wanha wallas huollon kautta käyttöön vai uusi laite?

Anonyymi

kannattaako noin 15 vuotta käyttämättömänä ollut wallas valopetroolilämmitin käyttää huollon kautta ja ottaa käyttöön kun laite on ulkoisesti ehjä ja toimivana aikoinaan sammutettu. itse laite jostain 1990 luvun alusta varmaankin.

onko tuollainen turvallinen paloturvallisuutta ajatellen jos se huolletaan wallaksen huollossa ja saadaan toimimaan? meinaan että jos hapettuu kaikki liitokset ja sähköt niin toimiikohan enää ylikuumemenissuojat yms?

12

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Wallakset ovat yleensä ottaen täysiä paskoja. Osta Webasto, Eberi, tai Planar.
      Foorumeilla ja laitureilla on turhan paljon kysymyksiä ja juttua: Wallas sitä ja Wallas tätä. Jutun aiheet perustuvat yleensä siihen ongelmaan, kun lämmitin ei lämmitä silloin kun pitäisi.

      Pakoputkikaan ei kestä olla tuulenpuolella, kun lämmitin sammuu tuonkin vuoksi.
      Sytytysvaiheessa hörsii virtaa ja muutama sytytysyritys onkin jo syönyt normaalin käyttöakun tyhjäksi.
      Valopetroolimallit ovat kranttuja polttoaineen suhteen ja ainetta ei löydy joka paikasta.
      Ajon aikana turha kuvitella, että voit käyttää lämmitintä. Webasto, Eberi, tai Planar taasen onnistuu käyttää ajonaikana.
      Wallakset alkavat ajanmittaan rämisemään ja pitämään ääntä. Muutamissa veneissä on käynyt niin, että Wallas puhaltaa sisälle osittain palokaasut. Nuku sitten siinä käryssä.

      Kokemusta on kahdesta uudesta ja kahdesta wanhasta. Kaverit yksitellen hävittäneet Wallaksia. Enää ei tule Wallasta missään muodossa. Hellakin oli melkoinen tekele ja tehot hiipuivat yhden kesän jälkeen.

    • Asiat riippuvat aikatavalla siitä missä olosuhteissa värkki on nukkunut ne 15v Ruususen untaan. Pahoin pelkään että ainakin polttoainepumppu on hapettunut jumiin. Ihme jos ei olisi. Tämänhetkistä hintaa en tiedä, olen ollut jo monta vuotta "maissa". Muitakin vikoja on voinut tulla. Kaikkihan on korjattavissa jos varaosia vain on saatavissa mikä ei näin iäkkäässä laitteessa ole itsestään selvää. Kannattavuus onkin sitten kokonaan eri juttu, en ota kantaa...

    • Kokeile toimiiko se. Sammutin viereen. Onko se järkevä ottaa käyttöön vai ei riippuu siitä onko sinulla ylimääräistä rahaa vai ei .

      • Anonyymi

        Jos sen saa tulille, niin ei sammuttimen kanssa päivystämistä voi silti lopettaa, eihän?


    • Anonyymi

      mun Wallakset toimineet loistavasti ja olen tyytyväinen. lämppäri liesi uuni

    • Anonyymi

      Autoissa ja matkailuvaunuissa toimii Eberit, Webastot ja Planarit vuosia vähällä huollolla ja puolihuolimattomalla käytöllä.

      Pari huonoa sytytyskertaa Wallakselle riittää nokeamaan palopesän/ taittamaan hehkulangan huopaan kiinni, sekä kostuttamaan huovan ja siitä se riemu taas repeää, kun kesken veneilykauden pääsee lämmitinhuoltohommiin.
      Huonoja sytytyskertoja edesauttaa esimerkiksi polttoaineen loppuminen, huono polttoaineen laatu, ilmalukko polttoaineletkussa, paluuletkun tukkeutuminen, vähäinen akkujännite, tai vaikkapa tuulen osuminen pakoputkeen.

      Veneilijän pitää siis pysytellä tutkalla kokoajan tuon lämmitinmerkin kanssa ja rento oleminen/ lomailu loistaa poissaolollaan.

      Valopetroolin kanssa läträäminen on osaltaan kans aika sotkuista puuhaa ja kuka sitä haluaa veneessänsä muutenkaan haistella. Kunnollisen polttoaineen löytäminen on joka vuosi aina vain vaikeampaa.

      Muun merkkisen lämmittimen omistavat veneilijät painavat lämmittimensä napista päälle ja jatkavat illanviettoa.
      Wallaksen omistaja stressaa, palaako punainen valo ja joutuu odottelemaan 5-10 minuuttia, ennen uutta käynnistysyritystä ja muut ehtivät päihtyä, sekä syödä lämpimissä veneissänsä.
      Nähty on monilla veneilijöillä se puolituntinen, kun toivotaan että Wallas lähtee tulille ja ei tarvitse yötä jälleen palella.
      (Valtuutetut)Huoltokorjaamotkaan eivät ole juuri koskaan saaneet tuttavieni ja omia ex-Wallaksia toimimaan. Yleensä näihinkin pitää lämmitin irrottaa ja kantaa. Keikkahuoltomiehestä saa maksaa extraa lämmittimen hinnan verran, jos tuollainen on edes mahdollistakaan joka kaupungissa.

      Ensinnä mainitut merkit eivät noista juurikaan hätkähdä muutaman tuhanne käyttötunninkaan kohdalla. En tiedä yhtään Wallasta, mikä olisi toiminut sataakaan tuntia huoltamatta. Ihan tosi.

      • Anonyymi

        Tuo wallaskokemus, toimimattomus, sen kanssa puljaaminen ja ns asiantuntijoiden turhat yritykset, on valitettavan tuttua. Allekirjoitan täysin.


    • Riippui vähän mistä roikkuu. Hyvällä tuurilla lämmittimestä saa hyvän käyttöönkin pikku remontilla vuosiksi. Huonolla tuurilla siihen pitää laittaa rahaa paljon, että laitteesta saa käyttöpelin. Akilleen kantapäinä esimerkiksi pumppu joka on voinut jumiutua vuosien seisonnan aikana. Toinen on esim elektroniikan kimponenttien vanheneminen, ts. Kondensaattorit on voineet kuivua. Jokatapauksessa 90 luvun laitteet voi olla ihan järkeviä käyttöpelejä vielä. 80 luvulle mentäessä alkaa monet laitteet olla jo aika "käytettyjä" mutta kyllä niistä toimivia on saatu. Aina kannattaa kokeilla.

      Omaan kokemukseen perustuen kun petrooliwallas huolletaan hyvin, se toimii vuosia moitteetta. Ongelmana on ne tee se itse porpeukalo huoltomiehet ja toistaitoiset huollot, jotka huoltaa kaiken muun lisäksi pari öämmitintä vuodessa. Homma ei ole monimutkainen tehdä, mutta hyvin tehtynä vaatii vähän näppituntumaa.

      Toinen asia on vielä, että pitää erottaa vanhat petrooliwallakset uusista wallaksen diesellämmittimistä. Ne ok ihan kokonaan eri asioita.

      Niin, että miksi se huolto haluaa, että lämmitin viedään sinne pajalle huollettavaksi? Siksi, että siellä pajalla on testipenkki, mittarit ja varaosat valmiina vieressä ja että se lämmitin saadaan säädettyä kuntoon loisteputkilampun alla. Paikan päällä työ on monin verroin työläämpää ja lopputulos epävarmempo

      • Anonyymi

        Samaa mieltä oli sepeteuskin tuossa alussa.


    • Anonyymi

      Vanhat vuoden -88 2400 Wallas ja liesi lähtivät molemmat ekalla startilla jälleen tähänkin kauteen. Sen allekirjoitan että näiden vehkeiden kanssa on omat juttunsa mutta ne tunnen ja ongelmaa ei ole ollut. Toisaalta en tunne uusien lämmitinmallien metkuja ja niiden huollon tarpeita toimiakseen luotettavasti.

    • Anonyymi

      26-jalkaisessa pikkupurkkarissani on Wallas 1300 "peltilämmitin". On pelittänyt asennusvuodestaan 1986 lähtien ilman murheita. Viimeiset vuodet olen käyttänyt Crystal-petroolia, johon olen
      lisännyt prosentin verran isopropanolia. Pari kertaa /talvisäilytyskausi käyttö lämpimäksi.
      Ei ole kaivannut huoltoja. Jos nikottelee, sitten huolletaan. Se vaan toimii, joten en kajoa.

      • Anonyymi

        se vaan toimii joo..mutta otas huomioon se että joku kerta tulee joulukuussa 20 ast een pakkaset ja silloin se sanookin tenät. mites sitten suu pannaan kun ollaan kovassa tuulessa keskellä merta ja lämmittimen varaosat on 200km päässä maissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      167
      7457
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4228
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      3838
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      151
      3235
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2986
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      49
      2599
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2376
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      273
      2059
    9. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      55
      2015
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1916
    Aihe