Kitkarengasta testaajat eivät missään nimessä suosittele. Lehti toteaa, että kitkarengas on suorastaan käyttökelvoton ja niiden käyttö pitäisi kieltää.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d5b37452-61b1-43ad-b47a-650d53ac3663
Tekniikan Maailma toteaa: kitkarenkaat pitäisi kieltää
28
249
Vastaukset
- Anonyymi
Ostin syksyllä nuo Primacy 4 renkaat joista sainkin neuvoja ja vinkkejä täältä. Renkaisiin olen ollut tyytyväinen. Mutta asiaan > kävelin tuossa kaupungilla ja lähes 80% autoista oli nastarenkaat alla ????
Herran tähden ihmiset > vaihtakaa nyt pääsiäisenä kesäkuminne alle. Pöly vähenee, nastat ja tie kuluvat vähemmän ja ilmastonmuutos väistyy......- Anonyymi
Ei voi kun Lappiin Pääsiäiseksi ja juttelin paikallisen kanssa ja sanoi ei pärjää kesäkumeilla vielä.
- Anonyymi
Hui hirveetä. Onpa kamala ero vaihtaako renkaat nyt vai vasta kuukauden päästä. Lupaan että alla pyörii kesärenkaat juhannukseen mennessä.
Katupöly johtuu ihan muusta kuin nastarenkaista, jotka eivät hiekoitushiekkaa tarvitse.
- Anonyymi
Tuo on tarkoituksellista harhaanjohtamista ja trollaamista. Kyse oli kitkarenkaiden käytöstä KESÄLLÄ! Aika urpo ajatusmaailma aloittajalla, trolliveikolla.
- Anonyymi
Hassu silti tuo väite että kitka olisi niin vaarallinen että pitäisi kieltää kesällä mutta esim huono nastarengas saisi olla sallittu talvella, esimerkkeinä:
TM syksyn 2018 testissä huonoimmalla nastarenkaalla oli noin 55% pitempi jarrutusmatka jäällä kuin parhaalla nastalla.
TM2019 kesärengastestissä kuluneella kitkarenkaalla oli vain 30% pitempi jarrumatka märällä asvaltiulla kuin kuluneella kesärenkaalla. (uutta kitkaa ei testattu)
Eli rengas jolla 30% pitempi jarrutusmatka pitäisi kieltää, mutta rengas jolla 55% pitempi jarrutusmatka vielä ok???? - Anonyymi
Jos jotain renkaita pitäisi kieltää niin saisi aloittaa kieltämällä keskieuroopan kitkat ja ympärivuotisrenkaat talvelta. Talvirengas pitäisi olla aito pohjoismainen kitka tai nasta.
- Anonyymi
Loppuun kuluneet nastarenkaat sen sijaan ovat oiva valinta kesäkeleihin!
- Anonyymi
Vtn urpot, vaihtakaa ne nastarenkaita pois.
Ette te oikeasti mihinkään Lappiin ole menossa.
Tämän päivän kitkarenkaat on todella hyvät, eivät jyrsi teitä pilalle.
Tuo pöly tappaa joka vuosi satoja ihmisiä, tavalla tai toisella.- Anonyymi
Ei niitä noin vain vaihdeta pois. Kun on lapsesta saakka paukutettu päähän vanhemmilta opittua koulutusta nastarenkaiden "ylivoimasta", niin se on vaan jotenkin verissä. Ei vaan voi luopua mistään hinnasta!
- Anonyymi
No kyllä sitä nyt esim. Miljoonasta kuitenkin.....
- Anonyymi
Jep, vai lapissa tarvitaan nastarenkaita ? ehkä jollain pikkutiellä. Mutta katsokaapa vaikka pohjoisinta Nuorgamin kelikameraa. Täysin sulat ja kuivat asfaltit näyttää olevan. Ja pikkuteillä voi ajaa extra varovaisesti, jos siellä joku hippu lunta olisikin.
https://www.kelikamerat.info/kelikamerat/Lappi/Utsjoki/tie-970/st970_Utsjoki_Nuorgam- Anonyymi
Kesärenkailla pärjää 99 prosenttia vuodesta. Etenkin jos joku karhentaa tai hiekoittaa säännöllisesti tienpintaa.
- Anonyymi
Kun ei ne nastat näytä irtoovan alta, niin tiistaista alkaen 1000 sakkoa jokaiselle nastapellelle.
Mikä ihme niissä nastoissa oikein kiehtoo kun ei niin millään raaskita luopua?- Anonyymi
Hiekoituksesta ja suolaamisesta aiheutuvat kulut maksatetaan puolestaan kitkaurpoilla. Katupölyn poistaminen kuuluu myös kitkarenkaiden aiheuttamiin kustannuksiin.
Nämä tietysti korkojen kera, koska sama summa olisi voitu investoida ilman kitkaurpoja tuottavasti.
- Anonyymi
En ole kyseitä artikkelia TM:stä lukenut mutta mikäli tosiaan ovat sitä mieltä että kitkat pitäisi kesällä kieltää niin ei voi muuta todeta kuin että alkaa toimittajien ammattitaidottomuus levitä jo asiantuntija lehtiinkin, pitäneeköhän lopettaa koko tilaus.
Miten se kitka ei nyt muka toimisi kesäkeleissä kun eteläisessä suomessa on talvellakin suurimmaksi osaksi kesäisiä olosuhteita vastaavat kelit?
Tottakai ominaisuudet eivät ole ihan samalla tasolle kesärenkaiden kanssa MUTTA rengastestejä kun tehdään niin jotta saadaan erot selville niin testauksethan tapahtuvat ääriolosuhteissa joita ei käytännön arkiliikenteessä edes tule vastaan!
Lisäksi tällaisen mielipiteen tueksi kaipaisi myös tilastotietoa siitä että kuinka moneen kesällä ajettuun kuolonkolariin ovat olleet kitkarenkaat pääasiallinen syyllinen! Kyllä nyt tais toimittajalla vähän keulia!- Anonyymi
Ääriolosuhteita tapahtuu myös suomessakin, kun juuri muropaketista kortin saaneet kinkelit vetävät vanhoilla venyttimillänsä tuhatta ja sataa yleisillä teillä, joissa liikkuu myös lakia noudattavia autoilijoita. Lapsiperheistä puhumattakaan. Siksi noita TM:n rengastestejä tarvitaan, jotta alla olisi edes ne oikeat renkaat ulosajon tapahtuessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ääriolosuhteita tapahtuu myös suomessakin, kun juuri muropaketista kortin saaneet kinkelit vetävät vanhoilla venyttimillänsä tuhatta ja sataa yleisillä teillä, joissa liikkuu myös lakia noudattavia autoilijoita. Lapsiperheistä puhumattakaan. Siksi noita TM:n rengastestejä tarvitaan, jotta alla olisi edes ne oikeat renkaat ulosajon tapahtuessa.
Mitä iloa niistä "oikeista" renkaista on siinä kohtaa kun vedät sinne "pöpelikköön"?
Ja kuten edellä vihjailin niin eihän se ole renkaiden syy jos siellä tiellä vedetään "tuhatta ja sataa", eli kyllä ne onnettomuuksien syyt yleensä löytyy muualta kuin kitkarenkaista! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä iloa niistä "oikeista" renkaista on siinä kohtaa kun vedät sinne "pöpelikköön"?
Ja kuten edellä vihjailin niin eihän se ole renkaiden syy jos siellä tiellä vedetään "tuhatta ja sataa", eli kyllä ne onnettomuuksien syyt yleensä löytyy muualta kuin kitkarenkaista!Onnettomuudet tapahtuvat juurikin rekaista johtuneista syistä! Kuskin ajotaidoilla ei ole siinä tilanteessa enää mitään merkitystä!!
RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT!!!!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnettomuudet tapahtuvat juurikin rekaista johtuneista syistä! Kuskin ajotaidoilla ei ole siinä tilanteessa enää mitään merkitystä!!
RENKAAT, RENKAAT, RENKAAT!!!!!!Kannattaisikohan sunkin käydä autokoulu!
- Anonyymi
No voisit esim. ihan itse todeta miten kitkarenkaat toimii talvi- ja kesäolosuhteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä iloa niistä "oikeista" renkaista on siinä kohtaa kun vedät sinne "pöpelikköön"?
Ja kuten edellä vihjailin niin eihän se ole renkaiden syy jos siellä tiellä vedetään "tuhatta ja sataa", eli kyllä ne onnettomuuksien syyt yleensä löytyy muualta kuin kitkarenkaista!Se ilo niistä oikeista renkaista on siellä pöpelikössä, että onnettomuustilastoihin kirjataan niin, että autossa oli oikeat renkaat ulosajon tapahtuessa. Jos taas olisi ollut ne väärät renkaat, niin renkaiden vikahan se olisi silloin ollut.
- Anonyymi
Iskän osatamilla nastoilla on hyvä aloitta sitten joskus ajaminenvaikka nyt olet kirjoitustaidon hankkinut ja mielenpiteen suoraan Enskan oppitunneilta varmaan laitat paremmat renkaat taakse ja luiston sattuessa painat kytkimen pohjaan eli sellaista oppia tuli 1970 -luvulla nyt olla vuodessa 2019 ja kitkarenkailla menestyy loistavasti, enään kuin ei ole lada 1200 alla eikä Vennamo ole kiusaamassa kansaa.
- Anonyymi
Selkeä huomautus ihmisillle jotka elää omituista elämää!
Kitkarengas on talvenlumille ei kesän sateille/ kuumille asvalteille, mikä asiassa niin vaikea tajuta?
Kyllä avokämmenellä pitäisi korostaa kyseisiä kuskeja jotta heräisivät todellisuuteen!- Anonyymi
Minäkin olen luullut että pipot on tarkoitettu syksyyn ja talveen MUTTA nykyään niitä näkee kesälläkin ja jopa sisällä päässä - kyllä on omituista elämää!
- Anonyymi
Hyvän ja huonon talvirenkaan välillä on huomattavasti suuremmat erot pidossa talvikeleillä, kuin kesärenkaan ja kitkan välillä kesäkeleissä. Joten TM toimittajat keskittyy kyllä täysin vääriin asioihin jos vaatii kitkakieltoa kesäksi.
Tuo aiemmin mainittu esimerkki on havainnollistava, kitkalla 30% pitempi jarrutusmatka kesärenkaaseen verrattuna märällä asvaltilla, mutta jäällä huonolla nastarenkaalla on 55% pitempi jarrutusmatka hyvään nastaan verrattuna. Silti TM ei ole kieltämässä näitä surkeita talvirenkaita...- Anonyymi
Ja talvella jäällä parhaalla nastarenkaalla paljon pidempi jarrutusmatka kuin huonoimmalla mahdollisella renkaalla kesäkeleissä. Tästä päätellen talviajo pitäisi siis kieltää kokonaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja talvella jäällä parhaalla nastarenkaalla paljon pidempi jarrutusmatka kuin huonoimmalla mahdollisella renkaalla kesäkeleissä. Tästä päätellen talviajo pitäisi siis kieltää kokonaan.
Loogisesti ajatellen aivan oikea päätelmä!
- Anonyymi
Pääsiäinen pohjoisessa eikä siellä olisi tarvinnut talvirengasta siis päätiellä, mökkipolut jossakin oli luikkaita mutta turistina valta-osa ajelee sinne leville isoa tietä jne muihin kohteisiin joten nastoja ei tarvi , no ei ylipäättän koskaan mutta nasta onkin heikoille osaajille ja kesärenkaina vielä kitkoja huonommat, reilusti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211881
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1481837Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1691410Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771385- 1531353
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065