wanha wallas huollon kautta käyttöön vai uusi laite?

kannattaako noin 15 vuotta käyttämättömänä ollut wallas valopetroolilämmitin käyttää huollon kautta ja ottaa käyttöön kun laite on ulkoisesti ehjä ja toimivana aikoinaan sammutettu. itse laite jostain 1990 luvun alusta varmaankin.

onko tuollainen turvallinen paloturvallisuutta ajatellen jos se huolletaan wallaksen huollossa ja saadaan toimimaan? meinaan että jos hapettuu kaikki liitokset ja sähköt niin toimiikohan enää ylikuumemenissuojat yms?
Ilmoita


Wallakset ovat yleensä ottaen täysiä paskoja. Osta Webasto, Eberi, tai Planar.
Foorumeilla ja laitureilla on turhan paljon kysymyksiä ja juttua: Wallas sitä ja Wallas tätä. Jutun aiheet perustuvat yleensä siihen ongelmaan, kun lämmitin ei lämmitä silloin kun pitäisi.

Pakoputkikaan ei kestä olla tuulenpuolella, kun lämmitin sammuu tuonkin vuoksi.
Sytytysvaiheessa hörsii virtaa ja muutama sytytysyritys onkin jo syönyt normaalin käyttöakun tyhjäksi.
Valopetroolimallit ovat kranttuja polttoaineen suhteen ja ainetta ei löydy joka paikasta.
Ajon aikana turha kuvitella, että voit käyttää lämmitintä. Webasto, Eberi, tai Planar taasen onnistuu käyttää ajonaikana.
Wallakset alkavat ajanmittaan rämisemään ja pitämään ääntä. Muutamissa veneissä on käynyt niin, että Wallas puhaltaa sisälle osittain palokaasut. Nuku sitten siinä käryssä.

Kokemusta on kahdesta uudesta ja kahdesta wanhasta. Kaverit yksitellen hävittäneet Wallaksia. Enää ei tule Wallasta missään muodossa. Hellakin oli melkoinen tekele ja tehot hiipuivat yhden kesän jälkeen.
Ilmoita
Asiat riippuvat aikatavalla siitä missä olosuhteissa värkki on nukkunut ne 15v Ruususen untaan. Pahoin pelkään että ainakin polttoainepumppu on hapettunut jumiin. Ihme jos ei olisi. Tämänhetkistä hintaa en tiedä, olen ollut jo monta vuotta "maissa". Muitakin vikoja on voinut tulla. Kaikkihan on korjattavissa jos varaosia vain on saatavissa mikä ei näin iäkkäässä laitteessa ole itsestään selvää. Kannattavuus onkin sitten kokonaan eri juttu, en ota kantaa...
Ilmoita
Kokeile toimiiko se. Sammutin viereen. Onko se järkevä ottaa käyttöön vai ei riippuu siitä onko sinulla ylimääräistä rahaa vai ei .
1 VASTAUS:
Jos sen saa tulille, niin ei sammuttimen kanssa päivystämistä voi silti lopettaa, eihän?
+Lisää kommentti
mun Wallakset toimineet loistavasti ja olen tyytyväinen. lämppäri+liesi+uuni
Ilmoita
Autoissa ja matkailuvaunuissa toimii Eberit, Webastot ja Planarit vuosia vähällä huollolla ja puolihuolimattomalla käytöllä.

Pari huonoa sytytyskertaa Wallakselle riittää nokeamaan palopesän/ taittamaan hehkulangan huopaan kiinni, sekä kostuttamaan huovan ja siitä se riemu taas repeää, kun kesken veneilykauden pääsee lämmitinhuoltohommiin.
Huonoja sytytyskertoja edesauttaa esimerkiksi polttoaineen loppuminen, huono polttoaineen laatu, ilmalukko polttoaineletkussa, paluuletkun tukkeutuminen, vähäinen akkujännite, tai vaikkapa tuulen osuminen pakoputkeen.

Veneilijän pitää siis pysytellä tutkalla kokoajan tuon lämmitinmerkin kanssa ja rento oleminen/ lomailu loistaa poissaolollaan.

Valopetroolin kanssa läträäminen on osaltaan kans aika sotkuista puuhaa ja kuka sitä haluaa veneessänsä muutenkaan haistella. Kunnollisen polttoaineen löytäminen on joka vuosi aina vain vaikeampaa.

Muun merkkisen lämmittimen omistavat veneilijät painavat lämmittimensä napista päälle ja jatkavat illanviettoa.
Wallaksen omistaja stressaa, palaako punainen valo ja joutuu odottelemaan 5-10 minuuttia, ennen uutta käynnistysyritystä ja muut ehtivät päihtyä, sekä syödä lämpimissä veneissänsä.
Nähty on monilla veneilijöillä se puolituntinen, kun toivotaan että Wallas lähtee tulille ja ei tarvitse yötä jälleen palella.
(Valtuutetut)Huoltokorjaamotkaan eivät ole juuri koskaan saaneet tuttavieni ja omia ex-Wallaksia toimimaan. Yleensä näihinkin pitää lämmitin irrottaa ja kantaa. Keikkahuoltomiehestä saa maksaa extraa lämmittimen hinnan verran, jos tuollainen on edes mahdollistakaan joka kaupungissa.

Ensinnä mainitut merkit eivät noista juurikaan hätkähdä muutaman tuhanne käyttötunninkaan kohdalla. En tiedä yhtään Wallasta, mikä olisi toiminut sataakaan tuntia huoltamatta. Ihan tosi.
1 VASTAUS:
Tuo wallaskokemus, toimimattomus, sen kanssa puljaaminen ja ns asiantuntijoiden turhat yritykset, on valitettavan tuttua. Allekirjoitan täysin.
+Lisää kommentti
Riippui vähän mistä roikkuu. Hyvällä tuurilla lämmittimestä saa hyvän käyttöönkin pikku remontilla vuosiksi. Huonolla tuurilla siihen pitää laittaa rahaa paljon, että laitteesta saa käyttöpelin. Akilleen kantapäinä esimerkiksi pumppu joka on voinut jumiutua vuosien seisonnan aikana. Toinen on esim elektroniikan kimponenttien vanheneminen, ts. Kondensaattorit on voineet kuivua. Jokatapauksessa 90 luvun laitteet voi olla ihan järkeviä käyttöpelejä vielä. 80 luvulle mentäessä alkaa monet laitteet olla jo aika "käytettyjä" mutta kyllä niistä toimivia on saatu. Aina kannattaa kokeilla.

Omaan kokemukseen perustuen kun petrooliwallas huolletaan hyvin, se toimii vuosia moitteetta. Ongelmana on ne tee se itse porpeukalo huoltomiehet ja toistaitoiset huollot, jotka huoltaa kaiken muun lisäksi pari öämmitintä vuodessa. Homma ei ole monimutkainen tehdä, mutta hyvin tehtynä vaatii vähän näppituntumaa.

Toinen asia on vielä, että pitää erottaa vanhat petrooliwallakset uusista wallaksen diesellämmittimistä. Ne ok ihan kokonaan eri asioita.

Niin, että miksi se huolto haluaa, että lämmitin viedään sinne pajalle huollettavaksi? Siksi, että siellä pajalla on testipenkki, mittarit ja varaosat valmiina vieressä ja että se lämmitin saadaan säädettyä kuntoon loisteputkilampun alla. Paikan päällä työ on monin verroin työläämpää ja lopputulos epävarmempo
1 VASTAUS:
Samaa mieltä oli sepeteuskin tuossa alussa.
+Lisää kommentti
Vanhat vuoden -88 2400 Wallas ja liesi lähtivät molemmat ekalla startilla jälleen tähänkin kauteen. Sen allekirjoitan että näiden vehkeiden kanssa on omat juttunsa mutta ne tunnen ja ongelmaa ei ole ollut. Toisaalta en tunne uusien lämmitinmallien metkuja ja niiden huollon tarpeita toimiakseen luotettavasti.
Ilmoita
26-jalkaisessa pikkupurkkarissani on Wallas 1300 "peltilämmitin". On pelittänyt asennusvuodestaan 1986 lähtien ilman murheita. Viimeiset vuodet olen käyttänyt Crystal-petroolia, johon olen
lisännyt prosentin verran isopropanolia. Pari kertaa /talvisäilytyskausi käyttö lämpimäksi.
Ei ole kaivannut huoltoja. Jos nikottelee, sitten huolletaan. Se vaan toimii, joten en kajoa.
1 VASTAUS:
se vaan toimii joo..mutta otas huomioon se että joku kerta tulee joulukuussa 20 ast een pakkaset ja silloin se sanookin tenät. mites sitten suu pannaan kun ollaan kovassa tuulessa keskellä merta ja lämmittimen varaosat on 200km päässä maissa?
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

wanha wallas huollon kautta käyttöön vai uusi laite?

kannattaako noin 15 vuotta käyttämättömänä ollut wallas valopetroolilämmitin käyttää huollon kautta ja ottaa käyttöön kun laite on ulkoisesti ehjä ja toimivana aikoinaan sammutettu. itse laite jostain 1990 luvun alusta varmaankin.

onko tuollainen turvallinen paloturvallisuutta ajatellen jos se huolletaan wallaksen huollossa ja saadaan toimimaan? meinaan että jos hapettuu kaikki liitokset ja sähköt niin toimiikohan enää ylikuumemenissuojat yms?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta