Jännitteennostajan valinta.

Anonyymi

23

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin siis puhut että pitää nostaa mutta näyttäis että toi kyseinen linkki on vaan step down että laskee alaspäin ilmeisesti vaan?

      On noita Step-uppeja vaikka kuin paljon mutta pitäis vähän tietää että paljonko tarvit virtaa, tai vilkkujen wattiluku, haluut varmaan hehkulangat eikä mitään ledejä 20-luvun autoon?

      Vois olla helpompi tehdä 6V vilkkurele transistoreista tai jos tarkasti haluut säätää ni vaikka arduinon laittaa releeksi?

      Tarvit vaan 6V autoreleen?

      T.Meikä

    • Anonyymi

      Laitapa hakusanaksi XL6009

      Se on jännitteennostaja, lähtövirta 4 A ja sisääntulojännite alkaen 3 V. Löytyy valmiita kiinalaisia moduuleita pitkällä toimitusajalla ja Suomessa paljon kovempan hintaan mutta nopeasti tuotetta myy esimerkiksi Partco/Elgood.

      Minkä sitten otatkin käyttöön niin suosittelisin sen suojaamista sulakkeen lisäksi myös transzorb - diodilla siksi, että auton sähköjärjestelmästä voi olla tarjolla varsin kovia jännitepiikkejä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Auto on muuten amerikkalainen eikä niitä ole kuin tuo yksi Suomessa. Siinä on 6-sylinterinen rivimoottori ja valurautamännät sen ajan mukaan.


    • Anonyymi

      Jos kyse on vain siitä vinkkarin solenoidikelasta, helpointa on muuttaa se 6 voltille. Purkaa vain pois sen 12 v käämin, jakaa sen kaksinkerroin ja käämii takaisin. Nyt käämi toimii 6 voltilla. Näin muutettiin ennen releitä toimimaan 6 V volkkareissa.

    • Anonyymi

      Parempi nostaa sen auton jännite 12 volttiin ja käyttää alentajaa jos siellä nyt on joku laite mikä ei 12 volttia siedä eikä voi vaihtaa. Noin vanhassa autossa käytännössä vaihtaa polttimot 12v polttimoiksi, releet ja uusi 12v laturi ja akku. 6 voltin startti toimii hyvin myös 12 voltilla, sitä ei tartte vaihtaa. Jos vanha tasavirtalaturi niin pääsee samalla senkin ongelmista eroon ja saa oikeasti sähköä siihen autoon.

    • Anonyymi

      Helpointa on tasasuunnata puolan jännite ja ladata sillä akkua.

    • Anonyymi

      Kiitos viisaista vastauksista, Ehkäpä käyttökelpoisin on juuri tuo solenoidin uudelleenkäämintä, jolloinka alkuperäisen käämilangan läpimitta saadaan kaksinkertaiseksi. Kovin paljon ei varmaan kannata kiertää ristiin, jos meinaa sen langan vielä saada kelaan mahtumaan sovinnolla. Auto-olosuhteissa tosiaan esiintyy erilaisia jännitepiikkejä ja transientteja, joita hakkurin herkät puolijohteet eivät välttämättä kestä. Varsinkin vanhemmissa autoissa, joissa on tasavirtalaturin vaatima värähtelyyn perustuva latausrele sekä latausjännitteen ja virran säädin. Tuollainen solenoidi nappaa lisäksi virtaa ampperitolkulla ja molemmpiin vinkkareihin pitäisi silloin olla omat hakkurit. Tosin ne eivät ilmeiosesti yhtaikaa toimi, kun ei 20-luvulla ollut hätävilkkuja vielä keksitty.

      • Anonyymi

        Eikö toi rele kävisi sulle ihan suoraan ilman patentteja?
        https://www.motonet.fi/fi/tuote/481935/Vilkkurele-yleismalli-6V-2-napa

        Aina puhutaan että kuinka paljon autokäytössä tulee niitä jännitepiikkejä mutta en ole kyllä itse pahemmin sellaisia nähnyt. Laturin kenttäkäämiä tosiaan voidaan pätkiä villisti mutta aika tehokkaasti akku pistää hanttiin jännitteennousua. Apuvirtaa annettaessa on uudempien autojen tehokkaat laturit suhteessa pieneen akkuun kerinneet rikkomaan elektroniikkaa.

        Itse laittaisin vaan regulaattorin ja konkan suojaamaan tuollaista hakkuripiiriä.

        Meikä-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö toi rele kävisi sulle ihan suoraan ilman patentteja?
        https://www.motonet.fi/fi/tuote/481935/Vilkkurele-yleismalli-6V-2-napa

        Aina puhutaan että kuinka paljon autokäytössä tulee niitä jännitepiikkejä mutta en ole kyllä itse pahemmin sellaisia nähnyt. Laturin kenttäkäämiä tosiaan voidaan pätkiä villisti mutta aika tehokkaasti akku pistää hanttiin jännitteennousua. Apuvirtaa annettaessa on uudempien autojen tehokkaat laturit suhteessa pieneen akkuun kerinneet rikkomaan elektroniikkaa.

        Itse laittaisin vaan regulaattorin ja konkan suojaamaan tuollaista hakkuripiiriä.

        Meikä-

        Siis alkuperäinen ongelma ei ole mikään rele, vaan suunnannäyttölaitteen solenoidin väärä jännite. Jos releitä ruvetaan vaihtamaan, mennään perse edellä puuhun.


      • Anonyymi

        Vilkkuuko se suuntavinkkarin lamppu edes, taitaa palaa yhtäjaksoisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilkkuuko se suuntavinkkarin lamppu edes, taitaa palaa yhtäjaksoisesti?

        Kyllä siinä lamppukin on, mutta ei vilku.


    • Anonyymi

      Samalla kun alkaa muuntelemaan 20 luvun pirssiä niin kannattaa asentaa lokinsiipiovet, levikkeet, taka spoileri ja hydraulinen jousitus. Siinä hintakin monikertaistuu.

      • Anonyymi

        Jännitteennostokonvertterit eivät todellakaan kuulu entisöityyn 2-luvun autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännitteennostokonvertterit eivät todellakaan kuulu entisöityyn 2-luvun autoon.

        Kuuluvat hyvinkin jos neuvoa kysytään elektroniikkapalstalla. Täällä yritetään ratkoa ongelmia käyttäen apuna kulloinkin tarjolla olevia elektroniikan suomia mahdollisuuksia. Jännitettä nostava hakkuripoweri on yksi niistä. Tavoitteena on ongelman ratkaisu ylipäätään, ei sen ratkaiseminen entisöinnin kannalta ortodoksisin keinoin.

        Autojen entisöintiin keskittyvällä palstalta saakin sitten toisenlaiset ohjeet. Joka sellaisia halajaa tietenkin etsiytyy entisöintiharrastajien pariin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluvat hyvinkin jos neuvoa kysytään elektroniikkapalstalla. Täällä yritetään ratkoa ongelmia käyttäen apuna kulloinkin tarjolla olevia elektroniikan suomia mahdollisuuksia. Jännitettä nostava hakkuripoweri on yksi niistä. Tavoitteena on ongelman ratkaisu ylipäätään, ei sen ratkaiseminen entisöinnin kannalta ortodoksisin keinoin.

        Autojen entisöintiin keskittyvällä palstalta saakin sitten toisenlaiset ohjeet. Joka sellaisia halajaa tietenkin etsiytyy entisöintiharrastajien pariin.

        Nykyisin elektroniikkapalstalta ei kannata kysyä mitään, palstan taso riittää vain elekrolyyttikondensaattorin tuputtamiseen kaikkiin mahdollisiin tapauksiin.


    • Anonyymi

      Muuntaja 6v to 12v.

      • Anonyymi

        Mitä eroa on muuttajalla ja muuttomiehellä, entä mitäeroa on muuntajalla ja muuttajalla (converter).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä eroa on muuttajalla ja muuttomiehellä, entä mitäeroa on muuntajalla ja muuttajalla (converter).

        Muuntaja on laite, joka pelkän passiivisen induktiivisen kytkennän avulla siirtää energiaa yhdestä portista toiseen.

        Muuttaja on laite, joka siirtää energiaa yhdestä portista toiseen käyttäen aktiivista elektroniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuntaja on laite, joka pelkän passiivisen induktiivisen kytkennän avulla siirtää energiaa yhdestä portista toiseen.

        Muuttaja on laite, joka siirtää energiaa yhdestä portista toiseen käyttäen aktiivista elektroniikkaa.

        Entä kun muuttajia oli jo ennen kun elektroniikka oli vielä keksimättä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kun muuttajia oli jo ennen kun elektroniikka oli vielä keksimättä?

        Mitä väliä eli jätetään pilkunhieronta väliin. Kysyttiin mikä muuttaja ja muuntaja on ja vastattiin mitä muuttaja ja muuntaja ovat nyt. Ei nuo muutenkaan ole mitään kiveen hakattuja määritelmiä kun kyseessä on kaupallisissa tuotteissa käytetyt termit eli markkinamiehet kulloinkin ovat päässeet käyttämään niitä myydäkseen tuotteitaan.

        Jännitteenmuuttajan ilman elektroniikkaa saa tehtyä vaikkapa toisiinsa mekaanisesti kytketystä moottorista ja generaattorista. Jos akselille laittaa ison vauhtipyörän niin siinä on lisäksi UPS - toiminta mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä eli jätetään pilkunhieronta väliin. Kysyttiin mikä muuttaja ja muuntaja on ja vastattiin mitä muuttaja ja muuntaja ovat nyt. Ei nuo muutenkaan ole mitään kiveen hakattuja määritelmiä kun kyseessä on kaupallisissa tuotteissa käytetyt termit eli markkinamiehet kulloinkin ovat päässeet käyttämään niitä myydäkseen tuotteitaan.

        Jännitteenmuuttajan ilman elektroniikkaa saa tehtyä vaikkapa toisiinsa mekaanisesti kytketystä moottorista ja generaattorista. Jos akselille laittaa ison vauhtipyörän niin siinä on lisäksi UPS - toiminta mukana.

        Jännitteen muuttamiseen ei tarvittu vällttämättä pyörivää muuttajaa. Kun tarvittiin ulos suurta tasavirtaa tai jotain suurempaa taajuutta vaihtosähköllä, silloin käytettiin pyörivää muuttajaa.


    • Anonyymi

      Mites jos pumppailis jännitettä kondensaattorilla?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3159
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2608
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2456
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1743
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1697
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1545
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe