Thyroxin aiheuttaa inhottavia sivuoireita

Mm sydämen tykytystä, käsien tärinää ja paniikkikohtauksia. Nämä oireet ei edes väisty vaikka thyroxinia syö pidemmän aikaa eli eivät ole aloitus oireita. Oireet poistuu pikkuhiljaa jos lopettaa thyroxinin kokonaan 2-3kuukaudeksi. Liika toiminnalla en ole missään vaiheessa ollut. Tsh ollut alhaimmillaan 1.39 ja t4v korkeimmillaan 16.

En pysty elää thyroxinin kanssa mutten ilmankaan koska jossain vaiheessa iskee vajaatoiminta oireet päälle.

En ymmärrä enää elimistöäni. Hb on 129. Ferritiini 60.
102635
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 10

Vanhimmat

Ferritiini ei kovin hurrattava, maailmalla kinastellaan riittäkö 80 vai oltava 100.
Miten B12 ? D-vitamiini ? Folaatti ? Onko mitattu T3v ?

Jospa ei ole kilpparivajis ? On kolmisenkymmentä samoja oireita aiheuttavaa.
Näitähän on tosiaan paljon. Keliakia, hypokortisolismi, hyperkalsemia ...

1Äänestä

Kuulostas tosiaan siltä, että tyroksiini ei sovi. Tai onko vain liian iso annos?

Olikohan aloittajalta otettu kaikki kokeet, myös kilpirauhasvasta-aineet, ennen diagnoosia? Vaikka ne eivät kaikilla olekaan koholla, antavat ne käsittääkseni jonkinlaisen lisävarmuuden vajaatoiminnan määrittämiseen.

Äänestä

Jotenkin en jaksa uskoa että nämä oireet liittyy mitenkään rautaan. Sillon kun mulla ei vielä vuosia sitten ollut vajaatoiminta oireita on hb ja ferritiini ollu samoissa arvoissa.

T3v ei oo mitattu. Lääkäri ei suostu sitä mittaamaan. Se on kuulemma liikatoiminnan seuraamiseen tarkoitettu. En myöskään saanut minkäänlaisia vitamiini kokeita vaikka pyysin folaatti, D ja B12.

Yksityiseltä toki saa mutta ei ole varaa nyt käydä. Terveystalo täällä ainoa yksityinen ja heillä niin kalliita nuo kokeet ja folaattia ei ollu ilman lähetettä saatavissa.

Keliakia on tutkittu, sitä ei ole. Tuo tpoAb vai mikä lie olikaan koe laittoi kerran yksityinen lääkäri lähetteen mutta unohdin koko kokeen ja nyt lähete vanhentunut.

Äänestä
  • Kyllä minulla mitattiin tuo T3v vaikkei ollut liikatoimintaa. Ihan yleislääkäri yleisellä otstti. Meinasi, että tuolla katsotaan miten lääke imeytyy.

    Äänestä

Kuinka paljon tyroksiinia sinulla on käytössä? Juotko aamulla kahvia, kun olet ottanut lääkkeen?

Äänestä

Aloitin thyroxinin heinäkuussa 2017. Aloitusannos oli 25mikroa joka 2kk kuluttua nostettiin 50mikroon jota söin 1v 2kk. Tämä 1v 2kk meni tosi hyvin mulla ei ollut mitään oireita sillon ei mitään tykytyksiä, käsien tärinää tai paniikkikohtauksia. Sitten syys-lokakuussa 2018 alkoi nuo oireet ja tiputin annoksen 25mikroon. Ei auttanut. Lokakuun lopussa lopetin koko thyroxinin. Olo alkoi pikkuhiljaa helpottua. Toki vajaatoiminta oireet väsymys, hiustenlähtö alkoi uudestaan helmi-maaliskuussa 2019. Nyt tilanne on se että tulin raskaaksi. Lääkäri laittoi heti kokeisiin jossa tsh 2.92 ja t4v 12. Sanoi että on aloitettava thyroxin heti koska raskaana olevalla tsh pitäisi olla mieluusti alle 2.

Aloitin varovasti thyroxinin 1,5viikkoa sitten annoksella 12,5mikroa. Nyt pitäis nostaa sinne 25mikroon mutten tajua kuinka mä voin kun taas on sydämentykytys ja käsien tärinä alkanut.

Thyroxinin otan klo 6.30 ja aamukahvin olen juonut yleensä klo 9.30. Mutta nyt en juo kahvia ollenkaan aamuisin kun en pysty raskauspahoinvoinnin takia.

Äänestä
  • Tuo on kyllä varmasti hankala tilanne, jos raskaana ollessa on pakko käyttää tyroksiinia ja siitä tulee oireita. Onpa erikoista, että yli vuoden meni hyvin ja sitten ei enää sovikaan.

    Minulla on ollut nyt kuukausia käytössä tuo 50 mikrogr. tyroksiinia, ja sen seurauksena on nyt nähtävästi noussut ruumiinlämpö.
    Ei tietenkään ole varmaa, mutta nyt kun kaikki mahdolliset tulehduskokeet näyttävät eioota, alkaa vaikuttaa siltä että johtuu tyroksiinista.
    Koko ajan lievä kuumeinen olo ilman mitään tautia, ja mittarikin näyttää päälle 37:ää.
    Taidan kokeilla pienentää annosta hitusen, se lienee sallittua, kunhan ilmoittaa seuraavan kontrollin aikana...

    Äänestä

Minulla kanssa myös sydämen tykytystä ja ahdistusta.

Viimeisin Tsh koe tulos 4.18 ja annostus 25mikrog. Päivässä

Äänestä
  • Annostus on oikein kun T4v ja T3v ovat viitealueittensa yläosassa.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Soutaahuopaa kirjoitti:

Mm sydämen tykytystä, käsien tärinää ja paniikkikohtauksia. Nämä oireet ei edes väisty vaikka thyroxinia syö pidemmän aikaa eli eivät ole aloitus oireita. Oireet poistuu pikkuhiljaa jos lopettaa thyroxinin kokonaan 2-3kuukaudeksi. Liika toiminnalla en ole missään vaiheessa ollut. Tsh ollut alhaimmillaan 1.39 ja t4v korkeimmillaan 16.

En pysty elää thyroxinin kanssa mutten ilmankaan koska jossain vaiheessa iskee vajaatoiminta oireet päälle.

En ymmärrä enää elimistöäni. Hb on 129. Ferritiini 60.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu