olen huomannut että monissa keskikokoisessa esim 40-50hv luokan meridieseleistä puuttuu öljynlauhdutin kun taas toisissa se on. eikö se ahtaissa konehuoneissa kuumene öljy liikaa? mikä selittää sen että on jätetty pois lauhdutin monesta tehdasvalmisteisesti merikoneesta?
miksi öljynlauhdutin puuttuu monesta merikoneesta?
19
109
Vastaukset
Syy lienee se että ne eivät ole alunperin meridieseleitä. Useimmiten trktoreista, trukeista ym. työkoneista peräisin. Sillä puolella on enemmän menekkiä. Kyllä kai sen öljynjäähdyttimen saisi koplattua vaikkapa suodatinpiiriin mutta meneehän nuo näköjään ilmankin.
- Anonyymi
Syy on pitkälti itse moottorin jäähdytyksen mitoituksessa. Jos se on "ylimitoitettu", pysyy öljyn lämpö samalla riittävän alhaisena. Isoissa ja tehokkaissa moottoreissa öljyn jäähdyttäminen auttaa myös alentamaan koko moottorin lämpötilaa. Pienissä matalaviritteisissä ei ole tarvetta.
ps. Moottorissa ei öljyä lauhduteta, sitä jäähdytetään, tarpeen mukaan. - Anonyymi
Miksi pitäisi olla lämmönvaihdin öljylle? Onko öljylämpötilan pitäminen sopivana ongelma noissa? Ei konehuone erityisen kuuma ole, jos ilmanvaihto on kunnossa.
- Anonyymi
no mutta sehän on ihan luirua se öljy jos se on 110 asteista ja ei jäähdytetä sitä. voiteleeko sellainen mitään? pääseeköhän edes 10000 tuntia ennen kuin moottori laukeaa kun ei jäähdytys toimi. autoissa sentään ajoviima jäähdyttää öljypohjaa.
- Anonyymi
Monellako venemoottorilla tarvitsee "päästä" koko koneen käyttöaikana 10000 käyttötuntiin?
- Anonyymi
Volvoista ei niin väliä mutta monella Perkinssillä täytyy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volvoista ei niin väliä mutta monella Perkinssillä täytyy
Entä MTU, Caterpillar, Man, Wärtsilä ja sen sellaiset? Esim. hieman vanhemmat hidaskäyntiset Sulzerit, mikä niissä oli normi perushuoltoväli?
Perkinssit on tietysti jotain aivan ylivertaista, männänrenkaatkin valmistettu titaanilla seostetusta jousiteräksestä...
- Anonyymi
Koska ne ei ole höyrykoneita ja siksi ei tarvitse lauhdutinta.
- Anonyymi
Käsitteistä höyrystin, lauhdutin ja jäähdytin on vuosien mittaan kirjoitettu näilläkin sivuilla kai tuhat kommenttia. Kai tässä tajutaan että aloittaja (en ole aloittaja) tarkoittaa mahdollista öljyn jäähdyttämistä eikä sen kummempaa?
Eivät useimmat erota noita em. käsitteitä toisistaan, kannattaako siis ihan -ittuilemalla vastata?
Itselläni on ollut pari autoa, joissa oli erillinen jäähdytin automaattivaihdelaatikon öljyn jäähdytykseen. Ko. vaihdelaatikoissa öljyn viskositeetilla on paljon väliä, siksi öljyä ei päästetä liikaa lämpiämään. Öljy toimii perinteisissä vaihdelaatikoissa huomattavan korkean paineen alaisena ja kitkatekijät ( molekyylien liikkeen aktivoituminen ja niiden törmäämisten ja hankautumisen lisääntyminen) pyrkivät öljyä silloin kuumentamaan.
- Anonyymi
Miksi venemoottoreista puuttuu turbiini, teli ja kovalevy?
110 celsiusastetta moottoriöljylle on normaalilämpötilan alarajoilla.
Ehkäpä käyttäjät, jotka ovat mittailleet koneidensa moottoriöljyjen lämpötiloja ovat aivan suotta huolissaan? Moottoriöljyn kuuluukin olla oikein reilusti makeavesijäähdytteisenkin koneen jäähdytinnestettä kuumempaa.- Anonyymi
Kuuluukin olla sitä ja tätä...Ja tietosi asiasta on myös sitä ja tätä...
- Anonyymi
Kyllä tuo 110 celsiusta on yläraja. Normaali käyttölämpötila alue on 70-110 C˚.
Tuolla aluella kaikki voiteluaineen osa-alueet toimivat optimaalisesti.
T. Koulutettu kuski Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuo 110 celsiusta on yläraja. Normaali käyttölämpötila alue on 70-110 C˚.
Tuolla aluella kaikki voiteluaineen osa-alueet toimivat optimaalisesti.
T. Koulutettu kuskiJa Höpsistä! :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuo 110 celsiusta on yläraja. Normaali käyttölämpötila alue on 70-110 C˚.
Tuolla aluella kaikki voiteluaineen osa-alueet toimivat optimaalisesti.
T. Koulutettu kuskiKertoisitko vielä hieman tarkemmin niistä voiteluaineiden "osa- alueista" ja niiden optimaalisista toimintaolosuhteista ja sellaisista jutuista?
Olen työskennellyt ja tutkinut lähes neljän vuosikymmenen ajan poltto- ja voiteluaineita ja polttomoottorikäyttöjä tarkastellen, mutta keskustellaan toki jos asiallista kiinnostusta ilmenee! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoisitko vielä hieman tarkemmin niistä voiteluaineiden "osa- alueista" ja niiden optimaalisista toimintaolosuhteista ja sellaisista jutuista?
Olen työskennellyt ja tutkinut lähes neljän vuosikymmenen ajan poltto- ja voiteluaineita ja polttomoottorikäyttöjä tarkastellen, mutta keskustellaan toki jos asiallista kiinnostusta ilmenee!Näin minulle on opetettu raskaankaluston koulutuksessa. Tarkoitin kyllä öljyn lisäaineita, jotka on suunniteltu toimimaan parhaiten noissa lämpötiloissa.
T. Koulutettu kuski
- Anonyymi
Tässä puhutaan öljyjen käyttölämpötiloista, tosin Fahrenheiteissa. https://www.youtube.com/watch?v=2W_wWvVVq8A
Öljyt mitataan 210 F eli 100 C. Tuossa lämpötilassa siis ne ovat juuri sitä mitä pitää. Perusmineeraaliöljyjen jatkuvan käytön alue ulottuu 240 F saakka eli 115 C. Lyhytaikaisesti 270 F eli 130 C on vielä OK. Paremmilla öljyillä jatkuvan käytön alue on paljon korkeampi ja parhailla synteettisillä yläraja on paljon korkeampi kuin mitä tiivisteet jne. kestävät.
Turboahtimessa öljy voi kuumentua 500 F eli 260 C saakka. Jos öljy täyttää myös turbokoneiden speksit, jatkuvan käytön alue ulottuu taatusti paljon korkeammalle kuin 115 C.
Tuossa myös kerrotaan peukalosääntönä öljynlämpötila on 35 F eli 20 C korkeampi kuin jäähdytysvesi. Siis 115 C saavutetaan vasta 95 C termostaatilla. Onko tuollaisia merikoneissa? Nopeasti katsottuna VP D1-20 ja D2-55 termostaatti on 82 C. Vastaavasti Yanmar GM-sarjan 85 C (kokonaan auki, alkaa aukemaan jo 71 C).
Eiköhän moottorivalmistaja ole miettinyt öljyspeksit sellaiseksi, että ei mennä öljyn käyttöalueen ulkopuolelle. Tietysti ongelmia voi tulla, jos laittaa halpaa kuraa, vaikka koneeseen vaaditaan hyvälaatuista öljyä. - Anonyymi
Öljyt jäähtyy kun se öljypohja makaa pilssivedessä. Ne öljyt kannattaa vaihtaa 200h jälkeen jos perusöljyä ja longlife 500h välein.
- Anonyymi
Tuskin missään koneessa tarvitaan öljynLAUHDUTINTA, vaan jäähdytintä. Lauhdutin muuttaa/palauttaa kaasun/höyryn takaisin nesteeksi. Öljy, eikä jäähdytysnestekään saa kiehua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä522794Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille5172634- 481835
- 321767
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1171723SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3011659Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap91272Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.841101Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?221072Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,541067