviranomaiset olivat ohittaneet kaupunginvaltuuston ja omin lupinensa ilmoittaneet Rovaniemen mukaan kokeiluun.

        Kokeilun hylkääminen oli siis Rovaniemen kaupunginvaltuuston päätös, ei Näkkäläjärven.

        Lukekaa koko haastattelu:
        https://www.hbl.fi/artikel/mikkel-nakkalajarvi-fran-enare-raddade-tvasprakigheten/


      • Tarkennus
        Ankdam kirjoitti:

        Kielikokeilu juonsi ponnesta joka kirjattiin eduskunnassa 6.3.2015.

        ”STT
        Eduskunta on hyväksynyt täpärästi ponnen, jolla valtioneuvostoa kehotetaan selvittämään mahdollisuudet alueellisiin kokeiluihin kielten valinnaisuuden lisäämiseksi.

        Kokoomuksen Pauli Kiurun esittämä ponsi hyväksyttiin äänin 93–89. Ruotsin opiskelun valinnaistaminen asiasta tehdyn kansalaisaloitteen pohjalta kuitenkin tyrmättiin äänin 134–48.”

        Opetusministerin tehtävä oli siis selvittää voidaanko kokeilu järjestää ja mahdollisuuksien mukaan toteuttaa sellainen.

        Vuotta myöhemmin kansanedustaja Sami Saivio, ps esitti opetusministerille eduskunnassa kirjallisen kysymyksen


        Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Arvoisa puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Sami Saivion /ps näin kuulu- van kirjallisen kysymyksen KK 136/2016 vp:
        Millä aikataululla hallitus aikoo mahdollistaa alueellisen kielikokeilun hallitusohjelman ja eduskunnan keväällä 2015 hyväksymän ponnen mukaisesti ja mitä keinoja hallitus aikoo käyttää varmistaakseen, että kielikokeilu tuottaa mahdolli- simman monipuolisen ja kattavan kuvan koululaisten ja opiskelijoiden kieltenopiskelutar- peista koko maan alueella?”

        Alla olevan linkin takana on opetusministerin vastaus tiedusteluun.

        https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_136 2016.pdf

        On täysin turha puhua mistään vesittämisestä, ei maan lakeja tost noin vain muuteta. Selvitystyö ja kokeiluehtojen valmistumiseen kului vajaa 3 vuotta, jota ei voi pitää kovin pitkänä aikana. Väite ettei muka kunnilla olisi ollut aikaa selvittää kokeiluhalukkuutta on puppua.

        On turha nimittää tiedottamista pelotteluksi, faktaa on ettei yhden kielikokeilun takia voida poistaa myöhempää ruotsin opiskelun tarvetta kaikilta koulutustasoilta.

        Yliopistojen nk ”virkaruotsi” on tutkinnon osa, etkä sinä saa muitakaan tutkintovaatimuksia anteeksi sillä perusteella ettet ole niitä koulussa opiskellut.

        Ei kokeilun tarkoitus ollut petata ruotsinkieletöntä tulevaisuutta ohituskaistoineen, vaan antaa mahdollisuus valita jokin muu pitkä kieli. Kaikkine seurauksineen. Tärkeintähän nimenomaan oli kokeiluun osallistuvien kannalta punnita haitat ja hyödyt. Haitat punnittiin suuremmiksi!

        Tuo lainauksesi MTVn uutisista on Sampo Terhon suusta! Just joo, hänhän se tässä asiassa on se luotettavin lähde. Sampoa ***tuttaa kun ketään ei kiinnosta!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kunnat-eivat-halua-kokeilla-pakkoruotsin-vaihtoehtoja-ei-kiinnosta-edes-itarajalla/6778620#gs.4u2nh3

        Tiesin jo löhes puoli vuotta ennen kokeilun ehtojen julkistamusta, että aikataulu on kunnille liian tiukka. Mistäkö? Koska tiesin, että jo silloin suunnitelmat oli valmiina eikä kielikokeilusta tietoakaan.

        Ja jos minä tiesin, opetusministeriössä tiedettiin myös.


      • Tarkennus
        Ankdam kirjoitti:

        Ei se ainakaan lehtien raportoinnissa miltään näytelmältä vaikuta, vaan ihan normaalilta viranomaistyskentelyltä. Vai oletteko kenties seuranneet Rovaniemen kaupunginvaltuuston ja opetusviranomaisten toimintaa ihan aitiopaikalta?

        Oli miten oli, niin RKP ei ainakaan ole ollut missään roolissa siinä näytelmässä, joten turhaan te asiasta täällä valitatte.

        "RKP ei ainakaan ole ollut missään roolissa siinä näytelmässä"

        Jaa'a.

        Kiitos kielikokeilun kaatumisesta kuuluu tietysti ensisijassa opetusministerille, jonka kytköksiä ruotsinkielisten edunvalvontaan voidaan vain arvailla.

        Kokoomuksen Kimmo Sasi on ainakin tiukasti folktingetin miehiä ja antoi siis Svenska Ylellä kiitokset Grahn-Laasoselle:

        Ta till exempel språkexperimentet i skolorna som minister Sanni Grahn-Laasonen (Saml.) har urvattnat.
        Otetaan esimerkiksi koulujen kielikokeilu, jonka ministeri Sanni Grahn-Laasonen on vesittänyt.

        Voimme vain olla Sasin kanssa samaa mieltä.


      • Tarkennus kirjoitti:

        Se todella oli näytelmä...

        Kerro ketkä siinä olivat pääosissa? Mistä näytelmä kertoi?


      • Tarkennus kirjoitti:

        Tiesin jo löhes puoli vuotta ennen kokeilun ehtojen julkistamusta, että aikataulu on kunnille liian tiukka. Mistäkö? Koska tiesin, että jo silloin suunnitelmat oli valmiina eikä kielikokeilusta tietoakaan.

        Ja jos minä tiesin, opetusministeriössä tiedettiin myös.

        Kumma kun yksikään kunta ei ole asiasta valittanut. Itse en ainakaan ole sellaiseen valitukseentörmännyt. Luulisi että jos kiinnostusta olisi ollut niin olisivat nostaneet liian tiukasta aikataulusta älämölön.

        Etsisitkö minulle linkin sellaiseen valitukseen että joku kunta olisi ollut kiinnostunut muttei ehtinyt mukaan.
        Ohjeet julkaistiin alkuvuodesta ja kokeilu olisi alkanut syksyllä. Viimeinen ilmoittautumispäivä oli huhtikuun lopulla.

        Moni kunta kuitenkin ehti mukaan mutta kokeilu kuivui kasaan ihan alkumetreillä koska oppilaiden puolelta ollut kiinnostusta.


      • Tarkennus kirjoitti:

        "RKP ei ainakaan ole ollut missään roolissa siinä näytelmässä"

        Jaa'a.

        Kiitos kielikokeilun kaatumisesta kuuluu tietysti ensisijassa opetusministerille, jonka kytköksiä ruotsinkielisten edunvalvontaan voidaan vain arvailla.

        Kokoomuksen Kimmo Sasi on ainakin tiukasti folktingetin miehiä ja antoi siis Svenska Ylellä kiitokset Grahn-Laasoselle:

        Ta till exempel språkexperimentet i skolorna som minister Sanni Grahn-Laasonen (Saml.) har urvattnat.
        Otetaan esimerkiksi koulujen kielikokeilu, jonka ministeri Sanni Grahn-Laasonen on vesittänyt.

        Voimme vain olla Sasin kanssa samaa mieltä.

        Nimimerkki Tarkennuksen nimeämät syylliset kielikokeilun valumisesta reisille:

        Johan syyllisten listan löysit!

        1. Kokoomuslainen opetusministeri jolla on salaperäisiä (?!) RKP-kytköksiä
        2. Kimmo Sasi joka ei enää ole kansanedustaja
        3. RKP joka ei kuulunut hallitukseen

        Onneksi olkoon, onpa vakuuttava lista! 😂🤣


      • Tarkennus
        Ankdam kirjoitti:

        Kerro ketkä siinä olivat pääosissa? Mistä näytelmä kertoi?

        Näytelmä on kuin matka.

        Pakkoruotsinäytelmämme nykyvaihetta on kirjoitettu 50-luvulta, jolloin pedagogit olisivat nostaneet englannin pakolliseksi kouluissa mutta RKP-edunvalvonta halusi suomenkielisille pakollisen ruotsin ja mahdollisimman varhain. Ja se riemuhan meillä nyt on, monen näytelmän ja osatavoitteen jälkeen, kullakin vuosikymmenellä omansa

        Pitää hypätä vuoteen 2014, jos katsoo vain näytelmän kielikokeiluosiota: kansalaisaloite eduskuntaan, puoluejohdot vastustivat, kokoomus vesitti aloitteen kokeiluponnella, ponnesta muka hallitusohjelman kärkihanke, kokoomusministeri vesitti kokeilun (yksityiskohdat yllä).

        Tunnet nämä polut ja näytelmät kyllä.


      • Tarkennus kirjoitti:

        Näytelmä on kuin matka.

        Pakkoruotsinäytelmämme nykyvaihetta on kirjoitettu 50-luvulta, jolloin pedagogit olisivat nostaneet englannin pakolliseksi kouluissa mutta RKP-edunvalvonta halusi suomenkielisille pakollisen ruotsin ja mahdollisimman varhain. Ja se riemuhan meillä nyt on, monen näytelmän ja osatavoitteen jälkeen, kullakin vuosikymmenellä omansa

        Pitää hypätä vuoteen 2014, jos katsoo vain näytelmän kielikokeiluosiota: kansalaisaloite eduskuntaan, puoluejohdot vastustivat, kokoomus vesitti aloitteen kokeiluponnella, ponnesta muka hallitusohjelman kärkihanke, kokoomusministeri vesitti kokeilun (yksityiskohdat yllä).

        Tunnet nämä polut ja näytelmät kyllä.

        Näytelmä johon ei tällä kertaa osallistunut yhtään surua!
        Suomi on kaksikielinen maa, huono säkä sulla!
        Muuta pois jos tökkii.

        Ruotsin kieli ja -kieliset olivat täällä ennen sinua, ja jälkehesi jää!
        Eipä taida Suomen kaltaisessa sivistysmaassa kannattaa käydä taistoon yhtä maan merkittävää vähemmistöä vastaan, siinä matsissa voi saada vain turpaansa!


      • Rauhoitu
        Ankdam kirjoitti:

        Näytelmä johon ei tällä kertaa osallistunut yhtään surua!
        Suomi on kaksikielinen maa, huono säkä sulla!
        Muuta pois jos tökkii.

        Ruotsin kieli ja -kieliset olivat täällä ennen sinua, ja jälkehesi jää!
        Eipä taida Suomen kaltaisessa sivistysmaassa kannattaa käydä taistoon yhtä maan merkittävää vähemmistöä vastaan, siinä matsissa voi saada vain turpaansa!

        Ankdam, taas näitä raivonpuuskia.


      • Rauhoitu kirjoitti:

        Ankdam, taas näitä raivonpuuskia.

        Minä mitään raivonpuuskia saa! Miksi ihmeessä saisin? Minullahan on asiat hyvin, kieliaktiivithan täällä raivoavat! Minun äidinkieleni suojana on lainsäädäntö. Näin on hyvin, vaikka välillä joutuu vähän ärisemään kun ne minun oikeuteni teiltä neffeiltä välillä unohtuvat.

        Neffethän täällä valittavat, aamusta iltaan, ei minulla mitään valittamista ole. Elämä on mukavaa! Hyvää ruokaa, hyvää juomaa, mukavaa seuraa eikä rahastakaan tarvitse murehtia.


      • Pakostakin tässä tulee ylimieliseksi kun jatkuvasti joutuu väittelemään ja painimaan pohjattoman tietämättömyyden kanssa.

        En puhunut turpiin vetämisestä vaan siitä että kun uhoaa ja taistelee tuulimyllyjä eli kuviteltua vihollista vastaan niin turpiin tulee, eli väkisinkin häviää.
        Jos hallitsisit suomen kieltä yhtä hyvin kuin minä niin tajuaisit hienoimmatkin kielen nyanssit.


      • NyanssejapaHyvinkin
        Ankdam kirjoitti:

        Pakostakin tässä tulee ylimieliseksi kun jatkuvasti joutuu väittelemään ja painimaan pohjattoman tietämättömyyden kanssa.

        En puhunut turpiin vetämisestä vaan siitä että kun uhoaa ja taistelee tuulimyllyjä eli kuviteltua vihollista vastaan niin turpiin tulee, eli väkisinkin häviää.
        Jos hallitsisit suomen kieltä yhtä hyvin kuin minä niin tajuaisit hienoimmatkin kielen nyanssit.

        Vain kutsutaan sitä nykyään kielen hienoimpien nyanssien hallinnaksi, kun kirjoittaa kuten kirjoittaisi se, joka edustaa täydellistä tilannetajun puutetta, pohjatonta tietämättömyyttä ja uskomatonta ylimielisyyttä.

        Oppia ikä kaikki.


      • jokaleikkiinlähtee
        NyanssejapaHyvinkin kirjoitti:

        Vain kutsutaan sitä nykyään kielen hienoimpien nyanssien hallinnaksi, kun kirjoittaa kuten kirjoittaisi se, joka edustaa täydellistä tilannetajun puutetta, pohjatonta tietämättömyyttä ja uskomatonta ylimielisyyttä.

        Oppia ikä kaikki.

        Kuulehan, sitä saa mitä tilaa. Kun kirjoittelee typeriä, niin siihen reagoidaan. Yritä kestää. Joka leikkiin lähtee....


      • KokeiluPähkinänkuoressa
        jokaleikkiinlähtee kirjoitti:

        Kuulehan, sitä saa mitä tilaa. Kun kirjoittelee typeriä, niin siihen reagoidaan. Yritä kestää. Joka leikkiin lähtee....

        Se, mitä olen kirjoittanut, on koottuna tässä ja kaikki on tarkistetusti oikein:

        Opetusministeri vesitti kokeilun tieten tahtoen (sen todisti Svenska Ylellä hänen puoluetoverinsa Kimmo Sasi, joka oli ylpeä puolueensa saavutuksista: "till exempel språkexperimentet i skolorna som minister Sanni Grahn-Laasonen (Saml.) har urvattnat".

        Vaiheet

        1) Ensin opetusministeriössä viivyteltiin kokeilun perustuslakitarkistuksia niin, että kunnat olivat jo ehtineet viedä seuraavan vuoden suunnitelmat loppuun. Olisi viivytelty enemmänkin, jollei kokeilun kannattajilla hallituksessa olisi ollut ihan pieni mahdollisuus painostaa.

        2) Sitten kokeiluun ei muka voinut liittää vapautusta virkaruotsista, vaan sen ilmaistiin edelleen olevan edessä jatko-opinnoissa. Näin perheet empivät ja pakkoruotsia pitkittämään sitoutuneet paikallispoliitikot saivat syytettyä muita lasten tulevaisuuden vaarantamisesta.

        3) Kun sitten vetkuttelun ja disinformaation ja pelottelun jälkeen hakijoita on vähän, mitään mahdollisuutta täydentää hakua ei muka ollut, koska oltiin jo niin myöhässä. Maikkarin sivuilla sanottiin suoraan (toimittajan teksti):
        "Kunnissa supistaan, että kokeilun reunaehdot on tahallaan tehty niin tiukaksi ettei hakijoita tulisi. Tällä tavalla suojeltaisiin tietoisesti ruotsin kieltä."

        4) Mukaan ilmoittautuneet kunnat napsittiin yksi kerrallaan pois. Viimeisenä Rovaniemen espanjanlukijat. Tästä ruotsinkielinen media ja RKP:n puheenjohtaja ovat antaneet kiitokset demareiden Näkkäläjärvelle, joka valituksellaan sai kaadettua Rovaniemen kokeilun.

        Bra jobbat, twiittasi Henriksson Näkkäläjärvelle.
        "Puolustan mielelläni ruotsinkielisten oikeuksia." twiittasi Näkkäläjärvi.

        Siis muiden kieliryhmien pakkoruotsi julistettiin näin ruotsinkielisten oikeudeksi.


      • NyanssejapaHyvinkin kirjoitti:

        Vain kutsutaan sitä nykyään kielen hienoimpien nyanssien hallinnaksi, kun kirjoittaa kuten kirjoittaisi se, joka edustaa täydellistä tilannetajun puutetta, pohjatonta tietämättömyyttä ja uskomatonta ylimielisyyttä.

        Oppia ikä kaikki.

        Viittaan tässä vanhaan klassiseen Erik Axel Karlfeldt sitaattiin joka toteaa ”Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin.”


      • Tarkennus
        Ankdam kirjoitti:

        Viittaan tässä vanhaan klassiseen Erik Axel Karlfeldt sitaattiin joka toteaa ”Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin.”

        Voi kai noinkin perustella sitä, ettei puhu totta...


      • Tarkennus kirjoitti:

        Voi kai noinkin perustella sitä, ettei puhu totta...

        Minäkö tässä valehtelen? Et viitsis vähän perustella syytöstä.


    • "Eipä taida Suomen kaltaisessa sivistysmaassa kannattaa käydä taistoon yhtä maan merkittävää vähemmistöä vastaan, siinä matsissa voi saada vain turpaansa!"

      Tätä asennetta kyllä ihmettelen.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe