Traumatisoitunut

Anonyymi

Elän ahdistavaa elämänvaihetta ja kaipaisin samaa kokevilta ajatuksia ja kokemuksia... Tilanne on seuraavanlainen:

Aloitin unelmatyössäni ja olin niin iloinen, että pääsisin tekemään mitä rakastan ja vieläpä uudesssa kaupungissa tutustumaan uusiin ihmisiin, ehkä saisin vähän ystäviäkin jota ei uudella paikkakunnalla vielä ollut. Vierustoverini oli alussa melko mukava ja kävinkin hänen kanssa usein kahvitauolla höpöttelemässä. Huomasin kuitenkin aika varhain, että hän oli todella kova arvostelemaan muita. Yritin kovasti olla aika neutraali, enkä ottaisi osaa hänen arvosteluihin, mutta tilanne vaan paheni. Joskus saatoin vähän naurahtaa ja yhtyä että nojaa, ehkä tuo on vähän hassu tyyppi, mutta en halunnut lähteä hänen leikkiin mukaan. Kaduttaa edelleen, että seura teki kaltaisekseen ja saatoin joskus naurahtaa hänen asioilleen.

Mutta kun hän alkoi huomaamaan, että en lähde leikkiin mukaan enkä lähtenyt hänen ja toisen työkaverimme (hänen paras ystävä) töiden jälkeen istustekelmaan (tai varmaan toisin sanoen haukkumaan koko työyhteisöämme), niin huomasin hänessä muutoksen. Hän oli joutunut itse puhutteluun kun hänen jatkuva kipakka ja negatiivinen asenne vaikutti tiimityöskentelyyn, ja minä puolestani sain kehuja oma-aloitteisuudestani työssä. Jokin katkeruus hänessä heräsi, ja hän alkoi nälvimään minua pienistäkin asioista. Hän oli aloittanut työssään 4kk minua aiemmin ja meillä oli samat tittelit, silti hän ajatteli olevan minua ylempänä. Lopulta hän pyysi minut yhtenä päivänä kahvitauolle "juttelemaan". Aavistin silloin jo pahaa.

Kahvitauolla hän listasi kuinka koko meidän tiimi tietämättäni paheksuu minua, kuinka en tee työssäni mitään oikein ja ihmiset ovat ihan kyllästyneitä. Kuinka teen työni täysin väärin ja eri tavalla (mikä itseasiassa ei pitänyt paikkaansa) ja olen käytännössä tiimin musta lammas. Pitäkää mielessä että olin ollut firmassa töissä ehkä 3kk joten olin edelleen uusi, ja yritin tutustua tiimiläisiin ja päästä muutenkin haastavaan työhön sisälle (työhön, joka ei perehdytä, vaan kaikki opitaan itse). Koko tuo alistaminen, nöyryyttäminen ja minut poistyöntäminen tuntui äärimmäisen pahalta, etenkin siksi, että minua on kiusattu paljon kouluaikoina. Kaikki nuo asiat nousivat taas mieleeni. Asiaa ei yhtään helpottanut se, että veljeni oli reilu kuukauden taa saanut syöpädiagnoosin joka teki elämisestä itsessään jo tuskaisaa.

Aloin itkemään, hänen edessään, ja harmittaa niin paljon että annoin itseni näyttää hänelle että hän rikkoi minut. Poistuin naistenhuoneeseen itkemään enemmän ja palattuani työpisteelle (avokonttori kaiken lisäksi), istuin pää alhaalla hiljaa. Jatkoin samaa pari viikkoa. Ei enää hymyilyttänyt uusi kaivattu työpaikka, ei enää huvittanut yrittää ystävystyä ihmisten kanssa. Olimme olleet kuitenkin aika hyviä ystäviä tämän ihmisen kanssa, mutta se loppui kuin seinään. Meni melkein puoli vuotta ilman että sanoin hänelle sanaakaan (ehkä huomenta, joskus) ja firmaan tuli YT-neuvottelut. Lopputulema oli että tämä arvostelijani ja hänen paras ystävä (jota kohtaan olin ollut kaiken aikaa ystävällinen ja neutraali) saivat potkut. Potkujen jälkeen tämä bestis yhtäkkiä räyhäsi minulle ja nosti esiin, että tietää minun ja kiusaajani tilanteen, sekä kaikkea muutakin. Kaiken tämän aikaa hänkin esitti minulle jonkinlaista neutraalia työkaveria, mutta oli lopulta ihan samalla linjalla tämän kiusaajan kanssa. Tämä kaksikko on sen jälkeen ollut vahvasti estolistallani, koska en kestä kuulla tai nähdä heitä, enkä halua, että he näkevät mitä minä teen.

Tästä alkaa olla 2 vuotta aikaa, ja olen edelleen "traumatisoitunut". Asun suhteellisen pienessä kaupungissa missä on aika helppo törmätä ihmisiin ja täällä tuntee moni toisensa. Ahdistaa ajatus näistä ihmisistä ja se, että he voivat edelleen levittää minusta pahaa ja he jollain tavalla nauttivat jos epäonnistun tai alistun. Uskon, että koko tilanne laukaisi jonkun todella pahan trauman nuoruudestani jonka vuoksi en saa mielenrauhaa. Asiaa ei helpota, että nämä ihmiset ovat tekemisissä edelleen tiimini toisten työkavereiden kanssa. He siis ovat jollai tasolla vielä langan toisessa päässä.

En tiedä miten voisin päästä tästä ahdistuksesta eroon, miten voisin lopettaa pelkäämisen ja vaan nauttia omasta elämästäni. Huomaan, että heidän aiheuttama ahdistus on estänyt minua lähtemästä mihinkään ja ylipäätään alan voimaan huonosti pelkästään kun ajattelen heitä.

Jos olette kokeneet vastaavaa, niin miten te olette toimineet vastaavassa tilanteessa ja onko teillä joskus tilanne ratkennut? Kaipaisin kovasti kokemuksia ja ajatuksia. Kiitos, jos jaksoitte lukea <3

1

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen joutunut vähän samanlaiseen tilanteeseen omalla työpaikallani.
      Naisporukan "pomo" on tosi tehokas ja joutuisa. Hän tietää ainoan oikean työskentelytavan. Hän ei puhele normaalisti niitä näitä, vaan vaihtoehdot ovat nämä: joko jäinen äänettömyys tai minun työni ja persoonani halveksunta ääneen.

      En enää alistu. Sanon takaisin. Esimiehelle olen tilanteen kertonut, mutta hän on täysi lössykkä eikä tee mitään. Suojelee kai omaa työpaikkaansa vain. Johtajuus puuttuu täysin.

      Koetan kääntää asiat huumorin kautta.
      Se ei ole aina helppoa, mutta minulle se on terapeuttista ja tuntuu toimivan.

      Asiakkailta saan hyvää palautetta ja se auttaa jaksamaan.

      Voimia sinulle! Olet vaikeassa tilanteessa.
      Puhu jollekin tilanteesta, että saat etäisyyttä.
      Minä sain yhteyden entiseen työntekijään, joka oli kokenut samaa kohtelua.

      Se huono kohtelu ei nouse sinusta. Sinä olet varmasti ihan kiva tyyppi. Sillä kiusaajalla on osa inkkareista tippunut kanootista...

      Keskity hyviin asioihin.
      Ole jämäkkä mutta kohtelias sille kenkulle tyypulle. Jätä hänet omaan arvoonsa.
      Jos siellä on luottamusmies tms, käänny känen puileensa.

      Usein koko yhteisö sairastuu yhden myrkkykäärmeen pistoista.
      Sinä voit olla tuomassa tilalle uudenlaista näkökulmaa.

      Sinnittele. Muistan sinua iltarukouksessa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe