Kotibileet 14 v:llä

Mamma

heikkona hetkenä lupasin 14v tytölleni, että hän saa pitää kotibileet. Hän pyysi, että olisimem poissa koko yön, joten olin hetken tyytyväinen kun sain vanhempien kotiintuloajan klo 2:een. Sanokaa vain, että helppoon menit :-( Nyt sitten olemme isän kanssa huolissamme, että kuokkavieraita tulee eikä hän hanskaa tilannetta. Menevätkö paikat rikki jne. Onko teillä kenelläkään vihjeitä antaa siitä miten tällaisessa tilanteessa ainakin minimoisimme vaarat? 18v isosiskoa kysyin vahdiksi tai siis jäämään tueksi kotiin. Reaktio oli suurinpiirtein, ettei hän klestä niitten meluamista jne (Harmittaa hänen mukavuudenhalunsa). Ehdotin hänen poikakaverinsa palkkaamista portsariksi, johon hän vastasi, että luulenko mä että ko kaveri haluaa seistä eteisessä klo 2 asti ja vahtia ovea! Miten pidämme kutsumattomat vieraat poissa? Onko 10 sopiva määrä vieraita. Tyttö ehdottaa lähempää 20 henkilöä. Mamman polvet tutisevat

32

11790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä14

kaverini 14v sanoi et pitää bileet vanhemmat oli mökil. no kaveri sano et se kutsuu vaa pari tuttuu joku 10 no sit kaikki oli menos sinne.Seuraavan päivän kuulin et sielt oli pöllitty kamaa ihan hitos lasit oli rikki yrjöö joka paikas kaikki huoneet ihan sekasin siel oli ollut n.150 henkee siel ei ees mahtunu liikkuu ja sinne tuli poliisit ajoi kaikki pois no sit vanhemmat tuli ja anto sille aika paljo koti arestii. Minun oma veli on pitän bileitä mut ollaa oltu tosi tarkkoi minä ja kaksi veljee kun porukat oli pois.Sanoisin vain että kannattaa ovi lukkoo ja sanoo et kutsuu vähä isompii ystävii ja sit kattoo kuka tulee sisään. silleen ei meil ainakaa riistäydy kedestä touhu.

• ratsia

yöllä, koska
      ikinä ei voi tietää millaista porukaa sinne tulee!
      juodaan, naidaan ja käytetään huumeita!

• Xyz

Jos tyttäresi on ensikertalainen kotibileiden järjestäjänä, hän ei ehkä ymmärrä riskejä. Riskeihin vaikuttaa myös se, missä asutte ja kuinka suuri lukaali teillä on. Varmasti ne, joita tyttäresi aikoo kutsua kuuluvat hänen ystäväpiiriinsä, ja ovat tod. näk ok. Mutta se ei olekaan se riski. Helposti sana lähtee kiertää, missä bileitä on ja jollei kukaan kontrolloi ketä tulee sisään, voi tilanne ryöstäytyä täysin nuorten käsistä. Rikkinäisiä astioita tai tupakalla tumpattuja huonekaluja ei kukaan korvaa, tuskin edes vakuutuskaan. On myös varsin etovaa vanhempien nähdä, kun heidän sängyssään on peuhattu, lakanat ovat vielä eritteistä tahmeita. Syyllisten selvittäminen jälkikäteen on erittäin ikävää ja turhauttavaa.

Nämä eivät ole mitään vanhempien höpötyksiä, vaan todellisia tapahtuneita asioita. Uskon, että monilla vanhemmilla on vieläkin hurjempia juttuja.

Mikä sitten avuksi?
      Jonkun on hoidettava vaikka vuorotellen ovivahdin virkaa. Jos asutte omakotitalossa, tod. näk porukka käy pihalla röökillä, silloin vartointi on entistä hankalampaa. Helpompaa on kerrostalossa, missä parveke on tarjolla tupakointia varten. Jos sisäovia voidaan lukita, suosittelen esim. makuuhuoneenne lukitsemista. Sinne voi kerätä myös arvotavaroita.

Voit sopia tyttäresi ja jonkun lähellä asuvan luotettavan, vaikkapa hiukan vanhemman nuoren kanssa (tai vanhempien) että he olisivat back-up'ina jos tilanne karkaa käsistä. Sovi myös tyttäresi kanssa, miten silloin menetellään.

Anna tyttäresi lukea tämä viesti. Sen tarkoitus ei ole pelästyttää, ainoastaan kertoa, että emme elä missään lintukodossa ja mitä paremmin hän varautuu pahimpaan, sen mukavampi fiilis on bailuista jälkikäteen.

Sovi myös pelisäännöt omien pullojen ja mahdollisten huumeiden varalta. Mitä hän tekee siinä vaiheessa kun joku tarjoaa jointtia?

Toivotan onnea, sitä tarvitaan joskus...

• hmmmm

Meidän murkku järjesti bileet seitsemällä kivalle kaverille. MUTTA sana levisi ja kämppä oli täynnä porukkaa, myös tuntemattomia. Olkaa varovaisia. Meidän murkku ei enää järjestä bileitä, pelästyi pahasti itsekin. Porukka tulee oven taakse, etkä ole aina itse avaamassa ovea. On myös vaikeeta henkisesti olla tiukka "kavereille" ja olla päästämättä sisään. Sanokaa murkulle että voi soittaa teille jos on pakko.

• eno

Voisitte vetää takaisin lupauksenne olla pois.
        Makuuhuone olisi ihan hyvä paikka.Siellä voisi olla pois nuorison tieltä.
        ette kuitenkaan saa mitään rauhaa sinä yönä, olittepa missä hyvänsä.
        Jos häivytte niin viekää lääkekaapista lääkket mukananne.Ne häipyy ekana jos kutsumattomia vieraita saapuu paikalle.
        Mun saman ikäinen tytär otti sisään yhden humalaisen kaverinsa, ku oltiin pois kotoa.
        Toi kaveri oksensi olohuoneen matolle.
        Sisään pääsi myös muita.Kirveellä muotoiltiin sänkyä ym.Eikä ollu edes pileitä.

• Lola

Voisiko joku naapuri pitää asuntoanne/taloanne silmällä?

Sinä voisit soittaa tyttärellesi muutaman kerran illan aikana.

Kiva kuulla, että olet huolestunut ja kiinnostunut lapsesi elämästä... kaikki vanhemmat eivät ole.

Yksi asia mikä tuli mieleen (voi tuntua vähän radikaalilta...). Niin voisitte ilmoittaa poliisille etukäteen osoitteenne ja että murkulla on kotihipat. He voivat illan rutiinikierroksen aikana pistäytyä kotonanne tai ulkopuolella ja varmistaa että kaikki on OK.

• kokemusta on...

niin... se sana yleensä lähtee leviämään... ei tarvitse kuin yhden väärän ihmisen saada niistä bileistä tietää...niin...

ja varsinkin tuossa iässä...

noh, kun itse pidin tuossa iässä bileet niin, paikat hajos, tavaroita katos, sisällä ajettiin mopolla....jne. ja kenellekkään EI USKALTANUT SOITTAA!!

onneksi naapurit katsoivat että nyt olisi parasta käydä vilkaisemassa...

• tyttöjen äiti

Kokemuksella sanoisin, että älä anna järjestää bileitä ilman, että joku käy illan aikana tarkistamassa tilanteen. Meilläkin oli tuntemattomia vieraita, kun sana lähti leviämään (monista varoituksista huolimatta). Meillä bileet loppuivat, en anna enää järjestää.

• itsekkin pippaloinut

Sehän noissa on, että tuppaa tulemaan sitten kutsumatontakin porukkaa. Eikö sitä isoa siskoa jotenkin saisi poikaystävineen lahjottua jäämään paikalle. Tai tosiaan naapureista löytyisikö silmällä pitäjää.

Milloin pippalot on? olisi mielenkiintoista kuulla kuinka sujuivat?

• 14v

Mä ja mun paras ystävä pidettiin pippalot.. Sinne sitten tottakai alko tulemaan tuntematonta porukkaa ja sattu sitten paikalle tulemaan yks vähän hullumpi tyyppi, joka sitten illan aikana kävi muhun käsiks (kuristi, heitti rappusiin kerrostalossa) uhkas mun kaveria puukolla ja tällästä. Poliisit kävi paikalla kolme kertaa ja ei sitten lopulta enää uskallettu jäädä sinne nukkumaan, vaan mentiin naapurille yöksi. Vanhemmat oli tosi huolestuneita, mutta MIKÄÄN ei mennyt rikki eikä kenellekkään sattunu mitää, paitsi mulle, ei kylläkään pahasti. Tälläsiä tilanteita ei tule JOS sanoo kaikille kavereille, että älkää sanoko muille tms. Ja tää meijän tapaus johtu siitä, että se jätkä oli kyllä 18 ja todella sairas. Olis kyllä hyvä, jos isosisko tms tulisi vähän vahtimaan tilannetta. Ei ole tarkotus pelotella, mutta varmuuden vuoksi sanoin.. Ja oli meillä siellä hauskaakin (: Uskon, että nii tulee tyttärelläsikin olemaan.

• mietippä

Minä olen kasvattanut 2 murkkua aikuiseksi. Eivät ikinä pitäneet kotibileitä. Tiesivät etten koskaan suostuisi. Sillä olin sen selväksi jo sanonutkin. Nuorempi sanoi 14 vuotiaana ettei uskaltaisikaan ja kertoi aikamoisia juttuja kavereidensa pieleen menneistä bileistä. Kutsumattomia kännisiä vieraita, paikkojen tuhoamista, tavaroitten varasteluja jne.. Ja lopulta poliisit paikalle. En halua maalata piruja seinille. Mutta järjestäkää jonkinlainen kontrolli ja pistäkää se ehdoksi bileitten järjestämiselle. Muistakaa että vanhemmat MÄÄRÄÄ mitä sen ikäiset saa tehdä. eikä 14 vuotiaat anna vanhemmille kotiintulo aikoja. Minunkin aikuiset lapset ovat jälkikäteen kiittäneet ja olleet tyytyväisiä siihen että heillä oli järkevät säännöt ja rajat.

• isi

Älä anna näiden JariSinkkosten hämätä ! Se vanhempi sisar on siinä ihan ehdoton mutta muuten et paljon pysty asioihin vaikuttamaan! Ei nuoret ole epärehellisiä!

• Huhtiäiti

Olen itse nuorempana ollut mukana kotipippaloissa ja yleensä on meno ollut sen mukaista kun viinakin on ollut jo kuvioissa mukana. Sä sanot lapsellesi, että tulet jossain vaiheessa iltaa käymään ja jos tämä ei hänelle sovi niin sanot että sitten ei tule pippaloitakaan. Uskon vahvasti että teidän 14 vuotias varmasti huolehtii siitä ettei paikkoja tuhota, mutta jokapuolelle ei hänenkään silmänsä nää, ja nuo muut (varsinkin kuokkavieraat) vähät välittävät mitä varastavat tai rikkovat.. Olisi kyllä todella hyvä jos et itse halua mennä paikalle vahtimaan, niin saisit tämän isosiskon ja hänen poikaystävänsä "lahjottua" olemaan siellä vahtina.. luultavasti teinit kunnioittavat niitä nuorempia vanhempia :) ((Lupaa nuorelle parille vaikka liput leffaan, vähän rahaa tjt.))

Tässä muutama toimiva vinkki!

• äiti

Kerro meille kun bileet on pidetty ja miten meni!!!;)

• Kristiina

Muistan kun annoin minun tyttären pitää kotibileet (hän oli 14, nyt 16) ja voin sanoa että meni liian pitkälle. Tytär kirjoitti kiltisti vieraslistan minulle ja listassa oli tyyppejä jotka tiesin jo entuudestaan ja heitä oli n.15. Ostin bileisiin limut ja karkit valmiiksi ja lähdin yöksi juhlimaan parin kaverin kanssa. Aamulla kun tulin kotiin sammuneita poikia ja tyttöjä oli ympäri kämppää, tyhjiä kaljapulloja ja viinapulloja oli lattialla ja pöydillä ja sängyissä oli selvästi tehty jotain. Keittiö haisi tupakalle ja pöydällä oli tuhkakuppi, lemmikkimarsu vilisteli vapaana yläkerrassa, oksennuksia oli siellä täällä ja oli todella tunkkaista ja sotkusta..yms. No voitte varmaan kuvitella tyttäreni ilmeen kun hän tulee imuri kädessä, meikit levinneinä ja kaula syötynä siivoomaan ja oma äippä istuu keittiössä toodella vihaisen näköisenä. Enään en ole antanut lupaa pitää bileitä... Lisään: ne vieraat olivat ihan eri luokkaa kuin mitä niiden piti olla :/ .
      Mutta kyllä varmaan tunnet itse tyttäresi ja voit tehdä niin, että olet ns. iltakävelyllä ja menet talojesi ohi niin voit kurkistella vähän ikkunoihin päin! Jatkoja sinulle! :)

• Heti muistui

mieleen reilun kymmenen vuoden takaa niitä bileitä, joissa itse olen ollut sen ikäisenä mukana. Tuskin kertaakaan onnistuin mukaan sellaisiin bileisiin, joissa ei ois homma karannut käsistä, jos vahtijaa ei ollut. Ja oikeesti, kenelläkään ei ole hauskaa. Ehdottomasti mukana täytyy olla joku, joka oikeesti soittaa poliisin paikalle ajoissa tai sit teille vanhemmille. Lupaan, että tyttärenne ei sitä tee kavereidensa edessä.

Ongelma ei varmasti oo teidän tytär ja tuskin sen kaveritkaan. Noihin bileisiin tulee about sata muuta.

Ei sen isosiskon ja poikakaverin tartteis olla ovella vahdissa. Olisivat eri huoneessa siltä varalta, et homma alkaa karata käsistä. Maksa niille palkkaa siitä, tulee halvemmaksi kuin irtaimiston uusiminen jne... Tai jos ette jostain syystä millään saa ketään aikuista mukaan vahtimaan, hankkikaan joku samanikäinen nuori, serkku tms, joka lupaa ja vannoo soittaa teille, jos jotain tapahtuu (ei siis samasta kaveriporukasta). Oma tyttärenne ei voi sitä tehdä, koska kyseessä on hänen kaverit ja myös hänen vastuu. Ulkopuolinen tekee sen herkemmin.

Jos silti uskallatte, niin käykää nyt ihmeessä tarkastamassa tilanne ainakin muutamaan kertaan illan aikana. Eikä tyttö sitä voi kieltää.

Pahin kokemus omalta kotibileajalta (noin 14-15-vuotiaana) oli, että kaveri kuoli bileissä toisen kotiin alkoholimyrkytykseen. Eihän sitä riehuvat nuoret edes huomannut, luulivat vain, että on sammunut. Kiva ylläri sitten vanhemmille aamulla, ku herättelevät kaveria lattialta. Ja se bileiden pitäjä oli ihan kiltti tyttö, eli homma vaan riistäyty käsistä.

• Mamma

Kiitos teille kaikille vihjeistä ja kokemusten jakamisesta.Bileet olivat perjantaina ja loppu hyvin kaikki hyvin.Sen verran rupesin kuulemaan siitä miten bileistä puhuttiin mm chatissa ja muutamassa koulussa, että loppujen lopuksi palkkasin paikalle oikeat vartijat. Siis, älkää tyúkehtuko ;-) En nimittäin kadu sitä ollenkaan, vaikka jouduin maksamaan seíitä kovalla rahalla.Jos jotain olisi sattunut nuorille tai kotimme olisi rikottu, en olisi voinut antaa itselleni anteeksi.Tyttö oli ensin skeptinen poke-ideaan, mutta loppujen lopuksi hän osasi kääntää asian vahvuudekseen.Paikalla oli n. 50 nuorta, kalja oli virrannut tyhjien pullojen määrästä päätellen.Kolme viinapulloa löytyi ulkoroskiksesta. Yksi tyttö oli oksentanut, kukaan ei sammunut.Porukkaa tuli ympäri pk.seudun.Kun kaikki olivat lähteneet,löytyi vielä sänkyjen alta 3 pojankloppia, jotka loppujen lopuksi kuskattiin kotiin,kun heillä ei kertomansa mukaan ollut mahiksia päästä kotiin millään kulkuneuvolla. Ihmettelen mitä heidän vanhempansa luulivat poikansa tekevän. He olivat minulle vieraita, enkä ottanut yhteyttä vanhempiin. Olisi kai pitänyt, sillä sen toivoisin muiden tekevän minun lasteni kohdalta. Tyttäremme ja hänen tyttökaverinsa, joka oli saanut luvan jäädä yöksi, olivat suunnitelleet päästävänsä pojat takaisin sisään kun me olisimme nukahtaneet... Aamuyöstä kävin, tämän aloitteestaan, tytön kanssa keskustelua kaikennäköisestä.Totesi, että tää ikä on aika vaikee, mutta onneks ei hirveen pitkä loppuelämään verrattuna.Morkkista hänellä oli jne. Nuoret olivat keränneet pullot ja roskat pusseihin ja keräilleet lasisirpaleita. lau.päivä meni sitten imurointiin ja luuttuamiseen. Onneksi on ohi. Tämä ei tule toistumaan piiiiiiiitkäääään aikaan. Toisten bileistä haemme hänet kotiin viim. klo 23. soitamme muutaman kerranb illan aikana.

• äiti (13v+15v)

No niin sekin on nyt koettu. Jatkoja vaan sinne.

• hämmästelen

Meillä ei käytä alkoholia omat eivätkä toisten 14-vuotiaat. Laitontakin se on.

Aika moni tuntuu hiljaa "hyväksyvän" tällaisten bileiden järjestämisen, vaikka selkeästi on nähtävissä jutun "juoni".

Missä on vanhempien paikka?

• Huhtiäiti

En ainakaan minä hyväksy ala-ikäisen viinan käyttöä (sama koskee tupakkaa), mutta kun nuo pakkaa tuossa 14v kokeilemaan rajojaan ja tietysti kaveripiiri tekee paljon. Ja esittämisen tarve.
        Vanhemmat ei nykyään voi mitään tai edes tiedä että lapsi juo/polttaa tupakkaa tai käyttää jotain muuta. 14v on ovela. Ei kaikkea kerrota äidille, se kerrotaan minkä tiedätään kuulostavan äiskän korvaan hyvältä.

Mutta sellasia ne on!

• hämmästelen
        Huhtiäiti kirjoitti:

En ainakaan minä hyväksy ala-ikäisen viinan käyttöä (sama koskee tupakkaa), mutta kun nuo pakkaa tuossa 14v kokeilemaan rajojaan ja tietysti kaveripiiri tekee paljon. Ja esittämisen tarve.
        Vanhemmat ei nykyään voi mitään tai edes tiedä että lapsi juo/polttaa tupakkaa tai käyttää jotain muuta. 14v on ovela. Ei kaikkea kerrota äidille, se kerrotaan minkä tiedätään kuulostavan äiskän korvaan hyvältä.

Mutta sellasia ne on!

Silti annetaan järjestää kotona bileitä, jotka pelottavat vanhempia niin paljon, että tehdään varotoimenpiteitä "sen varalta", että sattuisi tulemaan ei toivottuja lieveilmiöitä.

Mikäli olisi edes mahdollista, että meillä ryypättäis ja biletettäis ohi sopivaisuuden rajojen, ei meillä ilman vanhempia juhlittaisi.

• Katarina

Minusta pöyristyttävää, että 14 vuotias ylipäätään saa pitää kotibileet, jotka kestää koko yön!!! Haloo!!!

Ja lisäksi miten aikuiset voi sallia, että tuon ikäiset saa käyttää alkoholia!?! Missä aikuisen vastuu!!!!!!

• Oona

Kotibileet = viinaa ja seksiä, ei hyvä asia 14-vuotiaalle.

• tuleva äippä

Onneksi on vielä aikaa ennen kun oma lapsi on murkku ikäinen.. Kauhistuttaa ja pelottaa valmiiksi vaikka esikoistani vasta odottelen. Jos lapseni tulee yhtään minuun, on odotettavissa tahtojen taistelua seuraavat parikymmentä vuotta.. apua... itse kuuluin juuri niihin pahimpiin kauhukakaroihin teininä. Mikään mitä vanhempani sanoivat ei mennyt päähän ja kaikki piti kokea kantapään kautta..

• astaroth
        tuleva äippä kirjoitti:

Onneksi on vielä aikaa ennen kun oma lapsi on murkku ikäinen.. Kauhistuttaa ja pelottaa valmiiksi vaikka esikoistani vasta odottelen. Jos lapseni tulee yhtään minuun, on odotettavissa tahtojen taistelua seuraavat parikymmentä vuotta.. apua... itse kuuluin juuri niihin pahimpiin kauhukakaroihin teininä. Mikään mitä vanhempani sanoivat ei mennyt päähän ja kaikki piti kokea kantapään kautta..

olisi varmaan pitänyt ottaa tuo huumorilla, mutta sanon silti että kannattaisi miettiä noita asioita ennen kuin hankkii lapsen.....

• äippä -76
        astaroth kirjoitti:

olisi varmaan pitänyt ottaa tuo huumorilla, mutta sanon silti että kannattaisi miettiä noita asioita ennen kuin hankkii lapsen.....

Mikäs jänkä-joonas sieltä löytyi?! kyllähän niitä sillonkin miettii ennen kun alkaa lapsia tehdä. Ja eiköhän niitä pelkoja ihan kaikilla ole, sehän vaan on normaalia! Itse olet varmaan harkinnut erittäin tarkkaan joka kantilta hankitko lapsia vai et, hah!

• astaroth
        äippä -76 kirjoitti:

Mikäs jänkä-joonas sieltä löytyi?! kyllähän niitä sillonkin miettii ennen kun alkaa lapsia tehdä. Ja eiköhän niitä pelkoja ihan kaikilla ole, sehän vaan on normaalia! Itse olet varmaan harkinnut erittäin tarkkaan joka kantilta hankitko lapsia vai et, hah!

no anteeksi anteeksi o__o'''
        Kummallakohan se paha päivä on?
        ^__^'

Ja itseasiassa en harkinnut erittäin tarkkaan joka kantilta, hankinko lapsia vai en.
        Älä nyt MINUN takia vedä nernettä henään ;)

• minä
        tuleva äippä kirjoitti:

on sitten vara sanoa että kannattas miettii tarkkaan jos ei itekkään ole miettinyt!?

• minä
        minä kirjoitti:

on sitten vara sanoa että kannattas miettii tarkkaan jos ei itekkään ole miettinyt!?

nimimerkille astaroth

• astaroth
        minä kirjoitti:

nimimerkille astaroth

tuota noin...

huumorilla ihmiset... :P

• iisisti
        astaroth kirjoitti:

tuota noin...

huumorilla ihmiset... :P

Ottakaas immeiset iisisti... ;)

• tyttönen vain

1. Pyydä tytärtäsi sanomaan kavereille, että kaverin kavereita ei huolita eikä sanaa levitetä! Jos nyt joku haluaa välttämättä tuoda esim. poikakaverinsa, asiasta voi sopia etukäteen ja samat säännöt selvitetään tälle poikakaverille.

2. Jos naapuriin on hyvät suhteet, voit kysyä naapurin mieheltä, että saako tyttäresi hänet hakea tarvittaessa apuun. Seinänaapureille kannattaa muutenkin vaikka postiluukkuun tipauttaa lappu "Pahoittelemme mahdollista meluhaittaa, musiikki hiljenee klo...". Naapurit jaksavat olla kärsivällisempiäkin tietävät, että jossain vaiheessa musiikki loppuu.

3. Kun kutsutut vieraat ovat sisällä, ovet laitetaan lukkoon. Vieraille ilmoitetaan ettei ovia auota muille!

4. Tee tyttärellesi selväksi, että teille tai tarpeen tullen poliisillekin voi soittaa, jos tulee ongelmia.

Tällaiset ainakin tuli mieleen...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57