Riika olisi monin tavoin hyvä kohde

MoniaEtuja

Yksin Tallink on kuljettanut Tukholman ja Riian välillä 7,6 miljoonaa matkustajaa. AirBaltic aloittaa myös Islannin lennot Riian lentokentältä. Halukkaat pääsevät sieltä siis kauemmaksikin.

109

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäilevä.tuomas

      Onhan mainitsemasi luku komea mutta epäuskottava. Se tarkoittaisi kolmentoista liikennöintivuoden aikana 550 000 matkustajaa vuodessa.

      • becck

        Jokatoinen päivä 3000 per poka.......


    • riika-ei-vain-kannata

      Riika ei ole kannattava, riiaan kvitelmaasi
      Riikaan ei olisi rahtia, riiaan rahti maitse nopeammin, edullisemmin
      Jos Riika olisi monin tavoin mainio kohde, olisi riiaan jo monia matkoja,
      nykyisten muutamien sijasta vuosittain suomsta

      • RahtikinHalvempaa

        Saattaa mennä nopeammin, mutta ei edullisemmin. Mm. irtoperät menee helposti ilman kuskiakin Riikaan saakka. Sieltä sitten Itä-Igor vetää puoliperän edullisesti pidemmälle Eurooppaan. Ja sama tietysti toiseen suuntaan.

        Esimerkiksi Tallinnan satamasta on Lodzin teollisuuskaupunkiin 1140 km ja 15 tuntia. Riian satamasta taas 808 km ja 10 tuntia ja 45 minuuttia. Edestakaisena matkana se on yhden työpäivän verran vähemmän. Kustannussäästöjä siis syntyy.


      • riika-ei-vain-kannata
        RahtikinHalvempaa kirjoitti:

        Saattaa mennä nopeammin, mutta ei edullisemmin. Mm. irtoperät menee helposti ilman kuskiakin Riikaan saakka. Sieltä sitten Itä-Igor vetää puoliperän edullisesti pidemmälle Eurooppaan. Ja sama tietysti toiseen suuntaan.

        Esimerkiksi Tallinnan satamasta on Lodzin teollisuuskaupunkiin 1140 km ja 15 tuntia. Riian satamasta taas 808 km ja 10 tuntia ja 45 minuuttia. Edestakaisena matkana se on yhden työpäivän verran vähemmän. Kustannussäästöjä siis syntyy.

        jos menisi edullisemmin meritse riikaan, olisi myös kuljetukset meritse,
        ei maitse tallinnan kautta kuten nykyisin
        Kustannussäästösi ovat vain kuvitteluasi, riika (riian) fanittajana ...


      • SäästöäSyntyy
        RahtikinHalvempaa kirjoitti:

        Saattaa mennä nopeammin, mutta ei edullisemmin. Mm. irtoperät menee helposti ilman kuskiakin Riikaan saakka. Sieltä sitten Itä-Igor vetää puoliperän edullisesti pidemmälle Eurooppaan. Ja sama tietysti toiseen suuntaan.

        Esimerkiksi Tallinnan satamasta on Lodzin teollisuuskaupunkiin 1140 km ja 15 tuntia. Riian satamasta taas 808 km ja 10 tuntia ja 45 minuuttia. Edestakaisena matkana se on yhden työpäivän verran vähemmän. Kustannussäästöjä siis syntyy.

        Kustannussäästöjä tulee vielä auton kuluissakin. Rekan km-taksa on noin 2 euroa kilometri. Riian kautta säästää 700 euroa. Tuohon päälle kuskin palkka sivukuluineen, niin ollaan lähempänä tonnia.


      • eiyhtäänmitään
        riika-ei-vain-kannata kirjoitti:

        jos menisi edullisemmin meritse riikaan, olisi myös kuljetukset meritse,
        ei maitse tallinnan kautta kuten nykyisin
        Kustannussäästösi ovat vain kuvitteluasi, riika (riian) fanittajana ...

        Merikuljetus olisi halvempi mutta ongelma on, mitä viedä Suomesta Latviaan;)


      • viron.viemiset
        eiyhtäänmitään kirjoitti:

        Merikuljetus olisi halvempi mutta ongelma on, mitä viedä Suomesta Latviaan;)

        Ehkä samaa mitä Viroon? Onhan se maanakin Viroa suurempi.


      • laskitko-mukaan
        SäästöäSyntyy kirjoitti:

        Kustannussäästöjä tulee vielä auton kuluissakin. Rekan km-taksa on noin 2 euroa kilometri. Riian kautta säästää 700 euroa. Tuohon päälle kuskin palkka sivukuluineen, niin ollaan lähempänä tonnia.

        kannattamattoman liikenteen korkeat kulut Riikaan kuljettaessa meritse
        jos se olisi meritse edullisempaa, kulkisi rahti meritse, ei maitse kuten nyt

        turhaa provoilua haet, jos jatkat provoiluasi
        laita kommentteihisi jotain faktaa joka tukisi kuvitelmiasi!
        jotain uutta palan painikkeeksi?

        (sulla joka kerta sama (riian) provoiluvirtesi)
        ( -tyl-sää- )


      • pxx7
        viron.viemiset kirjoitti:

        Ehkä samaa mitä Viroon? Onhan se maanakin Viroa suurempi.

        ''Ehkä samaa mitä Viroon?''

        Matkustajia ei olisi tarpeeksi vuositasolla. Rahtia ei edes nimeksi....


      • KysyntääHurjasti
        pxx7 kirjoitti:

        ''Ehkä samaa mitä Viroon?''

        Matkustajia ei olisi tarpeeksi vuositasolla. Rahtia ei edes nimeksi....

        Matkustajia kyllä riittää. Nykyisetkin Riian matkat ovat olleet loppuunmyytyjä. Potentiaalisia rahtiasiakkaita puolestaan ovat kaikki Viron eteläpuolelle tai sieltä Suomeen suuntautuva tavaraliikenne.


      • umpitylsä_satamakylä
        KysyntääHurjasti kirjoitti:

        Matkustajia kyllä riittää. Nykyisetkin Riian matkat ovat olleet loppuunmyytyjä. Potentiaalisia rahtiasiakkaita puolestaan ovat kaikki Viron eteläpuolelle tai sieltä Suomeen suuntautuva tavaraliikenne.

        Heh..luulet ihan tosissasi että varustamoissa ei ole Riikaa mietitty;) Jos Riika kannattaisi, Riikaan liikennöitäisiin.


      • Anonyymi
        umpitylsä_satamakylä kirjoitti:

        Heh..luulet ihan tosissasi että varustamoissa ei ole Riikaa mietitty;) Jos Riika kannattaisi, Riikaan liikennöitäisiin.

        Liikennöidään Ruotsistakin, vaikkei itä-länsi ole Ruotsille yhtä tärkeä suunta kuin etelä-pohjoinen Suomelle.


      • Anonyymi

        Iltasanomat julkaisi vertailuluvut matkailukustannuksista. Islanti selvästi Euroopan kallein maa. Viro ja Latvia suunnilleen yhtä kalliita. Siis jos hintasäästöjä ajattelee, matkakulut kallistavat vaakaa Viron suuntaan. Puola on selkeästi Viroa edullisempi, joten laivamatka kannattaisi suunnata sinne.

        https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006077039.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iltasanomat julkaisi vertailuluvut matkailukustannuksista. Islanti selvästi Euroopan kallein maa. Viro ja Latvia suunnilleen yhtä kalliita. Siis jos hintasäästöjä ajattelee, matkakulut kallistavat vaakaa Viron suuntaan. Puola on selkeästi Viroa edullisempi, joten laivamatka kannattaisi suunnata sinne.

        https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006077039.html

        Puolaanhan alettiin ensin Suomesta liikennöidä. Stettiniin kuljetti matkailijoita ss Ariadne.

        Gdańsk olisi tietenkin myös hyvä kohde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iltasanomat julkaisi vertailuluvut matkailukustannuksista. Islanti selvästi Euroopan kallein maa. Viro ja Latvia suunnilleen yhtä kalliita. Siis jos hintasäästöjä ajattelee, matkakulut kallistavat vaakaa Viron suuntaan. Puola on selkeästi Viroa edullisempi, joten laivamatka kannattaisi suunnata sinne.

        https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006077039.html

        Laivamatkoja järjestetään suomalaisille käytännössä vain alkoholin hakemista varten. Latviassa on alkoholi huomattavasti Viroa halvempaa. Siksi suora laivayhteys Riikaan tulee olemaan suosittu,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivamatkoja järjestetään suomalaisille käytännössä vain alkoholin hakemista varten. Latviassa on alkoholi huomattavasti Viroa halvempaa. Siksi suora laivayhteys Riikaan tulee olemaan suosittu,

        Kuten Visbyhyn, Travemundeen, Pohjanlahden yli.

        Kun halvimmillaan Riian matka maksaa kokonaisuudessaan 400 euroa, niin jotta saa ostoksilla säästettyä tuon summan, Siinä henkilöauton jouset pohjaavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten Visbyhyn, Travemundeen, Pohjanlahden yli.

        Kun halvimmillaan Riian matka maksaa kokonaisuudessaan 400 euroa, niin jotta saa ostoksilla säästettyä tuon summan, Siinä henkilöauton jouset pohjaavat.

        Säännölliset matkat Riikaan maksavat suunnilleen saman kuin matka Ruotsiin, korkeintaan hieman enemmän. Polttoainekulut ovat aluksella jonkun verran suuremmat, mutta voidaan vastaavasti käyttää halvempaa henkilökuntaa.

        Kun viimeksi menimme auton kanssa Turusta Tukholmaan kustansi hytti, auto 2 aikuista vähän alle 40 euroa. Tuo siis yhteen suuntaan. Eiköhän edestakainen matka Riikaan onnistu satasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säännölliset matkat Riikaan maksavat suunnilleen saman kuin matka Ruotsiin, korkeintaan hieman enemmän. Polttoainekulut ovat aluksella jonkun verran suuremmat, mutta voidaan vastaavasti käyttää halvempaa henkilökuntaa.

        Kun viimeksi menimme auton kanssa Turusta Tukholmaan kustansi hytti, auto 2 aikuista vähän alle 40 euroa. Tuo siis yhteen suuntaan. Eiköhän edestakainen matka Riikaan onnistu satasella.

        Niin, ruotsin risteily maksaa 20 euroa ja Riian 258 euroa. Minusta ei nyt ihan suunnilleen sama!

        Ei, edestakainen matka ei onnistu sadalla eurolla. Pitää laittaa 150 euroa lisää.

        Jos rahan tulo varustamolle olisikin noin helppoa, miksi oletat, että eivät ole linjaa aloittaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ruotsin risteily maksaa 20 euroa ja Riian 258 euroa. Minusta ei nyt ihan suunnilleen sama!

        Ei, edestakainen matka ei onnistu sadalla eurolla. Pitää laittaa 150 euroa lisää.

        Jos rahan tulo varustamolle olisikin noin helppoa, miksi oletat, että eivät ole linjaa aloittaneet.

        Samaa hintaluokkaa Tukholman matkojen kanssa. Matka hieman pidempi, mutta henkilöstökulut puolestaan alemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa hintaluokkaa Tukholman matkojen kanssa. Matka hieman pidempi, mutta henkilöstökulut puolestaan alemmat.

        Siis sulle 20 euroa on samaa hintaluokkaa kuin 260 euroa.

        No, sulla asiat on hyvin. Ei huolta rahasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sulle 20 euroa on samaa hintaluokkaa kuin 260 euroa.

        No, sulla asiat on hyvin. Ei huolta rahasta.

        Niin, 40 euroa on 10 pinnaa vähemmän kuin 50 euroa, ja 50 euroa taas 25 pinnaa enemmän kuin 50 euroa. Oman suhteellisuusteorian mukaan ovat siten samaa hintaluokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, 40 euroa on 10 pinnaa vähemmän kuin 50 euroa, ja 50 euroa taas 25 pinnaa enemmän kuin 50 euroa. Oman suhteellisuusteorian mukaan ovat siten samaa hintaluokkaa.

        Niin, ja Tukholmaan pääsee risteilemään 240 euroa halvemmalla kuin Riikaan ja Riikaan risteily maksaa 240 euroa enemmän kuin Tukholmaan.

        Tuo on faktaa


    • Tarvetta.olisi

      Matkailijan näkövinkkelistä Riika on, jos nyt ei aivan puolta, niin ainakin neljänneksen edullisempi kuin Tallinna. Eikä unohtaa pidä uutuudenviehätyksen vetovoimaa. Kaikki ovat käyneet jo liiaksi Tallinnassa ja Tukholmassa. Riika on kuitenkin lähes kaikille läpikoluamaton paikka. Mikäpä olisi hienompaa kuin päästä Riikaan yhtä vaivattomasti kuin Tallinnaan tai Tukholmaankin.

      • Anonyymi

        Sen edullisuuden takiako täytyy maksaa satasia?

        Mitä erikoista siellä Riiassa on? Tallinnassa ja Tukholmassa on sentään yhteistä kulttuuria, mutta Latvia on aina ollut Venäjän, Puolan, Tanskan tai Saksan alistama. Ei mitään yhteistä. Mutta ei liioin mitään omaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen edullisuuden takiako täytyy maksaa satasia?

        Mitä erikoista siellä Riiassa on? Tallinnassa ja Tukholmassa on sentään yhteistä kulttuuria, mutta Latvia on aina ollut Venäjän, Puolan, Tanskan tai Saksan alistama. Ei mitään yhteistä. Mutta ei liioin mitään omaakaan.

        Pitäisi ennemminkin kysyä mitä ihmeellistä on Tukholmassa? Tallinnassa nyt jotain hienoa onkin, mutta sielläkin on käyty liiaksi asti. Riiassa on nähtävää ainakin 20 vuodeksi. Onhan se koko Baltian pääkaupunki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi ennemminkin kysyä mitä ihmeellistä on Tukholmassa? Tallinnassa nyt jotain hienoa onkin, mutta sielläkin on käyty liiaksi asti. Riiassa on nähtävää ainakin 20 vuodeksi. Onhan se koko Baltian pääkaupunki.

        Mikä pääkaupunki?
        Ei yhteistä historiaa. Ei mitään yhteistä kieltä.
        Kaiken lisäksi sieltä voi nyt saada sokeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pääkaupunki?
        Ei yhteistä historiaa. Ei mitään yhteistä kieltä.
        Kaiken lisäksi sieltä voi nyt saada sokeuden.

        Ulkomailla on harvoin yhteistä kieltä suomalaisten kanssa. Tallinnassa taitaa pärjätä ulkomaista parhaiten suomella. Saimaan risteilyillä ei pitäisi tulla ongelmia pelkän suomen kielen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pääkaupunki?
        Ei yhteistä historiaa. Ei mitään yhteistä kieltä.
        Kaiken lisäksi sieltä voi nyt saada sokeuden.

        Aviisin mukaan tuo ei (tietenkään) ollut ainoa tapaus. Myrkytyksiä taitaa olla kymmeniä.


    • muuttaako-ruotsiin

      On suuri vääryys että ruotsalaisia hemmotellaan halvoilla Latvian risteilyillä. Esimerkiksi lavallinen A-olutta 10,90 euroa ja mäyräkoira viinaa vain 54,90 euroa. Hinnat ovat samaa tasoa kuin Eestin risteilyillä viisi vuotta sitten.

      • Et-sitä-rataa

        Juu, ja tynnyri hyvää Karibian rommia vain 15 euroa.


      • oletko.kuullut

        Eestin neuvostotasavaltaa ei ole ollut enää aikoihin. Nykyään on Viron valtio.


      • ootkos.kuullutkan
        oletko.kuullut kirjoitti:

        Eestin neuvostotasavaltaa ei ole ollut enää aikoihin. Nykyään on Viron valtio.

        Eikä tuotakaan ollut vaan Viron sosialistinen neuvostotasavalta, suomeksi myös Eestin sosialistinen neuvostotasavalta, Eesti Nõukogude Sotsialistlik Vabariik.
        Nykyään Viron tasavalta, Eesti Vabariik.


      • Anonyymi

        Laatikollista 24 tlk myydään useinkin tuohon n. 11 euroon, en kuitenkaan oikein usko kuvitelmaasi jotta lavallinen olut laatikoita myytäisiin 11 euroon, eihän se olisi kannattavaakaan, alle sisäänostohintojen kaupata, ajattele nyt itekin asiaa hieman tarkemmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laatikollista 24 tlk myydään useinkin tuohon n. 11 euroon, en kuitenkaan oikein usko kuvitelmaasi jotta lavallinen olut laatikoita myytäisiin 11 euroon, eihän se olisi kannattavaakaan, alle sisäänostohintojen kaupata, ajattele nyt itekin asiaa hieman tarkemmin

        Lavallinen olutta sisältää toista tuhatta tölkkiä. Sitä tuskin saa 11 eurolla Riiastakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lavallinen olutta sisältää toista tuhatta tölkkiä. Sitä tuskin saa 11 eurolla Riiastakaan.

        Ei taida Latviastakaan saada enää kaljalavaa alle 10 eurolla. Kymppi on eräänlainen kipuraja. Sen jälkeen menee ryöstöhinnoittelun puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida Latviastakaan saada enää kaljalavaa alle 10 eurolla. Kymppi on eräänlainen kipuraja. Sen jälkeen menee ryöstöhinnoittelun puolelle.

        Laatikollisen voi saada kympillä, lavaa ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida Latviastakaan saada enää kaljalavaa alle 10 eurolla. Kymppi on eräänlainen kipuraja. Sen jälkeen menee ryöstöhinnoittelun puolelle.

        Niin, laatikko kymppi, matkat satasen, sapuskat satanen jne.
        Tulee laatikolle hintaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, laatikko kymppi, matkat satasen, sapuskat satanen jne.
        Tulee laatikolle hintaa!

        Täsmennetääs pikkasen hintoja.

        Halvin hinta eli C-luokka 258 euroa.

        Jotta säästöä tulisi, niin kyllä lava pitää ostaa! Eli autopaikka lisää 50 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täsmennetääs pikkasen hintoja.

        Halvin hinta eli C-luokka 258 euroa.

        Jotta säästöä tulisi, niin kyllä lava pitää ostaa! Eli autopaikka lisää 50 euroa.

        Tohon hintaan sitä pääsee viikoksi Mallorcalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tohon hintaan sitä pääsee viikoksi Mallorcalle.

        Mikä varustamo järjestää risteilyitä Suomesta (tai Turusta) Mallorcalle?


    • Kovasti-hidasta

      Nopeammin pääsee Tallinnaan ja sieltä edelleen autolla. Takaisinkin ehtii nopeammin kuin lautalla yhteen suuntaan.

      • Anonyymi

        Lentokoneella pääsee vähän reilussa tunnissa Suomesta Riikaan. Vanhanaikaiset laivat saa puolestani sulattaa vaikka ratakiskoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentokoneella pääsee vähän reilussa tunnissa Suomesta Riikaan. Vanhanaikaiset laivat saa puolestani sulattaa vaikka ratakiskoiksi.

        On kyllä aika reilu tunti! Kentälläkin täytyy olla jo runsas reilu tunti ennen koneen lähtöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä aika reilu tunti! Kentälläkin täytyy olla jo runsas reilu tunti ennen koneen lähtöä.

        Ajoneuvon kanssa matkustavien on hyvä olla autolähtöselvityksessä viimeistään tuntia ennen laivan lähtöä*. *Poikkeuksena lähdöt Tallinna-Maarianhamina klo 18.00 ja Tukholma-Maarianhamina klo 16.45, joiden autolähtöselvitys päättyy 1,5 tuntia ennen laivan lähtöaikaa

        Reiluja on tunnit ja laivat hitaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvon kanssa matkustavien on hyvä olla autolähtöselvityksessä viimeistään tuntia ennen laivan lähtöä*. *Poikkeuksena lähdöt Tallinna-Maarianhamina klo 18.00 ja Tukholma-Maarianhamina klo 16.45, joiden autolähtöselvitys päättyy 1,5 tuntia ennen laivan lähtöaikaa

        Reiluja on tunnit ja laivat hitaita.

        Miksi auto pitäisi ottaa matkaan mukaan? Kysehän on risteilystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi auto pitäisi ottaa matkaan mukaan? Kysehän on risteilystä.

        Kovasti-hidasta

        17.4.2019 13:07
        Uusi
        Nopeammin pääsee Tallinnaan ja sieltä edelleen autolla. Takaisinkin ehtii nopeammin kuin lautalla yhteen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti-hidasta

        17.4.2019 13:07
        Uusi
        Nopeammin pääsee Tallinnaan ja sieltä edelleen autolla. Takaisinkin ehtii nopeammin kuin lautalla yhteen suuntaan.

        Bussikin on keksitty.


    • Anonyymi

      Lähdettäsiin mekin käymään Riikassa jos vaan olisi tarjontaa.

      • Anonyymi

        Niin mutta kun Riikka ei anna.


      • Anonyymi

        Täytyy tosiaan kyllä ihmetellä miksi Tallink, Viking Line tai Eckerö Line eivät ole ottaneet matkatarjontaansa noita hyvinkin kysyttyjä Riikan risteilyjä. Markkinarakoa kannattisi aina takoa. Pari kesäistä mahdolisuutta eivät riitä. Kyllä matkaan lähtisi aina yli 10 innokasta edullisen kaljalavan hakijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy tosiaan kyllä ihmetellä miksi Tallink, Viking Line tai Eckerö Line eivät ole ottaneet matkatarjontaansa noita hyvinkin kysyttyjä Riikan risteilyjä. Markkinarakoa kannattisi aina takoa. Pari kesäistä mahdolisuutta eivät riitä. Kyllä matkaan lähtisi aina yli 10 innokasta edullisen kaljalavan hakijaa.

        No perusta firma, chartraa paatti, järjestä muut palvelut ja ala myydä noita paljon kysyttyjä matkoja. Eikös ne vietäisi käsistä ja sinä uisit Roope Ankan tavoin seteleissä.

        Acta non verba!


    • Anonyymi

      onko kilpailijoita
      "Yksin Tallink on kuljettanut Tukholman ja Riian välillä 7,6 miljoonaa matkustajaa"
      paljonko muut laivayhtiöt kuljettaneet suoraan tukholmasta riikaan,
      tuskin kannattavaa useammalle yritykselle
      verottoman myynnin "tax free" puuttuminen vaikuttaa hintoihin, kannattavuuteen

      • Anonyymi

        Otapa höynäytettävä kalkylaattori käteesi ja laske. Tuo tekee päivässä lähes 21000 matkustajaa. Ei onnistu edes proomukuljetuksina!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapa höynäytettävä kalkylaattori käteesi ja laske. Tuo tekee päivässä lähes 21000 matkustajaa. Ei onnistu edes proomukuljetuksina!

        Otapa höynäytetty laskin käteesi ja jaa lukusi kolmellatoista, pääset oikeampaan tulokseen.


      • Anonyymi

        Muutakin lauttaliikennettä on Ruotsista Latvian suuntaan. Ventspils on ainakin tunnettu satamakaupunki Latvian puolella.

        Hangon ja Ventpilsin väli ei olisi mikään mahdottoman pitkä, noin 160 meripeninkulmaa. Wärtsilän ja/tai Sulzerin dieselillä ei tarvitsisi puksuttaa kuin keskimäärin 16 solmun nopeudella, ja silti jäisi kääntöaikaa pari tuntia, jos ajeltaisiin yhdellä lautalla edestakaisin vuorokaudessa.

        Automatkailijat arvostavat pienempiä satamakaupunkeja. Ei mene turhaan aikaa ruuhkissa. Esimerkiksi Helsingissä kestää kaupungin läpi matelu noin tunnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutakin lauttaliikennettä on Ruotsista Latvian suuntaan. Ventspils on ainakin tunnettu satamakaupunki Latvian puolella.

        Hangon ja Ventpilsin väli ei olisi mikään mahdottoman pitkä, noin 160 meripeninkulmaa. Wärtsilän ja/tai Sulzerin dieselillä ei tarvitsisi puksuttaa kuin keskimäärin 16 solmun nopeudella, ja silti jäisi kääntöaikaa pari tuntia, jos ajeltaisiin yhdellä lautalla edestakaisin vuorokaudessa.

        Automatkailijat arvostavat pienempiä satamakaupunkeja. Ei mene turhaan aikaa ruuhkissa. Esimerkiksi Helsingissä kestää kaupungin läpi matelu noin tunnin.

        Riika on kaupunki mutta Ventspils on vain nuhjuinen satamakaupunki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapa höynäytetty laskin käteesi ja jaa lukusi kolmellatoista, pääset oikeampaan tulokseen.

        Miksi päivämatkustajamäärä pitäisi jakaa kolmellatoista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi päivämatkustajamäärä pitäisi jakaa kolmellatoista?

        Kato ku päivässä on 24 tuntia ja kaksi laivaa ajossa niin tietty 24:2=12 ja sitten pikkunen lisä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi päivämatkustajamäärä pitäisi jakaa kolmellatoista?

        Lue aloitus
        "Yksin Tallink on kuljettanut Tukholman ja Riian välillä 7,6 miljoonaa matkustajaa."

        Tallink on liikennöinyt tuota väliä kolmetoista vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue aloitus
        "Yksin Tallink on kuljettanut Tukholman ja Riian välillä 7,6 miljoonaa matkustajaa."

        Tallink on liikennöinyt tuota väliä kolmetoista vuotta.

        Ja aloitti vasta muutama vuosi sitten.

        Joo, eipä ainakaan järki jyllää tällä foorumilla. Sinä olet tuosta malliesimerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja aloitti vasta muutama vuosi sitten.

        Joo, eipä ainakaan järki jyllää tällä foorumilla. Sinä olet tuosta malliesimerkki.

        Olkoot sitten vuodesta 2006 kulunut vasta muutama vuosi, mutta minun laskuoppini mukaan siitä on kolmetoista vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkoot sitten vuodesta 2006 kulunut vasta muutama vuosi, mutta minun laskuoppini mukaan siitä on kolmetoista vuotta.

        Niin, tuohan on itsestään selvää matematiikkaa. Kun kerran Romantikalla alettiin vakituinen liikenne välillä Tukholma-Riika 12.12.2016 ja Viking Linelta ostetulla Isabellalla nimettynä Isabelleksi liikenne alkoi 22.4.2013, niin tietenkin sinun laskuoppisi mukaan tuo tekee 13 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tuohan on itsestään selvää matematiikkaa. Kun kerran Romantikalla alettiin vakituinen liikenne välillä Tukholma-Riika 12.12.2016 ja Viking Linelta ostetulla Isabellalla nimettynä Isabelleksi liikenne alkoi 22.4.2013, niin tietenkin sinun laskuoppisi mukaan tuo tekee 13 vuotta.

        Romantika on valmistunut Tallinkille vuonna 2002. Aikaa on kulunut jo 17 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Romantika on valmistunut Tallinkille vuonna 2002. Aikaa on kulunut jo 17 vuotta.

        Fakta on saken:


        2000 08 30. Beställd.

        2001 05 23. Kölsträckt.

        2001 12 14. Sjösatt och döpt.

        Levererades 10 maj 2002 till Oy Tallink group, Tallinn, Estland.

        2002 05 15. Avgick varvet mot Tallinn. Visades upp i Tallinn, Riga och Helsingfors.

        2002 05 21. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors.

        2004 12 26 - 2005 01 05. Varvsbesök vid Aker Finnyards, Rauma.

        2005 04 16 - 2005 04 17. Utchartrad till ett okänt företag för en kortkryssning.

        2005 10 30. Finska Centerpartiet valkampanjkryssning på fartyget. Finska Sjömansunionen protesterar i tidningarna mot att två av de finska presidentkandidaterna valt estniska fartyg för sina kampanjer.

        2006 05 06. Insatt mellan Tallinn - Mariehamn - Stockholm.

        2008 08 08. Gjorde en en sväng runt Stockholms ström innan man lade till i Frihamnen.

        2009 02 06. Provanlöp i Värtahamnen.

        2009 05 04. Sista dagen i trafik mellan Tallinn - Mariehamn - Stockholm.

        2009 05. Överförd till Lettisk flagg, hemmahamn Riga.

        2009 05 08. Insatt mellan Riga - Stockholm.

        2014 08 07. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Tallinn.

        2015 05 10. Överförd till Estnisk flagg, hemmahamn Tallinn.

        2016 12 12. Insatt mellan Stockholm - Riga.

        2017 01 12. Så lossande den förliga radarn i hårt väder och krossade en ruta.

        2017 01 27. Överförd till Lettisk flagg, hemmahamn Riga.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Romantika on valmistunut Tallinkille vuonna 2002. Aikaa on kulunut jo 17 vuotta.

        Isabelle on valmistunut 1989. Eikös silloin ole ajettu jo 30 vuotta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isabelle on valmistunut 1989. Eikös silloin ole ajettu jo 30 vuotta!

        Regina Baltica laskettiin vesille jo 15. helmikuuta 1980.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tuohan on itsestään selvää matematiikkaa. Kun kerran Romantikalla alettiin vakituinen liikenne välillä Tukholma-Riika 12.12.2016 ja Viking Linelta ostetulla Isabellalla nimettynä Isabelleksi liikenne alkoi 22.4.2013, niin tietenkin sinun laskuoppisi mukaan tuo tekee 13 vuotta.

        Tallink on liikennöinyt reittiä Riika-Tukholma huhtikuusta 2006 alkaen, aluksi yhdellä laivalla.
        Huhtikuusta 2007 lähtien joka päivä molempiin suuntiin seuraavilla laivoilla.
        Fantaasia 4/2006-5/2006
        Regina Baltica 5/2006-5/2009
        Romantika 5/2009-8/2014 ja uudelleen 12/2016 alkaen

        Vana Tallinn 4/2007-8/2008
        Silja Festival 8/2008-5/2013
        Isabelle 5/2013-
        Huhtikuusta 2006 huhtikuuhun 2019 on aika tasan kolmetoista vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tallink on liikennöinyt reittiä Riika-Tukholma huhtikuusta 2006 alkaen, aluksi yhdellä laivalla.
        Huhtikuusta 2007 lähtien joka päivä molempiin suuntiin seuraavilla laivoilla.
        Fantaasia 4/2006-5/2006
        Regina Baltica 5/2006-5/2009
        Romantika 5/2009-8/2014 ja uudelleen 12/2016 alkaen

        Vana Tallinn 4/2007-8/2008
        Silja Festival 8/2008-5/2013
        Isabelle 5/2013-
        Huhtikuusta 2006 huhtikuuhun 2019 on aika tasan kolmetoista vuotta.

        Siis satunnaisesti, ei säännöllisesti.
        Sinnehän tuo nytkin ajaa Helsingistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tallink on liikennöinyt reittiä Riika-Tukholma huhtikuusta 2006 alkaen, aluksi yhdellä laivalla.
        Huhtikuusta 2007 lähtien joka päivä molempiin suuntiin seuraavilla laivoilla.
        Fantaasia 4/2006-5/2006
        Regina Baltica 5/2006-5/2009
        Romantika 5/2009-8/2014 ja uudelleen 12/2016 alkaen

        Vana Tallinn 4/2007-8/2008
        Silja Festival 8/2008-5/2013
        Isabelle 5/2013-
        Huhtikuusta 2006 huhtikuuhun 2019 on aika tasan kolmetoista vuotta.

        Tallinki itse sanoo aloittaneensa säännöllisen liikennöinnin Riiasta Tukholmaan huhtikuussa 2006. Ja nimenomaan Regina Balticalla. Saattavat tietysti olla väärässäkin. Joku voisi asiasta heille mainita.

        "We launched regular ferry service on Riga-Stockholm route in April 2006 with one vessel - the cruise ferry Regina Baltica."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tallinki itse sanoo aloittaneensa säännöllisen liikennöinnin Riiasta Tukholmaan huhtikuussa 2006. Ja nimenomaan Regina Balticalla. Saattavat tietysti olla väärässäkin. Joku voisi asiasta heille mainita.

        "We launched regular ferry service on Riga-Stockholm route in April 2006 with one vessel - the cruise ferry Regina Baltica."

        Kun aluslista ja ajat ovat tuollaiset, ei liikenne voi olla säännöllistä.

        Ihan yhtä säännöllistä kuin nykyisin Helsingistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun aluslista ja ajat ovat tuollaiset, ei liikenne voi olla säännöllistä.

        Ihan yhtä säännöllistä kuin nykyisin Helsingistä.

        On säännöllisempää. Ainakin neljä kertaa ajavat vuodessa Tukholmasta. Helsingistä eivät aja kuin kolmesti. Kaksi kertaahan riittää jo säännölliseen liikenteeseen.


    • Anonyymi

      Olisi kätevä mennä Jurmalaan. Ajomatkaa ei jää kuin reilut 20 kilometriä.

    • Anonyymi

      Jurmalaan pääsee kätevästi junalla tai myös bussilla. Eikä maksa paljon.

      • Anonyymi

        Kyllä oma auto on kätevämpi. Pääsee kotiovilta suoraan perille, eikä autosta tarvitse nousta kuin vasta laivan autokannella.

        Jopa sähköautolla voi käydä yhdellä latauksella Jurmalassa. Jos lautta kulkisi esimerkiksi Vuosaaren ja Riian välillä, niin Kouvolasta ei tulisi kilometrjeä Jurmalaan ja takaisin kuin vain noin 300 kilometriä. Olisi ekologinen ja kuljettajalle helppo matka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä oma auto on kätevämpi. Pääsee kotiovilta suoraan perille, eikä autosta tarvitse nousta kuin vasta laivan autokannella.

        Jopa sähköautolla voi käydä yhdellä latauksella Jurmalassa. Jos lautta kulkisi esimerkiksi Vuosaaren ja Riian välillä, niin Kouvolasta ei tulisi kilometrjeä Jurmalaan ja takaisin kuin vain noin 300 kilometriä. Olisi ekologinen ja kuljettajalle helppo matka.

        Helikopteri olisi kätevä, voisi kulkea ilman sitoutumista laivan aikatauluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helikopteri olisi kätevä, voisi kulkea ilman sitoutumista laivan aikatauluihin.

        Muutoin kommentti olisi huippuasiaton, mutta juuri tähän ketjuun sopii aivan erinomaisesti.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei vaan laivan savupiippuja.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finnjetissä on komeat pakoputket. Finnjetillä ei Riikan reissukaan kestäisi kauaa. Sehän kulkee 60 km/h. http://finnjet.fi/images/phocagallery/fotohaus-pamperin/thumbs/phoca_thumb_l_finnjet_pamperin_9-86.jpg

        Keke Ruuspäri kutsuisi noita suuttimiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keke Ruuspäri kutsuisi noita suuttimiksi.

        Etkös tuotakaan tiennyt! Kyllönen kutsui suuttimiksi, Keke totesi ammattilaisten käyttävän nimitystä pakoputket.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eikös ilmalaiva eli zeppeliini olisi hyvä ratkaisu. Pohjoistuulella mentäisiin Riikaan ja etelätuulella tultaisiin takaisin. Olisivat polttoaikekustannukset minimissä.

      • Anonyymi

        Juu, Riikassa on hallitkin valmiina Zeppeleita varten. Kannattaa ottaa käyttöön vanhat ja alkuperäiset hallit.


      • Anonyymi

        Väärä palsta. Täällä keskustellaan laivamatkoista ja risteilyistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärä palsta. Täällä keskustellaan laivamatkoista ja risteilyistä.

        Aivan, nimenomaan. Ilmalaiva on myös laiva. Ei ole tarkennettu, että pitäisi puhua vesilaivasta. Risteilystähän oli puhe, sinne menosta ja paluusta.

        Uskoisin, että matkustajamäärä olisi heti noin 12,6 miljoonaa matkustajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, nimenomaan. Ilmalaiva on myös laiva. Ei ole tarkennettu, että pitäisi puhua vesilaivasta. Risteilystähän oli puhe, sinne menosta ja paluusta.

        Uskoisin, että matkustajamäärä olisi heti noin 12,6 miljoonaa matkustajaa.

        laiva

        1. suurehko meri- t. sisävesialus.
        2. rak. pylväs- t. pilaririvi(e)n erottama kirkon sisätilan osa.

        Koska kirkot eivät kuulu aihepiiriin, niin pysytellään laivojen osalta suurehkoissa meri- tai sisävesialuksissa ja keskustellaan lentolaivoista jossain toisaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        laiva

        1. suurehko meri- t. sisävesialus.
        2. rak. pylväs- t. pilaririvi(e)n erottama kirkon sisätilan osa.

        Koska kirkot eivät kuulu aihepiiriin, niin pysytellään laivojen osalta suurehkoissa meri- tai sisävesialuksissa ja keskustellaan lentolaivoista jossain toisaalla.

        Tuo on nimenomaan sinun vajaavainen käsityksesi ilman minkäänlaista arvovaltaisempaa tukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on nimenomaan sinun vajaavainen käsityksesi ilman minkäänlaista arvovaltaisempaa tukea.

        Tuo on kotimaisten kielten keskuksen ylläpitämästä kielitoimiston sanakirjasta kopioitu määritelmä sanalle laiva. Jonkinlaista arvovaltaakin siis on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kotimaisten kielten keskuksen ylläpitämästä kielitoimiston sanakirjasta kopioitu määritelmä sanalle laiva. Jonkinlaista arvovaltaakin siis on.

        Miksi sitten annoit ymmärtää, että teksti on itsesi keksimää?

        Varastat muiden ajatuksia. Et ole luotettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, Riikassa on hallitkin valmiina Zeppeleita varten. Kannattaa ottaa käyttöön vanhat ja alkuperäiset hallit.

        Hallit eivät seppeleitä varten vaan aikoinaan Zeppelin ilma-aluksille rakennettuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallit eivät seppeleitä varten vaan aikoinaan Zeppelin ilma-aluksille rakennettuja.

        Suuret onnittelut sulle! Löysit syötin ja nielaisit sen. Osaat myös käyttää goglea. Tuosta lisäpisteitä.


    • Anonyymi

      Uusia laivojakaan ei alkuvaiheessa tarvita, kun siirretään Helsingin ja Tukholman väliltä laivoja Riika-linjalle. Tukholman suuntaan riittää että pääsee joka toinen päivä. Ja voihan Tallinki ja Viikinki sopia ajavansa eri päivinä. Silloinhan olisi edelleen päivittäinen vuoro.

      • Anonyymi

        Tai ostetaan armeijoiden ylijäämävarastoista vanhoja romutettavia joukkojenkuljetusaluksia. Kyllä ne viinamäkeläisille kelpaavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai ostetaan armeijoiden ylijäämävarastoista vanhoja romutettavia joukkojenkuljetusaluksia. Kyllä ne viinamäkeläisille kelpaavat.

        Minkä armeijan ylijäämävarastoista tekisit ostosi? Entä uskotko että ostoksesi miten helposti saisivat merenkulkuviranomaisilta hyväksynnät toimintaansa?
        Ylipäätään asia ei toimi noin päin, vaan ns. kriisitilanteissa siviilikäytössä olevista aluksista on tehty juuri niitä joukkojenkuljetusaluksia, ts. sinulla ei ole ostettavissa tällä hetkellä tuskin yhtään armeijoiden ylijäämävarastomyynnissä olevaa tarkoitettuun käyttöön soveltuvaa alusta.
        Looginen ajattelukin on sallittua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä armeijan ylijäämävarastoista tekisit ostosi? Entä uskotko että ostoksesi miten helposti saisivat merenkulkuviranomaisilta hyväksynnät toimintaansa?
        Ylipäätään asia ei toimi noin päin, vaan ns. kriisitilanteissa siviilikäytössä olevista aluksista on tehty juuri niitä joukkojenkuljetusaluksia, ts. sinulla ei ole ostettavissa tällä hetkellä tuskin yhtään armeijoiden ylijäämävarastomyynnissä olevaa tarkoitettuun käyttöön soveltuvaa alusta.
        Looginen ajattelukin on sallittua!

        Kyllä ne Latviassa hyväksyvät. Jos ei muutoin, niin setelinippu vaihtaa omistajaa. Ja niitä paattejahan riittää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne Latviassa hyväksyvät. Jos ei muutoin, niin setelinippu vaihtaa omistajaa. Ja niitä paattejahan riittää!

        Se Latvian hyväksyntä vaan ei riitä jos aiotaan ajaa ihan suomenkin vesillä. Entä minkä valtion ylijäämävarastosta ostat "paattisi"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se Latvian hyväksyntä vaan ei riitä jos aiotaan ajaa ihan suomenkin vesillä. Entä minkä valtion ylijäämävarastosta ostat "paattisi"?

        Kyllä se riittää. EU-maan hyväksyntä kattaa muutkin EU-maat.
        Vaikka Venäjän tai USAn. Vaikka maihinnousupaatteja.


    • Anonyymi

      Matkana ihan hyvä, itse kaupunki eli maissa olo olo täyttä turhuutta.

      • Anonyymi

        Siinä suhteessa jokseenkin sama kuin Helsinki ruotsalaiselle turistille. Köyhä itämaa josta elintasopakolaisia on 'saatu' sotien jälkeen sadoin tuhansin


    • Anonyymi

      Kyllä Riika ainakin suositumpi olisi mitä Tukholma.

      • Anonyymi

        Tosin Riika-foorumilla on paljon asiallisempaa ja täsmällisempää tietoa. Ei siis mitään "musta tuntuu" -tietoutta.

        Mutta kun ei asiaa hallita, otetaan joku yleisfoorumi ja koetetaan sinne survoa omia käsityksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin Riika-foorumilla on paljon asiallisempaa ja täsmällisempää tietoa. Ei siis mitään "musta tuntuu" -tietoutta.

        Mutta kun ei asiaa hallita, otetaan joku yleisfoorumi ja koetetaan sinne survoa omia käsityksiä.

        Riikaan mennessä mukavinta on laivamatka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riikaan mennessä mukavinta on laivamatka.

        Mutta silloin puhutaan vain laivamatkasta. Kun ollaan kaupungissa, onkin foorumi toinen eli kohdefoorumi.


    • Anonyymi

      On se varmasti hyvä kohde, mutta Suomesta katsottuna sen sijainti on huono.

      • Anonyymi

        Jahas, taasen on vakiohäirikkömme syönyt pilleripurkkinsa tyhjäksi ja demonit ovat alkaneet riivata. Eikä saanut käyttää umpeutunutta alennuskuponkia matkan ostoon. Kostoksi nostelee ikivanhoja ketjuja.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2607
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1912
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1488
    Aihe