Opiskelin Ruotsissa 90-luvun alussa. Luokallani oli eestiläinen pariskunta, joita ensinäkemältä pidin veljeskansan edustajina sekä ihan mukavina tyyppeinä. He olivatkin aina ihan mukavia, olimme hyvän päivän tuttuja.
Kun lukuvuosi läheni loppuaan, pariskunnan nainen sanoi minulle yhtäkkiä, että: "kyllä me eestiläiset pidämme teitä suomalaisia sellaisina poromiehinä." En ymmärtänyt mitä hän tarkoitti, mutta miehellä tuntui olevan hauskaa. He muljauttelivat silmiään ja hekottivat keskenään. Ajattelin, että olipas outo juttu.
Jälkeenpäin ymmärsin, että ehkä se oli tarkoitettu jonkinlaiseksi loukkaukseksi. En kuitenkaan loukkaantunut, koska tämä pariskunta oli minulle täysin merkityksetön ihmissuhde. Olen kyllä aina valmis saamaan uusia kavereita, ja minun puolestani oltaisiin voitu ystäviä ollakin, mutta jonkinlainen trauma heidän suunnaltaan tuli siihen väliin. Ihan sama, heidän häpeänsä.
Eestiläiset mitättömyydet
9
237
Vastaukset
- Anonyymi
Saanen ulkopuolisena puuttua keskusteluun... Huomasin jonkun iltasonnan ihan hyvän jutun Viron matkailusta jokunen päivä sitten, jonka kirjoittaja oli Lotila. Täällä on puhuttu jostain Lotilasta aina kun tälle palstalle olen eksynyt. Olen pitänyt tämän palstan perusteella Lotilaa jonkinlaisena virolaisten mielikuvitusmörkönä jostain kansantarusta, mutta ilmeisesti kyseinen herra on kuin onkin toimittaja ja vieläpä ihan pätevän oloinenkin.
- Anonyymi
Hahah, tulee itse kehumaan itseään! No eipä sinua kukaan täysjärkinen kehuisikaan.
- Anonyymi
Virolaisten suomalaisviha on kyllä jotain aivan käsittämätöntä, eikä sellaiselle ole mitään perusteita. Jostain kumman syystä suomalaisia vihataan Virossa.
Mitä sellaista me ollaan tehty että ansaitaan vihat päällemme? Ei olla muuta tehty Virolle kuin pelkkää hyvää! Anu Saagimkin pelastettiin neuvosto-Virosta Suomeen.
Outo juttu. - Anonyymi
En löytänyt minäkään heistä ystävällistä vastaantuloa , kun vierailin Pärnun kylpylässä vuosia sitten. Yritin olla hyvin huomaamaton ,että sain sen viikon menemään häiritsemättä heidän "työtään".
- Anonyymi
Kuka sun kaltaista ihmistä jaksaiskaan hyvin palvella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka sun kaltaista ihmistä jaksaiskaan hyvin palvella?
Länsimaissa on toki erilainen palvelukulttuuri kuin entisissä itäblokin maissa. Täällä palvellaan maksavaa asiakasta riippumatta siitä millainen hän on. Sen sijaan Itä-Euroopassa on edelleen vahvasti neuvostoliittolainen, tyly palvelukulttuuri jota länsimaalaiset vierastavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Länsimaissa on toki erilainen palvelukulttuuri kuin entisissä itäblokin maissa. Täällä palvellaan maksavaa asiakasta riippumatta siitä millainen hän on. Sen sijaan Itä-Euroopassa on edelleen vahvasti neuvostoliittolainen, tyly palvelukulttuuri jota länsimaalaiset vierastavat.
Virolaisilla on lisäksi alemmuuskompleksi suomalaisia, kuten muitakin Länsi-eurooppalaisia ja erityisesti amerikkalaisia kohtaan. Se heijastuu ulkomaalaisiin ylpeyden ja koppavuuden taakse kätkettyyn epävarmuuteen.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368