Olisi tarve nostaa jännite kuudesta 12:eentoista volttiin auto-olosuhteissa. Kyseessä 20 -luvun auto, jossa sähkömekaaniset suuntavilkut. Auto on 6-volttinen, mutta saatavilla olevat vinkkarit ovat 12-volttisia. Kävisikö seuraava?
https://www.ebay.com/itm/DC-DC-5V-36V-to-3-3V-6V-12V-19V-24V-5A-Buck-Step-Down-Voltage-Converter-Module/191812014140?hash=item2ca8e3103c:g:t~MAAOSwUfNXSqh1
Jännitteennostajan valinta.
23
197
Vastaukset
- Anonyymi
Niin siis puhut että pitää nostaa mutta näyttäis että toi kyseinen linkki on vaan step down että laskee alaspäin ilmeisesti vaan?
On noita Step-uppeja vaikka kuin paljon mutta pitäis vähän tietää että paljonko tarvit virtaa, tai vilkkujen wattiluku, haluut varmaan hehkulangat eikä mitään ledejä 20-luvun autoon?
Vois olla helpompi tehdä 6V vilkkurele transistoreista tai jos tarkasti haluut säätää ni vaikka arduinon laittaa releeksi?
Tarvit vaan 6V autoreleen?
T.Meikä - Anonyymi
Laitapa hakusanaksi XL6009
Se on jännitteennostaja, lähtövirta 4 A ja sisääntulojännite alkaen 3 V. Löytyy valmiita kiinalaisia moduuleita pitkällä toimitusajalla ja Suomessa paljon kovempan hintaan mutta nopeasti tuotetta myy esimerkiksi Partco/Elgood.
Minkä sitten otatkin käyttöön niin suosittelisin sen suojaamista sulakkeen lisäksi myös transzorb - diodilla siksi, että auton sähköjärjestelmästä voi olla tarjolla varsin kovia jännitepiikkejä.- Anonyymi
Tilasin nyt kuitenkin varoiksi pari kpl noita step-up hakkureita, kun ne eivät maksa juuri mitään. Ei edes postikuluja. 12-volttisen solenoidin virrankulutus on nyt mitattu ja se on luokkaa 0,7 A.
https://www.ebay.com/itm/1PC-XL6009-DC-DC-Adjustable-Step-up-Power-Converter-Module-Bette-r-than-LM2577/192696689656?hash=item2cdd9e23f8:g:P5IAAOSwo61ctG-0 - Anonyymi
Auto on muuten amerikkalainen eikä niitä ole kuin tuo yksi Suomessa. Siinä on 6-sylinterinen rivimoottori ja valurautamännät sen ajan mukaan.
- Anonyymi
Jos kyse on vain siitä vinkkarin solenoidikelasta, helpointa on muuttaa se 6 voltille. Purkaa vain pois sen 12 v käämin, jakaa sen kaksinkerroin ja käämii takaisin. Nyt käämi toimii 6 voltilla. Näin muutettiin ennen releitä toimimaan 6 V volkkareissa.
- Anonyymi
Parempi nostaa sen auton jännite 12 volttiin ja käyttää alentajaa jos siellä nyt on joku laite mikä ei 12 volttia siedä eikä voi vaihtaa. Noin vanhassa autossa käytännössä vaihtaa polttimot 12v polttimoiksi, releet ja uusi 12v laturi ja akku. 6 voltin startti toimii hyvin myös 12 voltilla, sitä ei tartte vaihtaa. Jos vanha tasavirtalaturi niin pääsee samalla senkin ongelmista eroon ja saa oikeasti sähköä siihen autoon.
- Anonyymi
Helpointa on tasasuunnata puolan jännite ja ladata sillä akkua.
- Anonyymi
Kiitos viisaista vastauksista, Ehkäpä käyttökelpoisin on juuri tuo solenoidin uudelleenkäämintä, jolloinka alkuperäisen käämilangan läpimitta saadaan kaksinkertaiseksi. Kovin paljon ei varmaan kannata kiertää ristiin, jos meinaa sen langan vielä saada kelaan mahtumaan sovinnolla. Auto-olosuhteissa tosiaan esiintyy erilaisia jännitepiikkejä ja transientteja, joita hakkurin herkät puolijohteet eivät välttämättä kestä. Varsinkin vanhemmissa autoissa, joissa on tasavirtalaturin vaatima värähtelyyn perustuva latausrele sekä latausjännitteen ja virran säädin. Tuollainen solenoidi nappaa lisäksi virtaa ampperitolkulla ja molemmpiin vinkkareihin pitäisi silloin olla omat hakkurit. Tosin ne eivät ilmeiosesti yhtaikaa toimi, kun ei 20-luvulla ollut hätävilkkuja vielä keksitty.
- Anonyymi
Eikö toi rele kävisi sulle ihan suoraan ilman patentteja?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481935/Vilkkurele-yleismalli-6V-2-napa
Aina puhutaan että kuinka paljon autokäytössä tulee niitä jännitepiikkejä mutta en ole kyllä itse pahemmin sellaisia nähnyt. Laturin kenttäkäämiä tosiaan voidaan pätkiä villisti mutta aika tehokkaasti akku pistää hanttiin jännitteennousua. Apuvirtaa annettaessa on uudempien autojen tehokkaat laturit suhteessa pieneen akkuun kerinneet rikkomaan elektroniikkaa.
Itse laittaisin vaan regulaattorin ja konkan suojaamaan tuollaista hakkuripiiriä.
Meikä- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö toi rele kävisi sulle ihan suoraan ilman patentteja?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481935/Vilkkurele-yleismalli-6V-2-napa
Aina puhutaan että kuinka paljon autokäytössä tulee niitä jännitepiikkejä mutta en ole kyllä itse pahemmin sellaisia nähnyt. Laturin kenttäkäämiä tosiaan voidaan pätkiä villisti mutta aika tehokkaasti akku pistää hanttiin jännitteennousua. Apuvirtaa annettaessa on uudempien autojen tehokkaat laturit suhteessa pieneen akkuun kerinneet rikkomaan elektroniikkaa.
Itse laittaisin vaan regulaattorin ja konkan suojaamaan tuollaista hakkuripiiriä.
Meikä-Siis alkuperäinen ongelma ei ole mikään rele, vaan suunnannäyttölaitteen solenoidin väärä jännite. Jos releitä ruvetaan vaihtamaan, mennään perse edellä puuhun.
- Anonyymi
Vilkkuuko se suuntavinkkarin lamppu edes, taitaa palaa yhtäjaksoisesti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vilkkuuko se suuntavinkkarin lamppu edes, taitaa palaa yhtäjaksoisesti?
Kyllä siinä lamppukin on, mutta ei vilku.
- Anonyymi
Samalla kun alkaa muuntelemaan 20 luvun pirssiä niin kannattaa asentaa lokinsiipiovet, levikkeet, taka spoileri ja hydraulinen jousitus. Siinä hintakin monikertaistuu.
- Anonyymi
Jännitteennostokonvertterit eivät todellakaan kuulu entisöityyn 2-luvun autoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jännitteennostokonvertterit eivät todellakaan kuulu entisöityyn 2-luvun autoon.
Kuuluvat hyvinkin jos neuvoa kysytään elektroniikkapalstalla. Täällä yritetään ratkoa ongelmia käyttäen apuna kulloinkin tarjolla olevia elektroniikan suomia mahdollisuuksia. Jännitettä nostava hakkuripoweri on yksi niistä. Tavoitteena on ongelman ratkaisu ylipäätään, ei sen ratkaiseminen entisöinnin kannalta ortodoksisin keinoin.
Autojen entisöintiin keskittyvällä palstalta saakin sitten toisenlaiset ohjeet. Joka sellaisia halajaa tietenkin etsiytyy entisöintiharrastajien pariin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuluvat hyvinkin jos neuvoa kysytään elektroniikkapalstalla. Täällä yritetään ratkoa ongelmia käyttäen apuna kulloinkin tarjolla olevia elektroniikan suomia mahdollisuuksia. Jännitettä nostava hakkuripoweri on yksi niistä. Tavoitteena on ongelman ratkaisu ylipäätään, ei sen ratkaiseminen entisöinnin kannalta ortodoksisin keinoin.
Autojen entisöintiin keskittyvällä palstalta saakin sitten toisenlaiset ohjeet. Joka sellaisia halajaa tietenkin etsiytyy entisöintiharrastajien pariin.Nykyisin elektroniikkapalstalta ei kannata kysyä mitään, palstan taso riittää vain elekrolyyttikondensaattorin tuputtamiseen kaikkiin mahdollisiin tapauksiin.
- Anonyymi
Muuntaja 6v to 12v.
- Anonyymi
Mitä eroa on muuttajalla ja muuttomiehellä, entä mitäeroa on muuntajalla ja muuttajalla (converter).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä eroa on muuttajalla ja muuttomiehellä, entä mitäeroa on muuntajalla ja muuttajalla (converter).
Muuntaja on laite, joka pelkän passiivisen induktiivisen kytkennän avulla siirtää energiaa yhdestä portista toiseen.
Muuttaja on laite, joka siirtää energiaa yhdestä portista toiseen käyttäen aktiivista elektroniikkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuntaja on laite, joka pelkän passiivisen induktiivisen kytkennän avulla siirtää energiaa yhdestä portista toiseen.
Muuttaja on laite, joka siirtää energiaa yhdestä portista toiseen käyttäen aktiivista elektroniikkaa.Entä kun muuttajia oli jo ennen kun elektroniikka oli vielä keksimättä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä kun muuttajia oli jo ennen kun elektroniikka oli vielä keksimättä?
Mitä väliä eli jätetään pilkunhieronta väliin. Kysyttiin mikä muuttaja ja muuntaja on ja vastattiin mitä muuttaja ja muuntaja ovat nyt. Ei nuo muutenkaan ole mitään kiveen hakattuja määritelmiä kun kyseessä on kaupallisissa tuotteissa käytetyt termit eli markkinamiehet kulloinkin ovat päässeet käyttämään niitä myydäkseen tuotteitaan.
Jännitteenmuuttajan ilman elektroniikkaa saa tehtyä vaikkapa toisiinsa mekaanisesti kytketystä moottorista ja generaattorista. Jos akselille laittaa ison vauhtipyörän niin siinä on lisäksi UPS - toiminta mukana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä eli jätetään pilkunhieronta väliin. Kysyttiin mikä muuttaja ja muuntaja on ja vastattiin mitä muuttaja ja muuntaja ovat nyt. Ei nuo muutenkaan ole mitään kiveen hakattuja määritelmiä kun kyseessä on kaupallisissa tuotteissa käytetyt termit eli markkinamiehet kulloinkin ovat päässeet käyttämään niitä myydäkseen tuotteitaan.
Jännitteenmuuttajan ilman elektroniikkaa saa tehtyä vaikkapa toisiinsa mekaanisesti kytketystä moottorista ja generaattorista. Jos akselille laittaa ison vauhtipyörän niin siinä on lisäksi UPS - toiminta mukana.Jännitteen muuttamiseen ei tarvittu vällttämättä pyörivää muuttajaa. Kun tarvittiin ulos suurta tasavirtaa tai jotain suurempaa taajuutta vaihtosähköllä, silloin käytettiin pyörivää muuttajaa.
- Anonyymi
Mites jos pumppailis jännitettä kondensaattorilla?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683159
- 2002791
- 222608
- 492578
- 202456
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412295Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101743Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241697- 361545
- 181416