Megane 1 naputus lämpimällä koneella

naknaknak

Onkohan näissä k7m 1.6 16v-pannuissa joku tyypillinen "juttu", minkä takia lämpöisellä koneella alkaa sellainen äänekäs naputus/kalkatus kuulumaan konehuoneesta vain kun ajelee pintakaasulla? Heti kun vähänkin höllää kaasua niin ääni häviää. Myös kiihdyttäessä ääni häviää. Kuuluu siis vain pintakaasulla tasaista nopeutta körötellessä, myös paikallaan kaasutellessa tietyssä kohtaa naputuksen saa kuulumaan, joten sillä varmaan eliminoituu vetonivelet/vaihdelaatikko. Bensasäiliön hiilikanisterin venttiili on kai ainakin yksi kalkatuksen aiheuttaja, mutta ei auttanut vaikka nykäisin siitä pistokkeen pois ja tukin alipaineletkun imusarjalle. Joten onko ainoat vaihtoehdot nyt joko venttiilit tai bensasuuttimet? Onkohan asialle mitään tehtävissä, kokeilin jo ajaa puhdistuslitkut tankissa läpi. Pitäisikö kokeilla vielä puhdistusaineet öljyn joukkoon? Öljyt on vasta vaihdettu 5w-40. Kulussa tai käynnissä ei muuten ole mitään häikkää, mutta kääntäähän se naputus vähän katseita kylillä, enkä välttämättä haluaisi olla niin huomion keskipisteenä.

5

<50

Vastaukset

  • eikö ne venttiilin nostajat vanhemmiten takeltele joka autossa? Hyvä jos ääni vielä katoaa mutta jos se kuuluu kokoaika saattaa olla jossain vaiheessa motti entinen.

    • Ajaessa kaasupolkimella löydän sellaisen kohdan jonka rajoilla se naputus häviää/alkaa. Ihan vähän jos painan kaasua niin ääni häviää, mutta vähän höllätessä se alkaa taas kuulumaan. Jotenkin vaikuttaisi ehkä enemmän ruiskusuuttimelta? Minulla on parissa autossa ollut venttiilinnostaja(t) jumissa ja silloin kyllä naputti kokoajan kaasusta riippumatta. t:naknaknak


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ajaessa kaasupolkimella löydän sellaisen kohdan jonka rajoilla se naputus häviää/alkaa. Ihan vähän jos painan kaasua niin ääni häviää, mutta vähän höllätessä se alkaa taas kuulumaan. Jotenkin vaikuttaisi ehkä enemmän ruiskusuuttimelta? Minulla on parissa autossa ollut venttiilinnostaja(t) jumissa ja silloin kyllä naputti kokoajan kaasusta riippumatta. t:naknaknak

      Käväisi vaan mielessä, että mahtaakohan tässä olla egr-venttiiliä? Missään en ainakaan päällisin puolin kyttäillessä huomannut, ellei sitten ole koneen takana kuten pakosarjakin näköjään. Käsittääkseni egr-venttiili toimii nimenomaan lämpimällä koneella ja pintakaasulla ajellessa, jos se jotenkin liittyisi asiaan. t: naknaknak


    • egr venttili on ainostaan Diesselissä.................


  • Jotkut on väittäneet että nämä olisi tarkkoja mitä öljyä sinne koneeseen lykkää, pitääköhän paikkaansa. Että joka paikkaan pitäisi tunkea sitä Elffiä eikä välttämättä joku halvin markettiöljy kelpaa ja alkaa venttiilinostimet napsuttelemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.