Vieläkö autolautta on pinnalla?

Vieläkö autolautta on pinnalla, kun jäät sullaa? Joensuussa malliesimerkki miten jotkut jaksaa hoitaa asioita. Saimatar kätkee sisälleen baarin, saunaosaston, hulppeita hyttejä ja kohta myös ulkoporealtaan.

Tän päivän Karjalainen eka aukkeema.
Ilmoita


49 Vastausta

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.


Kyllä autolautalla on baari ja ravintola sekä muutamia hyttejä ruumassa. Vesirajan tuntumassa on myös ns. keulabaari. Kesäisinä iltoina on karaoke raikunut laivalla keskellä Pielistä mökkiläisten iloksi. kohta päästään taas seilaamaan.
3 VASTAUSTA:
Todella vaikea uskoa, että laivan nykyinen omistaja saisi sitä liikkeelle, hoitanut tähänkin asti homman niin huonosti. Huoltotöihin on ennenkin ollut koko talvi aikaa, mutta on alkanut miettiä asiaa vasta sitten, kun pitäisi jo olla liikenteessä, näin jo muutenkin lyhyestä sesongista on laiva seissyt suurimman osan, eihän sellainen toiminta pitemmän päälle onnistu.
autolautta ei liiku minnekää Satamassa tarvitaan säpinää autolautan kupeseen rakennetaa poreallas. Jotenkin tympeä tyyppi nykyinen omistaja. entinen oli parempi eli Matti T
Anonyymi kirjoitti:
Todella vaikea uskoa, että laivan nykyinen omistaja saisi sitä liikkeelle, hoitanut tähänkin asti homman niin huonosti. Huoltotöihin on ennenkin ollut koko talvi aikaa, mutta on alkanut miettiä asiaa vasta sitten, kun pitäisi jo olla liikenteessä, näin jo muutenkin lyhyestä sesongista on laiva seissyt suurimman osan, eihän sellainen toiminta pitemmän päälle onnistu.
Laivalle onkin löytynyt uusi omistaja, Ahti Sarasoja, liikenne tarkoitus aloittaa juhannusviikolla, lukekaa tarkkaan Lieksan lehti huomenna.
+Lisää kommentti
Jotain erkoista on tekeillä. Autolautan omistaja Ryttyläinen vaihtoi sukunimensä Hilperiksi (Hillberg). Jokin syy siihenkin lienee.

Muistan kun eräs Urho Paskiainen halusi vaihtaa nimensä presidentti Kekkosen aikaan.
Uudeksi nimeksi tuli Pekka Paskiainen.
2
Ilmoita
Minä puolestani muistan lukeneeni erään tarinan Jaakon ja Pekan syvästä ystävyydestä. Erikoista sikäli, että tässä tarinassa Pekka oli muuttohaukka. Hieman kesynä se tuli sitten surullisesti ammutuksi erään aitan katolta.
1 VASTAUS:
Surullisesti ammutuksi?
Joskus olen kuullut lehmän ammuvan surullisesti...
...vai olenkohan?
+Lisää kommentti
Toukokuun loppun mennessä on se rottelo poistettava satamasta, toivottavasti omistaja keksii sille hyvää käyttöä.
1 VASTAUS:
Ai ovvai? Toukokuunko? Minkä vuoden? Lieksan kaupungilla ei ole mitään konstia millä sen voisi poistaa. Puuttuu tietoa, taitoa ja rohkeutta.
+Lisää kommentti
Tuolla Nurmeksenpuolipäässä Porosaaren ja Juuan välissä olisi oiva autolautanpaikka, siellä on se 52 metriä syvälti vettä, eli sopiva syvänne loppusijoituspaikaksi!
5 VASTAUSTA:
Merikarttasarjan 2013 mukaan Pielisen syvin kohta 61 m löytyy Vasamaselältä Porosaaren ja Kynsisaaren väliltä läheltä Orisaarta kohteesta N63° 22,3′ E29° 25,5′. Siinä olisi autolautalle hyvä upotuspaikka.
Velipoika väitti että kaiku olisi näyttänyt Ristisaaren kupeessa 82 metriä.
Anonyymi kirjoitti:
Velipoika väitti että kaiku olisi näyttänyt Ristisaaren kupeessa 82 metriä.
Ison Ristisaaren vieressä Kalkkusaaren ja Louhi-Kalkun välissä on mitattu syvyys 57 m. Jos Pielisestä löytyisi 82 metrin syvänne, se olisi jo todellinen uutinen. Uskon kuitenkin virallisiin, tällä vuosituhannella suoritettuihin kaikuluotausmittaustuloksiin, jotka kattavat koko Pielisen hyvin tarkkaan eikä yhtään paikkaa ole jätetty mittaamatta. Ei ainakaan nykyisten syvänteiden lähettyviltä.
Anonyymi kirjoitti:
Ison Ristisaaren vieressä Kalkkusaaren ja Louhi-Kalkun välissä on mitattu syvyys 57 m. Jos Pielisestä löytyisi 82 metrin syvänne, se olisi jo todellinen uutinen. Uskon kuitenkin virallisiin, tällä vuosituhannella suoritettuihin kaikuluotausmittaustuloksiin, jotka kattavat koko Pielisen hyvin tarkkaan eikä yhtään paikkaa ole jätetty mittaamatta. Ei ainakaan nykyisten syvänteiden lähettyviltä.
Aivan oikein. Siinä oleva 57 m. on lienee toiseksi syvin kohta Pielisessä. Mutta ei todellakaan ole 82 m. syvä. Ne kaikuluotaimet joskus ”valehtelee” syystä tai toisesta. Syvin kohta Pielisessä on todettu monta kertaa olevan tuo edellä mainitun Orisaaren länsipuolella oleva syvänne. Se on tarkalleen Orisaaren eteläpäästä 998 m suuntaan (heading course) 252°. Itäistä pituuspiiriä korjaisin aiempaan väittämään sen veran, että se on E 29°24,543', menee muuten liikaa sinne Orisaaren matalikkoon päin.

Siinä on hyvä hauta autolautalle, edellyttäen että kaikki saastuttava on poistettu siitä ensin ja luvat kunnossa.
Nomikäänsheriffi kirjoitti:
Aivan oikein. Siinä oleva 57 m. on lienee toiseksi syvin kohta Pielisessä. Mutta ei todellakaan ole 82 m. syvä. Ne kaikuluotaimet joskus ”valehtelee” syystä tai toisesta. Syvin kohta Pielisessä on todettu monta kertaa olevan tuo edellä mainitun Orisaaren länsipuolella oleva syvänne. Se on tarkalleen Orisaaren eteläpäästä 998 m suuntaan (heading course) 252°. Itäistä pituuspiiriä korjaisin aiempaan väittämään sen veran, että se on E 29°24,543', menee muuten liikaa sinne Orisaaren matalikkoon päin.

Siinä on hyvä hauta autolautalle, edellyttäen että kaikki saastuttava on poistettu siitä ensin ja luvat kunnossa.
Kieku ja kaiku saattaa olla viallinen.
+Lisää kommentti
Isossa maailmassahan upotetaan laivoja sukellusharrastajien turistikoheiksi, ensin polttoaineet ja öljyt pois laivasta.
1 VASTAUS:
Meressähän niistä tulee jopa hyviä keinotekoisia koralliriuttoja. Monelle ravulle ja muulle tarjoaa hyvän suojan ja pesäpaikkan.
+Lisää kommentti
Isossa maailmassa ovat kirkkaat vedet jossa sukeltaa, Pielisessa on niinpaljon humusta vedessä että näkeekö edes 3 mtriä sukeltaja eteensä jos on vaikka 10 metrin syvyydessä!
1
Ilmoita
Pielisessähän on tummempi vesi Nurmeksen ja Lieksan kaupunkien edustalla, toivottavasti ei jokin muu kuin humus värjää vettä. Paalasmaan ympäristössä on jo huomattavasti kirkkaampaa vettä Pielisessä.
Ilmoita
Lieksan edustalla Pankakosken tehtaan päästöt samentaa vettä, työntävät jotakin ruskeaa paskaa jokeen jossa näkyy ruskeaa vaahtoa! Kumma kun siitä ei luonnonsuojelijat ole nostaneet metakkaa!
Ilmoita
Autolautta ei liikada paikaltaan vielä tällä vuosikymmeneltä. Kaupunki maksaa omistajalle paikallisesta nähtävyydestä sievoisen summan vuosittain.
Ilmoita
Aikoinaan lentolannoitus tappoi kuhakannan Viekijärvestä. Se oli sitä rautaista 60- lukua kun sieltä sai jättikuhia, mutta ne loppuivat sitten vuosikymmenen vaihtuessa suo-ojitusten ja lentolannoitusvillityksen myötä. Isompien jokien suistojen läheisyydessä on humuspitoisempi ja ruskeampi vesi. Nurmeslaiset saavat nautti Ylikylän ja Saramojoen laskuvesien sotkuista. Viekijoki ja Viensuunjoki tuovat Pieliseen omat humuksensa, ja sitten tuo meidän Lieksanjoki täällä. Ristisaarten, Uramonsaarten ja Paalasmaan seutuvilla lienee Pielisen kirkkain vesi. Toki on ko. järvessä varmaan monia seutuja joissa en ole kalastellut. Niistä en osaa sanoa veden kirkkaudesta kovinkaan varmaa tietoa.

Loppukevennykseksi valitsen tällä kertaa Poljennon version tästä vanhasta valssista. Kauko Käyhkön version jo joskus muistelen tänne linkittäneeni. Tämä jotenkin mielestäni sopii keskustelun aiheeseen.

https://www.youtube.com/watch?v=XXUaX1BY6mw
2 VASTAUSTA:
Eiköhän suurin syy ollut Mätäsvaaran kaivoksen jätteitten pääsy ojituksien takia. (Arsenikki) hys hys.
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän suurin syy ollut Mätäsvaaran kaivoksen jätteitten pääsy ojituksien takia. (Arsenikki) hys hys.
Anteeksi, olisikko ollut kuitenkin Syanidi ?
+Lisää kommentti
Soiden ojitus oli aikoinaan useiden pienjärvien, lampien tuho ja Pielinenkin sai siitä osansa, kun soilta laskettiin ojituksen tuomat liemet suoraan vesistöihin. Viimein opittiin, että ojan ja vesistön väliin pitää jättää suojavyöhyke, mutta monta kalaista lampea ja järveä oli jo tuhottu osa jopa täyttynyt osittain mudalla.
2 VASTAUSTA:
Olen siinä uskossa että soiden ojituksien takia elohopeapitoisuudet nousivat järvissä.
rotestimökinpoika kirjoitti:
Olen siinä uskossa että soiden ojituksien takia elohopeapitoisuudet nousivat järvissä.
Kyllä, ja nyt sitten kun näitä varhaisimpia puunkasvatussoita hakataan, niin pitoisuuksien valumat kasvavat rajusti avohakkuiden takia. Kangasmaiden avohakkuut eivät aiheuta valumia niin paljon. Eli ongelma on suoalueilla nyt jatkuva kesto-ongelma.
+Lisää kommentti
Elohopeaa valui herrojen ideoiman suo-ojituksen vuoksi vesistöihin niin paljon, että on joutuneet asettamaan esim hauven käyttöön ruokana rajoituksia. Pohjois-Karjalahan oli tässäkin ojitushommassa koealueena, josta tuli ikuinen ryvittäjä, mitähän salassa pidettyjä vaivoja tuokin touhu teki alueen ihmisille.
Ilmoita
Suo-ojitusherrojen idean mukaan hauet olivat syömäkelpoisia kovalla talvipakkasella. Hauki piti ripustaa pyrstöstä pakkaseen ja odottaa tunnin verran, jotta elohopea laskeutuu hauen päähän. Sitten pää pois tunkioon ja hauki kattilaan.
Ilmoita
Autolautta on pinnalla ja jatkaa liikennettä tänä kesänä! Näin se vaan Lieksassakin tapahtuu hyviä asioita.
1
Ilmoita
Hevosmiesten tietotoimiston uutisia jos ei linkkiä ole laittaa!
2 VASTAUSTA:
Lieksan lehti kirjoittaa.
Joka kerran keksitään, sitä aina epäillään.
+Lisää kommentti
Edellinenkään ostajaehdokas ei kuitenkaan ostanut lauttaa. En usko ostamiseen tässäkään tapauksessa. Hirmuinen kunnostaminen olisi laivassa, vaikka sen ilmaiseksi saisi.
6 VASTAUSTA:
Niinhän tuo uusi omistaja yrittää saada juhannusviikolla liikennöinnin alkamaan. Tosin lopulliset kaupat vielä lukkoon lyömättä. Onkohan jotai ihme taktikointia nyt myyjän ja ostajan välillä? Toinen pankkoa miellyttävä uutinen varmaan tuo, että mamu kirjoitti Lieksan lukiosta neljässä vuodessa ylioppilaaksi.
Huom! Ja vielä suomen kielellä.
Anonyymi kirjoitti:
Huom! Ja vielä suomen kielellä.
Juu, tosi on.
https://yle.fi/uutiset/3-10784288
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni aivan mahtava ja hieno saavutus, mutta sitten todella nostan jo hattua kun ensimmäinen somali tekee tuon saman vaikka kymmenessä vuodessa.
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni aivan mahtava ja hieno saavutus, mutta sitten todella nostan jo hattua kun ensimmäinen somali tekee tuon saman vaikka kymmenessä vuodessa.
Somalit ovat kirjoittaneet ylioppilaaksi Suomen lukioista jo vuosien ajan. Hellitä vähän rasismiasi ja palaa todellisuuteen.
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni aivan mahtava ja hieno saavutus, mutta sitten todella nostan jo hattua kun ensimmäinen somali tekee tuon saman vaikka kymmenessä vuodessa.
Möläytyksesi merkitsee sitä, että itse et ole käynyt kouluja, kun et tiedä kouluasioista yhtään mitään. Nouse jo pois sieltä tynnyristä ja katsele hieman ympärillesikin. Somalit ja muut Lieksaan muuttaneet ulkomaalaiset nuoret opiskelevat suomalaisten tavoin ja valmistuvat ammatteihin ja ylioppilaiksi. Kannattaisi siitä sinunkin ottaa oppia.
+Lisää kommentti
On alus huoltamatonta rautaa.
Ei auta, jos odottaa vain hautaa.

Lieksan satama vaatii omansa
Ei auta olla oma epäsomansa.

Toivoo moni seilailua
Se ei kaipaa veivailua.

Veivailusta tullee tyrä
Tosi teoilla meille hyvä.
Ilmoita
Käsitinkö oikein että tuleva autolautan uusi omistaja on ylioppilas somali? Hieno saavutus entiseltä merimieheltä!
6 VASTAUSTA:
Ihan oikeassa ketjussa olet, merenkulkija kansaa ovat.
Konemestarikin on. Ja kone on kunnossa. Minä kun luulin että seisoo satamassa moottorivian takia.
Jotkut on ylioppilaita, toiset on vaan elämäm koululaisia, ja sivistyksen puute näkyy.

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Tyhjä illistellä jostakin lyöntivirheestä, m ja n ovat näppiksellä vierekkäin. Näitä sattuu joskus kaikille, koulutus ja sivistystasosta riippumatta.

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Huomaako? Huomaako sen siitä, että en pilkkaa rasistisesti ihmisiä palstalla?
Uusi
Uuninpankko kirjoitti:
Huomaako? Huomaako sen siitä, että en pilkkaa rasistisesti ihmisiä palstalla?
Ja etkö ole koskaan pilannut rasistiksi ja montakymmentä kertaa? Kerro nyt jottei tarvitse arvailla.
+Lisää kommentti
Kapteenille saattaa tulla moottorivika, jos tulee sateinen kesä. Hyvä asia, että autolautta lähtee liikenteeseen, vaikka vuorot harvenee, koska sehän kuuluu alueen matkailuun erikoisuudellaan. Saattaa kyllä käydä niin, että maalausurakalle tulee kiire.
1
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Vieläkö autolautta on pinnalla?

Vieläkö autolautta on pinnalla, kun jäät sullaa? Joensuussa malliesimerkki miten jotkut jaksaa hoitaa asioita. Saimatar kätkee sisälleen baarin, saunaosaston, hulppeita hyttejä ja kohta myös ulkoporealtaan.

Tän päivän Karjalainen eka aukkeema.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta