Kuinka nopeasti sää voi muuttua?
Kun kaunis kesäpäivä kääntyy myrskyksi
26
65
Vastaukset
- EihänSullaOleEdesTukkaa
EI tarvitse muuta kuin sanoa naista väljätoosaiseksi tai miestä pienimunaiseksi ja myrsky on valmis alle sekunnissa.
Viime kesänä muuttui kerran minuutissa. Viattoman näköinen pilvi muutti tuulen suuntaa 180 astetta ja voimakkuus nousi 5m/s -> 15 m/s. Tuli kiire tipauttaa isopurje alas. Yleensä pystyy paremmin ennakoimaan.
Samanlainen sattui itselleni matkalla Tallinnasta kotiin jossain vähän puolen välin jälkeen. Ei se pilvi tosin ihan viattomankaan näköinen ollut, mutta yllätti silti. Ja hetken päästä tilanne oli taas normaali
- puomukko
Syöksyvirtaus yllätti n. 15 min mustan pilven havaitsemisesta. Meno oli hurjaa, ehdin vilkaista tuulimittarista lukeman 23 m/s. Iso oli kokonaan, auki. Jalustin sen hätäisesti lipuksi ja tilaa oli ohjata venettä, jolloin se pysyi lippuna. Pauke oli melkoista. Keulaa oli myös liikaa auki ja rakeet piiskasi teepaitani läpi. Lystiä kesti 10 min ja sitten se laski gale luokkaan 17 m/s n. 40 min. En pysty sanomaan paljonko tuulta lopulta oli mutta lippuna ollut iso dippasi puomia ja vesi lesi vaakasuoraan. Lämmin meri helpotti raekuuron aiheuttamaa pintapainegradienttia.
- Peräkylän.Elvis
Mitä tarkoittaa lipuksi jalustaminen? Skuutti auki?
- Jurristikko
puomukko kirjoitti:
Syöksyvirtaus yllätti n. 15 min mustan pilven havaitsemisesta. Meno oli hurjaa, ehdin vilkaista tuulimittarista lukeman 23 m/s. Iso oli kokonaan, auki. Jalustin sen hätäisesti lipuksi ja tilaa oli ohjata venettä, jolloin se pysyi lippuna. Pauke oli melkoista. Keulaa oli myös liikaa auki ja rakeet piiskasi teepaitani läpi. Lystiä kesti 10 min ja sitten se laski gale luokkaan 17 m/s n. 40 min. En pysty sanomaan paljonko tuulta lopulta oli mutta lippuna ollut iso dippasi puomia ja vesi lesi vaakasuoraan. Lämmin meri helpotti raekuuron aiheuttamaa pintapainegradienttia.
Ei hyvänen aika - mitä kovempi keli, sitä vähemmän annan purjeen läpättää. Sehän menee sillä tavalla rikki, tai jotain menee rikki. Sen aikaa purje lepattaa kun reivataan tai lasketaan pois, mahdollisimman nopeasti. Jos broutsaa niin pakko pienentää, mutta ei broutsaa jos voi laskea kurssia riittävästi eli tilaa on. Liikaa purjetta vedossa on paljon parempi ja vähemmän venettä rasittava kuin liikaa purjetta lepattamassa.
- purjeen_tappo
10 min purje lippuna 20 m/s tuulessa tarkoittaa entistä purjetta. Hyvä jos kestää sen verran lepatusta kuin purjeen lasku vaatii.
Itse olen kokenut saman päivänä kaksi puuskaa, jotka eivät oikeastaan mitenkään varoittaneet taivaalla tulostaan. Pohjana oli oikein mukava 8-9 m/s spinnukeli. Ensimmäinen puuska oli vain 16 m/s ja siinä otettii spinnu alas. Vähän myöhemmin, edelleen myötäisellä, tuli yli 20 m/s puuska. Täysi iso oli siinä liikaa, kun vene ei ole plaaniin nousevaa mallia. Keula siinä kumminkin syvemmälle kaivautui kuin perä. Koska määränpää ja samalla tietysti selkä oli loppumassa, piti iso ottaa vielä kovassa tuulessa alas. Molemmat puuskat olivat kestoltaan runsaat 10 min. - puomukko
Jurristikko kirjoitti:
Ei hyvänen aika - mitä kovempi keli, sitä vähemmän annan purjeen läpättää. Sehän menee sillä tavalla rikki, tai jotain menee rikki. Sen aikaa purje lepattaa kun reivataan tai lasketaan pois, mahdollisimman nopeasti. Jos broutsaa niin pakko pienentää, mutta ei broutsaa jos voi laskea kurssia riittävästi eli tilaa on. Liikaa purjetta vedossa on paljon parempi ja vähemmän venettä rasittava kuin liikaa purjetta lepattamassa.
No tota noin, jos olis ollut iso kunnon vedossa niin olis dipattu muutakin kun puomi.
Ei se täysilattainen uudehko iso siitä yhtään kummoiseksi tullut.
Tuulen nopeus loi lippuna jalustettuun isoon, eli levanki auki, jo runkonopeuden verran vetoa yhdessä osin auki olleen keulan kanssa. Short handed eli ei vaan ollut aikaa tehdä reivejä tai alashan se olsi pitänyt ottaa. Keulallekaaan ei pystynyt mitään tekemään, vaikka 28 vinssi oli vapaana reiviköyden varalta. Piti vaan keskittyä ohjaamiseen. - Hafraharr
puomukko kirjoitti:
No tota noin, jos olis ollut iso kunnon vedossa niin olis dipattu muutakin kun puomi.
Ei se täysilattainen uudehko iso siitä yhtään kummoiseksi tullut.
Tuulen nopeus loi lippuna jalustettuun isoon, eli levanki auki, jo runkonopeuden verran vetoa yhdessä osin auki olleen keulan kanssa. Short handed eli ei vaan ollut aikaa tehdä reivejä tai alashan se olsi pitänyt ottaa. Keulallekaaan ei pystynyt mitään tekemään, vaikka 28 vinssi oli vapaana reiviköyden varalta. Piti vaan keskittyä ohjaamiseen.Niin, maalla ollaan viisaita, kun merellä tapahtuu. Totta kai kaikki jäisivät satamaan, jos tietäisivät ennalta, että tulee yllättävä syöksyvirtaus. Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa.
- jotain.rajaa.nyt.sentään
Hafraharr kirjoitti:
Niin, maalla ollaan viisaita, kun merellä tapahtuu. Totta kai kaikki jäisivät satamaan, jos tietäisivät ennalta, että tulee yllättävä syöksyvirtaus. Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa.
Onko sulla kenties jotain luetunymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia?
Molemmissa kommenteissa ehdotettiin purjeen laskua tai reivausta, jos keli ei salli täydellä isolla jatkamista.
Ainoa viisastelija oli siis nimimerkki :"Hafraharr" kirjoitaessaan :"Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa"
kukaan muu ei tuollaista ole ehdotellut. - Hafraharr
jotain.rajaa.nyt.sentään kirjoitti:
Onko sulla kenties jotain luetunymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia?
Molemmissa kommenteissa ehdotettiin purjeen laskua tai reivausta, jos keli ei salli täydellä isolla jatkamista.
Ainoa viisastelija oli siis nimimerkki :"Hafraharr" kirjoitaessaan :"Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa"
kukaan muu ei tuollaista ole ehdotellut.Niin, paheksuivat puomukkon pakon edessä tekemää ratkaisua. Syöksyvirtaus iskee niin nopeasti ja nopeasti, ettei siinä ole välttämättä aikaa reivata. Puomukon ratkaisua on väärin kritisoida, jos ei itse ollut paikalla.
- silti__
puomukko kirjoitti:
No tota noin, jos olis ollut iso kunnon vedossa niin olis dipattu muutakin kun puomi.
Ei se täysilattainen uudehko iso siitä yhtään kummoiseksi tullut.
Tuulen nopeus loi lippuna jalustettuun isoon, eli levanki auki, jo runkonopeuden verran vetoa yhdessä osin auki olleen keulan kanssa. Short handed eli ei vaan ollut aikaa tehdä reivejä tai alashan se olsi pitänyt ottaa. Keulallekaaan ei pystynyt mitään tekemään, vaikka 28 vinssi oli vapaana reiviköyden varalta. Piti vaan keskittyä ohjaamiseen.Tarkoitat, että iso oli ryvetyksen jälkeen yhä yhtenä kappaleena? Ei takuulla ole läheskään entisensä. Keula rullalle ja myötäiseen, ettei hajoteta paikkoja.
- Limoncostsrica
Hafraharr kirjoitti:
Niin, maalla ollaan viisaita, kun merellä tapahtuu. Totta kai kaikki jäisivät satamaan, jos tietäisivät ennalta, että tulee yllättävä syöksyvirtaus. Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa.
52 bruce roberts veneenä , oltiin täysillä purjeilla.
N.23-24m/s ilman mitään ongelmaa
Azoreilta- Palmasiin . - Pavariantti
puomukko kirjoitti:
Syöksyvirtaus yllätti n. 15 min mustan pilven havaitsemisesta. Meno oli hurjaa, ehdin vilkaista tuulimittarista lukeman 23 m/s. Iso oli kokonaan, auki. Jalustin sen hätäisesti lipuksi ja tilaa oli ohjata venettä, jolloin se pysyi lippuna. Pauke oli melkoista. Keulaa oli myös liikaa auki ja rakeet piiskasi teepaitani läpi. Lystiä kesti 10 min ja sitten se laski gale luokkaan 17 m/s n. 40 min. En pysty sanomaan paljonko tuulta lopulta oli mutta lippuna ollut iso dippasi puomia ja vesi lesi vaakasuoraan. Lämmin meri helpotti raekuuron aiheuttamaa pintapainegradienttia.
Dippaamisen ymmärrän spinnujiipeistä, mutta mitä tarkoittaa "lippuna ollut iso dippasi puomia"?
- purjeen_tappo
Pavariantti kirjoitti:
Dippaamisen ymmärrän spinnujiipeistä, mutta mitä tarkoittaa "lippuna ollut iso dippasi puomia"?
Dippaamminen spinnujiipin lisäksi on ihan sama juttu kuin syödessä jotain dippikastikkeen kanssa. Ja oikea lainaus olisi ollut: "olis dipattu muutakin kun puomi". Ja varmaan siinä olisi varpaatkin dipattu, jos iso olisi ollut sivutuulessa vedossa.
Silti purjeen päästäminen lepattamaan pitkäksi aikaa pitäisi keinolla millä hyvänsä välttää. Jos ei pääse laskemaan myötäiseen, niin sitten purje alas. - puomukko
Tilanne nopeus oli minulle liikaa. Voin luvata, ettei notkeakaan purjehtija olisi mennyt sitä siinä tilanteessa alas laskemaan mastolle ilman ocean race tms. maskia valmiiksi päässä. Purjeessa oli vetoa lippuna olosta huolimatta (nojasi saalinkeihin), yli runkonopeutta mentiin vedet silmissä ja silmälasit rakeita kolisten. Ratsastajien kitka mastourassa olisi pitänyt väkisin ylhäällä ja kun puominpää koskee merta niin työskentelyasento olisi haastanut liikaa. Masto knaapi lisäksi leen puolella yli 70 asteen kulmassa...
- Uuysys
Limoncostsrica kirjoitti:
52 bruce roberts veneenä , oltiin täysillä purjeilla.
N.23-24m/s ilman mitään ongelmaa
Azoreilta- Palmasiin .Teidän veneenne on poikkeuksellisen jäykkä. Kevyillä keleillä varmaan aika hidas.
- DippaDappaDuu
puomukko kirjoitti:
Tilanne nopeus oli minulle liikaa. Voin luvata, ettei notkeakaan purjehtija olisi mennyt sitä siinä tilanteessa alas laskemaan mastolle ilman ocean race tms. maskia valmiiksi päässä. Purjeessa oli vetoa lippuna olosta huolimatta (nojasi saalinkeihin), yli runkonopeutta mentiin vedet silmissä ja silmälasit rakeita kolisten. Ratsastajien kitka mastourassa olisi pitänyt väkisin ylhäällä ja kun puominpää koskee merta niin työskentelyasento olisi haastanut liikaa. Masto knaapi lisäksi leen puolella yli 70 asteen kulmassa...
Dippaaminen tarkoitti siis sitä että puominpää kosketti vettä? Se taas johtui siitä että puomi oli sivulle jalustettu, siitä ettei iso ollut vedossa vaan että vene pääsi rullaamaan ja tietysti aallokosta. Sellaista sattuu, etenkin meille joille on suotu normaalia pitempi puomi :) - mutta haitanneeko, jos vene ei broutsaa niin antaa sortaa! Hapero purje voi tietysti haljeta ihan tuulen paineesta, mutta hyväkuntoinenkin menee riekaleiksi jos sen antaa pitempään lepattaa yli 20 m/s tuulessa.
- saakeli.pekka.pouta
talvella on matalapaine ja huono keli toista viikkoa putkeen ennenkuin muuttui paremmaksi.
- SähköSeilori
Viime kesältä yksi kokemus. Puolipilvinen kaunis päivä. n. 2 min ja myrsky oli päällä. Alkutilanne oli se, että oli 1-3 m/s tuuli sitten myrksy. En edes heti ehtinyt laskea isoa vaan käänsi veneen tuulta vasten ja autopilotin ja sähkömoottorin avulla sain pidettyä paatin tuulta vasten ja ison laskettua todella heiluvalla kannella.
Jälkeenpäin ajatellen upea kokemus ja sain testattua veneen ajoa ehkä vajaatehoisella sähkökoneella todella kovassa kelissä. Oi sitä onnea kun homma toimi ainakin 15 m/s tuulessa. Koko homma kesti n. 10 min ja keli muuttui takaisin rauhalliseksi.
Normi tähystyksellä ja vajavaisille osaamisella nuo pilvet joita olin seurannut eivät todellakaan näyttäneet myrskypilviltä vaan siinä ilmeisesti törmäsi kaksi niin erilaista ilmamassaa, että ne nostivat hetkellisen myrskyn. Ei puhettakaan mistään sadevaatteista joten olin kuin vedestä nostettu.- SähköSeilori
Vielä lisäys tuohon. Ei puhettakaan, että tuossa olisi ruvennut nostamaan ja säätämään jotain pienempää keulapurjetta. Hommasin nyt talven aikana kaksi lukkoa joilla saan lukittua rullagenoaa haluamani määrän auki ja sitten käytän sitä haluamassani koossa myrskypurjeena. Yksin purjehtiessa tuo on mielestäni turvallisin tapa saada vakavuutta veneeseen nopeasti kun ei ole mahdollisuutta nousta kannelle tekemään virityksiä.
- WetterMann
Loistava aloitus. Tähän löytyy kaikilta jotakin postattavaa.
- Ei-meteorologi
Olen samaa mieltä. Tässä on ainesta erittäin hyvään keskusteluun olettaen, että viitsitään käyttäytyä. Itse toivoisin kokeneemmilta pohdintoja esim. siitä, mitä kaikkea pilvien muodoista ja liikkeistä voi päätellä.
- katsohorisonttiin
Vapaa näkemä horisonttiin on sisäjärvillä ja saaristossakin joskus lyhyt ja silloin sen myrskypilven yllätyksen mahdollisuus on paljon suurempi kuin avoimemmalla merellä. Eipä muuta kokemusta.
- purjeen_tappo
Ensimmäinen kokemus vyörypilvestä oli pienellä, kevyellä ja reilusti rikatulla veneellä. Tilanne oli epävirallinen kilpailu ja joukko juuri menossa kapeaan paikkaan. Siinä sitä ihmetteli pilveä, jonkalaista en ennen ollut nähnyt ja mietti, pitäisikö spinnu laskea. En laskenut ja onneksi tuuli alkoi entisestä suunnastaan. Seurauksena ohiteltiin muita veneitä kuin poijuja. Tietenkin seurasi myös asiaan kuuluva shifti, mutta sitä ennen spinnu oli laskettu.
Toinen kerta tuli vuosikymmeniä myöhemmin ja silloin tiesi, mitä tuleman pitää. Tosin rajun puuskan ja kolmen 90 steen shiftin lisäksi tuli rakeita. Vyörypilveen kannattaa suhtautua kunnioituksella.Vielä pahempi on trombi. Sellaisen näin Nauvossa 12 vuotta sitten, mutta onneksi oli etäisyyttä 2-3 mpk, niin meillä oli hiljainen tuuli koko ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437868
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 684413
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363193Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2463088Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella462749Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262695- 372453
- 412036
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807