Traktomiehet tietää

Anonyymi

Siksi kysymys tänne.
Kemppi Minarc 170 mig-laite. Varmasti ihan hyvä harrastelukäyttöön, mutta miten ne hitsausarvot säädetään?
Langansyötön nopeus ja jännite on omilla napeilla ja näyttö on LCD-näyttö.
Aiemmin minulla oli niitä markka-aikana parilla tonnilla myytäviä koneita, joissa oli muistaakseni neljä virta-aluetta ja niiden lisäksi min/max nappi. Ja langansyöttönopeudelle oma säädin.
Sillä osasin minäkin hitsata, mutta tällä Kempillä ei tule nyt kyllä suoraan sanottuna mitään siitä touhusta. Kun en osaa. Miten säädöt, joku nyrkkisääntö, josta voisi lähteä? Siis jännite näkyy voltteina ja langan nopeus metreinä minuutissa siinä näytössä.

Ai niin ja sitten siinä on joku namiska, josta voi valita kaksi vaihtoehtoa, mitä nekin on? Ei selviä manuaaliakaan tavaamalla minulle.

https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus ja juottaminen/Hitsauskoneet/MIGMAG/98/Kemppi MinarcMig 170 Evo MIG-hitsauskone/2161?gclid=EAIaIQobChMIsYj17bPw4QIViaiaCh2HXgHtEAAYASAAEgLfmPD_BwE

5

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkokysymys.

      "Suuri graafinen näyttö, joka neuvoo käyttäjää säätöjen tekemisessä."

      Millä ihmeen tavalla se neuvoo 170-mallissa säätöjen tekemisessä?

    • Anonyymi

      Yleensä hitsauskoneissa virrasta puhutaan aina amppeereista .Sinulla on nyt
      nykyaikainen HUIPPU kone . Jos et saa ohjeista selvää ,niin kokeile ensin virta
      reiluksi suhteessa hitsattavaan ainevahvuuteen ja sen jälkeen laitat langan syöttöä
      niin , että lanka ei töki ja tulee tulee nätti jälki. Se on hyvä asia laadukkaassa koneessa
      että saa säädettyä portaattomasti langansyötön ja virran suhdetta.Itse hitsailin yli
      40vuotta erilaisilla koneilla ja eri aineita joten kokemusta löytyy. Tällä yksinkertaisella
      ohjeella sinäkin teet hienoa ja vahvaa saumaa. Tee kokeiluja esim 2 mm levyn palasiin

      • Anonyymi

        Siinä tulee hitsatessa näyttöön virta amppeereina. Voltit säädetään etukäteen, eli jännite. Pieneneekö virta, kun jännitettä suurennetaan? Hitsatessa hankala seurata amppeerimäärää samalla.


    • Anonyymi

      Sinä näet siitä hitsistä millaista virtaa ja arvoja pitää olla.

      Hitsi pitää sulaa hyvin perusaineeseen ja oltava jouheva. Hitsipalon ja hitsattavan materiaalin väliin jos tulee sellainen railo niin virtaa on liikaa, reunahaava.

      Hyvät hitsausarvot ei aiheuta paljon roiskeita, seoskaasulla.

      vähänkään paksumpaa materiaalia rhs putket, levyt, kulmaraudat. Pitää viistää materiaalia jos aiot hitsata kestävästi. Esim 4-5 mm seinämän rhs palkin päiden viisto rälläkällä jotta V jos niitä liitetää. Juureen sauma ja yhdellä, kahdella palolla loppuun.

      Paksumpaa materiaalia ja piena sauma, riittävää hitsin paksuutta ja kokoa joudut tekemään levitysliikkeellä koska pieni kone ja ohut lanka.


      Kempin puikko omasta mielestä käytännöllisempi. Voi hitsata paremmin missä vain, eikä kaasua tarvitse. Vaihtaa puikon niin on ruostumatonta, tai valurautaa, alumiinia, kovahitsaus esim jossa tarvitsee kestää kulutusta. Saa hyvät saumat

    • Anonyymi

      Et voi koskaan olla edes keskinkertainen hitsaaja jos et osaa katsoa saumaa. Esimmäisena hitsausmaskin lasi oltava sellainen että näen sulan ja hitsattavaa kappaletta.

      Hommaat 3-4 mm paksuista levyä tai lattaa 10-15cm pituisia paloja useita , puhdista rälläkällä johon hitsi tulee. Laita toinen kantilleen toisen keskelle.

      Hitsaa päistä kiinni kunnolla ja sen jälkeen pienasauma koko matkalle.

      Ota kuva laita linkki tänne, kerrotaan mitä pitää tehdä että olet parempi harrastelija.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1898
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      245
      1834
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      92
      1582
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      111
      1393
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1141
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1100
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      942
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      938
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      101
      886
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      876
    Aihe