Miten ihmeessä muiden pitäisi ajatella ruotsin kielestä ja ruotsinkielisistä Suomessa?

Te pakon puolustajat täällä koette, etteivät pakon kriitikot ajattele oikein kokiessaan alle viiden prosentin kielen vähemmistökieleksi, joka on varmaan ihan kiva ja puhujilleen tärkeä, mutta useimmille muille ihan vain kieli muitten joukossa, kuten suomi Ahvenanmaalla.

Miten ihmeessä teistä muiden pitäisi ajatella ruotsin kielestä ja ruotsinkielisistä Suomessa?

22

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minusta olisi ihan kiva, jos kaksikielisten perheiden äitejä ei pidettäisi vapaakielivalintaväen toimesta pelkkinä vuokrakohtuina.

      Ei ole liikaa pyydetty kieliaktiiveilta, mielestäni.

      • Jos Et Aloittaisi


      • Joku Ehkä Arvaa.
        Suomessa ei toistaiseksi sallita kohdunvuokrausta.


      • Sinä ja moposi, huono yhdistelmä.


    • Anonyymi

      Minusta olisi oikein kivaa, jos ruotsinkielisiä pidettäisiin edes sen verran ihmisinä, että johtava kieliaktiivijärjestö ei kannustaisi jäseniään tekemään kuin Lalli, eli surmaamaan sortajansa.

      Oikeus elämään ilman, että joutuu kielivihaajien etnisten puhdistusfantasioiden kohteeksi on ihan perussettiä, sanoisin.

      • Et vain halua luopua itse piirtämästäsi viholliskuvasta.


      • Kyllä ihmisellä pitäisi olla jotain suhteellisuudentajua, ettei esittäisi senkaltaisia typeryyksiä (etniset puhdistukset, lallit ym) joita esitit.
        Missä ihmeen kuvitelmissa oikein harhailet! Palaa maan pinnalle!


      • Anonyymi

        Salaliittoteoriat syntyvät silloin, kun ihmisen on vaikea hyväksyä todellisuutta sellaisena kuin se on. Saatetaan esim. keksiä mielipuolisia teorioita siitä, että joku on lahjonut puoli Suomea, jotta saataisiin yksi kouluaine pakolliseksi.


      • Kyllä RKP on toiminut ihan avoimesti.


    • Anonyymi

      "Miten ihmeessä teistä muiden pitäisi ajatella ruotsin kielestä ja ruotsinkielisistä Suomessa?"

      Sinun pitäisi opetella ajattelemaan ruotsin kieltä ja ruotsinkielisiä pakkoruotsin ulkopuolella. Nyt olet jumittunut pakkoruotsiin, ja koet että kaikkialla vilisee vain "pakon kriitikkojen" vihollisia. Kun pääset tällaisesta pakkoajatuksesta eroon, niin keskustelukin on (ehkä) mahdollista.

      • Pakko on se, mitä pakon kriitikko vastustaa.

        Mutta vihollisia? Haluavatko pakon kannattajat nähdä normaalissa demokratiaan kuuluvassa kritiikissä ja kehitystyössä vihollisia?


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Pakko on se, mitä pakon kriitikko vastustaa.

        Mutta vihollisia? Haluavatko pakon kannattajat nähdä normaalissa demokratiaan kuuluvassa kritiikissä ja kehitystyössä vihollisia?

        Demokratiassa ei ole tällaisia kuvittelemiasi vihollisia, koska ruotsi on päätetty pitää pakollisena yhteisellä päätöksellä.

        Teillä pakon kriitikoilla sen sijaan on runsaasti vihollisia ilmeisesti, koska tarve massapostata on teillä hyvin suuri (tai pitäisi puhua varmaan yksikössä, sinähän tänne massapostaat jatkuvasti, ei muut). Taistelette koko ajan tuulimyllyjä vastaan.


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Pakko on se, mitä pakon kriitikko vastustaa.

        Mutta vihollisia? Haluavatko pakon kannattajat nähdä normaalissa demokratiaan kuuluvassa kritiikissä ja kehitystyössä vihollisia?

        Minusta mikä tahansa järjestö, jonka jäsenistöstä 6% hyväksyy poliittisen väkivallan tavoitteidensa saavuttamiseksi on itse normaalin demokratian vastainen. Vapaakielivalintaväki ovat tällainen väkivallan hyväksyvä järjestö. He jopa yrittivät juhlia itsenäisyyspäivää natsien kanssa, mutta HOK-Elanto perui heidän varauksensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Demokratiassa ei ole tällaisia kuvittelemiasi vihollisia, koska ruotsi on päätetty pitää pakollisena yhteisellä päätöksellä.

        Teillä pakon kriitikoilla sen sijaan on runsaasti vihollisia ilmeisesti, koska tarve massapostata on teillä hyvin suuri (tai pitäisi puhua varmaan yksikössä, sinähän tänne massapostaat jatkuvasti, ei muut). Taistelette koko ajan tuulimyllyjä vastaan.

        Kyllä se eduskunta on monenlaista ensin päättänyt ja sitten purkanut, kun realiteetit on tunnustettu. Ei yksi päätös tarkoita, että demokratian edellyttämä palaute ja keskustelu lopetetaan. Jos lopetetaan, ei kyse ole demokratiasta.

        Minä en näe myllyjä, mutta tiedätkö, se sinun moposi näkyy rivien välistä ihan selvästi. Ja se karkaa taas.


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Kyllä se eduskunta on monenlaista ensin päättänyt ja sitten purkanut, kun realiteetit on tunnustettu. Ei yksi päätös tarkoita, että demokratian edellyttämä palaute ja keskustelu lopetetaan. Jos lopetetaan, ei kyse ole demokratiasta.

        Minä en näe myllyjä, mutta tiedätkö, se sinun moposi näkyy rivien välistä ihan selvästi. Ja se karkaa taas.

        Saa keskustella toki, mutta massapostaus, muiden mielipiteiden sivuuttaminen, eriävien mielipiteiden teilaus ym. - se ei ole demokratiaa.


      • Olemme jo niin samaa mieltä! :)

        Katsotaan kauan tätä kestää.

        Ja sitten se otsikon kysymys:
        Miten ihmeessä muiden pitäisi ajatella ruotsin kielestä ja ruotsinkielisistä Suomessa?


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Olemme jo niin samaa mieltä! :)

        Katsotaan kauan tätä kestää.

        Ja sitten se otsikon kysymys:
        Miten ihmeessä muiden pitäisi ajatella ruotsin kielestä ja ruotsinkielisistä Suomessa?

        Suhtautuminen ruotsin kieleen ja suomenruotsalaisiin ilmenee hyvin 3 yliopiston yhteistutkimuksessa, jossa valtaosa suomalaisista suhtautuu molempiin positiivisesti. Samassa tutkimuksessa tuli ilmi, että ruotsin häviämistä maastamme pidettäisiin suurena vahinkona.

        Eli jos ei osaa päättää, miten suhtautua ruotsin kieleen ja sitä puhuvaan vähemmistöön, niin tutkimuksesta voi saada vinkkiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suhtautuminen ruotsin kieleen ja suomenruotsalaisiin ilmenee hyvin 3 yliopiston yhteistutkimuksessa, jossa valtaosa suomalaisista suhtautuu molempiin positiivisesti. Samassa tutkimuksessa tuli ilmi, että ruotsin häviämistä maastamme pidettäisiin suurena vahinkona.

        Eli jos ei osaa päättää, miten suhtautua ruotsin kieleen ja sitä puhuvaan vähemmistöön, niin tutkimuksesta voi saada vinkkiä.

        Siis ruotsin kieleen ja ruotsinkielisiin tulee suhtautua positiivisesti.
        Luonnollisesti. Kiva kieli ja mukavat ihmiset.

        Mutta te pakon puolustajat täällä koette, etteivät pakon kriitikot ajattele oikein kokiessaan alle viiden prosentin kielen vähemmistökieleksi, joka on varmaan ihan kiva ja puhujilleen tärkeä, mutta useimmille muille ihan vain kieli muitten joukossa, kuten suomi Ahvenanmaalla.

        Miten ihmeessä teistä muiden pitäisi ajatella ruotsin kielestä ja ruotsinkielisistä Suomessa?


      • Eli suomalaiset ajattelevat juuri niin luontevasti kuin pitääkin: alle viiden prosentin kieli on vähemmistökieli, joka on varmaan ihan kiva ja puhujilleen tärkeä, mutta useimmille muille ihan vain kieli muitten joukossa, kuten suomi Ahvenanmaalla - ja pakkoruotsi saa mennä...


      • Anonyymi

        "On aivan aiheellista kysyä, miten ihmeessä muiden pitäisi ajatella ruotsin kielestä ja ruotsinkielisistä Suomessa.
        "

        No mikset sitten vastaa tähän kysymykseen itse? Suomalaiset vastasivat jo tuohon kysymykseen pätevässä tutkimuksessa. Nyt odotamme enää vastausta sinulta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "On aivan aiheellista kysyä, miten ihmeessä muiden pitäisi ajatella ruotsin kielestä ja ruotsinkielisistä Suomessa.
        "

        No mikset sitten vastaa tähän kysymykseen itse? Suomalaiset vastasivat jo tuohon kysymykseen pätevässä tutkimuksessa. Nyt odotamme enää vastausta sinulta.

        "Alle viiden prosentin kieli on vähemmistökieli, joka on varmaan ihan kiva ja puhujilleen tärkeä, mutta useimmille muille ihan vain kieli muitten joukossa, kuten suomi Ahvenanmaalla - ja pakkoruotsi saa todellakin mennä..."


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        "Alle viiden prosentin kieli on vähemmistökieli, joka on varmaan ihan kiva ja puhujilleen tärkeä, mutta useimmille muille ihan vain kieli muitten joukossa, kuten suomi Ahvenanmaalla - ja pakkoruotsi saa todellakin mennä..."

        Människor är vi alla ändå alla till 100 %


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      214
      1737
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      82
      1123
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      940
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      78
      895
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      817
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      754
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      733
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      117
      628
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      607
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      19
      596
    Aihe