Aktivointisuunnitelma netissä

aktivoitu-työtön

Piti äskettäin mennä työkkärin sivuille kuittaamaan työnhakusuunnitelmaan (?) kirjatut tehtävät tehdyiksi. Yllättäen kaikki kohdat oli kuitattu ja samalla laadittu uusi suunnitelma, nimeltään ’Aktivointisuunnitelma’. Sisällöltään aikaisemman suunnitelman kaltainen. Lisäksi piti valita toimenpiteitä (CV-nettiä ei enää ollut) joita taas aikoo tehdä seuraavan kolmen kk:n kuluessa.

Työmarkkinatukea olen saanut ansin jälkeen hieman yli sata päivää, eli sakkomaksuun (180 pv työmarkkinatukea yli 25-vuotiaille) on vielä aikaa. Onko muilla kokemusta vastaavasta aktivointisuunnitelmasta, vai onko otsikkotieto vaan muuttunut sivujen päivittämisen yhteydessä. Ei siis ollut tarvetta käydä missään sossutanttoja moikkaamassa tms. ja aktivointisuunnitelma myös hyväksyttiin heti seuraavana päivänä.

11

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiktivoimaton

Millainen se aktivointisuunnitelma on netissä? Voiko siinä valita jotain vaihtoehtoja? Tai muokata/lisätä jotain?

Minulta aina vaadittiin että tulen paikan päälle allekirjoittamaan paperillisen aktivointisuunnitelman, eikä siihen saanut tehdä mitään muutoksia. Jooko allekirjoitat tai tule karenssia. Vaikka suunnitelmassa luki, että se on muka tehty "yhteistyössä" asiakkaan kanssa.

• aktivoitu-työtön

Netin aktivointisuunnitelma (otsikoitu ’Aktivointisuunnitelma’) oli aivan vastaava kun aikaisemmin siellä (te-keskuksen oma asiointi tjsp.) ollut työnhakusuunnitelma. Eli voit valita, että teetkö sen omatoimisesti ja kirjoitat sinne, miten aiot työllistyä tms. Ja tuli samaan aikaan, kun kolmen kuukauden määräajaksi annettu edellinen suunnitelma tehtävineen (mm. osallistuu rekryihin yms.) piti kuitata tehdyksi.

Valmiina tekstipohjana tässä uudessa Aktivointisuunnitelmassa oli aikaisempi työnhakusuunnitelmam teksti, johon oli lisätty jotain palkkatukibtms. tekstiä. Lähetin sen hyväksyttäväksi toimenpiteineen (5 kpl) ja automaatti (virtuaalitoimisto tjsp.) oli sen hyväksynyt. Itse valitsemani tehtävät (mm. osallistun rekryihin ja tilaan sähköpostit avoimista paikoista) hyväksyttiin samalla ja niille sai valita noin kolme kuukautta aikaa, mihin mennessä ne pitää hoitaa.

Kela kertoo työkkärille vasta siinä vaiheessa, kun työmarkkinatukea on maksettu niin paljon, että sakkomaksut alkavat, joten ihmettelen kovasti. Tai sitten kyse oli edellisen päivän päivityksestä te-toimiston sivuille.

Kuittasin seuraavana päivänä kaikki kohdat tehdyiksi ja katkaisin työttömyyden. Pitää käynnistää työnhaku taas jossain vaiheessa uudestaan, josko voisi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä. Tietty ei maksettujen työmarkkinatukipäivien osalta, mutta niitä on tulossa vielä useammalta kuulta, ennen kun kunta saa sakkoja tai pajatoiminta kutsuu.

• PahoinvointiSuomi

Minulla ei ole koskaan, ikinä, kertakaan ollut työkkärin sivuilla mahdollisuutta tehdä suunnitelma, ei muokata, ei lisätä, ei valita, ei mitään!

Kun sivuilla klikka suunnitelman, niin se näyttää joskus ajemmin paperilla allekirjoittamani suunnitelman, jonka työvoimatoimiston virkailija ITSE minulle oli kirjoittanut ja antanut allekirjoittavaksi paperilla.

Ei linkkiä missä voisin kirjoittaa uuden, pyytää hyväksymistä, muokata, valita tehtävät, ei mitään!

Näköjään työkkärin sivutkin ovat kaikille "erilaisia". Toisille annetaan mahdollisuus kirjoittaa suunnitelma itse ja valita tehtävät ja toisia pakotetaan toimistoon ja kiristetään karensin uhalla allekirjoittamaan virkailijan valmiiksi laatiman suunnitelman.

Tätä meillä suomessa kutsutaan tasa-arvoksi ja demokratiaksi....

• aktivoitu-työtön
        PahoinvointiSuomi kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan, ikinä, kertakaan ollut työkkärin sivuilla mahdollisuutta tehdä suunnitelma, ei muokata, ei lisätä, ei valita, ei mitään!

Kun sivuilla klikka suunnitelman, niin se näyttää joskus ajemmin paperilla allekirjoittamani suunnitelman, jonka työvoimatoimiston virkailija ITSE minulle oli kirjoittanut ja antanut allekirjoittavaksi paperilla.

Ei linkkiä missä voisin kirjoittaa uuden, pyytää hyväksymistä, muokata, valita tehtävät, ei mitään!

Näköjään työkkärin sivutkin ovat kaikille "erilaisia". Toisille annetaan mahdollisuus kirjoittaa suunnitelma itse ja valita tehtävät ja toisia pakotetaan toimistoon ja kiristetään karensin uhalla allekirjoittamaan virkailijan valmiiksi laatiman suunnitelman.

Tätä meillä suomessa kutsutaan tasa-arvoksi ja demokratiaksi....

Muistaakseni työttömiä alettiin luokitella jo noin 10 vuotta sitten sen perusteella, miten pitkään työttömyys on jatkunut. Ehkä luokitteluun vaikuttaa myös työhistoria ja koulutus.

Veikkaan että mitä pitempään työttömyys on kestänyt, sitä vähemmän voi ’omiin’ suunnitelmiinsa vaikuttaa. Ja tätä mainostetaan tietenkin kohdennettuna palveluna eritystä tukea tarvitseville.

• Vanda-Vantaa
        aktivoitu-työtön kirjoitti:

Muistaakseni työttömiä alettiin luokitella jo noin 10 vuotta sitten sen perusteella, miten pitkään työttömyys on jatkunut. Ehkä luokitteluun vaikuttaa myös työhistoria ja koulutus.

Veikkaan että mitä pitempään työttömyys on kestänyt, sitä vähemmän voi ’omiin’ suunnitelmiinsa vaikuttaa. Ja tätä mainostetaan tietenkin kohdennettuna palveluna eritystä tukea tarvitseville.

Nimen omaan se menee noin. Uusille työttömille annetaan ensin itse laatia tapansa työllistyä ja myöhemmin ryhdytään rajoittamaan "omaa tapaansa" hoitaa työllistymistään. Minä olen jo pääsemässä ekäketuella ja en ole koskaan saanut itse määrittää mitään sivuilleni. Nytkin kun minuun otetaan yhteyttä puhelimitse ja kun MINULLE PÄIVITETÄÄN työllistymissuunnitelmaa, minulle rapsahtaa aina uusi velvollisuus tehdä jotain. Ja tuo tulee käsittääkseni työkkärin tädistä riippumatta, että tietokonesysteemi lisää minulle automaattisen jonkin sovitun tehtävän (en ole sopinut yhtään mitään) tietoihini. Mutta minun jallitus loppuu kohta sillä siirryn eläketuelle lokakuussa.

• henkilöstöpäällikköjä

Suurimmalle osalle työttömistä soveltuu vain henkilöstöpäälliköiden paikat, kun töissä ollessaan ovat jo sairastuneet pysyvästi joten työ urat ohi noin 25-vuotiaan.

• EnUsko

Täällä nyt saa väittää mitä tahansa mutta tietääkseni laki ei ole muuttunut mitenkään.
      Kyllä se kutsu tulee yleensä sosiaalitoimistosta tai TE-toimistosta kirjallisesti.
      Koska tavoite on yrittää saada ilmaisia orjia ja vältellä sakkomaksut.

Ei sitä missään netissä tehdä vaan yleensä sosiaalitoimistossa.

• aktivoitu-työtön

Sepä se. Ihmettellinkim juuri sitä miksi työkkärin sivuilla luki vanhan Työnhakusuunnitelman tilalla Aktivointisuunnitelma, koska minunkin käsityksen mukaan se on sossujen yms. kanssa tapahtuva juttu, eikä mikään netissä omatoimisesti (ja työkkäri) hoidettava juttu.

Otin näytönkuvan, koska se oli niin yllättävä juttu, mutta ehkä johtui edellisen päivän päivityksestä ja asia on jo korjattu. Kun ilmottaudun seuraavan kerran työttömäksi, tiedän taas enemmän.

• Anonyymi

Työkkärin asiakasnevoja ihmetteli samaa, mutta sanoi että Aktivointisuunnitelma poistuu kun ilmottaudun seuraavan kerran työttömäksi ja laadin uuden Työllistymissuunnitelman.

• Anonyymi

Aiemin ihmisille tarjottiin oikeita töitä kun työttömyys pitkittyi ,kun kunnilla oli työllistämisvelvoite. Liiton rahojen turvin oli mahdolllista opiskella, ilman että päiväraha kertymä supistui ja putosi peruuspäivärahalle. Nuo mahdollisuudet vietiin ja nyt ihmiset putoavat peruspäivärahalle,joka on käytänössä lähes tyhjänpäälle putomista.Tuota on vaikea ponnistaa ,ellei lähes mahdoton, sillä tuo ei roiitä edes elämiseen ,eli opinnot ja yrittämiset voi heittää ,mutta vaateet on kuitenkin työttömiä kohtaan nouseet . Varsinaista vastuunsiirtoa nykyiset työpoliittiset toimet joilla pyritään leikkaamaan sosiaalisisa menoja karensseilla ja piilottaman työttömyyden todellinen tilanne,jotta valtion lainan ottokyky ei alene ja kulut nouse.

• Anonyymi

Niinhän se on, sitten päätä auotaan ikään kuin se johtaisi yhtään mihinkään kun ei se johda. Huomaahan sen täältäkin, voisi muka muuttaa jonnekin mutta sekään ei enää onnistu jos se edes mihinkään auttaisi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      45
      3079
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2881
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      50
      2505
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      48
      2384
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2096
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1840
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1769
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      41
      1616
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      46
      1535
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26