Masennus ja ahdistus

InkedSkulls80

Diagnoosina minulla keskivaikea masennus, somatisaatiohäiriö, epävakaapersoonallisuus, yleinen ahdistuneisuus.
Nyt lähipäivinä on alkanut menneisyyden haamut nostamaan päätään, eli muistelen vanhoja ahdistavia asioita, oloni aggressiivinen, sekava, itkuinen. En tiedä kestänkö tämän pätkän vain sohvalla vai toteutako aggressioni purkamisen että minut kuultaisiin. Yöt valvon miettien Mitä tulisin tekemään, päivät nukun masennusta karkuun. Vähän aikaa sitten minun mielialalääke sertralin lopetettiin ja tilalle otettiin btintellix 5mg. Päivystykseen on turha mennä. Hetken jutteleevat ja laittavat kotiin. Kauanko tätä voi kestää?

35

2241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpäniinjaapajaa

      Sitähän kestää siihen pisteeseen kunnes alat itse hoitamaan itseäsi kuntoon.

      Mulla meni 15 vuotta ennenkuin aloin oman projektini, mutta sain kuin sainkin itseni kondikseen. Lääkärit eivät saaneet.

      • InkedSkulls

        Eipä se niin aina mene. Oon hoitanut itseni aiemmin jo kerran kuntoon mutta nyt olosuhteet ovat todella huonot. Että niinkuin nimimerkkisi kertookin jo niin niinpäniinjaapajaa. Kaikkien tilanne ei ole sama kuin sulla. Omat voimavarat on loppu. Vai annatko jotain konkreettista faktaa kuinka toimisin? Ja unohda ne keittiöosykologin - niskasta kiinni ja lenkille jutut


      • niinpäniinjaapajaa
        InkedSkulls kirjoitti:

        Eipä se niin aina mene. Oon hoitanut itseni aiemmin jo kerran kuntoon mutta nyt olosuhteet ovat todella huonot. Että niinkuin nimimerkkisi kertookin jo niin niinpäniinjaapajaa. Kaikkien tilanne ei ole sama kuin sulla. Omat voimavarat on loppu. Vai annatko jotain konkreettista faktaa kuinka toimisin? Ja unohda ne keittiöosykologin - niskasta kiinni ja lenkille jutut

        No eihän tossa sitten ole mitään tehtävissä. Elämä ohi. Sori että kerroin kokemuksestani.

        Jos jotain positiivista ettii tilanteesta niin onhan siinä se, että ei kannata edes yrittää kun mitään ei ole enää tehtävissä, ei mene nekään voimavarat hukkaan.


      • InkedSkulls
        niinpäniinjaapajaa kirjoitti:

        No eihän tossa sitten ole mitään tehtävissä. Elämä ohi. Sori että kerroin kokemuksestani.

        Jos jotain positiivista ettii tilanteesta niin onhan siinä se, että ei kannata edes yrittää kun mitään ei ole enää tehtävissä, ei mene nekään voimavarat hukkaan.

        Niin että apua ei saa mistään? Sitä tässä yritän kysellä. Juu olen joskus itseni kuntoon laittanut mutta nyt on myös rikki fyysisesti selkä, olkapää, kyynärvarsi. Liikuntaa ei pysty harrastamaan. Mielenterveyskahvilasta en löydä seuraa joka mielialaa nostaisi. Suku, perhe ja ystävät asuvat 300km päässä. Noh jos näin on että elämä on ohi niin toivottavasti se et ole sinä joka kirveeseen kävelee


      • InkedSkulls
        niinpäniinjaapajaa kirjoitti:

        No eihän tossa sitten ole mitään tehtävissä. Elämä ohi. Sori että kerroin kokemuksestani.

        Jos jotain positiivista ettii tilanteesta niin onhan siinä se, että ei kannata edes yrittää kun mitään ei ole enää tehtävissä, ei mene nekään voimavarat hukkaan.

        Ja onko sulla ollut tilanne et päällä on ollut epävakaapersoonallisuus, masennus, somatisaatiohäiriö ja ahdistuneisuus?


      • niinpäniinjaapajaa
        InkedSkulls kirjoitti:

        Ja onko sulla ollut tilanne et päällä on ollut epävakaapersoonallisuus, masennus, somatisaatiohäiriö ja ahdistuneisuus?

        Kovasti kyselet, mutta oikeesti, mitä ootit vastaukseksi. Mun vastaus ei kelpaa, näinhän nämä aina menee masentuneen kohdalla.

        Ufo tulee ja pelastaa tai että voitat lotossa ja palkkaat Californian parhaan mielenparantajan?

        Mitä halusit kuulla vastaukseksi?


      • VladimirKenoheinä
        niinpäniinjaapajaa kirjoitti:

        Kovasti kyselet, mutta oikeesti, mitä ootit vastaukseksi. Mun vastaus ei kelpaa, näinhän nämä aina menee masentuneen kohdalla.

        Ufo tulee ja pelastaa tai että voitat lotossa ja palkkaat Californian parhaan mielenparantajan?

        Mitä halusit kuulla vastaukseksi?

        Oudosti nämä keskustelut noudattaa aina samaa kaavaa, vaikka henkilö on toisessa päässä eri.

        Ensin valitetaan ja kysytään että mitä voi tehdä elämässä kun on niin vaikeeta, sitten kun kertoo mitä voi tehdä, alkaa tilitys että justjoo tota paskaa minä en kuuntele ja kun kysyy että minkälainen vastaus olisi sitten miellyttänyt, kaveri katoaa paikalta.

        Hetken päästä avataan uusi ketju jossa sama valittaminen alkaa uudelleen.

        Ilmeisesti masentunut ihminen saa jotakin tyydytystä valittamisesta, eikä oikeasti halua kohdata ratkaisumalleja ja reaalimaailmaa kun ei haluakaan vastausta asian ratkaisemiseksi. Enemmän kaivataan huomiota ja sääliä vai mistä on kysymys?


      • InkedSkulls kirjoitti:

        Niin että apua ei saa mistään? Sitä tässä yritän kysellä. Juu olen joskus itseni kuntoon laittanut mutta nyt on myös rikki fyysisesti selkä, olkapää, kyynärvarsi. Liikuntaa ei pysty harrastamaan. Mielenterveyskahvilasta en löydä seuraa joka mielialaa nostaisi. Suku, perhe ja ystävät asuvat 300km päässä. Noh jos näin on että elämä on ohi niin toivottavasti se et ole sinä joka kirveeseen kävelee

        😢😢


      • Anonyymi
        VladimirKenoheinä kirjoitti:

        Oudosti nämä keskustelut noudattaa aina samaa kaavaa, vaikka henkilö on toisessa päässä eri.

        Ensin valitetaan ja kysytään että mitä voi tehdä elämässä kun on niin vaikeeta, sitten kun kertoo mitä voi tehdä, alkaa tilitys että justjoo tota paskaa minä en kuuntele ja kun kysyy että minkälainen vastaus olisi sitten miellyttänyt, kaveri katoaa paikalta.

        Hetken päästä avataan uusi ketju jossa sama valittaminen alkaa uudelleen.

        Ilmeisesti masentunut ihminen saa jotakin tyydytystä valittamisesta, eikä oikeasti halua kohdata ratkaisumalleja ja reaalimaailmaa kun ei haluakaan vastausta asian ratkaisemiseksi. Enemmän kaivataan huomiota ja sääliä vai mistä on kysymys?

        Masentunut ihminen yrittää ainoastaan löytää jonkinlaista helpotusta ja apua toiselta masentuneelta joka tietää miltä toisesta masentuneesta tuntuu.

        Masentunut kaipaisi olkapäätä jossa itkeä pahaa oloaan, ja ihmistä joka jaksaisi kuunnella ja ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masentunut ihminen yrittää ainoastaan löytää jonkinlaista helpotusta ja apua toiselta masentuneelta joka tietää miltä toisesta masentuneesta tuntuu.

        Masentunut kaipaisi olkapäätä jossa itkeä pahaa oloaan, ja ihmistä joka jaksaisi kuunnella ja ymmärtää.

        Masentunut ihminen tekee masennuksestaan itselleen uran, käyttää läheistensä voimavarat (ja rahat siinä sivussa), mikään apu tai neuvo ei kelpaa, kun se oma mielenhäiriö on niin rakas.
        Ammattimasentunut raivostuu, jos hänelle kertoo, että hänen käytöksensä aiheuttaa läheisille vakavaa ahdistusta ja masennusta.


      • Anonyymi

        miten itseä hoidetaan kuntoon en saanut mipissä ohjeita🤔


    • JenniJaNinnni

      Luultavasti sinulla on jotain lääkettä ahdistukseen ? PITÄISI AINAKIN OLLA !
      Minulla oli Alprox eli Xanor ja se todella vei pois ahdistuksen.
      Pyydä niitä lääkäriltä

      Minusta sinulla menee ihan hyvin ! Asut omillasi ja voit myös käydä lääkärillä

      Itse olen Niuvanniemessä pakkohoidossa ja täällä ei anneta PAMEJA . Ketiapiinia vain työnnetään joka vaivaan ja minulla se ei auta.

      Olen vaikeahoitoisena tänne sijoitettu. Omasta mielestäni en ole vaikea hoitoinen
      Voit sinäkin pyytää päästä oman kuntasi mielisairaalaan. Ne ovat parempia, kuin tämä Valtion ylläpitämä mielisairaala. Maksan kuussa 800 € hoitomaksua ja silti ruoka on kehnoa ja oma kuntani maksaa vielä täällä olostani päivämaksun !

      Pystyn kirjoittamaan näin pitkän kirjoituksen, joten en ole kovin huonossa kunnossa. Ahdistus on omasta mielestä se pahin vaiva ja siihen saan Ketipinoria joka ei auta

      Tapaan täällä sairaalateologia. Sinäkin voit käydä keskustelemassa Lut Seurakunnan pastorin kanssa - joko varaamalla ajan tai jonottamalla - riippuu Seurakunnasta. Myös Diakoniatyöntekijä antaa keskusteluapua. Hänelle pitää ensin soittaa jja varata aika

      Jeesus Kristus Rakastaa Sinua ja kuoli puolestasi Ristillä ! Häneen voit aina turvata

      • ootkotosissass

        Muuten ihan jees kirjoitus mutta jollekin Xanoreiden neuvominen on kyllä hiukan arveluttavaa. Ei ne ole mikään ratkaisu. Tilapäinen ja hyvin satunnainen ratkaisu, ehkä jollekin, mutta oikeasti bentsot on aikamoista myrkkyä, ja vieroitusoireet on hirveät. Eikä niitä siksi oikein kirjoitellakaan.

        Parantumista sinulle !


      • InkedSkulls

        Syön jo Diapamia 35mg/vrk. Sekä. Risperidon 1,5mg. Sertralin 75mg vaihdettiin Brintellixiin 5mg jonka jälkeen elimistö ylikierroksilla kovin käykin ja rytmihäiriöt on lisääntyneet. Yöksi menee ketipinor 75mg.

        Ja juu en ole aloittanut uutta ketjua enkä vaihtanut nimimerkkiä. Pahoitteluni että yksi päivä täällä jäi käymättä kun lähdin mökille joka kuitenkin päättyi somatisaatiohäiriö takia psykiatriselle.

        Ja juu en jaksa kuunnella näitä peruserkkien vastauksia että niskasta kiinni ja lenkille. Se kertoo jo heti että teillä ei ole todellista käsitystä somatisaatio/ahdistus/masennus proplematiikasta. Vain vanha-ajan käsitys perus mielialan laskusta.

        Tuo Xanor depot olisi toimiva alkusykäys mutta alla menevät diapamit estää sen.


      • InkedSkulls

        Olen vuosien mittaan ollut pitkilläkin hoitojaksolla kunnes hommat saatiin kuosiin. Nyt en ole enää kuosissa ja kuitenkin siinä rajoilla että vielä ei Pitkäänniemeen oteta. En ole psykoottinen enkä itsetuhoinen. Mutta kiitos neuvosta


      • Anonyymi

        Niinpä.... Diapameja ei anneta vaikka se on ainoa joka auttaa ahdistukseen ja jännittyneeseen oloon. Alkoholia en käytä.

        Minulle sanoi lääkäri että on niin pitkä puoliintumisaika! Höpö höpö.

        Sanoin saaneeni 40 vuoden ajan, enkä ole tullut väärinkäyttäjäksi. Kynnykseni on iso niiden ottamiselle. Yritän kaikkeni ollakseni ilman, mutta kun olo muuttuu sellaiseksi että on pakokauhu ja paniikkiin jo päällä, niin on pakko ottaa 5 mg Diapam.

        En oikein ymmärrä miksi nämä nuoret lääkärit hokee sitä puoliintumisaika. Hm.

        Onneksi olen ottanut vain tosi kamalassa ahdistuksessa niitä Pameja, joten minulla on jo vanhaksi menneitä vielä jäljellä, muutaman vuoden takaa. Hyvin auttavat vieläkin.

        Ne on niiltä ajoilta kun lääkäri kirjoitti aina 100 kappaleen paketin.
        En tiedä miten sitten käy kun ne loppuvat.

        Ahdistus on jotain aivan kamalaa ja siinä kun on vielä masennus minulla mukana. Lopetin masislääkkeet, koska en kestänyt sitä kun pää meni niistä oudoksi.

        Kokeiltu on ainakin kuutta eri masislääkettä.
        Nykyisin tilaan Saksan apteekista Mäkikuisma pillereitä. Ne auttavat yhtä hyvvin/huonosti kuin lääketehtaiden lääkkeet, mutta ilman sivuvaikutuksia.


    • Voimia

      Voisitko ajatella meneväsi osastolle vapaaehtoiseen hoitoon?
      Minut yrittivät laittaa päivystyksestä kotiin, mutta ottivat osastolle, kun sanoin etten pärjää kotona ja saa päätä siellä rauhoittumaan (sanoin etten tiedä mitä tapahtuu).
      Tai onko mahdollista jättää soittopyyntö hoitavalle lääkärille, joka lääkevaihdon teki? Jos sulla on mitään rauhoittavaa niin ottaisin sitä reseptin mukaan kunnes tavoitat lääkärin tai menet osastolle.
      Mulla myös keskivaikea masennus ja somatisaattinen oireyhtymä. Epävakaasta ja ahdistuksesta ei ole diagnoosia, vaan on pysytty alkuperäisessä diagnoosissa ja masennus oli nyt määritelty toistuvaksi.

      • InkedSkulls

        Ei osastolla enää nykyään näillä kriteereillä ikävä kyllä oteta. Pitää olla psykoottinen tai itsetuhoinen. Asian selvittelin.


    • KAIKKI-AHDISTUS-HÄVIÄÄ

      kun alkaa huolehtimaan itse itsestä.

      Kun ei huolehdi itsestä niin masentuu.

      SE ON LUONNONLAKI.

      • kasvaminenahdistaa

        Näköjään tämä ahdistus ja masennus on oikein muotia keskenkasvuisten parissa.


      • 9876543210

        Tavallisessa työssä oleva ei kykene kirjoittamaan itselleen reseptiä, jolla saisi
        ahdistusta helpottavaa lääkettä Apteekista.
        Sama on mielialalääkkeiden suhteen. Lääkäri tarvitaan niitä kirjoittamaan.

        Kun on sairaalahoidossa ei juurikaan ole mahdollista huolehtia itsestään, vaan on toisten tahdosta riippuvainen

        Mikä tahansa avohoito onkin parempaa, kuin sairaalohoito jossa laitostutaan
        ja jossa kaiken toiminnan säätää sairaalan säännöt.


      • eläminenahdistaa
        9876543210 kirjoitti:

        Tavallisessa työssä oleva ei kykene kirjoittamaan itselleen reseptiä, jolla saisi
        ahdistusta helpottavaa lääkettä Apteekista.
        Sama on mielialalääkkeiden suhteen. Lääkäri tarvitaan niitä kirjoittamaan.

        Kun on sairaalahoidossa ei juurikaan ole mahdollista huolehtia itsestään, vaan on toisten tahdosta riippuvainen

        Mikä tahansa avohoito onkin parempaa, kuin sairaalohoito jossa laitostutaan
        ja jossa kaiken toiminnan säätää sairaalan säännöt.

        Eipä noita "onnellisuuspillereitä" näy löytyvän juuri kenellekään, kun lukee näitä loputtomia ahdistus ja masennus viestejä ja eri pillerien aiheuttamia seurannaisia.


      • InkedSkulls

        Kas kun ei minulla ole toiminut


      • Anonyymi
        kasvaminenahdistaa kirjoitti:

        Näköjään tämä ahdistus ja masennus on oikein muotia keskenkasvuisten parissa.

        Olen kyllä jo ihan nelissäkymmenissä oleva, aiemmin työelämässä hyvinkin menestynyt ihminen. Ei se muotia ole kun sairaus iskee niin se on menoa


    • ToivoaHuomiseen

      Kun on paha ahdistus ja masennu, ei niillä ole mitään tekemistä muodin kanssa.
      Asioista mitään tietämättömät voivat selittää masennuksen ja ahdistuksen olevan muotia.

      Lieviä alakuloja tulee kaikille, eikä se ole masennusta.
      Kyllä netistä saa masennustestejä joilla voi testata oman tilanteensa.

      Ahdistuneen pahalle ololle ei mikään vedä vertoja. Tunne on aivan hirvittävä.

    • lääkeahdistus

      "Diagnoosina minulla keskivaikea masennus, somatisaatiohäiriö, epävakaapersoonallisuus, yleinen ahdistuneisuus.
      Nyt lähipäivinä on alkanut menneisyyden haamut nostamaan päätään, eli muistelen vanhoja ahdistavia asioita, oloni aggressiivinen, sekava, itkuinen. En tiedä kestänkö tämän pätkän vain sohvalla vai toteutako aggressioni purkamisen että minut kuultaisiin. Yöt valvon miettien Mitä tulisin tekemään, päivät nukun masennusta karkuun. Vähän aikaa sitten minun mielialalääke sertralin lopetettiin ja tilalle otettiin btintellix 5mg. Päivystykseen on turha mennä. Hetken jutteleevat ja laittavat kotiin. Kauanko tätä voi kestää?"

      Lääkkeen vaihto toiseen lennosta voi aiheuttaa erilaisia oireita ja silloin ne on lääkevaihdoksesta seuraavat aivokemioiden heilahtelut mitkä sua nyt tuskastuttaa. Masennuslääkkeen vieroitusoireita voi olla mm. ärtyisyyden lisääntyminen ja mielialan sahaus. Myöskin menneisyydestä tulevat ahdistavat muistikuvat voi olla psyykenlääkkeistä tulevia, mulle tuli bentsovieroituksessa tommosia, englanninkielisiltä palstoilta löysin niille nimenkin "intrusive thoughts". Lääkevaihdot ei aina suju kuin Strömsössä. Joskus käy niin että tulee edellisestä viekkareita ja toisen aloitusoireet päälle, tuntuu ettei lekuritkaan noita ymmärrä. Entä jos tuo Brintellix ei sovi sulle? ei oikein kuulosta ainakaan vielä toimivalta... Itsellä on kokemusta useiden lääkkeiden vaihdoista ja voin sanoa että paskimmassa jamassa olin yhdessä vaiheessa kun lääkevaihtoja oli useita lyhyen ajan sisään. niitä lääkäri sitten lääkitsi useammilla lääkkeillä ja voi prkl mihin oloihin ajauduin

      Bentsovierotuksessa koin sellaista ahdistusta ja karseaa pSk olo että tuntui että kuolen siihen paikkaan. Selvisin pahimman läpi ja alkoi helpottaa.

      Keksin keinoja sietää ahdistusta. Muutaman ihan toimivan kikan löysin.

      • InkedSkulls

        Juu minulla on käyty 12 lääkettä läpi sen jälkeen kun jouduin töistä jäämään pois jatkuvien paniikkikohtauksen takia. Vasta sertralin tuntui tuovan apua ja lisänä siihen psykoterapia. Brintellix tuntui alkuun sopivan oikein hyvin, tosin edelleen mennään aloitusannoksella 5mg.

        Lähinnä mielialaa on laskenut somatisaatiohäiriö voimakas palaaminen sekä autonomisenhermoston toimintahäiriö. Paljon rytmihäiriöitä, syke beetasalpaajista huolimatta välillä 90 - 110 levossa. Verenpaine noin 160/100 verenpainelääkityksestä huolimatta. Eli elimistä ahdistustilassa kokoajan. Psykiatrinen puoli ei yksin uskaltanut ottaa kantaa.

        Ja ylläoleville haukkujille ja päänaukojille: teillä ei ole mitään todellista käsitystä TODELLISESTA MASENNUKSESTA JA AHDISTUNEISUUDESTA. En oikein jaksa lotkauttaa korvaa noille tee itse asialle jotain kommenteille ja vedä käteen kommenteille. Moni neuvoo että lähde lenkille mut kun esim elimistö on ylikierroksilla niin liikunta ja pulssin nostaminen provosoi tilannetta entisestään. Myöskään tuo käteen veto ei ole piristänyt kuin hetkeksi. Eli teille hieman alakulostakärsineille: sitten kun olette olleet laitoshoidossa kyseisten sairauksien takia niin tulkaa sitten jakamaan viisauksianne.

        Onneksi olen saanut myös asiallisia kommentteja asiasta ymmärtäviltä


      • Voimia

        Kirjoitin jo aiemmin ja tuo kuvaamasi on niin tuttua. Liikunta ei minullakaan millään tavoin rauhoita ylikierroksilla olevaa elimistöä ja jos käyn lenkillä pitkän työpäivän jälkeen on entistä hankalampi saada unta. Lisäksi itsekseen lenkillä käydessä ei ole kuin aikaa ajatella kaikkea paskaa. Ryhmäliikunta auttaa minulla joskus pään nollauksessa, mutta ylikierrokset lisääntyy siitäkin.
        Pahimpiin kierroksiin toimisi vaan rauhoittavat, mutta niitäkin pitää jemmata vielä pahemman päivän varalle...
        Tänään olen jossain todella syvällä enkä taas tiedä miten tästä noustaan.


      • Anonyymi

        Kerrotko mitä keinoja käytit/käytät ahdistuksen aisoissa pitämiseen? Itsellä myös ahdistusta, mutta en ole vielä löytänyt sopivaa keinoa sen vähentämiseksi ja kaikki toimivat keinot olisivat tervetulleita!


    • JenniJaNinnni

      Hyvä kun saat Diapamia hoidoksi. Se ainakin minulla on auttanut.

      Todellakaan vaikeaan masennukseen ja ahdistukseen ei auta että pakottaa itsensä lenkille. koska siellä rasituksen lisääntyessä olo vain pahenee.

      Toivon ja Rukoilen, että olosi helpottaa ja löytyy oikeat ja sopivat lääkkeet.

      Jeesus aloittajaa Siunatkoon ja pitäköön huolta ! Jeesus nimessäsi Amen !

      • Anonyymi

        Ei sa Diapami enää auta kun 20v isolla annoksella syönyt. Ja niistä pyritään kokoajan eroon :/ Temesta esim toimii muttei haluta uutta lääkekoukkua


    • Anonyymi

      Moi! Voiko sinulle tulla jutteleen jossakin? Itselläni tällä hetkellä samanlaisia tuntemuksia...

    • Anonyymi

      Jahas siellä se syy tulikin oireilullesi eli toleranssi käyttämällesi lääkkeelle eli bentsoriippuvuus mikäli olet diapamia pitkään nappaillut. Suosittelen niistä vierottautumista ja sitte katsot asiaa uudelleen.

    • Anonyymi

      Ei nykyään lekurit xanoria määrää eikä pameja, päin vastoin, ne vähätkin määrät mitä saat lopetetaan ja neuroleptejä vaan tilalle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe