A-studio tänään

Ohjelmatietojen mukaan tänään: "Kirkko kiinnostaa entistä harvempia, mitä uusia muotoja henkisyys ottaa? Juontajana Heikki Ali-Hokka."

18

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7685

      On mennyt taas henkisyys ja hengellisyys sekaisin. Henkisyys on maallinen käsite, joka kytkeytyy reaalimaailmaan, kun taas hengellisyys on uskonnollinen käsite, joka kytkeytyy uskonnolliseen mielikuvitusmaailmaan.

      • ". Henkisyys on maallinen käsite, joka kytkeytyy reaalimaailmaan, kun taas hengellisyys on uskonnollinen käsite"

        Hyvä argumentti sen puolesta, että uskonto ei ole reaalimaailmaan kuuluva asia ja siksi pelkkää pajatusta.


    • Anonyymi

      Eropiikkiä odotellessa siis :)

    • Anonyymi

      Aika hyvin on keulinut erot jo useamman päivän ajan.

    • Anonyymi

      YLE jatkaa samalla henkisyys ja uskonto -teemalla, käsitellen nyt naisten asemaa kirkossa. Artikkeli käsittelee monia kiinnostavia asioita naisten uskonnollisuudesta ja kirkkoon kuulumisesta sekä nispappeuden vastaisuudesta kirkon sisällä.

      Nuoret naiset istuvat mieluummin lootusasennossa kuin kirkon penkissä – Espoon uuden piispan mielestä kirkon pitää katsoa peiliin
      https://yle.fi/uutiset/3-10733561

      • Yle harjoitti "tieteellistä kriittistä ajatteluaan" Tiedeykkösen Tutkijat ovat yksimielisiä: Jeesus on elänyt Galileassa, vaikka todisteita siitä on vähän -ohjelmassa, että oikein yrjötti.

        Jos joku haluaa kuunnella sisäistä ristiriitaa ja totaalista kritiikin puutetta omia ajatuksia kohtaan vaikka pääsiäisen kunniaksi, miettien miltä jeesuksesta tuntui ristillä, niin tuosta vaan.

        https://areena.yle.fi/1-50068635


      • Anonyymi
        Pappi_Heljas kirjoitti:

        Yle harjoitti "tieteellistä kriittistä ajatteluaan" Tiedeykkösen Tutkijat ovat yksimielisiä: Jeesus on elänyt Galileassa, vaikka todisteita siitä on vähän -ohjelmassa, että oikein yrjötti.

        Jos joku haluaa kuunnella sisäistä ristiriitaa ja totaalista kritiikin puutetta omia ajatuksia kohtaan vaikka pääsiäisen kunniaksi, miettien miltä jeesuksesta tuntui ristillä, niin tuosta vaan.

        https://areena.yle.fi/1-50068635

        "vaikka todisteita siitä on vähän"

        Todisteita on niin vähän ettei ensimmäistäkään ole löytynyt vaikka kristityt on penkonut kaikki paikat moneen kertaan läpi. Kun todisteita ei ole löytynyt on kristityt syyllistyneet todisteiden keksimiseen väärentämällä ja jääneet väärentämisestä nolosti kiinni.


      • Anonyymi

        Eiköhän se mene niin päin, eli nurinkurisesti, että ensin on legenda Jeesuksesta ja sen pohjalta laadittu kristinusko. Mutta kun ihmisen, myös uskovaisten, on vaikea olla pelkän uskon varassa, niin sitten on alettu kristittyjen toimesta luomaan jälkikäteen sellaista 'historiankirjoitusta', joka tukisi Jeesuslegendaa ja siihen pohjautuvaa kristinuskoa.

        Vaikka Jeesus olisikin historiallinen henkilö, niin eihän se Raamatun uskomattomia tarinoita hänestä todeksi muuta. Mutta heppoiset väitteet Jeesuksen historiallisuudesta vain alleviivaavat tosiuskovaisten vilpillistä luonnetta. Kovin on matala kynnys heillä valehdella omaksi edukseen, oman uskonvakaumuksensa eduksi. Siinä ei paljon totuus paina. Pätee toki muihinkin uskontoihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "vaikka todisteita siitä on vähän"

        Todisteita on niin vähän ettei ensimmäistäkään ole löytynyt vaikka kristityt on penkonut kaikki paikat moneen kertaan läpi. Kun todisteita ei ole löytynyt on kristityt syyllistyneet todisteiden keksimiseen väärentämällä ja jääneet väärentämisestä nolosti kiinni.

        "Todisteita on niin vähän"

        Silti "tutkijat ovat yksimielisiä".
        Taitaa olla Mark5-tutkimusryhmä kyseessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se mene niin päin, eli nurinkurisesti, että ensin on legenda Jeesuksesta ja sen pohjalta laadittu kristinusko. Mutta kun ihmisen, myös uskovaisten, on vaikea olla pelkän uskon varassa, niin sitten on alettu kristittyjen toimesta luomaan jälkikäteen sellaista 'historiankirjoitusta', joka tukisi Jeesuslegendaa ja siihen pohjautuvaa kristinuskoa.

        Vaikka Jeesus olisikin historiallinen henkilö, niin eihän se Raamatun uskomattomia tarinoita hänestä todeksi muuta. Mutta heppoiset väitteet Jeesuksen historiallisuudesta vain alleviivaavat tosiuskovaisten vilpillistä luonnetta. Kovin on matala kynnys heillä valehdella omaksi edukseen, oman uskonvakaumuksensa eduksi. Siinä ei paljon totuus paina. Pätee toki muihinkin uskontoihin.

        " Kovin on matala kynnys heillä valehdella omaksi edukseen, oman uskonvakaumuksensa eduksi."

        Teologinen tiedekunta on kyllä yhteiskunnan varojen haaskausta.

        Siinä kirkko maksattaa laskunsa yhteiskunnalla.
        Jos sellainen tiedekunta tarvitaan, voisi kirkko ylläpitää sitä itse ja maksaa laskunkin itse.


      • Pappi_Heljas kirjoitti:

        " Kovin on matala kynnys heillä valehdella omaksi edukseen, oman uskonvakaumuksensa eduksi."

        Teologinen tiedekunta on kyllä yhteiskunnan varojen haaskausta.

        Siinä kirkko maksattaa laskunsa yhteiskunnalla.
        Jos sellainen tiedekunta tarvitaan, voisi kirkko ylläpitää sitä itse ja maksaa laskunkin itse.

        Toisaalta silloin papeiksi pääsisi ihmisiä, jotka eivät tiedä opintojensa perusteella kristinuskon olevan vain suuri valhe.


      • he-ma kirjoitti:

        Toisaalta silloin papeiksi pääsisi ihmisiä, jotka eivät tiedä opintojensa perusteella kristinuskon olevan vain suuri valhe.

        Ei se tieto ole oleellista.
        Kun katsoo vaiikkapa lääkärikuntaa, niin Päivi Räsänen, ei mikään tyhmä ihminen.
        Tai Luukkainen-Kilde, lääkäri myös.

        Ja silti kuula sekaisin jumalhömppää tai UFOja.


      • Pappi_Heljas kirjoitti:

        Ei se tieto ole oleellista.
        Kun katsoo vaiikkapa lääkärikuntaa, niin Päivi Räsänen, ei mikään tyhmä ihminen.
        Tai Luukkainen-Kilde, lääkäri myös.

        Ja silti kuula sekaisin jumalhömppää tai UFOja.

        Näiden kohdalla vastuu on valvovalla viranomaisella, jonko pitäisi ottaa harhaisilta luvat pois siinä kuin huumeita käyttäviltä lääkäreiltäkin.

        Pappien valvonta on hiukan ongelmallista, koska heidän esimiehensä on haluton näyttäytymään tai keskustelemaan.


      • he-ma kirjoitti:

        Näiden kohdalla vastuu on valvovalla viranomaisella, jonko pitäisi ottaa harhaisilta luvat pois siinä kuin huumeita käyttäviltä lääkäreiltäkin.

        Pappien valvonta on hiukan ongelmallista, koska heidän esimiehensä on haluton näyttäytymään tai keskustelemaan.

        eikös papit ole virkamiehiä?

        Jos ovat, niin valvonta on helppo järjestää vaikka oikeuskanslerin kautta.


      • Pappi_Heljas kirjoitti:

        eikös papit ole virkamiehiä?

        Jos ovat, niin valvonta on helppo järjestää vaikka oikeuskanslerin kautta.

        Olisihan se mediatapahtuma, kun oikeus vaatisi pappeja, mullaheja, rabbeja ja muita jumalien välitysmiehiä manaamaan jumalan esiin. Seuraisimme telkkarista jännittyneinä mikä jumala ensimmäisenä ilmestyy ja mitä tapahtuu jos toinenkin pölähtää olevaiseksi.

        Edelleen olisi mielenkiintoista seurata epäonnistujien reaktioita.


      • he-ma kirjoitti:

        Olisihan se mediatapahtuma, kun oikeus vaatisi pappeja, mullaheja, rabbeja ja muita jumalien välitysmiehiä manaamaan jumalan esiin. Seuraisimme telkkarista jännittyneinä mikä jumala ensimmäisenä ilmestyy ja mitä tapahtuu jos toinenkin pölähtää olevaiseksi.

        Edelleen olisi mielenkiintoista seurata epäonnistujien reaktioita.

        Kannattaisi soittaa myös skepsikseen.
        Hehän ovat jo vuosikausia yrittäneet löytää paranormaalin ilmiön.

        Raha ei tunnu kelpaavan kuitenkaan :-)


    • Anonyymi

      Jeesus niminen henkilö on varmaan ollutkin olemassa ja hän lienee saarnannut uskonnosta. Mutta on täysin eri asia se, oliko hän jumalan poika ja oliko syntymä neitseellinen. Tavalliseen puusepänpoikaan on jälkikäteen liitetty keksittyjä tapahtumia. Pidän todennäköisenä sitä, että Jeesus oli henkilönä olemassa, mutta tiedän varmuudella, että hän oli vain yksi ihminen, ei jumalan poika, ei kävellyt vetten päällä, ei tehnyt ihmetekoja, ei muuttanut vettä viiniksi, eikä varmuudella ylösnoussut.

      Itse tiedän, että jumalaa tai jumalia ei ole olemassa. Olisihan se mahtavaa, jos elämä jatkuisi kuoleman jälkeen ikuisesti. Näin ei kuitenkaan tapahdu eikä uskominen satuolentoihin sitä muuta.

      • Mistä päättelet, että tullainen henkilö olisi edes ollut olemassa?

        Mitään jeesukseen viittaavaa hänen elinajaltaan kun ei ole löytynyt.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1373
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      102
      1062
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      963
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      692
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      613
    Aihe