Väsyttää ja paleltaa kovasti

kylläatynytpaleluun

Oon kärsiny nyt 4 viikkoa kauheesta väsymyksesta ja palelusta, nukun yöllä 12h ja päivällä 1-3h. Väsyn todella helposti. Ja monesti käy niin että pitkään on kylmä ja sitten yhtäkkiä onkin kauhean kuuma ja hikoilen enkä saa millään sitä kuumuutta pois. Kävin muutama pv sitten paastoverikokeissa, kaikki ok paitsi kilpirauhasarvo 3.57 viitearvo 0.5-3.4 eli ei paljon koholla. ja T4V 13.3 viitearvo 10.2-21. Tammikuussa TSH arvo oli 7.12 eli laskenut paljon. Verenpaine 104/79. Syön lisäksi ketipinoria unettomuteen. Mistä siis tämä väsymys ja palelu vois johtua? Voiko nuin pieni kohouma tsh kokeessa aiheuttaa voimakkaat oireet? Suvussa ei kilpirauhas sairauksia.

9

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hashimoto

      Näillä tiedoilla ei tosiaan vaikututa vajaatoiminnalta. Eräs yleinen ja jossain määrin alidiagnosoitu mahdollisuus on raudanpuutos.
      Kertomasi viittaa, että muutos olisi ollut melko selvä ja nopea viimeisen kuukauden aikana. Onko tapahtunut mitään erityistä silloin kuukausi sitten mikä voisi vähänkin olla kytköksissä terveyteen?
      Onko vielä muita oireita?

      • Sivustakysyn

        Tammikuussa tsh yli 7, kai tuo jostain kertoo?


      • lajijasuris
        Sivustakysyn kirjoitti:

        Tammikuussa tsh yli 7, kai tuo jostain kertoo?

        Hormonit vaihtelee ihmisillä normaalistikin ja vaikkapa tulehdusten yhteydessä. T4v on kyllä matalahko, mutta TSH laskenut ja olotilakin vaihtelee eli en pidä vajausta todennäköisenä. Jos tuo olotila ei muutu kauhean nopeasti voisi ehkä tulla kyseeseen tilanne, jossa kilpirauhasen toiminta muuttuu epämääräisesti vajaan ja liikatoiminnan välillä. Pitäisi tietää vielä tarkemmin oireista.


      • kylläatynytpaleluun

        Hashimoto, ei ole raudanpuutetta. ja on mulla ollu paljon stressiä , masentuneisuutta ja myös lopetin tupakanpolton ja alkoholin juomisen seinään marraskuun viimeisenä päivänä 2 vuoden jälkeen enkä nyt joulukuun jälkeen tähän päivään ole polttanut yhtään tupakkaa tai juonut pisaraakaan. ja olen lisännyt liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota. ja oireisiin kuuluu väsymys, illalla käyn ylikierroksilla, palelu ja yhtäkkiä voi olla kuuma, näön hämärtyminen, hidas silmien tarkennus lähelle ja kauas, jumittautuminen, kauhea hikoilu kokoajan, todella huonoa nukkumista ilman ketipinoria (vaikea nukahtaa,heräilen) jalkaterien ja käsien kylmyys, päänsärky, jatkuvasti nälkä, huimaus ylösnoustessa, niskan jäykkyys. Nuo oli ne mitä hoksasin nyt
        ap


      • Hashimoto
        kylläatynytpaleluun kirjoitti:

        Hashimoto, ei ole raudanpuutetta. ja on mulla ollu paljon stressiä , masentuneisuutta ja myös lopetin tupakanpolton ja alkoholin juomisen seinään marraskuun viimeisenä päivänä 2 vuoden jälkeen enkä nyt joulukuun jälkeen tähän päivään ole polttanut yhtään tupakkaa tai juonut pisaraakaan. ja olen lisännyt liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota. ja oireisiin kuuluu väsymys, illalla käyn ylikierroksilla, palelu ja yhtäkkiä voi olla kuuma, näön hämärtyminen, hidas silmien tarkennus lähelle ja kauas, jumittautuminen, kauhea hikoilu kokoajan, todella huonoa nukkumista ilman ketipinoria (vaikea nukahtaa,heräilen) jalkaterien ja käsien kylmyys, päänsärky, jatkuvasti nälkä, huimaus ylösnoustessa, niskan jäykkyys. Nuo oli ne mitä hoksasin nyt
        ap

        Stressi ja masennus varmaan selittää jotain. Oireet sopii mm. nestevajaukseen, sokeri- ja natriumepäsuhtaankin, d- ja b12- vitam. puutteeseen. Niskan jäykkyys lienee jännitysperäistä tai kaularankaperäistä, ehkä nukut huonossa asennossa. Äkillinen niskajäykkyys muuten on aina päivystysasia. Eniten mietyttää tuo kuumuus välillä, mutta jos käyt ylikierroksilla, ehkä stressi tekee myös sitä?
        Vai onko kenties kyse vaihdevuosista?


      • kylläautunutpaleluun

        Olen vähän päälle 25 että enpä uskon. ja todellakin nukun huonossa asennossa, aamuisin nukun katkonaista unta niin että pyörin ja käännän päätä joka suuntaan. Vettä juon vain sillonku otan lääkkeet, muuten maitoa joka aterialla 1-3 kuppia. Stressiä ei nyt oo vähäänaikaan ollut mutta se muuttunut jännittyneisyyteen.
        ap


    • tsh_voi_heitellä

      Jätä ensin unilääkkeet pois ja katso, mikä vaikutus niillä on unen määrään!

      Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa väsymystä kuukausia ja vuosia, joten 4 viikkoa on vielä lyhyt aika. Kannattaa kuitenkin seurata arvoja, jos väsymys jatkuu.

      • kylläautunutpaleluun

        Voisin jättää, mutta nukkuminen huonoa ilman. ja muistelisim että semmonen väsymys että joudun mennä nukkumaan töiden jälkeen on ollu noin vuoden. mutta nyt 4viikon aikana kiinnittäny erityisen paljon huomiota siihen koska häiritsee normaalia elämää.
        ap


    • Anonyymi

      Kalanmaksaöljyä, magnesiumsitraattia, maksaa ja kurpitsansiemeniä.

      Sitten kävelyä 3km päivässä vähintään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe