Thyroxin aiheuttaa inhottavia sivuoireita

Soutaahuopaa

Mm sydämen tykytystä, käsien tärinää ja paniikkikohtauksia. Nämä oireet ei edes väisty vaikka thyroxinia syö pidemmän aikaa eli eivät ole aloitus oireita. Oireet poistuu pikkuhiljaa jos lopettaa thyroxinin kokonaan 2-3kuukaudeksi. Liika toiminnalla en ole missään vaiheessa ollut. Tsh ollut alhaimmillaan 1.39 ja t4v korkeimmillaan 16.

En pysty elää thyroxinin kanssa mutten ilmankaan koska jossain vaiheessa iskee vajaatoiminta oireet päälle.

En ymmärrä enää elimistöäni. Hb on 129. Ferritiini 60.

10

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärää_puutako_haukuttu

      Ferritiini ei kovin hurrattava, maailmalla kinastellaan riittäkö 80 vai oltava 100.
      Miten B12 ? D-vitamiini ? Folaatti ? Onko mitattu T3v ?

      Jospa ei ole kilpparivajis ? On kolmisenkymmentä samoja oireita aiheuttavaa.
      Näitähän on tosiaan paljon. Keliakia, hypokortisolismi, hyperkalsemia ...

    • onkovajisvaiei

      Kuulostas tosiaan siltä, että tyroksiini ei sovi. Tai onko vain liian iso annos?

      Olikohan aloittajalta otettu kaikki kokeet, myös kilpirauhasvasta-aineet, ennen diagnoosia? Vaikka ne eivät kaikilla olekaan koholla, antavat ne käsittääkseni jonkinlaisen lisävarmuuden vajaatoiminnan määrittämiseen.

    • RAL-
    • Alkup

      Jotenkin en jaksa uskoa että nämä oireet liittyy mitenkään rautaan. Sillon kun mulla ei vielä vuosia sitten ollut vajaatoiminta oireita on hb ja ferritiini ollu samoissa arvoissa.

      T3v ei oo mitattu. Lääkäri ei suostu sitä mittaamaan. Se on kuulemma liikatoiminnan seuraamiseen tarkoitettu. En myöskään saanut minkäänlaisia vitamiini kokeita vaikka pyysin folaatti, D ja B12.

      Yksityiseltä toki saa mutta ei ole varaa nyt käydä. Terveystalo täällä ainoa yksityinen ja heillä niin kalliita nuo kokeet ja folaattia ei ollu ilman lähetettä saatavissa.

      Keliakia on tutkittu, sitä ei ole. Tuo tpoAb vai mikä lie olikaan koe laittoi kerran yksityinen lääkäri lähetteen mutta unohdin koko kokeen ja nyt lähete vanhentunut.

      • Kilppuriton

        Kyllä minulla mitattiin tuo T3v vaikkei ollut liikatoimintaa. Ihan yleislääkäri yleisellä otstti. Meinasi, että tuolla katsotaan miten lääke imeytyy.


    • miteskahvi

      Kuinka paljon tyroksiinia sinulla on käytössä? Juotko aamulla kahvia, kun olet ottanut lääkkeen?

    • Alkup

      Aloitin thyroxinin heinäkuussa 2017. Aloitusannos oli 25mikroa joka 2kk kuluttua nostettiin 50mikroon jota söin 1v 2kk. Tämä 1v 2kk meni tosi hyvin mulla ei ollut mitään oireita sillon ei mitään tykytyksiä, käsien tärinää tai paniikkikohtauksia. Sitten syys-lokakuussa 2018 alkoi nuo oireet ja tiputin annoksen 25mikroon. Ei auttanut. Lokakuun lopussa lopetin koko thyroxinin. Olo alkoi pikkuhiljaa helpottua. Toki vajaatoiminta oireet väsymys, hiustenlähtö alkoi uudestaan helmi-maaliskuussa 2019. Nyt tilanne on se että tulin raskaaksi. Lääkäri laittoi heti kokeisiin jossa tsh 2.92 ja t4v 12. Sanoi että on aloitettava thyroxin heti koska raskaana olevalla tsh pitäisi olla mieluusti alle 2.

      Aloitin varovasti thyroxinin 1,5viikkoa sitten annoksella 12,5mikroa. Nyt pitäis nostaa sinne 25mikroon mutten tajua kuinka mä voin kun taas on sydämentykytys ja käsien tärinä alkanut.

      Thyroxinin otan klo 6.30 ja aamukahvin olen juonut yleensä klo 9.30. Mutta nyt en juo kahvia ollenkaan aamuisin kun en pysty raskauspahoinvoinnin takia.

      • pientälämpöä

        Tuo on kyllä varmasti hankala tilanne, jos raskaana ollessa on pakko käyttää tyroksiinia ja siitä tulee oireita. Onpa erikoista, että yli vuoden meni hyvin ja sitten ei enää sovikaan.

        Minulla on ollut nyt kuukausia käytössä tuo 50 mikrogr. tyroksiinia, ja sen seurauksena on nyt nähtävästi noussut ruumiinlämpö.
        Ei tietenkään ole varmaa, mutta nyt kun kaikki mahdolliset tulehduskokeet näyttävät eioota, alkaa vaikuttaa siltä että johtuu tyroksiinista.
        Koko ajan lievä kuumeinen olo ilman mitään tautia, ja mittarikin näyttää päälle 37:ää.
        Taidan kokeilla pienentää annosta hitusen, se lienee sallittua, kunhan ilmoittaa seuraavan kontrollin aikana...


    • Anonyymi

      Minulla kanssa myös sydämen tykytystä ja ahdistusta.

      Viimeisin Tsh koe tulos 4.18 ja annostus 25mikrog. Päivässä

      • Anonyymi

        Annostus on oikein kun T4v ja T3v ovat viitealueittensa yläosassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe