Miten kostuneen betonilaatan päälle lattilämmitys?

Ciao65

Kesämökin saunatiloissa on nyt lattiana/alapohjana pelkkä betonilaatta, joka on pesuveden myötä päässyt kostumaan. Alapohja on todennäköisesti ainakin osittain maanvarainen eikä sen alla ole kaiketi eristettä. Toisaalta mökin maasto/perustus on harjusoraa, joten kapillaarinen kosteuden nousu maasta laattaan ei pitäisi olla suurta.

Nyt haluaisin sähköisen lattialämmityksen, jonka päälle tulisi laatoitus. Mikä olisi rakenneteknisesti paras ratkaisu? Kannattaisiko tehdä esim. ns. kaksoislaattarakenne, jossa laatan päälle tulisi ensin lämpö-/kosteuseristeeksi ohut uretaani- tai finnfoam-levy ja sen päälle sitten lattialämmitysmatto, valu ja laatoitus? Mikäli näin, niin tarvitseeko betonilaatta saada ennen päällysteitä täysin kuivaksi vai, kuivuisiko se ajan myötä itsekseen esim. alakautta? Eristelevytyksen myötä kosteuden ei pitäisi kaiketi nousta sitten ainakaan pintarakenteisiin...

7

523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osa-aikaeläkeläinen

Noin huono betoni kannattaa piikata pois, ja tehdä uusi lattia eristyksineen.

• Ciao65

Niin varmaankin, jos haluasi pyrkiä täydellisyyteen, mutta nyt haen riittävän toimivaa ja helppoa ratkaisua :-). Olisiko esim. ehdottamani sellainen vai, löytyisikö sitä parempi?

• Osa-aikaeläkeläinen

Googlaa. Ohjeita löytyy eri valmistajilta ym.

• Ciao65

Tuo ratkaisu perustuu googlettamalla tehtyyn johtopäätökseen, tosin sillä erotuksella, että tuosta vielä puuttui bitumisively laatan päältä. Haluaisin kuitenkin vielä tietää mahdollisia muita vaihtoehtoja ja etenkin kokemuksia kaksoislaattaratkaisusta...

• vanhatoimii

Ei betonilaatta alaspäin kuivu, ei mitään sulkuja väliin, entinen toimii. Ohut saneerauskaapeli vaan laatoituslaastin joukkoon ja sillä selvä. Eikä sitten mitään hehtaarilaattoja, pienet laatat ja reilut saumat.

• Ciao65

Satuin törmäämään tuulettuvaan Platon Multi-lattiajärjestelmään, josta näyttää olevan hyviä kokemuksia tällaisissa saneerauskohteissa. Ainoa ongelma vain, että levyä myydään 2 m x 20 m rullana ja tarve olisi vain n. 7 m2.

• Anonyymi

Laita vain se finfoam levy ja teippaa saumat jolloin tulee höyryä läpäisemätön (huonosti läpäisevä) kerros joka myös eristää.

Kun pohjalaatassa ei ole mitään orgaanista ainetta ei sen kosteudella ole mitään merkitystä, ja vähäinen kosteus joka tulee finfoamin läpi kuivuu sitten laattojen saumoista.

Tuore kosteusmittaaja viimeisillä tiedoilla varustettuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5060
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2772
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      34
      2589
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2358
    5. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      122
      1615
    6. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      19
      1508
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      9
      1377
    8. Tänään oli

Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      35
      1143
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      88
      1126
    10. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      22
      1105
    Aihe