Kukaan hakemassa opiskelemaan teologiaa tänä vuonna? Joko olet aloittanut lukemisen ja mitä mieltä olette pääsykoe materiaalista? Onko kohtalo kaveria?
Teologian pääsykoe 2019
212
4024
Vastaukset
- Anonyymi
Täällä yksi kohtalokaveri. Ennakkomateriaalia on yllättävän vähän ja mielenkiintoisia aiheita. Tuntuu vähän liian hyvältä ollakseen totta. :) Oon lukenut lähinnä maskuliinisuutta koskevaa artikkelia. Myös toista oon vähän vilkuillut.
- Anonyymi
Kyllä, ovat jokseenkin mielenkiintoisia nuo aiheet, että jaksaa lukea. Itse olen ollut pitkään ollut työelämässä ja vihdoinkin päättänyt lähteä tavoittelemaan mahdollista uraa joka minulle parhaiten sopisi. Yritän lukea työn ohella ja toivon ajan riittävän. Miksi päädyit hakemaan teologiaan?
- Anonyymi
Alanvaihto on minulla tavallaan kyseessä. Tosin edellisestä koulusta en edes valmistunut, mutta opiskelin sitä melko pitkään kunnes tajusin, että en oikeastaan ollut siitä kiinnostunut. Omien elämänkriisien ja uskonnollisen kasvatuksen myötä eksistentiaaliset asiat rupesivat kiinnostamaan ja pohtivana ihmisenä ajattelen teologian sopivan minulle paremmin. Ammatillisessa mielessä ala tuntuu hieman arveluttavalta, koska papin työ ei kiinnosta, tutkimus ehkä. Teologian opiskelu tuntuu kuitenkin ajatuksena mielekkäältä, joten on hyvin mahdollista että sieltä jotain kiinnostavaa löytyy. Aika näyttää miten käy.
- Anonyymi
Täällä kans yksi hakemassa oleva.
Saisko artikkeleista keskustelua syntymään? Olis mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia. Onko kukaan teistä valmennuskurssilla vai itsenäisesti? - Anonyymi
Minkälaisia kysymyksiä luulisitte, olettaisitte kokeesee tulevan?
Fasismi artikkeli on jotenki helpompaa, ei ole tullut niin paljon uutta siinänsä, mutta sitten tämä toinen artikkeli, joka käsittelee miehen ja jumalan välisen suhteen aiheuttaa haasteita. - Anonyymi
Kiva kuulla, että muitakin on hakemassa. Luetteko vain artikkeleita, vai teettekö muistiinpanoja yms?
- Anonyymi
Moi! Ihanaa että löytyi tällainen keskustelu! :)
Mä olen kans hakemassa Helsingin teologiseen tänä vuonna. Oon lukenu n. 3 kertaa sen fasismista ja rintamapapeista kertovan aineiston, ja hallitsen sen jo omasta mielestä semi hyvin. Toi toinen aineisto sen sijaan tuottaa haasteita.. Luin sen kerran ja oon tosi hämilläni, vaikka psykologiaakin oon lukenu ja tänä syksynä kirjoitin alustavasti siitä E:n.
Huolestuttaa jotenkin, kun en yhtään osaa arvioida oman osaamisen tasoa.. Sanotaan että teologiseen on helppo päästä, mut kuitenkin sisään otetaan vaan joka viides hakija!
T. Tämän kevään ylioppilas - Anonyymi
Jumalasuhteeseen ja seksuaalisuuskäsityksiin liittyvä artikkeli on haastavampi jollain tapaa, se on niin monikerroksinen ja jollain tavalla vähän poukkoileva mun mielestä. Pitää ajatella tosi paljon että erottelee ja yhdistää asioita ja kokonaisuuksia.
Mutta on noissa molemmissa pureskeltavaa mun mielestä.
Mä luen ja teen muistiinpanoja jonku verran. Ja vähän selvittäny oheistietoa.
Kysymyksiä vois miettiä minkälaisia vois tulla.
Pitäiskö laittaa pienet tiivistelmät molemmista artikkeleista, esim omasta mielestään keskeisistä kohdista?
Siitä vois saada paljon kun jokainen laittaa omansa ja niissä toivottavasti on jonki verran myös eroavaisuuksia jolloin näkee asioita toisesta näkökulmasta.
Tämän lähettäjä sama kuin "Täällä kans yksi hakemassa oleva", olkoon se mun nimimerkki tässä keskustelussa. - Anonyymi
Hei ihan näin mielenkiinnosta, onko siis muita uskovia hakemassa teologiseen? Tai siis varmaan on, mutta onko kukaan eksynyt tähän keskusteluun.. :) Ja miltä teistä tuntuu opiskella noita aineistoja? Lähinnä tota tokaa?
- Anonyymi
Heips juu materiaalia luettu ja pähkäilty - pastorit hallussa mut toi toinen on aika haastava - pitää avata sitä että pääsee jyvälle. teen paljon muistiinpanoja ja oon lukenut myös oheismateriaalia - jännää nähdä miten kysymykset asetellaan
- Anonyymi
Miten luulette, kuinkakohan tarkkaan asiat täytyy osata ulkoa? Pastoreissa on esimerkiksi ihan älyttömästi nimiä (joista osa mainitaan vain kerran) ja päivämääriä. Täytyykö tekstit osata sanasta sanaan ulkoa, nyt kun luettavaa on näin vähän? Hieman alkaa stressiä pukata tässä :D
- Anonyymi
Tottakai näin vähät ja helpot aineistot pitää osata ulkoa, ei siinä edes ole niin paljoa nimiä tai päivämääriä.
- Anonyymi
Tuskin ihan ulkoa tarvitsee osata. Pääasiat täytyy, mutta järkeä voi käyttää sen kanssa mitä opettelee ulkoa! Aineistosta aika helppo päätellä mitä todennäköisesti kysytään. Jos joku henkilö mainitaan sivulauseessa kerran, niin se tuskin on oleellista.
- Anonyymi
Sain viime vuona 21/30 pistettä kokeesta ja en osanu todellakaa asioita ulkoa :D Eli älä huoli
- Anonyymi
Mitä luulette onkohan tänä vuonna tosi korkea pisteraja sisäänpääsylle? On jotenki niin helpot materiaalit, tai tosi vähän luettavaa. Oliko viime vuonna sama? Jotenki ite veikkaan että sisäänpääsyn raja on tänä vuonna tosi korkea...
- Anonyymi
Tuota samaa mietin, eli mikähän pisteraja sisäänpääsylle on tänä vuonna. Tietääkö joku mitä sisäänpääsyraja oli viime vuonna?
Ja sinä joka sait 21/30, niin pääsitkö sisään niillä pisteillä? - Anonyymi
Viime vuonna tais sisään päästä 17 pisteellä, ainakin ensikertalaiset. Ei-ensikertalaisilla taisi olla hitusen korkeampi se, jos oikein muistan. Eli jos samaa kaavaa noudattaa, niin ei tosiaan tarvitse tänä vuonna osata asioita kovinkaan sanatarkkaan...
- Anonyymi
Ellei tänä vuonna sitten porukka ole lukenut jotenkin super hyvin asioita. Mistä lie johtuu, että teologiseen on aiempina vuosina luettu niin huonosti? 17/30 pisteellä kun pääsee sisään niin sillon on oikeasti jo tosi huonosti osattu asiat. Etenkin kun se viime vuoden koe ei ollut vaikea ja aineisto oli mielenkiintoinen ja sivumäärä pieni.
- Anonyymi
"Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta kelpuutti tänä vuonna riveihinsä lähes 40 opiskelijaa vähemmän kuin sen kiintiö olisi antanut myöten. Syynä oli se, että tarpeeksi moni hakija ei yltänyt valintakokeessa pisterajaan, jonka tiedekunta oli määritellyt sisäänpääsyn vähimmäisehdoksi.
Teologian ja uskonnontutkimuksen kandiohjelmaan olisi voitu valita tänä vuonna 170 opiskelijaa. Opiskelijamäärää on pienennetty kirkon ja koulujen supistuneiden työmarkkinoiden takia: parhaimmillaan opintonsa on aloittanut noin 200 teologian ylioppilasta vuosittain. Tällä kertaa sisään pääsi kuitenkin vain 132 opiskelijaa. He aloittivat opintonsa maanantaina.
Helsingin yliopiston tilastojen mukaan teologiseen tiedekuntaan päähaussa hyväksyttyjen määrä on vuosina 1979–2016 vaihdellut 168:n ja 201:n välillä. Nyt valittu vuosikurssi on selvästi pienin vuosikymmeniin.
Kesäkuussa järjestetyssä teologisen tiedekunnan pääsykokeessa oli kolme tehtävää. Niistä yhteen vastattiin pelkästään kirjan perusteella, kahdessa käytettiin apuna hakijoiden kokeessa eteensä saamaa aineistoa. Erityisesti kirjallisuuskysymys osoittautui monelle kynnyskysymykseksi.
– Kirjaa ei selvästi ollut luettu. Osa myös ilmoitti sen suoraan kirjoittamalla kokeeseen, että en ole lukenut kirjaa, mutta ajattelen asiasta näin ja näin, sanoo soveltavan opetuksen yliopisto-opettaja, tiedekunnan valintalautakunnan puheenjohtaja Aura Nortomaa.
Teologisen tiedekunnan pääsykoekirja vaihtuu vuosittain. Tänä vuonna kirjana oli kevättalvella ilmestynyt Sisäänkäyntejä Raamattuun – Tulkitsijan kirja. Se on artikkelikokoelma, jonka ovat toimittaneet Petri Luomanen, Niko Huttunen ja Kalevi Virtanen. Artikkelitoimittaja Jussi Rytkönen luonnehti Kotimaassa 11.5. kirjaa tasalaatuiseksi ja mielenkiintoiseksi.
Aura Nortomaan mukaan tiedekunnan tietoon ei ole kantautunut, että hakijoilla olisi ollut vaikeuksia saada kirjaa käsiinsä.
Hänen mukaansa tiedekunnassa on keskusteltu paljon kokeen arvostelukriteereistä. Keskusteluissa on päädytty siihen, että arvostelu ei ollut liian tiukka."
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/helsingin-teologisen-aloitti-pienin-kurssi-vuosikymmeniin-hakijat-eivat-lukeneet-paasykoekirjaa/
Tämä siis vuonna 2017. Teologisen minimipisteraja sisäänpääsyyn tuolloin oli 11/30. Kertoo kyllä paljon... - Anonyymi
Aahh vitsi mä en oikee tiiän, et jännääks mua huomine vai ei xD jotenkin huolestuttavan hyvä fiilis ja just ku ne molemmat aineistot oli oikeesti aika semi helpot. Saa sit nähä vaa kui vaikeen kokeen ne on tehny siel meil
- Anonyymi
Mulla on kanssa aika hyvä fiilis! Vähän takaraivossa painaa se, että kun en oo ensikertalainen niin mun on pakko olla 12 parhaan joukossa kokeessa jos haluun sisään :D Jos olisin ensikertalainen niin löhöilisin vaan tän päivän vailla huolta huomisesta :D Mut tän ketjun perusteella porukka olis lukenu hyvin tänä vuonna. Mikä on teologiselle hyvä, mutta meille hakijoille huono :D
- Anonyymi
aineistot luettu kerran läpi, kai tällä teologiseen pääsee, jossen valtsikkaan pääse :D
- Anonyymi
joo kaipa sitä si täytyy tälleen ensikertalaisena vaan lusmuilla tää päivä xD kuha muistaa hegemonisen maskuliinisuuden ja homososiaalisen liiton ni eiks sil jo pitkäl pötki xD
- Anonyymi
Täällä toinen ei-ensikertalainen! :)
- Anonyymi
No mä luin viime vuonna aineistot 3 kertaa läpi 2 päivää ennen koetta ja pääsin sisään! Olin ensikertalainen.
- Anonyymi
Joku kirjotti tässä, että joka viides pääsee teologiseen sisään, se on totta jos lasketaan kaikki hakeneet. Mutta teologisen kokeeseen on kaikista hakijoista osallistunut yleensä vaan noin puolet. Eli jos kokeeseen saapuu noin 350 ihmistä ja 160 otetaan sisään, niin se on jo lähes puolet! Veikkaan että kaikki tässä ketjussa olevat ensikertalaiset pääsee sisään. Ei ensikertalaisten kohdalla taistellaan sitten niistä pisteistä. Yksi opiskelukaveri pääsi ensikertalaisena 25. varasijalta teologiseen! Ei ensikertalaisten varasijajono ei liikkunut yhtään sen sijaan, heitä kun tosiaan otetaan niin vähän.
Onnea kaikille huomiseen! - Anonyymi
Mäkin oon huomenna osallistumassa pääsykokeeseen! Vähän jännittää, oon kertaillu noita aineistoja tässä, ja huomannu et aika monta yksityiskohtaa unohtunu... :D Toivottavasti tää mun lukeminen nyt riittää, haluisin niin kovasti saada opiskelupaikan!
Mun mielestä epäselvin kohta aineistoissa on sen 2. artikkelin Eve Kosofsky Sedgwickin teoria kolmiosuhteista, joilla naisen kautta Jumalan ja miehen/kahden miehen välinen suhde pysyy homososiaalisena eli normaalina. Onks muita joille se on vaikee? Vai oonko ainoo? :D
Hirveesti tsemppiä teille kaikille!- Anonyymi
joooo en oo mäkään ymmärtäny tota kolmiosuhde hommaa xD en tiiä uskallanks ees kattoo aineistoi läpi enää jos huomaan jotain kamalan vaikiaa viel :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joooo en oo mäkään ymmärtäny tota kolmiosuhde hommaa xD en tiiä uskallanks ees kattoo aineistoi läpi enää jos huomaan jotain kamalan vaikiaa viel :D
:D Toivottavasti tota ei kysytä, toivossa on hyvä elää.. Eiköhän me selvitä!
- Anonyymi
Heippa kaikki kohtalotoverit!
Tänään vasta törmäsin tähän ketjuun, mutta olisko kellään inspiraatioo jälkipuintiin? :)
Oikein ahistaa ku joutuu nyt näin monta viikkoa tääl yksin jännittään, pääsikö sisälle vai ei... :D
Kaikkeen kyllä vastasin, ja koko sen 4 tuntia pää punasena kirjottelin, mutta en sit tiiä, kirjotinko aiheesta vai vaan tyylikkäästi sen vierestä... x)
Mä kirjotin ylioppilaaksi jo vuosia sitten, sen jälkeen on tullu perhettä ym. Mut laskin että kirjoituksista sain 14 lähtöpistettä. En kyl oikein tiiä, mitäpä seki nyt sit merkkaa, vai merkkaako mitään, ku en oikein noista pisterajoista tajua... vaan aika vähälle se kyl kuulostaa, mitä tuil ylempänä oli mainittu :O
Joo'o, ei oo tosiaanoikein minkäänlaisia fiboja, menikö koe hyvin, haha. Tuntu vaan että varmasti kaikki ympärillä istuneet oli rutkasti mua älykkäämpiä :D
Aineistot oli kyllä kiinnostavia, luin ne pari krt. Aika offtopic oli kyllä mun mielestä kumminki lopulta mm.se kysymys siitä SS/fasismi-aineistostakin, kun sitä Jokipiin Panttipataljoonasta tehtiin kumminki vaan siellä muuan kritisoiva maininta.
Hmm...
- Anonyymi
Siis itse tänään kertaillut ja koko ajan huomaan että jotain unohtuu :D Mutta ei kai tässä auta kun todeta että kaikkea ei voi muistaa, aivot ei toimi niin. Täytyy vaan toivoa että tämä osaaminen riittää. Tuntuu jo että on ihan error-tilassa jo tällä hetkellä ja mikään ei enää pysy päässä -ehkä siis parempi mennä nukkumaan...
Mun veikkaus on että maskuliinisuus-tekstistä tulee termimääritelmiä ja esseet tulle SS-pastoreista. Vai voisikohan noiden lisäksi olla vielä aineisto? Toivoisin itse että olisi vaikka kolmantena monivalintaa tai jotain muuta kun jäätävää kirjottamista :D
Joku yhdistelmätehtävä olisi paha. "Kalervo Kurkialan ja Ensio Pihkalan homososiaalinen suhde Wiking-divisioonassa sotilaspastoreina" Ala siinä sitten keksimään jotain :D- Anonyymi
Hyyh, toivottavasti ei yhdistelmätehtävää.. Se ois kyl paha :D vois kertaa vielä kakkosaineiston termit tässä iltasella
- Anonyymi
hei toi tommone yhistelmätehtävä ois jo liian julmaa xD
- Anonyymi
Onnea kaikille tänään! Toivotaan että kaikki päästään :)
- Anonyymi
okei öööö, ei mitään hajuu miten meni xD jotenki tuntus helpot mut sit taas pelottaa et vastasin tyylii aiheen vierest tai jotain muuta kamalaa
- Anonyymi
Itellä myös sama. Tällä hetkellä kyl stressaan et mitä jos en saa siihen yhteen sitä väh. 2p ja sen takia loppu koetta ei sitten arvostella. :/
- Anonyymi
Muistaako kukaan, minkälaisilla pisteillä ei ensikertalainen pääsi viime vuonna sisään?
- Anonyymi
Mua siis suoraan sanottuna vatuttaa kun oli aineisto :D Olin hyvin opetellut luettavan materiaalin ja siitä tulee 2 kysymystä, eih... Mua jänskättää miten tuo aineisto meni ja tila loppui kesken sen tokan tehtävän kohdalla, niin saa nähdä senkin kanssa. Pelottaa just että vastasiko liikaa kysymyksen ohi vai ei..
Olikohan ei-ensikertalaisen raja viime vuonna 23 pistettä... Vai 24? En muista katoin sen kyllä. Oli kuitenkin paljon korkeampi kuin ei ensikertalaisten.
Lähtikö teidän koesaleista paljon ihmisiä heti ensimmäisen tunnin jälkeen?- Anonyymi
Paljon korkeampi kuin ensikertalaisten siis!
- Anonyymi
Mun fiilis on, että viime vuonna jengi lähti paljon aikaisemmin pois. Nyt lähdin itse reilu kahden tunnin kohdalla ja sitä ennen oli lähtenyt vain muutama.
- Anonyymi
Minä ja 4 muuta oltiin meidän salissa ihan viimeiseen minuuttiin asti :D Mulla kesti tunnin tehdä jo vaan se ensimmäinen tehtävä... Tuskailin sen aineiston kanssa, kun koko ajan mietitytti että löysikö oikeat kohdat. Meijän salista lähti mun mielestä joku jo puolentunnin kohdalla? Ja aika moni siinä tunnin kodalla. Sen jälkeen en enää kiinnittänyt huomiota, huomasin vaan että salissa oli erittäin tyhjää kun menin tasalta palauttamaan paperit.
- Anonyymi
Mitä mieltä olitte kokeesta?
- Anonyymi
Tavallaan on vähän pettynyt olo, kun oli tankannut jotain asioita ”ihan turhaan” 😂. Eka tehtävä oli mulle helpoin. Siihen jumalasuhde kysymykseen en saanut vastaustilaa täytettyä ja vähän jäin miettimään, että vastasinko liian suppeasti ja osin asian vierestä.
- Anonyymi
Mäkin osasin esim Swanströmin artikkelin suunnillen kannesta kanteen ulkoa, niin harmittaa että ihan turhaan noin tarkkaan opetteli asioita!
Mitä te laitoitte siihen kakkoskysymykseen? Mä jäin miettimään että kai tein sen oikein.. Iski paniikki kun poistuin salista xD - Anonyymi
Kirjoittelin homososiaalisesta ja terapeuttisesta jumalasuhteesta. Ja sitten varmaan vähän aiheen vierestäkin🤭
- Anonyymi
Mä kirjotin kanssa homososiaalisesta ja terapeuttisesta, määrittelin sinne vielä hegemonisen maskuliinisuudenkin ja sen helkkarin kolmion (mikä oli kyllä sta*tanasta) xD Mutta oikeesti oli niin vähän tilaa enää jäljellä noitten määrittelyjen jälkeen että se itse aineistotekstin analysointi jäi tosi tosi tosi vähälle. Jäin sitten miettimään että sakotetaanko siitä ja olisko jotain noista termimäärittelyistä voinut jättää pois. Eli vastasinko liika ohi kysymyksen. Kun astuin ulos salista niin aloin miettiä että ei kai siihen olisi voinut soveltaa sitä yhden sukupuolen mallia? Ei varmaan... Mutta eipä olis tilaakaan ollut.
- Anonyymi
Mietin että olisiko vain homososiaalisuuden määrittely riittänyt termeistä? Ja sitten sitä terapeuttista jumalaa sinne ja aineistosta esimerkkejä
- Anonyymi
Mitä mieltä olitte aineistosta? Onko tuommoinen yleinen käytäntö pääsykokeissa? Siis että vastaukset vaan etsitään jaettavasta aineistosta. Tuntui jotenkin helpolta, mutta arveluttaa että löysikö lopulta oikeat vastaukset.
- Anonyymi
osasin sen voiko mies antautua jumalalle ulkoa, mutta en kyllä osannut vastata sitä koskevaan tehtävään juuri mitään noh hieman harmittais xd
- Anonyymi
Ihmettelen tuota hyvin yleisessä käytössä olevaa rajattua kirjoitustilaa kokeissa. Tai siis sen pienuutta. Minkä takia hakijoiden täytyy kirjoittaa ihan minitekstiä (ei toki aina), että kaiken asian saa mahtumaan? Eikö rivejä voisi olla enemmän? Luulisi että tarkastajienkin olisi mukavampi lukea, kun ei tarvitsisi nenä kiinni paperissa tihrustaa. Ja jos katsoo yliopiston sivuilta viime vuoden mallivastauksia, niin sen verran pitkiä ovat, että ei varmasti ole mahtuneet käsin kirjoitettuna paperille. Tämä on etenkin tiedetty ongelma oikeustieteen pääsykokeessa, mutta näin nopeasti kun katsoin teologisenkin viime vuoden mallivastauksia niin pitkiä ne ovat. Ja siis todella pitkiä jos tuommoisen käsin kirjoittaa, ei varmasti mahdu noille viivoille.
https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/teologinen_mallivastaukset2018.pdf - Anonyymi
Itsellä meni suhteellisen hyvin omasta mielestä, mutta se kakkoskysymys oli kyllä kaikkein kamalin. Selitin siihen A-kysymykseen homososiaalisesta jumalasuhteesta ja sit siihen B-kysymykseen taas terapeuttisesta jumalasuhteesta. En vastannut mitenkään hirvästi ja olisi jäänyt paljon tilaakin. Jotenkin se kysymys oli vaan lähtökohtaisesti jotenkin tosi vaikea. Mietin, että menikö koko koe pilalle just tuon kysymyksen takia, kun hämmennyin ja kujailin sen kanssa niin pahasti. :/
- Anonyymi
Se kakkostehtävä oli kyllä hankala! Kun ei ihan tiennyt mitä kaikkea siinä haluttiin että määritellään, vai olisko siitä maskuliinisuudesta ja jumalasuhteesta pitänyt puhua enemmän yleisellä tasolla. Siinä ennakkomateriaalissa oli niiden termien välissä aina sitä "höttöä", niin olisko jotain sitten vaan pitänyt jaaritella. Ite tosiaan ratkasin sen vaan määrittelemälla varmuudeksi lisää termejä ja toivon että joku pisteen puolikas niistäkin tulee :D
- Anonyymi
Mitä te vastasitte niihin aineiston kysymyksiin? Siihen rasimi-kohtaan, saamelaisuuteen, Pihkalaan/AKS:ään? Oliko teistä vastaukset simppeli löytää?
- Anonyymi
..joo, kyllä pitää vastata omantunnon mukaan, ja rehellisesti1 se on tärkeintä, jo tulevassa työssä ja jos aikoo hakea "papiksi"
- Anonyymi
Mä vastasin kakkoseen paljon oikeaa asiaa, mutta sitten paniikissa pölisin myös queer-teoriasta! Osaako kukaan sanoa, miten paha on, jos menee osittain ohi aiheen?
Rasismiin vastasin siitä kohdasta, jossa puhuttiin myös ”valkoisten” porvarillisten venäläisten tappamisesta samalla kun kommararitkin.
Saamelaisiin siitä, että raamatussa kielletään noituus ja saamelaisiin liitetään noituis ja magia. Rummut jne. - Anonyymi
Mä heitin kanssa sivulauseessa queer-teoriasta ihan pikkasen siinä kakkoskohdassa. En usko että siitä miinusta saa, mutta ei varmaan pisteitäkään. En tiiä annetaanko edes teologisen pääsykokeessa miinuspisteitä? Lisäpisteitä saa johdonmukaisuudesta kai, mutta miinusta ei pitäis tippua.
Vastasin aineistossa samat jutut, valkoisten venäläisten tappaminen jne ja saamelaisissa noituudesta, noitarummuista jne. Mikähän se kolmas kysymys edes oli? :D Näin hyvä muisti xD Pihkala-osiossa taisin mainita siitä AKS:ään kuulumisesta, Uhtuasta ja Äänisestä suur-suomen tavoitelistalla, antibolsevismista ja Pihkalan suhteesta fasismiin ihan lyhyesti. En ihan suoraan sanottuna ollut ihan varma mitä siihen kohtaan olisi pitänyt laittaa niin kunhan jotain kirjotin... - Anonyymi
Mutta mitä te laitoitte siihen Panttipataljoona/Jokipii/Swanström-kysymykseen? :D Moni sanonu että se oli kokeen helpoin osio
- Anonyymi
Swanström kritisoi monessa kohtaa artikkelissa sitä, miten Jokipii vääristeli ja jopa pimitti jotain tietoja Panttipataljoona teoksessa.
Ja miten Se asettaa jokipiin aseman tutkijana kyseenalaiseen valoon jne jne - Anonyymi
Mä kerroin ne kohdat missä tilanteessa oli kritisoinut, Kurkialan ylennys, Lembegr/Wäckerle sotarikokset, Kurkialan tapaaminen Becherin kanssa/ "ylvästely", Grossgarten/Himmler jne... Ja sit niitä asioita mitä Swanström sanoi näissä tilanteissa/ mitä Jokipii sanoi. Kasasin niistä jonkinnäköisen nipun.
- Anonyymi
ei perkule, menin ihan paniikkiin ku sain kokeen eteeni ja unohdin mainita iiiihan liian vähän noit, apua xD
- Anonyymi
Voiko tän keskustelun pohjalta todeta, että koetta pidettiin melko helppona 🙂?
- Anonyymi
Joo, koe oli liian helppo minusta. Mikä on huono juttu, kun se on sitten ollut kaikille helpohko, eli todella kilpaillaan pisteistä! Mietin edelleen, että oliko siinä aineistossa jokin asia mitä en huomannut. Jotenkin älytöntä sieltä vaan poimia vastaukset. Oliko niitä kuitenkin enemmän, enkä vaan siinä ajassa löytänyt niitä? Kun siis epäilen jotenkin että olisiko se muka voinut olla noin heppoa... Se aineisto oli vielä lyhytkin. Jokin tässä haiskahtaa! :D
- Anonyymi
mitenhä teologinen toimii jos suuri osa hakijoista saa lähes täydet pisteet? 😅 millä jengii karsitaa?
ehkä tossa kakkososiossa ne painottaa just jotai tiettyä ja sillä sit taiteillaan niitte pisteide kans. oli kyl liian helppo koe - Anonyymi
Kuinka moni miettii että pääseekö suoraan sisään yo-todistuksella?
- Anonyymi
Itse pääsin jo todistuksella sisään. Onko 2019 vuoden porukalla jotain ryhmää, jossa tutustua?
- Anonyymi
Mää pääsin Joensuuhun papereilla sisään, ei-ensikertalaisena. Hieman tuntuu uskomattomalta :D esim. siinä, että tulokset tulis jo ennen pääsykoetta sinne, jotka on huomenna.. Tekis mieli vaan soittaa sinne ja kysyä, että onko joku virhe kyseessä xd
- Anonyymi
Milloin vastaukset tulee?
- Anonyymi
28.6. pitäis viimeistään tulla
- Anonyymi
Viime vuonna tais tulla 25/26.6, eli hitusen ennen deadlinea. Saa nähdä miten nyt!
- Anonyymi
Pitikö siinä maskuliinisuus-kyssärissä vastata yhden esseen muodossa vai a) ja b) -tyyppisesti eroteltuna... Luin kysymykset liian nopeasti ja vastasin kysymyksiin sen kummempia miettimättä. Nyt alko mietityttää. Yhteen pötköön siis itse vastasin
- Anonyymi
En usko että on kauheasti väliä. Vastasin myös yhteenpötköön, ensin kirjoittamalla A:sta ja sitten B:stä. Jäi harmittamaan se että tilaa ei jäänyt niiden kahden vertailuun.
- Anonyymi
Mä vastasin yhteen pötköön, mut laitoin a:n ja b:n eri kappaleihin. Silleen et ”A-tekstistä ilmenee homososiaaliseen jumalasuhteeseen viittaavia asioita” ja perään litania niistä asioista. Sit aloitin uuden kappaleen ”B-tekstistä ilmenee terapeuttiseen jumalasuhteeseen viittaavia asioota” ja sit litania niistä asioista.
- Anonyymi
okei ihme saa kyl tapahtuu jos pääsen sisäl. kirjotin onneks ny uskonnost M ni luulis siitäkin olevan jotain apuu
- Anonyymi
No siis viime vuonna ensikertalaiset pääs tosiaan sisää 17 pisteellä, eli ei tosiaa oo tarvinnu pärjätä kokeessa tosi hyvin! Et vaikka ei olis omasta mielestä menny hyvin, niin toivoa on silti viel varmasti.
- Anonyymi
Milläköhän valintakoepisteillä ei ensikertalaiset pääsi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milläköhän valintakoepisteillä ei ensikertalaiset pääsi?
Tuolla yllähän on vastattu siihen. Tais olla 23 pistettä
- Anonyymi
mua ärsytti liian pieni vastaustila - ensin tuntui että meni tosi hyvin mutta nyt muutaman päivän jälkeen tuntuu että menikö sittenkään - tuntuu älyttömältä että tekstistä vaan etsittiin vastaukset niin joku koukku siinä pitää olla....homososiaalinen suhde ok,terapeuttisen suhteen kuvailin mutta unohdin että pitikö siihen myös kirjoittaa , että on terapeuttinen suhde. voi huoh. Ja en millään muistanut kaikkea siitä Jääkäripataljoona jupinoista - eli tais mennä penkin alle :(
- Anonyymi
mua ärsytti kanssa liian pieni vastaustila. olisin kirjottanut paljon enemmän jos olis ollut vaan tilaa. en tajuu miksi niitä rivejä ei voi olla enemmän. etenki ku kattoo noita vanhojen kokeiden mallivastauksia niin saa kyl jonkun kahden millin kokosil kirjaimilla kirjottaa et kaikki mahtuu noille riveille.
- Anonyymi
Kuinkas monta ei-ensikertalaista (eli ammatin jo opiskelleita) täällä on?
Tässä yksi.- Anonyymi
Täällä myös 🙋🏻♀️
- Anonyymi
Eiköhän meitä monta ole! Tänä vuonna oli kokeessa huomattavasti enemmän vanhempia hakijoita kuin viime vuonna.
- Anonyymi
Mä kiinnitin huomiota samaan. 50 hakijoita oli meidänkin salissa yllättävän monta. Tietty kolmekymppisiä enempi, mut oli jännä ikähaitari, kun yleensä pääsykokeissa kuitenkin reilu enemmistö on 19-20-vuotiaita.
- Anonyymi
Toki kaikki viisikymppisetkään eivät ole "ei ensikertalaisia". Jos pohjalla on vaikka opistotaso/ammattikoulu tutkinto, niin hakevat ensikertalaisten kiintiössä.
- Anonyymi
Totta! Ja moni nuorista hakijoista voi olla ei ensikertalainen, jos ovat vastaanottaneet opiskelupaikan 2014 tai sen jälkeen.
- Anonyymi
Vipusesta muuten näkee nuo hakijatilastot! Tänä vuonna Helsingin yliopiston teologiseen on ei ensikertalaisia hakijoita ollut 235 ja ensikertalaisia 513.
Vipusesta näkee myös kuinka monta mistäkin ikäluokasta on hakenut ja sinne päivittyy myös lopulta sisäänotettujen määrä sitä mukaa kun hyväksytyt hakijat vastaanottavat paikan. - Anonyymi
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/Haku- ja valintatiedot - korkeakoulu - yo - hakukohde.xlsb
Tuossa suora linkki! Vasemman puoleisesta valikosta voi valita mitä tietoja haluaa katsoa. Jos linkki ei toimi niin tältä sivustolta kun klikkaa "Hakukohde" kohtaa niin pääsee tilastoihin. https://vipunen.fi/fi-fi/yliopisto/Sivut/Hakeneet-ja-hyväksytyt.aspx - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/Haku- ja valintatiedot - korkeakoulu - yo - hakukohde.xlsb
Tuossa suora linkki! Vasemman puoleisesta valikosta voi valita mitä tietoja haluaa katsoa. Jos linkki ei toimi niin tältä sivustolta kun klikkaa "Hakukohde" kohtaa niin pääsee tilastoihin. https://vipunen.fi/fi-fi/yliopisto/Sivut/Hakeneet-ja-hyväksytyt.aspxPitää copy-pastettaa!
- Anonyymi
Viel kuukaus tuloksiin.. Tää oottaminen on hirveetä 😂
- Anonyymi
Joo tää odottaminen on varmaan pahinta! Kokoajan tekee mieli vilkuilla opintopolkua ”jos olis jo tullu”, vaik tiedän et pitää vaan kärsivällisesti odottaa kuukausi viel :DD
- Anonyymi
Tietääkö kukaan, että milloin näkee kuinka monta on kokeeseen osallistunut?
- Anonyymi
Jaa'a sää nähdä koska päivittyvät yliopiston sivuille. Mutta ei kai sillä ole mitään väliä? Hyvänä nyrkkisääntönä voi menneisyyden valossa pitää, että puolet osallistuu, todennäköisesti enemmän.
- Anonyymi
Sais tulla jo tulokset!! :D
- Anonyymi
kai tääl on joku muuki kuka tietää jo silleen 80% mahollisuudel et ei pääse opiskelee xD
- Anonyymi
Kyllä. Oon varasijalla 49. Jee.
- Anonyymi
Mä oon päivitellyt tänään opintopolkua aamukuudesta alkaen. Miksei ne tulokset jo vois tulla?!? Pääsykoe meni mielestäni ihan hyvin, vaikka ei täydellisesti. Kuulun ensikertalaiskiintiöön, joten odotan ja oletan että pääsen sisään. Pettymys olisi valtava jos en pääsisi.
- Anonyymi
Kai siel nyt jo jotain näkyy, tuliko sun pisteet jo? Paljon sait? Mä luulin et koe meni hyvin, ni sain 13pistettä... huhhuh... ei toivookaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai siel nyt jo jotain näkyy, tuliko sun pisteet jo? Paljon sait? Mä luulin et koe meni hyvin, ni sain 13pistettä... huhhuh... ei toivookaan.
Joo tuli pisteet ja opintopolussa näkyy että pääsin sisään!! :) Kokeesta sain pisteitä 20,25.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo tuli pisteet ja opintopolussa näkyy että pääsin sisään!! :) Kokeesta sain pisteitä 20,25.
yhteensä pisteitä siis 37,25 ja olen ensikertalainen
- Anonyymi
Wau. Onneksi olkoon. Oon iloinen sun puolesta :) Tosi hyvin meni.
- Anonyymi
Polussa lukee, että valinta on kesken, mutta silti omallani kuitenkin merkintä "13. varasijalla"... Taitaa olla kaukainen varasija...
- Anonyymi
Älä huoli, mä oon vasta 49.
Mun kokonaispisteet oli 27. Kokeesta tuli vain 13, vaikka luulin menneen hyvin... huhhuh. Mitkä pisteet sulla oli sijalle 13.? - Anonyymi
Mulla oli kokeesta 18 pistettä, yht. 32.
Tsemppiä meille ja onnea kaikille sisään jo päässeille :)
- Anonyymi
Osaako kukaan sanoa, kuinka monennelta varasijalta viime vuonna pääsi ensikertalaiset/ei ensikertalaiset?
- Anonyymi
Millä pisteillä ei ensikertalaisia pääsi sisään?
- Anonyymi
Mä pääsin 26 koepisteellä.
- Anonyymi
13 varasija on ihan hyvä, osalla on muut alat etusijalla
- Anonyymi
Pääsin sisään, koepisteet 26,5
- Anonyymi
Oho. Meni kyllä hienosti. Onnea sinulle!
- Anonyymi
Kiitos :) Ja olin siis ei ensikertalainen.
- Anonyymi
Mulla ei toimi toi sähköpostiin tullut linkki! Syötän tiedot ja mitään arvosanaa ei näy!!! :((((((
- Anonyymi
Mulla ei toiminu puhelimella, tabletilla toimi.
- Anonyymi
Pääsijöillä alkaa sitte kilpaileminen asunnoista jos ei asu pk:seudulla
#vuoden oopiskelluteologiaa - Anonyymi
Viime vuonna muuten ei ensikertalaisia ei päässyt jonosta yhtään sisään! Ensikertalaisia pääs kai jonosijalta 25 asti ainakin...
- Anonyymi
Oho. No toivottavasti tänä vuonna tulee tuplasti noita jotka ei ota paikka vastaa ni mäki pääsen tolta mun häntäsiljalta...
- Anonyymi
Oikeastiko ei päässyt kukaan ei ensikertalainen jonosta sisään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeastiko ei päässyt kukaan ei ensikertalainen jonosta sisään?
Ei. 12 otettiin sisään, niin kaikki 12 ilmeisesti halusivat paikan.
- Anonyymi
Olin siis itse viime vuonna ei ensikertalaisena 1. jonossa ja en päässyt. Eli kaikki ottivat paikan vastaan :/ No tänä vuonna sitten pääsin!
- Anonyymi
15.25 pistettä kokeesta ja pääsin sisälle :) onnea muillekkin
- Anonyymi
Pääsin ei ensikertalaisena 26 pisteellä!
- Anonyymi
26 koepisteellä siis*
- Anonyymi
Pääsin sisään (ei-ensikertalaisena ja ilman yo-todistusta) pisteillä 20,5.
Oliko ketään STI:n valmennuskurssilla? Se näytti tuottavan tuloksia! :) - Anonyymi
Oho! Tänä vuonna ei ensikertalaiset päässeet alemmilla pisteillä sisään kuin viime vuonna! Olikohan viime vuoden raja se 23 pistettä. Onneksi olkoon! :)
- Anonyymi
STI-valmennuksen kävin ja sisälle päästiin! :)
- Anonyymi
Olitko ensikertalainen vai et 😊?
- Anonyymi
jep sisällä ollaan ja innolla odotan tulevaa syksyä - onnea kaikille muillekin paikan saaneille t. yksi onnellinen :)
- Anonyymi
Sisään päästy, koepisteet 19,5 ei eka kertalainen, kokonaispisteet 43,5. Onnea muillekin !
- Anonyymi
https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/teologian_ja_uskonnontutkimuksen_valintakoe_ja_arvosteluperusteet_2019.pdf
Mallivastaukset laitettu yliopiston sivuille!- Anonyymi
Luettuani malliesimerkit, olen entistä yllättyneempi koetuloksestani. Kuvittelin kokeen menneen hyvin, mutta sain vajn 13 pistettä. Nyt, luettuani mallivastaukset, en oikein ymmärrä, mitä minulta jäi muka puuttumaan. Tosi outoa...
Siis tekstin jäsentely/sujuvuus olisi esseissä voinut olla kieltämättä sujuvampaa, mutta asiasisällöllisesti kyllä mainitut asiat löytyi. Voikohan näitä omia tekstejä nähdä vielä jostain? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luettuani malliesimerkit, olen entistä yllättyneempi koetuloksestani. Kuvittelin kokeen menneen hyvin, mutta sain vajn 13 pistettä. Nyt, luettuani mallivastaukset, en oikein ymmärrä, mitä minulta jäi muka puuttumaan. Tosi outoa...
Siis tekstin jäsentely/sujuvuus olisi esseissä voinut olla kieltämättä sujuvampaa, mutta asiasisällöllisesti kyllä mainitut asiat löytyi. Voikohan näitä omia tekstejä nähdä vielä jostain?Oman kokeen voi tilata ja siitä voit tarkistaa sen mitä olet kirjoittanut! Se muuten kannattaa tehdä, koska virheitä sattuu tarkastajallekin. Tuttu pääsi oikikseen tilattuaan kokeensa ja huomasi että pisteet oli laskettu väärin, sai 2 pistettä lisää ja pääsi sillä sisään!
- Anonyymi
Okei. Kiitos vinkistä, täytyypä tilata. Kunhan ei kovin kallis ole :) Niin, virheitä toki sattuukin kaikille. Sormet ristiin.
- Anonyymi
Heeei onnee sikana kaikil ketkä pääsi sisään!!!! ite en päässy et välivuos tulossa. Sellast vaan kyselisin et onks tääl joku joka ois ollu Helsingin kansanopistol lukemas teologiaa?
- Anonyymi
Kiva oli löytää googlettelun jälkeen tälläinen keskustelu! Minä pääsin opiskelemaan ja olin stin valmennuskurssilla. Ilman kurssia en olisi varmaankaan päässyt. Olen niin onnellinen ja onnittelut muille hyväksytyille.
- Anonyymi
Täällä vissiin joku STI:n tyyppi kirjottelee mainostaakseen omaa kurssiaan. Teologiseen ei todellakaan tarvitse käydä valmennuskurssia. Luettavaa on niin vähän ja sisään pääsee jos vaan opettelee luettavan materiaalin kunnolla ulkoa. Älkää pistäkö rahojanne valmennuskurssiin, mitä ei todellakaan tarvitse.
- Anonyymi
STI:n kurssi oli halpa, hyvä ja mielenkiintoinenkin vielä. Vaikka en sisään päässytkään, niin suosittelen ehdottomasti kaikille ensi vuonna pyrkiville kurssia, jos sellainen järjestetään.
- Anonyymi
jos luettavaa on 40 sivua ja tarvii sitä varten maksaa kurssista niin jossain on vikaa
- Anonyymi
tää haku uudistus on tehty sitä varten ettei kursseja tarvittaisi. luettavaa on siks niin vähän että kaikilla on mahdollisuus se opetella ja kurssia ei tarvitse. älkää maksako kurssista niin saadaan nää kaupalliset kurssit pois markkinoilta! suurin osa teologiseen päässeistä ei ole käyny mitään kurssia, ja se kurssi on täysin tarpeeton. kun luet asiat hyvin niin sisään pääsee.
- Anonyymi
No ite ainaki oon ihan tyytyväinen että tuli käytyä kurssi, ei ollu esim käsitystä miten tarkkaan materiaalit pitää lukea (asteikolla "ymmärrän ydinajatuksen" - "muistan kaikki yksityiskohdat"), edellisestä opiskelustakin on jo aikaa. Sitä paitsi kurssilta sai hyvää ennakkoinfoa ite opiskelusta. Vaikka periaatteessa en itekään tykkää valmennuskurssibisneksestä, koska eriarvoistaa. Tälle kurssille ny ei edes rikas tarvinnu olla.
- Anonyymi
Onko ketään joka on jonossa ei ensikertalaisena? Näkyykö jonotuksen eteneminen opintopolussa?
- Anonyymi
Mä olen heti alkupäässä jonossa ei ensikertalaisena. Ei taida olla paljon tarvetta opintopolkua päivittää, jos viime vuonna ei päässyt sisään ei ensikertalaisena edes varasijalta 1. Näin tässä joku edellä kertoi 😊.
- Anonyymi
Minkä verran täällä on porukka saanut pisteitä pääsykokeessa? Myös te, jotka ette päässeet sisään tai olette varasijoilla?
- Anonyymi
19,25 kokeesta, varasija 3.
- Anonyymi
hmm sain kokeesta 11,25p (eli en siis päässyt sisään)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
19,25 kokeesta, varasija 3.
Oletko ensikertalainen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ensikertalainen?
ei enskertalainen.
- Anonyymi
Odotan tuloksia toisesta hakukohteesta, pääsin teologiseen 25,5 pisteellä. Ei ensikertalainen! Jos pääsen ylempään hakukohteeseen niin minulta vapautuu yksi paikka ei ensikertalaiselle. Mutten usko että pääsen ja teologinen kutsuu.
- Anonyymi
Onko noi kokonaispisteet?
- Anonyymi
Yhden sijan oli näköjään jono liikkunut eteenpäin 👍!
- Anonyymi
Tarkistin viime vuoden keskustelusta, ja joku ensikertalainen oli päässyt 31 varasijalta sisään! Ei ensikertalaisia ei päässyt tosiaan yhtään ainakaan koepistejonosta. Teologinen ei vissiin ole monelle se ykkösvaihtoehto jos jono ensikertalaisten keskuudessa liikkuu noin paljon. Toki raja tulee vastaan siinä viimeistään, että minimipisteet on täytynyt saada (oliko se 12/30?) että voi tulla lainkaan valituksi.
- Anonyymi
Miten 19,25 pisteellä voi jäädä varasijalle?
- Anonyymi
Ei ensikertalainen.
- Anonyymi
Ja varmaan se yllä kerrottu 15,25 pisteellä sisään päässyt ensikertalainen on päässyt yhteispisteillä sisään, eikä koepisteillä.
- Anonyymi
Koska joku nimilista julkaistaan ja virallinen pisteraja taulukko?
- Anonyymi
Millä kokonaispisteillä on päästy sisään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska joku nimilista julkaistaan ja virallinen pisteraja taulukko?
Jep?
- Anonyymi
Mä oon ei-ensikertalainen ja hain amiksen papereilla. Sain kokeesta 15,5 pistettä ja oon 30.varasijalla. Harmittaa todella paljon, sillä tää on mun unelmakoulu!!
- Anonyymi
Pääsin, ensikertalainen, kokonaispisteet 39,25. Ikää 47-v....
- Anonyymi
15.25 koepisteet ja 23.25 yhteispisteet, pääsin ensikertalaisena sisään
- Anonyymi
Onkos monella sisään päässeellä toinen tutkinto tai vain pidemmältä ajalta työuraa takana? Täällä myös 32-vuotias sisään päässyt ^^
- Anonyymi
30 v ja työelämässä. En tiedä miten opiskelu onnistuu työnohella?
- Anonyymi
Luulen että onnistunee ihan hyvin jos kursseja voi suorittaa kirjatentteinä tai pystyt olla töistä poissa pakollisten luentojen kohdalla. Ja saa itsensä motivoitua lukemaan töiden jälkeen! En tosin tiedä miten paljon läsnäolopakkoa on nykyään, yliopisto kai kiristänyt vaatimuksia sen suhteen.
- Anonyymi
Mä ite jään pois töistä ja alotan päätoimisen opiskelun (30v). En luota siihen että jaksasin tehä täyttä työpäivää ja opiskella siihen päälle täyttä päivää. Jotain keikkatöitä varmaan tekee opintojen ohessa, niin kun pk-seudulla varmaan nuoremmatkin opiskelijat, kun kallistahan täällä on elää ja asua.
- Anonyymi
Onkohan pedagogisiin opintoihin vaikea päästä ja saako ne sisällytettyä kandivaiheeseen? Ainakin Joensuussa pitäisi saada...
- Anonyymi
Joensuussahan linja pitää valita jo kun hakee?
Helsigissä on tiedekunnan sisäiset kokeet ja niihin voi pyrkiä ja kannattaa joka vuosi ja niitä voi ymmärtääkseni opiskella sitä mukaan miten linjalle pääsee, kokeet on joskus syksyllä niin eka vuosi menee perusopinnoissa muutenki
- Anonyymi
Onko muita ei uskovia tulossa teologiseen? Toivottavasti en ole ainoa :D
- Anonyymi
minä ainakin :D
- Anonyymi
Mihin opintosuuntaan tähtäätte? Ihan mielenkiinnosta...
- Anonyymi
Maailmankatsomuksen linja, ei siis pappi- tai uskonnon opettajan linja. Taitaa olla A2-linja.
https://guide.student.helsinki.fi/fi/artikkeli/teologisen-tiedekunnan-koulutukset Tuolla lisää noista linjoista! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin opintosuuntaan tähtäätte? Ihan mielenkiinnosta...
Veikkaan että moni uskonnoton lukee pääaineena uskontotieteitä tai uskonnonfilosofiaa
- Anonyymi
Minä minä! Nimenomaan uskontotieteitä haluun opiskella ja pääsinki sisään! Oon uskonnoton ja tolla generalisti-linjalla edetään sitten
- Anonyymi
Uskonnonfilosofia on systemaatisen teologian alainen
- Anonyymi
Hei minä myös! :)
- Anonyymi
Minä myös. Uskonnot kiinnostaa ihan yleisenä asiana...
- Anonyymi
Tiedättekö kuinka paljon kandivaiheessa saa ottaa vapaavalintaisia opintoja? Alkais jo niin selviäis asiat! 😂
- Anonyymi
Ensimmäinen vuosi menee lähinnä pakollisissa. Jotku kurssit on taas edeltävän kurssin vaativia. Historiaa ja psykologiaa voi ottaa pääasiassa ne jotka on päässy opettajalinjalle, mutta muutama pääsee erityisluvalla. Muuten saa valita kait ihan vapaasti omasta tiedekunnasta ja muista tiedekunnista ja vissii jopa yliopistoistakin suomessa
- Anonyymi
13,25 pistettä raja ensikertalaisille kokeenperusteella sisäänpääsyyn.
- Anonyymi
Onpa todella alhainen...
- Anonyymi
Vaikutta siltä, että laskee siihen 12 pisteeseen 🙄 Ensikertalaisten jono kun liikkuu aika paljon yleensä.
Teologisen pitäisi ottaa vähemmän opiskelijoita sisään, ei voi olla mitenkään reilua että yhteen tiedekuntaan pääsee opiskelemaan melkein vain sillä että saapuu paikalle. Ja aivan valtava ero taas ei ensikertalaisten ja ensikertalaisten sisäänpääsyrajalla. Muihin aloihin tarvitsee niska limassa lukea ja oikeasti osata asiat hyvin jos sisälle halajaa. Tai todella noloa tämä on teologiselle. Viime vuonna ensikertalaiset olivat lukeneet edes jonkin verran paremmin, tänä vuonna näemmä mennään vuoden 2017 kaavan mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikutta siltä, että laskee siihen 12 pisteeseen 🙄 Ensikertalaisten jono kun liikkuu aika paljon yleensä.
Teologisen pitäisi ottaa vähemmän opiskelijoita sisään, ei voi olla mitenkään reilua että yhteen tiedekuntaan pääsee opiskelemaan melkein vain sillä että saapuu paikalle. Ja aivan valtava ero taas ei ensikertalaisten ja ensikertalaisten sisäänpääsyrajalla. Muihin aloihin tarvitsee niska limassa lukea ja oikeasti osata asiat hyvin jos sisälle halajaa. Tai todella noloa tämä on teologiselle. Viime vuonna ensikertalaiset olivat lukeneet edes jonkin verran paremmin, tänä vuonna näemmä mennään vuoden 2017 kaavan mukaan.Juu täällä yksi yli 5 pistettä tuota ensikertalaisen rajaa enemmän saanut ei ensikertalainen on tällä hetkellä aika katkerana isosta erosta. Itse siis en päässyt.
Ei ihan reilua nämä kiintiöt. - Anonyymi
Puhun siis tuosta 13.25 rajasta. Jos laskee 12 ero onkin sitten vielä huimempi....
- Anonyymi
Joo tää ensikertalaiskiintiö on kaikinpuolin huono ratkaisu. Yliopistohan vastusti tätä uudistusta, koska he haluavat toki parhaimmat ja motivoituneimmat opiskelijat ja halusivat että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet, ei niin että yhtä tiettyä ryhmää suositaan ja toista syrjitään. Tilastot ovat osoittaneet, että kiintiö ei myöskään ole parantanut nuorten opiskeluun pääsyä juuri yhtään. Nyt tilanne on se, että nuori saattaa pitää monta välivuotta, koska ei pääse heti siihen unelmien opiskelupaikkaan ja ensikertalaisuuden menettämisen takia ei ota toista paikkaa vastaan. Ennen moni "löysi" alansa juuri tällä tavalla, että otti kakkosvaihtoehdon vastaan ja huomaakin että tykkää siitä ihan älyttömästi. Kiintiö ei myöskään kannusta ketään opiskelemaan taiteita tai humanistisia aineita, koska työttömyys on niin suurta ja uudestaan opiskelemaan pääsy on tehty ei ensikertalaisille niin vaikeaksi. Ja lopulta kysymys on juuri siitä, että esim. 19/30 pistettä saanut hakija on lukenut paljon paremmin kuin 12,25/30 pistettä saanut hakija ja näin ansaitsisi paikan. Pääsykokeen on tarkoitus testata motivaatiota ja jos kokeesta ei saa edes puolia oikein, niin miten sujuu opiskelu yliopistolla?
- Anonyymi
Ensi vuonna teologinen ottaa 51% sisään suoraan yo-todistuksella. Nähtäväksi jää millaiseksi ensikertalaiskiintiö muodostuu, pieneneekö ei ensikertalaisten osuus entisestään...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teologisen pitäisi ottaa vähemmän opiskelijoita sisään, ei voi olla mitenkään reilua että yhteen tiedekuntaan pääsee opiskelemaan melkein vain sillä että saapuu paikalle. Ja aivan valtava ero taas ei ensikertalaisten ja ensikertalaisten sisäänpääsyrajalla. Muihin aloihin tarvitsee niska limassa lukea ja oikeasti osata asiat hyvin jos sisälle halajaa. Tai todella noloa tämä on teologiselle. Viime vuonna ensikertalaiset olivat lukeneet edes jonkin verran paremmin, tänä vuonna näemmä mennään vuoden 2017 kaavan mukaan.Asia ei oo ihan niin mustavalkonen. Ite pääsin varasijoilta sisälle, ja pisteet oli alhaiset, olin itseasiassa jo ihan menettäny toivoni tältä vuodelta ja katselin jo muita juttuja... Mutta alhaiset pisteet ei aina kerro vain huonosta motivaatiosta tai muusta, joskus on vaan oikeasti järkyttävän huono tuuri, esim.oot kipeä, ollu jo pitkään tai akuutisti kokeen aikana - tai joku läheinen on kuollut, etkä voi keskittyä kokeeseen. Sama huono tuuri kun on käynyt ehkä jo yo-kirjotuksissa, tai pisterajoja nostettu ja sun L:nä lähteneet on laskenu E:hen ja E:t M:n jne, niin oot jo menettäny vaikka kuin monta pistettä turhaa, jotka nyt ois ollu tärkeitä.
Uskotaan ja toivotaan, että kaikki opiskelijat on nyt kumminki tyytyväisiä ja motivoituneita.
Vähän ala-arvonen kohteluhan teologisella on. Minunki valinnalle moni pyöritteli päätään, olis kai pitäny jatkaa matemaattisella alalla vaan...
- Anonyymi
Siinä kokeen jälkeen pihalla oli tyyppejä kyltin kanssa, jossa luki osallistuitko teologian pääsykokeeseen.. Oisivat pyytäneet johonkin kaffelle tms. harmikseni olin sopinut menoa, onko kukaan ollut siellä? Minkälaista toimintaa teologeilla on muuten?
- Anonyymi
Meillä on aikalailla viikottaista toimintaa, kaiken laista. On mahdollisuus mennä tyt:n kautta tutustumaan muiden uskontojen tilohin yms. Viini ja virsi iltoja, teologi risteily tammikuussa. Ja joka viikko taitaa olla "tentti" kahvit
- Anonyymi
Muilla tiedekunnilla on jo facebookissa tuutoreiden pitämät fuksiryhmät avattu, mutta teologisessa ei vissiin tämmöistä ole? Vai onko kukaan löytänyt?
- Anonyymi
Kannattaa etsiä Helsingin uudet teologit 2019 tai vastaava, en tiiä onko vielä tehty mutta yleensä se tulee viimeistään elokuussa
- Anonyymi
Liikkuuko varasijoilla olevien paikat yhtään?
- Anonyymi
Tämä kiinnostaisi minuakin!
- Anonyymi
lainaus: ".... todella noloa tämä on teologiselle...."
teologiasta kommentti: TEOLOGINEN on itsessään jotakin hyvin noloa.- Anonyymi
Taidat elää vielä keskiajalla ja kuvitella että teologinen on pappikoulu? Teologisen opit pohjaavat tieteeseen, tutkimukseen ja historian tuntemukseen. Teologisessa opiskelee paljon ateisteja ja teologinen ei opeta uskoa, vaan se tutkii uskontoa. Eri uskontojen asiantuntijoita tarvitaan mm. maahanmuuton lisääntyessä jatkuvasti enemmän.
- Anonyymi
Mikä teillä varasijoilla olevilla on tilanne?
- Anonyymi
Ei ole muuttunut mihinkään 😞
- Anonyymi
Ensikertalaisten vai ei ensikertalaisten jono?
- Anonyymi
Hain teknologian koulutukseen jojensuuhun 1.7. alkaneessa haussa. Sisään otettiin 20. Paikat täytetty 30 minuutissa.
Pappeja tarvitaan!- Anonyymi
Kyseessä väylähaun pilotti. Vaatii vielä hyvin (<3 ka) arvosanoin suoritetut perusopinnot, jotta pääsee tutkintoon. Näin olen ymmärtänyt.
- Anonyymi
Ei ensikertalaisten. Samassa kun tulokset julkaistaessa.
- Anonyymi
Onko hyvää arvosanaa vaikea saada. Ilmeisesti 3/5
- Anonyymi
Tuo varmaan riippuu niin monesta asiasta. Miten nyt yleensäkin voi sanoa, onko helppo saada jokin numero kokeesta tai esseestä... Vaikeuskerrointa lisännee avoimessa se, että on itse opiskeltava, miten viittaukset tehdään, miten esseetä kirjoitetaan tai miten kokeissa kuuluu vastata jne... Tutkinto-opiskelijana on aina helpompi saada apua noissa asioissa. Itse olen tehnyt avoimessa esseitä ja sanoisin, että työ on suuri, mutta myös oppii paljon. Jos haluaa hyvän numeron, niin esseeseen tulee panostaa ja aihe osata laaja-alaisesti. Välillä vaikea saada hyvää numeroa välillä tuntuu helpommalta. Oma kiinnostus pitää olla aiheeseen, jotta saa aihetta pyöriteltyä eri suunnista... Tämä on kokemus Joensuun avoimesta. Oikein hyviä kursseja minusta...
- Anonyymi
Tähän toisena ihmisenö jatkan että helsingissä on yllättävän paljon myös ekam vuode kursseista ryhmätöitä ja tenttejä silloin on vähemmän kuin olettaisi
- Anonyymi
Vipusen päivittyvän tilaston mukaan teologiseen paikan ovat nyt vastaanottaneet 150, valittuja on 168. Eli 18 paikkaa odottaa vielä, noista hyvässä lykyssä irtoaa suurin osa ensikertalaisille.
- Anonyymi
No huh, tässähän saattaa vielä aueta opinnot papin uralle tämän syksyn aikana.
Herra varjele :) - Anonyymi
Ja papin helppo työ odottaa "parin" vuoden päästä. Ihanaa. Työ on kuin ruusuilla tanssimista.
- Anonyymi
Olisi kiva tietää vähän tarkemmin teologisessa opiskelussa? Kuinka paljon on luentoja viikossa? Onko perjantai usein vapaa? Onko opiskejoille järjestettyä toimintaa, bileitä yms? Mitä opiskellaan ekana vuonna?
- Anonyymi
Voi ottaa klassisia kieliä, sitten käydään peruskurssit ja suurin osa pakollisista. Luentoja on niin paljon ku kursseja otat, mutta jos menee yhdellä klassisella kielellä ja peruskursseilla ja pakollisilla niin 4-5 päivää viikossa riippuen jaksosta ja 1-3 luentoa ryhmätyöt per päivä. Orientaatio viikolla on eniten toimintaa johon kannattaa osallistua, kaikesta muusta oheistoiminnasta oon kirjottanu aikasemmin tänne samalle palstalle
- Anonyymi
Teologisessa on tuo kahden opetettavan aineen linja. Onko tuohon suosituksia mikä se toinen aine olisi? Biologian kanssa usein on maantiede ja sitä ihan suositellaan yliopiston sivuilla, mutta mietin että suositellaanko uskonnon opettajan linjalla jotain tiettyä toista ainetta. Esim elämänkatsomustieto
- Anonyymi
Psykologia ja historia on "varattuna" teologian opettajalinjalaisille, kun niihin on kiintiöt teologisessa opiskeleville. Tietääkseni sen voi kumminkin valita
- Anonyymi
Psykologia ja historia on "varattuna" teologian opettajalinjalaisille, kun niihin on kiintiöt teologisessa opiskeleville. Tietääkseni sen voi kumminkin valita
- Anonyymi
Tietääkö joku sanoa TARKAN päivän ja ajan ja paikan, milloin koulu alkaa. En vaan löydä näinkin yksinkertaista tietoa mistään... vai onko se vasta se nk.orientaatioviikko, joka alkaa elokuun lopussa (26.8.tjsp)?
Mitä koulutarvikkeita hommaatte? Läppärin?- Anonyymi
miten sä oot päässy opiskelemaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miten sä oot päässy opiskelemaan...
Suhteilla, rahalla ja ulkinäöllä varmaan <3
"Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä..." ;)
- Anonyymi
Juu, näin päättelin että 26.8. alkaa. Sain onneksi vapaata töistä, opintovapaa alkaa vasta 2.9.
Ja jep, läppäri on ostoslistalla.- Anonyymi
Mietin kans, minkä päivän ilmoittaa esim.KELA:lle, kun jossain luki, että olis virallisesti opiskelija jo 1.8.alkaen, vaikka koulu varsinaisesti alkaisikin myöhemmin.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .573185Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472911Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242729Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541827- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193981- 44829
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101822Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26820