Ubuntu Dingo 19.04

Dingo_

Eipä hermo pitänyt, vaan päivitin useammankin Ubuntu (Xubuntu) Cosmic 18.10 -version uusimpaan Ubuntu-versioon Dingo 19.04. Tuo versio julkaistaan kahden päivän päästä virallisesti siis kiirastorstaina 18.04. 2019.
Ne, joilla on pitkä pinna, ja pitäytyvät LTS-versioihin, joutuvat odottamaan ensi vuoteen LTS-versiota 20.04 (huhtikuu 2020) - eikä silloinkaan pidä hätiköidä, vaan odotella kuukausia, jotta uskaltavat asentaa/päivittää jakelunsa ajantasalle ;)

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuranpoisto

      Poisto jo koko linkkura. Ei noilla mitään tee.

      • Dingo_

        Olen hieman toista mieltä kanssasi. Olen käyttänyt Linux-järjestelmiä vuodesta 1994.


      • lopeta_jo

        Linux ei ole kuraa! Windows10 on kuraa kun se vakoilee kaiken!


    • Onhan se hyvä, että jotkut testaavat näitiden väliversioiden toimintaa. Toivottavasti ilmoittelet testiversion bugeista ja puutteista Canonicalille etkä tänne. ; )

      • Dingo_

        Ei ole yleensä ollut pitään ilmoitettavaa, koska päivitykset ovat toimineet erityisen hyvin.


      • Dingo_
        Dingo_ kirjoitti:

        Ei ole yleensä ollut pitään ilmoitettavaa, koska päivitykset ovat toimineet erityisen hyvin.

        Ubuntuhan on minulle ollut tuttu jakelu vuodesta 2004 alkaen.
        Hyvä ja toimiva jakelu, mutta ehkä liiankin yliarvostettu joihin muihin jakeluihin verrattuna.


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan ubuntunisti, mikä on DRM? drm-tekstillä varustettuja virheilmoituksia tulee solkenaan ja ne hidastavat koneen käynnistymistä muutamalla minuutilla ja sulkemista myös vähän. Erroreilla ei tunnu olevan muuta vaikutusta Ubuntun toimintaan. Miten drm-erroreista pääsee eroon? Käyttis ei löydä jotakin ja tulee aikaylityksiä.

      • Anonyymi

        DRM on lyhenne seuraavista asioista:

        digitaalinen käyttöoikeuksien hallinta, engl. Digital Rights Management, yleisnimi digitaalisen tiedon suojaustekniikoille

        tai ehkä kohdallasi:

        Direct Rendering Manager, osa Linuxin Direct Rendering Infrastructure (DRI) järjestelmää

        Minulle ei moisia virheilmoituksia ole tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        DRM on lyhenne seuraavista asioista:

        digitaalinen käyttöoikeuksien hallinta, engl. Digital Rights Management, yleisnimi digitaalisen tiedon suojaustekniikoille

        tai ehkä kohdallasi:

        Direct Rendering Manager, osa Linuxin Direct Rendering Infrastructure (DRI) järjestelmää

        Minulle ei moisia virheilmoituksia ole tullut.

        Tutkin ensin mainitsemaasi käyttöoikeuksien hallintaa pääsemättä puusta pitkään. Tässä viitataan laitteistokiihdytykseen, mikä ehkä selittäisi vanhan läppärin virheilmoitukset paremmin. https://fi.wikipedia.org/wiki/DRI
        Linuxin keskustelusivuilta löytyy kyllä kysymyksiä aiheesta, mutta en ole löytänyt vastausta, millä errorit saa poistetuksi ja koneen nopeammin käyntiin. Täytyy tutkia, saako kiihdytyksen pois päältä, jos se korjaisi asian.


      • Anonyymi

        Mint 19.1 on samoja erroreita tyyliin dmr-kms-helper... ja koneen käynnistys kestää nelisen minuuttia.


      • Anonyymi

        Kokeilepa kurillasi komentoa:
        dmesg | grep drm
        Kysymyksesi ei mitenkään liity Ubuntu Dingo 19.04 -versioon, joten kannattaisi aloittaa ongelmistasi ihan omat säikeet.
        Mutta uskoisin ongelmien piilevän näytönohjaimesi merkissä ja mallissa. Mutta kun systeemi toimii ongelmitta, ei käynnistys- tai sulkeutumisajalla liene suurempaa merkitystä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilepa kurillasi komentoa:
        dmesg | grep drm
        Kysymyksesi ei mitenkään liity Ubuntu Dingo 19.04 -versioon, joten kannattaisi aloittaa ongelmistasi ihan omat säikeet.
        Mutta uskoisin ongelmien piilevän näytönohjaimesi merkissä ja mallissa. Mutta kun systeemi toimii ongelmitta, ei käynnistys- tai sulkeutumisajalla liene suurempaa merkitystä?

        Turhan varovainen kysyy, mitä komennon on tarkoitus tehdä? Harmitusta suurempaa merkitystä käynnistysajalla ei ole. Haluaisin vain tietää, mitä nuo virheilmoitukset ovat ja onko niiden aiheuttajasta pahempaakin haittaa.

        Sorry, että iskin kiinni tähän ketjuun nähtyäni täällä elämää.:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilepa kurillasi komentoa:
        dmesg | grep drm
        Kysymyksesi ei mitenkään liity Ubuntu Dingo 19.04 -versioon, joten kannattaisi aloittaa ongelmistasi ihan omat säikeet.
        Mutta uskoisin ongelmien piilevän näytönohjaimesi merkissä ja mallissa. Mutta kun systeemi toimii ongelmitta, ei käynnistys- tai sulkeutumisajalla liene suurempaa merkitystä?

        Komento näkyy listaavan drm-lokitiedot. Niitä riittää etenkin Mintissä.


    • Anonyymi

      Pitää jossain välissä kokeilla ovatko saaneet jo wlan-verkon toimimaan. Laitan sitten raporttia.

      • Anonyymi

        Koskapa minulla on toimineet wlan-yhteydet ongelmitta ennen 19.04:n päivitystä ja päivityksen jälkeen, olisi toki keskeisintä tarkistella, mikä wlan-piiri on laitteellasi. Yleisimmin wlan-piirit on hienosti tuettuja, mutta joidenkin laitteiden kanssa voi joutua vähintäänkin painimaan. Ehkäpä jotkin piirit eivät ole tuettuja Linux-ympäristössä?
        Joskus ko. ongelmaan ratkaisu oli hankkia USB-väylään sovitettava wlan-tikku, joka toimi ilman kummempia ponnisteluja.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe