Vanhan skandin tiikki kansi poissa ja hionta käynnissä. Tarkoitus on saada vanhat liimat hiottua pois jolloin myös vanha karhennus häviää kannen pinnasta. Tasoitus epoxy kittaus ja mahdollisesti pohjamaali.Pintaan anti slip tai vastaava maali. Mitä ratkaisuja olette käyttäneet tai suosittelisitte kannen pintaan jotta saavutettaisiiin hyvä liukastumisen esto?
Uusi kansi
16
960
Vastaukset
- Anonyymi
Interdeck on ollut aikaisemmin. Ei lipsu ja helppo maalata. Seuraavaan veneeseen tulee keinoteak kanteen ja KiwiGrip ruffiin kulkualueille. Kiwigripistä ei ole vielä omaa kokemusta. Jospa joku osaa kertoa?
seppomartti- Anonyymi
Ei omakohtaista kokemusta, mutta PBO:n testissä KiwiGrip oli parempi kuin Interdeck. Hieman olen itse miettinyt voiko se olla jopa liian "terävä" paljaalle jalalle, mutta googletus antoi sellaisia tuloksia että ei ole käyttäjiä haitannut...
https://www.pbo.co.uk/event/beaulieu-boatjumble/deck-paints-test-17514
- Anonyymi
Kiwigrip on hyvä, korvasin 2015 vanhat kannen tiikiit tällä. Liukasta ei ole lainkaan, mitään selvää kulumaakaan en ole havainnut. Ainoa haittapuoli on että lika tarttuu hieman epätasaisesti epätasaiseen pintaan. Vaikka maali on paksua ja tasoittaa pienet alustan karheudet kannattaa huomioida että suuremmat pinnan korkeuserot näkyvät (Vanhan tiikin poisto veti parissa kohdassa gelcoatin mukaansa, paikkasin nämä epoksilla maalaamalla vesitiiviiksi, olisi kannattanut kitata paksummalti.)
- Anonyymi
Voiko tuon kokemuksesi pesusteella päätellä, ettei KiwiGripiä maalatessa kannata pyrkiä erityisen ryppyiseen pintaan. Likaantuisi vähemmän, helpompi pestä eikä liukas kuitenkaan. Rypytyksen karkeuttahan voi säädellä.
seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko tuon kokemuksesi pesusteella päätellä, ettei KiwiGripiä maalatessa kannata pyrkiä erityisen ryppyiseen pintaan. Likaantuisi vähemmän, helpompi pestä eikä liukas kuitenkaan. Rypytyksen karkeuttahan voi säädellä.
seppomarttiOletko muuten seppomartti millä perusteella päätynyt keinotiikkiin kannessa? Ts. miksi laittaa (erittäin kallis) keinotiikki eikä karhennusmaali?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko muuten seppomartti millä perusteella päätynyt keinotiikkiin kannessa? Ts. miksi laittaa (erittäin kallis) keinotiikki eikä karhennusmaali?
On aikaisemmin ollut oikeaa teakia ja liukuestemaaleja. Ajattelin, että kuljettavalla osalla kantta olisi helppohoitoisin, lika näkyisi vähemmän kuin maalipinnalla, 50% halvempii ja keveämpi kuin teak ja siihen verrattuna huoltovapaa. Ja onhan se esteettisesti hyvä. Hintaa lukuun ottamatta vaikea keksiä haittapuolia.
Seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On aikaisemmin ollut oikeaa teakia ja liukuestemaaleja. Ajattelin, että kuljettavalla osalla kantta olisi helppohoitoisin, lika näkyisi vähemmän kuin maalipinnalla, 50% halvempii ja keveämpi kuin teak ja siihen verrattuna huoltovapaa. Ja onhan se esteettisesti hyvä. Hintaa lukuun ottamatta vaikea keksiä haittapuolia.
SeppomarttiEn ollut itse niin ajatellut, että keinotiikki olisi helppohoitoisempi kuin karhennus(maali), mutta varmaan pitää kyllä paikkansa. Liekö sitten karhennusmaali oleellisesti työläämpi pitää puhtaana kuin karhennettu gelcoat-kansi? Jotenkin kuvittelisin että ainakin Kiwigrip olisi karhennettua gelcoattia helpompi putsata kuin huokoisempi ja helpommin likaa imevä (?) gelcoat-karhennus...
- Anonyymi
Hei kaverit, laittakaa jotain nimimerkintynkää viestin loppuun, niin säilyy jonkinlainen inhimillinen tunnelma näissä keskusteluissa.
T. Marebalticum - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ollut itse niin ajatellut, että keinotiikki olisi helppohoitoisempi kuin karhennus(maali), mutta varmaan pitää kyllä paikkansa. Liekö sitten karhennusmaali oleellisesti työläämpi pitää puhtaana kuin karhennettu gelcoat-kansi? Jotenkin kuvittelisin että ainakin Kiwigrip olisi karhennettua gelcoattia helpompi putsata kuin huokoisempi ja helpommin likaa imevä (?) gelcoat-karhennus...
Kyllä minusta gelcoatin salmiakkikuvio on pesulla puhdistettavissa ensimmäiset 15v kovassakin käytössä. 20-25v ikäisenä maalaus on parempi. Valkoinen on likaantumisen kannalta huono ja muutaman vuoden jälkeen tekee mieli maalata uudelleen. Pieni sininen, beeshi tai harmaa sävytys olisi valkoista parempi mutta kaupattavat sävyt ovat minun silmään liian värikkäitä
Seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minusta gelcoatin salmiakkikuvio on pesulla puhdistettavissa ensimmäiset 15v kovassakin käytössä. 20-25v ikäisenä maalaus on parempi. Valkoinen on likaantumisen kannalta huono ja muutaman vuoden jälkeen tekee mieli maalata uudelleen. Pieni sininen, beeshi tai harmaa sävytys olisi valkoista parempi mutta kaupattavat sävyt ovat minun silmään liian värikkäitä
SeppomarttiVielä yksi muuttuja lisää keskusteluun: mikä ratkaisu on kuumin jalan alla (teak, feikki-teak vai maalaus? Minulla ei ole kuumissa olosuhteissa kokemusta kuin gelcoat vs. teak ja näistä teak on kyllä kuumempi. Tällä perusteella uskoisin, että maalaus on selvästi viileämpi kuin aito teak, mutta miten lie feikki-teakin laita? Googletus antaa aika ristiriitaista tietoa ja luulen että tuo ei selviä kuin omakohtaisella vertailulla...
-Markus
- Anonyymi
Väri varmaankin merkitsee eniten lämmön absorptiossa. Jos maalaat kannen mustaksi niin luultavasti on kuumin. Valkoinen maalattu kansi oletettavasti on valkoisen gelcoatin lämpötiloissa. Teak on tropiikissa kuuma kuten koko vene. Siihenkin tietenkin tottuu mutta nukkuminen voi olla satamassa tuskaa, kulussa vähemmän hankalaa.
- Anonyymi
Laita joku keinotiikki tilalle niin on jonkun näköinenkin?
- Anonyymi
2-komponenttipolyuretaani ja Hempelin "hiekka" olivat minun kohdallani toimiva yhdistelmä. Maalaaminen oli helppoa telalla. Vanha gelcoat-karhennus piti tasoittaa ennen maalausta. Vaalean harmaa sävy on sopivan modernin näköinen. Iso työhän tuo oli kaikkiaan, koska maalasin myös sileät alueet. Niistä ei tullut ihan niin hyviä tela tasoitussivellin menetelmällä.
- Anonyymi
Samaa metodia käytin lakan seassa kun halusin lakatun ja märkänä mielestäni vaarallisen liukkaan turkin raitateakin turvallisemmaksi.
seppomartti - Anonyymi
millä hioit karhennuksen pois?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?992053- 981498
- 1211253
- 771205
- 1121187
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571014- 51977
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58966- 36892
- 33794