Alueen eliitin toiveissa on ylläpitää lentoliikennettä Kokkola-Pietarsaari kentältä. Viimeisenä pääkirjoituksessaan Keskipohjanmaa-lehden päätoimittaja lehti puolusti sitä. Perustelut olivat kovin heikot! Itse asiassa jo nyt nopeiden junayhteyksien takia lentoliikennettä ei tarvita. Verovaroin tuettavat kentät ja liikenne joutavat loppua Suomesta. Junat Kokkolasta Helsinki-Vantaalle (lentokentälle Kokkolan keskustasta tai Pännäisten asemalta) kulkevat jo nyt noin kolmessa tunnissa ja nopeampia yhteyksiä on tulossa. Varsinkin, jos VR voi kehittää liikennettä niillä rahoilla, jotka säästyvät lentokenttien ja -liikenteen tukemisesta. Uusi nopea juna, Hki-Tikkurila-Tampere-Seinäjoki-Kokkola-Oulu pysähdyksillä, on tulevaisuuden vaihtoehto jo nykyisten hyvien yhteyksien lisäksi, ja matka-aika Kokkolaan noin kaksi tuntia. Juna on myös selkeästi luontoystävällinen vaihtoehto.
Lentoliikenne Klasta
44
76
Vastaukset
- Lisää_lentovuoroja
Ei kyse ole mistään eliitistä vaan vientiteollisuuden tarpeista!
On siinä vaan eroa jos Eurooppaan olet menossa ja käytät lentokonetta. Aamulla varhain kun lähdet niin olet aamupäivällä esim. hampurissa. Jos lähdet Kokkolasta junalla niin saat lähteä jo edellisenä iltana.
Useimmiten jos olet menossa pelkästään Helsinkiin niin juna on järkevin.
Silti voi olla pettynyt niin junien kuin kotimaan lentoliikenteen luotettavuuteen. - Vaihtoehtojalennoillle
Juna on myös ympäristö-ja ilmastoteko matkalla Helsinkiin. Vientiteollisuuden Henkilö voi myös matkustaa reilun tunnin lisää Vaasaan. Tuskin kauppa tämän johdosta loppuu. Tarvitaan järkeä ja suhteellisuudentajua.
- Vielä_lisää_lentoja
Niin että junallako Vaasaan? Onko Vaasasta lentäminen jotenkin ympäristöystävällisempää? Niin no matka on tietysti vähän lyhyempi.
Huomaa ettei sinun ole tarvinnut työksesi matkustella! Jos pitää aloittaa tai lopettaa matka Kokkolaan tai jeppikseen niin kuka ääliö silloin menee Vaasaan?
Joku olikin kirjoittanut kepariin ihan kuin minä tuossa ylempänä. Samat ongelmat siis muillakin!
- Convair
Kyllä tuo kronobyn flygfälten alasajo näyttää aika todennäköiseltä
- Landin380
Kyllä täältä takahikiästä pitää myös päästä ruottihin ja pääkaupunkiin kun kiirus on.
Olis hyvä olla jonnimoista liikennettä kyllä ettei kallis baana jää ihan käyttämättä.
Pitäskö kokkola-jeppis kentästä saada jonkinmoinen solmukohta esim:aasian-lentojen suhteen,helsinki nyt hallitsee mutta voishan kokkola säästää silläkin saralla polttoainetta,saati kun jatkaa kiitotietä vielä 2 km.- Tilaa_on
Siellä on jostain syystä tosi pitkä kiitorata jo valmiiksi.
- Eilentoliikennettä
Vientiteollisuus ei tarvitse lentoja tuolle välille. Suora yhteys lentokentälle Helsingissä tekee lennot Kokkolasta tarpeettomiksi hyvin pian. Nimimerkki lisää lentoja ei ole edes yrittänyt käyttää juna-lento yhdistelmää Helsingin kautta, kun eliitti firma maksaa viulut. Mm. alueemme kansanedustajat ehtivät hyvin töihin junalla alueeltamme, kun junat pysähtyvät Kannuksessa, Kokkolassa ja Pännäisissä. Ei tarvitse lähteä edellisenä iltana Hesaan. Lentoliikenne Ruotsiin voisi olla järkevää, mutta siihen ei puolestaan riitä matkustajia. Siitä syystä Vaasa on hyvä vaihtoehto ja lähellä.
- Lisää_lentovuoroja
Vielä sinne kentälle ei mene suoraan yhtään junaa! Silti on ollut pakko mennä junalla, mm. toissa sunnuntaina.
Kuten aiemmin on kirjoitettu niin jos on menossa Helsinkiin varsinkin keskustaan niin hyvin toimii juna. Varsinkin kansanedustaja ehtii tiistai aamupäiväksi todella hyvin.
kommenttisi "eliitti" firmoista kuulostaa ainoastaan kateelliselta! Ei se matkustaminen mitään kivaa ole ja esimerkki kansanedustajista vahvistaa että sinulla ei ole ollut tarvetta matkustaa missään aikataulussa mihinkään.
- Junahomovihreä
Kyllä te ootte pöhlöjä.... lentokenttä on elitärkeä kokkolalle.... etekä te ymmärrä että isot amerikkalaiset voivat vaikka sulkea tehtaan rannassa jos sinne ei pääse lentäen...
- epärehellisinkeinoin
Vaasalaiset ovat jo 10 vuotta yrittäneet ajaa Kruunupyytä alas keinolla millä hyvänsä !
- Vähennetään_vaasasta
Juuri näin. Ikävästi Vaasasta valittiin liian monta edustajaa vaaleissa. Kokkolan juna miehet varmaan äänesti näitä? Pelaavat sen sairaalassa ja vaalipiirin kenttien välillä.
Onneksi Anna-Majaa näkee Kruunupyyn kentällä melko usein, jospa saisi kotikenttänsä säilytettyä?
- Tirilittan
Oliko Puumala junamiehiä
- Yrittikö_junalla_ehtiä
Puumala hyppäs niin paljon kaikenmaailman kissanristiäisissä ympäri maakuntia arkenakin ettei ainakaan junalla ehtinyt ajoissa eduskuntaan. Siksiköhän se tippuikin?
- Vastaapa_tähän
Voiko aloittaja hieman täsmentää millä juna vuorolla pääsee Kokkolasta kolmessa tunnissa Helsinki Vantaalle? Ja kerrotko myös kauanko niillä muilla juna vuoroilla kestää ja monestiko junaa pitää vaihtaa?
Entä kauanko ennen lentoa junan pitäisi olla kentällä että sillä varmasti ehtii? Sopiiko nämä junavuorot vaikka Finnairin euroopanlentojen aikatauluihin vai onko kentällä 4-5 tunnin odotukset? Entä jos juna on niin myöhässä että myöhästyt kuitenkin koneesta, reitittääkö vr sinut uudestaan sinne minne olet menossa? Tuskin kovin vaivattomasti ainakaan?- Koovees
Pikajunalla ehtii.Matkustaa vaikka edellisenäpäivänä.
- Onpa_hidas
Koovees kirjoitti:
Pikajunalla ehtii.Matkustaa vaikka edellisenäpäivänä.
Onko pikajuna joku junavuoro? Sekö on se nopein vuoro?
Mene sinä vaikka kaksipäivää ennemmin ja tule kolme päivää jälkeen kotiin, minä menen mieluummin samanapäivänä lentäen.
- Eilentoliikennettä
Loppuu lennot Kokkolasta ja hyvä niin. Tarkistakaa aikataulut. Olen käyttänyt juna-lentoyhdistelmää vaihdolla Tikkurilassa jo kymmenet kerrat ja nopeasti ja hyvin toimii.
- Vähä_idioottimaista
Kummallista että joku haluaa huonontaa oman alueensa palveluita? Mitä hyvää siinä on? Meillä on nyt se parhaimmillaan vähän alle neljä tunnin yhteys helsingin kentälle joka ei yleensä sovi liikematkustamisen aikatauluihin ja sitten alle tunnin yhteys joka sopii. Voihan ne olla molemmat ja käyttää kukin sitä mikä parhaiten itselle sopii! Ei ne sulje toisiaan pois.
- Matkalla-turkkiinko
Oho täällä on joku minä minä vastustan mutta löyhin perustein kunhan vastustan. Yleensä tuollaiset tyypit ovat niitä onnettomimpia työ ja muussa elämässä kunhan pitävät meteliä, ei mitään järkevää sanottavaa. Ollaan niin mustavalkoisia että kun minä en tarvitse niin ei kukaan muukaan ja se mikä minulle sopii niin sopii kaikille. Onneksi ne jotka valitsevat tämmöisen kanavan pätemiseensä eivät ikinä saa mitään näkyvää aikaiseksi, kunhan räksyttävät!
- poiuyf
Alle tunnin lentoja Kokkolasta Helsinkiin ei ole. Ja lentokentälle pitää lähteä tunti ennen lentoa. Tekee jo yli kaksi tuntia yhteensä kolmea vastaan.
- Menkää_pyörällä
Kokkolasta ei pääse kolmessa tunnissa junalla Helsinki-Vantaalle! Eikä Kokkolasta lähtiessä kentällä tarvitse olla kovinkaan paljon aiemmin. Vartti riittää. Sitten oletkin valmiiksi "kansainvälisellä" puolella ja voit kävellä suoraan jatkolennon portille jos olet AAMUPÄIVÄKSI menossa Eurooppaan. Kruunupyyssä kestää esim. Hampuriin n. 5h. Kaikkineen. Kokkolan rautatieasemalta Hampuriin taitaa kestää melkein 12H! Turha muuta väittää! Tietysti jos ei kiire ole ja tykkää olla reissunpäällä niin voihan sinne mennä vaikka juna-laiva yhdistelmällä tai miksei omalla autollakin.
- isänmaantoivo
Luonto kiittää kun mennään junalla!
- nytriittää
Kuinka moni eliittiin kuuluva lentää Hampuriin? Voihan heitä varten olla yksi aamulento Kokkolasta ja vaikka paluulento arki-iltaisin kunnes saadaan vieläkin nopeammat junayhteydet, mutta lentojen alasajo ja verovarojen haaskaus pienten lentokenttien ylläpitoon on onneksi alkanut.
- Anonyymi
En tiedä eliitistä mutta aika moni työn puolesta lentää sinnekin. Tiesithän että Finnairin aamukoneet Eurooppaan lähtevät sen jälkeen kun aamukoneet maakunnista ovat laskeutuneet Helsinkiin ja sama toisinpäin illalla.
Sekö sua rassaa että mielestäsi eliitti lentää? Miten se sua haittaa että joku lentää, siksikö että itse joudut syystä tai toisesta menemään junalla? Eikö se olekaan niin kivaa ja kätevää?
Muutetaan aloituksen eliitti työläisiksi niin ehkä helpottaa? Ei sinne Helsinkiin kalliilla aamutuimaan kukaan huvikseen lennä, joku hyvä syy siihen pitää olla!
- Anonyymi
Keski Pohjanmaalla on saamattomat kansanedustajat,virkamiehet.Loppuu se kun ei osata omankentän etuja ajaa.
- Anonyymi
Baltic Yachtsin liikevaihto taitaa olla noin 40 miljoonaa vuodessa ja Nautorin suurin piirtein yhtä paljon. Tämän liikevaihdon tuovat alueelle asiakkaat, jotka lentävät yksityiskoneilla Kruunupyyn lentoasemalle. Nämä asiakkaat eivät istuisi lentomatkan päälle paria tuntia autossa kasitien röykyissä ja loskassa tullakseen tekemään sopimuksia huvijahtikaupoista, tai tarkastamaan tuotetta.
Tämän seurauksena huvipursien valmistajat lähtisivät tääktä pois. Pois lähtiessään he lähtisivät sinne, missä työvoima on halvempaa ja asiakas lähellä - eli maan rajojen ulkopuolelle. Näin ollen alueelle ja Suomen valtiolle olisi seurauksena yksin näiden kahden yrityksen lähdöstä 80 miljoonan euron tappiot. Ja siis luonnollisesti kansainvälisiä yrityksiä, joille sujuvat lentoyhteydet ovat välttämättömiä, toimii alueella lukuisia muitakin.
Liiketaloudellisesti ajateltuna on luonnollista, että Finavian ja Finnairin taloudellinen etu olisi saada lentokenttä suljettua. Mutta kokonaiskuvaa katsottaessa se ei ole missään nimessä alueen, eikä Suomen etu. Muutama miljoona tappioiden kattamiseksi tulee vähintään kymmenkertaisena kokonaishyötynä takaisin ja ennen kaikkea mahdollistaa Kokkola-Pietarsaaren alueen tulevaisuuden kehityksen.
Ja se "eliitti" mikä Kokkolasta lentää työmatkalle Eurooppaan mahdollistaa työllisyyden kautta sen, että duunari pystyy käymään Helsingissä vaikka sitten sillä junalla. Junamatkustuksen vihreys on muuten melkoinen myytti. Jokainen voi miettiä minkälainen hiilijalanjälki syntyy rautateiden rakentamisesta - biodiversiteettiä tuhotaan kymmeniä tuhansia hehtaareita, maahan kuskataan järjetön määrä kivimurskaa, jonka päälle siihen laitetaan kymmeniä tuhansia kilometrejä raudasta valmistettua ratakiskoa ja sähkövaijeria. Ratakiskot pultataan muutaman kymmenen sentin välein maahan upotettuihin betonipylväisiin. Ei kuulosta kovin vihreältä rakentamiselta verrattuna lentokenttään, mikä tarvitsee periaatteessa vain reilut pari kilometriä leveätä asfalttibaanaa. Muutaman vuosikymmenen päästä kotimaanmatkat lennetään sähköllä, jolloin lentäminen on ylivoimaisesti vihrein kulkumuoto. Täytyy vain toivoa, että Suomen lentokenttäverkostoa ei ajeta alas Finnairin ja Finavian lyhytnäköisen voitontavoittelun takia tätä ennen.
Pahoittelut typoista, kun tämän puhelimella raapustin - Anonyymi
Tässä mistään eliitin haluamasta palvelusta ole kyse.
Tarttis vaan saada liikkua eri ihmisryhmien nykyaikaisten vaatimusten mukaan.
Täällä kenelläkään ole aikaa työssäkäyvistä kolkutella junalla tuntikaupalla junalla etelä-suomeen,saati nyky maanteillä ajella autollaan.
Lentämällä esim:helsinkiin tulee halvemmaksi kuin että lähdet sillä ladallasi sinne tahkoamaan eväät repussa.
Täs taitaa nyt finnavia olla ratkaisevassa roolissa,miten homma etenee?
Finnair on ihan paska firma,alueemme yritykset/yhteisöt vois tehdä diilin jonkun muun kanssa,luotettavan ja vakavaraisen sellaisen,joka hoitaisi liikennöinnin luotettavasti. - Anonyymi
Eliitti voi lentää, koska lentojen hinnat ovat niin kovat. Tavallinen kansa ei voi. Satunnaisia tarjouksia on. Eikä eliitti maksa matkojaan omasta pussista. Firmat ja yhteiskunta maksaa nekin ja vielä lentokenttien ylläpidon, joka on niin turhaa.
Niin siis kuten tuossa yllä yritin rautalangasta vääntää, niin se että "eliitti" lentää takaa alueelle työtä. Työ takaa tekijöilleen palkkaa, palkoista maksetaan veroja ja veroilla katetaan myös teidän katkerien valittajien sosiaalituet. Eli loppujen lopuksi teidän saamapuolella olevien luulisi olevan kaikkein eniten huolissaan alueen kehityksestä.Eihän se nyt voi olla hieman heikommallakaan koulutuksella mahdoton asia ymmärrettäväksi?
Vaikka kenttä ja lentoliikenne tuottaisi vuodessa miljoonan tappiota, se kannatta maksaa jos sen ansiosta saa alueelle enemmän kuin miljoonan tuloja. Kruunupyyn tapauksessa tuloja tulee kentän ansiosta suhteessa varmaan kymmenkertainen määrä kustannuksiin nähden.
Ongelma on, että tämä logiikka pätee Kokkola-Pietarsaaren alueen ja Suomen valtion näkökulmasta mutta ei yksittäisten yritysten, kunten Finavia ja Finnair. Heidän oman liiketoimintansa kannalta etu olisi saada keskitettyä liikenne mahdollisimman vähiin mutta suuriin yksiköihin. Finavia on kuitenkin valtion omistama ja Finnairin suurin omistaja on valtio. Näin ollen liikennettä ei voida vaan rysäyttää kerralla alas, vaan se pyritään näivettämään tekemällä aikatauluista niin huonot, että kukaan ei lennä. Tämän jälkeen voidaan todeta, että lentoliikenteelle ei ole tarvetta ja saadaan puolisokea pääomistaja hyväksymään asia.
Junaliikenteen näennäinen edullisuus johtuu muuten siitä, että VR:n liiketoiminta on vahvasti valtion subventoimaa. VR saa käyttöönsä raideverkoston reilusti alle ylläpitokustannusten. Lentoliikenne sen sijaan toimii kannattavuusperiaatteella ilman valtion tukia. Finavia itse asiassa maksaa valtiolle merkittävää osinkoa - VR:n maksama osinko taas on näennäistä, koska se ei kata valtion budjetista maksettavan Ratahallinnon kutannuksia. Näin ollen VR vääristää kilpailua ja jokaiseen myytyyn junalippu kuluu veronmaksajan rahoja. Sitten kun rataliikenne vapautuu monopolista loppunee toivon mukaan myös subventointi, joka aiheuttaa roiman hinnannousun lippuihin. Jos ei ole enää lentoliikennettä kilpailemassa hintojen nousu lienee vieläkin suurempaa.
Ja tarkennuksena vielä viimeiselle kirjoittajalle, että yhteiskunta maksaa sosiaalituella tekevien kaikki kustannukset. Tuottavaa työtä tekevän työmatkat taas maksaa yritys saadakseen enemmän tuloja kuin mikä on työntekijän kokonaiskustannus. Muuten tekijää ei palkata, eikä matkoja makseta. Eli se sun lausehan meni nyt ihan väärin, eikös totta?- Anonyymi
En jaksa lukea noin tietäväistä tekstiä. Onneksi lentojen kovat hinnat ja firmojen toivottavasti tiukempi talouspolitiikka ja junalippujen alhainen hinta ja nopeat junat ovat jo ratkaisemassa tilanteen. Trevlig resa!
- Anonyymi
Miksi vihaat lentämistä?
- Anonyymi
Suomen maanpuolustus ei tarvitse ainuttakaan ilmassa leijuvaa leikkikalua, muka torjuntahävittäjiä. Mitä hell.....ä nuo muka torjuisivat. Jokainen pilotti miehistöineen tapettaisiin jo kotivuoteeseensa ja leikkipalikat kentillensä. Mahdollinen sota voitetaan aina maassa - ei pilvissä, hah hah haaa!!!...
- Anonyymi
Tykkään lentää, mutta en pikkumatkoja, jotka voi tehdä kätevimmin junalla,
- Anonyymi
Totta, esimerkiksi pännäisiin on kätevämpi mennä junalla kuin lentämällä!
- Anonyymi
Kyllä käyttäisin paljonkin junaa, mutta se suuri epävarmuus. Oli sitten kesä tai talvi niin aina ongelmia aikataulujen kanssa, ei voi luottaa. Kyllähän noita lentojakin perutaan paljon, joten aina kun on tärkeää olla tiettyyn aikaan Helsingissä, käytän omaa autoani.
- Anonyymi
Mä ainakin lennän, kun menen seuraavan kerran Pännäisiin. On se vaan niin kätevää ja nopeaa.
- Anonyymi
Nyt turrvat kiinni. Kaikki joutava lentely mm Thaimaahan on kiellettävä. Vain välttämättömät virka- ja työmatkat voidaan hoitaa lentoteitse. Eli typerä turistilentely kautta maailman pitää kieltää. Siinä ensimmäinen myönteinen askel ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen, eikä se, että "voi kun" takassa poltetaan klapeja ja että ne pitää sytyttää päältä, hah...
Jos joku haluaa ulkomaille, niin kävelköön kuten Kreeta Haapasalo Vetelin Haapasalosta Leningradiin ja takaisin vain kantele kainalossaan, vesipullo essun taskussa ja ruiskäntty rinnoissaan, hah hah haaa!!!... Terveisin TOSIrealisti Kokkola. - Anonyymi
Lennän niin kauan kuin Kiina ja Amerikka eivät välitä mitään ilmastosopimuksista. Kokkolasta en lennä, vaan menen junalla niin saadaan lentokenttä kiinni.
- Anonyymi
Keisarilla ei ole vaatteita...hyvä, että asia nostetaan ajoittain esille. Kokkolan lentokentän ohi ajoi aika ja junat niin kovaa, että se tuli tarpeettomaksi.
- Anonyymi
Nyt taitaa olla jo loppu lähellä.
- Anonyymi
Mukavaa että kenttä toimii.
Perjantaina hommia hoidettavana Tukholmassa ja nyt voi lähteä kruunupyystä 05:30 ja on Tukholmassa 09:45. Muuten saisi lähteä Kokkolasta jo torstaina 23:32.
Paluulentoa ei ole vielä varattu kun ei tiedä milloin paluu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukavaa että kenttä toimii.
Perjantaina hommia hoidettavana Tukholmassa ja nyt voi lähteä kruunupyystä 05:30 ja on Tukholmassa 09:45. Muuten saisi lähteä Kokkolasta jo torstaina 23:32.
Paluulentoa ei ole vielä varattu kun ei tiedä milloin paluu.Voi per... ketä kiinnostaa sinun lentosi. Lennä vaikka Siperiaan ja pysy siellä, mutta pidä turrpasi kiinni, hah hah haaa!!!...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi per... ketä kiinnostaa sinun lentosi. Lennä vaikka Siperiaan ja pysy siellä, mutta pidä turrpasi kiinni, hah hah haaa!!!...
Ei haittaa yhtään vaikka sua ei kiinnosta, sinä tuskin ilman opasta selviytyisit edes Tukholmaan. Joten voit pitää naurettavat kommentit itselläsi! Voit hekumoida vaikka vanhankaupungin rakennusteknisillä asioilla.
Ja älä tarjoa tähän vastaukseksi että mahtaa katellista v>[<[[aa koska en ole kateellinen ainakaan sinulle.
- Anonyymi
Aamulle kun saisi yhden vuoron lisää Helsinkiin ja tuo illan vuoro takaisin Helsinkiin suorana, eikä Kemin kautta ja yksi edestakainen vuoro Tukholmaan. Parantaisi tilannetta huomattavasti. Junat menee parissa tunnissa Tampereelle, mutta Tampere-Helsinki väli jumittaa. Lentoliikenne on tärkeä tekijä tälle alueelle, eikä vain eliittiä varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit327091Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e694068Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen3114051TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.433399- 1742631
Mies sinä olet kaunis katsella
Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne552452- 552126
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1262020Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:111700Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi281669