WEbastoairtop3500evo

Anonyymi

Mistä johtuu, laitteen käynnistys vaatii maasähköä tai koneen käynnistyksen.?Aurinkopaneelin latauksen mukaan akku on täynnä. Akut näytin akkukaupassa ja ovat kunnossa. Vaatii siis virtapiikin, ärsyttävää etenkin aamulla kun täytyy käydä käynnistämässä kone hetkeksi. Aamulla akut näyttää 12.1 eli vielä on virtaa puolet. Miten korjaan?

21

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaapelit akuista lämmittimelle liian ohuita, liian pitkiä, tai huono kontakti? Jos mittari näyttää 12,1 niin akuissa on enää vähän varausta jäljellä. Älä päästä akkuja noin tyhjiksi, tuo lyhentää akkujesi elinikää merkittävästi.

    • Anonyymi

      Ok, eikö tuolloin ole vielä puolet akun kapasiteetista jäljellä. Silloin aurinkopaneeli lataa jo lisää. Täytyy tuota johtoasiaa tarkistella. Akku kuitenkin täynnä ,eikä käynnisty,surkeaa.

      • Anonyymi

        Varauksen määrän voi päätellä akun jännitteestä vain, jos akku on ollut täysin irti latauksesta ja käytöstä vähintään vuorokauden. Jos aurinkopaneelit lataavat ja jännite näyttää 12,1 V, on akku ilmeisesti tyhjä. Mitä jännite näyttää lämppärin käynnistyessä? Jos jännite romahtaa, ei lämppäri käynnisty. Lataa akut joka tapauksessa ensin kunnollisella laturilla täyteen. Niiden jännitteen tulisi olla 12,7 V vuorokauden käyttämättömyyden jälkeen.


    • Anonyymi

      Hehkutulppa ei saa kylliksi potkua 12,1V jännitteellä. Naftakin on hyvin kylmää näin keväällä, joten höyrystin ei pelitä ja tuloksena on valkoista savua.
      Mikään venepaneeli ei lataa Suomen kevätauringossa kylliksi mihinkään kulutukseen. Veneilijöillä on kovin positiivinen olettama paneelien tehoista. 50W paneelin ajatellaan antavan 4A, mutta 1,5A on lähempänä totuutta varsinkin säätimen ja ohuiden kaapelien läpi akuille johdettuna.

    • Anonyymi

      Akkusi huutaa latausta kun lukema on noin pieni. Jos olet pitänyt jännitettä noissa arvoissa pitempään, niin akku saattaa olla jo niin pahasti sulfatoitunut, ettei se enää ota latausvirtaa sisäänsä.
      Lataa netistä oikein hyvä sähköopas nimeltään; Vene ja Sähkö. Sen on toimittanut STEK ja siinä on kaikille veneilijöille hyödyllistä tietoa em. aiheesta.

      T. Masaesbosta

    • Anonyymi

      Jos olet varma, että akuissa on virtaa, niin voit aina asentaa 12/12 konvertterin nostamaan jännitettä.

    • Anonyymi

      Hieman eri harrastuksen kautta:

      Tulee mieleen nuoruusvuodet kun harrastin polttomoottorilennokkeja. Moottorissa oli hehkutulppa mutta en saanut sitä millään äyntiin vaikka patterissa piti olla oikea jännite.
      Joku sitten neuvoi kytkemään paristoja rinnakkain, jotta virtaa riittää hehkutusvaiheessa ja sehän auttoi.

      Virtaahan se hehkutulppa tarvitsee, oli se sitten lämppärissä tai vaikka dieselmoottorissa. Jos sitten virtapiirissä on liikaa vastusta, (liian pitkät/ohuet johdot, väärä hehkutulppa ym) tai liian vähän syöttöjännitettä, niin tulppa ei kuumene tarpeeksi.

      DC-man

    • Anonyymi

      Mittaa akkujännite ja jännite lämppärillä, kun yrität käynnistää lämppäriä ilman konetta. Hehkutulppa on päällä ensimmäiset kaksi minuuttia ja vienee yli 10 A. Tuo tiputtaa akusta riippuen akkujännitettä muutamasta kymmenyksestä jopa volttiin. Kaapeleissa, sulakkeessa tai liitoksissa voi tulla saman verran tai enemmän tiputusta.

      Webasto on speksattu 10,5 V saakka ja lopettaa 10 V kohdalla yrittämisen. Saattaa olla ettei hehkuta tarpeeksi 10,5:lläkään eli lopettaa kun liekkiä ei tule.

      Käynnistin omassa veneessä eilen ekaa kertaa talven jäljiltä Eber D4:n. Akkumonitori näytti 100% ja pressun läpi aurinkopaneeli oli ladannut sen verran, että akkujännite oli 13,7 V, vaikka kello oli jo kahdeksan paikkeilla. Käynnistyksen aikana virtaa meni reilut 8 A ja jännite tippui 12,1 V. Lähti heti käyntiin.

      • Anonyymi

        Tärkeä huomio aloittajalle, kun täydestä akusta otetaan paljon virtaa johonkin kulutuskohteeseen, niin akun jännite putoaa dramaattisesti, mutta kun pahin sähkön imu on ohi nousee jännite taas normaaleihin lukemiin.
        Tätä jännitteen laskua ei saa sekoittaa huonoista tai tyhjistä akuista johtuvaan alhaisen jännitteen tilaan.
        Vielä kerran aloittaja, lue tuota Sähkö ja Vene opasta, niin ymmärrät mikä on tyhjän ja täyden akun ero.

        T. Masaesbosta


    • Miksi Anonyymi hoitaa kaikki kysymykset ja vastaukset ?

      Nyt en ymmärrä !


      T. lihamylly1

      • Anonyymi

        Terve lihamylly1 tässä Masaesbosta, sitä minäkin olen ihmetellyt. On minullakin rekisteröity ninimerkki, ei toisin tämä yllä oleva, mutta koska en halua olla jatkuvasti kirjautuneena sisään käytän tätä näin.
        Varmasti joku enemmän asiasta tietävä kertoo meille mistä tässä on kysymys.

        T. Masaesbosta


    • Anonyymi

      Tähän ei nyt sähköopas auta. Johdotkin on ammattilaisen asentamat. Ohjeita kaivataan. Webasto vaatii liikaa käynnistyäkseen. Ratkaisuja kaipaan.

      • Anonyymi

        Kirjoita hakukenttään , heater.fi
        Luulisin että sieltä löytyy apua.

        T: lämmintä mökkiin


      • Anonyymi

        Ammattilaisen asentama ei tarkoita, että olisivat kunnossa, varsinkaan ikuisesti. Voihan tuosta kai vikakoodeista selvittää miksi jäi käynnistymättä, mutta koneen käynnistämisen auttaminen viittaa vahvasti siihen, että jännite notkahtaa liikaa, jolloin vika on akussa ja/tai kaapeloinnissa.


    • Anonyymi

      "Ohjeita kaivataan" ja niitä vastaajat ovat yrittäneet tarjota. Referoitu STUK:n venesähköopas on täyttä asiaa ja sinällään erinomainen ohje.

      Kolme vaihtoehtoa:
      - Akustosi on tyhjä ja/tai "ehtoolla"
      - Kaapeloinnissa akuston ja lämppärin välissä on häikkää. Huono kontakti jossain tai liian pitkä/ohut kaapeli.
      - Lämmittimessä on vikaa.

      Todennäköisin syy on kahden ensimmäisen yhdistelmä:
      Akkujännite on alhainen (akut huonot ja/tai melko tyhjät) ja kaapelin jännitehäviö laskee lämmittimellä jännitteen niin alas ettei jaksa tai suostu käynnistymään. Mittaa jännite lämmittimen päästä käynnistyksen aikana. Jos käynnistyssyklin aikana jännite lämppärin päässä pysyy yli 11 V niin pitäisi riittää. Jos ei niin tutki ja mieti mistä alhainen jännite johtuu. Aloita mittaamalla akuston napajännite samaisen käynnistyssyklin aikana. Erotus = kaapeloinnin jännitehäviö. Jos jännitehäviö on paljon yli 0,5 V niin tarkista kaikki liitokset ja mieti voisiko kaapelia lyhentää tai vaihtaa paksumpaan. Mikäli jännite lämmittimen päässä käynnistyssyklin aikana laskee alle 11 V ja kaapelin jännitehäviö ei ole merkittävä, ei akustosi jaksa antaa tarpeeksi, joko liian tyhjät tai rikki/loppu.

    • Anonyymi

      Mistä kummasta tulee aloittajan ajatus, että akuissa on vielä puolet virtaa käytettävissä silloin kun jännitemittari näyttää 12,1 V.

      Isoantilla

      • 12.1 on ihan yleisesti esitetty lepojännite 50% varaustason akulle. Ei siinä sinänsä mitään erikoista tai epäselvää ole.

        Epäselväksi lepojännitteen tarkastelun ja sen perusteella johtopäätöksien tekemisen tekee se, että akuston pitäisi olla oikeasti lepotilassa napajännitettä mitattaessa. Mittaus pitäisi siis suorittaa useita tunteja siitä kun akustoa on ladattu ja ainakin tunti siitä kun sitä on kuormitettu. Tällaista tilaisuutta ei oikein miehitetyssä veneessä ole eikä tule. Esimerkiksi keskustelun aloittajalla aurinkopaneeli ja tuntematon määrä kuormaa järjestelmässä sillä hetkellä kun 12.1 V mitattu -> ei kerro yhtikäs mitään yhtään mistään. Akusto voi olla täysin tyhjä, täysi tai mitä tahansa siltä väliltä.


      • Anonyymi
        spkoo kirjoitti:

        12.1 on ihan yleisesti esitetty lepojännite 50% varaustason akulle. Ei siinä sinänsä mitään erikoista tai epäselvää ole.

        Epäselväksi lepojännitteen tarkastelun ja sen perusteella johtopäätöksien tekemisen tekee se, että akuston pitäisi olla oikeasti lepotilassa napajännitettä mitattaessa. Mittaus pitäisi siis suorittaa useita tunteja siitä kun akustoa on ladattu ja ainakin tunti siitä kun sitä on kuormitettu. Tällaista tilaisuutta ei oikein miehitetyssä veneessä ole eikä tule. Esimerkiksi keskustelun aloittajalla aurinkopaneeli ja tuntematon määrä kuormaa järjestelmässä sillä hetkellä kun 12.1 V mitattu -> ei kerro yhtikäs mitään yhtään mistään. Akusto voi olla täysin tyhjä, täysi tai mitä tahansa siltä väliltä.

        Ei ole. 50% on Suomen veneilylämpötiloissa kemiasta riippuen 12,20-12.30 V. 25% vastaavasti 11,95-12,05 V. 12,1 V on siis 30-40% ja mittariltakin vaaditaan hyvää tarkkuutta. Halpisyleismittareilla tulee helposti 0,2 V virhe.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. 50% on Suomen veneilylämpötiloissa kemiasta riippuen 12,20-12.30 V. 25% vastaavasti 11,95-12,05 V. 12,1 V on siis 30-40% ja mittariltakin vaaditaan hyvää tarkkuutta. Halpisyleismittareilla tulee helposti 0,2 V virhe.

        Totta puhut. 12,1V taitaa yleisimmin esiintyä taulukoissa 50% kohdalla mutta lepojännite on lämpötilasta riippuvainen. Pointti kuitenkin oli se, että lepojännitettä ei käytön yhteydessä eli asutussa veneessä oikein mitenkään pysty mittaamaan sillä tarkkuudella, että siitä voisi tehdä johtopäätöksiä.


    • Anonyymi

      Mulla oli samankaltainen ilmiö ja syynä oli sulake, siis varsinaisen lattasulakkeen kontakti omassa sulakepesässään oli huono. Havaitsin tuon kun mittasin paljonko sulakepesän yli jäi jännitettä käynnistyksen aikana.

    • Anonyymi

      Nyt saattaa käydä niin, että venesähköistä ymmärtämätön ottaa teidän pohdintanne täydestä ja pilaa akkunsa.
      Palataan perusasioihin: tyhjän kuormittamattoman akun (huoltovapaa akku)jännite on 11,7V.
      Kun em. akussa on 50% varaus se on 12,3V.
      Kun se on täysi, niin jännite on 12,7V.
      Akusta ei pidä ottaa yli 70% sen kapasiteetista. Tämä tuhoaa akun melko pian.
      Volttimittarilla jännitteen mittaus vaatii vähintäin vuorokauden odottelun edellisestä latauksesta.
      Oli miten tahansa, aloittajan on ensin varmistettava akkupankkinsa kunto ja sen jälkeen johdotus. Vasta sitten on aika ryhtyä selvittämään mikä lämmitintä vaivaa.

      T. Lämmintä mökkiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1713
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      191
      766
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe