Esiintymisen jälkeinen ahdistus

OA_eli_oudostiahdistunut

Mistä johtuu, että jos puhun julkisesti tai vedän vaikka luennon, minua ahdistaa ja vituttaakin sen jälkeen?

En jännitä esiintymistä eikä esiintyminen itsessään ei ahdista - aiheet on tuttuja, mutta esityksen jälkeen ahdistus vaivaa jopa yön yli.

Kokemusta on melko paljon esiintymisestä ja kouluttamisesta, eli ei edes uusi juttu. Viime vuosina tosin vähän vähemmän. Ikää hyvän matkaa yli 35v.

Kiitos jos osaat vinkata mistä voisi olla kyse tai mistä lukea lisää aiheesta.

4

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalokaveri

Esiinnyn itsekin paljon. Olen muusikko.
      Nuorempana aina itkin hartaasti joka esityksen jälkeen.
      Olen vieläkin ylösalaisin keikan jälkeen, vaikka minulla on tuplavuodet sinuun nähden.

Sitten kerran sain neuvon eräältä. Hän kertoi että mitä onnistuneempi esiintyminen on, niin sitä karmeammalta tuntuu jäljestäpäin.

Olen yrittänyt itse muistaa tämän neuvon.
      Jos on näin, niin olenpa tosi hyvä muusikko...

Sitä niinkuin antaa itsensä 100 prosenttisesti ja sen jälkeen on tyhjä.

Kerro lisää jos luet lisää aiheesta.

• OA_eli_oudostiahdistunut

Kiitos kohtalokaveri. Kommenttisi auttoi ymmärtämään aihepiiriä uudesta näkökulmasta.

Musiikissa, näyttelemisessä, esiintymisessä; kaikissa on sama taustamekanismi, jolle nyt löytyi nimikin: post-performance blues tai post-performance depression.

Kyse on ilmeisesti todellakin siitä, että kun esityksen erittämät hormonit haihtuvat, menee aivoilta oma aikansa tottua olla ilman. Mitä enemmän lataa paukkuja esitykseen, sitä kovemmat lääkkeet ja sitä kovempi PPD.

Ilmiöstä löytyy paljon tietoa googlella, sillä se on todellakin yleistä esiintyjien keskuudessa.

Selvisipä tämäkin! :)

• Anonyymi

Entäpä olisiko kyseessä asperger - tyyppinen reagointi. Asiat tuppaavat kiertämään pitkään päässä sosiaalisten kontaktien jälkeen. Minua selkiytti ainakin itseäni tämän toteaminen. Pitää vaan ottaa aikaa olla itsekseen. Ja tämä tosiaan myös iloisten kokemusten jälkeen.

• Anonyymi

Hassua että tuli ilmo tässä yhteydessä. Mulla ei ole diagnoosia, mutta epäilyksiä on aiheesta. Joku sosiaalinen tilanne saattaa jäädä looppaamaan päähän päiviksi. Siis ahdistaa esim. joku mitä olen sanonut töissä, vaikka tiedän järjellä, että kukaan muu ei muista. Nuorempana saatoin vetää kännit auttaakseni oloa, mutta sepä usein vain pahensi tilannetta. Iski sitten isommat demonit kimppuun seuraavana päivänä. Sittemin lopetin vallan alkoholin käytön. Alkoi lähteä mopo liian usein käsistä...

Käytännössä en haluaisi olla kovinkaan paljoa ihmisten kanssa tekemisissä, mutta eipä se oikein ole mahdollista tai kannattavaakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      194
      2615
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      41
      2500
    3. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      59
      2164
    4. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      109
      2141
    5. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      71
      2065
    6. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      40
      2050
    7. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      68
      1464
    8. Onko sulla jotain

Suunnitelmia?
      Ikävä
      135
      1305
    9. Poistettuun aloitukseen

Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei
      Suhteet
      24
      1147
    10. Vaikeneminen

Tylsää kun nainen meni kuoreen 🫤
      Ikävä
      62
      1046
    Aihe