Laki herättää, evankeliumi vapauttaa

H_Autamäki

Ihminen voi saada pelastuksen vain Jeesuksen sovitustyön kautta.
Oli tapahtunut ihme: Jeesus oli antanut näön syntymästä saakka sokeana olleelle. Tapahtuma synnytti kiivaan keskustelun. Asiaa puitiin pitkään.

Parantunut kyllästyi jo vastaamaan fariseusten esittämiin kysymyksiin. Hän viimein tokaisi heille: ”Johan minä sen teille sanoin, te vain ette kuunnelleet. Miksi te taas tahdotte sen kuulla? Tekeekö teidänkin mieli hänen opetuslapsikseen?” Tähän fariseukset tarttuivat: ”Sinä hänen opetuslapsensa olet, me olemme Mooseksen opetuslapsia.”

Fariseukset eivät halunneet missään tapauksessa olla Jeesuksen opetuslapsia. He halusivat olla Mooseksen opetuslapsia.

Itse tehty vanhurskaus

Mooses oli keskustelijoille tuttu henkilö. Raamatun kertomusten kautta hän on tuttu tämänkin ajan ihmisille. Mooses oli henkilö, jonka johdolla Jumala vei Israelin kansan pois Egyptin orjuudesta luvatun maan rajalle. Toiseksi Mooses oli henkilö, jonka kautta Jumala antoi kymmenen käskyn lain.

Käskyt oli kirjoitettu kahteen tauluun. Ensimmäisessä taulussa oli kolme ensimmäistä käskyä. Ne koskivat Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta. Toisen lain taulun seitsemän käskyä liittyivät ihmisten keskinäisiin suhteisiin.

Mooseksen opetuslapsina fariseukset halusivat elää käskyjen mukaan. Varmistaakseen sen, että voisivat viimeistä piirtoa myöten täyttää käskyt, he olivat laatineet niin sanotut isien perinnäissäännöt: yli 600 kieltoa ja käskyä sisältävän selityskokoelman.

Sääntöjen tehtävä oli auttaa ihmistä toteuttamaan kymmenen käskyn vaatimukset. Fariseukset uskoivat, että täydellinen käskyjen mukaan eläminen on mahdollista. He ajattelivat, että ihminen voi teoillaan ansaita vanhurskauden eli Jumalalle kelpaavaisuuden. Fariseusten ajattelutavasta voitaisiin käyttää nimitystä omavanhurskaus, itse tehty vanhurskaus.

Lain kautta parannukseen

Jeesus ja fariseukset olivat eri mieltä lain täyttämisen mahdollisuudesta ja sen kautta saatavasta iankaikkisesta elämästä. Mooseksen opetuslapset voivat päästä lähelle Jumalan valtakuntaa, mutta laki ei vie heitä sinne sisälle, sillä ilman Jeesusta he jäävät epäuskon pimeyteen.

Fariseukset eivät ymmärtäneet Mooseksen eli lain tehtävää. Lain tehtävä on herättää synnintunto, joka auttaa ihmisen parannukseen synnistä. Lain tehtävä on ajaa Kristuksen yhteydestä synnin tähden eksynyttä epäuskoista ihmistä takaisin Jeesuksen luo.

Fariseukset sanoivat sokeudesta parantuneen miehen olevan Jeesuksen opetuslapsen. Sokea ei kyennyt itse parantamaan itseään, vaan hän tarvitsi Jeesuksen avun. Jeesus antoi hänelle ajallisen näön lisäksi uskon avaaman näön.

Jumalan lain syntiseksi tekemä ihminen ei kykene itse auttamaan itseään. Hän ei omin teoin tai omilla ansioillaan kykene vapautumaan synnin kahleista.

Jeesus täytti lain

Apostoli Pietari toteaa hajallaan ja muukalaisina asuville uskovaisille Pontoksessa, Galatiassa, Kappadokiassa, Bityniassa ja Aasian maakunnassa: ”Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä” (1. Piet. 1:18–19).

Tuo veri puhuu Kristuksen tekemästä sovinnosta. Hän on ainut ihminen, joka kykeni täyttämään Mooseksen lain. Hän täytti lain koko maailman kaikkien ihmisten puolesta. Jeesus itse sanoi, ettei hän ole tullut lakia kumoamaan vaan täyttämään sen. Lain täyttämisen tie vei hänet ristille. Kärsimisellään, kuolemallaan ja ylösnousemisellaan hän lunasti ihmiset synnin vallan alta.

Sanoma Jeesuksen tekemästä täydellisestä sovintotyöstä jokaisen ihmisen puolesta on evankeliumi eli ilosanoma. Sen ydin on syntien anteeksiantamus, joka on Jumalan valtakunnan pääsanoma.

Luther sanoi, että tulemme autuaiksi ilman omaa ansiotamme: yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Jeesuksen opetuslapsi on opettajansa armahtama. Hänen autuutensa ei rakennu omiin tekoihin ja ansioihin, vaan Kristukseen ja hänen täydellisyytensä uskon kautta.

1

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristinusko valehtelee ihmiselle, että hän on sairas, jotta hänelle voitaisiin myydä plaseboa. Syntynyt sairaaksi, määrätään tulemaan terveeksi lumelääkkeellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5618
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      494
      2574
    3. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      5
      1515
    4. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      27
      1399
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      17
      1109
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      974
    7. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      4
      897
    8. Pystytkö unohtamaan

Minut?
      Ikävä
      62
      892
    9. Nainen, tunnetko saman kuin minä

Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv
      Ikävä
      43
      873
    10. HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena

HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei
      Maailman menoa
      194
      807
    Aihe