Sitän oon miettinyt kauan
Onko aistiharhat sama kuin skitsofrenia?
6
177
Vastaukset
- numbv
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00148
Skitsofrenian määritelmä
Skitsofrenian diagnostiset määritelmät eli kriteerit ovat vuosikymmenien kuluessa jonkin verran vaihdelleet ja muuttuneet. Nykyisen määritelmän mukaan skitsofrenian diagnoosi edellyttää, että henkilöllä on ilmennyt vähintään kuukauden ajan ainakin kaksi sairaudelle ominaisista viidestä oiretyypistä:
1. Harhaluulot
2. Aistiharhat
3. Hajanainen puhe (esimerkiksi toistuva selvä puheen syrjähtely tai epäyhtenäisyys)
4. Pahasti hajanainen tai outo käytös tai selvämotorinen jäykkyys tai kiihtyneisyys (katatonia)
5. Ns. negatiiviset eli puutosoireet (tunneilmaisujen selvä latistuminen, puheen selvä köyhtyminen tai tahdottomuus).
Näiden oireiden lisäksi skitsofrenian diagnoosin edellytyksenä on, että sairastuneen sosiaalinen toimintakyky on merkittävästi heikentynyt ja että tämä toimintakyvyn heikentyminen on kestänyt yhtäjaksoisesti muutaman kuukauden ajan.- 24680
Melkeinpä kaikki muut kohdat tuosta listasta saadaankin lääkkeillä aiheutettua ja diagnoosi onkin sit varma...
- 24680
24680 kirjoitti:
Melkeinpä kaikki muut kohdat tuosta listasta saadaankin lääkkeillä aiheutettua ja diagnoosi onkin sit varma...
eli ei kannata lääkärille valittaa aistiharhoista. hän toteaa että sulla on psykoosi johon antaa lääkityksen ja lääkkeistä johtuen puheesi menee hajanaiseksi ja käytöksesi menee hajanaiseksi ja ilmenee motorista jäykkyyttä sekä lisäksi tunneilmaisusi latistuu ja puheesi köyhtyy ja tulet tahdottomaksi. sosiaalinen toimintakyky heikentyy sekä toimintakyky heikentyy. tätä lääkitystä kun jatketaan puoli vuotta niin diagnoosi on selvä.
- lolmikäpelle
Homer on törkeä moukka.
- 8uegj8er
vaikka tulisit miten hyvään kuntoon tahansa, hoito jatkuu loppuelämäsi ajan aina vanhuuteen
saakka.
kokemusta on jo tästä hoidosta, no. toivottavasti lähivuosina kehitellään jotain uutta, ettei
hoito olisi samaa kakkaa vuodesta toiseen, no tämä vuosi ja seuraava vuosi, silloin näkee
mitä uutta on kehitelty. - JuhaKanerva
Mä osaan käydä kakalla ihan itse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733394Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91901Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2241279- 1321111
- 1001033
- 60964
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil67956Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6915- 84899
- 34830