Työnhaun katkaiseminen

Anonyymi

Onko kukaan katkaissut työnhakuaan määräajaksi (alle 3kk) tai muuten kokemusta asiasta?
Pääseekö katkon jälkeen takaisin ansiosidonnaiselle, työmarkkinatuella tai toimeentulotuelle? No toimeentulotuelle tietenkin pääsee mutta entä nuo muut?

En hakisi tuona aikana mitään tukia mutta en olisi myöskään työmarkkinoiden käytettävissä. Ennen tuo onnistui ongelmitta mutta onko nykyisin tullut jotain muutoksia?

27

2180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos on 3kk jolloin et ole työmarkkinoiden käytössä. Esim matka tai tms suunitelma niin mitä sitä itse ilmoittelemaan, ei muuta kuin ei mitään ilmoituksia ja toivoen että ei tule yhteydenottoja ja vaikka tulisikin niin paljon voi hoitaa etänä luurilla ja netillä.

      Itse kun on ollut tarvetta tällaiseen niin juuri ennen matkaa olen tehnyt tikusta asiaa ja ollut yhteydessä työkkäriin jolloin siitä tullut merkintä. Kas kun niillä on nykyään sellaiset systeemit että tietyin väliajoin yhteydessä on oltava vaikka ei asiaa olisikaan.

    • Anonyymi

      Katkaiseminen onnistuu TE-toimiston sivuillta. Kuittaa annetut tehtävät sitä ennen tehdyiksi. Syyksi katkaisulle sopii esim. ’Muu syy’.

      Kun/jos palaat työttömäksi työnhakijaksi, tulee sinun käynnistää työnhaku taas uudelleen. Työnhaku pitää siis erikseen itse käynnistää, mutta sen voi tehdä jo etukäteen.

      Alle 3kk:n tauko työnhausta ei tuo ongelmia. Raja on jotain 6kk (riippuu onko päivärahalla vai työmarkkinatuella).

      Katkaisemalla työnhaun ennen kun kolme kuukautta yhtäjaksoista työnhakua tulee voimaan, vältyt määräaikaishaastatteluilta.

    • Anonyymi

      Kuittasin juuri itseni ulos kolmeksi kuukaudeksi. Muu syy oli, en halua tulla häirityksi turhilla soitoilla kun loikoilen etelän auringossa. Jos "takaisinpaluu" ei onnistu, aivan sama, rahasta se ei ainakaan ole kiinni.

    • Anonyymi

      Jotenkin vaan yritän välttää karenssia jos tuon oman loman aikana laittavat jonkin velvoitteen vaikka ei sillä oikeasti olisi edes mitään väliä vaikka karenssi napsahtaisikin. Haastattelukin ehtii tulla vielä ennen katkaisua joten ei tuokaan olisi ongelma. Ainoa etu tuosta katkaisusta on oikeastaan henkinen, ei tarvitse miettiä mitä postista tulee.

      ap

      • Anonyymi

        No tuleeko sieltä jotain muka. Aika hiljasta on työkkärin tarjonnat.


      • Anonyymi

        Ei tähän mennessä mutta mistä sitä tietää milloinka pitää mennä vaikka viikoksi työnhakua opettelemaan.
        ap


      • Anonyymi

        Niitäkään kursseja ei oo tarjoiltu vuosiin. Loppuvat kun lehmän häntä.


      • Anonyymi

        En ole vielä kertaakaan joutunut työnhakukurssille. Eipä niistä omassa(kaan) tilanteessa ole mitään hyötyä.
        ap


      • Anonyymi

        Ai niin ja olen vielä suht nuori että saattaa olla vielä jotain pelastamishalukuutta työkkärin puolesta vaikka mielestäni saisivat antaa jo olla.
        ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin ja olen vielä suht nuori että saattaa olla vielä jotain pelastamishalukuutta työkkärin puolesta vaikka mielestäni saisivat antaa jo olla.
        ap

        Varma on aina varmaa.

        Kun päivärahapäivät ovat tulleet täyteen, saat vielä 180 päivää työmarkkinatukea. Sen jälkeen työllistämisen uhka kasvaa, koska kunnalle lankeaa sakkomaksu.

        Voit seurata Kelan sivuilla (jos saat työmarkkinatukea) maksettujen päivien lukumäärää ja toimia ne huomioiden.


    • Anonyymi

      Työmarkkinatukea on maksettu jo 1500 päivää niin revi huumoriis. Ei se mihinkää lopu.

      • Anonyymi

        Ei lopukaan, mutta sakkomaksujen myötä kunnan velvoite työllistää kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lopukaan, mutta sakkomaksujen myötä kunnan velvoite työllistää kasvaa.

        Ei kunta työllistä. Työhän tarkoittaisi voisi saada lainaa mutta se ei kertakaikkiaan käy!


      • Anonyymi

        Minne ne ketään työllistäis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kunta työllistä. Työhän tarkoittaisi voisi saada lainaa mutta se ei kertakaikkiaan käy!

        Jos henkilöstä ei ole mihinkään, ei häntä tuolloin kannata työllistää. JOS luet keskustelun alusta asti, saattanet huomata että nyt ei ole kyse sinunlaisesta henkilöstä.

        Ja sitä lainaa saa yhä edelleen työtönkin esim. kanikonttoreista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minne ne ketään työllistäis.

        Et ole ilmeisesti siitäkään tietoinen, että Suomessa on työllistetty kymmeniä tuhansia työttömiä erilaisiin pajatoimintoihin yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti siitäkään tietoinen, että Suomessa on työllistetty kymmeniä tuhansia työttömiä erilaisiin pajatoimintoihin yms.

        Joo, 9€/pv normituet..Ei taida saada kulutusluottoa noilla tuloilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, 9€/pv normituet..Ei taida saada kulutusluottoa noilla tuloilla?

        Ehkä parempi keskittyä ensin miettimään, että mihin sitä lainaa tarvitsee. Sen jälkeen voi selvittää, miten rahoitus hoituu.


    • Anonyymi

      Katkaisin kesälomia radikaalisti, kun en tarvinnut. Oli aika kummaa aikaa.

    • Anonyymi

      Muistaakseni työnhaun pystyi katkaisemaan turvallisesti n. 4kk ja 2 viikon mittaisena. Usein uskotaan että tuo raja on 6kk, mutta tuohon on jokin selitys, että raja on muistaakseni 4kk 2viikkoa. Googlettamalla saattaa löytyä selitys asiaan, mutta noin se oli ennen - joskaan en tarkasti muista oliko raja katkaisulle 4kk 2viikkoa.

      Nimimerkki: Kalle-Kustaa-Korkki

    • Anonyymi

      Ansiosidonnaista koskee ilmeisesti sääntö, että viimeisen 6kk aikana on oltava työmarkkinoilla ennemmän kuin 6viikkoa jotta säilyttää oikeutensa ansiosidonnaiseen. Tuo on kuitenkin se asia mistä kannattaa lähteä tutkimaan, kun on poissa työmarkkinoilta (siis katkaisee työnhakunsa ja palaa takaisin työmarkkinoille) itse katkaisemalla työnhakunsa.

      Kalle-Kustaa-Korkki

    • Anonyymi

      Työmarkkinatukea on aikonaan maksettu yli 180 päivää mutta tällä hetkellä olen ansiosidonnaisella. Ja kunta on työllistänyt ainakin minua joskus ihan palkallisesti kun sakkoraja on ylittynyt. En olisi alkujaankaan ilmoittautunut työnhakijaksi vielä mutta tosiaan silloin katko olisi mennyt yli 6kk reilusti ja ilmeisesti olisin menettänyt ansiosidonnaisen. Ennen muinnon olen myös katkaissut työnhaun ollessani työmarkkinatuella mutta mietin vaan onko nyt tullut jotain uusia kivoja kommervinkkeja.
      ap

      • Anonyymi

        Aikaisemmat työmarkkinatukijaksot eivät enää vaikuta, eli sen suhteen työssäoloehdon täytyttyä ja ansiosidonnaisen alettua, alkaa homma alusta. Ansia ilmeisesti nyt 400 päivää (maksettujen määrä näkynee kassan sivuilla), jonka jälkeen uudet 180 työmarkkinatukea ilman pelkoa pajatoiminnasta.

        Ota kaikki mitä saat, mutta katkaisemalla työnhaun alle kolmen kuukauden välein, et joudu haastateltavaksi. Netpostin avulla varmistat, että mahdolliset työtarjoukset tulevat sähköisessä muodossa ja puhelinnumeron kertomatta jättämisellä, estät TE-toimiston soitot.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1890
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      915
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      106
      872
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      713
    Aihe