Sosiaalidemokraattinen satunnaislukugeneraattori

Anonyymi

Tavoitteena on arvontarutiini, joka arpoo aina ensin vähintään yhden per arvontaväli, ennen kuin siirtyy "seuraavalle kierrokselle". Eli jos heitetään vaikka 6-sivuista noppaa ja saadaan luku 3, niin seuraavassa arvonnassa ei ole mukana lukua 3. Kun kaikki kuusi arvoa käyty arpajaisissa lävitse, niin aletaan arpomaan taas kaikkien lukujen kesken.

Kuinkahan tuo olisi järkevin ja kustannustehokkain toteuttaa? Pitääkö tehdä lista? Entä jos lukuja on miljoona? Tulee aika pitkä lista.

11

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitää tehdä lista. Muuten et voi tietää mitkä arvonnan tulokset on jo käytetty.

      Arvan tilanteen tallentamiseen riittää yksi bitti per arpa. Miljoona arpaa on siis vasta 125000 byteä (8-bittistä) muistia.

      • Anonyymi

        Ainakin Pascal :ssa (Lazarus, Free Pascal) tuon on yksinkertaista.
        Määrittelet vain taulukon vaikka näin:
        var
        bitpackedarr :BitPacked array[1..1000000] of boolean;

        Niin käytössä on tuo 125000 tavun kokoinen taulukko miljoonalle.
        Taulukon koon saa selville esim.
        writeln ( IntToStr(SizeOf(bitPackedArr)));

        Vaikka sivulla
        http://wiki.freepascal.org/Boolean/fi
        kerrotaan että boolean tyyppi vie tavun verran niin tuo BitPacked avainsana
        pakkaa taulukon joten se vie miljoonan kokoisessa taulukossa vain tuon 125000 tavua.


    • Binääripuu, johon merkitään tulleet luvut (esim, jos miljoona, niin < 500000 menee vasemmalle ja >= oikealle jne.) Kun paikka löytyy, niin merkataan se luku sinne käytetyksi. Jos jostain haarasta on kaikki luvut käytetty, niin siihen laitetaan fullstoppi, että tämä on tyhjä (eikä sen haaran lukuja tarvitse enää pitää muistissa).

      Luvun arpominen tehdään siten, että lähdetään juuresta ja valitaan satunnaisesti jompi kumpi lapsi, paitsi jos toinen on tyhjä. Eikös se tuolla tavalla ainakin ensimmäinen tule täysin tasajakautunut, mutta tuleeko seuraavat jäljellä olevien tasajakaumasta?

      En ihan varmaksi osaa sanoa toimisiko tuollainen. Pahimmassa tapauksessahan siinä tulisi "joka toinen" lehtisolmu täyteen ennen kuin yhtään ylemmän tason oksaa saadaan katkaistua, mutta se on erittäin epätodennäköistä että niin käy. Pitäisi kokeilla.

      Toisin sanottunahan tuon voisi muuten ottaa niin, että arvotaan luvun binääriesitys ja puussa kulku tehdään sen mukaan tuleeko 0 vai 1.

    • Anonyymi

      Pythonilla saa helposti esim. nopan luvut. En jaksa kokeilla miten tuo taipuu isoihin listoihin.

      from random import shuffle

      luvut=list(range(1,7))
      shuffle(luvut)
      while len(luvut) > 0:
          print(luvut.pop())

      >>>
      ======================== RESTART: /home/hemma/luvut.py ========================
      2
      3
      4
      6
      5
      1
      >>>

      • Anonyymi

        No kokeilin kuitenkin miljoonalla ilman tulostusta. Meni ehkä pari sekuntia listan luomiseen, arpomiseen ja tyhjäksi popittamiseen.


      • Anonyymi

        Ja jos siitä tekee oman funktionsa, niin käyttää sitten globaalia muuttujaa listassa.

        from random import shuffle

        luvut = []

        def arpoja(mista, mihin):
            global luvut
            if len(luvut) == 0:
                luvut=list(range(mista,mihin 1))
                shuffle(luvut)
            return luvut.pop()

        arvontakertoja=10

        while(arvontakertoja):
            print(arpoja(1,6))
            arvontakertoja-=1

        arvontakertoja=10

        while(arvontakertoja):
        print(arpoja(1,6))
        arvontakertoja-=1

        >>>
        ======================== RESTART: /home/hemma/luvut.py ========================
        2
        5
        3
        1
        6
        4
        3
        5
        2
        1
        >>>


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos siitä tekee oman funktionsa, niin käyttää sitten globaalia muuttujaa listassa.

        from random import shuffle

        luvut = []

        def arpoja(mista, mihin):
            global luvut
            if len(luvut) == 0:
                luvut=list(range(mista,mihin 1))
                shuffle(luvut)
            return luvut.pop()

        arvontakertoja=10

        while(arvontakertoja):
            print(arpoja(1,6))
            arvontakertoja-=1

        arvontakertoja=10

        while(arvontakertoja):
        print(arpoja(1,6))
        arvontakertoja-=1

        >>>
        ======================== RESTART: /home/hemma/luvut.py ========================
        2
        5
        3
        1
        6
        4
        3
        5
        2
        1
        >>>

        Sekoilin copypastessa. Rivejä tuli liikaa. Tässä oikea versio.

        from random import shuffle

        luvut = []

        def arpoja(mista, mihin):
            global luvut
            if len(luvut) == 0:
                luvut=list(range(mista,mihin 1))
                shuffle(luvut)
            return luvut.pop()

        arvontakertoja=10

        while(arvontakertoja):
            print(arpoja(1,6))
            arvontakertoja-=1


    • Tuleeko käyttötarkoituksessa kaikki M (=yläraja) lukua arvottua vai vain pieni osa niistä? Jos kaikki, niin sitten tuo listaratkaisu on varmaan paras ja nopein. Kokeilin myös sellaista missä listaa ei sekoiteta aluksi, vaan aina luku arvottaessa arvotaan satunnainen indeksi ja otetaan se palautettavaksi ja sitten vaihdetaan se luku listan loppuun ja popataan, mutta tämä näytti olevan hitaampi. Tosin siinä tapauksessa, että niitä arvontoja ei tehdä hirveästi luupissa, niin tämä voisi olla parempi (sillä säästytään listan sekoitukselta aluksi).

      Kokeilin myös tehdä tuota binääripuu-versiota, jota ylemmässä viestissä pohdin. Tälläinen siitä tuli: https://codepen.io/minkkilaukku/full/YMvZej Se saattaisi olla hyvä, jos yläraja on erittäin iso ja tosiaan niitä arvontoja ei tehdä paljon, niin säästytään koko jättilistalta, vaan puuhun lisätään solmuja sitä mukaa kun arvontoja suoritetaan. (Joskaan eihän tällöin kovinkaan todennäköisesti tule yhtäsuuria lukuja arvonnoissa muutenkaan, mutta jos halutaan olla täysin varma.) Siinä on kuitenkin aika paljon overheadiä ja ei se satunnainen karsiutuminen taida olla niin suurta, että suurille arvontamäärille se on hitaampi (ja varmaan vie myös rutkasti enemmän muistia, kun siinä on pidettävä linkit myös lapsesta vanhempaan ja muutenkin).

      • Tuossa erittäin suuren M ja vähän arvontoja -tapauksessa voisi oikeastaan olla hyvä sellainen versio, että pidetään muistissa tulleet, luvut (esim joukko datarakenne, jossa nopea testata inkluusiota) ja jos satunnaisessa arvonnassa tulee jo nähty, niin arvotaan uudelleen.


      • Tuosta jakaumasta: Jos yläraja M on kakkosen potenssi, niin silloin taitaa tulla tasajakauma, mutta jos ei, niin oikealla puolella olevat luvut tulee "liian usein liian aikaisin". Lisäsin tämän todentamiseksi vähän simulaatiota ja niiden jakaumien kuvantamisen jopa tuonne: https://codepen.io/minkkilaukku/full/YMvZej

        Asian voisi ehkä korjata pitämällä joka solmussa muistissa kuinka paljon lukuja on sen oikealla puolella ja kuinka paljon vasemmalla (sellaista strategiaa aluksi koitinkin, mutta siirryin sitten vaan tuohon, että onko solmu tyhjennetty vai ei).


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Tuosta jakaumasta: Jos yläraja M on kakkosen potenssi, niin silloin taitaa tulla tasajakauma, mutta jos ei, niin oikealla puolella olevat luvut tulee "liian usein liian aikaisin". Lisäsin tämän todentamiseksi vähän simulaatiota ja niiden jakaumien kuvantamisen jopa tuonne: https://codepen.io/minkkilaukku/full/YMvZej

        Asian voisi ehkä korjata pitämällä joka solmussa muistissa kuinka paljon lukuja on sen oikealla puolella ja kuinka paljon vasemmalla (sellaista strategiaa aluksi koitinkin, mutta siirryin sitten vaan tuohon, että onko solmu tyhjennetty vai ei).

        "...kuinka paljon lukuja on sen oikealla puolella ja kuinka paljon vasemmalla"

        Siis riittää yksi luku jokaiseen solmuun, että paljonko siinä haarassa on. Vanhempisolmu sitten vertailee lapsistaan ja valitsee niiden perusteella (silloinhan tuo "isDone" tarkoittaisi että 0 jäljellä, joten sekin voidaan korvata tuolla painotetulla tn. arvonnalla, tietenkin yhä, jos lasta ei ole olemassa, niin se täytyy luoda mikäli se haara on ylipäätään sallittu (ei sallittu, jos ollaan liian oikealla (M ei kakkosen potenssi) tai liian alhaalla (tasoja log_2(M):n verran)).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3573
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2419
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2234
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2017
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1552
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1449
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1282
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1240
    9. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1239
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1235
    Aihe