miksi öljynlauhdutin puuttuu monesta merikoneesta?

Anonyymi

olen huomannut että monissa keskikokoisessa esim 40-50hv luokan meridieseleistä puuttuu öljynlauhdutin kun taas toisissa se on. eikö se ahtaissa konehuoneissa kuumene öljy liikaa? mikä selittää sen että on jätetty pois lauhdutin monesta tehdasvalmisteisesti merikoneesta?

19

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syy lienee se että ne eivät ole alunperin meridieseleitä. Useimmiten trktoreista, trukeista ym. työkoneista peräisin. Sillä puolella on enemmän menekkiä. Kyllä kai sen öljynjäähdyttimen saisi koplattua vaikkapa suodatinpiiriin mutta meneehän nuo näköjään ilmankin.

    • Anonyymi

      Syy on pitkälti itse moottorin jäähdytyksen mitoituksessa. Jos se on "ylimitoitettu", pysyy öljyn lämpö samalla riittävän alhaisena. Isoissa ja tehokkaissa moottoreissa öljyn jäähdyttäminen auttaa myös alentamaan koko moottorin lämpötilaa. Pienissä matalaviritteisissä ei ole tarvetta.

      ps. Moottorissa ei öljyä lauhduteta, sitä jäähdytetään, tarpeen mukaan.

    • Anonyymi

      Miksi pitäisi olla lämmönvaihdin öljylle? Onko öljylämpötilan pitäminen sopivana ongelma noissa? Ei konehuone erityisen kuuma ole, jos ilmanvaihto on kunnossa.

    • Anonyymi

      no mutta sehän on ihan luirua se öljy jos se on 110 asteista ja ei jäähdytetä sitä. voiteleeko sellainen mitään? pääseeköhän edes 10000 tuntia ennen kuin moottori laukeaa kun ei jäähdytys toimi. autoissa sentään ajoviima jäähdyttää öljypohjaa.

      • Anonyymi

        Monellako venemoottorilla tarvitsee "päästä" koko koneen käyttöaikana 10000 käyttötuntiin?


      • Anonyymi

        Volvoista ei niin väliä mutta monella Perkinssillä täytyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvoista ei niin väliä mutta monella Perkinssillä täytyy

        Entä MTU, Caterpillar, Man, Wärtsilä ja sen sellaiset? Esim. hieman vanhemmat hidaskäyntiset Sulzerit, mikä niissä oli normi perushuoltoväli?
        Perkinssit on tietysti jotain aivan ylivertaista, männänrenkaatkin valmistettu titaanilla seostetusta jousiteräksestä...


    • Anonyymi

      Koska ne ei ole höyrykoneita ja siksi ei tarvitse lauhdutinta.

      • Anonyymi

        Käsitteistä höyrystin, lauhdutin ja jäähdytin on vuosien mittaan kirjoitettu näilläkin sivuilla kai tuhat kommenttia. Kai tässä tajutaan että aloittaja (en ole aloittaja) tarkoittaa mahdollista öljyn jäähdyttämistä eikä sen kummempaa?
        Eivät useimmat erota noita em. käsitteitä toisistaan, kannattaako siis ihan -ittuilemalla vastata?

        Itselläni on ollut pari autoa, joissa oli erillinen jäähdytin automaattivaihdelaatikon öljyn jäähdytykseen. Ko. vaihdelaatikoissa öljyn viskositeetilla on paljon väliä, siksi öljyä ei päästetä liikaa lämpiämään. Öljy toimii perinteisissä vaihdelaatikoissa huomattavan korkean paineen alaisena ja kitkatekijät ( molekyylien liikkeen aktivoituminen ja niiden törmäämisten ja hankautumisen lisääntyminen) pyrkivät öljyä silloin kuumentamaan.


    • Anonyymi

      Miksi venemoottoreista puuttuu turbiini, teli ja kovalevy?

    • 110 celsiusastetta moottoriöljylle on normaalilämpötilan alarajoilla.

      Ehkäpä käyttäjät, jotka ovat mittailleet koneidensa moottoriöljyjen lämpötiloja ovat aivan suotta huolissaan? Moottoriöljyn kuuluukin olla oikein reilusti makeavesijäähdytteisenkin koneen jäähdytinnestettä kuumempaa.

      • Anonyymi

        Kuuluukin olla sitä ja tätä...Ja tietosi asiasta on myös sitä ja tätä...


      • Anonyymi

        Kyllä tuo 110 celsiusta on yläraja. Normaali käyttölämpötila alue on 70-110 C˚.
        Tuolla aluella kaikki voiteluaineen osa-alueet toimivat optimaalisesti.

        T. Koulutettu kuski


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo 110 celsiusta on yläraja. Normaali käyttölämpötila alue on 70-110 C˚.
        Tuolla aluella kaikki voiteluaineen osa-alueet toimivat optimaalisesti.

        T. Koulutettu kuski

        Ja Höpsistä! :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo 110 celsiusta on yläraja. Normaali käyttölämpötila alue on 70-110 C˚.
        Tuolla aluella kaikki voiteluaineen osa-alueet toimivat optimaalisesti.

        T. Koulutettu kuski

        Kertoisitko vielä hieman tarkemmin niistä voiteluaineiden "osa- alueista" ja niiden optimaalisista toimintaolosuhteista ja sellaisista jutuista?
        Olen työskennellyt ja tutkinut lähes neljän vuosikymmenen ajan poltto- ja voiteluaineita ja polttomoottorikäyttöjä tarkastellen, mutta keskustellaan toki jos asiallista kiinnostusta ilmenee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko vielä hieman tarkemmin niistä voiteluaineiden "osa- alueista" ja niiden optimaalisista toimintaolosuhteista ja sellaisista jutuista?
        Olen työskennellyt ja tutkinut lähes neljän vuosikymmenen ajan poltto- ja voiteluaineita ja polttomoottorikäyttöjä tarkastellen, mutta keskustellaan toki jos asiallista kiinnostusta ilmenee!

        Näin minulle on opetettu raskaankaluston koulutuksessa. Tarkoitin kyllä öljyn lisäaineita, jotka on suunniteltu toimimaan parhaiten noissa lämpötiloissa.

        T. Koulutettu kuski


    • Anonyymi

      Tässä puhutaan öljyjen käyttölämpötiloista, tosin Fahrenheiteissa. https://www.youtube.com/watch?v=2W_wWvVVq8A

      Öljyt mitataan 210 F eli 100 C. Tuossa lämpötilassa siis ne ovat juuri sitä mitä pitää. Perusmineeraaliöljyjen jatkuvan käytön alue ulottuu 240 F saakka eli 115 C. Lyhytaikaisesti 270 F eli 130 C on vielä OK. Paremmilla öljyillä jatkuvan käytön alue on paljon korkeampi ja parhailla synteettisillä yläraja on paljon korkeampi kuin mitä tiivisteet jne. kestävät.

      Turboahtimessa öljy voi kuumentua 500 F eli 260 C saakka. Jos öljy täyttää myös turbokoneiden speksit, jatkuvan käytön alue ulottuu taatusti paljon korkeammalle kuin 115 C.

      Tuossa myös kerrotaan peukalosääntönä öljynlämpötila on 35 F eli 20 C korkeampi kuin jäähdytysvesi. Siis 115 C saavutetaan vasta 95 C termostaatilla. Onko tuollaisia merikoneissa? Nopeasti katsottuna VP D1-20 ja D2-55 termostaatti on 82 C. Vastaavasti Yanmar GM-sarjan 85 C (kokonaan auki, alkaa aukemaan jo 71 C).

      Eiköhän moottorivalmistaja ole miettinyt öljyspeksit sellaiseksi, että ei mennä öljyn käyttöalueen ulkopuolelle. Tietysti ongelmia voi tulla, jos laittaa halpaa kuraa, vaikka koneeseen vaaditaan hyvälaatuista öljyä.

    • Anonyymi

      Öljyt jäähtyy kun se öljypohja makaa pilssivedessä. Ne öljyt kannattaa vaihtaa 200h jälkeen jos perusöljyä ja longlife 500h välein.

    • Anonyymi

      Tuskin missään koneessa tarvitaan öljynLAUHDUTINTA, vaan jäähdytintä. Lauhdutin muuttaa/palauttaa kaasun/höyryn takaisin nesteeksi. Öljy, eikä jäähdytysnestekään saa kiehua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yhä useammat miehet jäävät ilman seksikumppania

      Seksuaalinen yksinäisyys on myös yhteiskunnallinen ongelma: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009348479.html?share=e7236ee8014c17d4d350174fb6afe007
      Sinkut
      432
      2791
    2. Martina ei viihdy kotona!

      Montako päivää ehti Martina olla kotona ennen kuin oli taas menossa. Tällä kertaa sentään koira mukanaan mutta loput perheestä jäi taas muiden hoidet
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      1585
    3. Emeka Matthew Ekperech tuomittiin raiskauksesta vankeuteen - hän on valittanut tuomiosta

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/43a4cae4-09ed-485b-b47b-ded8761c4d07 Tuomittu joutuu maksamaan myös korvauksia. Yhdynnän kohteena ollut h
      Maailman menoa
      15
      897
    4. Ähtärin pandapäätös

      Kun pandapäätöstä valmisteltiin eläinpuiston toimitusjohtajana oli Juhani Haapaniemi, hallituksen puheenjohtajana oli kaupunginhallituksen puheenjoht
      Ähtäri
      33
      884
    5. Hengaillaan

      Hengaillaan-visailuohjelmasta ei todellakaan tule suosittua ja pitkäikäistä vaan se floppaa ja komeasti karahtaa kunnolla kivikolle,tuleepahan kokeilt
      Yle
      69
      825
    6. Millon olet

      Tavannut kaivattusi viimeksi ja missä.
      Ikävä
      47
      779
    7. Mistä juttelitte

      kun näitte viimeksi?
      Ikävä
      45
      733
    8. Minkä takia sä nainen vihaat mua

      Myönnän tehneeni väärin kun en ole ottanut asiaa heti pöydälle. Katuva mies.
      Ikävä
      56
      704
    9. Joko sinä mies unohdit tämän naisen?

      Kohta nähdään varmaan taas, mutta tykkäätkö yhtään?
      Ikävä
      48
      677
    Aihe