Kun kaunis kesäpäivä kääntyy myrskyksi

Säätieteilijäntytär

Kuinka nopeasti sää voi muuttua?

26

82

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EihänSullaOleEdesTukkaa

      EI tarvitse muuta kuin sanoa naista väljätoosaiseksi tai miestä pienimunaiseksi ja myrsky on valmis alle sekunnissa.

    • Viime kesänä muuttui kerran minuutissa. Viattoman näköinen pilvi muutti tuulen suuntaa 180 astetta ja voimakkuus nousi 5m/s -> 15 m/s. Tuli kiire tipauttaa isopurje alas. Yleensä pystyy paremmin ennakoimaan.

      • Samanlainen sattui itselleni matkalla Tallinnasta kotiin jossain vähän puolen välin jälkeen. Ei se pilvi tosin ihan viattomankaan näköinen ollut, mutta yllätti silti. Ja hetken päästä tilanne oli taas normaali


      • puomukko

        Syöksyvirtaus yllätti n. 15 min mustan pilven havaitsemisesta. Meno oli hurjaa, ehdin vilkaista tuulimittarista lukeman 23 m/s. Iso oli kokonaan, auki. Jalustin sen hätäisesti lipuksi ja tilaa oli ohjata venettä, jolloin se pysyi lippuna. Pauke oli melkoista. Keulaa oli myös liikaa auki ja rakeet piiskasi teepaitani läpi. Lystiä kesti 10 min ja sitten se laski gale luokkaan 17 m/s n. 40 min. En pysty sanomaan paljonko tuulta lopulta oli mutta lippuna ollut iso dippasi puomia ja vesi lesi vaakasuoraan. Lämmin meri helpotti raekuuron aiheuttamaa pintapainegradienttia.


      • Peräkylän.Elvis

        Mitä tarkoittaa lipuksi jalustaminen? Skuutti auki?


      • Jurristikko
        puomukko kirjoitti:

        Syöksyvirtaus yllätti n. 15 min mustan pilven havaitsemisesta. Meno oli hurjaa, ehdin vilkaista tuulimittarista lukeman 23 m/s. Iso oli kokonaan, auki. Jalustin sen hätäisesti lipuksi ja tilaa oli ohjata venettä, jolloin se pysyi lippuna. Pauke oli melkoista. Keulaa oli myös liikaa auki ja rakeet piiskasi teepaitani läpi. Lystiä kesti 10 min ja sitten se laski gale luokkaan 17 m/s n. 40 min. En pysty sanomaan paljonko tuulta lopulta oli mutta lippuna ollut iso dippasi puomia ja vesi lesi vaakasuoraan. Lämmin meri helpotti raekuuron aiheuttamaa pintapainegradienttia.

        Ei hyvänen aika - mitä kovempi keli, sitä vähemmän annan purjeen läpättää. Sehän menee sillä tavalla rikki, tai jotain menee rikki. Sen aikaa purje lepattaa kun reivataan tai lasketaan pois, mahdollisimman nopeasti. Jos broutsaa niin pakko pienentää, mutta ei broutsaa jos voi laskea kurssia riittävästi eli tilaa on. Liikaa purjetta vedossa on paljon parempi ja vähemmän venettä rasittava kuin liikaa purjetta lepattamassa.


      • purjeen_tappo

        10 min purje lippuna 20 m/s tuulessa tarkoittaa entistä purjetta. Hyvä jos kestää sen verran lepatusta kuin purjeen lasku vaatii.

        Itse olen kokenut saman päivänä kaksi puuskaa, jotka eivät oikeastaan mitenkään varoittaneet taivaalla tulostaan. Pohjana oli oikein mukava 8-9 m/s spinnukeli. Ensimmäinen puuska oli vain 16 m/s ja siinä otettii spinnu alas. Vähän myöhemmin, edelleen myötäisellä, tuli yli 20 m/s puuska. Täysi iso oli siinä liikaa, kun vene ei ole plaaniin nousevaa mallia. Keula siinä kumminkin syvemmälle kaivautui kuin perä. Koska määränpää ja samalla tietysti selkä oli loppumassa, piti iso ottaa vielä kovassa tuulessa alas. Molemmat puuskat olivat kestoltaan runsaat 10 min.


      • puomukko
        Jurristikko kirjoitti:

        Ei hyvänen aika - mitä kovempi keli, sitä vähemmän annan purjeen läpättää. Sehän menee sillä tavalla rikki, tai jotain menee rikki. Sen aikaa purje lepattaa kun reivataan tai lasketaan pois, mahdollisimman nopeasti. Jos broutsaa niin pakko pienentää, mutta ei broutsaa jos voi laskea kurssia riittävästi eli tilaa on. Liikaa purjetta vedossa on paljon parempi ja vähemmän venettä rasittava kuin liikaa purjetta lepattamassa.

        No tota noin, jos olis ollut iso kunnon vedossa niin olis dipattu muutakin kun puomi.
        Ei se täysilattainen uudehko iso siitä yhtään kummoiseksi tullut.
        Tuulen nopeus loi lippuna jalustettuun isoon, eli levanki auki, jo runkonopeuden verran vetoa yhdessä osin auki olleen keulan kanssa. Short handed eli ei vaan ollut aikaa tehdä reivejä tai alashan se olsi pitänyt ottaa. Keulallekaaan ei pystynyt mitään tekemään, vaikka 28 vinssi oli vapaana reiviköyden varalta. Piti vaan keskittyä ohjaamiseen.


      • Hafraharr
        puomukko kirjoitti:

        No tota noin, jos olis ollut iso kunnon vedossa niin olis dipattu muutakin kun puomi.
        Ei se täysilattainen uudehko iso siitä yhtään kummoiseksi tullut.
        Tuulen nopeus loi lippuna jalustettuun isoon, eli levanki auki, jo runkonopeuden verran vetoa yhdessä osin auki olleen keulan kanssa. Short handed eli ei vaan ollut aikaa tehdä reivejä tai alashan se olsi pitänyt ottaa. Keulallekaaan ei pystynyt mitään tekemään, vaikka 28 vinssi oli vapaana reiviköyden varalta. Piti vaan keskittyä ohjaamiseen.

        Niin, maalla ollaan viisaita, kun merellä tapahtuu. Totta kai kaikki jäisivät satamaan, jos tietäisivät ennalta, että tulee yllättävä syöksyvirtaus. Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa.


      • jotain.rajaa.nyt.sentään
        Hafraharr kirjoitti:

        Niin, maalla ollaan viisaita, kun merellä tapahtuu. Totta kai kaikki jäisivät satamaan, jos tietäisivät ennalta, että tulee yllättävä syöksyvirtaus. Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa.

        Onko sulla kenties jotain luetunymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia?
        Molemmissa kommenteissa ehdotettiin purjeen laskua tai reivausta, jos keli ei salli täydellä isolla jatkamista.
        Ainoa viisastelija oli siis nimimerkki :"Hafraharr" kirjoitaessaan :"Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa"
        kukaan muu ei tuollaista ole ehdotellut.


      • Hafraharr
        jotain.rajaa.nyt.sentään kirjoitti:

        Onko sulla kenties jotain luetunymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia?
        Molemmissa kommenteissa ehdotettiin purjeen laskua tai reivausta, jos keli ei salli täydellä isolla jatkamista.
        Ainoa viisastelija oli siis nimimerkki :"Hafraharr" kirjoitaessaan :"Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa"
        kukaan muu ei tuollaista ole ehdotellut.

        Niin, paheksuivat puomukkon pakon edessä tekemää ratkaisua. Syöksyvirtaus iskee niin nopeasti ja nopeasti, ettei siinä ole välttämättä aikaa reivata. Puomukon ratkaisua on väärin kritisoida, jos ei itse ollut paikalla.


      • silti__
        puomukko kirjoitti:

        No tota noin, jos olis ollut iso kunnon vedossa niin olis dipattu muutakin kun puomi.
        Ei se täysilattainen uudehko iso siitä yhtään kummoiseksi tullut.
        Tuulen nopeus loi lippuna jalustettuun isoon, eli levanki auki, jo runkonopeuden verran vetoa yhdessä osin auki olleen keulan kanssa. Short handed eli ei vaan ollut aikaa tehdä reivejä tai alashan se olsi pitänyt ottaa. Keulallekaaan ei pystynyt mitään tekemään, vaikka 28 vinssi oli vapaana reiviköyden varalta. Piti vaan keskittyä ohjaamiseen.

        Tarkoitat, että iso oli ryvetyksen jälkeen yhä yhtenä kappaleena? Ei takuulla ole läheskään entisensä. Keula rullalle ja myötäiseen, ettei hajoteta paikkoja.


      • Limoncostsrica
        Hafraharr kirjoitti:

        Niin, maalla ollaan viisaita, kun merellä tapahtuu. Totta kai kaikki jäisivät satamaan, jos tietäisivät ennalta, että tulee yllättävä syöksyvirtaus. Haluaisinpa nähdä, kun nämä viisastelijat pitävät täydet purjeensa tiukasti vedossa 23m/s tuulessa.

        52 bruce roberts veneenä , oltiin täysillä purjeilla.
        N.23-24m/s ilman mitään ongelmaa
        Azoreilta- Palmasiin .


      • Pavariantti
        puomukko kirjoitti:

        Syöksyvirtaus yllätti n. 15 min mustan pilven havaitsemisesta. Meno oli hurjaa, ehdin vilkaista tuulimittarista lukeman 23 m/s. Iso oli kokonaan, auki. Jalustin sen hätäisesti lipuksi ja tilaa oli ohjata venettä, jolloin se pysyi lippuna. Pauke oli melkoista. Keulaa oli myös liikaa auki ja rakeet piiskasi teepaitani läpi. Lystiä kesti 10 min ja sitten se laski gale luokkaan 17 m/s n. 40 min. En pysty sanomaan paljonko tuulta lopulta oli mutta lippuna ollut iso dippasi puomia ja vesi lesi vaakasuoraan. Lämmin meri helpotti raekuuron aiheuttamaa pintapainegradienttia.

        Dippaamisen ymmärrän spinnujiipeistä, mutta mitä tarkoittaa "lippuna ollut iso dippasi puomia"?


      • purjeen_tappo
        Pavariantti kirjoitti:

        Dippaamisen ymmärrän spinnujiipeistä, mutta mitä tarkoittaa "lippuna ollut iso dippasi puomia"?

        Dippaamminen spinnujiipin lisäksi on ihan sama juttu kuin syödessä jotain dippikastikkeen kanssa. Ja oikea lainaus olisi ollut: "olis dipattu muutakin kun puomi". Ja varmaan siinä olisi varpaatkin dipattu, jos iso olisi ollut sivutuulessa vedossa.

        Silti purjeen päästäminen lepattamaan pitkäksi aikaa pitäisi keinolla millä hyvänsä välttää. Jos ei pääse laskemaan myötäiseen, niin sitten purje alas.


      • puomukko

        Tilanne nopeus oli minulle liikaa. Voin luvata, ettei notkeakaan purjehtija olisi mennyt sitä siinä tilanteessa alas laskemaan mastolle ilman ocean race tms. maskia valmiiksi päässä. Purjeessa oli vetoa lippuna olosta huolimatta (nojasi saalinkeihin), yli runkonopeutta mentiin vedet silmissä ja silmälasit rakeita kolisten. Ratsastajien kitka mastourassa olisi pitänyt väkisin ylhäällä ja kun puominpää koskee merta niin työskentelyasento olisi haastanut liikaa. Masto knaapi lisäksi leen puolella yli 70 asteen kulmassa...


      • Uuysys
        Limoncostsrica kirjoitti:

        52 bruce roberts veneenä , oltiin täysillä purjeilla.
        N.23-24m/s ilman mitään ongelmaa
        Azoreilta- Palmasiin .

        Teidän veneenne on poikkeuksellisen jäykkä. Kevyillä keleillä varmaan aika hidas.


      • DippaDappaDuu
        puomukko kirjoitti:

        Tilanne nopeus oli minulle liikaa. Voin luvata, ettei notkeakaan purjehtija olisi mennyt sitä siinä tilanteessa alas laskemaan mastolle ilman ocean race tms. maskia valmiiksi päässä. Purjeessa oli vetoa lippuna olosta huolimatta (nojasi saalinkeihin), yli runkonopeutta mentiin vedet silmissä ja silmälasit rakeita kolisten. Ratsastajien kitka mastourassa olisi pitänyt väkisin ylhäällä ja kun puominpää koskee merta niin työskentelyasento olisi haastanut liikaa. Masto knaapi lisäksi leen puolella yli 70 asteen kulmassa...

        Dippaaminen tarkoitti siis sitä että puominpää kosketti vettä? Se taas johtui siitä että puomi oli sivulle jalustettu, siitä ettei iso ollut vedossa vaan että vene pääsi rullaamaan ja tietysti aallokosta. Sellaista sattuu, etenkin meille joille on suotu normaalia pitempi puomi :) - mutta haitanneeko, jos vene ei broutsaa niin antaa sortaa! Hapero purje voi tietysti haljeta ihan tuulen paineesta, mutta hyväkuntoinenkin menee riekaleiksi jos sen antaa pitempään lepattaa yli 20 m/s tuulessa.


    • saakeli.pekka.pouta

      talvella on matalapaine ja huono keli toista viikkoa putkeen ennenkuin muuttui paremmaksi.

    • SähköSeilori

      Viime kesältä yksi kokemus. Puolipilvinen kaunis päivä. n. 2 min ja myrsky oli päällä. Alkutilanne oli se, että oli 1-3 m/s tuuli sitten myrksy. En edes heti ehtinyt laskea isoa vaan käänsi veneen tuulta vasten ja autopilotin ja sähkömoottorin avulla sain pidettyä paatin tuulta vasten ja ison laskettua todella heiluvalla kannella.
      Jälkeenpäin ajatellen upea kokemus ja sain testattua veneen ajoa ehkä vajaatehoisella sähkökoneella todella kovassa kelissä. Oi sitä onnea kun homma toimi ainakin 15 m/s tuulessa. Koko homma kesti n. 10 min ja keli muuttui takaisin rauhalliseksi.
      Normi tähystyksellä ja vajavaisille osaamisella nuo pilvet joita olin seurannut eivät todellakaan näyttäneet myrskypilviltä vaan siinä ilmeisesti törmäsi kaksi niin erilaista ilmamassaa, että ne nostivat hetkellisen myrskyn. Ei puhettakaan mistään sadevaatteista joten olin kuin vedestä nostettu.

      • SähköSeilori

        Vielä lisäys tuohon. Ei puhettakaan, että tuossa olisi ruvennut nostamaan ja säätämään jotain pienempää keulapurjetta. Hommasin nyt talven aikana kaksi lukkoa joilla saan lukittua rullagenoaa haluamani määrän auki ja sitten käytän sitä haluamassani koossa myrskypurjeena. Yksin purjehtiessa tuo on mielestäni turvallisin tapa saada vakavuutta veneeseen nopeasti kun ei ole mahdollisuutta nousta kannelle tekemään virityksiä.


    • WetterMann

      Loistava aloitus. Tähän löytyy kaikilta jotakin postattavaa.

      • Ei-meteorologi

        Olen samaa mieltä. Tässä on ainesta erittäin hyvään keskusteluun olettaen, että viitsitään käyttäytyä. Itse toivoisin kokeneemmilta pohdintoja esim. siitä, mitä kaikkea pilvien muodoista ja liikkeistä voi päätellä.


    • katsohorisonttiin

      Vapaa näkemä horisonttiin on sisäjärvillä ja saaristossakin joskus lyhyt ja silloin sen myrskypilven yllätyksen mahdollisuus on paljon suurempi kuin avoimemmalla merellä. Eipä muuta kokemusta.

    • purjeen_tappo

      Ensimmäinen kokemus vyörypilvestä oli pienellä, kevyellä ja reilusti rikatulla veneellä. Tilanne oli epävirallinen kilpailu ja joukko juuri menossa kapeaan paikkaan. Siinä sitä ihmetteli pilveä, jonkalaista en ennen ollut nähnyt ja mietti, pitäisikö spinnu laskea. En laskenut ja onneksi tuuli alkoi entisestä suunnastaan. Seurauksena ohiteltiin muita veneitä kuin poijuja. Tietenkin seurasi myös asiaan kuuluva shifti, mutta sitä ennen spinnu oli laskettu.

      Toinen kerta tuli vuosikymmeniä myöhemmin ja silloin tiesi, mitä tuleman pitää. Tosin rajun puuskan ja kolmen 90 steen shiftin lisäksi tuli rakeita. Vyörypilveen kannattaa suhtautua kunnioituksella.

      • Vielä pahempi on trombi. Sellaisen näin Nauvossa 12 vuotta sitten, mutta onneksi oli etäisyyttä 2-3 mpk, niin meillä oli hiljainen tuuli koko ajan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin

      Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän
      Maailman menoa
      54
      2719
    2. Oho, köyhyys väheni Marinin hallituskaudella

      👋💥🤕 Tuonkin Marinin hallitus sössi --- Vuosien 2019–2023 sosiaaliturva- ja verotusperusteiden muutokset suhteessa h
      Maailman menoa
      96
      2358
    3. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

      Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      6
      1711
    4. En tiedä mitä olet mulle

      Rakkauteni,ihastukseni,pakkomielteeni,mitä lie. Jokatapauksessa ajattelen sinua päivittäin lämmöllä ja haluan toivottaa
      Ikävä
      54
      1220
    5. Ukrainan raukkamainen isku Moskovaan.

      Pitikö isku tehdä juuri jouluna.Siinä saattoi jäädä joku lapsi isättömäksi.Kyseessä ei edes sotilaskohde.
      Maailman menoa
      284
      1118
    6. On mullakin

      Sua ikävä. En vain pysty siihen mitä toivot. Siksi toivon joskus että voisin vain olla hetken lähelläsi
      Ikävä
      71
      1094
    7. Vittumaista Joulua Kuhmolaisille.

      Siinäpä se tiivistettynä.
      Kuhmo
      20
      962
    8. Mikä on kaunein naisennimi jonka tiedätte?

      Kotimainen tai ulkomainen.
      Sinkut
      71
      934
    9. Ikävä edelleen sinua

      Tänään tunnen sen vahvasti. Kaipaan sinua elämääni. En haluaisi heittää hukkaan sitä mitä meillä oli, mutta ollaan aja
      Ikävä
      23
      865
    10. Sekaisin ihastuksesta

      Oletko mennyt joskus sekaisin ihastuksesta? Miten se on näkynyt, tuntunut tai saanut sinut käyttäytymään? Onko jotain, m
      Ikävä
      55
      783
    Aihe