Esiintymisen jälkeinen ahdistus

OA_eli_oudostiahdistunut

Mistä johtuu, että jos puhun julkisesti tai vedän vaikka luennon, minua ahdistaa ja vituttaakin sen jälkeen?

En jännitä esiintymistä eikä esiintyminen itsessään ei ahdista - aiheet on tuttuja, mutta esityksen jälkeen ahdistus vaivaa jopa yön yli.

Kokemusta on melko paljon esiintymisestä ja kouluttamisesta, eli ei edes uusi juttu. Viime vuosina tosin vähän vähemmän. Ikää hyvän matkaa yli 35v.

Kiitos jos osaat vinkata mistä voisi olla kyse tai mistä lukea lisää aiheesta.

4

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalokaveri

      Esiinnyn itsekin paljon. Olen muusikko.
      Nuorempana aina itkin hartaasti joka esityksen jälkeen.
      Olen vieläkin ylösalaisin keikan jälkeen, vaikka minulla on tuplavuodet sinuun nähden.

      Sitten kerran sain neuvon eräältä. Hän kertoi että mitä onnistuneempi esiintyminen on, niin sitä karmeammalta tuntuu jäljestäpäin.

      Olen yrittänyt itse muistaa tämän neuvon.
      Jos on näin, niin olenpa tosi hyvä muusikko...

      Sitä niinkuin antaa itsensä 100 prosenttisesti ja sen jälkeen on tyhjä.

      Kerro lisää jos luet lisää aiheesta.

      • OA_eli_oudostiahdistunut

        Kiitos kohtalokaveri. Kommenttisi auttoi ymmärtämään aihepiiriä uudesta näkökulmasta.

        Musiikissa, näyttelemisessä, esiintymisessä; kaikissa on sama taustamekanismi, jolle nyt löytyi nimikin: post-performance blues tai post-performance depression.

        Kyse on ilmeisesti todellakin siitä, että kun esityksen erittämät hormonit haihtuvat, menee aivoilta oma aikansa tottua olla ilman. Mitä enemmän lataa paukkuja esitykseen, sitä kovemmat lääkkeet ja sitä kovempi PPD.

        Ilmiöstä löytyy paljon tietoa googlella, sillä se on todellakin yleistä esiintyjien keskuudessa.

        Selvisipä tämäkin! :)


    • Anonyymi

      Entäpä olisiko kyseessä asperger - tyyppinen reagointi. Asiat tuppaavat kiertämään pitkään päässä sosiaalisten kontaktien jälkeen. Minua selkiytti ainakin itseäni tämän toteaminen. Pitää vaan ottaa aikaa olla itsekseen. Ja tämä tosiaan myös iloisten kokemusten jälkeen.

      • Anonyymi

        Hassua että tuli ilmo tässä yhteydessä. Mulla ei ole diagnoosia, mutta epäilyksiä on aiheesta. Joku sosiaalinen tilanne saattaa jäädä looppaamaan päähän päiviksi. Siis ahdistaa esim. joku mitä olen sanonut töissä, vaikka tiedän järjellä, että kukaan muu ei muista. Nuorempana saatoin vetää kännit auttaakseni oloa, mutta sepä usein vain pahensi tilannetta. Iski sitten isommat demonit kimppuun seuraavana päivänä. Sittemin lopetin vallan alkoholin käytön. Alkoi lähteä mopo liian usein käsistä...

        Käytännössä en haluaisi olla kovinkaan paljoa ihmisten kanssa tekemisissä, mutta eipä se oikein ole mahdollista tai kannattavaakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe