Kuinka kaihoisana muistaakaan moni vanhemman polven edustaja, millaista oli nuoruus ja aikuisuus.
Kuinka moni aloitti uransa juomanaan Vinetto, Aperita tai Sorbus? Sorbusta sai pimeästikin.
Sittemmin se katosi kauppojen hyllyiltä ja katukuvasta.
Nyt Alko tempaisee. Sorbus palaa pätkittäin ja kokonaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006060800.html
Eikö vain moni entinen juoppo aloita uutta ryyppyputkea ihan vaan nostalgian vuoksi.
Ehkäpä viinamatkailu Viroonkin vähenee, kun suomen Alko myy tuttua ja turvallista Sorbusta.
Tiesittekö muuten, että kesäkuun alusta saakka Virossa kaikki alkoholituotteet on oltava piilossa, suljetussa tilassa, niin ettei yksikään ostaja saa nähdä niitä, ennen kuin menee kauppojen nurkkakarsinaan sermien taakse katsomaan ja hieromaan kauppoja.
Entä tupakka. Ensin on mentävä info pisteeseen ja kysyttävä hinnat. Sitten eri pisteeseen tekemään kauppoja. On ostettava kuin sikaa säkissä, tiedettävä merkki ja hinta.
Laivoja nuo rajoitukset eivät koske. Vain maissa. Viro iskee itseään kintuille isolla k*si-ämpärillä
Takaisin ryyppäämään
24
1085
Vastaukset
- bobgeldof
Sorbus ja Aperita menettivät "makunsa" kunnon juomareiden mielessä liiallisen laimentamisen vuoksi. Jäivät hyllyyn, ja muutaman vuoden päästä poistolistalle. Tuttuja nuoruus-ajoilta kumpikin
tuskin ikinä unohdan tasku-lämpimän Sorbuksen aiheuttamaa yökötys-refleksiä..silti, otettava oli koska ei niihin "herrojen" juomiin rahoja ollut, kuten ei tänäkään päivänä.
Tuo "ottamisen" syyhän oli tietenkin ujous jos jotakin tyttöä aikoi "kartsalla niilläajatuksin" puhuttaa.
Noh, ujous karissut ajanoloon. - ö-Öö
Limusoppaa.
Tulossa myyntiin, ei väkevää viiniä. siinä viinin kohdalla muistelen, laskivat originaalin prosentteja, kai alkoveron vähentämiseksi ja myynnin edistämiseksi sitä kautta.
Ei ole ollut soppaa ikävä, toi limu jää oletettavasti maistamatta. Mutta Vinettoa kaipailen. Se maineestaan huolimatta todella hyvää väkevää viintä. Lisäks hirveen ikävä Tonika-liköriä. Sellainen munkkiliköörin tyyppinen yrttiliköri. Oikein maukas. Lisäks sillä oli erittäin hyvä hinta/laatusuhde.
Alkon valikoimat vaihtelee, ihan hyväkin. Jotenkin joskus tuntuu, valikoimaa aika liikaakin. Ainiin, keppanan puuttuminen valikoimista tympii, sitä nyt kuitenkin useimiten tulee hankittua. JA siitä pääseekin hyvin alkoholipolitiikkaan. Alkon monopoli pitäis lopettaa ja siistää kaikki tuotteet vapaille markkinoille. Asiassa lähinnä kyse rahasta, alko tuottaa hyvin valtiolle. Mutta kun tuottain yhtä hyvin maitokauppojenkin kautta- Lisäks monet syrjäkylien pikkukaupat säiluis elinvoimaisina, kun tulis lisätuottteita myyntiin, samalla kansalaisten tasa-arvo saatais kohdilleen.
Joo, ei soppa kiinnosta, etenkään limuversiona.
=DW=- bobgeldof
Joo, monopoli asemasta on hyvä hintoja ohjailla, itse muutamia eriä Saksasta tilannut, koti-ovelle toimitettuna ja aivan eri hintaan kuin Alkossa. Muistelen samaa, Tonika oli sellaisessa ylöspäin levenevässä putelissa ja hyvä juoma, Herba kuitenkin hintansa ja 40% "potkunsa" vuoksi aikoinaan suosikki-ostoksia. Rioja Tinto ja Bordeaux Blanc pikku-putelissa hinta jotain markka yhdeksänkymmentä.
- Toni-kah-tosiaan
"=DW="
Veit ryypyn suustani. Tonika likööri oli eliittiä. Nuoruus. Se jäi ilmeisesti huomaamattomuuden markkinoille ja poistui valikoimista ilman yhtään soraääntä.
- Laupeudentyö
Olivatkin asiaa tuntemattomat tehneet juttua. Rantojenmiehiähän on tilattu nyt ulkomailta saakka, ja ne ne tunnistaa bemareista. Siltojen ja metsienmiehet on arvottu.
- Niinhän-se-on
Nyky rantojen miehet tunnistaa sandaaleista, uusista älypuhelimista ja hyvistä autoista. Elintason takaamiseksi heillä on ikipiikki auki Kelaan ja maahanmuuttovirastoon.
- Eijunalauta
Käsittämätön ajatus, että joku voisi kaivata ryyppyaikojaan. Tarkoittaako se, että elämä on lipunut ohi huomaamatta, keksimättä ja oppimatta mitään?
- flegmaatti
Salmisaaren viinalla aikoinaan aloiteltiin. Tottumattoman suussa karmeaa ja ahneuden seurauksena yrjöt ryntäillä.
Ensimmäinen pullo oli kaverin kanssa puoliksi. Peukalon kynnellä merkki etikettiin arvion perusteella puoliväliin. Toiseen käteen avattu pullo ollyboyta ja sitten kakistelemaan herkun omaa osuutta alas.
Turmiohan siitä tuli.
Missään vaiheessa en ihastunut vinettoihin ja vastaaviin.
En muista milloin olen viimeeksi käynyt ALKOssa. Varmaa tämän vuosituhannen puolella kuitenkin.
Virossa olen käynyt muissa asioissa enkä ole viitsinyt kuskata juomia.
Suurimman osan janostani tyydytän Espanjassa ja lyhyemmät kosteat tovit viikon ja kahden piipahduksilla jossakin.
Ikääntymisen myötä ovat aineet miedontuneet ja määrät vähentyneet. Ei sitä hauras vanhus muuten kuutta viikkoa kestäisikään. - Karjalatakaisin
Meitähän on, toistaan parempia ihmisiä. Useat opetettu elämään.
- Napsukepuliudelle
Eeh, toteutuneinta on rykäisy tappamaan.
- bobgeldof
Jaa, alkoholin kohtuukäyttöä en pidä millään tavalla "vääränä" tai edes haitallisena. Toki nuorena niitä "yliammuttuja" määriä joskus tuli nautittua, mutta ikä ja "laiffi" opettaa.
Mielelläni edelleenkin naukkailen, enkä koe olevani yhtään huonompi ihminen kuin kukaan muukaan, pikemminkin ne "raivoraittiit" ovat monesti muissakin asioissa käsittämättömän tiukkapipoja, ja arvelevat olevansa jotenkin "parempia" jota en noin vaan "purematta nielaise".- flegmaatti
Kohtuukäyttö käsitteenä on kovin henkilökohtainen mielipideasia.
Perusasenne on se, että mainittu alkoholimäärä kaadetaan kurkkuun lyhyehkössä ajassa, muutamissa tunneissa ja tulos on sen mukainen.
Kun esimerkiksi olen maininnut, että viikon täysihoitoristeilyllä ranneeni kirjasi 65 alkoholiannosta ja satamapaikoissa lisää noin 30 niin kaveriden käsitys on, että olen välillä, jos en sentään sammunut, niin ainakin ollut örvellyskunnossa.
Noissa annoksissa olivat mukana myös oluet ja viinit.
Nauttimisen ajoitus ja syöminen ovat oleellinen osa kakonaisfiilistä.
Esimerkkini tapauksessa ei absolutisti vaimonikaan huomauttanut kertaakaan naukkailustani.
Eikä ole huomauttanut pitemmistäkään, 5 - 6:n viikon mittaisista rupeamista. - Juokoon-ken-tahtoo
Totuushan on, että asiaa ei voi perustella edes kohtuukäytöllä. Alkoholi on myrkky elimistölle.
- Anonyymi
Juokoon-ken-tahtoo kirjoitti:
Totuushan on, että asiaa ei voi perustella edes kohtuukäytöllä. Alkoholi on myrkky elimistölle.
Alkoholimyrkky antaa laatua elämiseen.
Laatua ei kannata kuitenkaan pilata ahnehtimisella eli alkoholisoitumisella.
- jottainhirveetä
kyllä se ol ekat. hipat"poikalyskällä triplesex.yöööööök.poikaystävä kainalosta herrsmiehenä piti.yöök.ja siihenpä dokailu pitkäksiaikaa jäi.60 luvulla.
- Hklää
Evakkoa eli Karjala viiniä ensi maistelut ja Porvoon lankkua sekä pikakivääriä , joka oli unkarilaista viiniä egri bikaver (en muista nimeä varmasti).
- Omat.rahat.ja.viinat
Ehkä olen Sorbusta joskus maistanut, muttei mitään mielikuvaa mausta. Jos on ollut sokerisia liemiä, niin en ehkä ole koskaan itse ostanutkaan. Jos nyt tulee Alkoon, niin kai yhden pullon ostan ja kahdestaan se arvostellaan. Nuoruudessa jotain Vinettoa halvalla joskus ostettiin. Oma alkoholin käyttö oli sellaista että pari ryyppyä otettiin ja teeskenneltiin loput.
Mutta tuleeko teille Takuusäätiön ilmoitus, jossa saa kysyä lainasta. Minulle tulee joka välissä. Yhteiskunnassa on huolestuttu eläkeläisten velkaantumisesta. Minulla on ystävä, joka kuluttaa joka kuukausi 500 euroa enemmän kuin saa eläkettä. ´Kun ei pärjää´ hän sanoo. Lapset sitten jeesaa tai sisko, ettei joudu vaikeuksiin. ei toki viinaan tuhlaa. Itse en uskaltaisi enää velkaantua, mutta vaatimattomasti elelenkin.- Sorbushan-on
Pihlajanmarjapohjainen tuote joka aiheuttaa allergiaa ja ihottumaa herkemmälle kansalle. Myrkky.
Minä en ole oppinut koskaan viinaa käyttämään, joten olen ollut käyttämättä, eikä siitä nähdäkseni ole ollut suurempaa haittaa, jos ei ehkä hyötyäkään.
Kuinkahan moni ikäisemme mahtaa ihan oikeasti haikailla noiden nuorempana pidettyjen juomaputkien perään, ihmettelen jos sellaisiakin löytyy, silloin ei ole elämästä paljoa oppinut.- Säätöäkö
En todella kaipaa niitä liskojen öitä, joita pahimmillaan koin ryyppyputken jälkeen. Ylipäänsä nykyinen ikä ei houkuttele viinan ottoon, koska se ei ole enää kivaa sekä sietokyky on erilainen.
Nuorempana oli toista. Kyllä muistan, kuinka hyvältä tuntui kylmästä otettu huurteinen olut, jonka ryysti kitusiin edellisen illan juhlimisen aiheuttamaan kuivan napsuvaan suuhun. Muistot vain. Kuten aikaisemmassikin jankutuksessa:
Aikuisuuden omaksumista
Minusta tuli.
Siksi että.
Aloittaessani ryyppäämisen v.1964.
Isot pojat varoittelivat että muista aina ottaa varovasti.
Ettei äitisi suutu.
-
Siitä lähtien olen aina juopotellut hallitun hillitysti.
Työni vaati ryyppäämistä silloin tällöin.
Alku-aikoina ei töissä tarjottu mitään viiniä ja keskaria.
Kossu ja Whisky karaisi miestä.
Useimmat vanhoista kavereistanikin hallitsevat edelleen juoppoutensa nätisti.
-
Sillä aina piti käyttäytyä korrektisti.
Pikku-Jouluja lukuun-ottamatta.
Ja joitain kesäisiä "koulutus"- retkiä ja matkoja.
Uutena-vuotena kourittiin.
Lomalle lähtiessä, lomalta palatessa, Vappuisin...
Aina pussailtiin iloisin mielin.
-
Uskon monien juoppojen kadehtivan minua taidostani dokata.
Juokaa siis ihmiset.
Vaikkapa vain lasillinen Vappuisin.
Juhannus-Saunassa Snapsi.
Se tekee teistä siistin juopon.
Suomalaisen, josta voi olla ylpeä.
-
Motto:
Viina vero-vapaaksi Suomessa!
Miksi juoppojen pitää elättää työ-haluttomia juoppoja?
Yltiö-raittiita omais-hoitajia.
H.- mimmimum-..mi
Alkoholin käytön ei tarvi olla mitään putkea .... se on osa monen aikuisen elämäntapaa....juhlistaa jotain tiettyä päivää....tapahtumaa ...saunapäivää...ottaa oluet rentoutuakseen...seurustelujuomaksi ...puhumattakaan viinikulttuurista...
Sorbusta en ole maistanut koskaan...mutta kyllä olen kuullut että sitä on kaipailtu...Ihme kyllä Tonikan muistan ..se oli kuin munkkilkööri .. toin sitä laivalta lahjaksikin...
Suomesta tulee kohta kuuluisan alkoholijuoman valmistaja maa....monitoimimies Vesterbacka puuhaa Kiinalaisen Baijiun valmistusta Rovaniemelle.... meistä taitaakin tulla kohta kiinan alusmaa....no...vitsi - Anonyymi
Juhlapyhät, synttärit jne.. maistissa ja kunnon ihmiset muistaa hyvät käytöstavat, paljon juntteja nähnyt, pilaavat muittenkin illan, onneksi suurin osa osaa miellyttävää seuraa ja mukava tavata tuntemattomiakin, hyvää joulua!
- Anonyymi
Rajamäen viina oli halvinta. Alle vaakunankin ja vahvempaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.745009Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.153398Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j242700Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571747- 471576
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441346- 941342
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2321213Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.711025IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra54912