uusi suomalaisten kansantauti. Mistä sellainenkin on saanut alkunsa meillä.Paljon lukenut näistä erilaisista suolisto ongelmista. Onko jollekin tuttua. Vessa pitää heti tarkistaa että missä se on.
Suolistosairaus
80
303
Vastaukset
- Anonyymi
En tiedä onko kansantauti mutta hankala, viimeeksi joitakin vuosia sitten kesti lähes kaksiviikkoa.
- Anonyymi
Olipa pitkä pieru.
- Anonyymi
Se on sukulainen pierustosairaudelle.
Väärät ruokailutavat, esimerkiksi kiireesti syöminen, ahmiminen, sekä väärät ruokavaliot joita vatsa ja suolisto ei siedä. Kerää ilmaa jne.
Vanhenmiten kroppakin alkaa hylkiä tiettyjä ruokia. Ne mitkä nuorempana oli hyvää ja ravitsevaa, saattavat olla "myrkkyä" iäkkäämpänä.
Vatsa ei sulata, aineenvaihdunta hihna on kulunut jne.
Itsellä liha tuottaa niin jumalattomat vatsakivut, että ei mitään rajaa. Jouduin sen jättämään.- Anonyymi
Minulla todettiin helico-bakteeri ja lievä gastriitti, siis "mahahaava" eli mahan limakalvo on tulehtunut/tulehdustilassa.
Gastriitti todettiin gastroskopiassa, joka tehtiin vatsavaivojen takia.
Samalla otettiin näytepaloja, joista ilmeni helico-bakteeri.
Minäkään en voi syödä lihaa ja moni muukin "aine" aiheuttaa vaivoja.
Pikkuisen keitettyä kalaa menee joskus.
Kannattaa tutkituttaa mahansa.
Ei maha eikä aineenvaihduntahihna "kulu", lihaa voi syödä vaikka 100- vuotias,
jos maha on suht'kunnossa. Aineenvaihdunta voi hidastua 70-80 iässä.
Jotain vikaa on sinulla, jos 60 ihmisenä lihansyömisestä tulee kovat vatsakivut.
Minulla tuli siis myös ja moni muukin ruoka aiheutti vaivoja.
Jos ei pysty syömään lihaa, on muistettava syödä B-vitamiineja.
Vain lihasta saa B12 vitamiinia. Muutkin B-vitamiinit ovat tärkeitä.
Syön itse BEKO Strong B-vitamiinivalmistetta, siinä on kaikki.
- Anonyymi
Arvailuako vain:
Heliko -> jostain lukenut: saastunut ruoka jopa jo lapsena??
Laktoosi-intoleranssi (hoitamaton) 5 viikon ripuli ei ole kiva
Salmonella
Liika hygienia?
Lääkkeet: lakseeraavat, esim. maitojauhe säilöntäaineena
Vilja: aiheuttaako jokin viljalaji saman kuin l.intoleranssi.
Hoitamattomat vaivat muuttuvat kroonisiksi tai suolia joudutaan pätkäisemään, tekemään avanne.
Syöpä.
Beng - Anonyymi
Prosessoitu ruoka?
Suolistosairaukseen voi sairastua kuka tahansa ainakin omalla kohdalla muutaman kerran ollut tosi paha eikä syytä tiedossa, jollei kuolemaksi niin sitte elämäksi, lopulta kuolee kumminkin.
- Anonyymi
Esim. anoreksian aiheuttaa sokeristen makeisten syönti lapsena.
Varsinkin "karamellipäivä" on paha, silloin vatsan floora eli bakteerikanta muuttuu pahaksi.
Tuo sokeripäivä vielä toistui aina säännöllisesti.
Isompana sitten lapsen vatsa on aivan pilalla.
Anoreksialla hän koettaa vaistomaisesti korjata sitä.
Ulosteensiirrosta toivotaan nyt hoitokinoa anoreksiaan. Hyvävatsaiselta otetaan hiukan ulostetta, jossa on vatsalle hyviä bakteereita, ja se viedään peräsuoleen.Eikä aiheuta. Anoreksia on psyykkinen sairaus. Siihen voi sairastua yhtä hyvin hyvävatsainen.
Enkää oo kuullut ulosteensiirtoa käytettävän anoreksian hoitoon?
Lähde/linkki?
Aloittaja lienee tarkoittanut näitä kroonisia suolistosairauksia. Kokemusta ei ole, mutta kuulemma pirullisia vaivoja.
Minullekin oli uutta tuo, että anoreksiaan käytettäisiin ulosteensiirtoa. Lienee aika uusi idea.
Elimistön fyysisen puolen kohentamisessa se on ihan järkeenkäypä ajatus, on se selvää, että sairauden myötä suolisto (toiset aivot) on ihan sekaisin.
Samalla tavalla, kun antibiootiripulin myötä (klostridium difficile) ulosteensiirrolla saadaan bakteerikanta korjaantumaan.
Psyykkinen puoli vaatii tietysti oman hoitonsa, kehonkuvan vääristymisestähän on kysymys.Ei taida anoreksiaan ulosreensiirto auttaa, antibioottiripuliin kylläkin jos tauti on sitkeä ja uusii. Anoreksia paremminkin psyykkinen ongelma joka aiheuttaa sitten vajaaravisemuksen kautta fyysisiäkin ongelmia.
minttupuu kirjoitti:
Anoreksia ei oo pelkästään ongelma, kyllä se on ihan oikee psykiatrinen sairaus.
F50,0.Kyllä Anoreksia nervosa on nykytiedon mukaan psykiatrinen sairaus, eli laihuushäiriö.
Psykiatrian yksikössähän sitä hoidetaan. Hoitamattomana saattaa johtaa kuolemaan.
Ymmärrän tämän esiin tulleen ulosteensiirron niin, että sillä saadaan suolistofloora kuntoon (jonka sairaus on vaurioittanut) ja vastaanottamaan ravitsemusta tehokkaammin.
Ilmeisesti toipumisvaiheessa toimii.Mä kuukkeloin tosta ulosteensiirrosta, en kyllä mitään viitteitäkäkään löytänyt anoreksian hoitoon siitä.
Enkä myöskään kuullut, vaikka kolme vikaa työvuottani olin nuorisopsykalla.minttupuu kirjoitti:
Mä kuukkeloin tosta ulosteensiirrosta, en kyllä mitään viitteitäkäkään löytänyt anoreksian hoitoon siitä.
Enkä myöskään kuullut, vaikka kolme vikaa työvuottani olin nuorisopsykalla.Siis ei suoraan anoreksian hoitoon tietenkään, vaan kun anoreksian takia on suolistofloora häiriintynyt, niin sen normalisoiminen ulosteensiirrolla johtaisi siihen, että toipumisvaiheessa saataisiin ruuan toimiminen elimössä normaalille tasolle.
Siis valvotuissa olosuhteissa.
Näin minä tämän asian ymmärsin.eppu2 kirjoitti:
Siis ei suoraan anoreksian hoitoon tietenkään, vaan kun anoreksian takia on suolistofloora häiriintynyt, niin sen normalisoiminen ulosteensiirrolla johtaisi siihen, että toipumisvaiheessa saataisiin ruuan toimiminen elimössä normaalille tasolle.
Siis valvotuissa olosuhteissa.
Näin minä tämän asian ymmärsin.Näinhän se tietty oliskin, mutta kun ei aiheesta löydy mitään.
Niin en oikein usko tohon väitteeseen.minttupuu kirjoitti:
Näinhän se tietty oliskin, mutta kun ei aiheesta löydy mitään.
Niin en oikein usko tohon väitteeseen.Rupesin ihan googlaamaan asiaa.
Löysin tällaisen artikkelin.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006051502.htmleppu2 kirjoitti:
Rupesin ihan googlaamaan asiaa.
Löysin tällaisen artikkelin.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006051502.htmlKiitti. Mitenhän mä en törmännyt tohon, vaikka käytin ziljoonaa hakusanaa.
Arvasin kyllä, että asia on vasta tutkimusvaiheessa jos sitä ollaan suunittelemassa.
- Anonyymi
Ärtyvän suolen oireyhtymää pidetään jo melkeimpä kansantautina....siihen ei ole kai oikein hoitokeinoa kehitetty....Muistan kun televisiossa oli jokin ohjelma missä nuori nainen puhui omasta IBD-sairaudestaan ja sitten nuorehko jääkiekkoilija samasta ....sanoivat että eivät ole paljoa puhuneet aiemmin sairaudestaan....Suolistokin on aika tärkeä asia ihmisen hyvinvoinnille...
mimmimum-..miSitä pidetään melkeinpä kansantautina nyt, kun sille on löydetty nimi.
Ennenvanhaan oli varmasti yhtä paljon, niinkuin muitakin suolistosairauksia, mutta silloin puhuttiin vain huonovatsaisista.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Sitä pidetään melkeinpä kansantautina nyt, kun sille on löydetty nimi.
Ennenvanhaan oli varmasti yhtä paljon, niinkuin muitakin suolistosairauksia, mutta silloin puhuttiin vain huonovatsaisista.Se on varmastikin aivan totta...että niitä on ollut ennenkin ...Samarinin syöjiä oli ihmisissä paljonkin ...
mimmimum-..mi Anonyymi kirjoitti:
Se on varmastikin aivan totta...että niitä on ollut ennenkin ...Samarinin syöjiä oli ihmisissä paljonkin ...
mimmimum-..miOli joo.
Ja paljon niitä jotka sanoivat kuka mitäkin ruokaa, että heidän vatsansa ei tunnu kestävän sitä tai tuota. Ihan omilla kokemuksilla mentiin ilman mitään tutkimuksia ja diagnooseja.Tellukka kirjoitti:
Sitä pidetään melkeinpä kansantautina nyt, kun sille on löydetty nimi.
Ennenvanhaan oli varmasti yhtä paljon, niinkuin muitakin suolistosairauksia, mutta silloin puhuttiin vain huonovatsaisista.Tuo on totta.
Ennen nykyaikaista lääketiedettä taudit laitettiin samaan nippuun, oireiden ja niiden sijainnin perusteella.
Monia tautia mitä nytkin on oli myös ennen, ei vain ollut diagnostiikkaa.
Samaan nippuun meni niin keuhkosyöpä, kuin tuberkuloosi, rintatautina, kunnes lääketiede alkoi kehittyä.
Kauan se kesti, ennekuin tiedettiin mikä oli espanjan tauti.- Anonyymi
Hyvä, että ei niputeta.
Ruokateollisuus ottaa huomioonmyhä enemmän eri ryhmiä.
Kun minulla todettiin l.intoleranssi, ei ollut mitään erityistuotteita. Joka paikassa piti jahkailla.
Ja kiitän siitä. Ruokapaikoissa merkitään nykyisin hyvin ruokalistaan, tarjoiluastioiden viereen jne. erityisruokailijoille.
Todella suuri parannus.
Beng
- Anonyymi
suolisto syövät ja sairaudet lissäntyminen on merkki siitä,
juomavedet ovat saatuneet, liikaa kemikaaleja , ym.
kaikkia myrkkyjä puhdistuslaitokset ei saa vedestä pois,Kolme isovanhemmistani on kuollut suolistosyöpään.
Omat kaivothan niillä oli viime vuosisadan alussa. Mistään puhdistuslaitosvedestä varmaan olleeet kuulleetkaan.
Laitoin profiili-kuvaani Vappu-Herkkujani.
Höyry-Vihannekset ja Kanan-Pojan-leikkeet hautuvat Hellalla loppu-lämmöissään.
Nautin niitä sitten viihde-keskukseni keskellä.
Tässä Suoleni toimii silloinkin hyvin.
Pari kertaa reippaasti ilmaa, muuten hiljaista.
Jos satun heräämään yö-pissalle, olen toisinaan luullut kuulevani hellästi: Gluk...kurr...
Jostain kehräävästä Suolesta se varmaan aina kuuluu..
H.Tjaa.
Kuvaan ei mahtunut ylä-hylly.
Siellä on Voimariini ja Luomu-Voit.
Sekä jokunen patukka Fazerin Suklaatia.
H.- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
Tjaa.
Kuvaan ei mahtunut ylä-hylly.
Siellä on Voimariini ja Luomu-Voit.
Sekä jokunen patukka Fazerin Suklaatia.
H.Sinulla on siisti jääkaappi ...näkisitpä minun purkkini ja purnukkani....mutta miten tuo yksi hylly kestää sandelsin painon.... Fazeri sininen suklaa patukka muodossa on melkein parempaa kuin levysuklaa....
Sinulla on siisti jääkaappi ...näkisitpä minun purkkini ja purnukkani....mutta miten tuo yksi hylly kestää sandelsin painon.... Fazeri sininen suklaa patukka muodossa on melkein parempaa kuin levysuklaa....
mimmimum-..mi"Anonyymi"
Se on Fysiikan laki.
Kuten Lumi-Kengät.
Paino jakautuu laajemmalle alueelle eikä vain yhteen pisteeseen.
Sama laki koskee myös silloin, kun kierii pois Avannosta mihin on pudonnut.
Heikoilla Jäillä ei pidä alkaa seisomaan. :)
H.- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
Se on Fysiikan laki.
Kuten Lumi-Kengät.
Paino jakautuu laajemmalle alueelle eikä vain yhteen pisteeseen.
Sama laki koskee myös silloin, kun kierii pois Avannosta mihin on pudonnut.
Heikoilla Jäillä ei pidä alkaa seisomaan. :)
H."REKATTU"
Näin se varmaan on .... tytär laittoi maitopurkin hyllylle ...jääkaapissa niin poks ...lasi rikki ...lasiin saattaa tulla jännite joka rikkoo lasin pienestäkin painosta....
mimmimum-..mi ANONYYMI Anonyymi kirjoitti:
"REKATTU"
Näin se varmaan on .... tytär laittoi maitopurkin hyllylle ...jääkaapissa niin poks ...lasi rikki ...lasiin saattaa tulla jännite joka rikkoo lasin pienestäkin painosta....
mimmimum-..mi ANONYYMI"Ano-Mimmi"
Ihan vaan sinun vuoksesi laitoin kuvan Jää-Kaappini kevyemmästä osasta. :)
H.- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
"Ano-Mimmi"
Ihan vaan sinun vuoksesi laitoin kuvan Jää-Kaappini kevyemmästä osasta. :)
H."Rek....Hunksz"
Kyllä on siisti järjestys kaapissasi ....kävin vasta nyt hakemassa kaapin täutettä...ässällä..ärrällä ja ällällä....sinne oli tullut kotimaista possua lehtipihvinä ....kaksi pientä...sopi minulle..
mimmimmum-..mi
- Anonyymi
Onhan niitä erilaisia suolistovaivoja. Veikkaan, että ennen niistä ei käyty niin herkästi lääkärin juttusilla.
Äitini noitui usein siitä, kun vessan pytty oli isän (vm 1915) jäljiltä niin likainen, vaikka meillä oli ns. nykästävä vessa, josta sitä vettä tuli kuin Niagaran putouksesta. Isän kertoman mukaan jo armeija-aikanaan oli ollut polemiikkia samaisesta asiasta. Ei isä silti koskaan käynyt lääkärin pakeilla ongelmansa tiimoilta.
No mulla menee maha sekaisin kypsentämättömistä vihanneksista, mennyt jo about 25 vuotta. Nyt on tullut silmiä ärsyttävää allergiaa: esim munakoiso, lehtiselleri, persikka, nektariini.
No innokkaimmat allergioita väheksyvät "asiantuntijat" sanovat heti, että en ole tottunut niihin lapsena. Lapsena kotona kotitarpeisiin kasvatetuista elintarvikkeista allergiaa aiheuttavat mm. porkkana, mansikka ja punajuuri.
Laktoosin huonosta sietokyvystäni eräs wannabee-asiantuntija sanoi, että intoleranssini johtuu siitä, että olen lapsena syönyt lääkärin neuvojen mukaan vain hapanmaitotuotteita.
Laktoosi-intoleranssi on kuulemma pelkkä pierutauti, joka johtuu hiilarien syömusestä, ja muut ihmiset joutuvat kärsimään siitä, kun kaikki on nykyään laktoositonta. Ko. henkilö oli vhh-uskossa, muttei vielä lähellekään pelastunut siis laihtunut.
Juu, ei mulla ole mitään VHH:ta vastaan, koska olen itse maltillisesti about RHH. Noilla VHH:illa on vaan taipumus radikalisoitua. Johtuiko geeneistä vai heikentyneestä serotoniinin tuotannosta. Tiedä häntä.- Anonyymi
Hoitamaton l.intoleranssi pierettää, sitten lentää pa..a, sitten yrjö.
Johtuu siitä, että suolesta puuttuu entsyymi, joka pilkkoo maitosokerin.
Kun puuttuu, ei pilko ja kaikki tulee rytinällä ulos. Tämä on faktaa, ei uskon asia.
Ja kun siirtyy laktoosittomaan ruokavalioon, niin suoliparka rauhoittuu ja elämä voittaa.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Hoitamaton l.intoleranssi pierettää, sitten lentää pa..a, sitten yrjö.
Johtuu siitä, että suolesta puuttuu entsyymi, joka pilkkoo maitosokerin.
Kun puuttuu, ei pilko ja kaikki tulee rytinällä ulos. Tämä on faktaa, ei uskon asia.
Ja kun siirtyy laktoosittomaan ruokavalioon, niin suoliparka rauhoittuu ja elämä voittaa.
Beng"Anonyymi"
Kannattaa kokeilla myös höyrytettyjä Vihanneksia.
Bakteerit tekevät niistä erin-omaisen kiinteää kakkaa.
Näin Metaani saa huoletta karata kalsareitten lävitse sinne minne se kuuluukin.
H.- Anonyymi
No ilmeisesti on noin, että mieluummin höyrytettyä porkkanaa kuin raakaa.
(Voisulaa ja rakuunaa. Nam)
Beng - Anonyymi
Juu, hoksannut olen jo kauan sitten, että useimmat vihannekset on syytä kypsentää. Munakoiso ja lehtiselleri häiriköivät vielä kypsänäkin. Porkkanaa otan varovaisesti höyrytettynä ja punajuuri menee aivan pehmeeksi höyrytettynä.
Porkkanasta sais kivaa väriä ihoon ilman UV- säteilyn turmenelevaa vaikutusta. Lehtiselleri sinihomejuustokeittokin olis hiton maukasta, mutta väliin on jätettävä.
Laktoositonta pitää ostaa aina kun mahdollista, niin sitten voi vähän sietää jostain saatua laktoosia.
Monientsyymitablettejakin on. Tulevat kalliiksi, jos niitä joka aterialla napsii. Siksi on järkevämpää miettiä mitä syö ja missä muodossa.
Oli mulla jotain ruoka-allergioita jo lapsena. Menivät pois, mutta iskivät uudestaan 50 v jälkeen.
Maitohappobakteereja otan noin joka toinen päivä. Ramnosus näyttää olevan mulle oivallinen kaveri.
Joskus v.niinkun ketuttaa, kun jotkut luulee, että olen snobi tai luulotautinen, kun pidän kiinni omasta ruokavaliostani ja elän sen kanssa tasapainossa sillä muita häiritsemättä. Anonyymi kirjoitti:
Juu, hoksannut olen jo kauan sitten, että useimmat vihannekset on syytä kypsentää. Munakoiso ja lehtiselleri häiriköivät vielä kypsänäkin. Porkkanaa otan varovaisesti höyrytettynä ja punajuuri menee aivan pehmeeksi höyrytettynä.
Porkkanasta sais kivaa väriä ihoon ilman UV- säteilyn turmenelevaa vaikutusta. Lehtiselleri sinihomejuustokeittokin olis hiton maukasta, mutta väliin on jätettävä.
Laktoositonta pitää ostaa aina kun mahdollista, niin sitten voi vähän sietää jostain saatua laktoosia.
Monientsyymitablettejakin on. Tulevat kalliiksi, jos niitä joka aterialla napsii. Siksi on järkevämpää miettiä mitä syö ja missä muodossa.
Oli mulla jotain ruoka-allergioita jo lapsena. Menivät pois, mutta iskivät uudestaan 50 v jälkeen.
Maitohappobakteereja otan noin joka toinen päivä. Ramnosus näyttää olevan mulle oivallinen kaveri.
Joskus v.niinkun ketuttaa, kun jotkut luulee, että olen snobi tai luulotautinen, kun pidän kiinni omasta ruokavaliostani ja elän sen kanssa tasapainossa sillä muita häiritsemättä."Anonyymi"
Miksi haluat sitten Suolillasi täällä häiriköidä?
H.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus v.niinkun ketuttaa, kun jotkut luulee, että olen snobi tai luulotautinen, kun pidän kiinni omasta ruokavaliostani ja elän sen kanssa tasapainossa sillä muita häiritsemättä.En piittaa siitä, mitä muut ajattelevat valinnoistani.
Itse olen vastuussa paljolti terveydestäni.
Siis. Noudata omaa ruokavaliotasi, äläkä tässä asiassa piittaa muista.
On tietenkin sellaisia ihmisiä, jotka pitävät kovaäänistä meteliä, mitä eivät syö, jolloin muiltakin menee ruokahalut. Siis. Ei näin.
Etelässähän liotetaan vihanneksia soodavedessä. Jokin puhdistus?
Kaaleja voi liottaa etikkavedessä etanoiden ja ölliäisen takiako? En nyt oikein tiedä näistä.
Kovasti hehkutetaan kuituja. Mutta ruisleipä, niin hyvältä kuin se maistuukin, niin siitä tulee kamala polte. Siis kiitos ei. Kaurapuuro ok.
Nythän joku lääkäri on moittinut jogurttien ja maidon valmistusta: asetaldehydi.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus v.niinkun ketuttaa, kun jotkut luulee, että olen snobi tai luulotautinen, kun pidän kiinni omasta ruokavaliostani ja elän sen kanssa tasapainossa sillä muita häiritsemättä.Ai kauheeta. Punajuurestakin tulee kiva väri ihoon, ulkoisesti.
Beng
- Anonyymi
Mun pieruni ei haise lainkaan, eikä juuri ulostekaan. syön perusruokaa, tykkään raaoista kasviksista, hedelmistä, perunasta, kokojyväleivästä ja -viljasta yleensä, rasvattomasta piimästä, wetabixistä, leseistä ja muista ilmaa kerryttävistä aineista. Mutta koska en syö kaupan ruokia, en prosessoituja lihoja, en makkaroita, en juurikaan sokeria, niin mikään ei vatsassa rupea käymään. Päästelen pitkiä pieruja vaikka missä, jossa on tarpeeksi meteliä. Ei kivistä eikä kourista mistään, painokin on normaali ja elinvoima kaikin puolin kunnossa. Pieremättä en eläisi.
- Anonyymi
Itsekö teet wetabixit kun et prosessoituja syö? Meillä Wetabix kuuluu roskaruokiin.,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekö teet wetabixit kun et prosessoituja syö? Meillä Wetabix kuuluu roskaruokiin.,
En tee itse wetabixiä, mutta se on hyvä kuitulisä, kaadan piimää päälle. Varmaan jotakin koosteainetta on jouduttu käyttämään, muutenhan ei korpun muodossa pysyisi. Totta että on prosessoitu, mutta ei roskaruokaa vaan täysjyvä vehnämuroke. Jos ihan ilman prosessoituja pitäisi elää, niin sitten joutuisi leivänkin tehdä itse ja eikö vain maito ja piimäkin jotenkin käsitellä. Itse mieltäisin prosessoidun, kun esim. makkarassa ja lihapullissa lihaa on vain vähän ja kaikki muu on jatketta.
- Anonyymi
Perimätiedon mukaan: hyvinkin vanha sanonta on, jotta joka pieremättä k.see, se naimatta kuolee.
Ihan faktaa.
Beng
- Anonyymi
Vain aivan uusi? Kyllä se on vanha tauti ja sitä on kaikilla ihmisillä joku lääkäri taas puhunut paskaa jossakin.
"Anonyymi"
Kannattaa kokeilla myös höyrytettyjä Vihanneksia.
Bakteerit tekevät niistä erin-omaisen kiinteää kakkaa.
Näin Metaani saa huoletta karata kalsareitten lävitse sinne minne se kuuluukin.
H.
- Anonyymi
Mitäs syötte väärin? Vääntäkää lisää sokeria, kovia rasvoja, valkoista vehnäjauhoa ... naamasta alas, niin ei ainakaan vähenemään mitkään sairaudet pääse. Lisääntyvät syövät, diabetes, suolistoharmit yms. ovat elintasosairauksia; liian paljon liian ravinnotonta tyhjää mössöä, ns. ruokaa, jolla täytetään vatsa, mutta elimistö ei saa tarvittavia ravintoaineita pysyäkseen terveenä. - Nm. Ravinto on rakennusaine
- Anonyymi
Finni apinat lopettakaa syöminen!!!!
- Anonyymi
Ei lopeteta.
Syödään pähkinöitä.
Ei liikaa maapähkinöitäkään.
Beng
- Anonyymi
Mulla verenpainelääkkeet Clopidogrel ja Candesartan, varmaan ovat osasyyllisiä vatsani toimintaan kaljanjuonti :( 3 kertaa aamulla pöntölle ennenkuin liikenteeseen :(
(Per-kel) - Anonyymi
- aamulla oli radiossa aika hauskaa nuorten ohjelmaa entisaikain savipilleistä ja kukoista - lasilinnuistakin - totesivat ohjelman toimittajat - että kun enemmistö kansasta lie puhaltanut lasi ja kukkopillein persuuksiin - lie tuttu entisaikain lammasten tauti liki kaikilla - siis klamydia sosiaaalisena ilmiönä kansalaisten keskuudessa - joten älkää ihaan turhist nipottako ja napisko näinäkään aikoina - olipa poikkitieteellistä tai -taiteellista ilmiötä enempi tai vähempi ilmiöina kansalaisten keskuudesssa.
- Anonyymi
Takavuosina kun tupakoin kaljoittelin söin mitä sattui, kyllä vatsa toimi herätessä kiireesti ensin tupakka suussa wc-pöntölle, nyt en polta, raitis, maito ja sokeri pois muutenkin ruoka tullut terveellisemmäksi ni peräsuoli ei juoksuta.
- Anonyymi
Jokaisella anorektikolla on takanaan lapsuus sokerimakeisten ja karkkipäivien kanssa.
Karkit ja limsat sekä suklaat pilasivat hyvän vatsan.
Jos on siitä aiheutunut psyykksistäkin ongelmaa, niin ei ole ihmekään!
Ja edelliselle viestijälle:
Noin todellakin on asianlaita suoliston kanssa, aivot siellä ajattelevat puolestasi.- Anonyymi
Tämäkin vielä muistettava:
Karamelleissa lisäaineiden määrä on suurempi kuin missään muissa prosessoiduissa tehdastuotteissa. Niitä on liikaa.
Myös liemikuutioissa on lisäaineita paljon. - Anonyymi
A-vitamiinia lihaliemessä. Sitä, jos nauttii liikaa, tulee pöpiksi.
Laitettiin aikoinaan maksalaatikkoon, siksipä tuli suositukset.
Beng - Anonyymi
" Noin todellakin on asianlaita suoliston kanssa, aivot siellä ajattelevat puolestasi. " Toivottavasti tällä tyypillä toimivat aivot edes vatsan seudulla. Korvain välistä ne näyttäisivät uupuvan. - Nm. Tahallaan vai tahattomasti väärin ymmärtävä
- Anonyymi
- en juo kaljaa enkä viinaa liiemmin mutta tuoreille hedelmille ja marjoille aika hurja ahmatti - varmaan kaikki siemetkin kotineen tulleet ahmituiksi - sappitulehduksiin joskus lääkekuurejakin aikojen saatossa -oikea kylki välillä vietävän kipeä - suvussa aina ollut sappivikaisia. Yliherkkiä ja stressattuja mielenterveysongelmaisia.
- Anonyymi
-harva meistä on rautaa - monet taipua saa - lauloivat entisaikojen laulujen tekijätkin . hunksikin piereskelkööt ihan rauhassa. Suoliston ja mahan alueet ja niiden hutut ovat osa ihmisten herkintä luontoa - miksi keskustellakaan aiheesta mitä vaikutuksia on pitkälle ja monin eri tavoin prosesoiduista elintarvikkeista ihmisten asiana eri kulttuureissa - ihmisiä kuitenkin kiinnostaa hyvinkin monet asiat - eikä kaikki asiat ole vain pelkkää seksismin ja lisääntymisen lätinää
- Anonyymi
Energiajuomat ovat takuuvarmasti osasyyllisiä suolistovaivoihin. Näitä ei ennen ollut ja nyt kun trendipellet kippaavat näitä e-koodattujen roskaruokien kyytipoikina kurkusta alas kilvan niin ongelmat räjähtävät suolistossa.
- Anonyymi
Tiedän yhden aikuisen miehen....hänellä suuri riippuvuus tullut energia juomaan...on itse yrittänyt olla ilman ... mutta päänsärky kammottava jos ei ole energiajuomaa...kaikenmoista riippuvuutta sitä onkin.
Tiedän yhden aikuisen miehen....hänellä suuri riippuvuus tullut energia juomaan...on itse yrittänyt olla ilman ... mutta päänsärky kammottava jos ei ole energiajuomaa...kaikenmoista riippuvuutta sitä onkin.
mimmimum-..miEikös niissä ole kofeiinia? Joillekin kahvinjuojille tulee päänsärky, jos eivät kahvia juo.
- Anonyymi
eppu2 kirjoitti:
Eikös niissä ole kofeiinia? Joillekin kahvinjuojille tulee päänsärky, jos eivät kahvia juo.
On niissä ainakin kofeiinia....onkohan enemmän kuin kahvissa...kumpi sitten parempi ryystettäväksi ...energiajuoma vai kahvi ....onneksi itselle riittää mukillinen aamulla kahvia.
On niissä ainakin kofeiinia....onkohan enemmän kuin kahvissa...kumpi sitten parempi ryystettäväksi ...energiajuoma vai kahvi ....onneksi itselle riittää mukillinen aamulla kahvia.
mimmimum-..mi"Ano-mummi"
Juku-pätkä!!
Johtaakohan tämä kohta myös Moccamasterin haukkumiseen?
H.- Anonyymi
Jokaisella anorektikolla on takanaan lapsuus sokerimakeisten ja karkkipäivien kanssa.
Noin todellakin on asianlaita suoliston kanssa, suoliston aivot siellä ajattelevat puolestasi.
Karamelleissa lisäaineiden määrä on suurempi kuin missään muissa prosessoiduissa tehdastuotteissa. Niitä on liikaa.
Myös liemikuutioissa on lisäaineita paljon. - Anonyymi
hunksz kirjoitti:
"Ano-mummi"
Juku-pätkä!!
Johtaakohan tämä kohta myös Moccamasterin haukkumiseen?
H.Minulla ei Moccamasteria ...on helpompi kahvinkeitin ...kun pojan luona laitoin kahvit tulemaan sillä ....tuli liian vahvaa ... Moititaan nyt vaan energiajuomia.
mimmimum-..mi - Anonyymi
Tultiinks täs nyt siihen tulokseen, että suolistongelmien syy on anoreksia. Oonks mä nyt jotenkin poikkeava tai pervo, kun on aina ollut hyvä ruokahalu eikä makean himoa, mut silti olis noita pikku ongelmia ruuansulatuksessa. En mahdu edes läski lokeroon, mikä on yleissyy kaikkiin vaivoihin. Kai nyt jostain löytyy mullekin oma pikkuinen lokero.
Apua olen eksynyt orpo, enkä kuulu mihinkään tunnettuun paheheimoon!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tultiinks täs nyt siihen tulokseen, että suolistongelmien syy on anoreksia. Oonks mä nyt jotenkin poikkeava tai pervo, kun on aina ollut hyvä ruokahalu eikä makean himoa, mut silti olis noita pikku ongelmia ruuansulatuksessa. En mahdu edes läski lokeroon, mikä on yleissyy kaikkiin vaivoihin. Kai nyt jostain löytyy mullekin oma pikkuinen lokero.
Apua olen eksynyt orpo, enkä kuulu mihinkään tunnettuun paheheimoon!!En ainakaan minä allekirjoita sitä teoriaa...anoreksia on enemmän psyykkinen oire kuin suolistotulehdus...
Apua olen eksynyt orpo, enkä kuulu mihinkään tunnettuun paheheimoon!!Ei tultu.
Anoreksia on psyykkinen sairaus. Kukaan ei tiedä kaikkea siitäkään.
Jokainen käsittää, mihin se johtaa myös fyysisesti, ellei ihminen normaalia ravintoa saa.
Kyllä kait jokainen johonkin lokeroon kuuluu, moneenkin.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apua olen eksynyt orpo, enkä kuulu mihinkään tunnettuun paheheimoon!!Lohdutan. Et ole Orpo. Kuulut heimoon. Meihin, sillä olemmehan hengenheimolaisiasi.
Beng
Hurraa hurraa hurraa teidän suolistosairauksillenne.
- Anonyymi
Onhan suolistosairauksia muitakin kuin anoreksia. Mut minä kirjoita vain anoreksiasta.
* Jokaisella anorektikolla on takanaan lapsuus sokerimakeisten ja karkkipäivien kanssa.
Noin todellakin on asianlaita suoliston kanssa, suoliston aivot siellä ajattelevat puolestasi.
Otapa selvä anoreksiasta!
Karamelleissa lisäaineiden määrä on suurempi kuin missään muissa prosessoiduissa tehdastuotteissa. Niitä on liikaa. *
Myös liemikuutioissa on lisäaineita paljon.Anoreksia ei ole suolistosairausOta nyt ensin itse selvää asiasta.
https://www.tays.fi/fi-FI/Palvelut/Sisataudit/Endokrinologia/Anoreksia- Anonyymi
Mielestäni anoreksia on seurausta jostain. Se on syömishäiriö, minkä mieli aikaansaa.
Vääristynyt minäkuva. Kuten bulimiassa.
Miettikääpä balettitanssijoita, voimistelijoita, luistelijoita jne.
Veikkaan, että ne, jotka ovat julkkiksia, niin ei se syöminen ole pääasia vaan, miltä näyttää. Se oma kuva peilissä näyttää potevan silmissä toiselta kuin muiden silmissä.
On niitä meidänkin ikäryhmässä syömishäiriöisiä.
Aivan toinen asia on, jos jokin ruoka ei sovi vaan aiheuttaa kaikenlaista.
Joillekin maitosokeri voi aiheuttaa sairaalakeikan.
Anorektikko voi joutua nesteytykseen, tippaan sairaalassa.
Karkit taas vaikuttavat lapsissa sokeripiikkinä niin, että riehuvat hillittömästi, käytös muuttuu.
Beng Karkkipäiviä on muillakin mukuloilla, kuin niillä jotka sairastuvat anoreksiaan.
Ei sillä, että karkit terveellisiä olis, mut anoreksia on psykiatrinen sairaus!! Eppu laittoi hyvän linkin, mä oon jo eilen laittanut diagnoosin koodin: F50,0. F edessä, silloin on kyse psyyken sairaudesta.Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni anoreksia on seurausta jostain. Se on syömishäiriö, minkä mieli aikaansaa.
Vääristynyt minäkuva. Kuten bulimiassa.
Miettikääpä balettitanssijoita, voimistelijoita, luistelijoita jne.
Veikkaan, että ne, jotka ovat julkkiksia, niin ei se syöminen ole pääasia vaan, miltä näyttää. Se oma kuva peilissä näyttää potevan silmissä toiselta kuin muiden silmissä.
On niitä meidänkin ikäryhmässä syömishäiriöisiä.
Aivan toinen asia on, jos jokin ruoka ei sovi vaan aiheuttaa kaikenlaista.
Joillekin maitosokeri voi aiheuttaa sairaalakeikan.
Anorektikko voi joutua nesteytykseen, tippaan sairaalassa.
Karkit taas vaikuttavat lapsissa sokeripiikkinä niin, että riehuvat hillittömästi, käytös muuttuu.
BengNoissa piireissä on syömishäiriöisiä paljon, totta. Mut anoreksiaan, tai mihin vaan syömishäiriöön voi sairastua tavisperheen tavislapsi.
- Anonyymi
Kyllä se niin on, että kun potilas ei voi hallita jotain mielen ongelmaa, niin hän saattaa sairastua syömishäiriöön. Anoreksiassa syödään niin vähän, että keho lopulta alkaa ottamaan energiaa itseltään selvitäkseen. Lopulta esim. kasvoihin alkaa kasvaa karvaa suojamekanismina kylmyyttä vastaan, koska kehossa ei ole rasvaa jne.
Bulimiassa ahmitkaan ja o:ksennekaan pois syöty ruoka.
Makeisten syöminen ja muun roskaruoan ylenmäärin ja liikkumattomuus altistavat diabetekselle.
Suolistotaudeissa voi siinäkin olla geeniperimällä altistus. Miskan mättö sairastuttaa toiset herkemmin. - Anonyymi
Siis ahmitaan ja oksennetaan...
Onkohan Kalevauvalla vielä yhtään biisiä suolistosairauksista.
Tässä ketjussa olisi heille valmiit sanat ja oikein kertosäkeitten kanssa.- Anonyymi
Olen luullut että Crohnin-tauti on pelkästään paksussasuolessa mutta sitä voi esiintyä pekästään suussa tai peräsuolessakin. Tosi hämmentävää. Voi esiintyä suupielien haavaisuutta, huulien turpoamista, haavoja suussa, parodontiittia ym. Ennen olen luullut että se on helppo tunnistaa verisistä ulosteista.
Esim. peräaukon vieressä voi olla polyyppi.
https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutishuone/Sivut/Juuri-julkaistu-Crohnin-tauti-voi-ilmetä-myös-suussa.aspx
https://crohnjacolitis.fi/tietoa-sairauksista/crohnin-tauti/oireet/
https://www.studio55.fi/terveys/article/tunnistatko-oireet-saatat-sairastaa-tulehduksellista-suolistosairautta/126540
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579027Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123539Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r292767Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht812169Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142050Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3631818Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411462FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01221Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101105Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu671072