Sitän oon miettinyt kauan
Onko aistiharhat sama kuin skitsofrenia?
6
279
Vastaukset
- numbv
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00148
Skitsofrenian määritelmä
Skitsofrenian diagnostiset määritelmät eli kriteerit ovat vuosikymmenien kuluessa jonkin verran vaihdelleet ja muuttuneet. Nykyisen määritelmän mukaan skitsofrenian diagnoosi edellyttää, että henkilöllä on ilmennyt vähintään kuukauden ajan ainakin kaksi sairaudelle ominaisista viidestä oiretyypistä:
1. Harhaluulot
2. Aistiharhat
3. Hajanainen puhe (esimerkiksi toistuva selvä puheen syrjähtely tai epäyhtenäisyys)
4. Pahasti hajanainen tai outo käytös tai selvämotorinen jäykkyys tai kiihtyneisyys (katatonia)
5. Ns. negatiiviset eli puutosoireet (tunneilmaisujen selvä latistuminen, puheen selvä köyhtyminen tai tahdottomuus).
Näiden oireiden lisäksi skitsofrenian diagnoosin edellytyksenä on, että sairastuneen sosiaalinen toimintakyky on merkittävästi heikentynyt ja että tämä toimintakyvyn heikentyminen on kestänyt yhtäjaksoisesti muutaman kuukauden ajan.- 24680
Melkeinpä kaikki muut kohdat tuosta listasta saadaankin lääkkeillä aiheutettua ja diagnoosi onkin sit varma...
- 24680
24680 kirjoitti:
Melkeinpä kaikki muut kohdat tuosta listasta saadaankin lääkkeillä aiheutettua ja diagnoosi onkin sit varma...
eli ei kannata lääkärille valittaa aistiharhoista. hän toteaa että sulla on psykoosi johon antaa lääkityksen ja lääkkeistä johtuen puheesi menee hajanaiseksi ja käytöksesi menee hajanaiseksi ja ilmenee motorista jäykkyyttä sekä lisäksi tunneilmaisusi latistuu ja puheesi köyhtyy ja tulet tahdottomaksi. sosiaalinen toimintakyky heikentyy sekä toimintakyky heikentyy. tätä lääkitystä kun jatketaan puoli vuotta niin diagnoosi on selvä.
- lolmikäpelle
Homer on törkeä moukka.
- 8uegj8er
vaikka tulisit miten hyvään kuntoon tahansa, hoito jatkuu loppuelämäsi ajan aina vanhuuteen
saakka.
kokemusta on jo tästä hoidosta, no. toivottavasti lähivuosina kehitellään jotain uutta, ettei
hoito olisi samaa kakkaa vuodesta toiseen, no tämä vuosi ja seuraava vuosi, silloin näkee
mitä uutta on kehitelty. - JuhaKanerva
Mä osaan käydä kakalla ihan itse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 77669
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483