miksi öljynlauhdutin puuttuu monesta merikoneesta?

Anonyymi

olen huomannut että monissa keskikokoisessa esim 40-50hv luokan meridieseleistä puuttuu öljynlauhdutin kun taas toisissa se on. eikö se ahtaissa konehuoneissa kuumene öljy liikaa? mikä selittää sen että on jätetty pois lauhdutin monesta tehdasvalmisteisesti merikoneesta?

19

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syy lienee se että ne eivät ole alunperin meridieseleitä. Useimmiten trktoreista, trukeista ym. työkoneista peräisin. Sillä puolella on enemmän menekkiä. Kyllä kai sen öljynjäähdyttimen saisi koplattua vaikkapa suodatinpiiriin mutta meneehän nuo näköjään ilmankin.

    • Anonyymi

      Syy on pitkälti itse moottorin jäähdytyksen mitoituksessa. Jos se on "ylimitoitettu", pysyy öljyn lämpö samalla riittävän alhaisena. Isoissa ja tehokkaissa moottoreissa öljyn jäähdyttäminen auttaa myös alentamaan koko moottorin lämpötilaa. Pienissä matalaviritteisissä ei ole tarvetta.

      ps. Moottorissa ei öljyä lauhduteta, sitä jäähdytetään, tarpeen mukaan.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi olla lämmönvaihdin öljylle? Onko öljylämpötilan pitäminen sopivana ongelma noissa? Ei konehuone erityisen kuuma ole, jos ilmanvaihto on kunnossa.

    • Anonyymi

      no mutta sehän on ihan luirua se öljy jos se on 110 asteista ja ei jäähdytetä sitä. voiteleeko sellainen mitään? pääseeköhän edes 10000 tuntia ennen kuin moottori laukeaa kun ei jäähdytys toimi. autoissa sentään ajoviima jäähdyttää öljypohjaa.

      • Anonyymi

        Monellako venemoottorilla tarvitsee "päästä" koko koneen käyttöaikana 10000 käyttötuntiin?


      • Anonyymi

        Volvoista ei niin väliä mutta monella Perkinssillä täytyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvoista ei niin väliä mutta monella Perkinssillä täytyy

        Entä MTU, Caterpillar, Man, Wärtsilä ja sen sellaiset? Esim. hieman vanhemmat hidaskäyntiset Sulzerit, mikä niissä oli normi perushuoltoväli?
        Perkinssit on tietysti jotain aivan ylivertaista, männänrenkaatkin valmistettu titaanilla seostetusta jousiteräksestä...


    • Anonyymi

      Koska ne ei ole höyrykoneita ja siksi ei tarvitse lauhdutinta.

      • Anonyymi

        Käsitteistä höyrystin, lauhdutin ja jäähdytin on vuosien mittaan kirjoitettu näilläkin sivuilla kai tuhat kommenttia. Kai tässä tajutaan että aloittaja (en ole aloittaja) tarkoittaa mahdollista öljyn jäähdyttämistä eikä sen kummempaa?
        Eivät useimmat erota noita em. käsitteitä toisistaan, kannattaako siis ihan -ittuilemalla vastata?

        Itselläni on ollut pari autoa, joissa oli erillinen jäähdytin automaattivaihdelaatikon öljyn jäähdytykseen. Ko. vaihdelaatikoissa öljyn viskositeetilla on paljon väliä, siksi öljyä ei päästetä liikaa lämpiämään. Öljy toimii perinteisissä vaihdelaatikoissa huomattavan korkean paineen alaisena ja kitkatekijät ( molekyylien liikkeen aktivoituminen ja niiden törmäämisten ja hankautumisen lisääntyminen) pyrkivät öljyä silloin kuumentamaan.


    • Anonyymi

      Miksi venemoottoreista puuttuu turbiini, teli ja kovalevy?

    • 110 celsiusastetta moottoriöljylle on normaalilämpötilan alarajoilla.

      Ehkäpä käyttäjät, jotka ovat mittailleet koneidensa moottoriöljyjen lämpötiloja ovat aivan suotta huolissaan? Moottoriöljyn kuuluukin olla oikein reilusti makeavesijäähdytteisenkin koneen jäähdytinnestettä kuumempaa.

      • Anonyymi

        Kuuluukin olla sitä ja tätä...Ja tietosi asiasta on myös sitä ja tätä...


      • Anonyymi

        Kyllä tuo 110 celsiusta on yläraja. Normaali käyttölämpötila alue on 70-110 C˚.
        Tuolla aluella kaikki voiteluaineen osa-alueet toimivat optimaalisesti.

        T. Koulutettu kuski


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo 110 celsiusta on yläraja. Normaali käyttölämpötila alue on 70-110 C˚.
        Tuolla aluella kaikki voiteluaineen osa-alueet toimivat optimaalisesti.

        T. Koulutettu kuski

        Ja Höpsistä! :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo 110 celsiusta on yläraja. Normaali käyttölämpötila alue on 70-110 C˚.
        Tuolla aluella kaikki voiteluaineen osa-alueet toimivat optimaalisesti.

        T. Koulutettu kuski

        Kertoisitko vielä hieman tarkemmin niistä voiteluaineiden "osa- alueista" ja niiden optimaalisista toimintaolosuhteista ja sellaisista jutuista?
        Olen työskennellyt ja tutkinut lähes neljän vuosikymmenen ajan poltto- ja voiteluaineita ja polttomoottorikäyttöjä tarkastellen, mutta keskustellaan toki jos asiallista kiinnostusta ilmenee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko vielä hieman tarkemmin niistä voiteluaineiden "osa- alueista" ja niiden optimaalisista toimintaolosuhteista ja sellaisista jutuista?
        Olen työskennellyt ja tutkinut lähes neljän vuosikymmenen ajan poltto- ja voiteluaineita ja polttomoottorikäyttöjä tarkastellen, mutta keskustellaan toki jos asiallista kiinnostusta ilmenee!

        Näin minulle on opetettu raskaankaluston koulutuksessa. Tarkoitin kyllä öljyn lisäaineita, jotka on suunniteltu toimimaan parhaiten noissa lämpötiloissa.

        T. Koulutettu kuski


    • Anonyymi

      Tässä puhutaan öljyjen käyttölämpötiloista, tosin Fahrenheiteissa. https://www.youtube.com/watch?v=2W_wWvVVq8A

      Öljyt mitataan 210 F eli 100 C. Tuossa lämpötilassa siis ne ovat juuri sitä mitä pitää. Perusmineeraaliöljyjen jatkuvan käytön alue ulottuu 240 F saakka eli 115 C. Lyhytaikaisesti 270 F eli 130 C on vielä OK. Paremmilla öljyillä jatkuvan käytön alue on paljon korkeampi ja parhailla synteettisillä yläraja on paljon korkeampi kuin mitä tiivisteet jne. kestävät.

      Turboahtimessa öljy voi kuumentua 500 F eli 260 C saakka. Jos öljy täyttää myös turbokoneiden speksit, jatkuvan käytön alue ulottuu taatusti paljon korkeammalle kuin 115 C.

      Tuossa myös kerrotaan peukalosääntönä öljynlämpötila on 35 F eli 20 C korkeampi kuin jäähdytysvesi. Siis 115 C saavutetaan vasta 95 C termostaatilla. Onko tuollaisia merikoneissa? Nopeasti katsottuna VP D1-20 ja D2-55 termostaatti on 82 C. Vastaavasti Yanmar GM-sarjan 85 C (kokonaan auki, alkaa aukemaan jo 71 C).

      Eiköhän moottorivalmistaja ole miettinyt öljyspeksit sellaiseksi, että ei mennä öljyn käyttöalueen ulkopuolelle. Tietysti ongelmia voi tulla, jos laittaa halpaa kuraa, vaikka koneeseen vaaditaan hyvälaatuista öljyä.

    • Anonyymi

      Öljyt jäähtyy kun se öljypohja makaa pilssivedessä. Ne öljyt kannattaa vaihtaa 200h jälkeen jos perusöljyä ja longlife 500h välein.

    • Anonyymi

      Tuskin missään koneessa tarvitaan öljynLAUHDUTINTA, vaan jäähdytintä. Lauhdutin muuttaa/palauttaa kaasun/höyryn takaisin nesteeksi. Öljy, eikä jäähdytysnestekään saa kiehua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      23
      5024
    2. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      161
      4144
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      14
      3487
    4. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      67
      3106
    5. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      89
      2869
    6. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      152
      2667
    7. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      42
      2610
    8. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      28
      2473
    9. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      20
      1715
    10. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      121
      1660
    Aihe